POKRAJINSKA SKUPŠTINSKA ODLUKAO IZRADI PROSTORNOG PLANA PODRUČJA POSEBNE NAMENE DRŽAVNOG PUTA IIA REDA BR. 100 ZA POTREBE REKONSTRUKCIJE I MODERNIZACIJE PUTA I IZGRADNJE BICIKLISTIČKE STAZE NA DEONICI NOVI SAD - STARA PAZOVA (DO GRANICE SA ADMINISTRATIVNIM PODRUČJEM GRADA BEOGRADA), SA DETALJNOM RAZRADOM("Sl. list AP Vojvodine", br. 54/2018) |
Pristupa se izradi Prostornog plana područja posebne namene državnog puta IIa reda br. 100 za potrebe rekonstrukcije i modernizacije puta i izgradnje biciklističke staze na deonici Novi Sad - Stara Pazova (do granice sa administrativnim područjem Grada Beograda), sa detaljnom razradom (u daljem tekstu: Prostorni plan).
Utvrđuje se okvirna granica obuhvata Prostornog plana, a konačna granica obuhvata Prostornog plana će se definisati Nacrtom Prostornog plana.
Područje obuhvaćeno okvirnom granicom Prostornog plana, obuhvata sledeće cele katastarske opštine u sledećim jedinicama lokalne samouprave:
- Grad Novi Sad: KO Petrovaradin,
- Opština Sremski Karlovci: KO Sremski Karlovci,
- Opština Inđija: KO Inđija, KO Čortanovci, KO Maradik i KO Beška,
- Opština Stara Pazova: KO Golubinci, KO Stara Pazova i KO Nova Pazova.
Površina područja obuhvaćenog okvirnom granicom obuhvata Prostornog plana iznosi oko 387 km² (podaci o površinama katastarskih opština preuzeti od Republičkog geodetskog zavoda - portal NIGP).
Okvirna granica Prostornog plana data je na grafičkom prikazu, koji čini sastavni deo ove Odluke.
Uslovi i smernice planskih dokumenata višeg reda, koji su od značaja za izradu Prostornog plana sadržani su u:
1) Zakonu o Prostornom planu Republike Srbije od 2010. do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 88/10), kojim je utvrđena obaveza izrade prostornih planova područja posebne namene za prostorne celine čiju posebnost određuje jedna ili više opredeljujućih namena, aktivnosti ili funkcija u prostoru koje su od republičkog interesa, a među kojima je i stanje putne mreže i objekata od kojih zavisi održivi razvoj ekonomije, transporta i infrastrukture i u vezi s kojim je nepostojanje trasiranih i signalizacijom opremljenih biciklističkih staza van gradskih centara posledica nedovoljne valorizacije biciklističkog saobraćaja, kao oblika mogućeg razvoja regionalnih veza, na užem i širom nivou, ocenjeno kao značajna prepreka u ostvarivanju operativnih ciljeva turizma u Republici Srbiji i u vezi s čim je i biciklizam (Euro Velo 6), kao značajan deo kružnih i linearnih turističkih putovanja (touring), koja su u koncepciji prostornog razvoja turizma i odnosa prema zaštiti svrstana u turističke proizvode relevantne za socio-ekonomske, prostorno-ekološke i kulturne prilike u Republici Srbiji, svrstan u strateške prioritete u vezi s kojima je izričito utvrđeno da izdvajanje touring turističkih pravaca obuhvata putne touring pravce, koji su podeljeni na međunarodne pravce u koridorima autoputeva i ostalih evropskih puteva (E75, E80, E70, E763 i dr.) i na nacionalne u koridorima ostalih puteva prvog reda;
2) Odluci o donošenju Regionalnog prostornog plana Autonomne pokrajine Vojvodine ("Službeni list APV", broj 22/11), kojom je biciklizam svrstan u ključne vidove turizma specijalnih interesa za čiji su razvoj posebno pogodna područja u zaštićenim prirodnim celinama i kojom je definisano da će se održivi razvoj saobraćaja i putne infrastrukture u Autonomnoj pokrajini Vojvodini, između ostalog, zasnivati na stimulisanju razvoja mreže sigurnih biciklističkih saobraćajnica u gradovima, naseljima, turističkim i vangradskim područjima kroz koja su Regionalnim prostornim planom Autonomne pokrajine Vojvodine, osim već definisanih međunarodnih biciklističkih staza (EuroVelo - evropska mreža biciklističkih ruta: rute 6 (uz Dunav) i 11 (uz Tisu), utvrđene i biciklističke staze uz osnovnu kanalsku mrežu Hidrosistema Dunav-Tisa-Dunav, a razvoj biciklističkog saobraćaja, s obzirom na činjenicu da je u oceni postojećeg stanja transportne strukture i logistike u okviru infrastrukturnih sistema na teritoriji AP Vojvodine, kao jedna od osnovnih karakteristika stanja putne mreže, identifikovano nedovoljno prisustvo izdvojenih biciklističkih staza i traka, posebno u centralnim delovima gradskih