PRAVILNIK
O POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI GEOLOGIJE I RUDARSTVA

("Sl. glasnik RS", br. 106/2018)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblastima geologije i rudarstva.

Posebni elementi za procenu rizika

Član 2

Za novoosnovane subjekte u oblasti geologije - primenjena geološka istraživanja (nadzirani subjekti/ istražno polje, koji su osnovani i počeli sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod nadziranih subjekata, istražnih polja kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor procenjuje se kao pretpostavka srednji stepen rizika.

Za novoosnovane subjekte u oblasti eksploatacije resursa podzemnih voda i geotermalnih resursa (nadzirani subjekti/ eksploatacioni prostor, koji su osnovani i počeli sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod nadziranih subjekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor procenjuje se kao pretpostavka srednji stepen rizika.

Za novoosnovane subjekte u oblasti rudarstva - eksploatacije mineralnih sirovina (nadzirani subjekti/rudarski objekti, koji su osnovani i počeli sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod nadziranih subjekata/rudarskih objekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor procenjuje se kao pretpostavka visok stepen rizika.

Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor koji se sprovodi na osnovu podnetog zahteva, odnosno predstavke vrši se na osnovu elemenata za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor.

Pregled posebnih elemenata za procenu rizika u oblastima geologije i rudarstva i matrica rizika (Prilogu), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Neposredna procena rizika

Član 3

Ako nadzirani subjekt nije upisan u katastar istražnih polja, katastar eksploatacionih prostora geotermalnih resursa i podzemnih voda ili katastar eksploatacionih polja ima status neregistrovanog subjekta, automatski se procenjuje kritičan rizik, bez upuštanja u dalju procenu rizika.

Ako se kod poslodavca dogodila smrtna povreda na radu, teška povreda na radu sa smrtnim ishodom, grupna povreda na radu u okviru koje je zaposleni zadobio smrtnu povredu na radu ili tešku povredu na radu sa smrtnim ishodom, kod nadziranog subjekta se utvrđuje stepen kritičnog rizika, bez upuštanja u dalju procenu rizika.

Isto dejstvo imaju i činjenice koje ukazuju na to da je učinjeno krivično delo ili da je određeno (poznato ili nepoznato) lice učinilac krivičnog dela.

Prilikom incidenta ili takvog događaja kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta koji je za posledicu imao ozbiljno ugrožavanje života i zdravlja ljudi, životinja i biljaka, životne sredine i imovine automatski se procenjuje kritičan rizik, bez procene rizika na osnovu ostalih posebnih elemenata za procenu rizika.

Ako se kod nadziranog subjekta dogodila teška povreda na radu utvrđuje se stepen visokog rizika, bez upuštanja u dalju procenu rizika.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 4

Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao kritičan inspekcijski nadzor obavlja se najmanje dva puta godišnje.

Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao visok inspekcijski nadzor obavlja se najmanje jedan put godišnje.

Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao srednji inspekcijski nadzor obavlja se najmanje jedan put godišnje.

Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao nizak inspekcijski nadzor obavlja se najmanje jedan put u dve godine.

Ako je procenjen neznatan rizik inspekcijski nadzor obavlja se najmanje jednom u tri godine.

Ako se promene elementi na osnovu kojih je izvršena procena rizika i naknadno se proceni da je stepen rizika neznatan, inspekcijski nadzor se ne vrši.

Ako se praćenjem utvrdi da je neznatan rizik povećan i da prelazi u neki od viših stepen rizika, inspekcijski nadzor obavlja se u učestalosti predviđenoj za odgovarajući stepen rizika.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti geologije i rudarstva

Član 5

Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i posebne zahteve za usklađenost planova inspekcijskog nadzora u oblasti geologije i rudarstva iz delokruga poslova organa državne uprave i poslova poverenim organima autonomne pokrajine.

U planu inspekcijskog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi inspekcijskog nadzora u oblasti geološke i rudarske inspekcije i iskazuju u merljivim efektima za koje geološka i rudarska inspekcija planira da budu ostvareni.

Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti geološke i rudarske inspekcije usmeravaju se prvenstveno ka nadziranim subjektima, rudarskim objektima kod kojih je procenjen kritičan i visok stepen rizika, kako bi se taj stepen rizika smanjio, kao i prema onim subjektima i objektima kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.

Završna odredba

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u,,Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTIMA GEOLOGIJE I RUDARSTVA I MATRICA RIZIKA

I. Posebni elementi za procenu rizika

1. Posebni elementi za procenu prirode štetnih posledica

Tabela 1 - Priroda delatnosti

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Podzemna eksploatacija čvrstih energetskih mineralnih sirovina

Kritičan

5

Podzemna eksploatacija metaličnih mineralnih sirovina

Kritičan

5

Eksploatacija tečnih i gasovitih mineralnih sirovina

Kritičan

5

Podzemna eksploatacija nemetaličnih mineralnih sirovina

Kritičan

5

Rudarski radovi u procesu geoloških istraživanja - podzemni

Visok

4

Površinska eksploatacija čvrstih energetskih mineralnih sirovina

Visok

4

Površinska eksploatacija metaličnih mineralnih sirovina

Visok

4

Eksploatacija podzemnih voda

Visok

4

Površinska eksploatacija tehničko-građevinskog kamena

Srednja

3

Rudarski radovi u procesu geoloških istraživanja - površinski

Srednja

3

Primenjena geološka istraživanja energetskih mineralnih sirovina

Visok

4

Površinska eksploatacija arhitektonsko-građevinskog kamena

Srednja

3

Eksploatacija šljunka i peska

Srednja

3

Primenjena geološka istraživanja metaličnih mineralnih sirovina

Srednja

3

Primenjena geološka istraživanja nemetaličnih mineralnih sirovina

Srednja

3

Primenjena geološka istraživanja - hidrogeološka istraživanja ili istraživanja geotermalnih resursa

Srednja

3

Eksploatacija geotermalnih resursa

Srednja

3

Eksploatacija opekarskih i keramičkih sirovina

Niska

2

Površinska eksploatacija ostalih nemetaličnih mineralnih sirovina

Niska

2

Primenjena inženjerskogeološka - geotehnička istraživanja

Niska

2

Eksploatacija prirodnih građevinskih materijala

Neznatan

1

Ručno ispiranje plemenitih metala iz aluvijalnih nanosa i skupljanje drugih minerala sa površine zemlje

Neznatan

1

2. Posebni elementi za procenu obima štetnih posledica

Tabela 2 - Geološka istraživanja - Obim štetnih delatnosti - Vrsta geoloških radova

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Istražno bušenje

Visok

4

Geološki istražni raskopi

Srednji

3

Revitalizacija bušotine

Srednji

3

Geofizička ispitivanja

Nizak

2

Geološko kartiranje terena

Neznatan

1

 

Tabela 3 - Geološka istraživanja - Obim štetnih delatnosti - Angažovan broj radnika

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Preko 20 radnika

Visok

4

Angažovano 9-20 radnika

Srednji

3

Angažovano 5-8 radnika

Nizak

2

Angažovano do 4 radnika

Neznatan

1

 

Tabela 4 - Geološka istraživanja - Obim štetnih delatnosti - Rok trajanja primenjenih geoloških istraživanja

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Do 6 meseci

Visok

3

Od 6 do 18 meseci

Srednji

2

Preko 18 meseci

Nizak

1

 

Tabela 5 - Eksploatacija resursa podzemnih voda i geotermalnih resursa - Obim štetnih delatnosti - Količina eksploatacije resursa

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Preko 100 l/s

Kritičan

4

Od 20 do 100 l/s

Visok

3

Od 5 do 20 l/s

Srednji

2

Do 5 l/s

Nizak

1

 

Tabela 6 - Eksploatacija resursa podzemnih voda i geotermalnih resursa - Obim štetnih delatnosti - Namena resursa

