PRAVILNIKO DOZVOLAMA I CENTRIMA ZA OBUKU PILOTA ULTRALAKOG VAZDUHOPLOVA("Sl. glasnik RS", br. 102/2018) |
Ovim pravilnikom se propisuju uslovi pod kojima se izdaje dozvola pilota ultralakog vazduhoplova i upisuje ovlašćenje u tu dozvolu, vreme na koje se izdaje ta dozvola, vreme na koje važe ovlašćenja koja su upisana u tu dozvolu, uslovi pod kojima se menja, suspenduje ili stavlja van snage dozvola pilota ultralakog vazduhoplova, uslovi pod kojima se suspenduju ili stavljaju van snage ovlašćenja koja su upisana u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova i obrazac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova.
Ovim pravilnikom se propisuju postupak po kome se proverava stručna osposobljenost pilota ultralakog vazduhoplova, uslovi pod kojima se izdaje, menja, suspenduje i stavlja van snage potvrda o pravu na obučavanje pilota ultralakog vazduhoplova, vremenski period na koji se izdaje potvrda i obrazac te potvrde.
Ovim pravilnikom se propisuju uslovi pod kojima se izdaje, menja, suspenduje ili stavlja van snage autorizacija ispitivača, vreme na koje se izdaje autorizacija ispitivača i obrazac autorizacije ispitivača.
Pod ultralakim vazduhoplovom, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se vazduhoplov koji nema potvrdu o tipu, sa najviše dva sedišta, i to:
1) avion koji ima brzinu prevlačenja ili najmanju horizontalnu brzinu letenja u konfiguraciji za sletanje koja ne prelazi 35 čvorova (65 km/h) kalibrisane brzine leta (CAS) i čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi:
(1) 300 kg za avion jednosed, odnosno 450 kg za avion dvosed;
(2) 330 kg za amfibijski avion i avion sa plovcima jednosed, odnosno 345 kg za amfibijski avion i avion sa plovcima dvosed;
(3) 315 kg za avion jednosed opremljen padobranskim sistemom za bezbedno prizemljenje aviona koji je pričvršćen za strukturu aviona, odnosno 475 kg za avion dvosed opremljen tim sistemom;
2) helikopter čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi:
(1) 300 kg za helikopter jednosed, odnosno 450 kg za helikopter dvosed;
(2) 330 kg za helikopter sa plovcima jednosed, odnosno 345 kg za helikopter sa plovcima dvosed;
3) motorna jedrilica čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi 300 kg za jednosed, odnosno 450 kg za dvosed;
4) jedrilica čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi 250 kg za jednosed, odnosno 400 kg za dvosed;
5) motorni zmaj čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi 300 kg za jednosed, odnosno 450 kg za dvosed;
6) žiroplan jednosed i dvosed čija maksimalna masa na poletanju (MTOM) ne prelazi 600 kg.
Ako se avion ili helikopter sa plovcima koristi i kao kopneni avion, odnosno helikopter, smatraće se ultralakim vazduhoplovom ako je njegova maksimalna masa na poletanju (MTOM) ispod obe odgovarajuće granice iz stava 1. ovog člana.
Dozvola pilota ultralakog vazduhoplova
Ultralakim vazduhoplovom može da upravlja lice koje ima dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova koju je izdao Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat), sa važećem ovlašćenjem za odgovarajuću vrstu ultralakog vazduhoplova i koje je zdravstveno sposobno za letenje ultralakim vazduhoplovom.
Direktorat izdaje dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova licu koje ima navršenih najmanje 17 godina života, koje ispuni uslove propisane ovim pravilnikom u pogledu obuke i koje položi ispit za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova na način koji je propisan ovim pravilnikom.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, ultralakim vazduhoplovom može, pod nadzorom instruktora, da upravlja i lice koje ima autorizaciju pilota učenika.
Ovlašćenja i dodatna ovlašćenja
Dozvola pilota ultralakog vazduhoplova sadrži jedno ili više sledećih ovlašćenja:
1) ovlašćenje za letenje ultralakim avionom;
2) ovlašćenje za letenje ultralakim helikopterom;
3) ovlašćenje za letenje ultralakom jedrilicom;
4) ovlašćenje za letenje motornim zmajem;
5) ovlašćenje za letenje žiroplanom.
Lice koje stiče dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova stiče istovremeno najmanje jedno ovlašćenje iz stava 1. ovog člana.
Dodatno ovlašćenje je bilo koje ovlašćenje iz stava 1. ovog člana koje imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova stiče nakon inicijalnog izdavanja te dozvole.
Imaocu dozvole pilota ultralakog vazduhoplova koji ispuni uslove propisane ovim pravilnikom Direktorat upisuje u dozvolu određeno instruktorsko ovlašćenje, i to:
1) ovlašćenje instruktora letenja ultralakim avionom;
2) ovlašćenje instruktora letenja ultralakim helikopterom;
3) ovlašćenje instruktora letenja ultralakom jedrilicom;
4) ovlašćenje instruktora letenja motornim zmajem;
5) ovlašćenje instruktora letenja žiroplanom.
Pilot učenik je lice koje se u centru za obuku pilota ultralakih vazduhoplova (u daljem tekstu: centar za obuku) obučava za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova.
Obuci za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova može da pristupi punoletno lice koje je zdravstveno sposobno za letenje ultralakim vazduhoplovom.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, obuci može da pristupi maloletno lice koje ima navršenih najmanje 16 godina života, koje je zdravstveno sposobno za letenje ultralakim vazduhoplovom i ima overenu pisanu saglasnost oba roditelja ili staratelja za pohađanje obuke.
Za vreme praktične obuke pilot učenik je dužan da sa sobom nosi autorizaciju pilota učenika koju izdaje Direktorat.
Zahtev za izdavanje autorizacije pilota učenika Direktoratu podnosi centar za obuku u čiju evidenciju je upisan pilot učenik.
Autorizacija pilota učenika sadrži:
1) naziv "Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije" i logo Direktorata;
2) redni broj autorizacije;
3) ime, ime jednog od roditelja ili staratelja i prezime pilota učenika;
4) jedinstveni matični broj građana pilota učenika, odnosno broj pasoša za strane državljane;
5) potpis imaoca autorizacije;
6) datum izdavanja autorizacije;
7) pečat i potpis ovlašćenog lica Direktorata.
