ODLUKA

O RASPOLAGANJU GRAĐEVINSKIM ZEMLJIŠTEM U JAVNOJ SVOJINI GRADA KRAGUJEVCA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 34/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

1. Predmet uređivanja

Član 1

Odlukom o raspolaganju građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada Kragujevca (u daljem tekstu: Odluka) uređuju se uslovi, postupak i način raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini za koje je kao vlasnik u javnoj knjizi za evidenciju nepokretnosti i pravima na njima upisan grad Kragujevac (u daljem tekstu: građevinsko zemljište), pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada Kragujevca, stavljanja van snage rešenja o raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta i drugih rešenja koja se donose na osnovu ove odluke, izmena i raskida pravnih poslova koji se zaključuju na osnovu donetih rešenja, davanja saglasnosti za ozakonjenje objekata, izgradnju i drugih potrebnih saglasnosti.

Gradsko veće se stara o korišćenju građevinskog zemljišta prema nameni zemljišta određenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonima kojima se uređuje oblast raspolaganja građevinskim zemljištem.

2. Pojam građevinskog zemljišta

Član 2

Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.

3. Korišćenje građevinskog zemljišta

Član 3

Građevinsko zemljište se koristi radi izgradnje objekata, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa zakonom.

4. Vrste građevinskog zemljišta

Član 4

Građevinsko zemljište može biti izgrađeno i neizgrađeno.

Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.

Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.

Član 5

Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.

Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje vodom i drugi uslovi).

II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI GRADA

1. Nadležnost i nadležni organi

Član 6

Građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada raspolaže Gradsko veće, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:

1. otuđenje;

2. davanje u zakup;

3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

4. ulaganje u kapital;

5. ustanovljavanje prava stvarne službenosti, u skladu sa posebnom odlukom;

6. davanje saglasnosti za izgradnju i legalizaciju;

7. razmena zemljišta;

8. pribavljanje građevinskog zemljišta;

9. otuđenje za potrebe realizacije projekata iz oblasti javno-privatnog partnerstva.

Grad pribavlja građevinsko zemljište u javnu svojinu u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Član 7

Gradsko veće, donosi rešenje o raspolaganju građevinskim zemljištem kao i sva druga rešenja i druge akte koji se donose na osnovu ove odluke.

Ispunjenost uslova za donošenje rešenja i drugih akata iz stava 1. ovog člana utvrđuje gradska uprava nadležna za poslove imovine (u daljem tekstu: nadležna Uprava), u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.

Član 8

Postupak otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Kragujevca javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda sprovodi Komisija za otuđenje građevinskog zemljišta radi izgradnje objekata koju obrazuje Gradsko veće (u daljem tekstu: Komisija) u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Komisija iz stava 1. ovog člana, radi u sastavu: predsednik, zamenik predsednika i tri člana, kao i sekretar Komisije. Članovi Komisije se imenuju iz reda zaposlenih u upravama nadležnim za imovinsko-pravne poslove, komunalne poslove, poslove planiranja i izgradnje, poslove investicija i za poslove iz oblasti privrede. Administrativno-tehničke poslove za Komisiju obavlja sekretar Komisije koji se imenuje iz redova zaposlenih u gradskoj upravi Grada nadležnoj za imovinsko-pravne poslove(u daljem tekstu: Uprava za imovinu), bez prava glasa kod odlučivanja.

Komisija se sastaje po potrebi, a odluke se donose većinom glasova.

U radu Komisije učestvuje predsednik ili zamenik predsednika, kao i članovi.

O toku postupka javnog nadmetanja, postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom, kao i postupka neposredne pogodbe, vodi se zapisnik.

Član 9

Ugovore o raspolaganju građevinskim zemljištem i sve druge pravne poslove koji se zaključuju na osnovu rešenja iz člana 7. stav 1. ove odluke, zaključuje Gradonačelnik, odnosno lice koje on ovlasti u skladu sa zakonom.

Pravni poslovi iz stava 1. ovog člana overavaju se kod nadležnog organa, u skladu sa zakonima kojima je uređen promet nepokretnosti, javnobeležnička delatnost i vanparnični postupak, a troškove overe, druge troškove, kao i poreske obaveze snosi lice sa kojim Grad zaključuje pravni posao.

