PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA, ODNOSNO KONTROLE NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PROGRAMA INSPEKCIJSKOG NADZORA, ODNOSNO KONTROLE IZ DELOKRUGA BUDŽETSKE INSPEKCIJE("Sl. glasnik RS", br. 90/2018) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja, odnosno utvrđivanje prioriteta vršenja inspekcijskog nadzora, odnosno kontrole (u daljem tekstu: inspekcijska kontrola) na osnovu procene rizika i posebni elementi programa inspekcijske kontrole u oblastima iz delokruga budžetske inspekcije.
Posebni elementi za procenu rizika
Izbor subjekata inspekcijske kontrole vrši se na osnovu analize i procene rizika. U cilju utvrđivanja prioriteta u postupanju budžetske inspekcije primenjuju se posebni elementi za procenu rizika, i to:
1) zahtevi za postupanje upućeni od strane tužilaštva, organa unutrašnjih poslova i ministarstava, prijave, predstavke građana i drugih organa i organizacija;
2) nepostupanje u skladu sa propisima;
3) visina i značaj nezakonitosti, odnosno nepravilnosti na koju se ukazuje (šteta po budžet);
4) učestalost i broj prijava koje su podnete protiv istog subjekta inspekcijske kontrole;
5) događaji ili radnje koje mogu ugroziti ugled države i državnih organa.
Pregled posebnih elemenata za procenu rizika i matrica rizika (Prilog), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Utvrđivanje učestalosti, odnosno prioriteta vršenja inspekcijske kontrole na osnovu procene rizika
Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika i utvrđuje prioritet vršenja inspekcijske kontrole kod korisnika javnih sredstava.
Inspekcijska kontrola neće se vršiti ako je procenjen rizik neznatan ili kada se promene elementi na osnovu kojih je izvršena procena rizika i naknadno se utvrdi da je rizik neznatan.
O učestalosti, odnosno o prioritetu vršenja inspekcijske kontrole kod subjekta kod koga je procenjen, odnosno utvrđen nizak, srednji, visok ili kritičan stepen rizika odluka se donosi u postupku razmatranja prijava, predstavki, prigovora i zahteva za vršenje inspekcijske kontrole.
Posebni elementi Programa inspekcijske kontrole
Budžetska inspekcija poslove inspekcijske kontrole obavlja po programu rada koji utvrđuje ministar nadležan za poslove finansija. Program rada sačinjava se prvenstveno na osnovu prijava, predstavki, prigovora i zahteva za vršenje inspekcijske kontrole pristiglih od organa, organizacija, pravnih i fizičkih lica.
Posebni elementi Programa inspekcijske kontrole su:
1) započete inspekcijske kontrole iz Programa rada budžetske inspekcije za prethodnu godinu;
2) broj i vrsta subjekata kod kojih je planirana redovna inspekcijska kontrola;
3) rok za završetak planiranih aktivnosti.
Budžetska inspekcija, po iskazanoj potrebi, vrši i vanredne inspekcijske kontrole po zahtevu ministra nadležnog za poslove finansija. Broj vanrednih kontrola može uticati na procenat izvršenja redovnih kontrola.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH ELEMENATA ZA PROCENU RIZIKA I MATRICA RIZIKA
Posebni elementi procene rizika po značaju |
I. Zahtevi za postupanje upućeni od strane tužilaštva, organa unutrašnjih poslova i ministarstava, prijave, predstavke građana i drugih organa i organizacija |
II. Nepostupanje u skladu sa zakonskim propisima |
III. Visina i značaj nezakonitosti, odnosno nepravilnosti na koju se ukazuje (šteta po budžet) |
IV. Učestalost i broj prijava koje su podnete protiv istog subjekta inspekcijske kontrole |
V. Događaji ili radnje koje mogu ugroziti ugled države i državnih organa |
Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i uticaja - težine štetnih posledica (tabela 1 i 2).
Verovatnoća nastanka štetnih posledica u obavljanju inspekcijskih kontrola procenjuje se na osnovu prethodnog postupanja naziranog subjekta.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, utvrđuje se stepen rizika (određuje se stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5 x 5 - Matrica rizika
Verovatnoća |
Uticaj - štetna posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Kritična |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Visoka |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Niska |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Neznatna |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5 |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
20, 25 |
Kritičan |
Rangiranje stepena rizika
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, utvrđuje se stepen rizika od 1 do 25, tako da su:
- sistemi kontrole sa indeksom rizika 1 i 2 - neznatnog rizika;
- sistemi kontrole sa indeksom rizika 3, 4 i 5 - niskog rizika;
- sistemi kontrole sa indeksom rizika 6, 8 i 9 - srednjeg rizika;
- sistemi kontrole sa indeksom rizika 10, 12, 15 i 16 - visokog rizika i
- sistemi kontrole sa indeksom rizika 20 i 25 - kritični.