II CENTAR ZA OBUKU - POTVRDA O PRAVU NA OBUČAVANJE, NASTAVNO OSOBLJE I DOKUMENTACIJA
Obuku za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, kao i obuku za sticanje dodatnih ovlašćenja i ovlašćenja instruktora, sprovodi centar za obuku koji poseduje važeću potvrdu o pravu na obučavanje pilota ultralakog vazduhoplova (u daljem tekstu: potvrda o pravu na obučavanje) izdatu od strane Direktorata.
Potvrdu o pravu na obučavanje može da stekne pravno lice koje ima poslovno sedište u Republici Srbiji.
Sticanje potvrde o pravu na obučavanje
Zahtev za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje podnosi se Direktoratu i uz zahtev se dostavlja:
1) priručnik o radu (Operations Manual);
2) priručnik o obuci (Training Manual);
3) dokaz o vlasništvu ili zakupu prostorija za rad centra za obuku;
4) dokaz o vlasništvu ili zakupu vazduhoplova na kojima će se vršiti obuka;
5) ugovor o održavanju vazduhoplova na kojima će se vršiti obuka, zaključen sa ovlašćenom vazduhoplovno-tehničkom organizacijom za održavanje ili sa imaocem Deo 66 (Part-66) dozvole za održavanje vazduhoplova.
Nakon izvršenog uvida u podnetu dokumentaciju i sprovedene osnovne provere Direktorat izdaje rešenje kojim utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje potvrde o pravu na obučavanje.
Izdavanjem potvrde o pravu na obučavanje Direktorat odobrava priručnik o radu i priručnik o obuci.
Centar za obuku je dužan da o nameri uvođenja promena u funkcionalni sistem koje obuhvataju izmene uslova rada ili vršenja obuke u toku važenja potvrde o pravu na obučavanje obavesti Direktorat i pribavi odobrenje Direktorata za izmene priručnika o radu, odnosno priručnika o obuci.
Rukovodeća struktura i nastavno osoblje centra za obuku
Rukovodeća struktura centra za obuku se sastoji od odgovornog rukovodioca (Accountable Manager) i rukovodioca obuke (Head of Training) koji mogu da budu isto lice.
Odgovorni rukovodilac je lice koje je odgovorno da obezbedi dovoljna finansijska i druga sredstva za sprovođenje obuke prema odobrenim priručnicima.
Rukovodilac obuke je lice odgovorno za sprovođenje obuke i preduzimanje mera da se obuka odvija u skladu sa propisima i procedurama predviđenim odobrenim priručnicima.
Rukovodilac obuke može da bude lice koje ima ili je imalo dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova, dozvolu pilota jedrilice, dozvolu privatnog pilota aviona ili helikoptera (PPL(A/H)), dozvolu profesionalnog pilota aviona ili helikoptera (CPL(A/H)), dozvolu transportnog pilota aviona ili helikoptera (ATPL(A/H)) ili dozvolu pilota lakih vazduhoplova (avion/helikopter/jedrilica) (LAPL(A/N/S)).
Centar za obuku mora da raspolaže odgovarajućim nastavnim osobljem koje je osposobljeno za sprovođenje teorijske i praktične obuke pilota ultralakog vazduhoplova, uključujući najmanje jedno lice sa važećim ovlašćenjem instruktora ultralakog vazduhoplova.
Vođenje dokumentacije centra za obuku
Centar za obuku je dužan da poseduje i vodi sledeću dokumentaciju:
1) priručnik o radu;
2) priručnik o obuci;
3) evidenciju lica na obuci (registar);
4) dnevnik teorijske obuke;
5) dnevnik praktične obuke;
6) dosijea kandidata;
7) dosijea instruktora;
8) evidenciju vanrednih događaja, nezgoda i udesa;
9) evidenciju izdatih uverenja.
Priručnik o radu (Operations Manual)
Priručnik o radu sadrži:
1) listu sadržaja, listu odobrenih izmena i listu važećih strana;
2) podatke o rukovodećoj strukturi centra za obuku;
3) opis planirane obuke;
4) spisak instruktora teorijske i praktične obuke;
5) kvalifikacije i radno iskustvo instruktora;
6) opis prava i obaveza instruktora;
7) način stručnog usavršavanja i obnove znanja i veština instruktora;
8) opis prava i obaveza kandidata na obuci;
9) opis dokumentacije centra za obuku i način njenog vođenja;
10) spisak vazduhoplova na kojima se vrši obuka;
11) spisak učila, opreme, stručne literature i video-materijala koji se koriste u obuci;
12) spisak i adresu prostorija za sprovođenje obuke, čuvanje dokumentacije, učila, opreme i stručne literature;
13) liste provere;
14) mere za praćenje i unapređenje obuke;
15) podatke o aerodromu na kome se vrši obuka, uključujući i podatke o medicinskom, spasilačko-vatrogasnom obezbeđenju i pružanju vazduhoplovno-meteoroloških usluga;
16) način praćenja plovidbenosti vazduhoplova na kojima se vrši obuka.
Priručnik o obuci (Training Manual)
Priručnik o obuci sadrži programe obuke za sticanje ovlašćenja koja se upisuju u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova, programe obuka za sticanje instruktorskih ovlašćenja, kao i liste sadržaja, odobrenih izmena, važećih strana i korisnika priručnika.
Program obuke iz stava 1. ovog člana mora da sadrži:
1) ciljeve i zadatke obuke;
2) plan obuke;
3) nastavni sadržaj;
4) fond časova po predmetu;
5) metodsku razradu svake vežbe;
6) sredstva i učila koja se koriste;
7) način provere napredovanja u obuci;
8) procedure za procenu efikasnosti obuke.
Evidencija lica na obuci (registar)
Evidencija lica na obuci (registar) sadrži:
1) naziv i adresu centra za obuku;
2) podatke o licima na obuci (prezime, ime i jedinstveni matični broj građana, odnosno broj pasoša za strane državljane);
3) podatke o vrsti obuke, početku i završetku obuke i prekidima u vršenju obuke;
4) potpise lica na obuci i rukovodioca obuke.