Član 10

Pravni poslovi iz člana 9. stav 1. ove odluke, zaključuju se po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog pravobranilaštva, koje je dužno da mišljenje na Nacrt ugovora o raspolaganju građevinskim zemljištem, dostavi u roku koji ne može biti duži od 7 dana od dana prijema zahteva.

2. Tržišna vrednost građevinskog zemljišta

Član 11

Građevinsko zemljište se otuđuje, pribavlja i daje u zakup po tržišnim uslovima, u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.

Izuzetno, građevinsko zemljište se može otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade, u slučajevima propisanim Zakonom i podzakonskim aktima Vlade Republike Srbije.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje ili pribavlja, utvrđuje Gradsko veće na osnovu procene tržišne vrednosti Republičkog poreskog organa ili drugog nadležnog organa u skladu sa odredbama zakona kojim se reguliše oblast javne svojine.

Tržišna vrednost se utvrđuje po 1 m2 građevinskog zemljišta. Ovako utvrđena tržišna vrednost važi šest meseci.

Za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini plaća se cena koja se utvrdi u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom i neposrednom pogodbom i ista se ne može naknadno umanjivati.

Rok plaćanja je 15 dana od dana dostavljanja rešenja licu koje je obveznik plaćanja, a pre potpisivanja Ugovora.

U slučaju da se steknu uslovi za povraćaj uplaćene cene, zakupnine, odnosno naknade, na osnovu stavljanja rešenja van snage, odnosno raskida ugovora, povraćaj sredstava se vrši u roku do 30 dana od dana stavljanja rešenja van snage, odnosno raskida ugovora.

III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 12

Otuđenje građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja ponuda javnim oglasom ili neposrednom pogodbom.

Građevinsko zemljište se otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.

1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta

1.1. Otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem i prikupljanjem ponuda javnim oglasom

Član 13

Građevinsko zemljište se može otuđiti radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.

Postojeće i planirane površine javne namene ne mogu se otuđiti iz javne svojine.

Početna cena je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje, utvrđena odlukom Gradskog veća.

Građevinsko zemljište u javnoj svojini otuđuje se licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište.

Izuzetno od stava 4. ovog člana građevinsko zemljište se može otuđiti po ceni koja je manja od tržišne cene, ili otuđiti bez naknade, u skladu sa podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.

Član 14

Zainteresovano lice inicijativu za pokretanje postupka otuđenja građevinskog zemljišta, podnosi Komisiji za sprovođenje postupka raspolaganja građevinskim zemljištem (u daljem tekstu: Komisija), preko nadležne uprave.

Komisija sačinjava predlog Programa otuđenja i dostavlja Gradskom veću na usvajanje. Program sadrži oznaku površine zemljišta, namenu, urbanističke uslove za izgradnju objekta vrste delatnosti koje se mogu obavljati kao i način i postupak za otuđenje ili davanja u zakup.

Po pribavljenoj dokumentaciji i usvojenom Programu, Komisija iste dostavlja nadležnoj upravi koja sačinjava predlog Rešenja o pokretanju postupka otuđenja i isto dostavlja Gradskom veću na usvajanje.

Rešenje obavezno sadrži: vrstu postupka otuđenja (javno nadmetanje ili neposredna pogodba), opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, vrstu, odnosno namenu objekta koji je predmet otuđenja iz javne svojine Grada, početni iznos cene i iznos depozita.

Na osnovu rešenja, a na predlog Komisije Gradsko veće donosi Odluku o tekstu javnog oglasa.

Po donošenju Rešenja Gradskog veća isto se dostavlja Komisiji koja objavljuje javni oglas za otuđenje građevinskog zemljišta.

Član 15

Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i zvaničnom sajtu grada Kragujevca (www.kragujevac.rs).

Javni oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta sadrži naročito:

1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina, po potrebi druge bliže podatke);

2. vrstu, odnosno namenu objekta;

3. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim komunalnim i drugim pravnim licima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;

4. početni iznos cene;

5. rok zaključenja ugovora o otuđenju i posledice propuštanja roka;

6. rok plaćanja cene i posledicu propuštanja roka;

7. obavezu podnosioca prijave da radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, uplati depozit na depozitni račun Grada, ili položi depozitnu bankarsku garanciju, visinu depozita i rok uplate istog, odnosno polaganja garancije, kao i posledice u slučaju odustanka, odnosno stavljanja rešenja van snage;

8. obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu, odnosno ponudu;

9. rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda;

10. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda;

11. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene;

12. druge podatke i informacije od značaja za uspešno oglašavanje.

