INTERNI PLAN

ZA SPREČAVANJE KORUPCIJE U JAVNIM NABAVKAMA

("Sl. list grada Pančeva", br. 29/2018)

SADRŽAJ

Odeljak

Naziv odeljka

Strana

I

Predmet uređivanja

3

II

Osnovne odredbe

3

III

Veza sa drugim dokumentima

4

IV

Interni plan i plan integriteta

5

V

Interni akt

5

VI

Posebna služba za kontrolu

5

VII

Sprovođenje internog plana

5

VIII

Prijavljivanje korupcije i drugih

6

IX

Zaštita prijavioca korupcije i drugih neregularnosti

6

X

Zaštita integriteta postupka

7

XI

Zabrana radnog angažovanja kod dobavljača

7

XII

Saradnja sa građanskim nadzornikom

7

XIII

Sprečavanje sukoba interesa

8

XIV

Komunikacija

8

XV

Saradnja sa drugim organima

9

XVI

Postupanje u skladu sa Zakonom o pristupu informacijama od javnog značaja

9

XVII

Objavljivanje informacija o javnim nabavkama naručioca u medijima

9

XVIII

Profesionalizam i poslovna etika

9

XIX

Završna odredba

9

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim planom bliže se uređuje preduzimanje svih potrebnih mera i radnji kako ne bi došlo do korupcije u planiranju javnih nabavki, u postupku javne nabavke ili tokom izvršenja ugovora o javnoj nabavci u Gradu Pančevu, kao Naručiocu.

Interni plan uređuje i način prijavljivanja korupcije u cilju njenog pravovremenog otkrivanja, otklanjanja i umanjivanja štetnih posledica korupcije.

Interni plan se primenjuje i na nabavke dobara ili usluga ili ustupanje izvođenja radova, na koje se ne primenjuju propisi kojima se uređuju javne nabavke.

Osnovne odredbe

Član 2

Primena

Ovaj plan je namenjen svim organizacionim jedinicama Gradske uprave grada Pančeva i organima grada Pančeva (u daljem tekstu: Naručilac) koje su, u skladu sa važećom regulativom, internim i drugim unutrašnjim opštim aktima, uključeni u poslove planiranja nabavki, sprovođenje postupaka javnih nabavki, izvršenje ugovora i kontrolu javnih nabavki.

Član 3

Pojmovi

Integritet podrazumeva profesionalnu čestitost, institucionalnu celovitost i usklađenost, kao i način postupanja u skladu sa moralnim vrednostima u cilju sprečavanja i umanjenja rizika da se javna ovlašćenja obavljaju suprotno svrsi zbog kojih su ustanovljena.

Sukob interesa je odnos između predstavnika naručioca i ponuđača koji može uticati na nepristrasnost naručioca pri donošenju odluke u postupku javne nabavke.

Korupcija je odnos koji se zasniva zloupotrebom položaja ili uticaja u poslovima javnih nabavki, u cilju sticanja lične koristi ili koristi za drugoga.

Prijavilac korupcije je lice koje prijavi korupciju u javnim nabavkama.

Interni akt je akt kojim naručilac bliže uređuje postupak javne nabavke unutar naručioca, a naročito način planiranja nabavki (kriterijume, pravila i način određivanja predmeta javne nabavke i procenjene vrednosti, način ispitivanja i istraživanja tržišta), odgovornost za planiranje, ciljeve postupka javne nabavke, način izvršavanja obaveza iz postupka, način obezbeđivanja konkurencije, sprovođenje i kontrolu javnih nabavki, način praćenja izvršenja ugovora o javnoj nabavci.

Javnom nabavkom smatra se pribavljanje dobara ili usluga ili ustupanje izvođenja radova, u skladu sa propisima kojima se uređuju javne nabavke i internim aktom.

Nabavka koja je izuzeta od primene ZJN je nabavka predmeta nabavke, koji je takođe potreban za obavljanje delatnosti Naručioca, a na koju se ne primenjuju odredbe ZJN.

