ODLUKA

O SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRADA KRAGUJEVCA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 16/2011, 3/2016 i 34/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Odlukom o socijalnoj zaštiti grada Kragujevca (u daljem tekstu: Odluka) utvrđuje se pravo na materijalnu podršku i pružanje usluga socijalne zaštite, za čije je ostvarivanje nadležan grad Kragujevac.

Član 2

Pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranja uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba mogu ostvariti pravo na socijalnu zaštitu u skladu sa ovom odlukom.

Član 3

Materijalnu podršku i usluge u socijalnoj zaštiti, utvrđene ovom odlukom, mogu da ostvare lica sa prebivalištem/boravištem na teritoriji grada Kragujevca, izuzetno lica koja se zateknu na teritoriji grada Kragujevca u stanju socijalne potrebe. Pojedine usluge mogu se pružati licima sa teritorije drugih opština/gradova na osnovu potpisanog Sporazuma o saradnji.

II MATERIJALNA PODRŠKA I USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI

Član 4

Pravo na različite vrste materijalne podrške ostvaruje se u cilju obezbeđivanja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti pojedinca i porodice.

Prava na materijalnu podršku utvrđena ovom odlukom su:

1. Pravo na jednokratnu pomoć;

2. Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu;

3. Pravo na putne troškove i ishranu prolaznika;

4. Pravo na naknadu troškova sahrane;

5. Pravo na besplatan obrok.

Član 5

Usluge u socijalnoj zaštiti su aktivnosti pružanja podrške i pomoći građanima i njihovim porodicama radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika, nepovoljnih životnih okolnosti, kao i razvoja potencijala korisnika za samostalan život.

Usluge koje se utvrđuju ovom odlukom su:

1. Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju;

2. Dnevni boravak za decu iz porodica u riziku;

3. Dnevni boravak za decu sa problemima u ponašanju;

4. Predah smeštaj za decu i mlade sa smetnjama u razvoju;

5. Dnevni boravak za odrasle osobe sa smetnjama u razvoju;

6. Pomoć i nega u kući za odrasle i starije osobe;

7. Dnevni boravak za starije osobe;

8. Prihvatilište za decu i mlade;

9. Prihvatilište za žrtve nasilja u porodici;

10. Prihvatilište za odrasle i starije osobe;

11. Savetovalište za brak i porodicu;

12. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima;

13. Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju;

14. Personalna asistencija.

III PRAVA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI

3.1. Pravo na jednokratnu pomoć i druge vrste materijalne pomoći

Član 6

Pravo na jednokratnu pomoć može se priznati pojedincu ili porodici koji se iznenada ili trenutno nađu u stanju socijalne potrebe, koje ne mogu sami prevazići. Pravo na jednokratnu pomoć se priznaje u:

1. naturi;

2. novčanom iznosu.

3. (brisana)

Član 7

Jednokratna pomoć u naturi i novčanom iznosu može se priznati u sledećim slučajevima:

- pribavljanja lične dokumentacije radi ostvarivanja prava u oblasti socijalne zaštite;

- zadovoljavanja osnovnih životnih potreba (nabavka namirnica, ogreva, higijenski paket);

- nabavke lekova, medicinskih pomagala i pomoći u lečenju (ako ne postoji drugi osnov);

- nabavke udžbenika i školskog pribora za decu koja se redovno školuju;

- izlaska mladih iz sistema socijalne zaštite;

- izlaska žrtava nasilja u porodici iz Prihvatilišta;

- drugih vanrednih situacija, kada se ne može prevazići stanje socijalne potrebe.

Pravo na jednokratnu novčanu pomoć priznaje se pojedincu ili porodici:

- za nabavku lekova, medicinskih pomagala i pomoći u lečenju ako prihodi, u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva, ne prelaze iznos neto minimalne zarade u Republici Srbiji poznate u momentu podnošenja zahteva;

- za ostale slučajeve iz stava 1. ovog člana, ako prihodi u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva ne prelaze iznos 50% bruto minimalne zarade u Republici Srbiji, poznate u momentu podnošenja zahteva.

Izuzetno, Centar za socijalni rad ovo pravo može priznati pojedincu ili porodici koji ne ispunjavaju uslove za ostvarivanje prava na jednokratnu novčanu pomoć definisanih ovom Odlukom.

Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od iznosa prosečne neto zarade ostvarene po zaposlenom u gradu Kragujevcu, poznatog u momentu odlučivanja o pravu.