Član 16

Radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno postupku prikupljanja ponuda, podnosilac prijave, odnosno ponude mora uplatiti depozit na depozitni račun Grada, s tim da visina depozita ne može biti manja od 10%.

Visina depozita utvrđuje se odlukom Gradskog veća o utvrđivanju teksta javnog oglasa.

Član 17

Rok za podnošenje prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.

Prijave, odnosno ponude se dostavljaju Komisiji na način definisan javnim oglasom.

Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda, sprovodi Komisija.

Član 18

Prijava odnosno ponuda se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac prijave, odnosno ponude.

Prijava, odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena na način propisan zakonom. Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.

Prijava, odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu i matični broj i mora biti potpisana.

Prijava preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena na način propisan zakonom. Uz prijavu, odnosno ponudu preduzetnika prilaže se izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.

Uz prijavu, odnosno ponudu se podnosi dokaz o uplati depozita, kao i izjava podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.

Ponuda mora da sadrži iznos ponuđene cene, koji je isti ili veći od početnog iznosa utvrđenog oglasom.

Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.

Troškove oglašavanja snosi gradska uprava nadležna za poslove imovine.

Član 19

Prijavu, odnosno ponudu ne mogu podneti predsednik, zamenik predsednika niti bilo koji član Komisije, kao i sekretar Komisije.

Član 20

Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda je javan.

Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik.

Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja ponuda javnim oglasom su ispunjeni i ukoliko se na javni oglas prijavi samo jedan učesnik, u kom slučaju se građevinsko zemljište otuđuje pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos cene.

Član 21

Predsednik Komisije otvara sednicu komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početni iznos cene.

Predsednik Komisije konstatuje koliko je prijava, odnosno ponuda primljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave, odnosno ponude.

Predsednik Komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu, odnosno ponudu.

Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, odnosno ponude, ko je od podnosilaca prijava, odnosno ponuda prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja, odnosno prisustvuje postupku otvaranja ponuda i koje su prijave, odnosno ponude neblagovremene, odnosno nepotpune.

Predsednik Komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.

Predsednik Komisije konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune ponude odbacuju.

Komisija utvrđuje koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene.

Predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude iznosa cene.

Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže iznos cene koji nudi.

Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.

Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu sa naznakom visine iznosa.

Predsednik Komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno.

Komisija je dužna da u roku od tri radna dana od dana okončanja javnog nadmetanja odnosno, odnosno otvaranja ponuda prispelih po javnom oglasu za prikupljanje ponuda, dostavi Gradskom veću izveštaj o sprovedenom postupku javnog nadmetanja odnosno prikupljanju ponuda.

Svi prisutni podnosioci prijava, odnosno ponuda imaju pravo uvida u podnete prijave, odnosno ponude, kao i pravo na pisanu primedbu Komisiji na tok postupka.

Uložena primedba i postupanje po istoj mora da budu navedeni u izveštaju Komisije.

Nakon završenog javnog nadmetanja Komisija u roku od osam dana donosi odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača.

Podnosilac prijave, odnosno ponude koji je stavio pisanu primedbu na tok i način sprovođenja postupka, ima pravo žalbe Gradskom veću preko Komisije na odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača u roku od 8 dana od dana prijema rešenja.

Donošenje rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta i postupanje po žalbi, sprovode se po načelima i odredbama Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik RS", broj 18/2016).

Član 22

Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.

Ukoliko se na javni oglas o prikupljanju ponuda, prijave dva ili više učesnika i ponude isti iznos cene, Komisija će zatražiti da u novom roku, od tri dana, ponuđači dostave drugu ponudu o visini cene, koja mora biti veća od prethodne ponude.

Član 23

Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane nakon što predsednik Komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najviši iznos cene odustane pošto je komisija utvrdila koji ponuđač je ponudio najviši iznos cene, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Lice iz st. 1. i 2. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita.

U slučajevima iz st. 1. i 2. ovog člana, rešenje o ponavljanju postupka javnog oglašavanja donosi Gradsko veće.

