ODLUKA
O SPROVOĐENJU ODREDABA ZAKONA O PLATNIM USLUGAMA KOJE SE ODNOSE NA DAVANJE DOZVOLE ZA RAD PLATNOG SISTEMA I SAGLASNOSTI NA IZMENE I DOPUNE PRAVILA RADA PLATNOG SISTEMA

("Sl. glasnik RS", br. 99/2018)

 

I UVODNA ODREDBA

1. Ovom odlukom uređuju se:

1) način sprovođenja odredaba Zakona o platnim uslugama (u daljem tekstu: Zakon) na osnovu kojih Narodna banka Srbije daje dozvolu za rad platnog sistema i saglasnost na izmene i dopune elemenata pravila rada tog sistema;

2) bliži uslovi koje mora ispuniti član organa upravljanja operatora platnog sistema (u daljem tekstu: operator) i rukovodilac platnog sistema, kao i dokumentacija i dokazi koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije, odnosno koje Narodna banka Srbije pribavlja uz obaveštenje o imenovanju tih lica;

3) bliži uslovi podobnosti koje mora ispuniti lice s kvalifikovanim učešćem u operatoru, kao i dokumentacija i dokazi koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije, odnosno koje Narodna banka Srbije pribavlja uz obaveštenje o sticanju kvalifikovanog učešća u operatoru.

II DAVANJE DOZVOLE ZA RAD PLATNOG SISTEMA

Zahtev za davanje dozvole za rad platnog sistema

2. Pravno lice koje namerava da upravlja radom platnog sistema podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje dozvole za rad platnog sistema (u daljem tekstu: dozvola) koji sadrži poslovno ime, odnosno naziv, sedište i adresu sedišta tog lica, njegov matični i poreski identifikacioni broj, kao i ime i prezime zakonskog zastupnika ili drugog ovlašćenog lica koje ovaj zahtev potpisuje.

Dokumentacija koja se prilaže uz zahtev za davanje dozvole

3. Pravno lice iz člana 144. stav 3. Zakona uz zahtev za davanje dozvole dostavlja sledeće dokaze i dokumentaciju:

1) dokaz o upisu u registar privrednih subjekata, odnosno o registraciji kod nadležnog organa;

2) osnivački akt, odnosno statut;

3) poslovni plan za prve tri godine rada platnog sistema, na osnovu kojeg se može zaključiti da će pravno lice biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za stabilan i siguran rad platnog sistema;

4) dokaz da raspolaže propisanim iznosom početnog kapitala;

5) predlog pravila rada platnog sistema;

6) ugovor po pristupu zaključen između pravnog lica i učesnika u platnom sistemu kojim ovi učesnici prihvataju pravila rada tog sistema a koji proizvodi pravno dejstvo kad pravno lice dobije dozvolu za rad platnog sistema;

7) opis sistema upravljanja;

8) podatke o licima koja su članovi organa upravljanja pravnog lica, s podacima i dokazima o tome da ova lica imaju dobru poslovnu reputaciju;

9) podatke o rukovodiocima platnog sistema, s podacima i dokazima o tome da ova lica imaju dobru poslovnu reputaciju, odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo;

10) podatke o licima s kvalifikovanim učešćem u pravnom licu, visini njihovog učešća, kao i dokaze o podobnosti tih lica da obezbede stabilno i sigurno upravljanje radom platnog sistema;

11) podatke o spoljnom revizoru koji obavlja reviziju finansijskih izveštaja pravnog lica u godini u kojoj se zahtev podnosi, ako je za pravno lice obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom.

Pravno lice iz člana 144. stav 2. tač. 2) i 3) Zakona koje namerava da upravlja radom platnog sistema, podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje dozvole, uz koji dostavlja dokumentaciju iz stava 1. odredbe pod 3), 5), 6), 7) i 9) ove tačke.

Pravno lice iz člana 144. stav 2. tač. 4) i 5) Zakona koje namerava da upravlja radom platnog sistema, podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje dozvole, uz koji dostavlja dokumentaciju iz stava 1. odredbe pod 3), 4), 5), 6), 7) i 9) ove tačke.

Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice koje su značajne za odlučivanje o zahtevu za davanje dozvole - Narodna banka Srbije može od pravnog lica koje je taj zahtev podnelo (u daljem tekstu: podnosilac zahteva) tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju, odnosno podatke za koje zaključi da su joj potrebni.

Dokaz o upisu u registar privrednih subjekata, odnosno registraciji kod nadležnog organa

4. Dokazom o upisu u registar privrednih subjekata, odnosno registraciji kod nadležnog organa smatraju se podaci o podnosiocu zahteva koje Narodna banka Srbije pribavlja uvidom u registar koji vodi nadležni organ.