Član 7a

Pravo na jednokratnu novčanu pomoć licu kome je istekla kazna zatvora može se priznati:

- ako se po proceni stručnog radnika socijalnog rada/voditelja slučaja nalazi u stanju socijalne potrebe

- ako se po odsluženju kazne zatvora nema prihvat porodice.

Novčani iznos se može priznati samo u slučaju da Centar za socijalni rad sarađuje sa Zavodom za izvršenje krivičnih sankcija u sačinjavanju programa plana pripreme za otpust.

Izuzetno jednokratna novčana pomoć se može priznati i u slučaju kad nije sačinjen program plana pripreme za otpust u postupku resocijalizacije ukoliko se lice nađe u stanju socijalne potrebe, po proceni stručnog radnika socijalnog rada/voditelja slučaja.

Član 8

Jednokratna novčana pomoć za dobrovoljno radno angažovanje u lokalnoj zajednici pripada radno sposobnim licima, koja se nalaze u stanju socijalne potrebe.

Ako lice upućeno na dobrovoljno radno angažovanje neopravdano odbije angažovanje ne može ostvariti pravo na jednokratnu novčanu pomoć.

Lica koja prihvate dobrovoljno radno angažovanje, ne mogu ostvariti pravo na jednokratnu novčanu pomoć u slučajevima definisanim članom 6. osim za lekove, medicinska pomagala i pomoć u lečenju.

Član 9

Pojedinac ili porodica mogu pravo na jednokratnu pomoć ostvariti najviše tri puta u toku kalendarske godine, osim jednokratne novčane pomoći za dobrovoljno radno angažovanje.

O pravu na jednokratnu pomoć odlučuje Centar za socijalni rad.

3.2. Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu

Član 10

Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu se priznaje licu koje se smešta:

- u ustanovu socijalne zaštite;

- u drugu porodicu,

pod uslovom da nema opremu, niti je može obezbediti, a ne mogu mu je obezbediti ni srodnici koji su, prema propisima o porodičnim odnosima, dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.

Član 11

Oprema korisnika obuhvata nabavku najnužnije odeće, obuće, naknadu troškova za prevoz korisnika do ustanove odnosno porodice, ukoliko prevoz ne može da se obezbedi iz sredstava Fonda zdravstvenog osiguranja i druge nužne troškove po proceni Centra za socijalni rad.

Pravo na opremu korisnika može se priznati u iznosu stvarnih troškova, a najviše do iznosa prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom, ostvarene u gradu Kragujevcu poznate u momentu odlučivanja o pravu.

O pravu na opremu za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, odlučuje Centar za socijalni rad.

3.3. Pravo na putne troškove i ishranu prolaznika

Član 12

Pravo na putne troškove i ishranu prolaznika priznaje se licu koje se nađe na teritoriji grada Kragujevca, van svog prebivališta/boravišta, u stanju socijalne potrebe, za povratak u mesto prebivališta/boravišta ili za odvođenje u prihvatilište.

Licu koje nije u stanju da se samo vrati u mesto prebivališta/boravišta određuje se pratilac.

Novčani iznos za realizaciju ovog prava određuje se:

- za prevoz, u visini stvarnih troškova;

- za ishranu, do 10% od osnovice za utvrđivanje novčane socijalne pomoći.

Centar za socijalni rad potražuje sredstva za ostvareno pravo od centara za socijalni rad sa područja na kome lice ima prebivalište/boravište.

3.4. Pravo na troškove sahrane

Član 13

Pravo na troškove sahrane može se priznati:

- za lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike Srbije;

- za korisnike prava na novčanu socijalnu pomoć u skladu sa Zakonom;

- za lica neutvrđenog identiteta;

- za lica koja nemaju srodnike koji su po zakonu obavezni na izdržavanje;

- za lica koja imaju srodnike za koje je Centar za socijalni rad utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove sahranjivanja;

- za lica nepoznatog prebivališta/boravišta, koja se u trenutku smrti nađu na području grada Kragujevca;

- izuzetno za lica koja nisu u sistemu socijalne zaštite, a nalazila su se u stanju socijalne potrebe po proceni Centra za socijalni rad.

Član 14

Pravo na troškove sahrane može se priznati, uz priložene dokaze o stvarnim troškovima, licu koje je izvršilo sahranjivanje ukoliko podnese zahtev Centru za socijalni rad, u roku od 30 dana od dana izvršenog sahranjivanja.