Član 24

Odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača i zapisnik sa javnog nadmetanja, Komisija dostavlja nadležnoj upravi koja sačinjava Predlog rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta i isto dostavlja Gradskom veću na usvajanje.

Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: Rešenje o otuđenju) sadrži naročito:

1. način otuđenja (javno oglašavanje - javno nadmetanje ili prikupljanje ponuda javnim oglasom, odnosno neposredna pogodba i razlog neposredne pogodbe);

2. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;

3. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);

4. iznos cene, rok plaćanja, račun na koji se vrši plaćanje i posledice propuštanja plaćanja u roku, a ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje u postupku javnog oglašavanja i iznos uplaćenog depozita;

5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, odnosno elemente iz člana 8. ove odluke;

6. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju zaključi ugovor o otuđenju i posledicu propuštanja zaključenja ugovora u roku.

Član 25

Nakon donošenja Rešenja o otuđenju nadležna uprava sačinjava Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju).

Član 26

Ugovor o otuđenju se zaključuje sa licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja o otuđenju, a nakon isplate ukupnog iznosa cene.

Ugovor o otuđenju sadrži naročito:

1. podatke o građevinskom zemljištu (katastarska parcela, katastarska opština, površina i po potrebi druge bliže podatke);

2. iznos cene;

3. iznos uplaćenog depozita ukoliko je građevinsko zemljište otuđeno u postupku javnog oglašavanja;

4. potvrdu da je cena izmirena u celosti i saglasnost Grada da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, upiše pravo svojine na građevinskom zemljištu;

5. vrstu, odnosno namenu objekta ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, odnosno odredbe iz člana 8. ove odluke;

6. konstataciju o roku u kome će lice kome je građevinsko zemljište otuđeno biti uvedeno u posed istog;

7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveza;

8. način rešavanja sporova;

9. uslove, način i postupak za raskid ugovora;

10. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;

11. druga prava i obaveze.

1.2. Otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom

Član 27

Građevinsko zemljište može se otuđiti i neposrednom pogodbom u slučajevima predviđenim zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.

Građevinsko zemljište u javnoj svojini, kao i udeli na građevinskom zemljištu, mogu se otuđiti drugom suvlasniku po pravu preče kupovine, neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje, zakonom kojim se uređuju osnovi svojinsko pravnih odnosa i zakonom kojim se uređuje promet nepokretnosti.

Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta, kao i udela na građevinskom zemljištu, neposrednom pogodbom, podnosi se preko gradske nadležne uprave.

Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta, odnosno u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja po podnetom prigovoru, da pismenu izjavu da je saglasan sa cenom i da prihvata plaćanje ukupne tržišne cene u roku od petnaest dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta.

U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvati cenu i plaćanje cene u propisanom roku, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.

Postupak donošenja Rešenja o otuđenju i zaključenja ugovora o otuđenju je isti kao kod otuđenja javnim oglasom.

Postupak otuđenja građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom sprovodi gradska nadležna uprava.

Član 28

Građevinsko zemljište u javnoj svojini se može otuđiti drugom suvlasniku, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u slučaju:

1. da postoji suvlasništvo na katastarskoj parceli za koju nema urbanističkih uslova za formiranje dve ili više građevinskih parcela;

2. da idealni deo građevinskog zemljišta u javnoj svojini preračunat u realni deo ne ispunjava uslov za formiranje posebne građevinske parcele;

3. da se građevinska parcela sastoji od više katastarskih parcela od kojih su neke u javnoj, a neke u privatnoj svojini, s tim da građevinsko zemljište u javnoj svojini ne ispunjava uslov za posebnu građevinsku parcelu, a nisu ispunjeni drugi uslovi za otuđenje neposrednom pogodbom u postupku ispravke granice susednih katastarskih parcela;

4. da postoji suvlasništvo na građevinskoj parceli na kojoj drugi suvlasnik ima sagrađen objekat sa građevinskom, odnosno upotrebnom dozvolom ili da je građevinska parcela infrastrukturno uređena sredstvima drugog suvlasnika, pa bi parcelacijom bio narušen integritet izgrađenih objekata i prostorne infrastrukture;

5. drugim slučajevima predviđenim zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.

2. Cena i rok plaćanja

Član 29

Cena predstavlja prihod Grada i uplaćuje se na odgovarajući račun Grada.