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Upotreba resursa za vodosnabdevanje stanovništva

Kritičan

5

Upotreba resursa u industriji hrane i pića

Visok

4

Upotreba resursa kao tehnička voda

Srednji

3

Upotreba resursa kao geotermalni resurs

Nizak

2

Upotreba resursa u okviru porodičnog domaćinstva

Neznatan

1

 

Tabela 7 - Eksploatacija mineralnih sirovina - Obim štetnih delatnosti - Vrsta rudarskih radova

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Rad u eksplozivnoj radnoj sredini

Kritičan

5

Bušačko - minerski radovi

Visoka

4

Upotreba mašina za eksploataciju mase veće od 200 tona

Visoka

4

Flotacijsko jalovište

Visoka

4

Upotreba mašina za eksploataciju mase manje od 200 tona

Srednja

3

Formirano na kopu više od 3 etaže

Srednja

3

Podvodna eksploatacija mineralnih sirovina

Srednja

3

Formirano na kopu manje od 3 etaže

Niska

2

Eksploatacija ručnim alatima

Neznatna

1

 

Tabela 8 - Eksploatacija mineralnih sirovina - Obim štetnih delatnosti - Angažovani broj radnika

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Preko 1.000 radnika

Kritičan

5

Angažovano 250-1.000 radnika

Visok

4

Angažovano 50-250 radnika

Srednja

3

Angažovano 10-50 radnika

Niska

2

Angažovano do 10 radnika

Neznatan

1

 

Tabela 9 - Eksploatacija mineralnih sirovina - Obim štetnih delatnosti - Fizički obim proizvodnje

Obim štetne posledice

Numerička vrednost

Obim proizvodnje veći od 100.000 m3 (>300.000 tona)

Kritičan

5

Obim proizvodnje od 50.000 m3-100.000 m3 (do 300.000 tona)

Visok

4

Obim proizvodnje od 20.000 m3-50.000 m3 (do 150.000 tona)

Srednji

3

Obim proizvodnje od 200 m3-20.000 m3 (do 50.000 tona)

Nizak

2

Obim proizvodnje do 200 m3 (do 2.000 tona)

Neznatan

1

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u procesu primenjenih geoloških istraživanja i obima štetnih posledica koji se ogleda u vrsti geoloških radova, angažovanog broja radnika i roka trajanja primenjenih geoloških istraživanja.

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u procesu eksploatacije resursa podzemnih voda i geotermalnih resursa i obima štetnih posledica koji se ogleda u količini eksploatisanog resursa i nameni resursa.

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koje mogu nastati u procesu eksploatacije mineralnih sirovina i obima štetnih posledica koji se ogleda u vrsti rudarskih radova, angažovanog broja radnika i obima proizvodnje mineralne sirovine u oblasti rudarstva.

Broj bodova za procenu štetnih posledica u oblasti geoloških istraživanja dobija se množenjem numeričkih vrednosti iz tabela 1, 2, 3 i 4, tabela 1 x tabela 2 x tabela 3 x tabela 4. Broj bodova je u rasponu od 1-240.

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica - Geološka istraživanja

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatan

1-4

1

Nizak

5-10

2

Srednji

11-40

3

Visok

41-120

4

Kritičan

121-240

5

Broj bodova za procenu štetnih posledica u oblasti eksploatacija resursa podzemnih voda i geotermalnih resursa dobija se množenjem numeričkih vrednosti iz tabela 1, 5 i 6, tabela 1 x tabela 5 x tabela 6. Broj bodova je u rasponu od 1-80.

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica - Geološka istraživanja

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatan

1-4

1

Nizak

5-8

2

Srednji

9-20

3

Visok

21-40

4

Kritičan

41-80

5

Broj bodova za procenu štetnih posledica u oblasti eksploatacije mineralnih sirovina dobija se množenjem numeričkih vrednosti iz tabela 1, 7, 8 i 9, tabela 1 x tabela 7 x tabela 8 x tabela 9. Broj bodova je u rasponu od 1-625.

