PRAVILNIK
O POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI POLJOPRIVREDNE INSPEKCIJE

("Sl. glasnik RS", br. 85/2018)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti poljoprivredne inspekcije, i to u pogledu zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta (u daljem tekstu: oblast poljoprivrednog zemljišta), organske proizvodnje, proizvodnje kvalitetne priplodne stoke, proizvodnje duvanskih proizvoda i obrade duvana.

Procena rizika u oblasti bezbednosti hrane u delokrugu poljoprivredne inspekcije utvrđuje se posebnim aktom, u skladu sa metodologijom međunarodno prihvaćenih standarda, smernica, vodiča i preporuka u toj oblasti.

Posebni elementi za procenu rizika

Član 2

Posebne elemente za procenu rizika u oblasti poljoprivredne inspekcije čine:

1) neposredna procena rizika, kada određena svojstva, događaji, činjenja ili nečinjenja, odnosno druge činjenice neposredno povlače kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika;

2) posebni kriterijumi za procenu rizika.

Pregled posebnih elemenata za procenu rizika u oblastima, odnosno podoblastima pod nadzorom poljoprivredne inspekcije i matrica rizika sadržani su u:

1) Pregledu posebnih elemenata procene rizika - neposredne procene rizika i posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti poljoprivrednog zemljišta (Prilog 1.), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i koji čini njegov sastavni deo;

2) Pregledu posebnih elemenata procene rizika - neposredne procene rizika i posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti organske proizvodnje (Prilog 2.), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i koji čini njegov sastavni deo;

3) Pregledu posebnih elemenata procene rizika - neposredne procene rizika i posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti proizvodnje kvalitetne priplodne stoke (Prilog 3.), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i koji čini njegov sastavni deo;

4) Pregledu posebnih elemenata procene rizika - neposredne procene rizika i posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti proizvodnje duvanskih proizvoda (Prilog 4.), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i koji čini njegov sastavni deo;

5) Pregledu posebnih elemenata procene rizika - neposredne procene rizika i posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti obrade duvana (Prilog 5.), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i koji čini njegov sastavni deo;

6) Matrici rizika i metodi procene rizika 5 x 5 (Prilogu 6.), koja je odštampana uz ovaj pravilnik i koji čini njegov sastavni deo.

Za novoosnovane subjekte (subjekti koji su osnovani i počeli su sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod subjekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor ili koji nisu podneli izveštaj o samoproveri ispunjenosti zahteva iz kontrolne liste i samoproceni rizika, utvrđuje se, kao pretpostavka, srednji stepen rizika.

Kod nadziranih subjekata kod kojih postoji sledljivost u prometu određene robe, odnosno proizvoda ili pružanju usluga, odnosno takva uslovljenost rizika i međusobna povezanost u poslovanju da povećanje stepena rizika kod jednog subjekta značajno utiče na povećanje stepena rizika kod drugog subjekta, kritičan ili visok rizik procenjen kod jednog nadziranog subjekta povlači isti takav stepen rizika i za druge nadzirane subjekte iz te grupe subjekata.

Procenjeni stepen rizika nadziranog subjekta odnosi se na sve objekte u kojima taj subjekat obavlja delatnost.

Procena rizika koji proizlazi iz podnete inicijative za vanredni inspekcijski nadzor

Član 3

Procena rizika koji proizlazi iz podnete inicijative, odnosno predstavke za pokretanje vanrednog inspekcijskog nadzora vrši se na osnovu elemenata za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 4

U odnosu na nadzirane subjekte u delokrugu poljoprivredne inspekcije i teritorijalna područja sa poljoprivrednim zemljištem za koje je procenjen kritičan i visok stepen rizika, planira se učestaliji inspekcijski nadzor, i to najmanje jednom u šest meseci, a prema potrebi i češće.

U odnosu na nadzirane subjekte u delokrugu poljoprivredne inspekcije i teritorijalna područja sa poljoprivrednim zemljištem za koje je procenjen srednji stepen rizika, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom godišnje, osim u oblasti organske proizvodnje u kojoj se vrši najmanje jednom u šest meseci.

U odnosu na nadzirane subjekte u delokrugu poljoprivredne inspekcije i teritorijalna područja sa poljoprivrednim zemljištem za koje je procenjen nizak stepen rizika, inspekcijski nadzor se vrši najmanje jednom u dve godine, osim u oblasti organske proizvodnje u kojoj se vrši najmanje jednom godišnje.

Ako je procenjen neznatan rizik, inspekcijski nadzor ne vrši se.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti poljoprivredne inspekcije

Član 5

Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:

1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;

2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;

3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.

U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti poljoprivredne inspekcije i iskazuju u merljivim efektima za koje poljoprivredna inspekcija planira da budu ostvareni.

Planom inspekcijskog nadzora aktivnosti poljoprivrednih inspektora usmeravaju se prvenstveno ka nadziranim subjektima u delokrugu poljoprivredne inspekcije i teritorijalnim područjima sa poljoprivrednim zemljištem za koje je procenjen kritičan i visok stepen rizika, kako bi se taj stepen rizika smanjio, kao i ka nadziranim subjektima u delokrugu poljoprivredne inspekcije i teritorijalnim područjima sa poljoprivrednim zemljištem gde, odnosno kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.

Stupanje na snagu

Član 6

Ovaj pravilnik stupa osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA PROCENE RIZIKA - NEPOSREDNE PROCENE RIZIKA I POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA

I. Neposredna procena rizika
(kritičan i visok stepen rizika)

Opis

Stepen rizika

Svojstvo neregistrovanog subjekta

Kritičan

Korišćenje poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini bez pravnog osnova

Kritičan

Postoje činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je određeno (poznato ili nepoznato) lice učinilac krivičnog dela

Kritičan

Ispuštanje opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu i vodi za navodnjavanje u količini koja je veća od propisane

Visok ili kritičan - saobrazno težini štetnih posledica

Privredno društvo, odnosno drugo pravno lice nema ovlašćenje za utvrđivanje opasnih i štetnih materija u poljoprivrednom zemljištu i vodi za navodnjavanje

Visok

Privredno društvo, odnosno drugo pravno lice nema ovlašćenje za utvrđivanje kontrole plodnosti zemljišta i količine unetog mineralnog đubriva i pesticida u obradivo poljoprivredno zemljište

Visok

Za eksploataciju mineralnih sirovina ili za druge namene koje nemaju trajni karakter nije dobijena saglasnost ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede

Visok

Za odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija nije dobijena saglasnost ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede

Visok

Nadležni organ jedinice lokalne samouprave nije doneo godišnji program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište

Visok

II. Procena rizika prema posebnim kriterijumima

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

Delatnost/aktivnost (radnja ili propuštanje)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Ispuštanje opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu i u kanalima za odvodnjavanje i navodnjavanje i korišćenje biološki nerazgradive folije na obradivom poljoprivrednom zemljištu

