UREDBA

O UTVRĐIVANJU KRIZNOG PLANA RADI OBEZBEĐENJA SIGURNOSTI SNABDEVANJA PRIRODNIM GASOM

("Sl. glasnik RS", br. 102/2018)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Krizni plan radi obezbeđenja sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

KRIZNI PLAN
RADI OBEZBEĐENJA SIGURNOSTI SNABDEVANJA PRIRODNIM GASOM

 

1. OPŠTI DEO

Članom 315. stav 3. Zakona o energetici (u daljem tekstu: Zakon) propisano je da Vlada donosi Krizni plan, radi obezbeđenja sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom, kojim se utvrđuju mere, energetski subjekti koji će biti zaduženi za obezbeđivanje sigurnosti rada transportnog sistema i sigurnosti snabdevanja određenih grupa krajnjih kupaca, količine i kapacitete prirodnog gasa, u slučaju opšte nestašice prirodnog gasa.

Ovaj plan se primenjuje u situacijama koje utiču ili mogu uticati na normalno funkcionisanje tržišta prirodnog gasa u Republici Srbiji i/ili ugrožavaju sigurnost snabdevanja, pri čemu kriza može biti uzrokovana spoljnim ili unutrašnjim rizicima, definisanim propisom kojim se utvrđuje Preventivni akcioni plan u skladu sa članom 315. stav 2. Zakona.

Ovaj plan podrazumeva neprekidni tok prirodnog gasa kroz gasnu infrastrukturu iz Mađarske i prema Bosni i Hercegovini dok tehničke i bezbednosne okolnosti to dozvoljavaju.

U cilju praćenja snabdevenosti tržišta Republike Srbije energijom i energentima i predlaganja odgovarajućih mera u slučaju kada je ugrožena sigurnost snabdevanja kupaca ili rada energetskog sistema zbog nedovoljne ponude na tržištu ili nastupanja drugih vanrednih okolnosti ministarstvo nadležno za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo) obrazuje Posebnu radnu grupu za praćenje sigurnosti snabdevanja energijom i energentima (u daljem tekstu: Posebna radna grupa), koju čine predstavnici Ministarstva, Agencije za energetiku Republike Srbije, Republičke direkcije za robne rezerve, Javnog preduzeća "Srbijagas", Novi Sad, Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije", AD "Elektromreža Srbije", "Naftna industrija Srbije" a.d., "EPS Distribucija", Poslovno udruženje "Toplane Srbije" i Javnog komunalnog preduzeća "Beogradske elektrane".

2. ZNAČENJE POJEDINIH IZRAZA

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom planu imaju sledeće značenje:

1) veliki kupci - kupci prirodnog gasa priključeni na transportni sistem prirodnog gasa koji imaju priključak kapaciteta većeg ili jednakog 50.000 m3 na dan;

2) kupci na prekidnom snabdevanju - veliki kupci prirodnog gasa isključujući one koji koriste prirodni gas za proizvodnju električne energije, a koji su zaključili ugovor na godišnjem nivou, kojim se obavezuju da ograniče ili prekinu potrošnju prirodnog gasa sve dok traje kriza, do najviše trideset dana tokom jedne godine;

3) odgovorne strane - državni organi, operatori transportnih, odnosno distributivnih sistema prirodnog gasa, operator skladišta prirodnog gasa, operator prenosnog sistema električne energije, snabdevači prirodnim gasom, snabdevači električnom energijom, energetski subjekti koji su dužni da obezbeđuju operativne rezerve energenata u skladu sa članom 345. Zakona i veliki kupci gasa;

4) kriza - svaki događaj koji vodi ili može dovesti do poremećaja u snabdevanju i ugrožavanja sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom;

