UREDBA
O NAČINU VOĐENJA METAREGISTRA, NAČINU ODOBRAVANJA, SUSPENDOVANJA I UKIDANJA PRISTUPA SERVISNOJ MAGISTRALI ORGANA I NAČINU RADA NA PORTALU eUPRAVA

("Sl. glasnik RS", br. 104/2018)

Predmet

Član 1

Ovom uredbom bliže se uređuje način na koji državni organi i organizacije, organi i organizacije pokrajinske autonomije, organi i organizacije jedinica lokalne samouprave, ustanove, javna preduzeća, posebni organi preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija i pravna i fizička lica kojima su poverena javna ovlašćenja (u daljem tekstu: organ) vrše upis registara i evidencija u elektronskom obliku (u daljem tekstu: registar) u Metaregistar, određuju strukturu i izvore podataka, kao i promene, kako bi se obezbedila interoperabilnost prilikom pribavljanja, obrađivanja i ustupanja, odnosno dostavljanja podataka.

Ovom uredbom bliže se uređuje i način odobravanja, suspendovanja i ukidanja pristupa podacima iz registara koji su, preko Servisne magistrale organa, povezani na Jedinstvenu informaciono-komunikacionu mrežu elektronske uprave i koji se nalaze se u Državnom centru za upravljanje i čuvanje podataka.

Ovom uredbom bliže se uređuje i način na koji organi obavljaju usluge elektronske uprave (u daljem tekstu: usluga) putem Portala eUprava kao jedinstvene pristupne tačke elektronske uprave organa kojim upravlja služba Vlade nadležna za projektovanje, usklađivanje, razvoj i funkcionisanje sistema elektronske uprave (u daljem tekstu: nadležni organ), uslovi korišćenja, registracija i rad korisnika usluge na Portalu eUprava, praćenje statusa u vezi sa ostvarivanjem prava i obaveza i druga pitanja od značaja za elektronsku komunikaciju sa organom putem Portala eUprava, kao i tehnički uslovi elektronske dostave i sadržaj potvrda.

Uspostavljanje i vođenje Metaregistra i obaveza unosa podataka

Član 2

Metaregistar uspostavlja i vodi nadležni organ.

Nakon uspostavljanja registra iz njegove nadležnosti, organ je dužan da upiše registar u Metaregistar i da imenuje administratora organa koji će izvršiti upis.

Nadležni organ dužan je da autorizuje pristup Metaregistru administratoru organa iz stava 2. ovog člana radi upisa registra.

Unos podataka u Metaregistar

Član 3

Prilikom upisa registra iz člana 2. ove uredbe organ je dužan da poštuje utvrđene klasifikacije i koristi zvanične šifarnike i semantiku za svaki podatak pojedinačno.

Organ određuje koji podatak iz registra je izvorni, a koji preuzet iz drugog registra i na koji način se vrši preuzimanje podataka.

Organ unosi jedinstveni matični broj građana i lično ime administratora organa, nadležnog za pojedini registar.

Administrator organa dužan je, odmah po saznanju za promene vezane za registar i podatke u registru, kao i za promenu načina povezivanja sa drugim registrima, odgovarajuću promenu unese u Metaregistar.

Administrator organa koji koristi podatke iz drugih registara dužan je da, po dobijanju obaveštenja, izvrši neophodne promene u registru za koji je nadležan i prilagodi uslugu elektronske uprave promenama iz stava 4. ovog člana.

Odobravanje, suspendovanje i ukidanje pristupa Servisnoj magistrali organa

Član 4

Radi korišćenja Servisne magistrale organa, organ podnosi zahtev za dobijanje saglasnosti za pristup nadležnom organu.

Zahtev iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži način na koji će organ koristiti Servisnu magistralu organa.

Podnošenjem zahteva organ se saglašava sa Uslovima korišćenja Servisne magistrale organa, koje propisuje ministarstvo nadležno za razvoj elektronske uprave.

Nadležni organ dužan je da u roku od osam dana od dana prijema zahteva odgovori na zahtev i, nakon davanja saglasnosti, omogući pristup podacima preko veb servisa upisanih u Katalog veb servisa, u skladu sa zakonom.