Kritična

5

Promena namene poljoprivrednog zemljišta suprotno zakonu kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i drugom propisu i/ili neizmirivanje obaveze u vezi sa plaćanjem naknade za promenu namene poljoprivrednog zemljišta u nepoljoprivredne svrhe

Kritična

5

Uređenje poljoprivrednog zemljišta melioracijama suprotno zakonu kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i drugom propisu

Kritična

5

Neredovna obrada obradivog poljoprivrednog zemljišta, neprimenjivanje mera propisanih zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište i drugim propisom, nepostupanje kao dobar domaćin i po pravilima kodeksa dobre poljoprivredne prakse

Visoka

4

Korišćenje poljoprivrednog zemljišta prve, druge, treće, četvrte i pete katastarske klase u nepoljoprivredne svrhe, osim izuzetaka propisanih odredbom člana 23. zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište

Visoka

4

Usitnjavanje katastarskih parcela obradivog poljoprivrednog zemljišta na parcele čija je površina manja od pola hektara

Srednja

3

Poljska šteta propisana zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište, odnosno nepreduzimanje mera zaštite od poljske štete i mera za zaštitu od spaljivanja organskih ostataka na poljoprivrednom zemljištu u skladu sa propisanim merama jedinice lokalne samouprave

Srednja

3

Davanje u podzakup poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini

Srednja

3

Vršenje investicionih radova ili promena načina korišćenja zakupljenog poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini bez odobrenja zakupodavca

Srednja

3

Vlasnik, odnosno korisnik obradivog poljoprivrednog zemljišta ne vrši kontrolu plodnosti obradivog poljoprivrednog zemljišta i kontrolu količine mineralnih đubriva i pesticida unetih u obradivo poljoprivredno zemljište od prve do pete katastarske klase ili takvu kontrolu vrši bez ovlašćenja ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede

Niska

2

Izrada projekata uređenja poljoprivrednog zemljišta bez ovlašćenja ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede

Niska

2

Neispunjenje obaveze uspostavljanja plodoreda i vođenja knjige polja za biljnu proizvodnju na poljoprivrednom zemljištu u državnoj svojini

Niska

2

Korišćenje pašnjaka u državnoj svojini, odnosno privođenje pašnjaka drugoj kulturi suprotno zakonu kojim se uređuje poljoprivredno zemljište

Neznatna

1

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

1) Površina poljoprivrednog zemljišta
(obim štete je u srazmeri sa površinom poljoprivrednog zemljišta na koje se odnosi štetna posledica)

Površina (ha)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

do 0,5

Neznatna

1

0,501-2

Niska

2

2,01-5

Srednja

3

5,01-10

Visoka

4

Preko10

Kritična

5

2) Katastarska klasa i kultura poljoprivrednog zemljišta
(obim štete je u srazmeri sa katastarskom klasom i kulturom poljoprivrednog zemljišta na koje se odnosi štetna posledica, u skladu sa propisom kojim se uređuje katastarsko klasiranje zemljišta)

Katastarska klasa

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

prva katastarska klasa i kultura

Kritična

7

druga katastarska klasa i kultura

Visoka

6

treća katastarska klasa i kultura

Viša srednja

5

četvrta katastarska klasa i kultura

Srednja

4

peta katastarska klasa i kultura

Niža srednja

3

šesta i sedma katastarska klasa i kultura

Niska

2

osma katastarska klasa i kultura

Neznatna

1

Kod odgovarajućih delatnosti/aktivnosti (radnji) za koje se procenjuje priroda štetne posledice, a kod kojih je to od značaja i uticaja, primenjuje se i sledeći kriterijum za procenu obima štetne posledice:

3) Broj hemijskih elemenata u zemljištu i vodi za navodnjavanje sa količinom većom od propisane maksimalno dozvoljene količine - MDK
(obim štete proizilazi iz laboratorijskim metodama utvrđene količine opasnih i štetnih materija, i uticaja prirodnih i/ili angropogenih faktora na taj sadržaj)

Broj hemijskih elemenata

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1

Neznatna

1

2-3

Niska

2

4-6

Srednja

3

7-8

Visoka

4

9-10

Kritična

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

3.1. Težina štetnih posledica koja se procenjuje primenom posebnih kriterijuma za procenu prirode štetne posledice i prva dva posebna kriterijuma za procenu obima štetnih posledica [površina i katastarska klasa poljoprivrednog zemljišta]

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-4

1

Niska

5-12

2

Srednja

13-45

3

Visoka

46-96

4

Kritična

97-175

5

3.2. Težina štetnih posledica koja se procenjuje primenom posebnih kriterijuma za procenu prirode štetne posledice i sva tri posebna kriterijuma za procenu obima štetnih posledica [površina i katastarska klasa poljoprivrednog zemljišta i broj hemijskih elemenata u zemljištu i vodi za navodnjavanje sa količinom većom od propisane maksimalno dozvoljene količine, koji se primenjuje kod odgovarajućih delatnosti/aktivnosti (radnji) za koje se procenjuje priroda štetne posledice, a kod kojih je to od značaja i uticaja]

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-4

1

Niska

5-12

2

Srednja

13-135

3

Visoka

136-384

4

Kritična

385-875

5

4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Neznatna

1

Nizak

Niska

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Visoka

4

Kritičan

Kritična

5

2) Povrede propisa u prethodne tri godine

A) nadzirani subjekti u delokrugu poljoprivredne inspekcije

Broj povreda propisa

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo povreda propisa

Neznatna

1

Jedna lakša povreda propisa

Niska

2

Dve ili tri lakše povrede propisa

Srednja

3

Više od tri lakše povrede propisa

Visoka

4

Teška povreda propisa

Kritična

5

B) teritorijalna područja sa poljoprivrednim zemljištem:

- jedinice lokalne samouprave/opštine i katastarski srezovi

Broj povreda propisa

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo povreda propisa ili tri lakše povrede propisa

Neznatna

1

Od četiri do osam lakših povreda propisa

Niska

2

Devet ili deset lakših povreda propisa ili teška povreda propisa

Srednja

3

Preko deset lakših povreda propisa ili dve ili više teških povreda propisa

Visoka

4

Dvadeset lakših povreda propisa ili učestale teške povrede propisa

Kritična

5

- katastarske opštine

Broj povreda propisa

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo povreda propisa ili jedna ili dve lakše povrede propisa

Neznatna

1

Od tri do pet lakših povreda propisa

Niska

2

Od pet do osam lakših povreda propisa

Srednja

3

Devet ili deset lakših povreda propisa ili teška povreda propisa (krivična prijava, skidanje useva sa bespravno korišćenog zemljišta)

Visoka

4

Preko deset lakših povreda propisa ili dve ili više teških povreda propisa (krivične prijave, skidanje useva sa bespravno korišćenog zemljišta)

Kritična

5

3) Poljočuvarska služba
(verovatnoća nastanka štetnih posledica proističe iz činjenice da li je ova služba obrazovana i opremljena, da li i kako funkcioniše, koje rezultate ostvaruje i kakvu saradnju ima sa drugim organima, organizacijama i građanima)

