UPUTSTVOZA NAČIN RADA MENTORA U TOKU OSPOSOBLJAVANJA PRIPRAVNIKA U DRŽAVNIM ORGANIMA("Sl. glasnik RS", br. 101/2018) |
1. Ovim uputstvom propisuju se smernice za rad i određuje način na koji mentori, neposredno i lično, prenose svoja znanja i iskustva na pripravnika koji se, u skladu sa opštim aktom o uvođenju pripravnika u rad i opštim i posebnim programom osposobljavanja pripravnika za polaganje državnog stručnog ispita, osposobljava za samostalan rad u državnom organu.
2. U pružanju pomoći, usmeravanju i nadziranju pripravnika u periodu njegovog osposobljavanja za samostalan rad - mentor, saglasno zakonskim odredbama o pripravnicima i mentorstvu, opštem aktu o uvođenju pripravnika u rad, opštem i posebnom programu osposobljavanja pripravnika i ovim smernicama, obezbeđuje da pripravnik funkcionalnim učini znanja i kompetencije sa kojima je otpočeo pripravništvo, dobije podršku za socijalizaciju u radnu sredinu kroz upoznavanje sa organizacijom, nadležnostima i poslovima organa, stekne veštinu službene komunikacije, prihvati radne navike i usvoji važeća pravila o ponašanju na radu.
3. U radu sa pripravnikom mentor se stara:
1) da svoje aktivnosti usmeri na svrsishodnost, odnosno usaglašenost sa krajnjim ciljem osposobljavanja;
2) da obezbedi postupnost u uvođenju pripravnika u rad i raznovrsnost u korišćenju različitih metoda prenosa znanja;
3) da mu daje zadatke i uputstva za praktičan rad, pruža mu obaveštenja od značaja za osposobljavanje, omogući mu da se detaljno upozna sa poslovima drugih organizacionih jedinica i da ostvari saradnju sa zaduženim državnim službenicima iz tih organizacionih jedinica;
4) da bude strpljiv i da se u prenošenju svojih znanja i iskustava prilagodi sposobnostima učenja pripravnika;
5) da je, najmanje dva sata nedeljno, dostupan za davanje instrukcija i uputstava za izvršavanje konkretnih poslova i zadataka, kao i za pružanje povratnih informacija i da poštuje dogovoreno vreme za redovne konsultacije i sastanke sa pripravnikom, da, po pravilu, unapred najavi tematski okvir za konsultacije i sastanke i da bude adekvatno pripremljen za konsultacije i sastanke;
6) da pripravnika motiviše i podstiče da postavlja pitanja koja imaju za cilj unapređenje procesa osposobljavanja;
7) da pripravniku daje instrukcije i preporuke u vezi sa praktičnim radom, nadzire taj rad i kvalitet i blagovremenost u ispunjavanju obaveza pripravnika, da evidentira instrukcije i preporuke koje mu je dao i da prati i proverava napredak pripravnika;
8) da analizira sa pripravnikom rezultate njegovog praktičnog rada i da mu ukaže na propuste u radu pripravnika, kao i da pripravniku pomogne da propuste otkloni;
9) da pripravniku omogući iznošenje sopstvenih mišljenja i predloga i da uvažava prihvatljive predloge koje mu podnese pripravnik, a koji su usmereni ka njegovom uspešnijem osposobljavanju;
10) o ekonomičnosti u korišćenju vremena, resursa i oblika osposobljavanja;
11) o profesionalnosti odnosa;
12) o postizanju uzajamnog poverenja i poštovanja i da pouči pripravnika da može zatražiti pomoć jedinice za upravljanje ljudskim resursima državnog organa radi rešavanja eventualnih problema u međusobnim odnosima sa mentorom - ako smatra da takvi problemi postoje;
13) o praćenju i dokumentovanju procesa osposobljavanja pripravnika, odnosno da najmanje jednom mesečno pregleda dnevnik rada pripravnika i overi ga svojim potpisom;
14) da kod pripravnika razvija:
(1) spremnost za učenje i samoinicijativnost u ovladavanju novim znanjima,
(2) urednost, tačnost, samostalnost, preduzimljivost, preciznost i kreativnost u izvršavanju dobijenih poslova i zadataka,
(3) svest o odgovornosti za učinjene propuste u radu i ponašanju i spremnost da prihvati ukazivanje na propuste i spremnost da ih otkloni,
(4) dobru saradnju i timski duh sa drugim državnim službenicima, rukovodiocima i mentorom,
(5) primereno ponašanje u skladu sa utvrđenim kodeksima.