U slučaju nepoštovanja Uslova korišćenja Servisne magistrale organa iz stava 3. ovog člana od strane organa, nadležni organ ga upozorava i ukazuje na mere koje je potrebno da preduzme bez odlaganja.

Ako organ ne primeni mere iz stava 5. ovog člana, nadležni organ suspenduje mu pristup Servisnoj magistrali organa.

U slučaju kontinuiranog nepoštovanja Uslova korišćenja nadležni organ obaveštava organ ili telo nadležno za izbor, imenovanje ili postavljenje rukovodioca organa.

Portal eUprava

Član 5

Portal eUprava čini skup usluga koje predstavljaju tehničko-tehnološke procese koji obezbeđuju prijem, prenos i obradu elektronskih podnesaka i drugih podataka i dokumenata značajnih za odlučivanje, odnosno elektronsku pisarnicu, informacije o statusu predmeta i predviđenim rokovima za odlučivanje, kao i dostavljanje obaveštenja i odluka organa u Jedinstveni elektronski sandučić, u skladu sa zakonom.

Portal eUprava sadrži i Katalog postupaka i Katalog veb servisa koji se koriste za kreiranje usluga iz stava 1. ovog člana.

Portal eUprava čini i softversko rešenje za elektronsko plaćanje preko Portala eUprava (u daljem tekstu: ePlaćanje+) koje obuhvata i informacije o plaćanju taksi i naknada.

Preko Portala eUprava vrši se i registracija korisnika usluga i upravljanje njihovim identitetima kroz federaciju identiteta, u skladu sa zakonom.

Portal eUprava sadrži i informacije o načinu njegovog korišćenja i evidenciju o pristupu sistemu i korišćenju servisa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava.

Dodela korisničkih prava organu na Portalu eUprava

Član 6

Radi uspostavljanja usluga na Portalu eUprava, organ podnosi nadležnom organu zahtev za dobijanje saglasnosti za aktiviranje i/ili deaktiviranje korisničkih prava na Portalu eUprava.

Nadležni organ dužan je da odluči o zahtevu u roku od osam dana od dana prijema zahteva.

Nakon dobijene saglasnosti, organ dostavlja glavnom administratoru Portala eUprava (u daljem tekstu: glavni administrator) popunjen elektronski podnesak Saglasnosti za aktiviranje odnosno deaktiviranje korisničkih prava na Portalu eUprava sa ličnim imenom i ulogom ovlašćenih službenih lica - elektronskim putem.

Elektronski podnesak iz stava 3. ovog člana obavezno sadrži adresu elektronske pošte svakog ovlašćenog službenog lica i potpisan je naprednim elektronskim potpisom ili kvalifikovanim elektronskim potpisom odnosno overen naprednim elektronskim pečatom organa ili kvalifikovanim elektronskim pečatom organa.

Na Portalu eUprava administrator organa upravlja nalozima ovlašćenih službenih lica organa i dodeljuje nivoe pristupa korisničkih prava, odnosno određuje sledeće uloge ovlašćenih službenih lica:

1) administrator organa - definiše postupke u Katalogu postupaka i način vođenja postupka, u skladu sa zakonom;

2) administrator organa - upisuje registar u Metaregistar;

3) administrator organa - razvija i postavlja usluge organa;

4) administrator organa - obrađuje zahteve korisnika usluga i vodi postupak.

Ovlašćena službena lica iz stava 5. ovog člana obavljaju poslove u okviru svojih uloga na Portalu eUprava koristeći elektronsku identifikaciju visokog nivoa pouzdanosti.

Elektronski podnesak iz stava 3. nalazi se na Portalu eUprave.

Katalog veb servisa

Član 7

Organ u Metaregistru objavljuje IP adresu na kojoj je dostupan registar.

Organ upisuje opis strukture podataka registra u Katalog veb servisa i objavljuje ga na Portalu eUprava.

Organ, prilikom određivanja postupka, odnosno usluge elektronske uprave, podatke objavljene u Katalogu veb servisa i opredeljuje i uslugu, u skladu sa zakonom.