Obrazovanje, opremljenost, funkcionisanje, rezultati i stepen saradnje

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Poljočuvarska služba obrazovana i kvalitetno opremljena; rezultati na veoma visokom nivou; saradnja sa drugim organima i organizacijama, poljoprivrednicima i drugim građanima i njihovim organizacijama na veoma visokom nivou

Neznatna

1

Poljočuvarska služba obrazovana i uglavnom kvalitetno opremljena; rezultati vrlo dobri; saradnja sa drugim organima i organizacijama, poljoprivrednicima i drugim građanima i njihovim organizacijama na visokom nivou

Niska

2

Poljočuvarska služba obrazovana i opremljena na zadovoljavajući način; rezultati dobri; saradnja sa drugim organima i organizacijama, poljoprivrednicima i drugim građanima i njihovim organizacijama na zadovoljavajućem nivou

Srednja

3

Poljočuvarska služba obrazovana i slabo opremljena; rezultati nezadovoljavajući; saradnja sa drugim organima i organizacijama, poljoprivrednicima i drugim građanima i njihovim organizacijama na nezadovoljavajućem (niskom) nivou

Visoka

4

Poljočuvarska služba nije obrazovana, odnosno ne funkcioniše; služba nije opremljena; bez rezultata; nije uspostavljena saradnja sa drugim organima i organizacijama, poljoprivrednicima i drugim građanima i njihovim organizacijama

Kritična

5

4) Veličina područja sa poljoprivrednim zemljištem
(verovatnoća je u srazmeri sa veličinom područja sa poljoprivrednim zemljištem)

Broj katastarskih opština na teritoriji opštine

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

1-3

Neznatna

1

4-10

Niska

2

11-70

Srednja

3

71-100

Visoka

4

Više od 100

Kritična

5

5) Period u toku agroekonomske godine
(verovatnoća nastanka štetnih posledica proističe iz perioda kada se obavljaju poljoprivredni radovi)

Mesec

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Januar, februar, decembar

Neznatna

1

Jun

Niska

2

Jul, avgust

Srednja

3

Maj, septembar, novembar

Visoka

4

Mart, april, oktobar

Kritična

5

6) Sadržina i sprovođenje godišnjeg programa zaštite i unapređenja poljoprivrednog zemljišta
(verovatnoća nastanka štetnih posledica proističe iz nivoa sprovođenja ovog programa, odnosno činjenice da li je program donet)

Nivo sprovođenja programa

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Program sadrži sve propisane elemente i podatke i sprovodi se u potpunosti

Neznatna

1

Program sadrži sve propisane elemente i podatke i sprovodi se u pretežnoj meri

Niska

2

Program sadrži većinu, ali ne i sve propisane elemente i podatke/Program se sprovodi u polovini planiranih mera i aktivnosti

Srednja

3

Program sadrži manji deo propisanih elemenata i podataka/Program se sprovodi u manjem delu

Visoka

4

Program ne sadrži propisane elemente i podatke/Program je donet, ali ne sprovodi se

Kritična

5

7) Poljoprivredna savetodavna i stručna služba
(verovatnoća nastanka štetnih posledica proističe iz činjenice da li je ova služba obrazovana, da li i kako funkcioniše, koje rezultate ostvaruje i kakvu saradnju ima sa vlasnicima/zakupcima/korisnicima poljoprivrednog zemljišta)

Obrazovanje, funkcionisanje, rezultati i stepen saradnje

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Poljoprivredna savetodavna i stručna služba obrazovana; rezultati na veoma visokom nivou; saradnja sa vlasnicima/zakupcima/korisnicima poljoprivrednog zemljišta na veoma visokom nivou

Neznatna

1

Poljoprivredna savetodavna i stručna služba obrazovana; rezultati vrlo dobri; saradnja sa vlasnicima/zakupcima/korisnicima poljoprivrednog zemljišta na visokom nivou

Niska

2

Poljoprivredna savetodavna i stručna služba obrazovana; rezultati dobri; saradnja sa vlasnicima/zakupcima/korisnicima poljoprivrednog zemljišta na veoma visokom nivou

Srednja

3

Poljoprivredna savetodavna i stručna služba obrazovana; rezultati nezadovoljavajući; saradnja sa vlasnicima/zakupcima/korisnicima poljoprivrednog zemljišta na nezadovoljavajućem (niskom) nivou

Visoka

4

Poljoprivredna savetodavna i stručna služba nije obrazovana, odnosno ne funkcioniše; bez rezultata; nije uspostavljena saradnja sa vlasnicima/zakupcima/korisnicima poljoprivrednog zemljišta

Kritična

5

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova za kriterijume

Numerička vrednost

Neznatna

1-25

1

Niska

26-128

2

Srednja

129-2.187

3

Visoka

2.188-16.384

4

Kritična

16.385-78.125

5

 

Prilog 2.

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA PROCENE RIZIKA - NEPOSREDNE PROCENE RIZIKA I POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI ORGANSKE PROIZVODNJE

I. Neposredna procena rizika
(kritičan stepen rizika)

Opis

Stepen rizika

Činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je određeno (poznato ili nepoznato) lice učinilac krivičnog dela

Kritičan

Prevarne radnje proizvođača organskih proizvoda - zamena organskih proizvoda konvencionalnim proizvodima, obeležavanje proizvoda iz konvencionalne proizvodnje oznakom za organske proizvode

Kritičan

Kontrolna organizacija obavlja poslove kontrole i sertifikacije bez ovlašćenja ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede za obavljanje tih poslova, ili nema važeći akt o akreditaciji izdat od Akreditacionog tela Srbije, odnosno ne ispunjava uslove za obavljanje poslova kontrole i sertifikacije u organskoj proizvodnji

Kritičan

Proizvođač je stavio u promet organski proizvod, a ne poseduje važeći sertifikat izdat od strane ovlašćene kontrolne organizacije

Kritičan

II. Posebni kriterijumi za procenu rizika

A) Ovlašćena kontrolna organizacija

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

1) Delatnost/aktivnost (radnja ili propuštanje)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Ovlašćena kontrolna organizacija ne vrši kontrolu i sertifikaciju u organskoj proizvodnji u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja, odnosno ne poštuje minimalne zahteve sprovođenja kontrole organskih proizvođača propisane zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja i pravilnikom kojim se uređuje kontrola i sertifikacija u organskoj proizvodnji i metode organske proizvodnje

Izrazito velika

5

Ovlašćena kontrolna organizacija ne vrši uključivanje proizvođača u organsku proizvodnju u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja

Izrazito velika

5

Ovlašćena kontrolna organizacija ne vodi evidenciju propisanu zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja

Izrazito velika

5

Ovlašćena kontrolna organizacija ne sačinjava pismeni izveštaj o izvršenoj kontroli u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja

Izrazito velika

5

Kontrolna organizacija izdaje sertifikate o organskom poreklu proizvoda suprotno izveštajima o izvršenim kontrolama

Izrazito velika

5

Poslovne knjige ovlašćene kontrolne organizacije u vezi sa poslovima kontrole i sertifikacije organskih proizvoda su nepotpune, odnosno nedostaje potrebna prateća dokumentacija.