Osnivački akt/statut

5. Osnivački akt, odnosno statut mora sadržati elemente, odnosno podatke propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj (osnivanje, pravna forma i dr.) podnosioca zahteva.

Poslovni plan za prve tri godine rada platnog sistema

6. U poslovnom planu za prve tri godine rada platnog sistema navode se podaci koji se odnose na planirano poslovanje operatora u vezi s radom platnog sistema, na osnovu kojih se može zaključiti da će podnosilac zahteva biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za stabilan i siguran rad platnog sistema.

Poslovni plan iz stava 1. ove tačke naročito sadrži:

1) podatke o dosadašnjem poslovanju podnosioca zahteva;

2) podatke o organizacionim celinama u kojima će se obavljati poslovi u vezi s radom platnog sistema, kao i o broju zaposlenih koji bi bili angažovani na tim poslovima;

3) specifikaciju hardverskih i softverskih komponenti u smislu odluke kojom se uređuju način održavanja i unapređivanja stabilnog i sigurnog rada platnog sistema i izveštavanje Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: Odluka) koje bi se koristile za obavljanje poslova u platnom sistemu, uz navođenje na koji način su obezbeđeni, odnosno na koji način će biti obezbeđeni;

4) podatke o poslovnom prostoru koji će se koristiti za poslovanje u svojstvu operatora, uključujući i poslovni prostor u kojem će biti instalirane hardverske i softverske komponente za obavljanje poslova u platnom sistemu;

5) podatke o operativnim poslovima u vezi s radom platnog sistema u smislu Odluke koje podnosilac zahteva namerava da poveri drugom licu, uključujući i razloge za to poveravanje, kao i podatke o licu kome se ovi poslovi nameravaju poveriti;

6) podatke o vrsti platne usluge, odnosno platnim transakcijama koje bi se izvršavale u platnom sistemu;

7) podatke o planiranim naknadama u vezi sa učestvovanjem u platnom sistemu, planiranim prihodima i rashodima podnosioca zahteva po osnovu upravljanja radom platnog sistema po godinama i planiranim izvorima finansiranja za potrebe upravljanja radom platnog sistema.

Radi ocene da će podnosilac zahteva biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za stabilan i siguran rad platnog sistema, podnosilac zahteva mora dokazati:

1) da će uspostaviti organizaciju poslovanja, odnosno podelu poslovnih aktivnosti koja omogućava uspešno i nesmetano obavljanje poslova u vezi sa upravljanjem radom platnog sistema;

2) da će za potrebe obavljanja poslova iz odredbe pod 1) ovog stava angažovati dovoljan broj zaposlenih, sa stručnim kvalifikacijama i iskustvom koji odgovaraju njihovim dužnostima, odgovornostima i složenosti poslova koje obavljaju, pri čemu se mora obezbediti da zaposleni angažovani na najvažnijim poslovima imaju odgovarajuću zamenu kako bi se izbeglo da odsustvo s rada ili prestanak radnog odnosa tih zaposlenih dovedu do narušavanja stabilnog i sigurnog rada platnog sistema;

3) da će koristiti adekvatan poslovni prostor za obavljanje poslova iz odredbe pod 1) ovog stava, uključujući i prostor u kojem će biti instalirane hardverske i softverske komponente za obavljanje poslova u platnom sistemu, koji mora biti u vlasništvu operatora ili se koristiti na osnovu ugovora o zakupu ili lizingu tog prostora zaključenog na period koji ne može biti kraći od tri godine i koji mora ispunjavati uslove utvrđene propisima iz oblasti zaštite na radu, zaštite od požara i zaštite životne sredine;

4) da će koristiti hardverske i softverske komponente koje po obimu, funkcionalnosti i performansama odgovaraju broju zaposlenih i složenosti i obimu poslova u platnom sistemu.

Radi ocene ispunjenosti uslova iz stava 3. ove tačke, podnosilac zahteva, uz poslovni plan iz stava 1. ove tačke, dostavlja i sledeću dokumentaciju:

1) predlog delokruga organizacionih celina podnosioca zahteva u kojima će se obavljati poslovi u vezi sa upravljanjem radom platnog sistema, kao i predlog sistematizacije radnih mesta po izvršiocima, s podacima o vrsti i stepenu stručne spreme, odnosno obrazovanja ovih lica i potrebnim radnim iskustvom po svakom radnom mestu;

2) dokaz o pravu korišćenja poslovnog prostora (npr. izvod iz katastra nepokretnosti, odnosno list nepokretnosti, ugovor o zakupu ili lizingu, kao i dokaz da poslovni prostor ispunjava uslove utvrđene propisima iz oblasti zaštite na radu, zaštite od požara i zaštite životne sredine - npr. rešenje nadležnog organa u postupku inspekcijskog nadzora i dr.);

3) dokumentacija kojom se dokazuje osnov korišćenja, odnosno način sticanja hardverskih i softverskih komponenti (npr. izvod iz poslovnih knjiga, predugovor, ugovor i sl.);

4) predugovor ili ugovor o poveravanju operativnih poslova drugom licu, ako se namerava takvo poveravanje.

