ODLUKA
O OSNIVANJU SAVETA ZA MEĐUNACIONALNE ODNOSE U GRADU POŽAREVCU

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 12/2018)

Opšte odredbe

Član 1

Ovom odlukom, u Gradu Požarevcu (u daljem tekstu: Grad), kao nacionalno mešovitom Gradu, osniva se Savet za međunacionalne odnose (u daljem tekstu: Savet) kao samostalno radno telo i uređuje se njegov sastav, izbor i mandat članova, delokrug i način rada i druga pitanja od značaja za rad Saveta.

Sastav Saveta

Član 2

Članove u Savetu imaju predstavnici srpske i svih nacionalnih i etničkih zajednica sa više od 1% učešća u ukupnom stanovništvu u Gradu, prema poslednjem popisu stanovništva u Republici Srbiji.

U Gradu uslove iz stava 1. ispunjavaju sledeće zajednice:

- Srbi (većinska zajednica) u Gradu i

- Romska nacionalna manjina.

Član 3

Savet čini ukupno 6 članova, po tri iz svake zajednice navedene u članu 2. ove odluke.

Član Saveta ne može biti odbornik Skupštine Grada.

Izbor i mandat članova Saveta

Član 4

Skupština Grada bira članove Saveta.

Članove saveta koji su pripadnici nacionalnih manjina predlažu nacionalni saveti nacionalne manjine, uz obavezno konsultovanje manjinskih udruženja i organizacija lokalnoj zajednici.

Članove Saveta koji su pripadnici srpskog naroda ili nacionalnih zajednica koje nemaju nacionalne savete, a koji imaju prebivalište na teritoriji Grada Požarevca, predlaže Komisija za izbor i imenovanja Skupštine Grada.

Najmanje polovina članova Saveta moraju biti pripadnici ženskog pola.

Skupština Grada bira članove Saveta većinom glasova prisutnih odbornika.

Član 5

Mandat članova Saveta traje tri godine i teče od trenutka izbora u Skupštini Grada.

Delokrug rada Saveta

Član 6

Savet je ovlašćen da obavlja sledeće poslove:

1) razmatra pitanja ostvarivanja nacionalne ravnopravnosti, zaštite i unapređenje prava nacionalnih zajednica posebno u oblastima obrazovanja, informisanja, službene upotrebe jezika i pisama i kulture u Gradu,

2) analizira pravne akte Grada i razmatra da li postoje povrede manjinskih prava,

3) učestvuje u utvrđivanju gradskih planova i programa koji su od značaja za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti,

4) prati i razmatra mogućnosti za sticanje obrazovanja na manjinskim jezicima, naročito u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama na teritoriji Grada,

5) analizira da li postoji bilo koji vid nacionalne neravnopravnosti u obrazovnom procesu,

6) prati da li se, kako i pod kojim uslovima ostvaruje pravo na informisanje na maternjem jeziku na lokalnom nivou,

7) prati rad medija i analizira njihov sadržaj s aspekta mogućeg ugrožavanja kulture tolerancije u lokalnoj sredini,

8) analizira da li se u statutu Grada nalaze odredbe kojima su jezici i pisma nacionalnih manjina uvedeni u službenu upotrebu u Gradu i da li je skupština u vezi sa tim donela odgovarajuće odluke. Savet posebnu pažnju posvećuje pitanju načina i kvaliteta ostvarivanja prava na službenu upotrebu jezika i pisama na teritoriji Grada,

9) razmatra da li postoje neophodni uslovi za neometan razvoj kultura svih nacionalnih zajednica zastupljenih na teritoriji Grada i adekvatna politika lokalnih vlasti kada je u pitanju finansiranje kulturnog stvaralaštva nacionalnih zajednica,

10) razmatra Odluku o budžetu Grada i daje mišljenje o sredstvima opredeljenim za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti i manjinskih prava,

11) prati i razmatra da li su sve nacionalne zajednice na teritoriji Grada, ravnopravno zastupljene u organima lokalne samouprave, administraciji, javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač Grad,

12) razmatra da li postoji neki vid ekonomske neravnopravnosti na etničkoj osnovi, a posebno razmatra položaj i probleme višestruko diskriminisanih grupa,

13) razmatra da li se u Gradu poštuju zakonske odredbe o isticanje simbola manjinskih zajednica u Gradu,

14) prati da li postoje incidenti na nacionalnoj osnovi koji narušavaju stabilnost međunacionalnih odnosa na teritoriji Grada,

15) preduzima odgovarajuće aktivnosti s ciljem podsticanja međuetničke i međuverske tolerancije i promoviše međusobno razumevanje i dobre odnose među svim zajednicama koje žive u Gradu,

16) obavlja i druge poslove u vezi sa zaštitom nacionalnih i etničkih zajednica na teritoriji Grada.