4. U dnevnik rada pripravnika mentor beleži podatke o vremenu i rezultatima sprovođenja pojedinih faza osposobljavanja pripravnika i vremenu održanih konsultacija i sastanaka sa pripravnikom, zadacima koje je dao pripravniku, zapažanjima o radu pripravnika, preporukama koje mu je dao i postupanju pripravnika po tim preporukama, kao i druge elemente od značaja za ocenu osposobljenosti pripravnika.
5. Mentor je dužan da se, u saglasno opštem aktu o uvođenju pripravnika u rad i opštem i posebnom programu osposobljavanja pripravnika, stara o koordinaciji procesa obuke pripravnika u različitim organizacionim jedinicama, da sarađuje sa državnim službenicima zaduženim za osposobljavanje pripravnika u tim organizacionim jedinicama i upoznaje ih sa delom programa koji se sprovodi u njima, kao i da na osnovu obaveštenja dobijenih od tih državnih službenika ili pripravnika preduzima potrebne mere radi otklanjanja eventualnih odstupanja od programa.
Mentor se može obraćati za pomoć jedinici za upravljanje ljudskim resursima u državnom organu, posebno u pogledu upoznavanja pripravnika sa njegovim pravima i obavezama i opštim aktima državnog organa koji uređuju organizaciju i nadležnosti državnog organa, pripravništvo i radne odnose.
Mentor može zatražiti pomoć jedinice za upravljanje ljudskim resursima državnog organa radi preduzimanja potrebnih koraka ako smatra da pripravnik i pored njegovog ponovljenog zahteva i obavljenog razgovora, ne pokazuje potrebnu motivisanost i potreban nivo angažovanja u savladavanju Programa.
6. Ako nastupe okolnosti koje bi za posledicu imale da dođe do većeg odstupanja od opšteg akta o uvođenju pripravnika u rad i opšteg i posebnog programa osposobljavanja pripravnika mentor je dužan da o tome obavesti rukovodioca državnog organa.
7. Na dan okončanja pripravničkog staža, mentor je dužan da sa pripremljenim pisanim izveštajem o stručnoj osposobljenosti pripravnika, koji sadrži i ocenu o postignutim rezultatima pripravnika, upozna pripravnika, obavi razgovor sa njim i pruži mu mogućnost da iznese primedbe i zapažanja na sadržinu izveštaja i da iste unese na kraju izveštaja, a potom da ga dostavi rukovodiocu državnog organa.
8. U obavljanju poslova mentora koriste se elementi programa osposobljavanja pripravnika, elementi pripravničkog dnevnika i elementi izveštaja o osposobljenosti pripravnika (Prilog), koji je odštampan uz ovo uputstvo i koji je njegov sastavni deo.
9. Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
ELEMENTI PROGRAMA OSPOSOBLJAVANJA PRIPRAVNIKA
I. Podaci o pripravniku i mentoru
1) Ime i prezime pripravnika, organizaciona jedinica, stepen i vrsta školske spreme, trajanje pripravničkog staža i status pripravnika
2) Naziv radog mesta, poslovi radnog mesta, odnosno oblasti rada koje pripravnik treba da upozna: /navesti poslove, odnosno oblasti rada/
3) Ime i prezime, zvanje i radno mesto mentora
II. Ciljevi osposobljavanja: /opisati ciljeve, npr. pripravnik treba da ovlada znanjima i veštinama za samostalan rad na radnom mestu... u Sektoru..., da upozna nadležnosti i delokrug organa, unutrašnju organizaciju, propise koji se primenjuju u radu, pravila o kancelarijskom poslovanju, tehnologiju i metode rada, pravila o ponašanju i službenim odnosima na radu, norme etičkog kodeksa, prava, dužnosti i odgovornosti iz radnog odnosa...
III. Sadržina i način izvođenja obuke:
A) Opšti deo programa:
1) Upoznavanje sa organizacijom organa državne uprave, nadležnostima i delokrugom rada organizacionih jedinica
- Vreme predviđeno za obuku...
- Organizaciona jedinica u kojoj se sprovodi obuka....
- Zaduženi državni službenik...
- Način izvođenja obuke...
2) Upoznavanje sa propisima o radnim odnosima u organima državne uprave
- Vreme predviđeno za obuku...
- Organizaciona jedinica u kojoj se sprovodi obuka...
- Zaduženi državni službenik...
- Način izvođenja obuke...
/itd./
B) Posebni deo programa:
1) Upoznavanje sa poslovima radnog mesta, odnosno oblasti rada za koje se pripravnik osposobljava
- Vreme predviđeno za obuku...
- Organizaciona jedinica u kojoj se sprovodi obuka...
- Zaduženi državni službenik...
- Način izvođenja obuke...
