PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI ELEKTROENERGETIKE("Sl. glasnik RS", br. 106/2018) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti elektroenergetike.
Posebni elementi za procenu rizika
Kod novoosnovanih subjekata, odnosno objekata (subjekti, odnosno objekti koji su osnovani i počeli sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod subjekata, odnosno objekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor procenjuje se kao pretpostavka srednji stepen rizika.
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor koji se sprovodi na osnovu podnetog zahteva, odnosno predstavke vrši se na osnovu elemenata za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor.
Pregled posebnih elemenata za procenu rizika kod inspekcijskog nadzora u oblasti elektroenergetike i matrica rizika (Prilog), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
U slučaju kada nadzirani subjekt, odnosno nadzirani objekt imaju status ne registrovanog subjekta, odnosno objekta automatski se procenjuje kritičan rizik, bez procene rizika na osnovu ostalih posebnih elemenata za procenu rizika.
Takođe, u slučaju kada je učinjeno krivično delo od strane nadziranog subjekta automatski se procenjuje kritičan rizik, bez procene rizika na osnovu ostalih posebnih elemenata za procenu rizika.
Prilikom incidenta ili takvog događaja kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta koji je za posledicu imao ozbiljno ugrožavanje života i zdravlja ljudi, životinja i biljaka, životne sredine i imovine automatski se procenjuje kritičan rizik, bez procene rizika na osnovu ostalih posebnih elemenata za procenu rizika.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao kritičan, nakon izvršenja naloženih mera i otklanjanja svih nezakonitosti i nepravilnosti koje se utvrđuju kontrolnim inspekcijskim nadzorom, naredni inspekcijski nadzor vrši se najkasnije u roku od godinu dana.
Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao visok, nakon izvršenja naloženih mera i otklanjanja svih nezakonitosti i nepravilnosti koje se utvrđuju kontrolnim inspekcijskim nadzorom ili na osnovu dostavljenih naloga za rad za otklanjanje nezakonitosti i nepravilnosti, naredni inspekcijski nadzor vrši se najkasnije u godini nakon obavljenog sledećeg redovnog remonta elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija koji je propisan u skladu sa tehničkim propisom kojim se uređuju pregledi i ispitivanja elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija tokom veka upotrebe.
Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao srednji, nakon izvršenja naloženih mera ukoliko su iste naložene i otklanjanja svih nezakonitosti i nepravilnosti koje se utvrđuju kontrolnim inspekcijskim nadzorom ili na osnovu dostavljenih naloga za rad za otklanjanje nezakonitosti i nepravilnosti, naredni inspekcijski nadzor vrši se najkasnije jednom u tri godine.
Kod nadziranog subjekta, odnosno nadziranog objekta kod kojeg je stepen rizika procenjen kao nizak naredni inspekcijski nadzor vrši se najkasnije jednom u pet godina.
Ako je procenjen neznatan rizik, inspekcijski nadzor se ne vrši, izuzev ako ne nastanu uslovi za sprovođenje vanrednog inspekcijskog nadzora.
U slučaju novoosnovanih subjekata, odnosno objekata (subjekti, odnosno objekti koji su osnovani i počeli sa obavljanjem delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod subjekata, odnosno objekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor, osim procenjenog stepena rizika, inspekcijski nadzor vrši se u zavisnosti od novoizgrađenih elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija, odnosno od proširenja elektroenergetske infrastrukture od strane nadziranog energetskog subjekta.
Ako se promene elementi na osnovu kojih je izvršena procena rizika i naknadno se proceni da je stepen rizika neznatan, inspekcijski nadzor se ne vrši.
Ako se praćenjem utvrdi da je neznatan rizik povećan i da prelazi u neki od viših stepen rizika, inspekcijski nadzor vrši se u učestalosti predviđenoj za odgovarajući stepen rizika.