naselja, kao i međunaseljskim komunikacijama, posebno je istaknut među operativnim ciljevima regionalnog prostornog razvoja drumskog saobraćaja, kojim se, kao opšti silj razvoja transportne infrastrukture u okviru planiranog razvoja infrastrukturnih sistema, ostvaruje povećanje interregionalne i intraregionalne pristupačnosti AP Vojvodine i u vezi s čim je biciklizam, na osnovu Pokrajinske skupštinske odluke o donošenju Programa implementacije Regionalnog prostornog plana Autonomne pokrajine Vojvodine za period 2017-2021. godine ("Službenom listu APV", br. 45/2018), uvršten u projekte za realizaciju strateških prioriteta kroz koje se realizuje podrška "zelenim" poslovima koji su zasnovani na prirodnim potencijalima i resursima zaštićenih područja, a osim toga, kao jedan od strateških prioriteta za navedeni period, istim programom implementacije, predviđena je i izrada urbanističke i tehničke dokumentacije kojom će se definisati biciklističke rute na čitavom području Autonomne pokrajine Vojvodine;
Prostorni plan će biti zasnovan na planskoj, studijskoj, tehničkoj i drugoj dokumentaciji kao rezultatima dosadašnjih istraživanja.
Za izradu Prostornog plana koristiće se topografske i katastarsko-topografske podloge, digitalne katastarske planove i digitalni ortofoto planovi, kao i druge podloge za koje se ukaže da su neophodne za izradu Prostornog plana.
Planiranje, korišćenje, uređenje i zaštita prostora u obuhvatu Prostornog plana zasnivaće se na principima:
- usmerenost ka korisniku i bezbednost, pravovremeno prilagođavanje planskih rešenja krajnjem korisniku putne infrastrukture i drumskog saobraćaja;
- integrisanost sa okruženjem i ostalim vidovima saobraćaja - prostorna dostupnost, uz ostvarivanje kvalitetne veze sa ostalim vidovima saobraćaja;
- usmerenost ka zaštiti životne sredine, podrazumeva potpuno uvažavanje i poštovanje utvrđenih pravila i mera zaštite prirodne sredine i humanog okruženja kroz sve faze realizacije saobraćajnih projekata;
- kvalitetno nadgledanje i upravljanje, podrazumeva aktivnosti na svim nivoima razvojnih procesa, od planiranja do realizacije;
- stimulisanje razvoja mreže sigurnih biciklističkih saobraćajnica u gradovima, naseljima, turističkim i vangradskim područjima.
Vizija uređenja planskog područja je održivo funkcionisanje saobraćaja, korišćenje i zaštita prirodnih dobara i resursa i njihovo kvalitetno unapređenje, u skladu sa principima održivog razvoja.
Ciljevi planiranja, korišćenja, uređenja i zaštite planskog područja su postizanje racionalne organizacije i uređenja područja posebne namene u okviru planskog područja, usklađivanjem njegovog korišćenja sa mogućnostima i ograničenjima u raspolaganju prirodnim i stvorenim vrednostima i potrebama socijalnog i ekonomskog razvoja.
Koncepcija planiranja, korišćenja, uređenja i zaštite planskog područja podrazumeva obezbeđenje prostornih uslova za realizaciju koncepta trajno održivog saobraćaja uz obaveznu izradu saobraćajnih studija ili drugih saobraćajnih analiza, u skladu sa zakonskom regulativom, koje će pokazati opravdanost predloženih rešenja (planiranje novih koridora, lokacijsko određivanje trasa, potrebne kapacitete, prostornu, saobraćajnu, funkcionalnu i ekonomsku opravdanost). Istraživanja moraju biti sprovedena uz punu koordinaciju i potpunu ujednačenost kriterijuma, definisanih od strane nadležnih organa i institucija.
Efektivan rok za izradu Nacrta Plana je 12 (dvanaest) meseci, od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Sredstva za izradu Prostornog plana obezbeđuju se iz budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine.
Nacrt Prostornog plana biće izložen na javni uvid u trajanju od 30 dana u opštinama Sremski Karlovci, Inđija, Stara Pazova i Gradu Novom Sadu, kao i u Pokrajinskom sekretarijatu za urbanizam i zaštitu životne sredine, Novi Sad.
Sastavni deo ove Odluke je Odluka o izradi strateške procene uticaja Prostornog plana područja posebne namene državnog puta IIa reda br. 100 za potrebe rekonstrukcije i modernizacije puta i izgradnje biciklističke staze na deonici Novi Sad - Stara Pazova (do granice sa administrativnim područjem Grada Beograda), sa detaljnom razradom na životnu sredinu.