5) prioritetni kupci - kupci, za koje treba obezbediti poseban režim snabdevanja, odnosno zaštite, u slučajevima kada je ugrožena sigurnost snabdevanja gasom, i to: domaćinstava; proizvođači toplotne energije; kupci koji imaju sopstvenu potrošnju neophodnu za obavljanje delatnosti transporta, distribucije i skladištenja prirodnog gasa (predgrevanje gasa na glavnoj merno-regulacionoj stanici, rad kompresora i sl.), kupci koji imaju sopstvenu potrošnju neophodnu za obavljanje delatnosti proizvodnje i prerade prirodnog gasa, nafte i naftnih derivata; bolnice, klinike, kliničko-bolnički i klinički centri, instituti, specijalne zdravstvene ustanove (stanice hitne pomoći i drugih hitnih intervencija, stacionari, zavodi za transfuziju krvi, uzimanje i preradu krvi i centri za dijalizu) i objekti i postrojenja proizvođača lekova i sanitetskog materijala; druge zdravstvene ustanove u skladu sa Planom mreže zdravstvenih ustanova koji se donosi u skladu sa zakonom; objekti vodovoda i kanalizacije; objekti za proizvodnju osnovnih prehrambenih proizvoda (centralne pekare, mlekare i kuhinje); jedinice i ustanove Ministarstva odbrane i Vojske Srbije; ustanove socijalne zaštite za smeštaj korisnika (zavodi, domovi, centri, prihvatni centri i prihvatilišta); kazneno-popravni zavodi, okružni zatvor, vaspitno-popravni domovi i specijalne zatvorske bolnice; ustanove u oblasti predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja, učeničkog i studentskog standarda i sporta; objekti kod kojih bi isporuka gasa izazvala trajnu havariju proizvodnih postrojenja; kupci koji imaju objekte za proizvodnju hrane, osim centralnih pekara i kuhinja.

3. NIVOI KRIZE I KRITERIJUMI ZA NJIHOVO UVOĐENJE

3.1. Nivoi krize

U snabdevanju prirodnim gasom mogu nastati sledeći nivoi krize:

1) Nivo 1 - rano upozorenje: u slučaju kada postoje konkretne, ozbiljne i pouzdane informacije da bi mogao da nastupi događaj koji verovatno može rezultirati značajnim pogoršanjem stanja snabdevanja i koji može voditi aktiviranju Nivoa 2 ili Nivoa 3;

2) Nivo 2 - pripravnost: u slučaju kada se pojavi poremećaj u snabdevanju ili izuzetno visoka potražnja za gasom koja rezultira značajnim pogoršanjem stanja snabdevanja, ali tržište još uvek može da funkcioniše s tim poremećajem odnosno potražnjom bez oslanjanja na netržišne mere;

3) Nivo 3 - opšta nestašica: u slučaju izuzetno visoke potražnje za gasom, značajnog poremećaja u snabdevanju ili drugog značajnog pogoršanja stanja snabdevanja, te u slučaju da su sprovedene sve relevantne tržišne mere, ali snabdevanje gasom nije dovoljno za zadovoljenje preostale potražnje za gasom, tako da se dodatno moraju uvesti i netržišne mere, posebno s ciljem osiguravanja snabdevanja gasom zaštićenih kupaca.

Uvođenje krize Nivoa 1 proglašava operator transportnog sistema Transportgas Srbija d.o.o, nakon konsultacija sa operatorom transportnog sistema Yugorosgaz Transport d.o.o., Niš.

Uvođenje krize Nivoa 2 i Nivoa 3 proglašava Vlada na predlog Ministarstva.

3.2. Kriterijumi za uvođenje krize

Kriza Nivoa 1 - rano upozorenje proglašava se u slučaju da je nastupila jedna od sledećih okolnosti:

1) nedostaje više od 3% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

2) pritisak isporuke prirodnog gasa je manji od minimalnog ulaznog pritiska, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

3) ukupne raspoložive količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu Banatski Dvor su manje od 200 miliona m3, bez obzira na sezonu;

4) količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu Banatski Dvor kojima raspolaže Javno preduzeće "Srbijagas" su manje od 32 miliona m3;

5) potražnja za prirodnim gasom je 120% od nominovane količine, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

6) nemogućnost zadovoljavanja dnevnih potreba korisnika sistema zbog tehničkih problema na transportnom sistemu prirodnog gasa;

7) nemogućnost da se zadovolje dnevne potrebe za prirodnim gasom od 10.000 do 20.000 korisnika sistema zbog tehničkih problema na transportnom sistemu prirodnog gasa;

8) ukupne nezadovoljene potrebe prioritetnih kupaca za prirodnim gasom su veće od 300.000 m³/dan;

9) ukupne zalihe ulja za loženje su manje od 35.000 tona u letnjem periodu (od 15. aprila do 15. oktobra) ili manje od 70.000 tona na početku zimskog perioda (od 15. oktobra do 15. aprila). Ukupnim zalihama se smatra zbir zaliha Republičke direkcije za robne rezerve, članica Udruženja toplana Srbije, Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije" i zaliha koje se čuvaju kao obavezne rezerve nafte i derivata nafte.

