PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA, ODNOSNO KRITERIJUMIMA ZA PROCENU RIZIKA, UČESTALOST VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI VETERINARSKE INSPEKCIJE("Sl. glasnik RS", br. 99/2018) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi, odnosno kriterijumi za procenu rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti veterinarske inspekcije.
Posebni elementi, odnosno kriterijumi za procenu rizika
Pregled posebnih elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika u oblasti veterinarske inspekcije i matrica rizika (Prilog), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu elemenata, odnosno kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost po poštovanje načela zakonitosti konkretna i koliki je stepen ugrožavanja ili povrede zakona i drugih propisa čiju primenu nadzire veterinarska inspekcija.
Preduzimanje hitnih mera radi sprečavanja ili otklanjanja neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi i životinja, osnovi sumnje ili učinjeno krivično delo ili sumnja da nadzirani subjekat obavlja delatnost u svojstvu neregistrovanog subjekta neposredno podrazumeva da postoji kritičan rizik kod tog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao kritičan, inspekcijski nadzor vrši se bez odlaganja, odnosno najkasnije u roku od tri radna dana od izvršene procene, a potom najmanje jednom u tri meseca.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao visok, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u šest meseci, kako bi se stepen rizika smanjio ispod visokog rizika.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao srednji, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u godinu dana, kako bi se stepen rizika smanjio ispod srednjeg rizika.
Kod nadziranog subjekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao nizak, inspekcijski nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora veterinarske inspekcije
Plan nadzora i kontrole veterinarske inspekcije, pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;
2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;
3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.
U planu rada veterinarske inspekcije utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblastima pod nadzorom veterinarske inspekcije i iskazuju u efektima za koje Uprava za veterinu planira da budu ostvareni.
U planu rada veterinarske inspekcije, aktivnosti veterinarske inspekcije usmeravaju se prvenstveno ka oblastima sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica, po život i zdravlje ljudi i životinja, odnosno sa povećanim rizikom odstupanja od načela bezbednosti hrane, zdravstvene zaštite životinja, dobrobiti životinja, kao i ka oblastima, odnosno podoblastima u kojima u prethodnoj godini, odnosno prethodnim godinama nije vršen nadzor.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH ELEMENATA, ODNOSNO KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI VETERINARSKE INSPEKCIJE I MATRICA RIZIKA
1. Bodovanje prirode štetnih posledica
VRSTA DELATNOSTI SUBJEKTA |
PRIRODA ŠTETNIH POSLEDICA |
NUMERIČKA VREDNOST PRIRODE ŠTETNIH POSLEDICA |
Prerade meda |
NEZNATAN RIZIK |
1 |
Proizvodnja hrane u domaćinstvu |
||
Sabirališta mleka |
||
Drugi oblici organizacija u veterinarskoj delatnosti |
||
Laboratorija |
||
Odgajivačnice |
||
Pansioni |
||
Prihvatilišta |
||
Dogoni |
||
Sabirni centri |
||
Stočne pijace |
||
Zoološki vrtovi |
||
Proizvodnja biogasa, komposta, hrane za kućne ljubimce, organskih đubriva, oplemenjivača zemljišta |
||
Proizvodnja medicinskih sredstava za upotrebu u veterini |
||
Usluge dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije |
||
Skladištenje i promet hrane za životinje |
NIZAK RIZIK |
2 |
Veterinarska apoteka |
||
Veterinarska klinika |
||
Centar za skladištenje i distribuciju semena za veštačko osemenjavanje |
||
Prerada topljene masti i rukovanje sporednim proizvodima životinjskog porekla van lanca ishrane životinja |
||
Prerade jaja |
SREDNJI RIZIK |
3 |
Promet hrane u maloprodajnim objektima |
||
Promet u ostalim tipovima objekata |
||
Centar za reprodukciju životinja i veštačko osemenjavanje |
||
Gazdinstva |
||
Farme |
||
Proizvodnja veterinarskih lekova |
||
Promet veterinarskih lekova i medicinskih sredstava za upotrebu u veterini na veliko |
||
Prerade mleka |
VISOK RIZIK |
4 |
Proizvodnja hrane za životinje |
||
Prerade mesa, rasecanje mesa |
||
Sakupljanje, skladištenje, prerada i rukovanje sporednim proizvodima životinjskog porekla |
||
Klanje životinja |
KRITIČAN |
5 |
Veterinarska stanica |
||
Promet medicinirane hrane |
||
Proizvodnja medicinirane hrane |
2. Bodovanje obima štetnih posledica
Veličina teritorije na kojoj se plasira proizvod/pruža usluga |
Obim štetnih posledica |
Numerička vrednost obima štetnih posledica |
Obavljanje delatnosti lokalno |
NEZNATAN RIZIK |
1 |
Obavljanje delatnosti na teritoriji dela opštine |
NIZAK RIZIK |
2 |
Obavljanje delatnosti na teritoriji opštine |
SREDNJI RIZIK |
3 |
Obavljanje delatnosti na teritoriji više opština |
VISOK RIZIK |
4 |
Obavljanje delatnosti na teritoriji Republike Srbije i za tržište drugih zemalja |
KRITIČAN |
5 |
Numerička vrednost prirode i obima štetnih posledica na život i zdravlje ljudi i životinja i obavljanje veterinarske delatnosti iskazuje se od 1 do 5.
