PRAVILNIKO NAČINU RASPOREĐIVANJA UČENIKA ZA UČENJE KROZ RAD("Sl. glasnik RS", br. 102/2018) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se način raspoređivanja učenika za učenje kroz rad (u daljem tekstu: raspoređivanje učenika), u srednjim školama u kojima se učenje kroz rad za određeni obrazovni profil u dualnom obrazovanju odvija kod više poslodavaca.
U srednjim školama u kojima se, u skladu sa planom i programom nastave i učenja, različiti delovi programa ostvaruju kod različitih poslodavaca tako da svi učenici moraju deo učenja kroz rad da obave kod svakog od poslodavaca, način raspoređivanja učenika utvrđuje se ugovorom o dualnom obrazovanju između škole i poslodavaca.
Učesnici u raspoređivanju učenika
Raspoređivanje učenika vrše nastavnici, stručni saradnici i predstavnici poslodavaca kod kojih se obavlja učenje kroz rad koji su članovi tima za karijerno vođenje i savetovanje obrazovanog u skladu sa članom 8. Zakona o dualnom obrazovanju (u daljem tekstu: Tim za KViS), u saradnji sa učenicima i njihovim roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima, usklađivanjem iskazanih želja učenika da učenje kroz rad obave kod određenog poslodavca kao i poslodavaca za određenim učenicima.
Predstavnici poslodavca kod kojeg se obavlja učenje kroz rad učestvuju u raspoređivanju učenika samo za obrazovni profil u čijoj realizaciji učestvuju.
Informisanje učenika o načinu raspoređivanja
Tim za KViS organizuje predstavljanje svih poslodavaca učenicima i njihovim roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima i upoznaje ih sa načinom raspoređivanja učenika i brojem slobodnih mesta i uslovima i okruženju za realizaciju učenja kroz rad kod svakog poslodavca, najkasnije do kraja druge sedmice od početka školske godine u kojoj, u skladu sa planom i programom nastave i učenja, počinje realizacija učenja kroz rad, odnosno na kraju školske godine koja prethodi realizaciji učenja kroz rad.
Tim za KViS priprema učenike za kontekst u kome se realizuje učenje kroz rad kao i za intervju sa poslodavcima kod kojih se realizuje učenje kroz rad.
Intervju poslodavaca sa učenicima
Nakon obavljenih aktivnosti iz člana 3. ovog pravilnika, Tim za KViS u školi organizuje intervjuisanje svih učenika od strane svih poslodavaca, uz obavezno učestvovanje roditelja učenika, odnosno drugog zakonskog zastupnika.
Izuzetno, u slučaju da roditelj ili drugi zakonski zastupnik učenika nije u mogućnosti da prisustvuje, umesto njega intervjuu prisustvuje pedagog ili psiholog škole.
Liste želja učenika i poslodavaca
Tim za KViS, nakon obavljenog intervjua svih poslodavaca sa svim učenicima, organizuje izjašnjavanje učenika, tako da učenici sačinjavaju svoju listu poslodavaca kod kojih bi želeli da obavljaju učenje kroz rad, rangirajući sve poslodavce od najpoželjnijeg do najmanje poželjnog.
Pored učenika, listu želja učenika iz stava 1. ovog člana potpisuje i roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik.
Izuzetno, ukoliko roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik nije u mogućnosti, listu želja učenika potpisuje pedagog ili psiholog škole.
Svaki poslodavac nakon obavljenog intervjua sa svim učenicima, sačinjava svoju rang listu učenika, pri čemu mora da se izjasni za najmanje onoliko učenika koliko ima slobodnih mesta za učenje kroz rad.
Usaglašavanje želja učenika i poslodavaca i konačna lista raspoređivanja učenika
Tim za KViS, na osnovu lista želja iz člana 5. st. 1. i 4. ovog pravilnika, sačinjava listu raspoređivanja učenika po poslodavcima, uparujući želje učenika i poslodavaca, od prve do poslednje želje, do popunjavanja svih slobodnih mesta kod poslodavaca.
U slučaju da se za istog učenika izjasne dva ili više poslodavaca, učenik se raspoređuje kod poslodavca kojeg je u svojoj listi želja rangirao na više mesto.
Učenici koji se ne rasporede u skladu sa st. 1. i 2. ovog člana, Tim za KViS raspoređuje u skladu sa najboljim interesom učenika i poslodavaca, uzimajući u obzir:
1) blizinu stanovanja učenika u odnosu na prostorije poslodavca u kojima se realizuje učenje kroz rad;
2) ravnomernu rodnu zastupljenost učenika kod svih poslodavaca;
3) drugih okolnosti koje mogu biti od značaja za učenika i poslodavca.
Ukoliko se učenje kroz rad realizuje od drugog razreda, prilikom raspoređivanja učenika iz stava 3. ovog člana, vodi se računa i o:
1) ravnomernom raspoređivanju učenika sa odličnim, vrlo dobrim, dobrim i dovoljnim uspehom kod svih poslodavaca;
2) oceni/ili preporuci koordinatora učenja kroz rad.
Nakon raspoređivanja svih učenika u skladu sa st. 1-4. ovog člana, Tim za KViS sačinjava konačnu listu raspoređivanja učenika.
Zapisnik o raspoređivanju učenika
Tim za KViS na osnovu liste iz člana 6. stav 5. ovog pravilnika sačinjava zapisnik o raspoređivanju učenika kod poslodavaca.
Zapisnik iz stava 1. ovog člana sadrži i opis celog postupka raspoređivanja, liste želja učenika, liste želja poslodavaca i obrazloženje za raspoređivanje učenika u skladu sa članom 6. st. 3. i 4. ovog pravilnika.
Zapisnik iz stava 1. ovog člana, potpisuju članovi Tima za KViS, ovlašćeno lice poslodavca kod kojeg se realizuje učenje kroz rad, direktor škole i roditelji, odnosno drugi zakonski zastupnici učenika.
Izuzetno, ukoliko roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik nije u mogućnosti, zapisnik iz stava 1. ovog člana potpisuje pedagog ili psiholog škole.
Poslodavci su dužni da realizuju, a učenici da pohađaju časove učenja kroz rad, prema rasporedu utvrđenom u zapisniku iz stava 1. ovog člana.
Izuzetno od stava 5. ovog člana, učenici mogu realizovati učenje kroz rad i kod drugog poslodavca uz prethodnu saglasnost škole, poslodavaca i roditelja, odnosno drugog zakonskog zastupnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".