Posebni elementi plana kod inspekcijskog nadzora u oblasti elektroenergetike
Plan inspekcijskog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) broj i vrstu nadziranih subjekata, odnosno nadziranih objekata u kojima je planiran redovan inspekcijski nadzor, po oblastima nadzora definisanim kontrolnim listama;
2) broj i vrstu nadziranih subjekata, odnosno nadziranih objekata u kojima je planiran vanredan utvrđujući inspekcijski nadzor u postupku dobijanja i proširenja licence za obavljanje energetske delatnosti, proizvodnje električne energije, kombinovane proizvodnje električne i toplotne energije, prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom, distribucije električne energije i upravljanja distributivnim sistemom, distribucije električne energije i upravljanja zatvorenim distributivnim sistemom;
3) broj i vrstu nadziranih subjekata u kojima su planirane službene savetodavne posete;
4) aktivnosti i angažovanosti elektroenergetskih inspektora na poslovima koji nisu direktno vezani za inspekcijski nadzor.
Planom inspekcijskog nadzora, aktivnosti elektroenergetskih inspektora se usmeravaju prvenstveno ka nadziranim subjektima kod kojih je procenjen kritičan stepen rizika kako bi se taj stepen rizika smanjio, odnosno ka nadziranim subjektima, odnosno objektima kod kojih u skorijem periodu nije vršen inspekcijski nadzor, kao i onim delatnostima u kojima je konstatovan povećan broj nezakonitosti i nepravilnosti u prethodnom periodu.
Plan inspekcijskog nadzora može da sadrži i posebne zahteve koji se odnose na usklađenost planova inspekcijskih nadzora u oblasti elektroenergetike između republičkih elektroenergetskih inspektora i elektroenergetskih inspektora koji obavljaju poverene poslove inspekcijskog nadzora na teritoriji autonomne pokrajine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH ELEMENATA ZA PROCENU RIZIKA KOD INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI ELEKTROENERGETIKE I MATRICA RIZIKA
I. Posebni elementi za procenu rizika
1. Posebni elementi za procenu prirode štetnih posledica
Namena elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija u nadziranom objektu, odnosno vrsta delatnosti koja se obavlja u nadziranom objektu |
Opis štetne |
Numerička |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za proizvodnju električne energije u Hidroelektranama |
Kritična |
5 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za proizvodnju električne energije u Termoelektranama |
Kritična |
5 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom naponskog nivoa 400/220/110 kV |
Kritična |
5 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom naponskog nivoa 220/110 kV |
Visoka |
4 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za distribuciju električne energije i upravljanje distributivnim sistemom naponskog nivoa 110/35 kV |
Visoka |
4 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za distribuciju električne energije i upravljanje distributivnim sistemom naponskog nivoa 35/10 kV |
Srednja |
3 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za distribuciju električne energije i upravljanje zatvorenim distributivnim sistemom naponskog nivoa 35/10/0,4 kV |
Srednja |
3 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije za distribuciju električne energije i upravljanje distributivnim sistemom naponskog nivoa 10/0,4 kV |
Niska |
2 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije u postrojenjima za kombinovanu proizvodnju električne i toplotne energije |
Niska |
2 |
Elektroenergetski objekti, uređaji i instalacije u postrojenjima za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije |
Neznatna |
1 |
Napomena: |
2. Posebni elementi za procenu obima štetnih posledica
1) Nazivna snaga elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija koja se nalazi u nadziranom objektu i koristi u vršenju određene delatnosti od strane nadziranog subjekta |
||
Nazivna snaga u (MW) |
Opis štetne |
Numerička |
1-3 |
Neznatna |
1 |
3-10 |
Niska |
2 |
10-30 |
Srednja |
3 |
30-100 |
Visoka |
4 |
Preko 100 - 750 |
Kritična |
5 |
2) Naponski nivo elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija, koji se nalazi u nadziranom objektu i koristi u vršenju određene delatnosti od strane nadziranog subjekta |
||
Naponski nivo u (kV) |
Opis štetne |
Numerička |
10/0,4 |
Neznatna |
1 |
35/10 |
Niska |
2 |
110/35 |
Srednja |
3 |
220/110 |
Visoka |
4 |
400/220 |
Kritična |
5 |
3. Težina štetnih posledica
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica koja proizilazi iz namene elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija u nadziranom objektu, odnosno vrste delatnosti koja se obavlja u nadziranom objektu i obima štetnih posledica koji zavisi od nazivne snage elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija i naponskog nivoa elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija, a koja se nalazi u nadziranom objektu i koristi u vršenju određene delatnosti od strane nadziranog subjekta.