Ako podnosilac zahteva planira da se platni sistem koristi za izvršavanje platnih transakcija čije se izvršavanje i/ili odnos između pružalaca platnih usluga i korisnika platnih usluga u vezi s tim transakcijama uređuje jedinstvenim skupom pravila, praksi, standarda i/ili operativnih smernica utvrđenih od strane operatora, posebnog tela, organizacije ili drugog subjekta koji donosi odluke u vezi s tim pravilima a koje će pružaoci platnih usluga koji će biti učesnici u tom sistemu biti dužni da primenjuju (u daljem tekstu: pravila za izvršavanje platnih transakcija) - taj podnosilac dostavlja i dokumentaciju na osnovu koje se može utvrditi naročito sledeće:

1) da su pravila za izvršavanje platnih transakcija usklađena s propisima kojima se uređuju platne usluge, uključujući propise kojima se uređuju međubankarske naknade i posebna pravila poslovanja kod platnih transakcija na osnovu platnih kartica, kao i da su ta pravila jasna, precizna i sveobuhvatna;

2) da su pravilima za izvršavanje platnih transakcija uređeni prava, obaveze i odgovornosti učesnika platnog sistema u vezi s primenom tih pravila;

3) da pravila za izvršavanje platnih transakcija obezbeđuju sigurnost i kontinuitet izvršavanja platnih transakcija, odnosno pružanja platnih usluga koje se njima uređuju;

4) da su pružaocima platnih usluga i njihovim korisnicima platnih usluga dostupne informacije koje su im od značaja za sigurno i efikasno izvršavanje platnih transakcija.

Dokaz da podnosilac zahteva raspolaže propisanim iznosom početnog kapitala

7. Dokazom da podnosilac zahteva raspolaže iznosom početnog kapitala propisanim u članu 152. Zakona smatraju se izvod s tekućeg računa ili drugog odgovarajućeg računa podnosioca zahteva, finansijski izveštaj za prethodnu poslovnu godinu, kao i mišljenje ovlašćenog revizora ako je za podnosioca zahteva obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom, odnosno druga dokumentacija kojom se dokazuje da podnosilac zahteva raspolaže propisanim iznosom početnog kapitala (npr. izvod iz registra privrednih subjekata i dr.), imajući u vidu odredbe odluke kojom se uređuju početni kapital, kapital i kapitalni zahtev operatora.

Podnosilac zahteva dužan je da pre dostavljanja rešenja o davanju dozvole obezbedi Narodnoj banci Srbije odgovarajući dokaz o tome da na dan prijema tog rešenja ima propisani iznos početnog kapitala.

Predlog pravila rada platnog sistema

8. Predlog pravila rada platnog sistema mora sadržati elemente propisane članom 148. Zakona, u skladu sa odredbama Odluke.

Opis sistema upravljanja

9. Opisom sistema upravljanja smatraju se:

1) šematski prikaz organizacione strukture pravnog lica sa opisom te strukture iz kojeg se jasno mogu utvrditi podela i razgraničenje poslova, kao i dužnosti i odgovornosti koje se odnose na rad platnog sistema i upravljanje rizicima u tom sistemu i komunikacija, saradnja i razmena informacija na svim organizacionim nivoima (horizontalno i vertikalno);

2) predlog politike upravljanja rizicima u platnom sistemu, kao i predlog politike bezbednosti informacionog sistema.

Narodna banka Srbije ceni sistem upravljanja na osnovu podataka i dokumentacije iz stava 1. ove tačke i tačke 6. stav 4. odredba pod 1) ove odluke, kao i na osnovu odredaba Odluke.

Podaci o licima koja su članovi organa upravljanja podnosioca zahteva i rukovodiocu platnog sistema

10. Podacima o licima koja su članovi organa upravljanja podnosioca zahteva i budućem rukovodiocu platnog sistema, kao i podacima i dokazima o tome da ova lica imaju dobru poslovnu reputaciju i odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo, smatraju se sledeći dokumenti:

1) akt nadležnog organa da lice nije pravnosnažno osuđeno za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora ili za kazneno delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje funkcije;

2) akt nadležnog organa da licu nije pravnosnažno izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja ga čini nepodobnim za obavljanje funkcije;

3) izjava koju lica daju na obrascu koji je kao Prilog 1 odštampan uz ovu odluku i njen je sastavni deo;

4) poslovna biografija lica koja treba da sadrži podatke o njegovom dotadašnjem radnom angažovanju;