Savet je ovlašćen da pred Ustavnim sudom pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke, ili drugog opšteg akta Skupštine Grada, ako smatra da su njime neposredno povređena prava pripadnika srpskog naroda i nacionalnih manjina predstavljenih u Savetu i pravo da pod istim uslovima pred Upravnim sudom Republike Srbije pokrene postupak za ocenu saglasnosti odluke ili drugog opšteg akta Skupštine Grada sa Statutom Grada.

Međusobni odnosi sa drugim organima

Član 7

Skupština i izvršni organi Grada dužni su da predloge svih odluka koji se tiču nacionalne ravnopravnosti prethodno dostave na mišljenje Savetu.

Savet o svojim stavovima i predlozima obaveštava Skupštinu Grada koja je dužna da se o njima izjasni na prvoj narednoj sednici, a najkasnije u roku od 30 dana.

Radi unapređenja ostvarivanja manjinskih prava Savet predlaže Skupštini Grada i drugim nadležnim organima donošenje odgovarajućih odluka i preduzimanje odgovarajućih mera u oblastima iz delokruga rada Saveta.

Kada uoči nedostatke, propuste ili druge probleme u oblasti njegovog delokruga rada, Savet se obraća nadležnim gradskim i državnim organima, i zahteva da oni reaguju u skladu sa svojim nadležnostima.

Član 8

U svom radu Savet sarađuje sa svim organizacijama i institucijama zainteresovanim za zaštitu i unapređenje nacionalne ravnopravnosti na području Grada, uključujući nacionalne savete nacionalnih manjina, nevladine organizacije, medije.

Savet ima aktivnu ulogu u prekograničnoj komunikaciji i saradnji opština sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama.

Unutrašnje uređenje i rad Saveta

Član 9

Savet ima predsednika i zamenika predsednika, koji se biraju na period od godinu dana po principu rotacije na predlog članova Saveta.

Predsednik i zamenik predsednika Saveta ne mogu biti pripadnici iste zajednice.

Predsednik Saveta predstavlja Savet, saziva i rukovodi sednicama Saveta, potpisuje akta Saveta i vrši druge poslove, u skladu sa zakonom, Statutom Grada i ovom odlukom.

Član 10

Savet donosi Poslovnik o svom radu, kojim se detaljnije uređuju pravila i procedure u načinu rada.

Odlučivanje

Član 11

Odluke Saveta donose se konsenzusom članova Saveta.

Ukoliko se oko nekog pitanja ne može postići konsenzus, Savet je u obavezi da po ovom pitanju konsultuje sve relevantne organizacije i institucije, dok se ne donese odluka.

Javnost rada

Član 12

Sednice Saveta su otvorene za javnost, sem u izuzetnim slučajevima kada članovi Saveta odluče drugačije.

Javnost rada se obezbeđuje prisustvom predstavnika medija sednicama Saveta, zainteresovanih građana, davanjem saopštenja, održavanjem konferencija za štampu i na druge odgovarajuće načine.

O održavanju sednice Savet je dužan da putem medija upozna javnost o datumu i vremenu održavanja sednice Saveta.

Izveštaj o radu

Član 13

Savet podnosi Skupštini Grada šestomesečni izveštaj o svom radu.

Savet podnosi Skupštini Grada godišnji izveštaj o stanju u oblasti nacionalne ravnopravnosti, međunacionalnih odnosa i ostvarivanju manjinskih prava na teritoriji Grada. Sastavni deo izveštaja su i predlozi mera i odluka za ostvarivanje i unapređenje nacionalne ravnopravnosti.

Savet može da podnese i posebni izveštaj Skupštini Grada ako oceni da to zahtevaju naročito važni razlozi ili ako Skupština Grada traži takav izveštaj od njega.

Izveštaj Saveta se objavljuje.

Sredstva za rad Saveta

Član 14

Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se u budžetu Grada kao posebna stavka, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Završne odredbe

Član 15

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta obavlja Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave Grada Požarevca.

Član 16

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom Glasniku Grada Požarevca".