Prilikom uspostavljanja usluge elektronske uprave na Portalu eUprava ili drugom portalu, organ uređuje postupak u skladu sa tehničkim mogućnostima elektronske uprave, a u cilju optimizacije procesa i omogućavanja efikasnog vođenja postupka.

Pravni osnov za korišćenje podataka, opis i način vođenja postupaka iz stava 4. ovog člana, rokove i druga pitanja od značaja za postupak, organ objavljuje u Katalogu postupaka na Portalu eUprava.

Katalog postupaka

Član 8

Nadležni organ dužan je da uspostavi i vodi javni Katalog postupaka na osnovu registra u kojem su opisani postupci, u skladu sa zakonom.

Organ postupke iz svoje nadležnosti prilagođava vođenju postupka u elektronskom obliku i objavljuje ih u Katalogu postupaka.

Organ imenuje administratora postupka koji objavljuje postupak u Katalogu postupka, a kojim se određuju:

1) naziv, šifra postupka i osnov za pokretanje postupka (po zahtevu stranke ili po službenoj dužnosti);

2) nivo odlučivanja (stepen);

3) način rešavanja postupka (neposredno odlučivanje ili ispitni postupak);

4) organ nadležan za postupanje;

5) pravni osnov za vođenje i odlučivanje u postupku (nadležnost za postupanje);

6) podaci potrebni za odlučivanje, odnosno veb servisi iz Kataloga veb servisa, kao i Politika korišćenja podataka;

7) način vođenja postupka;

8) rok za postupanje;

9) taksa/naknada i broj računa na koji se vrši plaćanje;

10) način izjavljivanja žalbe ili drugog pravnog sredstva;

11) rok za čuvanje.

Organ imenuje najmanje jednog administratora organa koji definiše postupak za svaki postupak iz svoje nadležnosti.

Organ bez odlaganja objavljuje sve promene u vezi postupaka iz svoje nadležnosti u Katalog postupaka.

Usluga na Portalu eUprava

Član 9

Organ vrši uslugu iz svog delokruga i preko Portala eUprava.

Ako uslugu pruža više organa iz svog delokruga, takvu uslugu organi uspostavljaju u saradnji.

Usluge se uspostavljaju na Portalu eUprava preko softverskog rešenja za generisanje usluga (u daljem tekstu: sistem za generisanje usluga).

Organ imenuje najmanje jednog administratora organa koji razvija i postavlja usluge organa iz člana 6. stav 5. tačka 3) ove uredbe.

Administrator organa koji razvija i postavlja usluge organa, razvija usluge koristeći sistem za generisanje usluga određujući tok postupka i podatke neophodne za odlučivanje, na osnovu jednog ili više postupaka iz Kataloga postupaka.

Administrator organa koji razvija i postavlja usluge organa, prilikom razvijanja usluge, vodi računa o delotvornosti i ekonomičnosti pružanja, odnosno korišćenja usluge.

Prilikom razvijanja elektronske usluge, organ pruža informacije o usluzi, a naročito one koje se odnose na:

1) naziv organa;

2) naziv i opis usluge;

3) datum objavljivanja i poslednjeg ažuriranja usluge;

4) kome je usluga namenjena (fizičkim i pravnim licima ili drugim organima);

5) mogući načini dobijanja informacija o toku izvršavanja usluge.

Administrator organa koji razvija i postavlja usluge organa, nakon razvijanja i postavljanja usluge, o tome obaveštava glavnog administratora putem sistema za generisanje usluge, radi dobijanja saglasnosti za objavljivanje usluge na Portalu eUprava.

Glavni administrator, nakon provere načina iz stava 5. ovog člana kao i pruženih informacija iz stava 7. ovog člana, objavljuje uslugu na Portalu eUprava.

Administrator organa prilikom objavljivanja usluge odobrava pristup ovlašćenim službenim licima.

Nadležni organ prati ažurnost korišćenja objavljenih usluga i upozorava administratora organa u slučaju nepravilnog rada.

Ako organ nakon upozorenja nastavi da neažurno pruža usluge, nadležni organ o tome odmah obaveštava organ ili telo nadležno za izbor, imenovanje ili postavljenje rukovodioca organa.