Kriza nivoa 2 - pripravnost proglašava se u slučaju da je nastupila jedna od sledećih okolnosti:

1) nedostaje više od 10% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana u toku decembra, januara i februara;

2) nedostaje do 40% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana, u svakom drugom periodu godine osim januara i februara;

3) ukupne raspoložive količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu Banatski Dvor su manje od 150 miliona m³, bez obzira na sezonu;

4) količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu Banatski Dvor kojima raspolaže Javno preduzeće "Srbijagas" su manje od 18 miliona m3;

5) potražnja za prirodnim gasom je veća od 130% od nominovane količine, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

6) otkaz kompresorske stanice;

7) prekid snabdevanja iz podzemnog skladišta Banatski Dvor;

8) nemogućnost da se zadovolje dnevne potrebe za prirodnim gasom od 20.000 do 50.000 korisnika sistema;

9) ukupne nezadovoljene potrebe prioritetnih kupaca za prirodnim gasom su veće od 500.000 m3/dan;

10) ukupne zalihe ulja za loženje su manje od 20.000 tona u letnjem periodu (od 15. aprila do 15. oktobra) ili manje od 45.000 tona na početku zimskog perioda (od 15. oktobra do 15. aprila). Ukupnim zalihama se smatra zbir zaliha Republičke direkcije za robne rezerve, članica Udruženja toplana Srbije, Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije" i zaliha koje se čuvaju kao obavezne rezerve nafte i derivata nafte.

Kriza Nivoa 3 - opšta nestašica proglašava se u slučaju da je nastupila jedna od sledećih okolnosti:

1) nedostaje više od 20% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana, u toku decembra, januara i februara;

2) nedostaje do 50% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana, u svakom drugom periodu godine osim januara i februara;

3) ukupne raspoložive količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu Banatski Dvor su manje od 100 miliona m3, bez obzira na sezonu;

4) količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu Banatski Dvor kojima raspolaže Javno preduzeće "Srbijagas" su manje od 4 miliona m³;

5) potražnja za prirodnim gasom je veća od 150% od nominovane količine, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

6) nemogućnost da se zadovolje dnevne potrebe za prirodnim gasom od 50.000 do 100.000 korisnika sistema;

7) ukupne nezadovoljene potrebe prioritetnih kupaca za prirodnim gasom su veće od 1.500.000 m³/dan;

8) ukupne zalihe ulja za loženje su manje od 10.000 tona u letnjem periodu (od 15. aprila do 15. oktobra) ili manje od 45.000 tona na početku zimskog perioda (od 15. oktobra do 15. aprila). Ukupnim zalihama se smatra zbir zaliha Republičke direkcije za robne rezerve, članica Udruženja toplana Srbije, Javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije" i zaliha koje se čuvaju kao obavezne rezerve nafte i derivata nafte.

4. NOSIOCI AKTIVNOSTI U SLUČAJU KRIZE

Za upravljanje krizom u snabdevanju prirodnim gasom u kriznim situacijama određuju se sledeći nosioci aktivnosti:

1) Vlada:

- donosi odluku kojom se uvodi kriza Nivoa 2 i Nivoa 3;

- propisuje mere ograničenja isporuke prirodnog gasa ili posebne uslove uvoza ili izvoza prirodnog gasa, način i uslove za obrazovanje i kontrolu cena, obavezu isporuke samo određenim korisnicima ili posebne uslove obavljanja energetskih delatnosti uz minimalni poremećaj tržišta energijom u okruženju, a koje mogu trajati dok traju okolnosti zbog kojih su propisane, odnosno dok traju posledice nastale usled tih okolnosti, shodno odredbama člana 319. Zakona;

- donosi odluku o zahtevu za pomoć drugih država;