Naknada troškova sahrane se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom), prevoz pokojnika, sahranjivanje, grobno mesto, zakup i održavanje grobnog mesta na period od 10 godina.

O pravu na troškove sahrane odlučuje Centar za socijalni rad.

3.5. Pravo na besplatan obrok

Član 15

Pravo na besplatan obrok ima pojedinac ili porodica iz kategorije najugroženijih građana i realizuje se kao:

- obrok u narodnoj kuhinji i

- užina u đačkoj kuhinji.

Član 16

Obrok u narodnoj kuhinji sadrži jedan topli obrok dnevno ili paket namirnica. Količina namirnica zavisi od broja članova porodičnog domaćinstva koji ostvaruju ovo pravo.

Korisnici besplatnog obroka u narodnoj kuhinji mogu biti korisnici novčane socijalne pomoći (nesposobni za rad, samohrani roditelji, višečlane porodice sa maloletnom decom).

Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji utvrđuje Centar za socijalni rad.

Član 17

Pravo na užinu u đačkoj kuhinji priznaje se učenicima osnovnih škola iz socijalno ugroženih porodica kojima je priznato pravo na novčanu socijalnu pomoć.

Izuzetno, korisnici ovog prava mogu biti deca:

- bez roditeljskog staranja;

- samohranih roditelja;

- iz višečlanih porodica;

- sa invaliditetom.

Realizatoru prava, osnovne škole sa teritorije grada Kragujevca dostavljaju spiskove učenika, korisnika đačke kuhinje, do 25-og septembra za tekuću školsku godinu.

Spiskove korisnika prava na užinu u đačkoj kuhinji Realizator je u obavezi da dostavi Gradskoj upravi nadležnoj za poslove socijalne zaštite.

IV USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI

4.1. Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju

Član 18

Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju obezbeđuje strukturirane aktivnosti usmerene na sticanje praktičnih veština, podsticanje razvoja i održavanja socijalnih, kognitivnih i fizičkih funkcija korisnika, u skladu sa njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima.

U okviru usluge pružaju se socijalne, zdravstvene, edukativne i usluge podrške i pomoći u aktivnostima svakodnevnog života.

Član 19

Korisnici usluge mogu biti deca i mladi sa smetnjama u razvoju (telesnim, intelektualnim, mentalnim, senzornim, govorno-jezičkim, socio-emocionalnim, višestrukim).

Usluga se obezbeđuje za decu i mlade uzrasta do 25. godina.

Dnevni boravak se može realizovati u školama i drugim adekvatnim prostorima.

O korišćenju usluge odlučuje Centar za socijalni rad.

4.2. Dnevni boravak za decu iz porodica u riziku

Član 20

Usluga Dnevnog boravka za decu iz porodica u riziku obezbeđuje organizovanje slobodnog vremena u vidu zabavnih, sportskih, rekreativnih aktivnosti, kreativnih radionica, pomoć u učenju i druge sadržaje u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima korisnika.

Usluga se obezbeđuje deci od 7 do 15 godina iz porodica koje nisu u stanju da na adekvatan način zadovolje razvojne potrebe deteta.

Ovom uslugom obezbeđuje se prevencija asocijalnog ponašanja, pomoć i podrška porodici i deci koja su izložena riziku od zanemarivanja i smeštaja u ustanovu socijalne zaštite.

O korišćenju usluge odlučuje Centar za socijalni rad.

4.3. Dnevni boravak za decu i mlade sa problemima u ponašanju

Član 21

Usluga Dnevnog boravka za decu i mlade sa problemima u ponašanju obezbeđuje strukturirane aktivnosti kroz podršku u obrazovanju i razvoju socijalnih veština, radno-okupacionim, savetodavno-terapijskim tretmanima, edukativnim, sportsko-rekreativnim sadržajima i drugim aktivnostima, u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima korisnika.

Korisnici usluge mogu biti:

- deca i mladi uzrasta od 7 do 18 godina koji manifestuju probleme u ponašanju, po proceni organa starateljstva;

- deca i mladi uzrasta od 14 do 18 godina odnosno do 21 godine po odluci tužilaštava ili sudova u okviru primene vaspitnog naloga, vaspitne mere ili posebne obaveze.

O korišćenju usluge odlučuje Centar za socijalni rad.