Obaveza plaćanja cene utvrđuje se rešenjem o otuđenju.

Lice kome se građevinsko zemljište otuđuje je obavezno da cenu plati u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju, a pre potpisivanja ugovora o otuđenju.

Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju rešenja o otuđenju se prenosi na odgovarajući račun Grada.

Uplaćeni depozit od strane učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima isto nije otuđeno, uprava nadležna za poslove finansija po dobijanju obaveštenja od Komisije, vraća uplatiocu, najkasnije u roku od osam dana od dana održane sednice Komisije.

3. Stavljanje van snage rešenja o otuđenju

Član 30

Gradsko veće na predlog nadležne uprave, donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju u slučaju da lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište:

1. ne plati cenu u roku utvrđenom rešenjem o otuđenju;

2. odustane od otuđenja posle izvršenog plaćanja cene, a pre zaključenja ugovora o otuđenju;

3. posle izvršenog plaćanja cene ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o otuđenju.

U slučaju iz stava 1. tačka 1. ovog člana, predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o otuđenju, podnosi Uprava, odmah po proteku roka za plaćanje cene.

U slučaju iz stava 1. tačka 2. i 3. ovog člana, predlog za donošenja rešenja o stavljanju van snage rešenja o otuđenju, podnosi Uprava, odnosno lice kome je rešenjem otuđeno građevinsko zemljište.

Lice iz stava 1. tačka 1. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda, a eventualno data depozitna bankarska garancija će se naplatiti.

Lice iz stava 1. tačka 2. i 3. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.

Član 31

Gradsko veće donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju i u slučaju da u parničnom postupku pokrenutom od strane učesnika javnog nadmetanja, odnosno učesnika u postupku prikupljanja ponuda, bude pravosnažno poništen ugovor o otuđenju.

4. Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta

Član 32

Ugovor o otuđenju se može raskinuti u slučaju da lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je otuđeno, kao i ukoliko ne izvršava druge obaveze iz ugovora o otuđenju, a sve u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, predlog za raskid ugovora o otuđenju podnosi lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, odnosno nadležna uprava.

Član 33

Po predlogu za raskid ugovora o otuđenju Gradsko veće donosi rešenje kojim se stavlja van snage rešenje o otuđenju.

Na osnovu rešenja iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik, u ime i za račun Grada, i lice kome je građevinsko zemljište otuđeno zaključuju sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja iz stava 1. ovog člana, licu kome je građevinsko zemljište otuđeno.

U slučaju da ne bude zaključen sporazumni raskid ugovora o otuđenju, u roku iz prethodnog stava, Gradonačelnik ima obavezu da jednostrano raskine ugovor o otuđenju, u skladu sa zakonom kojim se regulišu obligacioni odnosi, na predlog nadležne uprave.

Potpisi ugovorača na ugovoru o raskidu ugovora o otuđenju, overavaju se pred nadležnim organom, a troškovi overe padaju na teret lica sa kojim se raskida ugovor.

Član 34

Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava svojine u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.

Lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime cene, u nominalnom iznosu, umanjenog za iznos depozita.

IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP

Član 35

Građevinsko zemljište se može dati u zakup radi:

1. izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom;

2. postavljanja montažnih objekata (kioska);

3. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju;

4. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;

5. davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonom i

6. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.

1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola

Član 36

Postupak davanja u zakup na određeno vreme građevinskog zemljišta za izgradnju objekata za koje se izdaje privremena građevinska dozvola i za postavljanje montažnih objekata, sprovodi nadležna uprava.

2. Davanje građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima

Član 37

U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima, građevinsko zemljište se može dati u zakup na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.

Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva, a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.

Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade kada se radi o realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, kao i kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.

Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz stava 1., 2. i 3. ovog člana, vrši se na način i pod uslovima propisanim podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.

Učesnik javnog nadmetanja, odnosno učesnik u postupku prikupljanja ponuda koji smatra da je građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona, podzakonskog akta Vlade Republike Srbije, odnosno ove Odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.

V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI

Član 38

Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine, a sve u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima.

Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i davanje građevinskog zemljišta u zakup i razmena.

Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, s tim da se građevinsko zemljište može otuđiti ili dati u zakup bez naknade, odnosno po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.