3. Matrica težine štetnih posledica
Numerička vrednost prirode štetnih posledica |
Numerička vrednost obima štetnih posledica |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Bodovi težine posledica u matrici rizika
Raspon numeričke vrednosti težine štetnih posledica |
Bodovi težine štetnih posledica u matrici rizika |
1, 2 |
1 |
3, 4, 5, |
2 |
6, 8, 9 |
3 |
10, 12, 15, 16 |
4 |
20, 25 |
5 |
Napomena:
Numerička vrednost težine štetnih posledica dobija se množenjem numeričkih vrednosti prirode i obima štetnih posledica u objektima i organizacijama u kojima se obavlja veterinarska delatnosti i iskazuje se bodovima u rasponu od 1 do 25 - i svode se u na bodove u matrici procene rizika u rasponu od 1-5.
4. Bodovanje verovatnoće nastanka štetnih posledica
A) STEPEN RIZIKA UTVRĐEN U POSLEDNJEM REDOVNOM INSPEKCIJSKOM NADZORU *1 |
||
Stepen rizika |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost nastanka štetnih posledica |
Neznatan |
Verovatno neće nastati |
1 |
Nizak |
Ne očekuje se da će nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Srednji |
Mogu nastati |
3 |
Visok |
Verovatno će nastati |
4 |
Kritičan |
Vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
B) NEZAKONITOSTI I NEPRAVILNOSTI UTVRĐENE U VANREDNIM INSPEKCIJSKIM NADZORIMA U PRETHODNOJ KALENDARSKOJ GODINI *2 |
||
Mere upravljane prema nadziranom subjektu |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost nastanka štetnih posledica |
Nije bilo izrečenih mera |
Verovatno neće nastati |
1 |
Doneto najmanje jedno rešenje kojim su izrečene mere za otklanjanje nezakonitosti |
Ne očekuje se da će nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Doneto više od dva rešenja/primena kaznenih odredbi u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo |
Mogu nastati |
3 |
Vanredne kontrole zbog preduzimanja hitnih mera/primena kaznenih odredbi u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo |
Verovatno će nastati |
4 |
Izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti |
Vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
V) EFIKASNOST U OTKLANJANJU RANIJE UTVRĐENIH NEZAKONITOSTI *3 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost nastanka štetnih posledica |
Postupanje po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom u celosti |
Verovatno neće nastati |
1 |
Delimično postupanje po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom |
Ne očekuje se da će nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Delimično postupio po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem u zadatom roku |
Mogu nastati |
3 |
Delimično postupio po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih rešenjem van zadatog roka |
Verovatno će nastati |
4 |
Nije postupio po zapisniku i rešenju |
Vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
G) SPROVOĐENJE PROPISANIH PROCEDURA I VOĐENJE EVIDENCIJA |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost nastanka štetnih posledica |
Sprovođenje propisanih procedura i vođenje evidencije vodi se redovno i u celosti |
Verovatno neće nastati |
1 |
Sprovođenje propisanih procedura i vođenje evidencije vodi se redovno i u celosti ali ne na propisani način |
Ne očekuje se da će nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Sprovođenje propisanih procedura i vođenje evidencije ne vodi se redovno |
Mogu nastati |
3 |
Sprovođenje propisanih procedura i vođenje evidencije ne vodi se redovno i u celosti |
Verovatno će nastati |
4 |
Sprovođenje propisanih procedura i vođenje evidencije se ne primenjuje |
Vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
D) SARADNJA SA VETERINARSKIM INSPEKTORIMA TOKOM NADZORA *4 |
||
Postupanje nadziranog subjekta |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Numerička vrednost nastanka štetnih posledica |
Izuzetno visok stepen saradnje sa veterinarskim inspektorom tokom nadzora |
Verovatno neće nastati |
1 |
Visok stepen saradnje sa veterinarskim inspektorom tokom nadzora |
Ne očekuje se da će nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Srednji stepen saradnje sa veterinarskim inspektorom tokom nadzora |
Mogu nastati |
3 |
Nizak stepen saradnje sa veterinarskim inspektorom tokom nadzora |
Verovatno će nastati |
4 |
Nesaradnja sa veterinarskim inspektorom tokom nadzora |
Vrlo je verovatno da će nastati |
5 |
Napomene:
Numerička vrednost svakog od kriterijuma verovatnoće nastanka štetnih posledica iskazuje se bodovima od 1 do 5.
Numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u objektima i organizacijama u kojima se obavlja veterinarska delatnost dobija se kao aritmetička sredina numeričkih vrednosti za primenljive kriterijume verovatnoće iskazana kao ceo broj i iskazuje se u rasponu od 1 do 5.
Kod novoodobrenih/registrovanih nadziranih subjekata i nadziranih subjekata kod kojih prethodno nije vršen inspekcijski nadzor, numerička vrednost verovatnoće nastanka štetnih posledica u matrici rizika je 3.
*1 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ni redovnih inspekcijskih nadzora.
*2 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo vanrednih inspekcijskih nadzora u nadziranom subjektu u prethodnoj kalendarskoj godini.
*3 Kriterijum je neprimenljiv ukoliko nije bilo ranije utvrđenih nezakonitosti.
*4 Kriterijum je primenljiv ukoliko je u nadziranom subjektu vršen inspekcijski nadzor bilo koje vrste.
Bodovi težine štetnih posledica u matrici rizika |
Numerička vrednost verovatnoće štetnih posledica |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Raspon numeričke vrednosti stepena rizika |
Stepen rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5, |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
20, 25 |
Kritičan |
Napomena:
Numerička vrednost stepena rizika u objektima i organizacijama u kojima se obavlja veterinarska delatnost dobija se množenjem težine štetnih posledica, izražene u bodovima u matrici procene rizika i numeričke vrednosti verovatnoće njihovog nastanka.