Izveštaj o strateškoj proceni uticaja Prostornog plana područja posebne namene državnog puta IIa reda br. 100 za potrebe rekonstrukcije i modernizacije puta i izgradnje biciklističke staze na deonici Novi Sad - Stara Pazova (do granice sa administrativnim područjem Grada Beograda), sa detaljnom razradom na životnu sredinu je sastavni deo Analitičko-dokumentacione osnove Prostornog plana.
Nosilac izrade Prostornog plana je Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine Novi Sad, Bulevar Mihajla Pupina broj 16.
Obrađivač Prostornog plana je Javno preduzeće za prostorno i urbanističko planiranje i projektovanje "Zavod za urbanizam Vojvodine" Novi Sad, Železnička broj 6/III.
Organi, organizacije i javna preduzeća, koji su ovlašćeni da utvrđuju posebne uslove za zaštitu i uređenje prostora i izgradnju objekata u fazi izrade plana, dužni su da po zahtevu nosioca izrade plana, u roku od 30 dana, dostave sve tražene podatke, bez naknade.
Prostorni plan biće sačinjen u 11 (jedanaest) primerka u analognom i 11 (jedanaest) primeraka u digitalnom obliku. Prostorni plan će se čuvati potpisan u analognoj i u digitalnoj formi, i to: u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (jedan primerak), u Skupštini AP Vojvodine (jedan primerak), u Pokrajinskom sekretarijatu za urbanizam i zaštitu životne sredine (dva primerka), u Pokrajinskom sekretarijatu za privredu i turizam (dva primerka), u Gradu Novom Sadu (jedan primerak), u opštini Sremski Karlovci (jedan primerak), opštini Inđija (jedan primerak), u opštini Stara Pazova (jedan primerak) i u arhivi Obrađivača (jedan primerak).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine".
Na osnovu člana 9. stav 1. i 5. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu ("Službeni glasnik RS", br. 135/04 i 88/10), člana 39. Pokrajinske skupštinske odluke o pokrajinskoj upravi ("Službeni list APV", broj 37/2014, 54/2014 - drugi propis, 37/2016 i 29/2017), Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine Novi Sad, donosi
ODLUKU
O IZRADI STRATEŠKE PROCENE UTICAJA PROSTORNOG PLANA PODRUČJA POSEBNE NAMENE DRŽAVNOG PUTA IIA REDA BR. 100 ZA POTREBE REKONSTRUKCIJE I MODERNIZACIJE PUTA I IZGRADNJE BICIKLISTIČKE STAZE NA DEONICI NOVI SAD - STARA PAZOVA (DO GRANICE SA ADMINISTRATIVNIM PODRUČJEM GRADA BEOGRADA) SA DETALJNOM RAZRADOM NA ŽIVOTNU SREDINU
Član 1
Pristupa se izradi Strateške procene uticaja Prostornog plana područja posebne namene državnog puta IIa reda br. 100 za potrebe rekonstrukcije i modernizacije puta i izgradnje biciklističke staze na deonici Novi Sad - Stara Pazova (do granice sa administrativnim područjem Grada Beograda) sa detaljnom razradom na životnu sredinu (u daljem tekstu: Strateška procena).
Član 2
Razlozi za vršenje Strateške procene su:
- sagledavanje, procena i utvrđivanje mogućih značajnih uticaja na životnu sredinu na prostoru obuhvaćenom Prostornim planom;
- potreba da se u planiranju prostornog razvoja područja obuhvaćenog Prostornim planom sagledaju strateška pitanja zaštite životne sredine, u skladu sa kriterijumima iz člana 6. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, predlože mere koje je potrebno preduzeti kako bi se eventualni značajni uticaji na životnu sredinu sprečili, otklonili ili smanjili na minimum.
Član 3
U okviru Strateške procene razmatraće se sledeća pitanja i problemi u oblasti zaštite životne sredine:
- značaj Prostornog plana sa aspekta zaštite životne sredine u kontekstu održivog razvoja planskog područja;
- definisanje mera za zaštitu i održivo korišćenje prirodnih vrednosti kroz zaštitu predela i zaštićenih područja;
- očuvanje kulturnog i prirodnog nasleđa na području Prostornog plana, kroz definisanje odgovarajućih planskih rešenja;
- uticaj postojećih i planiranih infrastrukturnih objekata i drugih stvorenih vrednosti sa aspekta zaštite životne sredine na planskom području;
- uspostavljanje monitoring sistema za praćenje stanja kvaliteta činilaca životne sredine.
Pored ovih pitanja, strateškom procenom biće obuhvaćena i druga pitanja koja mogu imati uticaj na životnu sredinu posmatranog područja.