Poslovi javnih nabavki su planiranje javne nabavke; sprovođenje postupka javne nabavke uključujući ali ne ograničavajući se na učešće u komisiji za javnu nabavku; izrada konkursne dokumentacije; izrada akata u postupku javne nabavke; izrada ugovora o javnoj nabavci; praćenje izvršenja javne nabavke; svi drugi poslovi koji su povezani sa postupkom javne nabavke.

Lice zaposleno na poslovima javnih nabavki je lice koje je angažovano na poslovima planiranja, sprovođenja i izvršenja javnih nabavki u radnom ili van radnog odnosa u smislu zakona kojim se uređuju radni odnosi.

Predstavnik naručioca je član upravnog ili nadzornog odbora naručioca, rukovodilac naručioca kome su povereni poslovi javnih nabavki, odgovorno lice naručioca i lice zaposleno na poslovima javnih nabavki.

Povezana lica su supružnici, vanbračni partneri, krvni srodnici u pravoj liniji, krvni srodnici u pobočnoj liniji zaključno sa trećim stepenom srodstva, srodnici po tazbini do drugog stepena srodstva, usvojilac i usvojenik, lica između kojih je izvršen prenos upravljačkih prava i lica koja su povezana u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica.

Ponuđač je lice koje u postupku javne nabavke ponudi dobra, pružanje usluga ili izvođenje radova.

Dobavljač je ponuđač sa kojim je zaključen okvirni sporazum ili ugovor o javnoj nabavci.

Ugovor o javnoj nabavci je teretni ugovor zaključen u pisanoj ili elektronskoj formi između jednog ili više ponuđača i jednog ili više naručilaca, koji za predmet ima nabavku dobara, pružanje usluga ili izvođenje radova.

Član 4

Veza sa drugim dokumentima

Za sve što nije predviđeno odredbama ovog internog plana primenjivaće se:

● Odredbe Poglavlja II Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", broj 124/12, 14/15 i 68/15),

● Pravilnik o bližem uređivanju postupaka javnih nabavki Grada Pančeva br. II-05-06-14/2018-14 od dana 27.02.2018. godine,

● Zakon o zaštiti uzbunjivača ("Sl. glasnik RS", br. 128/2014),

● Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije ("Službeni glasnik RS", br. 97/08, 53/10, 66/11-US, 67/13-US, 112/13-autenično tumačenje i 8/15-US),

● Pravilnik o postupku unutrašnjeg uzbunjivanja Gradske uprave grada Pančeva broj I-01-016-2/2015 koji je stupio na snagu 10.11.2015. godine i

● Strategije razvoja javnih nabavki u Republici Srbiji za period od 2014.-2018. godine ("Sl. glasnik RS" br. 122/14).

Član 5

Ciljevi internog plana

Opšti cilj internog plana je jačanje integriteta Naručioca i predstavnika naručioca, transparentnosti i profesionalne etike u javnim nabavkama.

Posebni ciljevi internog plana su:

1. jačanje prevencije, utvrđivanje i umanjenje rizika od korupcije;

2. uspostavljanje mehanizama koji će sprečiti i otkloniti okolnosti za nastanak korupcije, neetičkih i neprofesionalnih postupaka;

3. jačanje lične odgovornosti predstavnika naručioca;

4. povećanje transparentnosti u radu;

5. promocija i jačanje poslovne etike;

6. uspostavljanje efikasnog sistema interne kontrole;

7. jačanje poverenja javnosti u instituciju;

8. jačanje profesionalnosti;

9. sprečavanje i otklanjanje sukoba interesa.

Interni plan i plan integriteta

Član 6

Naručilac donosi i sprovodi Plan integriteta u skladu sa Zakonom o Agenciji za borbu protiv korupcije ("Službeni glasnik RS", br. 97/08, 53/10, 66/11-US, 67/13 - US, 112/13-autenično tumačenje i 8/15-US) koristeći donošenje internog plana kao potporu primeni Plana integriteta.

Interni akt

Član 7

Poslovi javnih nabavki kod Naručioca sprovode se u skladu sa Zakonom i donetim Pravilnikom o bližem uređivanju postupaka javnih nabavki Grada Pančeva br. II-05-06-14/2018-14 od dana 27.02.2018. godine.

