PRAVILNIK

O BLIŽIM KRITERIJUMIMA, NAČINU I POSTUPKU DODELE SREDSTAVA ILI NEDOSTAJUĆEG DELA SREDSTAVA IZ BUDŽETA GRADA NIŠA ZA PODSTICANJE PROGRAMA I PROJEKATA OD JAVNOG INTERESA KOJA REALIZUJU UDRUŽENJA

("Sl. list grada Niša", br. 82/2014, 7/2017 i 116/2018)

Član 1

Ovim pravilnikom se propisuju kriterijumi, način i postupak dodele sredstava ili nedostajućeg dela sredstava iz budžeta grada Niša za podsticanje programa i projekata od javnog interesa koja realizuju udruženja na teritoriji grada Niša.

Član 2

Pod udruženjem se podrazumeva dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom, upisana u registar nadležnog organa u skladu sa zakonom.

Član 3

Oblastima koje predstavljaju javni interes naročito se smatraju: programi i projekti u oblasti: socijalne zaštite, boračko-invalidske zaštite, zaštite lica sa invaliditetom, društvene brige o deci, zaštite interno raseljenih lica sa Kosova i Metohije i izbeglica, podsticanje nataliteta, pomoći starima, zdravstvene zaštite, zaštite i promovisanja ljudskih i manjinskih prava, obrazovanja, nauke, kulture, informisanja, zaštite životne sredine, održivog razvoja, zaštite životinja, zaštite potrošača, borbe protiv korupcije, kao i humanitarni programi i drugi programi ili projekti u kojima udruženje isključivo i neposredno sledi javne potrebe.

Član 4

Visina sredstava za raspodelu udruženjima, kao i pozicija u budžetu - razdeo na kome se sredstva predviđaju, određuje se svake godine Odlukom o budžetu Grada Niša.

Član 5

Dodela sredstava ili nedostajućeg dela sredstava za podsticanje programa i projekata od javnog interesa, iz člana 4. ovog pravilnika, vrši se na osnovu javnog konkursa.

Godišnji plan raspisivanja javnih konkursa objavljuje Gradsko veće, najkasnije do 31. januara na zvaničnoj internet strani grada Niša i dostavlja Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom.

Godišnji plan javnih konkursa sadrži podatke o davaocu sredstava, oblasti, nazivu i planiranom periodu raspisivanja javnog konkursa i druge relevantne podatke u zavisnosti od vrste konkursa.

Član 6

Pravo na dodelu sredstava ili nedostajućeg dela sredstava za podsticanje programa i projekata od javnog interesa imaju udruženja koja imaju sedište na teritoriji grada Niša, obavljaju delatnost na teritoriji grada Niša i koja se za konkretan program ili projekat kojim apliciraju za sredstva već ne finansiraju iz budžeta Grada.

Član 7

Javni konkurs za dodelu sredstva za podsticanje programa ili projekata od javnog interesa koja sprovode udruženja raspisuje Gradonačelnik.

Konkursni postupak sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor programa i projekata od javnog interesa (u daljem tekstu: Komisija).

Član 8

Komisiju iz člana 7. ovog pravilnika, posebnim rešenjem, obrazuje Gradonačelnik grada Niša.

Komisija ima predsednika i 4 člana.

U komisiju mogu biti imenovana i lica predstavnici stručne javnosti.

Rešenjem iz stava 1. ovog člana određuje se sastav Komisije i zadatak, kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Članovi komisije su dužni da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem konkursa (izjava o nepostojanju sukoba interesa).

Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana Komisije pre nego što potpiše izjavu iz stava 5. ovog člana.

U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove komisije i da se izuzme iz daljeg rada komisije. O rešavanju sukoba interesa Gradonačelnik grada Niša odlučuje u svakom slučaju posebno, a kada utvrdi sukob interesa, imenovaće u komisiju novog člana kao zamenu.

Sukob interesa postoji ako član komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj), zaposleni ili član organa udruženja koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog udruženja povezanog na bilo koji način sa tim udruženjem, ili u odnosu na ta udruženja ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.

Članovi komisije ne dobijaju naknadu za svoj rad.

Gradonačelnik rešenjem iz stava 1. ovog člana određuje člana Gradskog veća za koordinatora rada Komisije, koji će organizovati, koordinirati i pratiti rad članova Komisije na izvršenju određenog zadatka.