2) Ministarstvo:

- koordinira upravljanje krizom;

- razmatra informacije i predloge koje dostavlja Transportgas Srbija d.o.o.;

- predlaže Vladi donošenje odluke o proglašenju Nivoa 2 i Nivoa 3 krize;

- predlaže Vladi donošenje odluke kojom se propisuju mere ograničenja isporuke prirodnog gasa ili posebne uslove uvoza ili izvoza prirodnog gasa, način i uslove za obrazovanje i kontrolu cena, obavezu isporuke samo određenim korisnicima ili posebne uslove obavljanja energetskih delatnosti uz minimalni poremećaj tržišta energijom u okruženju, a koje mogu trajati dok traju okolnosti zbog kojih su propisane, odnosno dok traju posledice nastale usled tih okolnosti, shodno odredbama člana 319. Zakona;

- predlaže Vladi donošenje odluke o zahtevu za pomoć od drugih država;

- obrazuje i saziva sastanke Posebne radne grupe;

- o kriznoj situaciji i svim preduzetim merama izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora;

3) Posebna radna grupa:

- prati snabdevenost tržišta Republike Srbije energijom i energentima i predlaže odgovarajuće mere u slučaju kada je ugrožena sigurnost snabdevanja kupaca ili rada energetskog sistema zbog nedovoljne ponude na tržištu ili nastupanja drugih vanrednih okolnosti;

4) Transportgas Srbija d.o.o.:

- operativno upravlja krizom;

- prikuplja informacije od odgovornih strana, razmatra energetski bilans prirodnog gasa, preduzima mere u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima;

- donosi odluku kojom se uvodi kriza Nivoa 1 i o tome i razlozima za uvođenje krize obaveštava Ministarstvo, kao i sve odgovorne strane i korisnike transportnih sistema;

- razmatra sve informacije od značaja za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom i ukoliko je uveren da je neophodno uvesti krizu Nivoa 2 i Nivoa 3 o tome, razlozima za uvođenje krize, već preduzetim merama i planom ograničenja isporuke obaveštava Ministarstvo;

- donosi Plan ograničenja isporuke;

- informiše sve odgovorne strane o promeni nivoa krizne situacije;

- sprovodi mere iz Plana ograničenja isporuke;

- nakon prestanka krize priprema izveštaj o kriznoj situaciji i dostavlja ga Ministarstvu;

5) Snabdevači prirodnim gasom:

- analiziraju i prognoziraju potrošnju prirodnog gasa kupaca koje snabdevaju;

- pored informacija koje dostavljaju u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima, dostavljaju sve relevantne podatke i informacije Transportgas Srbija d.o.o. na njegov zahtev, kao i kada procene da su nastale promene mogu voditi ugrožavanju sigurnosti snabdevanja;

- vrše redovne i vanredne nabavke prirodnog gasa u skladu sa situacijom;

6) Republička direkcija za robne rezerve:

- obezbeđuje korišćenje rezervi derivata nafte neophodnih za funkcionisanje energetskih subjekata koji obavljaju delatnost proizvodnje toplotne energije;

7) Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije":

- dostavlja Ministarstvu procene o mogućnostima supstitucije prirodnog gasa električnom energijom;

- proizvodi ili nabavlja nedostajuće količine električne energije;

8) AD "Elektromreža Srbije":

- procenjuje mogući uticaj krizne situacije u snabdevanju prirodnim gasom na elektroenergetski sistem i u slučaju ugrožene sigurnosti snabdevanja energijom i energentima preduzima mere u skladu za Zakonom i njegovim podzakonskim aktima;

9) Veliki kupci prirodnog gasa:

- postupaju u skladu sa donetim merama ograničenja potrošnje;

10) Operatori transportnih, odnosno distributivnih sistema prirodnog gasa:

- donose planove ograničenja isporuke prirodnog gasa u skladu sa donetim merama ograničenja potrošnje;

- sprovode mere na osnovu planova ograničenja isporuke prirodnog gasa;

- pored informacija koje dostavljaju u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima, dostavljaju sve relevantne podatke i informacije Transportgas Srbija d.o.o. na njegov zahtev;

11) Operator skladišta prirodnog gasa:

- pored informacija koje dostavlja u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima, dostavlja sve relevantne podatke i informacije Transportgas Srbija d.o.o. na njegov zahtev;

12) energetski subjekti koji obavljaju delatnost proizvodnje električne energije i/ili kombinovane proizvodnje električne i/ili toplotne energije:

- u skladu sa članom 345. Zakona obezbeđuju mogućnost supstitucije prirodnog gasa drugim energentom u količini koja će omogućiti najmanje 15 dana njihove prosečne proizvodnje toplotne energije u januaru, februaru i martu za prethodnih pet godina.