Dnevnik teorijske obuke je dokument koji sadrži podatke o toku teorijske obuke, podatke o nastavnom sadržaju koji je obrađen u toku obuke, podatke o vremenu održavanja i trajanju obuke, evidenciju prisutnosti kandidata, kao i potpise lica koja su prisustvovala obuci i potpise instruktora koji su sproveli teorijsku obuku.
Dnevnik praktične obuke sadrži:
1) oznaku broja stranice;
2) datum izvođenja leta;
3) model vazduhoplova i oznaku registracije vazduhoplova;
4) ime i prezime lica koje izvodi let;
5) kratak opis leta ili naziv vežbe;
6) naziv aerodroma sa koga je obavljeno poletanje i sletanje;
7) vreme poletanja i sletanja, trajanje leta i broj obavljenih letova;
8) napomene i potpis instruktora pod čijim nadzorom je let obavljen.
Dosije kandidata sadrži:
1) karton ličnih podataka;
2) prijavu za obuku;
3) kopiju lekarskog uverenja;
4) saglasnost roditelja odnosno staratelja za pohađanje obuke (za maloletne kandidate);
5) kopiju autorizacije pilota učenika;
6) kopije izveštaja sa teorijskog i praktičnog ispita;
7) listu praćenja i provere kandidata na obuci;
8) drugu evidenciju koja se vodi u toku obuke u skladu sa priručnikom o radu;
9) kopiju uverenja o završenoj obuci.
Sadržaj uverenja o završenoj obuci
Uverenje o završenoj obuci sadrži:
1) naziv obuke;
2) redni broj i datum izdavanja uverenja;
3) naziv centra za obuku;
4) broj potvrde o pravu na obučavanje;
5) ime i prezime kandidata;
6) vremenski period u kome je obuka sprovedena;
7) propis na osnovu koga je sprovedena obuka;
8) pečat i potpis odgovornog rukovodioca i rukovodioca obuke.
Važenje potvrde o pravu na obučavanje
Potvrda o pravu na obučavanje važi godinu dana ako se radi o prvom izdavanju, odnosno tri godine ako se radi o produženju roka važenja potvrde.
Izgled i sadržaj obrasca potvrde o pravu na obučavanje dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje
Direktorat suspenduje potvrdu o pravu na obučavanje ako utvrdi da centar za obuku ne vrši obuku na način koji je propisan ovim pravilnikom ili privremeno prestane da ispunjava druge uslove propisane ovim pravilnikom.
Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje traje najduže šest meseci, počev od dana kada je centru za obuku dostavljeno rešenje o suspenziji.
Za vreme trajanja suspenzije centar za obuku ne može da vrši obuku pilota ultralakog vazduhoplova.
Rešenjem o suspenziji potvrde o pravu na obučavanje Direktorat može da naloži centru za obuku da otkloni uočene nepravilnosti.
Suspenzija potvrde o pravu na obučavanje prestaje da važi istekom vremena na koje je izrečena ili rešenjem o ukidanju suspenzije, ako centar za obuku otkloni uočene nepravilnosti pre isteka suspenzije.
Stavljanje van snage potvrde o pravu na obučavanje
Direktorat stavlja van snage potvrdu o pravu na obučavanje:
1) ako utvrdi da je potvrda o pravu na obučavanje stečena na osnovu falsifikovane dokumentacije;
2) ako centar za obuku trajno prestane da ispunjava uslove propisane ovim pravilnikom;
3) ako utvrdi da je centar za obuku zloupotrebio potvrdu o pravu na obučavanje;
4) ako centar za obuku do isteka suspenzije ne ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji;
5) ako centar za obuku obavesti Direktorat da odustaje od sprovođenja obuke.
III USLOVI ZA POLAGANJE ISPITA I PRIZNAVANJE PRETHODNOG ISKUSTVA
Uslovi za polaganje ispita za sticanje dozvole i ovlašćenja
Ispit za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova može da polaže lice koje je u centru za obuku završilo teorijsku obuku i praktičnu obuku u okviru koje je ostvarilo sledeći nalet:
1) za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom - najmanje 30 sati letenja ultralakim avionom u obuci sa instruktorom, od čega najmanje pet sati samostalnog letenja pod nadzorom instruktora;
2) za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom, odnosno žiroplanom - najmanje 35 sati letenja ultralakim helikopterom, odnosno žiroplanom u obuci sa instruktorom, od čega najmanje pet sati samostalnog letenja pod nadzorom instruktora;
3) za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom - najmanje 15 sati letenja ultralakom jedrilicom u obuci sa instruktorom, od čega najmanje tri sata samostalnog letenja pod nadzorom instruktora, uključujući najmanje 40 poletanja i sletanja;
4) za sticanje ovlašćenja za letenje motornim zmajem - najmanje 15 sati letenja motornim zmajem u obuci sa instruktorom, od čega najmanje tri sata samostalnog letenja pod nadzorom instruktora, uključujući najmanje 40 poletanja i sletanja.
Ultralaki avion - priznavanje prethodnog iskustva
Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom imalac dozvole pilota lakih vazduhoplova (avion) (LAPL(A)), dozvole privatnog pilota aviona (PPL(A)), profesionalnog pilota aviona (CPL(A)) ili transportnog pilota aviona (ATPL(A)) mora da ispuni sledeće uslove:
1) ostvari najmanje:
(1) dva sata obuke u letenju na ultralakom avionu pod nadzorom instruktora - ako poseduje važeće ovlašćenje za letenje na klasi jednomotornih klipnih aviona (SEP(land));
(2) tri sata obuke u letenju na ultralakom avionu pod nadzorom instruktora - u svim ostalim slučajevima;
2) završi teorijsku obuku u razlici predmeta po programu koji je odobrio Direktorat;
3) položi pred ovlašćenim ispitivačem Direktorata:
(1) proveru stručnosti - ako poseduje važeće ovlašćenje za letenje na klasi jednomotornih klipnih aviona (SEP(land));
(2) praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom - u svim ostalim slučajevima.
Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom imalac ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom, ultralakom jedrilicom, žiroplanom ili motornim zmajem mora da završi teorijsku obuku u razlici predmeta po programu koji je odobrio Direktorat, da ostvari nalet propisan u članu 22. tačka 1) ovog pravilnika i da položi praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim avionom.