NAPOMENE I OKVIRNE INSTRUKCIJE ZA UTVRĐIVANJE PROCENE RIZIKA
Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i uticaja - težine štetnih posledica.
Sr = V x T
Sr - stepen rizika
V - verovatnoće nastanka štetnih posledica
T - težina štetnih posledica - uticaj
Verovatnoća nastanka štetnih posledica je subjektivna procena u obavljanju inspekcijskih kontrola i procenjuje se na osnovu prethodnog postupanja nadziranog subjekta. Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica iskazuje se bodovima od 1 do 5.
Težina štetnih posledica rezultat je vrednovanja posebnih elemenata za procenu rizika u oblasti materijalno finansijskog poslovanja i namenskog i zakonitog korišćenja javnih sredstava. Numerička vrednost težina štetnih posledica iskazuje se bodovima od 1 do 5.
Numerička vrednost posebnih elemenata za procenu rizika u oblasti materijalno finansijskog poslovanja i namenskog i zakonitog korišćenja javnih sredstava dobija se kao aritmetička sredina numeričkih vrednosti za primenljive kriterijume posebnih elemenata.
Obrazloženje posebnih elemenata za procenu rizika u oblasti materijalno finansijskog poslovanja i namenskog i zakonitog korišćenja javnih sredstava
I. Zahtevi za postupanje upućeni od strane tužilaštva, organa unutrašnjih poslova i ministarstava, prijave, predstavke građana i drugih organa i organizacija
Stepen rizika za ovaj element rizika utvrđen je na sledeći način:
Rang |
Opis |
1 |
Nedokumentovane prijave i predstavke |
2 |
Dokumentovane prijave |
3 |
Prijave i predstavke drugih državnih organa i organizacija koji nisu sproveli kontrolu |
4 |
Prijave i predstavke drugih državnih organa i organizacija koji su sproveli kontrolu |
5 |
Zahtevi tužilaštva i sudova |
II. Nepostupanje u skladu sa zakonskim propisima
Stepen rizika za ovaj element rizika utvrđen je na sledeći način:
Rang |
Opis |
1 |
Subjekt kontrole primenjuje propise |
2 |
Subjekt kontrole pogrešno primenjuje propis (ukazivanje na nepravilnost) |
3 |
Subjekt kontrole ne primenjuje propise čime čini prekršaj (ukazivanje na nezakonitost) |
4 |
Subjekt kontrole ne primenjuje propise čime čini privredni prestup |
5 |
Subjekt kontrole ne primenjuje propise čime čini krivično delo |
III. Visina i značaj nezakonitosti, odnosno nepravilnosti na koju se ukazuje - šteta po budžet (apsolutni iznos)
Stepen rizika za ovaj element rizika utvrđen je na sledeći način:
Rang |
Vrednost |
1≤ |
1.000.000 |
2≤ |
5.000.000 |
3≤ |
10.000.000 |
4≤ |
20.000.000 |
5> |
30.000.000 |
IV. Učestalost i broj prijava koje su podnete protiv istog subjekta inspekcijske kontrole
Stepen rizika za ovaj element rizika utvrđen je na sledeći način:
Rang |
Opis |
1 |
Ne postoje prethodne prijave, predstavke, prigovori ili zahtevi |
2 |
tri prethodne prijave, predstavke, prigovora ili zahteva |
3 |
četiri prethodne prijave, predstavke, prigovora ili zahteva |
4 |
pet prethodnih prijava, predstavki, prigovora ili zahteva |
5 |
Više od pet prethodnih prijava, predstavki, prigovora ili zahteva |
V. Događaji ili radnje koje mogu ugroziti ugled države i državnih organa
Stepen rizika za ovaj element rizika utvrđen je na sledeći način:
Rang |
Opis predstavke |
1 |
Ne postoji nepoželjna objava u medijima, niti negativna kampanja masovnih medija koja se odnosi na subjekt kontrole |
2 |
Pojedinačne objave u medijima protiv subjekta kontrole |
3 |
Postoji učestala nepoželjna objava u medijima protiv subjekta kontrole |
4 |
Postoji negativna kampanja masovnih medija protiv subjekta kontrole |
5 |
Saznanja o preduzetim merama od strane državnih institucija |