U slučaju da se međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši po tržišnim uslovima, tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje Republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti.

Zahtev za međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta, nadležnoj Upravi podnosi Gradonačelnik.

VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL

Član 39

Građevinsko zemljište se može unositi kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala.

Unošenje građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana, vrši se u skladu sa zakonom kojima je uređena oblast privrednih društava i javnih preduzeća i opštim aktima Skupštine grada Kragujevca.

VII USTANOVLJAVANJE PRAVA STVARNE SLUŽBENOSTI

Član 40

Rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, kao poslužnom dobru, može se doneti kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima, ugovor o ustanovljavanju prava službenosti predviđen kao imovinsko-pravni osnov.

Rešenje o ustanovljavanju prava stvarne službenosti iz stava 1. ovog člana, može se doneti i u drugim slučajevima kada je to, s obzirom na okolnosti, neophodno.

Uz zahtev za donošenje rešenja iz stava 1. ovog člana, podnosilac zahteva prilaže nalog za dostavljanje ugovora o ustanovljavanju prava službenosti, izdat od organa nadležnog za izdavanje građevinske dozvole, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova.

Uz zahtev za donošenje rešenja iz stava 2. ovog člana, podnosilac zahteva prilaže nalaz veštaka odgovarajuće struke i Idejni projekat trase infrastrukturnog objekta, iz koga sledi neophodnost konstituisanja prava službenosti.

Za ustanovljeno pravo stvarne službenosti se plaća naknada, obračunata u skladu sa posebnom odlukom Grada kojom se utvrđuje visina naknade za ustanovljenje prava službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada.

Ako Grad nema posebnu odluku za utvrđivanje naknade, naknada se utvrđuje prema proceni Republičke poreske uprave.

Ako Republička poreska uprava nema razrađene kriterijume za utvrđivanje naknade, naknada se utvrđuje prema nalazu privrednog društva, odnosno drugog lica ovlašćenog i registrovanog za poslove veštačenja, u kom slučaju troškove veštačenja snosi podnosilac zahteva.

Obaveza plaćanja naknade se utvrđuje ugovorom i ista se plaća u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.

U roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja iz stava 1. ovog člana, Grad i sticalac prava službenosti zaključuju ugovor o ustanovljavanju prava stvarne službenosti.

Ukoliko sticalac prava službenosti ne izvrši plaćanje naknade u roku iz stava 6. ovog člana, kao i ukoliko ne pristupi zaključenju ugovora u roku iz stava 7. ovog člana, rešenje iz stava 1. ovog člana se stavlja van snage.

Ustanovljenje prava službenosti u korist drugih nosilaca ili korisnika prava javne svojine vrši se u skladu sa zakonom kojima je uređena oblast javne svojine.

VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA

Član 41

Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina, koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.

Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada Kragujevca sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom, uredbom i ovom odlukom.

Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu Grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje Republički poreski organ nadležan za procenu tržišne vrednosti, odnosno drugi nadležni organ, u smislu Zakona kojima se uređuje oblast javne svojine.

Građevinsko zemljište kao i udeli na građevinskom zemljištu, pribavljaju se u javnu svojinu Grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:

1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama Grada, odnosno pravnih lica koje je osnovao Grad, s tim da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;

2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.

Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).

Član 42

Pribavljanje građevinskog zemljišta i udela na građevinskom zemljištu u javnu svojinu Grada za potrebe uređenja površina javne namene, može se, osim u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje eksproprijacija, sprovesti i sporazumom sa vlasnikom građevinskog zemljišta-kada se radi o suvlasničkim udelima, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima.

Pribavljanje građevinskog zemljišta za potrebe iz stava 1. ovog člana vrši nadležna Uprava na predlog Gradonačelnika.

Kupoprodajnu cenu iz ugovora o pribavljanju građevinskog zemljišta u skladu sa ovim članom, isplaćuje Grad u skladu sa finansijskim planom.

IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 43

Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom.

Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.

Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, pa se odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, odnosno pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.

Postupak razmene sprovodi nadležna Uprava u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje se razmenjuje utvrđuje Republička poreska uprava, ili subjekat registrovan za poslove procene i veštačenja.