Od naleta propisanog u članu 22. tačka 1) ovog pravilnika imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom, žiroplanom ili motornim zmajem priznaje se najviše pet sati letenja na ovim vazduhoplovima, a imaocu ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom najviše deset sati letenja na ultralakoj jedrilici.
Ultralaki helikopter - priznavanje prethodnog iskustva
Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom imalac dozvole pilota lakih vazduhoplova (helikopter) (LAPL(N)), privatnog pilota helikoptera (PPL(H)), profesionalnog pilota helikoptera (CPL(H)) ili transportnog pilota helikoptera (ATPL(H)) mora da ispuni sledeće uslove:
1) ostvari najmanje dva sata obuke u letenju na ultralakom helikopteru pod nadzorom instruktora;
2) položi pred ovlašćenim ispitivačem Direktorata:
(1) proveru stručnosti - ako poseduje važeće ovlašćenje za letenje na tipu helikoptera;
(2) praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom - u svim ostalim slučajevima.
Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom imalac ovlašćenja za letenje ultralakim avionom, ultralakom jedrilicom, žiroplanom ili motornim zmajem mora da završi teorijsku obuku u razlici predmeta po programu koji je odobrio Direktorat, da ostvari nalet propisan u članu 22. tačka 2) ovog pravilnika i da položi praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakim helikopterom.
Od naleta propisanog u članu 22. tačka 2) ovog pravilnika imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim avionom ili žiroplanom priznaje se najviše deset sati letenja na ovim vazduhoplovima, a imaocu ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom ili motornim zmajem najviše pet sati letenja na ovim vazduhoplovima.
Žiroplan - priznavanje prethodnog iskustva
Za sticanje ovlašćenja za letenje žiroplanom imalac ovlašćenja za letenje ultralakim avionom, ultralakim helikopterom, ultralakom jedrilicom ili motornim zmajem mora da završi teorijsku obuku u razlici predmeta po programu koji je odobrio Direktorat, da ostvari nalet propisan u članu 22. tačka 2) ovog pravilnika i da položi praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja za letenje žiroplanom.
Od naleta propisanog u članu 22. tačka 2) ovog pravilnika imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim avionom ili helikopterom priznaje se najviše deset sati letenja na ovim vazduhoplovima, a imaocu ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom ili motornim zmajem najviše pet sati letenja na ovim vazduhoplovima.
Ultralaka jedrilica - priznavanje prethodnog iskustva
Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom imalac dozvole pilota jedrilice ili dozvole pilota lakih vazduhoplova (jedrilica) (LAPL(S)) polaže samo praktični deo ispita.
Za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom imalac ovlašćenja za letenje ultralakim avionom, ultralakim helikopterom, žiroplanom ili motornim zmajem mora da završi teorijsku obuku u razlici predmeta po programu koji je odobrio Direktorat, da ostvari nalet propisan u članu 22. tačka 3) ovog pravilnika i da položi praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja za letenje ultralakom jedrilicom.
Od naleta propisanog u članu 22. tačka 3) ovog pravilnika imaocu ovlašćenja za letenje ultralakim avionom, motornim zmajem ili žiroplanom priznaje se najviše pet sati letenja i 15 poletanja i sletanja na tim vazduhoplovima.
Motorni zmaj - priznavanje prethodnog iskustva
Za sticanje ovlašćenja za letenje motornim zmajem imalac dozvole privatnog pilota aviona ili helikoptera (PPL(A/H)), profesionalnog pilota aviona ili helikoptera (CPL(A/H)), transportnog pilota aviona ili helikoptera (ATPL(A/H)), dozvole pilota jedrilice ili dozvole pilota lakih vazduhoplova (avion/helikopter/jedrilica) (LAPL(A/N/S)), kao i imalac ovlašćenja za letenje ultralakim avionom, ultralakim helikopterom ili žiroplanom, mora da završi teorijsku obuku u razlici predmeta po programu koji je odobrio Direktorat, da ostvari nalet propisan u članu 22. tačka 4) ovog pravilnika i da položi praktični deo ispita za sticanje ovlašćenja za letenje motornim zmajem.
Od naleta propisanog u članu 22. tačka 4) ovog pravilnika imaocu dozvole, odnosno ovlašćenja iz stava 1. ovog člana priznaje se najviše pet sati letenja na tim vazduhoplovima.
Ovlašćenje za letenje ultralakim vazduhoplovom - varijante
Imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova može da proširi prava koja poseduje na drugu varijantu vazduhoplova u okviru istog ovlašćenja ako završi obuku u razlikama ili obuku za upoznavanje.
Instruktor letenja koji je sproveo obuku u razlikama, odnosno obuku za upoznavanje unosi u knjižicu letenja kandidata napomenu o izvršenoj obuci i overava je svojim potpisom.
Ovlašćenje instruktora - uslovi
Ispitu za sticanje ovlašćenja instruktora letenja ultralakim vazduhoplovom može da pristupi lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) ima navršenih najmanje 18 godina života;
2) ima važeće ovlašćenje za letenje na onoj vrsti ultralakog vazduhoplova za koju traži ovlašćenje instruktora;
3) ima najmanje 150 sati naleta u ulozi vođe ultralakog vazduhoplova na onoj vrsti ultralakog vazduhoplova za koju traži ovlašćenje instruktora ili najmanje 200 sati ukupnog naleta, od čega najmanje 100 sati naleta u ulozi vođe ultralakog vazduhoplova na onoj vrsti ultralakog vazduhoplova za koju traži ovlašćenje instruktora;
4) ima završenu teorijsku i praktičnu obuku za ovlašćenje instruktora u centru za obuku.
Teorijska obuka za ovlašćenje instruktora ultralakim vazduhoplovom obuhvata najmanje 100 sati obuke iz sledećih predmeta:
1) Teorija letenja;
2) Navigacija;
3) Meteorologija;
4) Poznavanje vazduhoplova;
5) Psiho-fiziologija;
6) Metodika nastave i obuke letenja;
7) Vazduhoplovni propisi.
U okviru praktične obuke za ovlašćenje instruktora ultralakim vazduhoplovom kandidat mora da ostvari najmanje 25 sati letenja u obuci sa instruktorom.