4.4. Predah smeštaj za decu i mlade sa smetnjama u razvoju

Član 22

Predah smeštaj je usluga koja podrazumeva privremeni i povremeni smeštaj, do 48 sati, dece i mladih sa smetnjama u razvoju.

Ovom uslugom obezbeđuje se kratkotrajni smeštaj i tretman dece i mladih sa smetnjama u razvoju kroz adekvatne i planirane aktivnosti u cilju socijalizacije, sticanja i unapređenja dnevne rutine, izgradnju novih odnosa, podsticanja osamostaljivanja, smanjenja socijalne izolacije i pomoć i podršku porodici.

Kriterijume i merila za učešće korisnika u troškovima usluge utvrđuje Gradsko veće.

O korišćenju usluge odlučuje Centar za socijalni rad.

4.5. Dnevni boravak za odrasle osobe sa smetnjama u razvoju

Član 23

Usluga Dnevnog boravka za odrasle osobe sa smetnjama u razvoju obezbeđuje pomoć i podršku u obavljanju aktivnosti svakodnevnog života, radno-okupacionu terapiju, socijalno-edukativne, sportsko-rekreativne aktivnosti, ishranu, zdravstveni nadzor i druge aktivnosti u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima korisnika.

Usluga Dnevnog boravaka za odrasle osobe sa smetnjama u razvoju, obezbeđuje se licima starosti od 25 do 45 godina.

Kriterijume i merila za učešće korisnika u troškovima usluge utvrđuje Gradsko veće.

O korišćenju usluge odlučuje Centar za socijalni rad.

4.6. Pomoć i nega u kući za odrasle i starije osobe

Član 24

Usluga Pomoći i nege u kući za odrasle i starije osobe obezbeđuje podršku u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u stanu korisnika, kako bi se unapredio kvalitet života starijih osoba i sprečio odlazak u instituciju. Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starijih osoba koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.

Član 25

Korisnici usluge mogu biti osobe starije od 65 godina koja imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti, žive same i nisu u stanju da se staraju o sebi ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć.

Izuzetno, uslugu Pomoći i nege u kući mogu ostvariti i osobe mlađe od 65 godina koje ne ispunjavaju uslove iz stava 1. ovog člana i to:

- osobe sa invaliditetom;

- osobe koje imaju zaključen ugovor o doživotnom izdržavanju, uz plaćanje pune cene usluge;

- druge osobe po proceni Centra za socijalni rad, uz plaćanje pune cene usluge.

Član 26

Pomoć i nega u kući za odrasle i starije osobe obezbeđuje angažovanje gerontodomaćica radi održavanja lične higijene korisnika i higijene stana, nabavke namirnica, pripremanja obroka, plaćanja računa, pomoći pri kretanju i obavljanja drugih poslova u zavisnosti od potreba korisnika.

Usluga Pomoći i nege u kući za odrasle i starije osobe se može pružati integrisano sa zdravstvenim uslugama.

Kriterijume i merila za učešće korisnika u troškovima usluge Pomoći i nege u kući za odrasle i starije osobe utvrđuje Gradsko veće. Zdravstvene usluge se obezbeđuju u skladu sa propisima u oblasti zdravstvene zaštite.

O korišćenju usluge odlučuje Centar za socijalni rad.

4.7. Dnevni boravak za starije osobe

Član 27

Uslugom Dnevnog boravka za starije osobe obezbeđuje se boravak, prevoz, ishrana, zdravstveni nadzor, okupaciona terapija, fizioterapija, kreativno-rekreativne aktivnosti i druge usluge u zavisnosti od potreba korisnika.

Usluga Dnevnog boravka za starije osobe obezbeđuje se osobama starijim od 60 godina, mentalno očuvanim ili u početnim fazama demencije koja su:

- obolela od hroničnih bolesti;

- polupokretna ili poluzavisna od nege i pomoći drugih lica;

- u određenom stepenu invalidnosti.

Kriterijume i merila za učešće korisnika u troškovima usluge Dnevnog boravka za starije osobe utvrđuje Gradsko veće.

O korišćenju usluge odlučuje Centar za socijalni rad.

4.8. Prihvatilište za decu i mlade

Član 28

Prihvatilište za decu i mlade obezbeđuje privremeni smeštaj deci i mladima čiji je razvoj ometen porodičnim prilikama, ili se nalaze u drugim socijalnim rizicima u kojima je potreban hitan kratkotrajni prihvat ili smeštaj do obezbeđivanja adekvatnog oblika zaštite.