Težina štetnih posledica - Eksploatacija mineralnih sirovina

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatan

1-4

1

Nizak

5-16

2

Srednji

17-81

3

Visok

82-256

4

Kritičan

257-625

5

4. Posebni elementi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog nadzora

Opis
verovatnoće

Numerička vrednost

Neznatan

Neznatna

1

Nizak

Niska

2

Srednji

Srednja

3

Visok

Visoka

4

Kritičan

Kritična

5

 

2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u prethodnom inspekcijskom nadzoru

Utvrđeno stanje i naložene mere

Opis
verovatnoće

Numerička vrednost

Nisu utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti

Neznatna

1

Utvrđene su nezakonitosti i nepravilnosti i zapisnikom su naložene mere za njihovo otklanjanje

Niska

2

Utvrđene su nezakonitosti i nepravilnosti i rešenjem su naložene mere za njihovo otklanjanje

Srednja

3

Utvrđene su nezakonitosti i nepravilnosti i rešenjem je zabranjen rad

Visoka

4

Podneta je prekršajna prijava, prijava za privredni prestup ili krivična prijava

Kritična

5

 

3) Spremnost i sposobnost nadziranog subjekta da izvrši naložene mere i otkloni utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti i tako ostvari zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja

Postupanje

Opis
verovatnoće

Numerička vrednost

Nisu izrečene mere (nisu utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti)

Neznatna

1

Mere za otklanjanje nezakonitosti ili nepravilnosti koje su naložene zapisnikom su izvršene u potpunosti u naloženom roku

Niska

2

Mere za otklanjanje nezakonitosti ili nepravilnosti koje su naložene zapisnikom nisu izvršene ili su izvršene delimično i doneto je rešenje kojim je naloženo izvršenje neizvršenih mera iz zapisnika

Srednja

3

Rešenje o zabrani obavljanja delatnosti/aktivnosti/rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka

Visoka

4

Podneta krivična prijava, Izostanak saradnje sa inspektorom/Onemogućavanja, sprečavanje ili ometanje inspektora u obavljanju službenih radnji

Kritična

5

5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod stepena rizika utvrđenog u prethodnom inspekcijskom nadzoru i nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u prethodnom inspekcijskom nadzoru i spremnosti i sposobnosti nadziranog subjekta da izvrši naložene mere i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 125 bodova.

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

Neznatna

1-4

1

Niska

5-8

2

Srednja

9-27

3

Visoka

28-64

4

Kritična

65-125

5

II. Matrica rizika i metod za procenu rizika

Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.

Matrica rizika 5 x 5 obuhvata svaku kombinaciju od pet nivoa težine štetnih posledica (numeričke vrednosti od 1 do 5) i verovatnoće nastanka štetnih posledica (numeričke vrednosti od 1 do 5) za procenu stepena rizika.

U tabeli 1 je prikazana metoda 5 x 5 - matrica rizika.

Za primenu ove metode potrebno je za svaki nadzirani subjekt, odnosno nadzirani objekt (koji se analizira primenom metode) utvrditi:

- težinu štetnih posledica i

- verovatnoću nastanka štetnih posledica.

Za utvrđenu težinu štetnih posledica i verovatnoću nastanka štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).

Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Težina štetnih posledica

Neznatna

Niska

Srednja

Visoka

Kritična

1

2

3

4

5

Neznatna

1

1

2

3

4

5

Niska

2

2

4

6

8

10

Srednja

3

3

6

9

12

15

Visoka

4

4

8

12

16

20

Kritična

5

5

10

15

20

25

Tabela 2: Stepen rizika

Brojčana vrednost rizika

Stepen rizika

1, 2

Neznatan

3, 4, 5

Nizak

6, 8, 9

Srednji

10, 12, 15, 16

Visok

20, 25

Kritičan