5. MERE KOJE SE PREDUZIMAJU U SLUČAJU KRIZE

Merama koje se preduzimaju u slučaju nastupanja krize u snabdevanju prirodnim gasom obezbeđuje se:

1) usklađivanje trenutne potrošnje prirodnog gasa sa raspoloživim izvorima;

2) odobrena maksimalna dnevna i maksimalna časovna potrošnja.

U slučaju nastupanja krize mogu se preduzeti sledeće mere:

1) ograničenje isporuke prirodnog gasa;

2) obustava isporuke prirodnog gasa;

3) zamena prirodnog gasa drugim energentima;

4) dodatne nabavke prirodnog gasa, ulja za loženje i drugih energenata i energije;

5) hitna nabavka drugih energenata od strane energetskih subjekata zaduženih za obezbeđenje operativnih rezervi i Republičke direkcije za robne rezerve;

6) propisivanje posebnih uslova uvoza ili izvoza, načina i uslova za obrazovanje i kontrolu cena energije i energenata;

7) obaveza isporuke samo određenim korisnicima;

8) posebni uslovi obavljanja energetskih delatnosti uz minimalni poremećaj tržišta energijom u okruženju;

9) druge mere koje Vlada može propisati u cilju usklađivanja potrošnje prirodnog gasa sa raspoloživim izvorima.

Mere koje se preuzimaju u slučaju krize sprovode se na osnovu planova ograničenja isporuke prirodnog gasa koje donosi operator sistema.

Osnovica za ograničenje isporuke prirodnog gasa na koju će se primenjivati procenat ograničenja je ugovorena količina za mesec u kome se vrši ograničenje, odnosno prosečna dnevna i časovna potrošnja u tom mesecu.

Operator transportnog, odnosno distributivnog sistema dužan je da obavesti kupce o maksimalnoj satnoj i dnevnoj potrošnji prirodnog gasa za vreme ograničenja isporuke u najkraćem mogućem roku od dana donošenja plana ograničenja potrošnje prirodnog gasa.

Odluka o primeni mera i plan ograničenja isporuke prirodnog gasa objavljuju se u sredstvima javnog informisanja najkasnije 24 časa pre početka primene mera na koje se odluka odnosi.

6. NAČIN POSTUPANJA U SLUČAJU KRIZE

6.1. NIVO KRIZE 1 - RANO UPOZORENJE

U slučaju nastupanja krize Nivo 1 - rano upozorenje preduzimaju se sledeće aktivnosti i mere:

- Transportgas Srbija d.o.o. odmah po nastupanju Nivoa 1 o tome i razlozima za uvođenje krize obaveštava Ministarstvo, sve odgovorne strane i sve korisnike transportnih sistema;

- Transportgas Srbija d.o.o. dnevno informiše Ministarstvo o stanju snabdevenosti tržišta Republike Srbije prirodnim gasom i očekivanim promenama;

- Transportgas Srbija d.o.o. u roku od 24 sata od uvođenja Nivoa 1 krize, organizuje prvi i dalje po potrebi sastanke sa predstavnicima odgovornih strana, kako bi obezbedio dalje redovno dostavljanje informacija, pratio razvoj krizne situacije i aktuelizovao ocene o nivou krize i preduzimao adekvatne mere;

- uspostavlja se redovna razmena informacija između Transportgas Srbija d.o.o. i Yugorosgaz Transport d.o.o., Niš;

- uspostavlja se redovna razmena informacija operatora transportnih sistema sa snabdevačem javnih snabdevača, drugim snabdevačima, velikim kupcima i drugim odgovornim stranama;