Upravljanje elektronskim podnescima na Portalu eUprava

Član 10

Ako korisnik usluge elektronske uprave pokreće uslugu podnošenjem elektronskog podneska na Portalu eUprava on to čini putem elektronske pisarnice.

Elektronska pisarnica automatski dodeljuje delovodni broj i podatak o propisanom roku čuvanja i pridružuje kvalifikovani elektronski vremenski žig kojim se garantuje vreme podnošenja elektronskog podneska iz stava 1. ovog člana.

Administrator organa koji obrađuje zahteve korisnika usluga i vodi postupak iz člana 6. stav 5. tačka 4) ove uredba preuzima elektronski podnesak i obaveštava korisnika usluge elektronske uprave iz stava 1. ovog člana o statusu predmeta u postupku.

Portal eUprave pruža informacije u vezi roka za rešavanje predmeta korisniku usluge elektronske uprave iz stava 1. ovog člana prilikom svakog pristupa i upozorava ga o isteku propisanog roka za rešavanje.

Portal eUprave pruža informacije u vezi roka za rešavanje predmeta obrađivaču usluge iz stava 3. ovog člana i upozorava ga o isteku propisanog roka za rešavanje.

Portal eUprava obezbeđuje povezivanje sa softverskim rešenjem za upravljanje i čuvanje elektronskih dokumenata, kao i jedinstvenim centralizovanim softverskim rešenjem arhiva za arhiviranje elektronskih dokumenata, u skladu sa zakonima kojim se uređuje usluga od poverenja dugotrajnog čuvanja i arhivska građa i delatnost.

Elektronsko plaćanje na Portalu eUprava

Član 11

Portal eUprava omogućava sledeće načine plaćanja elektronske transakcije, po izboru korisnika preko sistema za elektronsko plaćanje administrativnih taksi:

1) preko opšte uplatnice;

2) platnom karticom;

3) na drugi način, u skladu sa propisima kojima se uređuje platni promet.

Organ omogućava plaćanje taksi i naknada iz člana 8. stav 3. tačka 9) ove uredbe.

Organ može povezati drugo softversko rešenje sa sistemom ePlaćanje+, za sve usluge na Portalu eUprava.

Organ se obraća nadležnom organu radi dobijanja saglasnosti za pristup okruženju i integraciju sa sistemom ePlaćanje+.

Nakon dobijene saglasnosti od nadležnog organa, organ se registruje i dobija kreiran nalog za pristupanje sistemu ePlaćanje+.

Nakon kreiranja naloga organ dobija korisničko ime i lozinku kojom kreira autorizacioni potpis za pristup sistemu ePlaćanje+.

Organ kreira nalog usluge elektronskog plaćanja, kao i izbor kanala plaćanja koji će ponuditi korisnicima prilikom izvršavanja usluge plaćanja.

Organ oslobađa od plaćanja takse, odnosno naknade korisnika usluge, u skladu sa zakonom.

Plaćanje iz stava 1, tač. 2. i 3. ovog člana, vrši se u skladu sa sporazumom zaključenim između nadležnog organa i poslovnih banaka, kojim se utvrđuju međusobna prava i obaveze, kao i prava i obaveze između korisnika usluga i organa.

Elektronska dostava na Portalu eUprava

Član 12

Organ dostavlja uverenje, odluku, rešenje, zaključak, drugi elektronski dokument i/ili podatak iz okvira svoje nadležnosti korisniku usluge elektronske uprave elektronskim putem.

Elektronsko dostavljanje vrši se u Jedinstveni elektronski sandučić korisnika usluga elektronske uprave.

Sadržaj potvrde o elektronskoj dostavi

Član 13

Potvrda o elektronskoj dostavi uverenja, rešenja, zaključka, drugih elektronskih dokumenata i/ili podataka iz okvira nadležnosti organa sadrži sledeće podatke:

1) delovodni broj;

2) lično ime odnosno poslovno ime i ime ovlašćenog lica korisnika usluge elektronske uprave;

3) identifikaciona oznaka Jedinstvenog elektronskog sandučića korisnika usluge elektronske uprave;

4) naziv organa;

5) sedište organa;

6) vrsta pošiljke i broj priloga;

7) status dostave.