Organizacione i administrativno-tehničke poslove za potrebe Komisije obavljaće služba nadležna za obavljanje stručnih, administrativnih i organizacionih poslova za potrebe Gradskog veća, a stručne poslove Gradska uprava grada Niša - Sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje.

Član 9

Konkurs obavezno sadrži: Oblast od javnog interesa koja se podstiče, ko može biti učesnik konkursa, rok za podnošenje prijave i predloga programa ili projekta, obim sredstava koja se dodeljuju, trajanje programa ili projekta, kao i bliža merila i dopunske kriterijume čijom primenom se vrši vrednovanje i rangiranje prijavljenih programa ili projekata i druge odredbe od važnosti za realizaciju konkursa.

Konkurs se obavezno objavljuje na zvaničnoj internet strani Grada Niša i na portalu e-Uprave.

Konkurs sadrži napomenu da se nepotpune i neblagovremene prijave i prijave koje nisu podnete na propisanom obrascu neće razmatrati.

Član 10

Uz prijavu, udruženja - učesnici konkursa obavezno podnose:

- Statut

- Odluku nadležnog organa udruženja o usvajanju programa rada za tekuću godinu

- Odluku nadležnog organa udruženja o usvajanju projekta kojim se konkuriše

- Dokaz o sufinansiranju od partnerske ili druge donatorske organizacije, ako se program ili projekat tako realizuju u slučajevima kada se konkuriše za nedostajuća sredstva

- Opis programa ili projekta sa finansijskim planom

- Izjavu da ne koristi sredstva od drugih izvora finansiranja u slučajevima kada konkuriše za finansiranje celog programa ili projekta

- I druge akte koje Komisija može navesti u konkursu, a od važnosti su za realizaciju konkursa.

Komisija utvrđuje da li je udruženje upisano u registar nadležnog organa.

Član 11

Izbor programa i projekata od javnog interesa koji će se finansirati ili sufinansirati sredstvima budžeta Grada Niša vrši se, pre svega, primenom sledećih kriterijuma:

1) oblast u kojoj se realizuje program ili projekat, dužina trajanja, broj lica koja se uključuju u program ili projekat, mogućnost razvijanja programa ili projekta i njihova održivost;

2) ciljevi koji se postižu, obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program ili projekat sprovode;

3) sufinansiranje programa ili projekta iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa;

4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa ili projekata, da li su ranije korišćena sredstva budžeta grada Niša i ako jesu da li su ispunjene ugovorne obaveze o načinu korišćenja, raspolaganja i pravdanja sredstava.

Bliža merila za izbor programa ili projekata primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, kao i dopunske kriterijume, način bodovanja i druge činioce koji su od uticaja i koji su specifični za određenu oblast utvrđuje Komisija na predlog Gradske uprave Grada Niša - Sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje.

Član 12

Listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa i projekta u roku koji ne može biti duži od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijava, utvrđuje Komisija.

Lista iz stava 1. ovog člana objavljuje se obavezno na zvaničnoj internet stranici nadležnog organa i na portalu e-Uprave.

Učesnici imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od 3 radna dana od dana objavljivanja Liste.

Na Listu iz stava 1. ovog člana učesnici konkursa imaju pravo prigovora u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.

Odluku o prigovoru Komisija donosi u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.

Odluku o izboru programa i projekata kojima se iz budžeta Grada Niša dodeljuju sredstva za podsticanje programa i projekta ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa i projekata, Gradsko veće donosi u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.

Odluka iz stava 5. ovog člana se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada Niša i na portalu e-Uprave.

Član 13

U roku od 15 dana od donošenja odluke o izboru programa ili projekta od strane Gradskog veća, zaključuje se ugovor o međusobnim pravima, obavezama i odgovornostima između Grada Niša i udruženja kome su odobrena sredstva.

Tekst ugovora iz stava 1. ovog člana priprema Gradska uprava Grada Niša - Sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje i sa mišljenjem Pravobranilaštvo grada ga dostavlja Gradonačelniku.

Ugovor u ime Grada zaključuje Gradonačelnik.

Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito: utvrđen predmet programa ili projekta, rok u kome se program ili projekat realizuje, konkretne obaveze ugovornih strana, iznos sredstava i način obezbeđenja i prenosa sredstava, instrumente obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze - predmeta programa i druga pitanja od značaja za realizaciju ugovora.