X DEOBA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 44

Deoba građevinskog zemljišta u susvojini grada Kragujevca i drugih nosilaca prava svojine vrši se shodno odredbama zakona kojim se uređuju osnove svojinsko-pravnih odnosa i ove odluke, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima. Deoba se vrši u cilju razvrgnuća suvlasničke zajednice.

Predmet deobe može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje je predmet deobe utvrđuje Republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti, odnosno drugi nadležni organ, u smislu zakona kojim se reguliše oblast javne svojine.

Član 45

Odredbe ove odluke kojima je uređena deoba građevinskog zemljišta, shodno se primenjuju i na deobu građevinskog zemljišta u zajedničkoj svojini grada Kragujevca i drugih nosilaca prava svojine, odnosno korisnika, pod uslovom da se na osnovu uverenja organa nadležnog za upis prava na nepokretnostima, ili drugih dokaza, može utvrditi realni udeo suvlasnika, odnosno sukorisnika, s tim da ukoliko realni udeo ne može da se utvrdi, pretpostavka je da su suvlasnički, odnosno sukorisnički udeli jednaki.

Član 46

Ukoliko se utvrdi da je u postupku raspolaganja građevinskim zemljištem, usled nepotpunog ili pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, odnosno usled pogrešne primene materijalnog prava, građevinskim zemljištem raspolagano suprotno zakonu, odnosno odluci, Gradsko veće će doneti rešenje kojim će izmeniti, odnosno staviti van snage rešenje o raspolaganju, u kom slučaju se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora, s tim da posledica rešenja o izmeni može biti i zaključenje aneksa ugovora.

Gradsko veće će doneti rešenje kao u stavu 1. ovog člana, i u drugim slučajevima kada je to potrebno radi usaglašavanja sa novim činjeničnim stanjem.

XI SAGLASNOSTI

Član 47

Gradsko veće, može da donese rešenje kojim daje saglasnost za izgradnju, dogradnju ili rekonstrukciju komunalne infrastrukture, linijskih infrastrukturnih, elektroenergetskih objekata, kao i drugih objekata za koje proceni da su od značaja za razvoj Grada, drugom suvlasniku, sukorisniku, odnosno zajedničaru na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini grada i drugog lica, kada je takva saglasnost uslov pribavljanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova, izdavanje građevinske dozvole i u slučaju ozakonjenja objekata, u slučaju kada nema otuđenja građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada, ili udela Grada na građevinskoj parceli.

Zahtev za donošenje rešenja o davanju saglasnosti se podnosi nadležnoj upravi, koja predlog rešenja o davanju saglasnosti upućuje Gradskom veću na usvajanje.

U svim ostalim slučajevima kada je uslov pribavljanje rešenja o odobrenju za izvođenje radova, izdavanje građevinske dozvole za izgradnju i u slučaju ozakonjenja objekata, drugi suvlasnik, sukorisnik, odnosno zajedničar na građevinskom zemljištu u susvojini, odnosno zajedničkoj svojini Grada i drugog lica, imovinsko pravne odnose rešava postupkom otuđenja iz javne svojine, koji je definisan ovom Odlukom.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, podnosilac uz zahtev prilaže dokaz da je poseduje saglasnost i drugih suvlasnika, odnosno zajedničara na katastarskoj parceli.

Ukoliko je susedna katastarska parcela u javnoj svojini, saglasnost za ispravku granice daje Gradsko pravobranilaštvo. Troškove ispravke granica parcele snosi vlasnik, odnosno zakupac katastarske parcele.

Član 48

Javna preduzeća i druga pravna lica, čiji je osnivač Grad (u daljem tekstu: preduzeće), nemaju obavezu pribavljanja saglasnosti Grada radi izgradnje, izvođenja radova ili postavljanja objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini Grada, pod uslovom da je izgradnja planirana programom poslovanja preduzeća, odnosno da tom izgradnjom preduzeće ostvaruje registrovanu komunalnu ili drugu delatnost, u kom slučaju nadležni organ izdaje odgovarajuću dozvolu na grad, za potrebe preduzeća.

Odredba stava 1. ovog člana ne odnosi se na izgradnju kojom se nepokretnosti pribavljaju u javnu svojinu grada.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 49

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

Stupanjem na snagu ove odluke, prestaje da važi Odluka o otuđenju i davanju u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini ("Sl. list grada Kragujevca", broj 18/2013, 19/2014, 34/2015 i 36/2017).