Ovlašćenje instruktora - priznavanje prethodnog iskustva
Imaocu dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa važećim ovlašćenjem za letenje ultralakim avionom koji poseduje važeći sertifikat instruktora letenja avionom (FI(A)) priznaje se ovlašćenje instruktora letenja ultralakim avionom ako ostvari najmanje dva sata obuke u letenju na ultralakom avionu sa instruktorskog sedišta, pod nadzorom instruktora letenja ultralakim avionom.
Imaocu dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa važećim ovlašćenjem za letenje ultralakim helikopterom koji poseduje važeći sertifikat instruktora letenja helikopterom (FI(H)) priznaje se ovlašćenje instruktora letenja ultralakim helikopterom ako ostvari najmanje dva sata obuke u letenju na ultralakom helikopteru sa instruktorskog sedišta, pod nadzorom instruktora letenja ultralakim helikopterom.
Imaocu dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sa važećim ovlašćenjem za letenje ultralakom jedrilicom koji poseduje važeći sertifikat instruktora letenja jedrilicom (FI(S)) priznaje se ovlašćenje instruktora letenja ultralakom jedrilicom ako ostvari najmanje dva sata obuke u letenju na ultralakoj jedrilici sa instruktorskog sedišta, pod nadzorom instruktora letenja ultralakom jedrilicom.
IV POLAGANJE ISPITA ZA STICANJE DOZVOLE I OVLAŠĆENJA
Kandidat za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, dodatnog ovlašćenja ili instruktorskog ovlašćenja podnosi Direktoratu pisanu prijavu za polaganje ispita i uz prijavu podnosi potvrdu centra za obuku o završenoj teorijskoj i praktičnoj obuci.
Rok važenja potvrde o završenoj teorijskoj i praktičnoj obuci je godinu dana, računajući od dana njenog izdavanja.
Ako kandidat ne pristupi polaganju ispita u roku iz stava 2. ovog člana, on je dužan da završi dodatnu obuku u centru za obuku i da dokaz o tome dostavi Direktoratu.
Kandidat podnosi prijavu i za polaganje popravnog ispita iz praktičnog dela.
Postupanje po prijemu prijave za polaganje ispita
Po prijemu prijave za polaganje ispita za sticanje dozvole ili upis ovlašćenja, Direktorat proverava da li kandidat ispunjava uslove za polaganje ispita.
Ako utvrdi da kandidat ispunjava uslove za polaganje ispita Direktorat, u roku od 30 dana od dana prijema prijave, donosi rešenje kojim se odobrava polaganje ispita, imenuje ispitivač za sprovođenje praktičnog dela ispita i određuje rok za sprovođenje ispita, a ako utvrdi da kandidat ne ispunjava propisane uslove Direktorat, u istom roku, donosi rešenje kojim odbija prijavu za polaganje ispita.
Ispit za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova se sastoji iz teorijskog i praktičnog dela, a ispit za sticanje dodatnog ovlašćenja i instruktorskog ovlašćenja se sastoji samo iz praktičnog dela.
Teorijski deo ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova obuhvata sledeće predmete:
1) Vazduhoplovni propisi;
2) Opšte poznavanje ultralakih vazduhoplova;
3) Performanse leta i planiranje;
4) Ljudske mogućnosti i ograničenja;
5) Meteorologija;
6) Navigacija;
7) Operativne procedure;
8) Teorija letenja;
9) Komunikacije.
Polaganje teorijskog dela ispita
Teorijski deo ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova sprovodi Direktorat, u ispitnim rokovima koji se određuju za svaku kalendarsku godinu.
Kandidat polaže teorijski deo ispita na računaru, uz korišćenje testova objektivnog tipa s višestrukim izborom odgovora, pri čemu se smatra da je kandidat položio ispit ako tačno odgovori na najmanje 75% pitanja iz svakog predmeta.
Kandidat nije položio teorijski deo ispita ako:
1) ne položi sve predmete prilikom četiri izlaska na ispit, pri čemu na svakom izlasku na ispit ne polaže već položene predmete;
2) ne položi sve predmete u roku od 18 meseci, računajući od kraja kalendarskog meseca u kome je prvi put polagao ispit.
Kandidat za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova koji nije položio teorijski deo ispita, dužan je da pre ponovnog polaganja završi u centru za obuku četiri sata dodatne teorijske obuke iz predmeta koji nije položio i da dokaz o tome dostavi Direktoratu.
Sadržaj praktičnog dela ispita
Praktični deo ispita za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova se sastoji od pripreme leta (navigacijske i meteorološke), maršrutnog leta u trajanju od najmanje 40 minuta i provere poznavanja frazeologije na srpskom ili na engleskom jeziku.
Tokom maršrutnog leta se vrši provera tehnike pilotiranja i rad u zoni aerodroma, sa sledećim elementima:
1) poletanje;
2) penjanje;
3) penjući zaokreti;
4) horizontalni let;
5) horizontalni zaokreti za 360º (sa nagibom od 30º, 45º i 60º);
6) prevučeni let;
7) let na kritično malim brzinama;
8) sletanje bez korišćenja snage motora (osim za ultralaku jedrilicu);
9) sletanje sa upotrebom zakrilaca i bez upotrebe zakrilaca (izuzev za ultralaki helikopter, žiroplan i motorni zmaj).
Odredbe st. 1. i 2. ovog člana se odnose i na polaganje ispita za sticanje dodatnog ovlašćenja.
Ispit za sticanje ovlašćenja instruktora sastoji se od praktičnog rada s pilotom koji je u ulozi pilota učenika i obuhvata pokazno teorijsko predavanje i izvršenje leta.
Pravo korišćenja radio-telefonije
Kandidat za sticanje dodatnog ovlašćenja se ne proverava iz poznavanja frazeologije, osim ako zahteva proveru radi proširenja prava korišćenja radio-telefonije sa srpskog na engleski jezik.
Kandidat koji zahteva proveru poznavanja frazeologije radi sticanja prava korišćenja radio-telefonije na engleskom jeziku može da pristupi proveri samo ako je prethodno položio ispit iz znanja engleskog jezika najmanje na operativnom nivou (nivo 4), u skladu sa odredbama propisa kojim se uređuje letačko osoblje.