Član 4
Izveštaj o strateškoj proceni, kao dokument kojim se opisuju, vrednuju i procenjuju mogući značajni uticaji na životnu sredinu do kojih može doći implementacijom Prostornog plana i određuju mere za smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu, će da sadrži:
1. POLAZNE OSNOVE STRATEŠKE PROCENE
- kratak prikaz sadržaja ciljeva Prostornog plana
- relevantne planske i druge dokumente
- kratka analiza i ocena postojećeg stanja životne sredine
- karakteristike životne sredine u oblastima za koje postoji mogućnost da budu izložene značajnom uticaju
- pitanja i problemi zaštite životne sredine razmatrani u Strateškoj proceni
- prikaz varijantnih rešenja koja se odnose na zaštitu životne sredine u Prostornom planu
- rezultati konsultacija sa zainteresovanim organima i organizacijama
2. OPŠTE I POSEBNE CILJEVI STRATEŠKE PROCENE I IZBOR INDIKATORA
- opšti i posebni ciljevi Strateške procene
- indikatori Strateške procene
3. PROCENU MOGUĆIH UTICAJA PLANSKIH REŠENJA NA ŽIVOTNU SREDINU SA OPISOM MERA PREDVIĐENIH ZA SMANJENJE NEGATIVNIH UTICAJA
- procena uticaja varijantnih rešenja na životnu sredinu
- obrazloženje izbora najpovoljnijeg varijantnog rešenja
- procena uticaja Prostornog plana na životnu sredinu sa opisom mera za smanjenje negativnih uticaja na životnu sredinu
- prikaz načina na koji su pri proceni uticaja uzeti u obzir činioci životne sredine
- procena uticaja planskih rešenja u odnosu na: verovatnoću, intenzitet, složenost/reverzibilnost, vremensku i prostornu dimenziju, kumulativnu i sinergijsku prirodu uticaja
4. SMERNICE ZA IZRADU STRATEŠKIH PROCENA NA NIŽIM HIJERARHIJSKIM NIVOIMA I PROCENE UTICAJA PROJEKTA NA ŽIVOTNU SREDINU
5. PROGRAM PRAĆENJA STANJA ŽIVOTNE SREDINE
- opis ciljeva plana
- indikatori za praćenje stanja životne sredine
- prava i obaveze nadležnih organa
- postupanje u slučaju pojave neočekivanih negativnih uticaja
6. PRIKAZ KORIŠĆENE METODOLOGIJE I TEŠKOĆA PRILIKOM IZRADE STRATEŠKE PROCENE
7. PRIKAZ NAČINA ODLUČIVANJA
8. ZAKLJUČCI (NETEHNIČKI REZIME)
9. DRUGE PODATKE OD ZNAČAJA ZA STRATEŠKU PROCENU
10. LITERATURU
Član 5
Za nosioca izrade Izveštaja o strateškoj proceni uticaja Prostornog plana područja posebne namene državnog puta IIa reda br. 100 za potrebe rekonstrukcije i modernizacije puta i izgradnje biciklističke staze na deonici Novi Sad - Stara Pazova (do granice sa administrativnim područjem Grada Beograda) sa detaljnom razradom na životnu sredinu određuje se Javno preduzeće za prostorno i urbanističko planiranje i projektovanje "Zavod za urbanizam Vojvodine" Novi Sad, Železnička br. 6/III (u daljem tekstu: Zavod).
Izrada Strateške procene i Izveštaja o strateškoj proceni uticaja Prostornog plana na životnu sredinu pratiće dinamiku izrade Nacrta Prostornog plana.
Efektivan rok za izradu Nacrta Prostornog plana je 12 (dvanaest) meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Član 6
Učešće zainteresovanih organa i organizacija i javnosti u postupku izrade i razmatranja Izveštaja o strateškoj proceni uticaja obezbeđuje Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine Novi Sad.
Oglašavanje izlaganja na javni uvid Izveštaja o strateškoj proceni uticaja sprovodi i obezbeđuje Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine Novi Sad, istovremeno sa oglašavanjem izlaganja na javni uvid Nacrta Prostornog plana, sa podacima o vremenu i mestu izlaganja na javni uvid, načinu na koji zainteresovana pravna i fizička lica mogu dostaviti primedbe, vremenu i mestu održavanja javne rasprave, kao i druge informacije koje su od značaja za javni uvid.
Član 7
Sredstva za izradu Izveštaja o strateškoj proceni uticaja Prostornog plana područja posebne namene državnog puta IIa reda br. 100 za potrebe rekonstrukcije i modernizacije puta i izgradnje biciklističke staze na deonici Novi Sad - Stara Pazova (do granice sa administrativnim područjem Grada Beograda) sa detaljnom razradom na životnu sredinu obezbeđuju se iz budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine.
Član 8
Ovu Odluku objaviti u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine".