PRAVILNIK

O SREDSTVIMA ZA PODSTICANJE PROGRAMA ILI NEDOSTAJUĆEG DELA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA U OBLASTI KULTURE, OBRAZOVANJA I OBAVEŠTAVANJA KOJA REALIZUJU UDRUŽENJA NACIONALNIH MANJINA NA TERITORIJI GRADA VRŠCA

("Sl. list grada Vršca", br. 13/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se kriterijumi, uslovi, merila, način, obim i postupak dodele sredstava za podsticanje programa/projekata (u daljem tekstu: program) koji su od javnog interesa za Grad Vršac a koje realizuju udruženja nacionalnih manjina, kao i način i postupak vraćanja sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa, ukoliko se utvrdi da udruženje, dobijena sredstva ne koristi za realizovanje odobrenih programa koja su od javnog interesa za Grad Vršac.

Član 2

Program udruženja nacionalnih manjina na teritoriji Grada Vršca naročito sadrži:

- oblast u kojoj se program realizuje, a to su: kultura, obrazovanje i obaveštavanje,

- teritoriju na kojoj bi se program realizovao,

- vreme i dužinu trajanja programa,

- cilj, vrstu i obim aktivnosti koje bi se vršile u toku realizacije programa i

- ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje programa.

Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.

Grad Vršac će finansiranjem i sufinansiranjem programa od javnog interesa koja realizuju udruženja nacionalnih manjina, podržati očuvanje, negovanje i unapređenje identiteta nacionalnih manjina kao nacionalnih zajednica na svojoj teritoriji.

Sredstva za realizaciju programa iz ovog člana obezbediće se u budžetu Grada Vršca.

Član 3

Programi udruženja nacionalnih manjina na teritoriji Grada Vršca, sufinansiraće se u skladu sa ovim Pravilnikom, ukoliko doprinose razvoju i unapređenju prava i položaja pripadnika nacionalnih manjina, koje imaju sedište na teritoriji Grada Vršca i imaju sledeće prioritete:

- Programi koji su usklađeni sa Strategijom razvoja Grada Vršca,

- Programi kojima će se konkurisati kod drugih izvora finansiranja, a u delu obaveznog učešća podnosioca zahteva,

- Programi koji edukacijom unapređuju život marginalizovanih ciljnih grupa u Gradu Vršcu

- Programi koji promovišu multikulturalnost i prekograničnu saradnju sa susednim županijama u Rumuniji i drugim matičnim državama,

- Programi koji predstavljaju inovaciju u lokalnom sistemu nacionalnih manjina u oblasti kulture, obrazovanja i obaveštavanja.

Član 4

Pravo na učešće u dodeli budžetskih sredstava imaju udruženja u navedenim oblastima ako ispunjavaju opšte uslove:

1. da su registrovani u skladu sa zakonom;

2. da posluju isključivo na nedobitnoj osnovi, ako zakonom nije drukčije određeno;

3. da statutom svoje ciljeve ostvaruju u oblasti za koju se potražuju sredstva;

4. da su direktno odgovorni za pripremu i izvođenje programa;

5. da su sa uspehom realizovali prethodno odobrene programe;

6. da su opravdali sredstva dodeljena po bilo kom osnovu iz budžeta Grada za prethodnu budžetsku godinu;

7. da sprovode aktivnosti i da im je sedište na području Grada Vršca.

II POSTUPAK ZA DODELU SREDSTAVA

Godišnji plan javnih konkursa i kalendar javnih konkursa

Član 5

Godišnji plan raspisivanja javnih konkursa, Grad Vršac objavljuje najkasnije do 31. januara na zvaničnoj internet stranici Grada i dostavlja Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom (u daljem tekstu: Kancelarija).

Godišnji plan javnih konkursa sadrži podatke o davaocu sredstava, oblasti, nazivu i planiranom periodu raspisivanja javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs) i druge relevantne podatke u zavisnosti od oblasti i vrste konkursa.

Kriterijumi za izbor programa

Član 6

Kriterijumi za izbor programa koji će se finansirati sredstvima budžeta Grada Vršca su:

1) reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, odnosno koliko je jasno problem definisan u programu, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost, da li je program u vezi sa ciljem upotrebe sredstava i problemima lokalne zajednice;

2) ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi, da li su ciljevi jasno i prikladno određeni, da li su dostižni u predviđenom vremenu i da li nedvosmisleno predstavljaju rešenje uočenog problema u lokalnoj zajednici;

3) sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa; ocenjuje se budžet programa i finansijska isplativost - da li budžet programa rada odražava stvarne troškove predložene aktivnosti: da li su troškovi realni, praktični i da li je odnos između procenjenih troškova i očekovanih rezultata zadovoljavajući; da li je adekvatan odnos između administrativnih i programskih troškova; kolika je verovatnoća da se planiranim sredstvima postignu predviđeni rezultati;

4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva budžeta, ceniti da li su ispunjene ugovorne obaveze. Zahtevati izveštaj o utrošku sredstava dobijenih iz budžeta Grada Vršca u prethodnoj raspodeli i izveštaj o realizaciji bar jednog projekta za one koji prvi put konkurišu za sredstva.

Dopunske kriterijume ukoliko su potrebni zbog specifičnosti određene oblasti, utvrđuje Gradsko veće.

Član 7

Za vrednovanje programa formira se Rang lista prema navedenim kriterijumima, primenom utvrđenih merila koja su navedena u konkursu i to:

1) Programi udruženja nacionalnih manjina:

- Usklađenost programa sa svim zahtevima konkursa i konkursne dokumentacije - ocenjuje se da li je program usklađen sa svim zahtevima konkursne dokumentacije - vrednuje se od 1-5 poena;

- Da program zadovoljava opšti interes u oblasti kulture, obrazovanja i obaveštavanja udruženja nacionalne manjine na teritoriji Grada Vršca - vrednuje se od 1-5 poena;

- Obuhvat programa - kolike su mogućnosti programa rada da obuhvati širi krug korisnika i podstakne njihovo aktivno učešće u realizaciji predviđenih aktivnosti; da li uključuje partnerstvo sa drugim udruženjima, privredom ili javnim sektorom - vrednuje se od 1-5 poena;

- Izveštaj o utrošku sredstava - ako udruženje podnese izveštaj o utrošku sredstava dobijenih iz budžeta Grada Vršca za prethodnu godinu, a udruženje koje prvi put konkuriše za sredstva podnese izveštaj o realizaciji barem jednog projekta/programa iz drugog izvora finansiranja - vrednuje se od 1-5 poena.

Član 8

Pored navedenih merila konkursom se mogu predvideti i druga merila imajući u vidu specifičnost programa koji se prijavljuju za raspodelu sredstava i to:

-Aktivnosti i plan rada - da li postoji jasna veza između ciljeva i aktivnosti predviđenih programom, da li je predložen plan aktivnosti, da li je realan i ostvarljiv u lokalnoj zajednici u predviđenom vremenu - vrednuje se od 1-5 poena;

- Očekivani rezultati i uticaji - da li su rezultati programa rada merljivi i da li će program imati uticaja van kruga neposrednih korisnika - vrednuje se od 1-5 poena;

- Inovacije - da li program rada ima inovativne elemente da li nudi nova rešenja, nove pristupe u realizaciji programa, predlaže alternativna rešenja u oblasti kojom se bavi - vrednuje se od 1-5 poena;

- Održivost - da li će se aktivnosti nastaviti i posle finansiranja iz budžeta Grada - vrednuje se od 1-5 poena;

- Visina procenta sredstava obezbeđenih van budžeta Grada Vršca daće prednost prilikom izbora programa/projekta - vrednuje se od 1-5 poena.

Član 9

Svakom predlogu Programa, Komisija će dodeliti određen broj poena, na osnovu koga će biti sačinjena Rang lista prijavljenih programa.

Po izvršenom vrednovanju, Komisija utvrđuje novčanu vrednost poena, tako što iznos sredstava koja se dodeljuje konkursom, podeli zbirom poena koje su programi osvojili bodovanjem.

Raspisivanje konkursa i konkursna dokumentacija

Član 10

Dodela sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa u oblasti promovisanja nacionalnih manjina, vrši se na osnovu javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs) za finansiranje ili sufinansiranje programa udruženja u navedenim oblastima koji su od javnog interesa za Grad Vršac, na osnovu Godišnjeg plana javnih konkursa i kalendara javnih konkursa i oglašava ga na zvaničnoj internet stranici Grada Vršca www.vrsac.org.rs i portalu e-Uprava.

Konkurs obavezno sadrži sledeće podatke: za koju se oblast raspisuje; ko može biti učesnik konkursa; rok za podnošenje prijava; obim sredstava koja se dodeljuju; pregled konkursne dokumentacije koju je potrebno dostaviti, uz popunjen obrazac predloga programa; trajanje programa; bliža merila i dopunske kriterijume čijom primenom se vrši vrednovanje prijavljenih programa, sa jasnim sistemom za vrednovanje svakog pojedinačnog kriterijuma, u skladu sa ovim Pravilnikom.

Tekst konkursa i obrasce koji se podnose uz prijavu priprema i sve stručne i administrativne poslove u postupku obavlja Gradska uprava Vršac.

Član 11

Potpuna programska dokumentacija za prijavu po javnim konkursima treba da sadrži:

- obrazac broj 1 - Prijava na konkurs u 2 primerka (koji sadrži detaljan opis programa za čije finansiranje ili sufinansiranje se podnosi prijava, kao i korisnike, značaj, mesto i vreme realizacije programa i detaljan finansijski plan), overen od strane ovlašćenog lica;

- obrazac broj 2 - Izveštaj o pravdanju sredstava dobijenih po prethodnom konkursu;

- obrazac broj 3 - Izjava o obavezama, dostavlja se pre potpisivanja ugovora;

- statut udruženja ili izvod iz statuta udruženja u kome je utvrđeno da se ciljevi udruženja ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje;

- program rada za tekuću godinu usvojen na način predviđen statutom udruženja.

Izgled i sadržina obrazaca objavljuju se kao sastavni deo konkursa.

Član 12

Kompletna konkursna dokumentacija dostavlja se u zatvorenoj koverti. Predloženi programi učesnika konkursa treba da sadrže traženu dokumentaciju propisanu javnim konkursom, potpisanu i overenu od ovlašćenog lica.

Obrazac prijave na konkurs sa odgovarajućom dokumentacijom podnosi se odgovarajućoj Komisiji za vrednovanje programa i projekata udruženja u određenoj oblasti sa naznakom "Prijava na konkurs za finansiranje i sufinansiranje programa od javnog interesa - ne otvarati" preporučenom poštom na adresu: Gradska uprava Grada Vršca za Komisiju za vrednovanje programa i projekata udruženja nacionalnih manjina, 26300 Vršac Trg Pobede 1 ili predajom na pisarnicu Gradske uprave Grada Vršca. Prijave na konkurs se podnose u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja na internet stranici Grada Vršca. Neblagovremene, nepotpune, kao i prijave poslate faksom ili elektronskom poštom neće se razmatrati. Neće biti razmatrane ni prijave uz koje nije dostavljen izveštaj o utrošku sredstava dobijenih iz budžeta Grada Vršca iz prethodne budžetske godine ili prijave udruženja za koja je utvrđeno da su sredstva nenamenski koristila.

Član 13

Obrazac Prijava na konkurs za finansiranje ili sufinansiranje programa udruženja u odgovrajućoj oblasti koja su od javnog interesa za Grad Vršac i drugi obrasci konkursne dokumentacije, biće dostupni zaiteresovanima, na zvaničnoj interent stranici Grada Vršca (www.vrsac.org.rs) i portalu e-Uprava, a mogu se preuzeti i u Gradskoj upravi u Vršcu Trg Pobede 1.

Komisija za sprovođenje konkursa

Član 14

Komisiju za sprovođenje konkursa za određenu oblast (u daljem tekstu: Komisija) za finansiranje ili sufinansiranje programa udruženja u određenoj oblasti, obrazuje Gradsko veće Grada Vršca.

Komisija u sastavu ima predsednika i 4 člana, a Gradsko veće određuje člana Gradskog veća koji će koordinirati raspodelu sredstava i rad Komisije.

U Komisiju se mogu imenovati i lica predstavnici stručne javnosti radi pripreme analize o uspešnosti, kvalitetu i ostvarivanju ciljeva programa koji se realizuju.

Komisija radi u sednicama i odlučuju većinom od ukupnog broja članova a radom Komisije rukovodi predsednik.

Članovi komisije dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem odnosno sprovođenjem konkursa.

Sadržaj Izjave o nepostojanju sukoba interesa, svojih aktom određuje Gradsko veće.

Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana Komisije pre nego što potpiše Izjavu iz stava 3. ovog člana. U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove Komisije i da se izuzme iz daljeg rada komisije.

O rešavanju sukoba interesa Gradsko veće odlučuje u svakom slučaju posebno, a kada utvrdi sukob interesa, imenovaće u Komisiju novog člana kao zamenu.

Sukob interesa postoji ako član Komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj), zaposleni ili član organa udruženja koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog udruženja povezanog na bilo koji način sa tim udruženjem, ili u odnosu na ta udruženja ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.

Članovi Komisije ne dobijaju naknadu za svoj rad.

Postupak odlučivanja

Član 15

Komisija, razmatra pristigle prijave i na osnovu navedenih kriterijuma utvrđuje predlog liste za finansiranje odnosno sufinansiranje u određenoj oblasti.

Predlog liste se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada Vršca, na oglasnoj tabli Gradske uprave Grada Vršca i portalu e-Uprava.

Učesnici konkursa imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju po utvrđivanju predloga liste vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa, u roku od tri dana od dana objavljivanja predloga liste.

Na predlog liste, učesnici javnih konkursa imaju pravo prigovora u roku od 8 (osam) dana od dana objavljivanja liste.

Odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, Gradsko veće Grada Vršca donosi u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.

Odluku o izboru programa Gradonačelnik donosi u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.

Odluka iz stava 6. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada Vršca i portalu e-Uprava.

III KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Korišćenje sredstava

Član 16

Sredstva koja se odobre za realizaciju programa su namenska i mogu da se koriste isključivo za realizaciju konkretnog programa i u skladu sa ugovorom koji Gradonačelnik Grada Vršca zaključuje sa udruženjem.

Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito: predmet programa, rok u kome se program realizuje, konkretne obaveze ugovornih strana, iznos sredstava i način obezbeđenja i prenosa sredstava, kao i druga pitanja od značaja za realizaciju programa/projekta.

Korisnik sredstava dužan je da pre zaključenja ugovora, članu Gradskog veća za predmetnu oblast, dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog programa nisu na drugi način već obezbeđena kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa.

Praćenje realizacije programa

Član 17

Gradska uprava Grada Vršca (u daljem tekstu: Gradska uprava) prati realizaciju programa za koji su udruženju odobrena sredstva u skladu sa ovim Pravilnikom. Praćenje realizacije programa obuhvata:

1) obavezu udruženja da obaveštava o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;

2) pregledanje izveštaja;

3) obavezu udruženja da omogući uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa;

4) prikupljanje informacija od korisnika programa;

5) udruženje odnosno realizator programa je dužno da Gradskoj upravi omogući praćenje realizacije programa.

6) Gradska uprava pregledom finansijskih izveštaja utvrđuje da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak istih.

7) druge aktivnosti predviđene ugovorom.

Ako se prilikom kontrole utvrdi nenamensko trošenje sredstava Gradonačelnik Grada Vršca je dužan da raskine ugovor, a korisnik je dužan da sredstava sa zakonskom kamatom vrati u budžet Grada Vršca.

Izveštavanje

Član 18

Udruženje izrađuje završne narativne i finansijske izveštaje.

Završni narativni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: detaljan opis aktivnosti i rezultata realizacije programa u odnosu na planirane aktivnosti definisane ugovorom, kako bi se mogla izvršiti procena uspešnosti od strane Gradske uprave i obrazloženje za svako odstupanje od programa i pregled korektivnih mera čije se preduzimanje planira od strane korisnika sredstava.

Završni finansijski izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: prikaz finansijskog plana projekta (prema obrascu iz konkursne dokumentacije sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i celokupnu dokumentaciju koja opravdava nastale troškove.

Monitoring poseta

Član 19

U cilju praćenja realizacije programa, ovlašćeni član Gradskog veća može realizovati monitoring posete.

Pod monitoring posetom, smatra se: poseta udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika nadležnog organa sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.

Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.

Član 20

Ovlašćeni član Gradskog veća izrađuje izveštaj o monitoring poseti iz člana 19. ovog Pravilnika u roku od deset dana od dana sprovedene posete.

Pored izveštaja iz stava 1. ovog člana ovlašćeni član Gradskog veća može izraditi i preporuke za otklanjanje nedostataka i rokove za njihovu realizaciju i uputiti ih korisniku sredstava.

Preraspodela odobrenog iznosa sredstava

Član 21

Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od Gradskog veća radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa. Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse. Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pismene saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava.

Izveštaj nadležnog organa

Član 22

Gradska uprava za nadležne organe izrađuje sva akta i izveštaje o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini koji objavljuje na Portalu Grada Vršca i na portalu e-Uprava.

Objavljivanje

Član 23

Svi akti koji se objavljuju na Portalu Grada Vršca i portalu e-Uprava, moraju se objaviti i na oglasnoj tabli Gradske uprave Grada Vršac

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 24

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i postupku raspodele sredstava za rad i sufinansiranje programa/projekata udruženja građana, organizacija i saveza iz budžeta Grada Vršac ("Službeni list Opštine Vršac", broj 4/2014 i "Službeni list Grada Vršca br. 1/2017).

Na sve što nije regulisano ovim Pravilnikom, primenjivaće se Uredba o sredstvima za podsticanje programa nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koja realizuju udruženja ("Službeni glasnik RS" broj 16/2018).

Član 25

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".