Ova usluga obezbeđuje smeštaj, ishranu korisnika, procenu aktuelnih potreba, zdravstvenu zaštitu korisnika, obrazovno-vaspitne, kulturno zabavne i druge aktivnosti.

Korisnici usluge mogu biti:

- deca i mladi napušteni od roditelja ili staratelja;

- deca i mladi koji se nađu u skitnji, prosjačenju;

- deca i mladi žrtve nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja, trgovine ljudima;

- deca i mladi izloženi drugim socijalnim rizicima.

Član 29

Smeštaj u Prihvatilište za decu i mlade realizuje se izdavanjem uputa od strane Centra za socijalni rad, dovođenjem od strane službenog lica Policijske uprave i samoinicijativnim dolaskom.

Usluga smeštaja u Prihvatilištu se pruža do uspostavljanja drugog odgovarajućeg oblika zaštite najduže do 6 meseci.

Korisnici usluga Prihvatilišta za decu i mlade mogu biti i lica iz drugih opština/gradova ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni, na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Grad, Centar za socijalni rad i uputni organ.

4.9. Prihvatilište za žrtve nasilja u porodici

Član 30

Prihvatilište za žrtve nasilja u porodici obezbeđuje privremeni smeštaj licima u slučajevima akutnog stanja nasilja u porodici, kojima su po sopstvenoj proceni ili po proceni nadležnih državnih organa ugroženi bezbednost, zdravlje i život.

Akutno stanje nasilja u porodici obuhvata nanošenje ili pokušaj nanošenja telesnih povreda, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje, kao i svako drugo bezobzirno ponašanje.

Ovom uslugom obezbeđuje se smeštaj, ishrana, zdravstvena zaštita, pravna pomoć, savetovanje i konsultacije, psihosocijalna podrška, upućivanje na osposobljavanje za rad, povezivanje sa drugim nadležnim institucijama.

Član 31

Smeštaj u prihvatilište realizuje se izdavanjem uputa od strane Centra za socijalni rad, dovođenjem od strane službenog lica Policijske uprave i samoinicijativnim dolaskom.

Usluga se pruža do uspostavljanja drugog odgovarajućeg oblika zaštite ili osposobljavanja za bezbedan, samostalan život i uključivanje u zajednicu, najduže do 6 meseci.

Korisnici usluga Prihvatilišta za žrtve nasilja u porodici mogu biti i lica iz drugih opština/gradova ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni a na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Grad, Centar za socijalni rad i uputni organ.

4.10. Prihvatilište za odrasle i starije osobe

Član 32

Prihvatilište za odrasle i starije osobe obezbeđuje privremeni smeštaj, zadovoljavanje osnovnih potreba, pristup drugim uslugama u zajednici i vremenski ograničene usluge intervencije u kriznim situacijama za odrasle i starije osobe.

Ovom uslugom obezbeđuju se smeštaj, ishrana, zdravstvena zaštita, savetovanje i konsultacije, psihosocijalna podrška, povezivanje sa drugim službama u zajednici.

Korisnici usluge mogu biti:

- beskućnici, osobe zatečene u skitnji i prosjačenju;

- egzistencijalno ugrožene osobe bez ličnih dokumenata, dezorijentisane, bez utvrđenog identiteta;

- žrtve trgovine ljudima;

- osobe sa područja drugih opština/gradova zatečena bez sredstava za osnovne životne potrebe do vraćanja u mesto prebivališta/boravišta;

- osobe kojima je iz drugih razloga neophodan privremeni smeštaj.

Član 33

Smeštaj u Prihvatilište za odrasle i starije osobe realizuje se izdavanjem uputa od strane Centra za socijalni rad, dovođenjem od strane službenog lica Policijske uprave i samoinicijativnim dolaskom.

Usluga se pruža do uspostavljanja drugog odgovarajućeg oblika zaštite ili osposobljavanja za bezbedan, samostalan život i uključivanje u zajednicu, najduže do 6 meseci.

Korisnici usluga Prihvatilišta za odrasle i starije osobe mogu biti i lica iz drugih opština/gradova ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni, na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Grad, Centar za socijalni rad i uputni organ.