Pravilnikom o bližem uređivanju postupaka javnih nabavki Grada Pančeva br. II-05-06-14/2018-14 od dana 27.02.2018. godine su jasno i precizno uređeni i usklađeni svi poslovi javnih nabavki, a naročito poslovi planiranja, sprovođenja postupka i praćenja izvršenja ugovora o javnim nabavkama.

Kontrola javnih nabavki

Član 8

Kontrola javnih nabavki se vrši na način definisan Pravilnikom o bližem uređivanju postupaka javnih nabavki Grada Pančeva br. II-05-06-14/2018-14 od dana 27.02.2018. godine, a u skladu sa članom 22. stav 1. Zakona o javnim nabavkama, koji između ostalog, uređuje i kontrolu javnih nabavki.

Sprovođenje internog plana

Član 9

Za sprovođenje internog plana određena je Gradska služba za budžetsku inspekciju.

Gradska služba za budžetsku inspekciju upozorava odgovorno i ovlašćeno lice Naručioca na odstupanja od planiranih aktivnosti i pravovremeno ukazuje na potrebu ažuriranja internog plana.

Član 10

Faze sprovođenja internog plana:

• pregled, procena i ocena postojećeg stanja;

• plan mera za poboljšanje integriteta i smanjivanje rizika;

• sprovođenje donetih mera i postupanje u skladu sa internim planom;

• ažuriranje internog plana.

Na Zahtev Gradske službe za budžetsku inspekciju, Sekretarijat za javne nabavke će dostaviti sve podatke potrebne za sve faze sprovođenja internog plana. Takođe, Sekretarijat za javne nabavke će po Zahtevu Gradske službe za budžetsku inspekciju dostavljati Izveštaje u vezi sa sprovedenim aktivnostima Sekretarijata za javne nabavke, a u cilju praćenja internog plana.

Prijavljivanje korupcije i drugih neregularnosti

Član 11

U skladu sa članom 24. stav 1. Zakona o javnim nabavkama, l ice zaposleno na poslovima javnih nabavki ili bilo koje drugo lice angažovano kod naručioca, kao i svako drugo zainteresovano lice koje ima podatke o postojanju korupcije u javnim nabavkama Naručioca, ima obavezu da prijavi slučaj korupcije za koji je saznalo Upravi za javne nabavke, Agenciji za borbu protiv korupcije i nadležnom tužilaštvu.

Podaci o postojanju korupcije i drugih neregularnosti u javnim nabavkama dostavljaju se i licu ovlašćenom za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem.

Prilikom prijavljivanja postojanja korupcije i drugih neregularnosti, lice iz stava 1. ovog člana dostavlja i dokaze, ukoliko iste poseduje.

Zabranjena je zloupotreba prijavljivanja u vidu dostavljanja informacija za koje se zna ili moralo znati da nisu istinite. Lice koje prijavi slučaj korupcije zaštićeno je u skladu sa Zakonom o zaštiti uzbunjivača ("Sl. glasnik RS", br. 128/2014) i Pravilnikom o postupku unutrašnjeg uzbunjivanju Gradske uprave grada Pančeva broj I-01-016-2/2015 koji je stupio na snagu 10.11.2015. godine.

Član 12

Lice ovlašćeno za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem je obavezno da postupi po primljenoj prijavi i da u okviru svojih ovlašćenja preduzme mere radi otklanjanja utvrđenih nepravilnosti u vezi sa prijavom, kao i da preduzme neophodne mere radi otklanjanja ili umanjenja štetnih posledica korupcije.

Obaveza postupanja se odnosi i na anonimne prijave.

Po prijavi se postupa bez odlaganja, a najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema prijave.

Ukoliko se prijava odnosi na korupciju od strane Gradske službe za budžetsku inspekciju, lica ovlašćenog za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem, ili rukovodioca naručioca, prijava se dostavlja rukovodiocu neposredno nadređenog organa, Upravi za javne nabavke, Agenciji za borbu protiv korupcije i nadležnom tužilaštvu.