Težina štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 125.
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova.
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Neznatna |
1-4 |
1 |
Niska |
5-8 |
2 |
Srednja |
9-27 |
3 |
Visoka |
28-64 |
4 |
Kritična |
65-125 |
5 |
4. Posebni elementi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica
1) Rizik utvrđen u prethodnom inspekcijskom nadzoru |
||
Stepen rizika iz prethodnog nadzora |
Opis verovatnoće |
Numerička |
Neznatan |
Neznatna |
1 |
Nizak |
Niska |
2 |
Srednji |
Srednja |
3 |
Visok |
Visoka |
4 |
Kritičan |
Kritična |
5 |
2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u prethodnom inspekcijskom nadzoru |
||
Utvrđeno stanje i naložene mere |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nisu utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti |
Neznatna |
1 |
Utvrđene su nezakonitosti i nepravilnosti i zapisnikom su naložene mere za njihovo otklanjanje |
Niska |
2 |
Utvrđene su nezakonitosti i nepravilnosti i rešenjem su naložene mere za njihovo otklanjanje |
Srednja |
3 |
Utvrđene su nezakonitosti i nepravilnosti i rešenjem je zabranjena upotreba elektroenergetskih objekata, uređaja i instalacija |
Visoka |
4 |
Podneta je prekršajna prijava, prijava za privredni prestup ili krivična prijava |
Kritična |
5 |
3) Spremnost i sposobnost nadziranog subjekta da izvrši naložene mere i otkloni utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti i tako ostvari zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja |
||
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nisu izrečene mere (nisu utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti) |
Neznatna |
1 |
Mere za otklanjanje nezakonitosti ili nepravilnosti koje su naložene zapisnikom ili rešenjem su izvršene u potpunosti u naloženom roku |
Niska |
2 |
Mere za otklanjanje nezakonitosti ili nepravilnosti koje su naložene zapisnikom nisu izvršene ili su izvršene delimično i doneto je rešenje kojim je naloženo izvršenje neizvršenih mera iz zapisnika |
Srednja |
3 |
Mere za otklanjanje nezakonitosti ili nepravilnosti koje su naložene rešenjem su izvršene delimično i podnet je zahtev za produžetak roka za neizvršene mere |
Visoka |
4 |
Mere za otklanjanje nezakonitosti ili nepravilnosti koje su naložene rešenjem nisu izvršene |
Kritična |
5 |
5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica
Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod stepena rizika utvrđenog u prethodnom inspekcijskom nadzoru i nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u prethodnom inspekcijskom nadzoru i spremnosti i sposobnosti nadziranog subjekta da izvrši naložene mere i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova - od 1 do 125.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Neznatna |
1-4 |
1 |
Niska |
5-8 |
2 |
Srednja |
9-27 |
3 |
Visoka |
28-64 |
4 |
Kritična |
65-125 |
5 |
II. Matrica rizika i metod za procenu rizika
Matrica rizika 5 x 5 obuhvata svaku kombinaciju od pet nivoa težine štetnih posledica (numeričke vrednosti od 1 do 5) i verovatnoće nastanka štetnih posledica (numeričke vrednosti od 1 do 5) za procenu stepena rizika.
U tabeli 1 je prikazana metoda 5 x 5 - matrica rizika.
Za primenu ove metode potrebno je za svaki nadzirani subjekt, odnosno nadzirani objekt (koji se analizira primenom metode) utvrditi:
- težinu štetnih posledica i
- verovatnoću nastanka štetnih posledica.
Za utvrđenu težinu štetnih posledica i verovatnoću nastanka štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
Neznatna |
Niska |
Srednja |
Visoka |
Kritična |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Neznatna |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Niska |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Visoka |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Kritična |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Stepen rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5 |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
20, 25 |
Kritičan |