4.11. Savetovalište za brak i porodicu

Član 34

Savetovalište za brak i porodicu obezbeđuje stručnu pomoć i podršku pojedincima i porodicama u krizi, kroz savetodavno terapijski rad, socijalno edukativne i informativne usluge u cilju unapređenja porodičnih odnosa, rešavanja životnih teškoća, kako bi se sprečili socijalni problemi i ublažile posledice.

Korisnici usluge Savetovališta mogu biti lica sa prebivalištem/boravištem na području Grada.

Usluge Savetovališta mogu se koristiti po preporuci/uputu Centra za socijalni rad, institucija obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite, pravosudnih organa i samoinicijativnim dolaskom.

Usluge Savetovališta mogu koristiti i lica sa prebivalištem/boravištem van područja Grada, po uputu nadležnog Centra za socijalni rad. Međusobna prava i obaveze Grada, pružaoca usluge i uputnog centra regulišu se posebnim ugovorom.

4.12. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima

Član 35

Usluga socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima se obezbeđuje pojedincu i porodici u stanju socijalne potrebe, koji nemaju rešeno pitanje stanovanja i pruža se u namenski izgrađenim objektima, bez mogućnosti otkupa.

Korisniku socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima obezbeđuje se:

- stanovanje u namenski izgrađenim objektima;

- stručna podrška i odgovarajući oblici pomoći u samostalnom življenju.

Korisnici socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima mogu biti:

- korisnici novčane socijalne pomoći;

- samohrani roditelji;

- stara lica;

- lica koja su kao maloletna bila pod posebnom zaštitom države (starateljstvo, hraniteljstvo, smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu;

- osobe sa invaliditetom;

- izbegla i interno raseljena lica;

- druga lica po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.

Član 36

(Brisan)

Član 37

Korisnici prava čiji su prihodi veći od iznosa novčane socijalne pomoći porodice u skladu sa Zakonom, učestvuju u plaćanju komunalnih usluga i drugih troškova socijalnog stanovanja, osim ako posebnim aktom nije drugačije utvrđeno.

Za korisnike čiji su prihodi do ili ispod iznosa novčane socijalne pomoći porodice, iz budžeta Grada obezbeđuju se sredstva za utrošenu električnu energiju do 300 kwh mesečno po domaćinstvu.

Grad pokriva troškove tekućeg održavanja objekata socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima.

Korisnik koji ostvari ili bi mogao da ostvari pravo po drugom osnovu na umanjenje komunalnih i drugih troškova, ne može imati pravo na umanjenje iz stava 2. ovog člana.

4.13. Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju

Član 38

Uslugom Stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju obezbeđuje se vremenski ograničeno stanovanje i stručna podrška u razvijanju veština neophodnih za potpuno osamostaljivanje i uključivanje u zajednicu.

Ova usluga se obezbeđuje, u namenski opredeljenim prostorima, mladima koji se osamostaljuju po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite ili u hraniteljskoj porodici, pod uslovom da ne mogu da se vrate u biološku ili srodničku porodicu niti su u mogućnosti da započnu samostalan život, ali je izvesno da uz podršku mogu da preuzmu odgovornost i žive samostalno.

Član 39

Usluga stanovanja uz podršku priznaje se mladima sa područja Grada, a izuzetno se može priznati i korisnicima van teritorije Grada ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni, na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Centar za socijalni rad, pružalac usluge i uputni organ.

Ova usluga se obezbeđuje u trajanju do jedne godine, a u izuzetnim slučajevima u trajanju do 15 meseci, prema proceni Centra za socijalni rad koji prati korisnika.

Član 40

Sredstva za troškove tekućeg održavanja stambenih jedinica obezbeđuje Grad.

Sredstva za pokriće troškova stanovanja (električna energija, voda i kanalizacija, grejanje, čistoća, građevinsko zemljište) obezbeđuju srazmerno korisnici usluge stanovanja.

Visinu učešća korisnika u troškovima stanovanja utvrđuje Centar za socijalni rad na osnovu stvarnih troškova i broja korisnika. Za nepopunjen kapacitet troškove obezbeđuje Grad.

Međusobna prava i obaveze korisnika i Centra za socijalni rad, Grada i uputnog organa uređuju se posebnim ugovorom.

4.14. Personalna asistencija

Član 40a

Usluge personalne asistencije dostupne su punoletnim licima sa invaliditetom sa procenjenim I ili II stepenom podrške. koja ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, imaju sposobnosti za samostalno donošenje odluka, radno su angažovana ili aktivno uključena u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno uključene su u redovni ili individualni obrazovni program.