5) dokaz o odgovarajućim stručnim kvalifikacijama i iskustvu za rukovođenje platnim sistemom za rukovodioca platnog sistema, npr. diploma, uverenje, potvrda poslodavca, ugovor o radu;

6) očitana biometrijska lična karta, odnosno kopija lične karte lica (za državljane Republike Srbije), kopija pasoša (za strane državljane);

7) spisak pravnih lica u kojima lice ima učešće, koji obuhvata podatke o tome da li je lice vlasnik pravnog lica uz navođenje apsolutnog i procentualnog iznosa njegovog vlasništva u tom pravnom licu sa stanjem na radni dan koji prethodi danu podnošenja zahteva za davanje dozvole, kao i o tome da li je lice član organa upravljanja u pravnom licu, odnosno izjava lica da ni u jednom pravnom licu nema učešća po osnovu upravljanja i/ili vlasništva.

Rukovodilac platnog sistema ima odgovarajuće stručne kvalifikacije ako, u smislu propisa kojima se uređuje visoko obrazovanje, ima najmanje prvi stepen visokog obrazovanja na akademskim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, a odgovarajuće iskustvo - ako ima najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju u licu u finansijskom sektoru ili u privrednom društvu, odnosno pravnom licu čija je delatnost slična poslovima u vezi s radom platnog sistema.

Ako je lice koje je član organa upravljanja podnosioca zahteva istovremeno i član organa upravljanja u licu u finansijskom sektoru koje ima dozvolu za rad Narodne banke Srbije, umesto podataka i dokaza iz stava 1. ove tačke dostavljaju se podaci o imenu i prezimenu lica - člana organa upravljanja, poslovnom imenu i sedištu lica u finansijskom sektoru u kojem je to lice član organa upravljanja, kao i o njegovoj funkciji u tom licu.

Pored dokaza iz st. 1. i 2. ove tačke, podnosilac zahteva dostavlja i spisak saradnika člana organa upravljanja i budućeg rukovodioca platnog sistema, uz koji prilaže i akte iz stava 1. odredba pod 1) ove tačke za te saradnike.

Izuzetno od stava 4. ove tačke, ako je podnosilac zahteva pravno lice iz člana 144. stav 2. tač. 2) do 5) Zakona, odredba stava 4. ove tačke primenjuje se samo na budućeg rukovodioca platnog sistema.

Saradnikom u smislu ove odluke smatra se:

1) svako fizičko lice koje je član organa upravljanja u pravnom licu čiji je stvarni vlasnik, u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, lice iz stava 1. ove tačke ili u kome je to lice član organa upravljanja;

2) svako fizičko lice koje je stvarni vlasnik pravnog lica u kome je lice iz stava 1. ove tačke član organa upravljanja;

3) svako fizičko lice koje s licem iz stava 1. ove tačke ima stvarno vlasništvo nad istim pravnim licem.

Spisak saradnika lica iz st. 4. i 5. ove tačke sadrži podatke o identitetu saradnika i to:

1) podatke o imenu i prezimenu, adresi prebivališta, jedinstvenom matičnom broju građana (za državljane Republike Srbije), odnosno broju pasoša i zemlji izdavanja (za strane državljane);

2) podatke o osnovu po kome se, u smislu ove odluke, ta lica smatraju saradnikom lica iz stava 1. ove tačke.

Ako iz opravdanih razloga ne može pribaviti akte iz stava 1. odredba pod 1) ove tačke za saradnike lica iz tog stava, podnosilac zahteva može dostaviti i izjavu tog lica datu pod materijalnom i krivičnom odgovornošću da njegovi saradnici nisu osuđivani.

Narodna banka Srbije ceni da li lice iz stava 1. ove tačke ima dobru poslovnu reputaciju na osnovu dokumentacije i dokaza iz ove tačke, kao i drugih podataka kojima raspolaže.

Dobru poslovnu reputaciju ima lice koje je u dosadašnjem radu pokazalo da poseduje lični, moralni i profesionalni integritet koji će obezbediti upravljanje, odnosno rukovođenje radom platnog sistema u skladu s pravilima sigurnog i stabilnog poslovanja platnog sistema.

Smatra se da lice iz stava 1. ove tačke nema dobru poslovnu reputaciju naročito u sledećim slučajevima:

1) ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma, ili za krivična dela za koja je izrečena bezuslovna kazna zatvora, ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države;

2) ako je saradnik tog lica pravnosnažno osuđen za krivična dela iz odredbe pod 1) ovog stava;

3) ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Podaci o licima s kvalifikovanim učešćem u pravnom licu

11. Podatkom o licima s kvalifikovanim učešćem u podnosiocu zahteva i visini njihovog učešća smatra se grafički prikaz u kojem se detaljno utvrđuje struktura vlasništva podnosioca zahteva sve do fizičkih lica, odnosno tržišno prepoznatljivih pravnih lica, uključujući: ime i prezime, odnosno poslovno ime svakog lica koje ima učešće u podnosiocu zahteva, ukupan broj, vrstu i nominalni iznos akcija, odnosno udela i procenat vlasništva u kapitalu, odnosno glasačkih prava, s jasnom identifikacijom lica koja imaju direktno, kao i indirektno kvalifikovano učešće (u daljem tekstu: kvalifikovani vlasnik).