Izrazito velika

5

Ovlašćena kontrolna organizacija ne vrši punu fizičku kontrolu i kontrolu dokumentacije proizvođača najmanje jednom godišnje

Velika

4

Kontrolna organizacija za organske proizvode iz uvoza je izdala potvrde na osnovu nepotpune dokumentacije ili dokumentacije koja ne potvrđuje da je proizvod proizveden metodama organske proizvodnje

Velika

4

Ovlašćena kontrolna organizacija ne dostavlja godišnje izveštaje ministarstvu nadležnom za poslove poljoprivrede, odnosno ne dostavlja ih u propisanom roku, ili su podaci u izveštaju netačni, ili plan ne sadrži informacije koje su propisane zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja i pravilnikom kojim se uređuje kontrola i sertifikacija u organskoj proizvodnji i metode organske proizvodnje

Velika

5

2) Vrsta organskih proizvoda

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

a) Organska biljna proizvodnja

 

 

Žitarice

Visoka

4

Industrijsko bilje

Visoka

4

Korenasto povrće

Visoka

4

Grožđe

Visoka

4

Povrće ostalo

Srednja

3

Voće ostalo

Srednja

3

Krmno bilje

Srednja

3

Pašnjaci i livade

Niska

2

Ostalo

Niska

2

b) Organska stočarska proizvodnja

 

 

Živina

Visoka

4

Goveda

Visoka

4

Svinje

Visoka

4

Ovce

Srednja

3

Ostalo

Niska

2

3) Tip proizvodnje

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Sakupljanje divljih vrsta iz prirodnih staništa

Visok

4

Nomadsko stočarstvo

Visok

4

Intenzivna proizvodnja

Srednja

3

Tradicionalna proizvodnja

Niska

2

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

1) Zamena organskih proizvoda proizvodima iz perioda konverzije ili prevarne radnje
Utvrđivanje proizvedenih količina biljnih proizvoda proizvođača u odnosu na posejane površine i količina proizvoda u odnosu na broj grla koji koriste usluge ovlašćene kontrolne organizacije

Količina proizvoda biljnog/animalnog porekla

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Količina proizvoda biljnog porekla [do 100 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [1-5 grla]

Zanemarljiva

1

Količina proizvoda biljnog porekla [100-200 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [5-10 grla]

Mala

2

Količina proizvoda biljnog porekla [200-500 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [10-50 grla]

Srednja

3

Količina proizvoda biljnog porekla [500-1000 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [50-100 grla]

Velika

4

Količina proizvoda biljnog porekla [preko 1000 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [preko 100 grla]

Izrazito velika

5

2) Površina obradivog zemljišta/Broj grla stoke proizvođača koji koriste usluge ovlašćene kontrolne organizacije uz poštovanje azotne direktive - Prilog 5 pravilnika kojim se uređuje kontrola i sertifikacija u organskoj proizvodnji i metode organske proizvodnje - Maksimalno dozvoljeni broj životinja po hektaru u organskoj stočarskoj proizvodnji

Površina/Broj grla

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

[1] hektara/[0] broj grla

Zanemarljiva

1

[1] hektara/[2] broj grla

Mala

2

[1] hektara/[2-5] broj grla

Srednja

3

[1] hektara/[5-10] broj grla

Velika

4

[1] hektara/[preko 10] broj grla

Izrazito velika

5

3) Broj proizvodnih jedinica koje proizvođači, koji koriste usluge ovlašćenih kontrolnih organizacije, koriste u organskoj proizvodnji

Broj parcela/pogona/lokacija/broj sertifikacionih kuća koje vrše kontrolu

 

 

1 parcela/pogon/1 s. kuća

Zanemarljiva

1

[2] parcela/pogona/1 s. kuća

Mala

2

[3-5] parcela/pogona/2 skuće

Srednja

3

[5-10] parcela/pogona/ 2 skuće

Velika

4

[preko 10] parcela/pogona/više od 2 s. kuće

Izrazito velika

5

4) Broj proizvođača koji koriste usluge ovlašćene kontrolne organizacije

Broj lica

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1-5

Zanemarljiva

1

6-10

Mala

2

11-20

Srednja

3

21-50

Velika

4

Preko 50

Izrazito velika

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-4

1

Mala

5-16

2

Srednja

17-81

3

Velika

82-256

4

Izrazito velika

257-625

5

4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Zanemarljiva

1

Nizak

Mala

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Velika

4

Kritičan

Izrazito velika

5

2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima u prethodne tri godine

Broj i opis rešenja, ukazivanja, upozorenja

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Jedno rešenje, ukazivanje, upozorenje, mera za otklanjanje nepravilnosti kontrolne organizacije

Zanemarljiva

1

Dva rešenja, odnosno mere za otklanjanje nepravilnosti kontrolne organizacije

Mala

2

Tri i više rešenja, odnosno mere za otklanjanje nepravilnosti kontrolne organizacije

Srednja

3

Rešenje o privremenoj zabrani ovlašćenoj kontrolnoj organizaciji da obavlja poslove kontrole i sertifikacije/Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka

Velika

4

Inicijativa za oduzimanje ovlašćenja kontrolnoj organizaciji za obavljanje poslova kontrole i sertifikacije u organskoj proizvodnji/Prijava za privredni prestup

Izrazito velika

5

3) Kontrola i sertifikacija proizvođača koji istovremeno obavlja/ju organsku proizvodnju i konvencionalnu proizvodnju

Verovatnoća mešanja proizvoda

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Proizvođač/i obavlja/ju samo organsku proizvodnju

Zanemarljiva

1

Proizvođač/i istovremeno obavlja/ju organsku i konvencionalnu proizvodnju.
Putevi dopremanja i otpremanja proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje su takvi da je gotovo izvesno onemogućeno njihovo ukrštanje i mešanje proizvoda.

Mala

2

Proizvođač/i istovremeno obavlja/ju organsku i konvencionalnu proizvodnju.
Tehnološki postupak prerade u organskoj proizvodnji i/ili putevi ili način otpremanja/prevoza proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje i/ili način pakovanja proizvoda i obeležavanja mesta u prodaji su takvi da postoji mogućnost mešanja proizvoda.

Srednja

3

Proizvođač/i istovremeno obavlja/ju organsku i konvencionalnu proizvodnju.
Tehnološki postupak prerade u organskoj proizvodnji i/ili putevi ili način otpremanja/prevoza proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje i/ili način pakovanja proizvoda i obeležavanja mesta u prodaji su takvi da je verovatno da će doći do mešanja proizvoda.

Velika

4

Proizvođač/i istovremeno obavlja/ju organsku i konvencionalnu proizvodnju.
Tehnološki postupak prerade u organskoj proizvodnji i/ili putevi ili način otpremanja/prevoza proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje i/ili način pakovanja proizvoda i obeležavanja mesta u prodaji su takvi da je vrlo verovatno da će doći do mešanja proizvoda.