Zaštita prijavioca korupcije i drugih neregularnosti

Član 13

Lice zaposleno na poslovima javnih nabavki ili bilo koje drugo lice angažovano kod naručioca, koje je postupajući savesno i u dobroj veri prijavilo korupciju u javnim nabavkama, ne može dobiti otkaz ugovora o radu ili drugog ugovora o radnom angažovanju, odnosno ne može biti premešteno na drugo radno mesto, a Lice ovlašćeno za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem je dužno da pruži zaštitu tom licu, u skladu sa svojim ovlašćenjima.

Lice ovlašćeno za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem dužno je da štiti podatke o ličnosti prijavioca korupcije, odnosno podatke na osnovu kojih se može otkriti identitet prijavioca korupcije.

Lice ovlašćeno za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem dužno je da prilikom prijema prijave, obavesti prijavioca korupcije da njegov identitet može biti otkriven nadležnom organu, ako bez otkrivanja identiteta ne bi bilo moguće postupanje tog organa.

Ako je u toku postupka neophodno da se otkrije identitet prijavioca korupcije, Lice ovlašćeno za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem dužno je da o tome, pre otkrivanja identiteta, obavesti prijavioca.

Podaci o ličnosti prijavioca korupcije ne smeju se saopštiti licu na koje se ukazuje u prijavi, ako posebnim zakonom nije drugačije propisano.

Član 14

Lice zaposleno na poslovima javnih nabavki dužno je da odbije izvršenje naloga odgovornog i ovlašćenog lica Naručioca ako je uputstvo i nalog suprotan propisima.

Lice zaposleno na poslovima javnih nabavki je u obavezi da obavesti o drugim nepravilnostima u vezi sa javnim nabavkama rukovodioca u čijem delokrugu poslova i odgovornosti su poslovi javnih nabavki, zatim Gradsku službu za budžetsku inspekciju kao i Lice ovlašćeno za prijem informacija i vođenje postupka u vezi sa uzbunjivanjem, koje su obavezne da postupe po primljenoj prijavi i preduzmu mere, svako u skladu sa svojim ovlašćenjima i propisima.

Zaštita integriteta postupka

Član 15

U cilju zaštite integriteta postupka zabranjeno je da lice koje je učestvovalo u planiranju javne nabavke, pripremi konkursne dokumentacije ili pojedinih njenih delova, i sa njim povezano lice nastupi kao ponuđač ili kao podizvođač ponuđača, niti može sarađivati sa ponuđačima ili podizvođačima prilikom pripremanja ponude.

Zabrana radnog angažovanja kod dobavljača

Član 16

U cilju utvrđivanja zabrane radnog angažovanja iz člana 25. ZJN, naručilac vodi evidenciju o svim ponuđačima sa kojima je u toku jedne godine imao javne nabavke koje prelaze 5% ukupne vrednosti javnih nabavki u tom periodu.

Sekretarijat za javne nabavke ima obavezu da Agenciji za borbu protiv korupcije i nadležnom javnom tužilaštvu dostavi podatke, ukoliko su mu/im poznati, o postupanju suprotno zabrani iz člana 25. ZJN.

Saradnja sa građanskim nadzornikom

Član 17

Sekretarijat za javne nabavke kontroliše i predlaže mere za obezbeđivanje pune saradnje Naručioca sa građanskim nadzornikom.

U okviru toga, posebno:

- proverava da li je pravovremeno obaveštena Uprava za javne nabavke o potrebi da se imenuje građanski nadzornik;

- proverava da li je građanski nadzornik obavešten o radnjama koje će se preduzeti u postupku, kako bi mogao da preduzme nadgledanje i da li mu je po pisanim zahtevima dostavljena dokumentacija i komunikacija Naručioca, sa zainteresovanim licima i ponuđačima;

- obaveštava imenovanog građanskog nadzornika o svojoj ulozi po internom planu, i određuje kontakt osobu kojoj se građanski nadzornik može obratiti u slučaju potrebe da se neko pitanje reši, tokom celog postupka javne nabavke.