Tržišno prepoznatljivim pravnim licem u smislu ove odluke smatra se strano pravno lice čije se hartije od vrednosti kotiraju na berzi u zemljama OECD-a.

Podacima i dokazima o podobnosti kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica da obezbedi stabilno i sigurno upravljanje radom platnog sistema smatraju se:

1) očitana biometrijska lična karta, odnosno kopija lične karte tog lica (za državljane Republike Srbije), kopija pasoša (za strane državljane);

2) biografija tog lica, uključujući podatke o njegovom radnom angažovanju i stručnoj spremi, kao i o tome da li je ovo lice član organa upravljanja ili je bilo član organa upravljanja pravnog lica, s kontakt podacima za to pravno lice;

3) dokazi o dobroj poslovnoj reputaciji tog lica iz tačke 10. stav 1. odredbe pod 1) i 2) ove odluke;

4) podaci o imovinskom stanju, odnosno o sopstvenim sredstvima tog lica - nepokretnosti, učešće u kapitalu drugih pravnih lica sa apsolutnim i procentualnim iznosom vlasništva, novčani depoziti u bankama i dr. - uz odgovarajuće dokaze o tom vlasništvu i poreklu tih sredstava (npr. izvod iz odgovarajućeg registra, potvrda banke i dr.);

5) spisak saradnika tog lica u smislu tačke 10. st. 6. i 7. ove odluke, uz koji se za te saradnike prilažu akti iz tačke 10. stav 1. odredba pod 1) ove odluke;

6) izjava o zaduženosti tog lica kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa specifikacijom ovih lica i iznosima zaduženja; dokaz da to lice nije obveznik poreza, odnosno dokaz nadležnog organa o izmirenju poreskih obaveza;

7) dokaz o poreklu sredstava (izvor sredstava) kojima je stečeno kvalifikovano učešće.

Podacima i dokazima o podobnosti kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica da obezbedi stabilno i sigurno upravljanje radom platnog sistema smatraju se:

1) dokaz o upisu tog lica u registar privrednih subjekata, odnosno registraciji kod nadležnog organa;

2) podaci o tome ko su krajnji vlasnici kvalifikovanog vlasnika - sve do fizičkih lica, odnosno tržišno prepoznatljivih pravnih lica koja imaju učešće u tom licu, uključujući: ime i prezime, odnosno poslovno ime svakog lica koje ima učešće u kvalifikovanom vlasniku, adresu njegovog prebivališta, odnosno registrovanog sedišta i druge identifikacione podatke za ta lica, kao i o tome koliki su apsolutni i procentualni iznosi vlasništva uz odgovarajuće dokaze (izvod iz knjige udela, prepis akcionara iz knjige akcionara i sl.);

3) za članove organa upravljanja kvalifikovanog vlasnika i s njim blisko povezana lica - podaci i dokumentacija iz stava 3. odredbe pod 2) i 5) ove tačke;

4) finansijski izveštaji kvalifikovanog vlasnika za poslednje dve poslovne godine, kao i mišljenje ovlašćenog revizora ako je kvalifikovani vlasnik obveznik revizije finansijskih izveštaja u skladu s propisima;

5) podaci o tome da li kvalifikovani vlasnik ima vlasništvo, odnosno učešće u nekom drugom pravnom licu i koliki je apsolutni i procentualni iznos njegovog vlasništva na radni dan pre podnošenja zahteva za davanje dozvole, kao i da li je i koliku dobit to drugo pravno lice ostvarilo u prethodne dve godine;

6) izjava o ukupnoj zaduženosti kvalifikovanog vlasnika kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa spiskom tih lica i iznosima zaduženja;

7) dokazi iz tačke 10. stav 1. odredbe pod 1) i 2) o neosuđivanosti pravnog lica za dela iz tačke 12. stav 4. ove odluke;

8) dokaz nadležnog organa o izmirenju poreskih obaveza;

9) dokaz o poreklu sredstava (izvor sredstava) kojima je stečeno kvalifikovano učešće.

Ako je kvalifikovani vlasnik član grupe društava, pored dokumentacije iz stava 4. ove tačke, dostavljaju se i podaci o strukturi grupe, vrsti poslova koje obavljaju grupa i njeni članovi, licima koji imaju kontrolno učešće u toj grupi, kao i izveštaj o reviziji konsolidovanih finansijskih izveštaja grupe za prethodne dve godine, koji je izradio ovlašćeni revizor.