Izrazito velika

5

4) Broj kontrolora obučenih za kontrolu po proizvodnjama

Broj kontrolora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

do 5 kontrolora

Zanemarljiva

1

Do 4

Mala

2

2-3

Srednja

3

2

Velika

4

1

Izrazito velika

5

5) Obrazovanje kontrole rada ovlašćenih kontrolnih organizacija za kontrolu i sertifikaciju organske proizvodnje

Broj kontrola

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Više od 7

Zanemarljiva

1

6-7

Mala

2

4-5

Srednja

3

1-3

Velika

4

0

Izrazito velika

5

6) Funkcionisanje ovlašćene kontrolne organizacije za kontrolu i sertifikaciju organske proizvodnje

Najviši nivo

Zanemarljiva

1

Visok nivo

Mala

2

Srednji nivo

Srednja

3

Nizak nivo

Velika

4

Nezadovoljavajući nivo i/ili nefunkcionisanje

Izrazito velika

5

7) Broj i struktura predstavki

 

 

Predstavke koje upućuju na teže povrede propisa/Iz predstavki proizlazi kritičan rizik

Izrazito velika

5

Više od 3 predstavke koje upućuju na povrede propisa/Iz predstavki proizlazi visok rizik

Velika

4

2-3 predstavke koje upućuju na povrede propisa/Iz predstavki proizlazi srednji rizik

Srednja

3

1/Predstavka upućuje na lakšu povredu propisa/Iz predstavke proizlazi nizak rizik

Mala

2

0/Neosnovane predstavke/Iz predstavki pretežno proizlazi neznatan rizik

Zanemarljiva

1

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-4

1

Mala

5-8

2

Srednja

9-27

3

Velika

28-64

4

Izrazito velika

65-125

5

A) Proizvođač

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

1) Delatnost/aktivnost (radnja ili propuštanje) u organskoj proizvodnji

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Proizvođač stavlja u promet organski proizvod koji nije obeležen u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja ili konvencionalni proizvod obeležava suprotno zakonu kojim se uređuje bezbednost hrane i pravilniku kojim se uređuje deklarisanje, označavanje i reklamiranje hrane

Izrazito velika

5

Proizvođač koristi reproduktivni materijal iz konvencionalne proizvodnje u organskoj proizvodnji, ne postoji dokumentacija i evidencije kojima se sprovodi kontrola nad korišćenjem reproduktivnog materijala; ne postoje važeća odobrenja za korišćenje reproduktivnog materijala iz konvencionalne proizvodnje, ili ne postoji dokumentacija kojom se dokazuje ispunjenje uslova za davanje takvih odobrenja

Izrazito velika

5

Ne postoji dokumentacija i evidencije kojima se potvrđuje da su korišćena dozvoljena sredstva zaštite u organskoj proizvodnji, kao i odgovarajuća sredstva za datu proizvodnju u propisanim količinama; kod proizvođača ne postoji plan đubrenja

Izrazito velika

5

Proizvođač ne vodi redovnu evidenciju količina proizvedenih proizvoda metodama organske proizvodnje, kao i količine prodatih proizvoda iz organske proizvodnje; ne postoji evidencija i verodostojna dokumentacija koja dokazuje navedene količine

Izrazito velika

5

Neuspostavljanje obaveznih evidencija kojima se dokazuje sledljivost organskih proizvoda, ili evidencije ne sadrže sve propisane podatke

Izrazito velika

5

Kvalitet vode korišćene u organskoj proizvodnji nije zadovoljavajući ili voda nije ispravna

Velika

4

Neusaglašenost vremena izdavanja sertifikata i pristiglih kultura od strane proizvođača kojem je izdat sertifikat o organskoj proizvodnji

Velika

4

Proizvođač na drugi način ne obavlja organsku proizvodnju, preradu ili skladištenje, prevoz, obeležavanje, promet, uvoz i izvoz organskih proizvoda ili ne vodi poslovne knjige i isprave u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja

Velika

4

Proizvođač stavlja u promet organski proizvod iz uvoza za koji nije dobijena potvrda da je taj proizvod proizveden u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja i pravilnikom kojim se uređuje kontrola i sertifikacija u organskoj proizvodnji i metode organske proizvodnje, u skladu sa odredbom člana 22. stav 2. zakona kojim se uređuje organska proizvodnja

Velika

4

Ne postoji interni kontrolni sistem kod grupne sertifikacije.

Mala

2

2) Vrsta organskih proizvoda

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

a) Organska biljna proizvodnja

 

 

Žitarice

Visoka

4

Industrijsko bilje

Visoka

4

Korenasto povrće

Visoka

4

Grožđe

Visoka

4

Povrće ostalo

Srednja

3

Voće ostalo

Srednja

3

Krmno bilje

Srednja

3

Pašnjaci i livade

Niska

2

Ostalo

Niska

2

b) Organska stočarska proizvodnja

 

 

Živina

Visoka

4

Goveda

Visoka

4

Svinje

Visoka

4

Ovce

Srednja

3

Ostalo

Niska

2

3) Tip proizvodnje

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Sakupljanje divljih vrsta iz prirodnih staništa

Visok

4

Nomadsko stočarstvo

Visok

4

Intenzivna proizvodnja

Srednja

3

Tradicionalna proizvodnja

Niska

2

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

1) Količina proizvoda proizvođača

Količina proizvoda biljnog/animalnog porekla

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Količina proizvoda biljnog porekla [do 100 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [1-5 grla]

Zanemarljiva

1

Količina proizvoda biljnog porekla [100-200 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [5-10 grla]

Mala

2

Količina proizvoda biljnog porekla [200-500 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [10-50 grla]

Srednja

3

Količina proizvoda biljnog porekla [500-1000 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [50-100 grla]

Velika

4

Količina proizvoda biljnog porekla [preko 1000 kg]/Količina proizvoda životinjskog porekla dobijena od [preko 100 grla]

Izrazito velika

5

2) Površina obradivog zemljišta/Broj grla stoke proizvođača, Prilog 5 pravilnika kojim se uređuje kontrola i sertifikacija u organskoj proizvodnji i metode organske proizvodnje - Maksimalno dozvoljeni broj životinja po hektaru u organskoj stočarskoj proizvodnji

Površina/Broj grla

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

[1] hektara/[0] broj grla

Zanemarljiva

1

[1] hektara/[2] broj grla

Mala

2

[1] hektara/[2-5] broj grla

Srednja

3

[1] hektara/[5-10] broj grla

Velika

4

[1] hektara/[preko 10] broj grla

Izrazito velika

5

3) Broj proizvodnih jedinica koje proizvođač koristi u organskoj proizvodnji

Broj parcela/pogona/lokacija

 

 

1 parcela/pogon

Zanemarljiva

1

1 parcela/pogon/1 s. kuća

Mala

2

[2] parcela/pogona/1 s. kuća

Srednja

3

[3-5] parcela/pogona/2 s. kuće

Velika

4

[5-10] parcela/pogona/2 s. kuće

Izrazito velika

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-4

1

Mala

5-16

2

Srednja

17-81

3

Velika

82-256

4

Izrazito velika

257-625

5

4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Zanemarljiva

1

Nizak

Mala

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Velika

4

Kritičan

Izrazito velika

5

2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u inspekcijskim nadzorima i kontrolama u prethodne tri godine