- odgovorne strane redovno informišu Transportgas Srbija d.o.o. o raspoloživim količinama prirodnog gasa u podzemnom skladištu, očekivanoj potrošnji i snabdevanju gasom;

- snabdevači, uključujući javne snabdevače redovno obaveštavaju Transportgas Srbija d.o.o. o očekivanoj potrošnji prioritetnih kupaca;

- snabdevači informišu Transportgas Srbija d.o.o. o svojoj proceni mogućeg ograničavanja potrošnje u narednom periodu na osnovu ugovora sa kupcima sa prekidnim snabdevanjem i velikim kupcima;

- energetski subjekti intenziviraju ranije planirane nabavke prirodnog gasa, ulja za loženje i drugih energenata;

- energetski subjekti istražuju tržište, planiraju i pripremaju dokumentaciju za dodatne nabavke prirodnog gasa, ulja za loženje i drugih energenata;

- veliki kupci gasa postupaju u skladu sa merama ograničenja potrošnje.

Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou krize 1 prikazan je na Slici 1.

Slika 1: Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 1 krize

6.2. NIVO KRIZE 2 - PRIPRAVNOST

U slučaju nastupanja krize Nivo 2 - pripravnost, pored aktivnosti i mera koje se preduzimaju u slučaju Nivoa 1, sprovode se i sledeće aktivnosti:

- Transportgas Srbija d.o.o. razmatra sve informacije od značaja za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom i ukoliko je uveren da je neophodno uvesti Nivo 2 o tome, razlozima za uvođenje krize, već preduzetim merama i planom ograničenja isporuke obaveštava Ministarstvo;

- Ministarstvo predlaže Vladi donošenje odluke kojom se proglašava uvođenje Nivoa 2 i primeni tržišnih mera;

- odluka Vlade radi realizacije dostavlja se Ministarstvu, Agenciji za energetiku Republike Srbije, Transportgas Srbija d.o.o. i drugim odgovornim stranama;

- odluka o primeni mera i plan ograničenja isporuke prirodnog gasa objavljuju se u sredstvima javnog informisanja najkasnije 24 časa pre početka primene mera na koje se odluka odnosi;

- radi ocene stanja snabdevenosti tržišta prirodnim gasom i praćenja sprovođenja utvrđenih mera održavaju se redovni sastanci Posebne radne grupe za praćenje sigurnosti snabdevanja;

- na osnovu očekivanog i najnepovoljnijeg mogućeg razvoja snabdevanja i potrošnje prirodnog gasa, Radna grupa razmatra neophodnost preduzimanja netržišnih mera;

- Transportgas Srbija d.o.o. neprestano razmenjuje informacije sa korisnicima transportnog sistema, snabdevačima koji snabdevaju kupce po ugovorima sa prekidnim snabdevanjem i snabdevačima koji snabdevaju kupce koji imaju mogućnost supstitucije prirodnog gasa drugim energentima;

- Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije" na zahtev Transportgas Srbija d.o.o. dostavlja procenu moguće supstitucije prirodnog gasa električnom energijom;

- Transportgas Srbija d.o.o. u saradnji sa relevantnim snabdevačima ispituje mogućnost dodatnog uvoza prirodnog gasa;

- prekid ili ograničavanje snabdevanja po ugovorima o prekidnom snabdevanju, po potrebi;

- Vlada i snabdevači po potrebi izdvajaju sredstva za dodatnu nabavku prirodnog gasa, ulja za loženje i električne energije sa tržišta;

- Vlada po potrebi propisuje posebne uslove uvoza ili izvoza prirodnog gasa, način i uslove za obrazovanje i kontrolu cena, zasnovane na tržišnim paritetima;

- sprovodi se hitna nabavka drugih energenata od strane energetskih subjekata zaduženih za obezbeđenje operativnih rezervi i Republičke direkcije za robne rezerve;

- sprovodi se hitna nabavka gasa za skladištenje u Banatskom Dvoru;

- proizvođači toplotne i električne energije koji kao energent koriste prirodni gas prelaze na druge energente, po potrebi;

- Transportgas Srbija d.o.o. prati sprovođenje mera i njihovu efikasnost i o tome najmanje jednom dnevno obaveštava Ministarstvo i odgovorne strane;

- o svim preduzetim merama Ministarstvo izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora.

Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 2 krize prikazan je na Slici 2.

Slika 2: Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 2 krize

6.3. NIVO KRIZE 3 - OPŠTA NESTAŠICA

U slučaju nastupanja krize Nivo 3 - opšta nestašica, pored aktivnosti koje se sprovode u slučaju Nivoa 2 sprovode se i sledeće aktivnosti:

- Transportgas Srbija d.o.o. razmatra sve informacije od značaja za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom i ukoliko je uveren da je neophodno uvesti Nivo 3 o tome, razlozima za uvođenje krize, već preduzetim merama i planom ograničenja isporuke obaveštava Ministarstvo;

- Ministarstvo predlaže Vladi donošenje odluke kojom se proglašava uvođenje Nivoa 3 i primeni netržišnih mera;

- odluka Vlade radi realizacije dostavlja se Ministarstvu, Agenciji za energetiku Republike Srbije, Transportgas Srbija d.o.o. i drugim odgovornim stranama;

- Transportgas Srbija d.o.o. odmah po nastupanju Nivoa 3 o tome i razlozima obaveštava sve korisnike transportnih sistema;

- odluka o primeni mera i plan ograničenja isporuke prirodnog gasa objavljuju se u sredstvima javnog informisanja najkasnije 24 časa pre početka primene mera na koje se odluka odnosi;

- radi ocene stanja snabdevenosti tržišta prirodnim gasom i praćenja sprovođenja utvrđenih mera održavaju se redovni sastanci Posebne radne grupe za praćenje sigurnosti snabdevanja;

- Transportgas Srbija d.o.o. neprestano razmenjuje informacije sa korisnicima transportnog sistema, snabdevačima koji snabdevaju kupce po ugovorima sa prekidnim snabdevanjem i snabdevačima koji snabdevaju kupce koji imaju mogućnost supstitucije prirodnog gasa drugim energentima;

- Transportgas Srbija d.o.o. prati sprovođenje mera i efikasnost njihove primene i dnevno informiše Ministarstvo i odgovorne strane o aktuelnoj i očekivanoj situaciji;

- prekid snabdevanja po ugovorima o prekidnom snabdevanju;

- prekid ili ograničavanje snabdevanja kupaca, po redosledu iz Plana ograničenja isporuke;

- izmene proizvodnog plana postrojenja za proizvodnju derivata nafte radi proizvodnje dodatnih količina ulja za loženje;

- hitna nabavka električne energije iz uvoza, po potrebi;

- prelazak na ulje za loženje i druge energente kod energetskih subjekata koji obavljaju delatnosti proizvodnje toplotne energije i kombinovane proizvodnje električne i toplotne energije;

- preraspodela postojećih rezervi ulja za loženje uz određivanje načina nadoknade;

- ograničenje korišćenja drugih energenata;

- na predlog Ministarstva, na osnovu analize i obaveštenja dobijenog od Transportgas Srbija d.o.o, Vlada donosi odluku o zahtevu za pomoć drugih država;

- o svim preduzetim merama Ministarstvo izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora.

Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou krize 3 prikazan je na Slici 2.

Slika 3: Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 3 krize

7. SARADNJA SA DRUGIM DRŽAVAMA

U slučaju krize u snabdevanju prirodnim gasom koordinira se zajedničko delovanje sa Mađarskom i Bosnom i Hercegovinom i koordinira i ne ograničava se transport prirodnog gasa prema Bosni i Hercegovini dokle god postoje tehničke mogućnosti za to.

U slučaju nastanka krize Nivoa 2 i Nivoa 3 Republika Srbija može da zahteva strogo pridržavanje principa Evropske solidarnosti u skladu sa Uredbom 2017/1938 Evropskog parlamenta i Veća o merama zaštite sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom, kao i neprimenjivanje Dekreta No. 19 of 2009 Vlade Mađarske1.

O svim preduzetim merama Ministarstvo izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora.

______________
1 Hungarian Government, Governmental Decree No. 19 of 2009 (I.30.) Implementing the provisions of the Act, http://www.mekh.hu/gcpdocs/52/Gov_Decree_265_2009.pdf, (accessed on August 20th 2014).