Izuzetno od stava 4. ove tačke, ako je kvalifikovani vlasnik tržišno prepoznatljivo pravno lice, dostavlja se sledeća dokumentacija:

1) spisak lica koja imaju kvalifikovano učešće u kvalifikovanom vlasniku, sa osnovnim podacima o tim licima;

2) dokaz da se kvalifikovani vlasnik kotira na berzi;

3) dokumentaciju iz stava 4. odredbe od 3) do 9) ove tačke.

Izuzetno od st. 1. do 6. ove tačke, ako je za kvalifikovanog vlasnika ocenu podobnosti već izvršio organ nadležan za davanje dozvole i nadzor nad poslovanjem lica u finansijskom sektoru, dostavljaju se podaci o tom organu i rezultat ocene kvalifikovanog vlasnika.

12. Poslovnu reputaciju kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica, odnosno članova organa upravljanja kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica i lica koja su s tim pravnim licem blisko povezana - Narodna banka Srbije ceni na način iz tačke 10. ove odluke, a imajući u vidu tačku 11. stav 7. te odluke.

Narodna banka Srbije ceni da li kvalifikovani vlasnik - pravno lice ima dobru poslovnu reputaciju na osnovu dokumentacije i dokaza iz tačke 11. st. 4. do 7. ove odluke.

Dobru poslovnu reputaciju ima pravno lice koje je tokom celokupnog dotadašnjeg poslovanja pokazalo sposobnost da upravlja rizicima, ostvarilo uspešne rezultate i steklo ugled u okviru oblasti kojoj pripada njegova delatnost.

Smatra se da pravno lice nema dobru poslovnu reputaciju u sledećim slučajevima:

1) ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda, službene dužnosti ili pravosuđa, krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma ili druga slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države;

2) ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Pri oceni finansijskog stanja kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica, Narodna banka Srbije ocenjuje mogućnost tog lica da iz sopstvenih sredstava (ne računajući pozajmljena sredstva) finansira svoj ulog u kapital operatora, kao i da, po potrebi, obezbedi dodatni kapital.

Pri oceni finansijskog stanja kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica, Narodna banka Srbije ocenjuje mogućnost tog lica da finansira svoj ulog u kapital operatora, kao i da, po potrebi, obezbedi dodatni kapital, i to naročito na osnovu podataka iz finansijskih izveštaja tog lica.

Podaci o spoljnom revizoru

13. Ako je za podnosioca zahteva obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom - uz navođenje podatka o spoljnom revizoru koji obavlja reviziju finansijskih izveštaja podnosioca zahteva u godini u kojoj se podnosi zahtev, dostavlja se i akt o angažovanju tog revizora.

III DAVANJE SAGLASNOSTI NA IZMENE I DOPUNE PRAVILA RADA PLATNOG SISTEMA

14. Operator je dužan da Narodnoj banci Srbije podnese zahtev za davanje saglasnosti na izmene i dopune elemenata pravila rada platnog sistema iz člana 148. Zakona, uz koji je dužan da dostavi:

1) predlog izmena i dopuna pravila rada platnog sistema, kao i prečišćeni tekst tih pravila koji sadrži predložene izmene i dopune;

2) obrazloženje predloženih izmena i dopuna s procenom njihovog uticaja na upravljanje rizicima u platnom sistemu.

Narodna banka Srbije saglasnost iz stava 1. ove tačke daje rešenjem, pod uslovom da je dostavljena uredna dokumentacija iz tog stava i da su predložene izmene i dopune elemenata pravila rada sistema u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona.

Operator je dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi kopiju usvojenog teksta izmena i dopuna pravila rada platnog sistema, kao i prečišćeni tekst pravila rada platnog sistema na čije je izmene i dopune dobio saglasnost - u roku od tri dana od dana njihovog usvajanja.

IV PROMENA PODATAKA U DOKUMENTACIJI NAKON PODNOŠENJA ZAHTEVA

15. Ako se, nakon podnošenja zahteva za davanje dozvole i zahteva za davanje saglasnosti na izmene i dopune elemenata pravila rada platnog sistema a pre nego što Narodna banka Srbije izda tu dozvolu, odnosno saglasnost, promene podaci dostavljeni uz zahtev - podnosilac zahteva dužan je da o tome bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije i da joj odmah dostavi nove podatke.

V OBAVEŠTENJE I DOKAZI U VEZI SA IMENOVANJEM ČLANA ORGANA UPRAVLJANJA ILI RUKOVODIOCA PLATNOG SISTEMA

16. Operator obaveštava Narodnu banku Srbije o imenovanju i razrešenju, odnosno ostavci lica koje je član organa upravljanja i/ili rukovodilac platnog sistema najkasnije narednog radnog dana od dana tog imenovanja, odnosno razrešenja ili ostavke.