Broj i opis rešenja, ukazivanja, upozorenja

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Jedno rešenje, ukazivanje, upozorenje, mera za otklanjanje nepravilnosti proizvođača

Zanemarljiva

1

Dva rešenja, odnosno mere za otklanjanje nepravilnosti proizvođača

Mala

2

Tri i više rešenja, odnosno mere za otklanjanje nepravilnosti proizvođača

Srednja

3

Rešenje o privremenoj zabrani proizvođaču obeležavanja i oglašavanja proizvodne serije proizvoda za koje je utvrđeno da nisu proizvedeni u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja i/ili o privremenoj zabrani proizvođaču stavljanja u promet proizvoda koji nisu obeleženi u skladu sa zakonom kojim se uređuje organska proizvodnja, odnosno druga mera zabrane, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka

Velika

4

Prijava za privredni prestup

Izrazito velika

5

3) Istovremeno obavljanje organske proizvodnje i konvencionalne proizvodnje

Verovatnoća mešanja proizvoda

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Proizvođač obavlja samo organsku proizvodnju

Zanemarljiva

1

Proizvođač istovremeno obavlja organsku i konvencionalnu proizvodnju
Putevi dopremanja i otpremanja proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje su takvi da je gotovo izvesno onemogućeno njihovo ukrštanje i mešanje proizvoda

Mala

2

Proizvođač istovremeno obavlja organsku i konvencionalnu proizvodnju
Tehnološki postupak prerade u organskoj proizvodnji i/ili putevi ili način otpremanja/prevoza proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje i/ili način pakovanja proizvoda i obeležavanja mesta u prodaji su takvi da postoji mogućnost mešanja proizvoda.

Srednja

3

Proizvođač istovremeno obavlja organsku i konvencionalnu proizvodnju
Tehnološki postupak prerade u organskoj proizvodnji i/ili putevi ili način otpremanja/prevoza proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje i/ili način pakovanja proizvoda i obeležavanja mesta u prodaji su takvi da je verovatno da će doći do mešanja proizvoda

Velika

4

Proizvođač istovremeno obavlja organsku i konvencionalnu proizvodnju
Tehnološki postupak prerade u organskoj proizvodnji i/ili putevi ili način otpremanja/prevoza proizvoda iz organske i konvencionalne proizvodnje i/ili način pakovanja proizvoda i obeležavanja mesta u prodaji su takvi da je vrlo verovatno da će doći do mešanja proizvoda.

Izrazito velika

5

4) Funkcionisanje ovlašćene kontrolne organizacije koja proizvođaču pruža usluge kontrole i sertifikacije organske proizvodnje

Najviši nivo

Zanemarljiva

1

Visok nivo

Mala

2

Srednji nivo

Srednja

3

Nizak nivo

Velika

4

Nezadovoljavajući nivo i/ili nefunkcionisanje

Izrazito velika

5

5) Broj i struktura predstavki

Predstavke koje upućuju na teže povrede propisa/Iz predstavki proizlazi kritičan rizik

Izrazito velika

5

Više od 3 predstavke koje upućuju na povrede propisa/Iz predstavki proizlazi visok rizik

Velika

4

2-3 predstavke koje upućuju na povrede propisa/Iz predstavki proizlazi srednji rizik

Srednja

3

1/Predstavka upućuje na lakšu povredu propisa/Iz predstavke proizlazi nizak rizik

Mala

2

0/Neosnovane predstavke/Iz predstavki pretežno proizlazi neznatan rizik

Zanemarljiva

1

6) Sertifikat i konverzija

Proizvođaču je ranije oduzet sertifikat

Izrazito velika

5

Proizvođaču je ranije suspendovan sertifikat ili je njegov zahtev za sertifikaciju odbijen, odnosno nije mu izdat sertifikat ili je postupak sertifikacije obustavljen/Proizvođaču nije odobren ulazak u period konverzije

Velika

4

Ovlašćena kontrolna organizacija je pokrenula postupak zbog sumnje da je narušen integritet organskog proizvoda/proizvodnje, odnosno nepoštovanja pravila organske poljoprivrede i povrede zakona kojim se uređuje organska proizvodnja, čiji mogući ishod je suspenzija ili oduzimanje sertifikata

Srednja

3

Proizvođač je tražio skraćenje perioda konverzije

Mala

2

Ne postoji sumnja na negativne promene kod proizvođača u pogledu sertifikata i konverzije

Zanemarljiva

1

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

 

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Zanemarljiva

1-4

1

Mala

5-8

2

Srednja

9-27

3

Velika

28-64

4

Izrazito velika

65-125

5

 

Prilog 3.

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA PROCENE RIZIKA - NEPOSREDNE PROCENE RIZIKA I POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI PROIZVODNJE KVALITETNE PRIPLODNE STOKE

I. Neposredna procena rizika
(kritičan i visok stepen rizika)

Opis

Stepen rizika

Svojstvo neregistrovanog subjekta

Kritičan

Poslove u stočarstvu obavlja pravno lice koje nije upisano u Registar odgajivačkih organizacija i organizacija sa posebnim ovlašćenjima

Visok

II. Posebni kriterijumi za procenu rizika

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

Delatnost/aktivnost (radnja ili propuštanje)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Kontrola produktivnosti domaćih životinja

izrazito velika

5

Obavljanje selekcijskih smotri i linearna ocena priplodne vrednosti grla koja se uvode u priplod

izrazito velika

5

Vođenje osnovne matične evidencije

izrazito velika

5

Obeležavanje domaćih životinja

izrazito velika

5

Razmnožavanje domaćih životinja

izrazito velika

5

Izdavanje potvrda o izvršenom veštačkom osemenjavanju i prirodnom parenju

izrazito velika

5

Promet kvalitetne priplodne stoke

velika

4

Učešće na sajmovima i izložbama kvalitetnih priplodnih grla domaćih životinja

velika

4

Vođenje glavne matične evidencije

srednja

3

Izdavanje pedigrea (potvrda o rasnoj pripadnosti i kvalitetu domaćih životinja)

srednja

3

Kontrola rada osnovnih odgajivačkih organizacija od strane regionalnih odgajivačkih organizacija

srednja

3

Superkontrola produktivnosti kvalitetne priplodne stoke

srednja

3

Testiranje kvalitetnih priplodnih grla (biološki performans i progeni testovi)

mala

2

Koordinacija u sprovođenju glavnog odgajivačkog programa u stočarstvu

mala

2

Godišnji izveštaj o sprovođenju glavnog odgajivačkog programa na teritoriji Republike Srbije

zanemarljiva

1

Prezentacija rezultata sprovođenja glavnog odgajivačkog programa (seminari, predavanja)

zanemarljiva

1

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

1) Veličina zapata (broj grla stoke)

