PRAVILNIKO KRITERIJUMIMA I MERILIMA ZA VREDNOVANJE PROGRAMA STRUČNOG USAVRŠAVANJA("Sl. glasnik RS", br. 101/2018) |
Ovim pravilnikom se utvrđuju kriterijumi i merila za vrednovanje programa stručnog usavršavanja u javnoj upravi.
Vrednovanje programa stručnog usavršavanja koji je akreditovan kod Nacionalne akademije za javnu upravu (u daljem tekstu: program) obuhvata prikupljanje podataka o sprovedenoj programskoj aktivnosti i procenu njihove relevantnosti i efekata u svetlu kriterijuma i merila utvrđenih ovim pravilnikom, a vrši se ocenjivanjem u numeričkom i narativnom obliku.
Opšti kriterijum za vrednovanje programa jeste ostvareni učinak stručnog usavršavanja na podizanje nivoa kompetencija i na obavljanje poslova u javnoj upravi.
Posebni kriterijumi za vrednovanje programa jesu:
1) zadovoljstvo sprovedenim programom (reakcija);
2) stečena nova znanja i veštine (učenje);
3) uticaj na promenu ponašanja (ponašanje);
4) primena stečenih znanja i veština u radu (rezultati).
Osnovno merilo vrednovanja programa jeste numerička ocena, koja se iskazuje na skali od 1 do 4, i to:
1) ocena 1 (ne zadovoljava) - daje se za program koji ne ostvaruje predviđene efekte ili razumna očekivanja;
2) ocena 2 (zadovoljava) - daje se za program koji delimično ostvaruje predviđene efekte ili razumna očekivanja;
3) ocena 3 (dobar) - daje se za program koji u potpunosti ostvaruje predviđene efekte ili razumna očekivanja;
4) ocena 4 (izuzetan) - daje se za program koji prevazilazi predviđene efekte ili razumna očekivanja.
Narativna ocena je dodatna i neobavezna, i podrazumeva kratku pisanu analizu, komentar ili procenu uticaja sprovedenog programa, na osnovu kriterijuma propisanih ovim pravilnikom.
Član 4
Za programe se daje:
1) ocena polaznika o realizovanom programu;
2) ocena realizatora programa;
3) godišnja ocena neposrednog rukovodioca o uticaju pohađanja obuka na unapređenje obavljanja posla;
4) eksterna ocena;
5) ocena Programskog saveta Nacionalne akademije;
6) ocena Saveta za stručno usavršavanje zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave (u daljem tekstu: Savet za stručno usavršavanje).
Polaznik programa stručnog usavršavanja daje svoju ocenu o programu, odnosno o pojedinačnoj obuci (predavanje, trening, radionica i dr.) kada program obuhvata ciklus događaja i aktivnosti, o njegovom sadržaju i načinu realizacije, na osnovu opšteg i posebnih kriterijuma iz člana 3. ovog pravilnika.
Ocena programa iz stava 1. ovog člana obračunava se i utvrđuje kao prosečna ocena na osnovu pojedinačnih ocena polaznika koji su učestvovali u programu u celini.
Polaznik posebno ocenjuje realizatora, u pogledu neposrednog utiska o kvalitetu izlaganja i sposobnosti da prenese sadržaj programa na polaznike, i sprovodioca, u pogledu načina organizacije i sprovođenja programa.
Pored numeričkih ocena, polaznik može i narativno da ocenjuje program - po pojedinim elementima ili o programu u celini, sa komentarima, primedbama ili predlozima za unapređenje.
Realizator programa daje svoju ocenu po pojedinačnoj obuci, i to na nivou svih polaznika, a na osnovu opšteg kriterijuma, kao i posebnih kriterijuma iz člana 3. stav 2. tač. 1) i 2) ovog pravilnika.
Ocena programa stručnog usavršavanja obračunava se i utvrđuje kao prosečna ocena na osnovu pojedinačnih ocena iz stava 1. ovog člana, od strane realizatora koji su učestvovali u programu u celini.
Realizator programa može da da i posebnu narativnu ocenu.
Ako su programom predviđeni ulazni i izlazni test znanja i veština, realizator daje numeričku ocenu stečenih znanja i veština za svakog pojedinačnog polaznika koji je učestvovao u programu i u oba testa.
Pored ocene iz stava 1. ovog člana, realizator daje samoprocenu u pogledu kvaliteta izlaganja i uspeha u prenosu sadržaja programa polaznicima, u skladu sa merilima iz člana 4. ovog pravilnika.
Realizator posebno ocenjuje sprovodioca programa u pogledu načina organizacije i sprovođenja programa, na nivou pojedinačne obuke i programa u celini.