Uz obaveštenje o imenovanju iz stava 1. ove tačke, operator je dužan da za imenovano lice iz tog stava dostavi odluku nadležnog organa operatora o imenovanju tog lica i dokumentaciju i dokaze iz tačke 10. ove odluke.

Ako operator ponovo imenuje isto lice iz tačke 10. stav 1. ove odluke (reizbor), uz obaveštenje o imenovanju iz stava 1. ove tačke, operator dostavlja sledeću dokumentaciju:

1) odluku nadležnog organa operatora o ponovnom imenovanju lica;

2) akte nadležnog organa iz tačke 10. stav 1. odredba pod 1) i 2) ove odluke;

3) drugu dokumentaciju po zahtevu Narodne banke Srbije.

Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za ocenu dobre poslovne reputacije imenovanog lica - Narodna banka Srbije može od operatora tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju, odnosno podatke za koje zaključi da su joj potrebni.

VI OBAVEŠTENJE I DOKAZI U VEZI SA STICANJEM KVALIFIKOVANOG UČEŠĆA U OPERATORU

17. Operator, odnosno kvalifikovani vlasnik dužni su da Narodnu banku Srbije obaveste o sticanju kvalifikovanog učešća u operatoru najkasnije narednog radnog dana od dana tog sticanja.

Sticanjem kvalifikovanog učešća u smislu ove odluke smatra se i uvećanje kvalifikovanog učešća u operatoru.

U obaveštenju iz stava 1. ove tačke navode se vrsta, ukupan broj i nominalni iznos akcija, odnosno udela i procenat učešća kvalifikovanog vlasnika koji je stekao u osnovnom kapitalu operatora.

Na dokumentaciju i dokaze koji se dostavljaju uz obaveštenje iz stava 1. ove tačke, kao i ocenu podobnosti kvalifikovanog vlasnika da obezbedi stabilno i sigurno upravljanje radom platnog sistema, shodno se primenjuju tač. 11. i 12. ove odluke.

Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz tačke 11. ove odluke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za ocenu podobnosti kvalifikovanog vlasnika da obezbedi stabilno i sigurno upravljanje radom platnog sistema - Narodna banka Srbije može od operatora, odnosno kvalifikovanog vlasnika tražiti da dostave i drugu dokumentaciju, odnosno podatke za koje oceni da su joj potrebni.

VII DOSTAVLJANJE PROPISANE DOKUMENTACIJE

18. Dokumentacija propisana ovom odlukom dostavlja se u originalu ili kopiji overenoj u skladu s propisima, osim dokumentacije u vezi s kojom se podaci mogu proveriti uvidom u javne registre kod nadležnih organa. Dokumentacija iz ovog stava ne može biti starija od šest meseci.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a ako je na stranom jeziku - uz original ili overenu kopiju dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač, osim u slučaju da se radi o finansijskim izveštajima i izveštajima o reviziji finansijskih izveštaja pravnih lica na engleskom jeziku.

Ako original dokumentacije iz stava 2. ove tačke nije ni na srpskom ni na engleskom jeziku, a nije moguće pribaviti prevod s jezika na kojem je izrađen - dostavljaju se njegovi prevodi na engleski jezik i na srpski jezik, koje je overio sudski tumač.

19. Podnosioci zahteva iz ove odluke dužni su da, pored propisane dokumentacije, Narodnoj banci Srbije dostave i podatak o datumu na koji su izvršili plaćanje naknade propisane odlukom kojom se utvrđuje jedinstvena tarifa po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge, kao i dokaz o izvršenom plaćanju republičke administrativne takse u skladu s propisima kojima se uređuje plaćanje te takse.

20. Pravno lice koje je dobilo dozvolu za rad platnog sistema obavezno je da Narodnoj banci Srbije dostavi pravila rada tog platnog sistema najkasnije narednog dana od dana njihovog usvajanja.

VIII ZAVRŠNE ODREDBE

21. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu davanja dozvole za rad platnog sistema i saglasnosti na izmene i dopune pravila rada platnog sistema ("Službeni glasnik RS", broj 49/15).

22. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 17. marta 2019. godine.

 

Prilog 1

 

IZJAVA1
ČLANA ORGANA UPRAVLJANJA PRAVNOG LICA/RUKOVODIOCA PLATNOG SISTEMA

ČLAN ORGANA UPRAVLJANJA PRAVNOG LICA
RUKOVODILAC PLATNOG SISTEMA

1. Lični podaci

Ime i prezime:

 

2.Podaci o stručnim kvalifikacijama

Stručne kvalifikacije

Datum sticanja

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Podaci o radnom iskustvu, počevši od trenutnog zaposlenja

Period od/do
(dan/mesec/godina)

Poslovno ime poslodavca, adresa sedišta i delatnost poslodavca

Pozicija/funkcija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Da li vam je ikada odbijen zahtev za dobijanje saglasnosti za obavljanje funkcije člana organa upravljanja u finansijskoj instituciji u smislu Zakona o Narodnoj banci Srbije?