O svemu ovome, rukovodilac i pomoćnik rukovodioca za javne nabavke, sačinjavaju Izveštaj Gradskoj službi budžetske inspekcije.

Sprečavanje sukoba interesa

Član 18

Predstavnici naručioca imaju obavezu da u roku od 15 dana od dana početka primene internog plana, dostave rukovodiocu i/ili pomoćniku rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke, podatke o povezanosti sa privrednim subjektima u čijem upravljanju učestvuju, ili poseduju više od 1% udela ili akcija, kao i o privrednim subjektima sa kojima su poslovno povezani, kod kojih su zaposleni ili radno angažovani, a u vezi sa članom 29. Zakona o javnim nabavkama.

Rukovodilac i pomoćnik rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke, vode evidenciju o privrednim subjektima iz stava 1. ovog člana. Iste podatke, rukovodilac i/ili pomoćnik rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke prosleđuje Gradskoj službi za budžetsku inspekciju.

U slučaju promene podataka predstavnici naručioca imaju obavezu da u roku od 15 dana od dana nastanka promene obaveste rukovodioca i/ili pomoćnika Sekretarijata za javne nabavke, odnosno da to učine i ranije ukoliko se promena podataka odnosi na privredni subjekt koji je ponuđač u nekoj javnoj nabavci Naručioca. U slučaju promena podataka, rukovodilac/pomoćnik rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke, iste dostavlja i Gradskoj službi za budžetsku inspekciju.

Komisija za javnu nabavku pri stručnoj oceni ponuda proverava kod rukovodioca ili pomoćnika rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke da li postoji povezanost ponuđača sa predstavnikom naručioca zbog zabrane zaključenja ugovora u slučaju postojanja sukoba interesa.

Prilikom sprovođenja postupka nabavke u skladu sa članom 39. stav 2. i člana 7. Zakona o javnim nabavkama odgovorno odnosno lice po ovlašćenju, potpisuje Izjavu od odsustva o sukoba interesa u vezi sa članom 29. Zakona.

Komunikacija

Član 19

Rukovodilac i/ili pomoćnik rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke u kontroli sprovođenja postupaka javnih nabavki i obavljanju poslova javnih nabavki, proveravaju da li se komunikacija u postupku javne nabavke vodi pisanim putem u skladu sa čl. 20. ZJN.

Saradnja sa drugim organima

Član 20

U slučaju saznanja da je izvršeno krivično delo, bez odlaganja se obaveštava nadležno tužilaštvo.

U slučaju da postoji povreda propisa koje nadziru drugi organi, Grad Pančeva o tome obaveštava nadležni organ u propisanom ili primerenom roku.

Postupanje u skladu sa Zakonom o pristupu informacijama od javnog značaja

Član 21

Rukovodilac i/ ili pomoćnik rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke sarađuje sa licem ovlašćenim za postupanje po zahtevu za slobodan pristup informacijama od javnog značaja u oblasti javnih nabavki, kako bi se tražiocu blagovremeno dostavile tražene informacije i dokumenta.

Objavljivanje informacija o javnim nabavkama naručioca u medijima

Član 22

Rukovodilac i pomoćnik rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke prate informacije i podatke koji se objavljuju u medijima u vezi sa javnim nabavkama Grada Pančeva, i preduzima odgovarajuće mere u cilju utvrđivanja istinitosti podataka.

Profesionalizam i poslovna etika

Član 23

Rukovodilac i pomoćnik rukovodioca Sekretarijata za javne nabavke omogućavaju promociju i jačanje integriteta i etike unutar naručioca podizanjem svesti predstavnika naručioca.

Prilikom izrade plana i programa internih i eksternih obuka uvode se i obuke na temu edukacije o etici i integritetu.

Završna odredba

Član 24

Ovaj plan stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u Službenom listu grada Pančeva.

Interni plan dostaviti:

Zameniku načelnika Gradske uprave grada Pančeva, svim organizacionim jedinicama Gradske uprave grada Pančeva i Sekretarijatu za skupštinske poslove, poslove gradonačelnika i Gradskog veća radi dostavljanja organima grada Pančeva.