Na zahtev imaoca dozvole pilota ultralakog vazduhoplova koji poseduje važeću dozvolu privatnog pilota aviona ili helikoptera (PPL(A/H)), profesionalnog pilota aviona ili helikoptera (CPL(A/H)), transportnog pilota aviona ili helikoptera (ATPL(A/H)) ili dozvolu pilota lakih vazduhoplova (avion/helikopter) (LAPL(A/N)), priznaje se pravo korišćenja radio-telefonije na engleskom jeziku i upisuje u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova.
Polaganje praktičnog dela ispita
Kandidat za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova može da polaže praktični deo ispita nakon što položi teorijski deo ispita.
Kandidat je uspešno položio praktični deo ispita ako je ispitivač procenio da je kandidat uspešno izvršio sve elemente praktičnog ispita.
Kandidat koji iz dva pokušaja ne položi praktični deo ispita za sticanje dozvole ili upis ovlašćenja dužan je da, pre ponovnog polaganja, završi dodatnu praktičnu obuku u centru za obuku iz onih elemenata praktičnog ispita koje nije položio i da dokaz o tome dostavi Direktoratu, uz prijavu za ponovno polaganje ispita.
Ako kandidat ne položi praktični deo ispita, pri ponovnom polaganju priznaje mu se položeni teorijski deo ispita.
Ispitivač koji sprovodi praktični deo ispita
Za ispitivača koji sprovodi praktični deo ispita imenuje se lice koje poseduje autorizaciju ispitivača i to, po pravilu, ono koje nije vršilo obuku kandidata za sticanje dozvole, odnosno ovlašćenja.
Ispitivač koji je imenovan za sprovođenje praktičnog dela ispita dužan je da, odmah po okončanju ispita, uruči kandidatu izveštaj o održanom ispitu.
Autorizaciju ispitivača izdaje Direktorat na zahtev kandidata koji ispunjava sledeće uslove:
1) poseduje dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova sa važećim ovlašćenjem za odgovarajuću vrstu ultralakih vazduhoplova;
2) poseduje najmanje dve godine ovlašćenje instruktora za odgovarajuću vrstu ultralakih vazduhoplova;
3) nalazi se na listi instruktora praktične obuke u centru za obuku;
4) u prethodne tri godine:
(1) nije kažnjavan za vazduhoplovni prekršaj;
(2) njegova dozvola pilota ultralakog vazduhoplova nije bila suspendovana;
5) završio je kurs standardizacije za ispitivača koji organizuje Direktorat.
Izgled i sadržaj obrasca autorizacije ispitivača je dat u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
V IZDAVANJE DOZVOLE, UPIS OVLAŠĆENJA I VAŽENJE DOZVOLE I OVLAŠĆENJA
Izdavanje dozvole i upis ovlašćenja
Na zahtev kandidata koji je položio ispit za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova Direktorat izdaje dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova sa ovlašćenjem za koje je ispit položen i sa pravom korišćenja radio-telefonije na srpskom jeziku i/ili na engleskom jeziku.
Na zahtev kandidata koji je položio ispit za sticanje dodatnog ovlašćenja, kao i ispit iz znanja engleskog jezika, Direktorat upisuje dodatno ovlašćenje, odnosno odgovarajući nivo znanja engleskog jezika u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova.
Uz zahtev za izdavanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, odnosno za upis ovlašćenja kandidat prilaže izveštaj o položenom ispitu.
Obrazac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova se izrađuje dvojezično, na srpskom i na engleskom jeziku, na hartiji ili drugom materijalu, dimenzija 1/8 formata A4.
Hartija ili drugi materijal koji se koristi za izradu dozvole mora da sadrži zaštitni hologram i da bude takav da spreči ili jasno pokaže bilo kakve izmene ili brisanja.
Izgled i sadržaj obrasca dozvole pilota ultralakog vazduhoplova dat je u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Dozvola pilota ultralakog vazduhoplova važi neograničeno, osim u slučaju suspenzije ili stavljanja van snage.
Rok važenja ovlašćenja upisanih u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova je dve godine, računajući od dana kada je kandidat položio praktični deo ispita za sticanje ili obnovu važenja ovlašćenja, odnosno dve godine od datuma isticanja, ako se produžava rok važenja ovlašćenja.
Produženje i obnova roka važenja ovlašćenja
Produženje i obnovu roka važenja ovlašćenja u dozvoli pilota ultralakog vazduhoplova vrši Direktorat, na zahtev imaoca dozvole.
Uz zahtev za produženje roka važenja ovlašćenja, imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da podnese Direktoratu dokaz da ispunjava jedan od sledećih uslova:
1) da je u poslednjih 12 meseci pre isticanja roka važenja ovlašćenja ostvario nalet od najmanje 12 sati na odgovarajućoj vrsti ultralakog vazduhoplova, od čega najmanje šest sati kao vođa vazduhoplova, uključujući najmanje 12 poletanja i sletanja i jedan let sa instruktorom letenja u trajanju od najmanje jednog sata; ili
2) da je u periodu od 90 dana koji neposredno prethode isticanju roka važenja ovlašćenja izvršio proveru stručnosti sa ispitivačem koji se nalazi na listi ovlašćenih ispitivača Direktorata za ultralake vazduhoplove.
Uz zahtev za obnovu važenja ovlašćenja, imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova mora da podnese Direktoratu dokaz o tome da je u periodu od 90 dana pre podnošenja zahteva za obnovu položio praktični deo ispita sa ispitivačem koji se nalazi na listi ovlašćenih ispitivača Direktorata za ultralake vazduhoplove.
Provera stručnosti iz stava 2. tačka 2) ovog člana, kao i praktični ispit iz stava 3. ovog člana, mogu da budu osnov za proširenje prava korišćenja radio-telefonije sa srpskog na engleski jezik.
Upis ovlašćenja instruktora u dozvolu
Na zahtev kandidata koji položi ispit za sticanje ovlašćenja instruktora, Direktorat upisuje u dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova ovlašćenje instruktora na odgovarajućoj vrsti ultralakog vazduhoplova, sa ograničenjem "Pod nadzorom"/"Under supervision".