Broj grla

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

do 5

Neznatna

1

6-20

Niska

2

21-50

Srednja

3

51-200

Visoka

4

Preko - 200

Kritična

5

2) Broj lica koja koriste usluge nadziranog subjekta

Broj lica

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1-2

Neznatna

1

3-4

Niska

2

5-10

Srednja

3

11-20

Visoka

4

Preko 20

Kritična

5

3) Obeležavanje domaćih životinja

Broj grla za obeležavanje

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1

Neznatna

1

2-5

Niska

2

6-10

Srednja

3

11-50

Visoka

4

Preko 50

Kritična

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-4

1

Niska

5-16

2

Srednja

17-81

3

Visoka

82-256

4

Kritična

257-625

5

4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan 1

Neznatna

1

Nizak 2

Niska

2

Srednji 3

Srednja

3

Visok 4

Visoka

4

Kritičan 5

Kritična

5

2) Povrede propisa u prethodne tri godine

Broj povreda propisa

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo povreda propisa

Neznatna

1

Jedna lakša povreda propisa

Niska

2

Dve ili tri lakše povrede propisa

Srednja

3

Više od tri lakše povrede propisa

Visoka

4

Teška povreda propisa

Kritična

5

3) Osnovna odgajivačka organizacija

Obrazovanje, funkcionisanje i rezultati

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Osnovna odgajivačka organizacija obrazovana; rezultati na veoma visokom nivou

Neznatna

1

Osnovna odgajivačka organizacija obrazovana; rezultati vrlo dobri

Niska

2

Osnovna odgajivačka organizacija obrazovana; rezultati dobri

Srednja

3

Osnovna odgajivačka organizacija obrazovana; rezultati nezadovoljavajući

Visoka

4

Osnovna odgajivačka organizacija nije obrazovana, odnosno ne funkcioniše; bez rezultata

Kritična

5

4) Veličina područja rada osnovne odgajivačke organizacije

Broj objekata pod kontrolom

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

1-3

Neznatna

1

4-10

Niska

2

11-50

Srednja

3

51-100

Visoka

4

Više od 100

Kritična

5

5) Period u toku agroekonomske godine

Mesec

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Februar, jun, avgust

Neznatna

1

Maj, jul

Niska

2

Decembar, januar

Srednja

3

Oktobar, novembar

Visoka

4

Mart, april

Kritična

5

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-25

1

Niska

26-400

2

Srednja

401-2025

3

Visoka

2026-6400

4

Kritična

6401-15625

5

 

Prilog 4.

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA PROCENE RIZIKA - NEPOSREDNE PROCENE RIZIKA I POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI PROIZVODNJE DUVANSKIH PROIZVODA

I. Neposredna procena rizika
(kritičan stepen rizika)

Opis

Stepen rizika

Svojstvo neregistrovanog subjekta

Kritičan

II. Posebni kriterijumi za procenu rizika

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

Delatnost/aktivnost (radnja ili propuštanje)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Evidencije koje vodi proizvođač duvanskih proizvoda

izrazito velika

5

Validnost evidencije o kupovini i/ili obradi domaćeg duvana radi ostvarivanja prava na oslobađanje od carinskih dažbina

izrazito velika

5

Usaglašenost duvanskih proizvoda sa standardima kvaliteta

izrazito velika

5

Dostava evidencije koju vodi proizvođač duvanskih proizvoda Upravi za duvan

velika

4

Analize- dokazi o usaglašenosti duvanskih proizvoda sa propisanim standardima

velika

4

Deklarisanje duvanskih proizvoda

srednja

3

Normativi za proizvodnju

srednja

3

Obnavljanje dozvola za obavljanje registrovanih delatnosti u roku

mala

2

Laboratorijska oprema proizvođača cigareta

zanemarljiva

1

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

1) Obim proizvodnje duvanskih proizvoda
(obim štete koji proizlazi iz nezakonitog obavljanja delatnosti ili aktivnosti proizvođača duvanskih proizvoda)

Obim proizvodnje (kg)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

do 2.000.000

Neznatna

1

do 3.000.000

Niska

2

do 20.000.000

Srednja

3

do 30.000.000

Visoka

4

Preko 30.000.000

Kritična

5

2) Broj trgovaca na veliko koji kupuju proizvode od duvana
(obim štete koji proizlazi iz kruga lica koja kupuju proizvode)

Broj trgovaca na veliko

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Do 5

Neznatna

1

Do 10

Niska

2

Do 50

Srednja

3

50-100

Visoka

4

Preko 100

Kritična

5

3) Broj fizičkih i hemijskih parametara ispitivanih proizvoda od duvana koji odstupaju od propisanih standarda
(obim štete proizlazi iz laboratorijskim metodama utvrđenih parametara koji odstupaju od propisanih standarda)

Broj parametara

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1

Neznatna

1

2

Niska

2

3

Srednja

3

4

Visoka

4

5 i više

Kritična

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-4

1

Niska

5-16

2

Srednja

17-81

3

Visoka

82-256

4

Kritična

257-625

5

4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan 1

Neznatna

1

Nizak 2

Niska

2

Srednji 3

Srednja

3

Visok 4

Visoka

4

Kritičan 5

Kritična

5

2) Povrede propisa u prethodne tri godine

Broj povreda propisa

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo povreda propisa

Neznatna

1

Jedna lakša povreda propisa

Niska

2

Dve ili tri lakše povrede propisa

Srednja

3

Više od tri lakše povrede propisa

Visoka

4

Teška povreda propisa

Kritična

5

3) Stručno lice koje rukovodi procesom proizvodnje duvanskih proizvoda (verovatnoća nastanka štetnih posledica proizlazi iz činjenice da li je stručno lice odgovarajuće stručne spreme, da li i kako razume i izvršava radne zadatke i organizuje proizvodnju)

Obrazovanje, funkcionisanje i rezultati

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Odgovarajuća stručna sprema, vrlo dobro i/ili odlično razumevanje i izvršavanje radnih zadatka/vrlo dobra i/ili odlična organizacija proizvodnje

Neznatna

1

Odgovarajuća stručna sprema/dobro razumevanje i izvršavanje radnih zadatka /dobra organizacija proizvodnje

Niska

2

Odgovarajuća stručna sprema/zadovoljavajuće razumevanje i izvršavanje radnih zadatka/zadovoljavajuća organizacija proizvodnje

Srednja

3

Odgovarajuća stručna sprema/nezadovoljavajuće razumevanje i izvršavanje radnih zadatka/nezadovoljavajuća organizacija proizvodnje

Visoka

4

Nije odgovarajuća stručna sprema/odsustvo razumevanja i neizvršavanje radnih zadatka/bez adekvatne organizacija proizvodnje

Kritična

5

4) Veličina tržišta duvanskih proizvoda

Tržište

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Lokalno

Neznatna

1

Republika Srbija

Niska

2

Zemlje CEFTA

Srednja

3

Evropa

Visoka

4

Globalno

Kritična

5

5) Period u toku poslovne godine
(verovatnoća nastanka štetnih posledica proističe iz perioda kada se obavljaju poljoprivredni radovi)

Mesec

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Period godišnjih odmora i remonta opreme

Neznatna

1

Period u kome je nizak obim proizvodnje

Niska

2

Period u kome je srednji obim proizvodnje

Srednja

3

Period u kome je visok obim proizvodnje

Visoka

4

Period u kome je najviši obim proizvodnje

Kritična

5

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-25

1

Niska

26-400

2

Srednja

401-2025

3

Visoka

2026-6400

4

Kritična

6401-15625

5

 

Prilog 5.