Korisnik sredstava dužan je da pre sklapanja ugovora nadležnom organu dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog programa nisu na drugi način već obezbeđena kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa i interni akt o antikorupcijskoj politici.

Član 14

Gradsko veće, preko Gradske uprave Grada Niša - Sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje, Sekretarijata nadležnog za poslove finansija i Službe za poslove Gradskog veća prati realizaciju programa i vrši kontrolu njegove realizacije.

Član 15

Udruženje - korisnik sredstava, odnosno realizator programa ili projekta dužan je da Gradskom veću ili Gradskoj upravi Grada Niša - Sekretarijatu nadležnom za oblast za koju se konkurs raspisuje, a naročito Budžetskoj inspekciji Grada Niša, u svakom momentu, omogući kontrolu realizacije programa ili projekta, kontrolu namenskog trošenja sredstava i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.

Gradska uprava grada Niša - sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje prati realizaciju programa za koji su odobrena sredstva, a praćenje realizacije programa obuhvata:

1) Obavezu udruženja da obaveštava sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;

2) Pregledanje izveštaja od strane sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje;

3) Monitoring posete predstavnika sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje;

4) Obavezu udruženja da omogući predstavnicima sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa;

5) Prikupljanje informacija od korisnika programa;

6) Druge aktivnosti predviđene ugovorom.

Preneta sredstva udruženje - korisnik sredstava može koristiti isključivo za realizaciju programa ili projekta za koji su sredstva dodeljena i sredstva se ne mogu trošiti za finansiranje drugih redovnih aktivnosti i troškova udruženja koji nisu obuhvaćeni programom ili projektom, svako drugo trošenje sredstava mimo aktivnosti obuhvaćenih programom ili projektom smatraće se nenamenskim trošenjem sredstava.

Ako se prilikom kontrole utvrdi nenamensko trošenje sredstava od strane budžetske inspekcije ili drugog nadležnog organa, Gradonačelnik će raskinuti ugovor i zatražiti povraćaj prenetih sredstava, odnosno aktiviranje instrumenta obezbeđenja, a udruženje je dužno da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.

Član 16

Udruženje je dužno da Gradskom veću, preko Gradske uprave grada Niša - sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje podnosi izveštaj - narativni i finansijski, o realizaciji programa ili projekta za koje su mu dodeljena sredstva.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži: prikaz budžeta, koji je sastavni deo ugovora, sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i celokupnu dokumentaciju koja opravdava nastale troškove.

Udruženje na zahtev sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje dostavlja dopunu i dodatno objašnjenje navoda iznetih u izveštaju u roku od osam dana od prijema zahteva Sekretarijata nadležnog za oblast za koju se konkurs raspisuje za dostavu dopune dokumentacije.

Gradska uprava grada Niša - sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje vrši kontrolu izveštaja i sa obaveštenjem o tome da li su nadležni organi, pre svega budžetska inspekcija, uočili da li ima nepravilnosti u trošenju sredstava ili nenamenskog trošenja sredstava od strane udruženja, iste dostavlja Gradskom veću.

Izveštaj se dostavlja kvartalno, osim u slučaju kada program ili projekat ne traju duže od šest meseci i nakon realizacije programa ili projekta, a sadrži, naročito: podatke o stepenu realizacije programa ili projekta i utrošenim sredstvima.

U cilju praćenja realizacije programa, Sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje može realizovati monitoring posete.

Pod monitoring posetom, u smislu ovog pravilnika, smatra se: poseta udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika nadležnog organa sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.

Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.

Sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje realizuje najmanje jednu monitoring posetu u toku trajanja programa, za programe čije trajanje je duže od 6 (šest) meseci i čija je vrednost veća od 500.00,00 dinara i programe koji traju duže od godinu dana.

Nadležni organ izrađuje izveštaj o monitoring poseti u roku od 10 (deset) dana od dana sprovedene posete.

Član 16a

Udruženje će preduzeti sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti Sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom.

Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.

Svaki sukob interesa Sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje posebno razmatra i može od udruženja zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.

U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, Sekretarijat nadležan za oblast za koju se konkurs raspisuje će zatražiti od udruženja da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana, preduzme odgovarajuće mere.

Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.

 

Član 17

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o bližim kriterijumima, načinu i postupku raspodele sredstava udruženjima građana ("Službeni list Grada Niša", broj 65/2005 i 72/2005).

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".