Imalac ovlašćenja instruktora kome je u dozvolu upisano ograničenje "Pod nadzorom"/"Under supervision" nema pravo da odobri pilotu učeniku samostalni let i samostalni maršrutni let i može da sprovodi praktičnu obuku pilota učenika samo pod nadzorom instruktora pilota ultralakog vazduhoplova koji nema to ograničenje u svojoj dozvoli.
Ograničenje "Pod nadzorom"/"Under supervision" Direktorat briše iz dozvole na zahtev njenog imaoca koji ispunjava sledeće uslove:
1) u centru za obuku je ostvario najmanje 50 sati naleta kao instruktor za obuku pilota učenika, uključujući najmanje 20 samostalnih letova pilota učenika;
2) dobio je preporuku za uklanjanje ograničenja od instruktora pod čijim nadzorom je sproveo obuku.
Važenje ovlašćenja instruktora i posebnih ovlašćenja
Osim u slučaju suspenzije ili stavljanja van snage, ovlašćenje instruktora važi neograničeno, s tim da prilikom sprovođenja obuke instruktor mora da ima važeće ovlašćenje za letenje na odgovarajućoj vrsti ultralakog vazduhoplova.
Ako instruktor nije obučavao učenike u periodu od 36 meseci pre planiranog početka obuke, dužan je da u centru za obuku obnovi znanje potrebno za sticanje ovlašćenja instruktora, a obnovu znanja u knjižicu letenja mu upisuje i svojim potpisom overava rukovodilac obuke u centru u kome je obuka sprovedena.
U pogledu produženja roka važenja nivoa znanja engleskog jezika, kao i u pogledu priznavanja nivoa znanja engleskog jezika koje je stečeno u inostranstvu, shodno se primenjuju odredbe propisa kojim se uređuje letačko osoblje.
Prava pilota ultralakog vazduhoplova i instruktora
Imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova ima pravo da:
1) leti samostalno, u meteorološkim uslovima za vizuelno letenje, onom vrstom ultralakog vazduhoplova za koju ima važeće ovlašćenje;
2) leti izvan vazdušnog prostora Republike Srbije ako u dozvoli ima upisano pravo korišćenja radio-telefonije na engleskom jeziku;
3) učestvuje na vazduhoplovnim manifestacijama i takmičenjima ako ima najmanje 50 sati ukupnog naleta na odgovarajućoj vrsti ultralakog vazduhoplova.
Pilot ultralakog vazduhoplova sa ovlašćenjem instruktora ima pravo da:
1) obučava kandidate za sticanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, odnosno dodatnog ovlašćenja;
2) obučava kandidate za sticanje ovlašćenja instruktora ako je ostvario najmanje 200 sati obuke na onoj vrsti ultralakog vazduhoplova za koju poseduje ovlašćenje.
Suspenzija i stavljanje van snage dozvole i ovlašćenja
Direktorat suspenduje dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova ili ovlašćenje iz te dozvole ako se inspekcijskim nadzorom utvrdi da imalac dozvole nije vršio prava iz dozvole u skladu sa zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj i propisima donetim na osnovu njega.
Za vreme trajanja suspenzije imalac dozvole pilota ultralakog vazduhoplova ne može da koristi prava iz dozvole.
Direktorat stavlja van snage dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova ili ovlašćenje iz te dozvole:
1) ako utvrdi da obuka za dozvolu ili ovlašćenje nije izvršena u skladu sa odredbama ovog pravilnika;
2) ako utvrdi da je dozvola, odnosno ovlašćenje izdato na osnovu falsifikovane dokumentacije ili kao posledica druge nedozvoljene radnje;
3) ako imalac dozvole do isteka suspenzije ne ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji.
Imalac dozvole koja je suspendovana ili stavljena van snage je dužan da vrati dozvolu Direktoratu u roku od 15 dana, računajući od dana kada je primio rešenje Direktorata o suspenziji ili stavljanju dozvole van snage.
Važenje i produženje važenja autorizacije ispitivača
Autorizacija ispitivača važi tri godine, osim ako je suspendovana ili stavljena van snage.
Na zahtev imaoca autorizacije ispitivača, Direktorat produžava rok važenja autorizacije, ako je imalac autorizacije u poslednjih godinu dana obavio, pod nadzorom inspektora Direktorata, najmanje jedan praktični ispit ili proveru stručnosti.
Suspenzija i stavljanje van snage autorizacije ispitivača
Direktorat suspenduje ili stavlja van snage autorizaciju ispitivača u sledećim slučajevima:
1) ako je ispitivač kažnjen za vazduhoplovni prekršaj;
2) ako je doneto rešenje o delimičnoj ili potpunoj suspenziji korišćenja pilotske dozvole ispitivača;
3) ako se ustanovi da se ispitivač prilikom sprovođenja ispita i provera stručnosti nije pridržavao standarda propisanih ovim pravilnikom i priručnikom za ispitivače;
4) ako je ispitivač pravosnažno osuđen za krivično delo koje se odnosi na bezbednost vazdušnog saobraćaja;
5) ako je učinio drugi propust koji ga diskredituje za obavljanje poslova ispitivača.
Suspenzija autorizacije ispitivača može da traje najduže šest meseci od dana dostavljanja rešenja o suspenziji.
Obaveštenje o suspenziji autorizacije ispitivača Direktorat ističe na svojoj zvaničnoj internet stranici.
Ako se po donošenju rešenja o suspenziji autorizacije ispitivača utvrdi da postoje razlozi zbog kojih imalac autorizacije više ne može da obavlja poslove ispitivača, Direktorat donosi rešenje o stavljanju van snage autorizacije ispitivača.
Ako Direktorat do isteka roka od šest meseci ne donese rešenje o stavljanju van snage autorizacije ili rešenje o ukidanju suspenzije, smatraće se da je suspenzija prestala.
Priznavanje dozvole stečene u stranoj državi
Imalac važeće dozvole pilota ultralakog vazduhoplova stečene u stranoj državi može da podnese Direktoratu zahtev za priznavanje te dozvole u cilju izdavanja domaće dozvole pilota ultralakog vazduhoplova.