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA PROCENE RIZIKA - NEPOSREDNE PROCENE RIZIKA I POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI OBRADE DUVANA

I. Neposredna procena rizika
(kritičan stepen rizika)

Opis

Stepen rizika

Svojstvo neregistrovanog subjekta

Kritičan

II. Posebni kriterijumi za procenu rizika

1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice

Delatnost/aktivnost (radnja ili propuštanje)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Evidencije koje vodi obrađivač duvana

izrazito velika

5

Validnost evidencije koju vodi obrađivač duvana

izrazito velika

5

Usaglašenost obrađenog duvana sa standardima kvaliteta

izrazito velika

5

Dostava evidencije koju vodi obrađivač duvana nadležnom organu

velika

4

Analize - dokazi o usaglašenosti obrađenog duvana sa propisanim standardima

velika

4

Uslovnost skladištenja obrađenog duvana

srednja

3

Normativi za proizvodnju obrađenog duvana

srednja

3

Obnavljanje dozvola za obavljanje delatnosti obrade duvana u roku

mala

2

Laboratorija obrađivača duvana, odnosno zaključen ugovor sa akreditovanom laboratorijom za ispitivanje obrađenog duvana

zanemarljiva

1

2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica

1) Obim proizvodnje obrađenog duvana
(obim štete koji proizlazi iz nezakonitog obavljanja delatnosti ili aktivnosti obrađivača duvana)

Obim proizvodnje (kg)

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

do 50.000

Neznatna

1

do 200.000

Niska

2

do 1.000.000

Srednja

3

do 2.000.000

Visoka

4

Preko 2.000.000

Kritična

5

2) Broj kupaca obrađenog duvana
(obim štete proizilazi iz kruga lica koja kupuju proizvode)

Broj trgovaca na veliko

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Do 2

Neznatna

1

Do 5

Niska

2

Do 10

Srednja

3

10-100

Visoka

4

Preko 100

Kritična

5

3) Broj fizičkih i hemijskih parametara ispitivanog obrađenog duvana koji odstupaju od propisanih standarda
(obim štete proizilazi iz laboratorijskim metodama utvrđenih parametara koji odstupaju od propisanih standarda)

Broj parametara

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1

Neznatna

1

2

Niska

2

3

Srednja

3

4

Visoka

4

5 i više

Kritična

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-4

1

Niska

5-16

2

Srednja

17-81

3

Visoka

82-256

4

Kritična

257-625

5

4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog inspekcijskog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan 1

Neznatna

1

Nizak 2

Niska

2

Srednji 3

Srednja

3

Visok 4

Visoka

4

Kritičan 5

Kritična

5

2) Povrede propisa u prethodne tri godine

Broj povreda propisa

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo povreda propisa

Neznatna

1

Jedna lakša povreda propisa

Niska

2

Dve ili tri lakše povrede propisa

Srednja

3

Više od tri lakše povrede propisa

Visoka

4

Teška povreda propisa

Kritična

5

3) Stručno lice koje rukovodi procesom obrade duvana
(verovatnoća nastanka štetnih posledica proizlazi iz činjenice da li je stručno lice odgovarajuće stručne spreme, da li i kako razume i izvršava radne zadatke i organizuje proces obrade duvana)

Obrazovanje, funkcionisanje i rezultati

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Odgovarajuća stručna sprema, vrlo dobro i/ili odlično razumevanje i izvršavanje radnih zadatka/vrlo dobra i/ili odlična organizacija procesa obrade duvana

Neznatna

1

Odgovarajuća stručna sprema/dobro razumevanje i izvršavanje radnih zadatka /dobra organizacija procesa obrade duvana

Niska

2

Odgovarajuća stručna sprema/zadovoljavajuće razumevanje i izvršavanje radnih zadatka/zadovoljavajuća organizacija obrade duvana

Srednja

3

Odgovarajuća stručna sprema/nezadovoljavajuće razumevanje i izvršavanje radnih zadatka/nezadovoljavajuća organizacija procesa obrade duvana

Visoka

4

Nije odgovarajuća stručna sprema/odsustvo razumevanja i neizvršavanje radnih zadatka/bez adekvatne organizacija procesa obrade duvana

Kritična

5

4) Veličina tržišta obrađenog duvana

Tržište

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Lokalno

Neznatna

1

Republika Srbija

Niska

2

Zemlje CEFTA

Srednja

3

Evropa

Visoka

4

Globalno

Kritična

5

5) Period u toku poslovne godine
(verovatnoća nastanka štetnih posledica proističe iz perioda kada se obavljaju poljoprivredni radovi)

Mesec

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Period godišnjih odmora i remonta opreme

Neznatna

1

Period u kome je nizak obim proizvodnje

Niska

2

Period u kome je srednji obim proizvodnje

Srednja

3

Period u kome je visok obim proizvodnje

Visoka

4

Period u kome je najviši obim proizvodnje

Kritična

5

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-25

1

Niska

26-400

2

Srednja

401-2025

3

Visoka

2026-6400

4

Kritična

6401-15625

5

 

Prilog 6.

MATRICA RIZIKA I METOD PROCENE RIZIKA 5 X 5

Stepen rizika određuje se metodom procene rizika 5 x 5 (Tabela 1), gde horizontalna koordinata (h - osa) predstavlja stepenovanu težinu štetnih posledica, a vertikalna koordinata (u - osa) predstavlja stepenovanu verovatnoću nastanka štetnih posledica. Kombinacija (sadejstvo) stepenovanja težine štetne posledice i verovatnoće nastanka štetne posledice u matrici rizika daje stepen rizika, susretanjem dodeljenih numeričkih vrednosti za ove dve veličine.

Na osnovu težine mogućih štetnih posledica i verovatnoće njihovog nastanka, pomoću Tabele 2, za nadzirane subjekte u delokrugu poljoprivredne inspekcije i teritorijalna područja sa poljoprivrednim zemljištem procenjuje se stepen rizika u rasponu bodova od 1 do 25.

 

Tabela 1: Metoda 5 x 5 - Matrica rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Težina štetnih posledica

1

2

3

4

5

Kritična

5

5

10

15

20

25

Visoka

4

4

8

12

16

20

Srednja

3

3

6

9

12

15

Niska

2

2

4

6

8

10

Neznatna

1

1

2

3

4

5

Tabela 2: Stepen rizika

Brojčana vrednost rizika

Kvalitativni opis rizika

1, 2

Neznatan

3, 4, 5

Nizak

6, 8, 9

Srednji

10, 12, 15, 16

Visok

20, 25

Kritičan