Rukovodilac koji vrednuje radnu uspešnost državnog službenika, odnosno ocenjuje u skladu sa propisima o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave, daje ocenu programa u kojem je ocenjivani zaposleni učestvovao u svojstvu polaznika, a na osnovu opšteg kriterijuma, kao i posebnih kriterijuma iz člana 3. stav 2. tač. 2) do 4) ovog pravilnika u vreme ocenjivanja.
Predlog ocene iz stava 1. daje lice ovlašćeno da daje predlog vrednovanja radne uspešnosti zaposlenog, na osnovu praćenja njegovog rada na izvršilačkom mestu tokom cele godine, ako je to predviđeno zakonom.
Rukovodilac vrši ocenjivanje o uticaju pohađanja obuka na unapređenje obavljanja posla na osnovu vrednovanja radne uspešnosti ocenjivanog zaposlenog.
Pored numeričke ocene, ocena rukovodioca može da sadrži narativnu ocenu u celini, naročito u pogledu uticaja programa na učinak zaposlenog, odnosno na ispoljavanje kompetencija, promenu ponašanja na radnom mestu i poboljšanje u pogledu rezultata rada.
Prilikom analitičke obrade podataka za potrebe ocenjivanja koje vrši rukovodilac, stručnu podršku obezbeđuju odgovorna lica za upravljanje kadrovima u organu javne uprave.
Eksterna ocena je ocena efekata sprovedenog programa, od strane lica koja ostvaruju svoja prava, pravni interes ili obaveze pred organom ili telom koje je korisnik programa stručnog usavršavanja, ako je svrha programa neposredno vezana za unapređenje načina ostvarivanja tih prava, interesa ili obaveza (npr. korisnici javnih usluga, stranke u upravnom postupku i sl.).
Eksterno ocenjivanje se sprovodi u skladu sa kriterijumom iz člana 3. stav 2. tač. 3) i 4) ovog pravilnika.
Eksterna ocena može biti u numeričkom, odnosno narativnom obliku.
Ocena Programskog saveta Nacionalne akademije predstavlja objedinjenu ocenu programa, koja se daje u opisnom i narativnom obliku.
Ocena Programskog saveta utvrđuje se po proteku programa, odnosno za program sproveden u toku jedne kalendarske godine, na osnovu opšteg kriterijuma iz člana 3. ovog pravilnika.
Analitičku osnovu za utvrđivanje ocene programa čine date ocene polaznika, realizatora i rukovodilaca, eksterne ocene, raspoloživi podaci o uspehu i efektima sprovedenog programa, relevantni podaci nadležnih organa za poslove upravljanja kadrovima u državnoj upravi i za koordinaciju u vezi sa procesom pridruživanja i pristupanja Evropskoj uniji, kao i drugi podaci, izveštaji i analize koje prikuplja i obrađuje Nacionalna akademija.
Merilo vrednovanja programa za opisnu ocenu Programskog saveta je:
1) zadovoljava - ako program ostvaruje očekivane efekte u podizanju nivoa znanja i veština polaznika predviđene programom;
2) zadovoljava uz potrebe za unapređenje - ako program ostvaruje većinu očekivanih efekata u podizanju nivoa znanja i veština polaznika predviđenih programom i ako se prema analitičkoj osnovi može ustanoviti mogućnost unapređenja programa;
3) ne zadovoljava - ako program ne ostvaruje većinu očekivanih efekata u podizanju nivoa znanja i veština polaznika predviđenih programom.
Narativna ocena naročito sadrži kvalitativnu ocenu realizovanog programa u odnosu na kriterijume iz člana 3. ovog pravilnika, kao i preporuke za dalje unapređenje programa.
Radi davanja ocene, Programski savet može da sprovede posebno istraživanje u cilju dobijanja povratne informacije o efektima realizovanih programa.
Ocena Programskog saveta se utvrđuje na nivou programa, odnosno dela programa (tematska celina, programski modul i sl.).
Ocena Saveta za stručno usavršavanje
Ocena Saveta za stručno usavršavanje predstavlja objedinjenu ocenu programa stručnog usavršavanja za programe stručnog usavršavanja koji su u prethodnoj kalendarskoj godini sprovedeni u jedinicama lokalne samouprave.
Ocena Saveta za stručno usavršavanje utvrđuje se za svaki program stručnog usavršavanja koji se sprovodi u jedinicama lokalne samouprave, na nivou svake jedinice lokalne samouprave u kojoj je program sproveden.
Na kriterijume i merila, analitičku osnovu, vrste i oblik ocene, shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika koje uređuju ocenu Programskog saveta.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".