DA

 

NE

 

Ako je odgovor
DA, navedite
razloge:

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

5. Da li ste na dan oduzimanja dozvole za rad pravnom licu, odnosno na dan uvođenja prinudne uprave ili pokretanja postupka stečaja ili prinudne likvidacije nad pravnim licem bili ovlašćeni za zastupanje i predstavljanje pravnog lica ili član njegovog organa upravljanja, osim prinudnog upravnika?

DA

 

NE

 

Ako je odgovor
DA, navedite
pojedinosti:

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

6. Da li ste član nadzornog odbora pravnog lica koje podnosi zahtev za davanje dozvole za rad platnog sistema?

DA

 

NE

 

Ako je odgovor
DA, navedite
pojedinosti:

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

7. Da li ste pravnosnažno osuđeni za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora ili kazneno delo koje Vas čini nepodobnim za obavljanje funkcije člana organa upravljanja/rukovodioca platnog sistema?

DA

 

NE

 

Ako je odgovor
DA, navedite
pojedinosti:

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

8. Da li Vam je pravnosnažno izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja Vas čini nepodobnim za obavljanje funkcije člana organa upravljanja/rukovodioca platnog sistema?

DA

 

NE

 

Ako je odgovor
DA, navedite
pojedinosti:

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

9. Smatrate li da postoje druge činjenice ili okolnosti koje bi mogle biti važne za ocenu Vaše poslovne reputacije za obavljanje funkcije člana organa upravljanja operatora, odnosno rukovodioca platnog sistema?

DA

 

NE

 

Ako je odgovor
DA, navedite
pojedinosti:

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Pod punom krivičnom i materijalnom odgovornošću, svojim potpisom:

1)

potvrđujem da su svi odgovori na pitanja iz ove izjave istiniti, potpuni i u okvirima mojih saznanja, te da nisam prećutao/la bilo koju informaciju koja bi mogla uticati na odluku Narodne banke Srbije u postupku po zahtevu za davanje dozvole za rad platnog sistema;

2)

obavezujem se da ću Narodnu banku Srbije bez odlaganja obavestiti o svim promenama koje bi mogle uticati na procenu ispunjenosti uslova za obavljanje funkcije člana organa upravljanja operatora, odnosno rukovodioca platnog sistema;

3)

potvrđujem da sam saglasan/saglasna da Narodna banka Srbije, u postupku po zahtevu za davanje dozvole za rad platnog sistema/obaveštenju o imenovanju i razrešenju, odnosno ostavci člana organa upravljanja ili rukovodioca platnog sistema, obrađuje moje podatke o ličnosti u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i drugim propisima;

4)

upoznat/a sam i saglasan/saglasna s time da je svrha prikupljanja i dalje obrade ovih podataka utvrđivanje ispunjenosti propisanih uslova za davanje pomenute dozvole i vršenje nadzora nad poslovanjem platnih sistema, te da će Narodna banka Srbije ove podatke obrađivati (prikupljati, umnožavati, kopirati, prenositi, pretraživati, razvrstavati, pohranjivati, razdvajati, ukrštati, objedinjavati, i sl), kao i da će ih koristiti i čuvati u elektronskom obliku i štampanim kopijama, odnosno na drugi pogodan i uobičajen način;

5)

upoznat/a sam i saglasan/saglasna s time da za navedene svrhe podatke mogu koristiti zaposleni u Narodnoj banci Srbije i članovi organa Narodne banke Srbije, kao i druga lica u skladu sa zakonom;

6)

upoznat/a sa sam s time da Narodna banka Srbije ove podatke pribavlja radi obavljanja poslova iz svoje nadležnosti uređenih Zakonom o platnim uslugama i propisima donetim na osnovu ovog zakona;

7)

upoznat/a sam s time da bi opoziv pristanka na obradu ovih podataka predstavljao slučaj onemogućavanja Narodne banke Srbije da vrši nadzor nad poslovanjem platnih sistema s pravnim posledicama predviđenim Zakonom o platnim uslugama;

8)

upoznat/a sam s time da u slučaju nedozvoljene obrade podataka o ličnosti imam prava propisana Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i drugim zakonima;

9)

upoznat/a sam s time da Narodna banka Srbije može doneti rešenje o oduzimanju dozvole za rad platnog sistema ako utvrdi da je ta dozvola data na osnovu neistinitih podataka.

 

 

 

______________________

 

________________________

 

mesto i datum

 

potpis

 

 

________
1 Izjava se overava kod nadležnog organa.