Svrha usluge personalne asistencije je pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

Član 40b

Usluga personalne asistencije se ostvaruje kroz aktivnosti kojima se u skladu sa svrhom usluge, a u zavisnosti od identifikovanih potreba korisnika, obezbeđuje praktična pomoć i podrška.

Aktivnosti usluge personalne asistencije, posebni minimalni strukturalni i funkcionalni standardi usluge ostvaruju se u skladu sa odredbama zakonskih i podzakonskih akata kojima se propisuju i bliže uređuju uslovi i standardi pružanja usluga socijalne zaštite.

Član 40v

Učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluge personalne asistencije, proceduru odabira korisnika, merila i kriterijume za pružanje usluge utvrđuje Gradsko veće.

V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA MATERIJALNU PODRŠKU I KORIŠĆENJE USLUGA

Član 44

Postupak za ostvarivanje prava na materijalnu podršku i korišćenje usluga iz ove odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku i odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Postupak za ostvarivanje prava na materijalnu podršku i korišćenje usluga sprovodi Centar za socijalni rad po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika.

Centar za socijalni rad donosi rešenje o ostvarivanju prava na materijalnu podršku i izdaje uput za korišćenje usluge. Izdavanju uputa može prethoditi mišljenje interresorne komisije za procenu potreba dece.

Član 45

Pružanje usluga vrše pružaoci usluga socijalne zaštite u skladu sa zakonom.

Pružalac usluge dužan je da uslugu pruža u skladu sa najboljim interesom korisnika i propisanim standardima u socijalnoj zaštiti.

Član 46

U zavisnosti od socijalno-ekonomskog statusa korisnika, plaćanje usluge može biti u celosti ili delimično iz sredstava korisnika, njegovog srodnika ili lica koje je preuzelo obavezu plaćanja troškova pružanja usluge i iz budžeta Grada.

Cenu usluga utvrđenih ovom odlukom određuje Gradsko veće.

Član 47

O žalbi na rešenje Centra za socijalni rad odlučuje Gradsko veće u roku od 30 dana.

Žalba ne odlaže izvršenje rešenja.

Član 48

Reviziju rešenja o priznatim pravima na materijalnu podršku i uputa o pruženim uslugama iz ove odluke vrši, jednom godišnje, Gradska uprava nadležna za poslove socijalne zaštite.

Član 49

Centar je dužan da vodi evidenciju o priznatim pravima na materijalnu podršku i izdatim uputima, dostavlja godišnje izveštaj o radu Gradskom veću i Gradskoj upravi nadležnoj za poslove socijalne zaštite.

VI OBEZBEĐIVANJE SREDSTAVA

Član 50

Sredstva za ostvarivanje prava na materijalnu podršku i pružanje usluga iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu grada Kragujevca, učešćem korisnika i lica koja su u skladu sa zakonom dužna da učestvuju u njihovom izdržavanju, od donatora i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 51

Gradska uprava nadležna za poslove socijalne zaštite vrši finansiranje prava na materijalnu podršku i pružanje usluga iz ove Odluke, u skladu sa ugovorima o finansiranju koje zaključuje Grad sa Centrom za socijalni rad i pružaocima usluga.

Član 52

Na broj i strukturu stručnih radnika potrebnih za izvršenje poslova iz ove Odluke saglasnost daje Gradsko veće.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 53

Bliži uslovi, postupak i način za ostvarivanje prava na materijalnu podršku i korišćenje usluga utvrđuju se posebnim pravilnicima, koje donosi Gradsko veće na predlog Gradske uprave nadležne za poslove socijalne zaštite, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 54

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o pravima u socijalnoj zaštiti grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", br. 2/06, 7/07, 5/08 i 35/08).

Član 55

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o socijalnoj zaštiti grada Kragujevca

("Sl. list grada Kragujevca", br. 3/2016)

Član 8

Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju i utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o socijalnoj zaštiti grada Kragujevca.

Član 9

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o socijalnoj zaštiti grada Kragujevca

("Sl. list grada Kragujevca", br. 34/2018)

Član 13

Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno-tehničku redakciju, utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o socijalnoj zaštiti grada Kragujevca.

Član 14

Do početka primene ove odluke na podnete, a nerešene zahteve primenjivaće se odredbe odluke koja je bila na snazi u momentu podnošenja zahteva.

Član 15

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".