Prilikom elektronske dostave u Jedinstveni elektronski sandučić korisnika usluge elektronske uprave, potvrdi iz stava 1. ovog člana pridružuje se kvalifikovani elektronski vremenski žig kojim se potvrđuje vreme dostave, odnosno ponovljene dostave.

Portal eUprava obaveštava korisnika usluge elektronske uprave o prijemu elektronskog dokumenta u Jedinstveni elektronski sandučić i automatski izrađuje elektronsku povratnicu.

Prilikom otvaranja elektronske povratnice od strane Korisnika elektronske uprave Portal eUprava pridružuje elektronskoj povratnici kvalifikovani elektronski vremenski žig kojim se potvrđuje vreme izvršene dostave.

Uslovi korišćenja Portala eUprava

Član 14

Organ je odgovoran za uneti sadržaj iz člana 13. ove uredbe i objavljenu uslugu na Portalu eUprava.

Za obavljanje poslova elektronske uprave na Portalu eUprava, organ obezbeđuje ovlašćenim službenim licima odgovarajuće sredstvo za kreiranje kvalifikovanog elektronskog potpisa.

Organ obaveštava glavnog administratora o svakoj promeni statusa administratora organa u roku od tri radna od dana promene.

Organ postavlja linkove ka uslugama koje su objavljene na Portalu eUprava, nakon postavljanja usluga na Portalu eUprava i na svojoj veb prezentaciji u sekciji - Usluge.

Organ kontroliše ažurnost svojih usluga vrši sve potrebne izmene o čemu izveštava nadležni organ.

Organ obaveštava nadležni organ i glavnog administratora o svakom problemu u radu sa Portalom eUprava, bez odlaganja.

Organ je dužan da Portal eUprava koristi u skladu sa propisima i standardima informacione bezbednosti i propisima kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Upravljanje radom Portalom eUprava

Član 15

Nadležni organ upravlja radom Portala eUprava i omogućava kreiranje, obradu i ažuriranje sadržaja iz člana 5. ove uredbe.

Autentikacija i autorizacija korisnika

Član 16

Nadležni organ na Portalu eUprava objavljuje listu organa pred kojim je moguće podneti zahtev za korišćenje usluga.

Fizičko ili pravno lice koje želi da koristi usluge na Portalu eUprava podnosi zahtev pred organom koji se nalazi na listi organa iz stava 1. ovog člana.

Fizičko ili pravno lice iz stava 2. ovog člana može ovlastiti drugo lice da u njegovo ime podnese zahtev.

Organ je dužan da proveri identitet lica u skladu sa zakonom i pripremi obrazac zahteva, koji lice svojeručno potpisuje.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, nadležni organ može omogućiti registraciju fizičkom i pravnom licu na Portalu eUprava koji se identifikovao javnom ispravom koja služi kao sredstvo identifikacije na daljinu u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronska identifikacija.

Zahtev iz stava 3. ovog člana sadrži podatke o ličnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska uprava.

Obrazac zahteva iz stava 4. ovog člana sadrži pristanak za obradu podataka o ličnosti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Organ bez odlaganja prosleđuje zahtev za registraciju nadležnom organu preko usluge registracije korisnika.

Nadležni organ po prijemu zahteva otvara korisnički nalog i šalje obaveštenje podnosiocu zahteva za potvrdu registracije, odnosno otvaranje naloga.

Lice koje je podnelo zahtev potvrđuje registraciju prihvatajući Uslove korišćenja usluga na Portalu eUprava.

Nadležni organ dodeljuje prava pristupa, odnosno autorizuje pristup Portalu eUprava, u skladu zakonom.

Kontinuitet korisničkog naloga

Član 17

Korisniku usluge elektronske uprave kojem je do dana stupanja na snagu ove uredbe otvoren korisnički nalog ne podnosi novi zahtev za registraciju na Portalu eUprava.

Stupanje na snagu

Član 18

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".