/itd./
ELEMENTI PRIPRAVNIČKOG DNEVNIKA
I
1) Ime i prezime pripravnika, organizaciona jedinica, stepen i vrsta školske spreme, trajanje pripravničkog staža (od - do), status pripravnika i naziv radnog mesta, poslovi, odnosno oblast rada za koje se osposobljava
2) Ime i prezime, zvanje i radno mesto mentora
3) Ostali delovi obrasca mogli bi se složiti u četiri kolone: mesto obuke (tj. organizaciona jedinica u kojoj se sprovodi određena faza obuke), ime i prezime mentora ili državnog službenika zaduženog za tu fazu obuke, trajanje obuke (od - do) i opis vrste poslova, odnosno aktivnosti koje je pripravnik obavio sa naznakom znanja i veština za koje se obučavao i eventualnim sopstvenim zapažanjima o ostvarivanju programa osposobljavanja pripravnika
4) Potpis mentora ili državnog službenika zaduženog u organizacionoj jedinici za sprovedenu fazu obuke
5) Obuke na koje je pripravnik upućen i kada ih je pohađao
6) Mesečna overa mentora na kraju svakog meseca
II
1) Ime i prezime, zvanje i radno mesto mentora
2) Ime i prezime pripravnika, organizaciona jedinica, stepen i vrsta školske spreme, trajanje pripravničkog staža (od - do), status pripravnika i naziv radnog mesta, poslovi, odnosno oblast rada za koje se osposobljava
3) A) Naziv prve faze obuke i vreme njenog sprovođenja, sa opisom rezultata obuke (da li je obuka sprovedena u skladu sa programom ili je bilo odstupanja)
B) Podaci o vremenu održanih konsultacija sa pripravnikom, zadacima koje je mentor dao pripravniku, zapažanjima o radu pripravnika, preporukama koje mu je dao i postupanju pripravnika po tim preporukama, kao i drugim elementima od značaja za ocenu osposobljenosti pripravnika (sve u odnosu na ovu fazu obuke)
4) A) Naziv druge faze obuke i vreme njenog sprovođenja, sa opisom rezultata obuke (da li je obuka sprovedena u skladu sa programom ili je bilo odstupanja)
B) Podaci o vremenu održanih konsultacija sa pripravnikom, zadacima koje je mentor dao pripravniku, zapažanjima o radu pripravnika, preporukama koje mu je dao i postupanju pripravnika po tim preporukama, kao i drugim elementima od značaja za ocenu osposobljenosti pripravnika (sve u odnosu na ovu fazu obuke)
5) Itd., po fazama obuke
ELEMENTI IZVEŠTAJA O OSPOSOBLJENOSTI PRIPRAVNIKA
1) Ime i prezime pripravnika, organizaciona jedinica, stepen i vrsta školske spreme, trajanje pripravničkog staža (od - do), status pripravnika i naziv radnog mesta, poslovi, odnosno oblast rada za koje se osposobljava
2) Ime i prezime, zvanje i radno mesto mentora
3) Kratak opis programa i toka osposobljavanja (kada je program donet, po kojim fazama i u kojim organizacionim jedinicama je realizovan, da li je bilo odstupanja od programa i kakvih)
4) Ocena o ispunjenosti programa osposobljavanja pripravnika:
5) A) Program je u celini realizovan
6) B) Program je realizovan uz manja odstupanja (do 20%)
7) V) Program je delimično realizovan (uz odstupanja veća od 20%)
8) Opisna ocena o postignutim rezultatima pripravnika:
9) A) Uspešnost u izvršavanju programa osposobljavanja (DA, NE)
10) B) Kvalitet praktičnog rada (DA, NE)
11) V) Samostalnost u okviru dobijenih uputstava i usmerenja (DA, NE)
12) G) Kreativnost i preduzimljivost u izvršavanju praktičnih zadataka (DA, NE)
13) D) Preciznost i savesnost u radu (DA, NE)
14) Đ) Kvalitet saradnje sa saradnicima, rukovodiocima i mentorom (DA, NE)
15) E) Na osnovu datih ocena pod A) do Đ) dati detaljniju opisnu ocenu po svakom od merila
16) Zapažanja o kapacitetu i sposobnostima pripravnika, kvalitetu njegovog praktičnog rada i pokazanim sklonostima u praktičnom radu (izneti sažeto osnovna zapažanja)
17) Mentor je upoznao pripravnika sa ovim izveštajem dana ___________ i obavio sa njim razgovor o tome dana _________. Pripravnik nema, odnosno ima na izveštaj sledeće primedbe i zapažanja ________________________________
18) _________________________________________________
19) Komentari rukovodioca državnog organa uprave, odnosno državnog službenika kojeg je rukovodilac ovlastio (ako ih ima) _____________________
20) _________________________________________________
21) Potpis rukovodioca državnog organa uprave, odnosno državnog službenika kojeg je rukovodilac ovlastio
22) Potpisani izveštaj se dostavlja jedinici za upravljanje ljudskim resursima i čuva u dosijeu pripravnika.