Direktorat priznaje dozvolu iz stava 1. ovog člana pod sledećim uslovima:
1) ako je dozvola izdata od strane vazduhoplovne vlasti države članice Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO) ili drugog tela koje je po propisima te države ovlašćeno za njeno izdavanje;
2) ako uslovi pod kojima je dozvola stečena nisu blaži od onih koji su propisani ovim pravilnikom;
3) ako kandidat završi teorijsku obuku i položi ispit iz predmeta Vazduhoplovni propisi u skladu sa odredbama ovog pravilnika;
4) ako kandidat položi praktični deo ispita u skladu sa odredbama ovog pravilnika.
Nakon što utvrdi verodostojnost dozvole, Direktorat donosi rešenje kojim se odobrava polaganje ispita radi priznavanja dozvole i određuje rok za sprovođenje ispita.
Kandidatu koji položi ispit za priznavanje dozvole izdaje se dozvola pilota ultralakog vazduhoplova i upisuju sva ovlašćenja iz dozvole koja je predmet priznavanja, ako se radi o ovlašćenjima koja su propisana ovim pravilnikom.
Zdravstvena sposobnost pilota ultralakog vazduhoplova
Zdravstvena sposobnost pilota ultralakog vazduhoplova i pilota učenika se dokazuje važećim lekarskim uverenjem klase 1, klase 2 ili LAPL lekarskim uverenjem, izdatim u skladu sa propisom kojim se uređuje letačko osoblje.
Pilot ultralakog vazduhoplova i pilot učenik su dužni da vode evidenciju o letenju u knjižici letenja, u koju se upisuju sledeći podaci:
1) ime i prezime imaoca knjižice;
2) datum obavljanja leta;
3) model vazduhoplova i oznaka registracije vazduhoplova;
4) dužnost na letu;
5) naziv aerodroma poletanja i sletanja;
6) vreme poletanja i sletanja, ukupno trajanje leta i broj letova;
7) napomene (ostvarena dužina preleta i sl.);
8) ime, prezime i potpis instruktora koji je nadgledao let (samo za pilote učenike);
9) obuka o razlikama ili za upoznavanje (ako je završena).
Pilot učenik evidentira ostvareni nalet u knjižici letenja na osnovu podataka iz dnevnika praktične obuke.
Izdavanje dozvole na novom obrascu
Na zahtev imaoca dozvole pilota ultralakog vazduhoplova Direktorat izdaje dozvolu na novom obrascu u sledećim slučajevima:
1) ako je imalac dozvole izgubio dozvolu ili na drugi način ostao bez nje;
2) ako je obrazac dozvole u toj meri oštećen da dozvola nije upotrebljiva;
3) ako je došlo do promene ličnih podataka imaoca dozvole.
U slučaju iz stava 1. tačka 1) ovog člana imalac dozvole je dužan da, uz zahtev izdavanje dozvole na novom obrascu, dostavi dokaz da je dozvola oglašena nevažećom.
Zahtev za izdavanje i izmenu potvrde o pravu na obučavanje, zahtev za izdavanje dozvole pilota ultralakog vazduhoplova, zahtev za upis dodatnog ovlašćenja, ovlašćenja instruktora i nivoa znanja engleskog jezika, zahtev za produženje i obnovu roka važenja ovlašćenja, zahtev za izdavanje autorizacije pilota učenika, zahtev za izdavanje dozvole na novom obrascu, zahtev za izdavanje i produženje roka važenja autorizacije ispitivača i zahtev za polaganje ispita, podnose se na obrascima čiju sadržinu i izgled utvrđuje Direktorat.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Važenje potvrda o pravu na obučavanje
Potvrde o pravu na obučavanje pilota ultralakog vazduhoplova koje su izdate na osnovu Pravilnika o ultralakim vazduhoplovima ("Službeni glasnik RS", broj 68/10) važe do isteka roka na koji su izdate.
Važenje dozvola pilota ultralakog vazduhoplova
Dozvole pilota ultralakog vazduhoplova koje su izdate na osnovu Pravilnika o ultralakim vazduhoplovima ("Službeni glasnik RS", broj 68/10) važe do isteka roka važenja ovlašćenja za letenje koje je upisano u dozvolu, a ako su u dozvolu upisana dva ili više ovlašćenja za letenje, dozvola pilota ultralakog vazduhoplova važi do isteka roka važenja ovlašćenja koje prvo ističe.
Dozvole iz stava 1. ovog člana zameniće se dozvolama koje se izdaju u skladu sa ovim pravilnikom, na obrascu koji je utvrđen u Prilogu 3. ovog pravilnika.
Važenje dozvola pilota ultralakog aviona i pilota motornog zmaja izdatih po ranijim propisima
Kandidat koji je stekao dozvolu pilota ultralakog aviona na osnovu Pravilnika o letačkom osoblju ("Službeni glasnik RS", broj 30/05) stiče dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova sa ovlašćenjem za letenje ultralakim avionom, ako ispuni uslove iz člana 43. stav 3. ovog pravilnika.
Kandidat koji je stekao ovlašćenje instruktora letenja na ultralakim avionima na osnovu propisa iz stava 1. ovog člana stiče ovlašćenje instruktora ako položi ispit za instruktora i ispuni druge uslove za sticanje tog ovlašćenja propisane ovim pravilnikom, osim uslova iz člana 29. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika.
Kandidat koji je stekao dozvolu pilota motornog zmaja na osnovu Pravilnika o zmajarstvu ("Službeni list SFRJ", br. 17/87, 57/90 i 59/91 i "Službeni list SRJ", br. 8/93, 11/93 i 38/95) stiče dozvolu pilota ultralakog vazduhoplova sa ovlašćenjem za letenje motornim zmajem, ako ispuni uslove iz člana 43. stav 3. ovog pravilnika.
Kandidat koji je stekao ovlašćenje nastavnika letenja na motornom zmaju na osnovu propisa iz stava 3. ovog člana stiče ovlašćenje instruktora ako položi ispit za instruktora i ispuni druge uslove za sticanje tog ovlašćenja propisane ovim pravilnikom, osim uslova iz člana 29. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika.
Prestanak važenja drugih propisa
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o ultralakim vazduhoplovima ("Službeni glasnik RS", broj 68/10), osim odredaba čl. 5-20. i priloga 2. i 3.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Priloge 1-3, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 102/2018, možete pogledati OVDE