LOKALNI AKCIONI PLANZAPOŠLJAVANJA GRADA BEOGRADA ZA 2019. GODINU("Sl. list grada Beograda", br. 122/2018) |
REZIME
U izradi Lokalnog Akcionog plana zapošljavanja Grada Beograda za 2019. godinu (u daljem tekstu: LAPZ) učestvovali su socijalni parteneri koji ostvaruju međusobnu saradnju u okviru Saveta za zapošljavanje grada Beograda osnovanog 26. septembra 2014. godine.
Ovaj dokument predstavlja objedinjen pregled ciljeva i prioriteta regionalne politike zapošljavanja koje je potrebno ostvariti kako bi se doprinelo punoj implemnetaciji strateškog cilja politike zapošljavanja na nacionalnom nivou i tekućim reformskim procesima od značaja i uticaja na oblast politike zapošljavanja kako na nivou Grada Beograda, tako i na nivou Republike Srbije.
Procenjeni rast BDP-a u 2017. godini na području Beograda je 5,8% u odnosu na 2016. godinu. Doprinos Beograda BDP-u Srbije je stabilan i prema procenama je iznosio 40,4% BDP-a za nivo Republike, dok je prosečan BDP po stanovniku za 68,1% veći nego od proseka na nivou RS.
Broj stanovnika u Beogradu je nastavio da raste, a procenjuje se da je krajem 2017. godine iznosio 1.687.132, što je za 28.981 lica više od broja registrovanog prilikom popisa stanovništva 2011. godine.
Ovo je posledica mehaničkog priraštaja, budući da prirodni priraštaj opada još od sredine sedamdesetih godina prošlog veka. Samo u toku 2017. godine u Beogradu je zabeležen migracioni saldo u iznosu od 6.437 lica.
U 2018. godini su nastavljeni pozitivni trendovi na tržištu rada, kako na nivou Beogradskog regiona, tako i na nivou Republike Srbije.
Prema administrativnim izvorima o kretanju nezaposlenosti i zapošljavanju sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje za teritoriju grada Beograda, za 2018. godinu je karakteristično: kontinuirano smanjenje u periodu proleće-jesen; učešće nezaposlenih u stanovništvu radnog uzrasta je iznad proseka za nivo Grada u sledećim opštinama: Lazarevcu, Rakovici, Čukarici, Starom gradu, Barajevu, Obrenovcu, Sopotu i najviše u Mladenovcu, zapošljavanje sa evidencije NSZ je smanjena u odnosu na isti period prethodne godine, ali je povećana tražnja za radnicima uz posredovanje Filijale za Grad Beograd.
S obzirom na pokazatelje ekonomske aktivnosti, demografska kretanja i stanje na tržištu rada Beogradskog regiona, unapređenje ljudskih resursa kroz pristup zasnovan na specifičnim potrebama građana u pogledu zaposlenosti i prihoda se nametnuo kao jedan od regionalnih prioriteta u daljem razvoju Grada Beograda.
Da bi se ovaj prioritet ostvario postavljeni su osnovni ciljevi razvoja regionalne politike zapošljavanja u 2019. godini, koji odgovaraju ciljevima na nivou Republike Srbije, a čije ostvarivanje se planira primenom seta mera i aktivnosti koje će biti podržane: poboljšanje uslova za pristup tržištu rada, posredovanje u zapošljavanju, profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere, povećanje kompetentnosti radne snage putem dodatnog obrazovanja i obuka, podsticanje zapošljavanja i poslovanja putem subvencija, podrška razvoju preduzetništva i malih i srednjih preduzeća i podsticaji za investicije u poljoprivredi i ruralni razvoj.
Nizom mera biće podržano osnaživanje i zapošljavanje nezaposlenih iz kategorija teže zapošljivih lica, pri čemu će prioritetna podrška biti usmerena na mlade do 30 godina života, viškove zaposlenih, nezaposlene starije od 50 godina, nezaposlene bez kvalifikacija, niskokvalifikovane i dugoročno nezaposlene, radno sposobne korisnike novčane socijalne pomoći, osobe sa invaliditetom, Rome, žrtve trgovine ljudima i žrtve porodičnog nasilja.
Osim mera i aktivnosti navedenih u ovom akcionom planu (poglavlje VIII), u 2019. godini će biti realizovane i druge mere i aktivnosti za podsticanje zapošljavanja koje sprovode Nacionalna služba za zapošljavanje, u skladu sa svojim programom rada i raspoloživim finansijskim sredstvima, kao i druge organizacije i institucije u skladu sa utvrđenim nadležnostima.
Regionalni bruto domaći proizvod i regionalni računi predstavljaju neizostavan alat za efektivno vođenje regionalne politike kao i monitoring i evaluaciju planova i programa regionalnog razvoja. Regionalni bruto domaći proizvod se koristi za identifikaciju ključnih faktora regionalnog rasta i strateško planiranje ekonomske strukture i rasta regiona.
Nominalni BDP Beograda, prema tekućim cenama, neprekidno je rastao poslednjih godina. Pri tome je doprinos Beograda BDP-u Srbije bio stabilan - približno 40%, što ukazuje na ujednačeno kretanje ovog makroekonomskog agregata na republičkom i gradskom nivou. Koncentracija ekonomskih aktivnosti u glavnom gradu je odraz metropolizacije privrede, koja odlikuje ne samo Srbiju, nego i mnoge druge evropske zemalje.
Prema preliminarnim rezultatima obračuna regionalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP) za 2017. godinu1, za Beogradski region ova vrednost iznosi 1.921.025 miliona dinara, što predstavlja 40,4% BDP-a za nivo Republike Srbije. Ovaj iznos je za 5,8% veći nego u 2016. godini (rast na nivou RS je procenjena na 5,2%).
Pri tome, regionalni BDP po stanovniku za Beogradski region je 1.139 hiljada dinara, ima za 68,1% veći per capita iznos u odnosu na republički nivo.
II STANJE I TOKOVI NA TRŽIŠTU RADA
Od početka novog milenijuma broj stanovnika Beograda raste zahvaljujući mehaničkom priraštaju, budući da prirodni priraštaj opada još od sredine sedamdesetih godina prošlog veka. Od devedesetih godina prošlog veka u Beogradu veći broj stanovnika umire nego što se rađa, odnosno beleži se negativni prirodni priraštaj, ali je migracioni priraštaj koji predstavlja razliku između broja doseljenih i odseljenih lica na određenom području, pozitavan i doprinosi rastu.
Prema rezultatima Popisa stanovništva iz 2011. godine, broj stanovnika je iznosio 1.659.440 stanovnika. Prema procenama, na kraju 2017. godine broj stanovnika u Beogradu je iznosio 1.687.132.
Tabela 1 - Kretanje broja stanovnika u Beogradu
Izvor: RZS, Procene stanovništva u RS u 2017. godini
Godina |
Broj stanovnika |
2011 |
1.658.151 |
2012 |
1.664.218 |
2013 |
1.669.552 |
2014 |
1.675.043 |
2015 |
1.679.895 |
2016 |
1.683.962 |
2017 |
1.687.132 |
U toku 2017. godine migracioni saldo u Beogradu je iznosio 6.437 lica, pri čemu je 15.433 doseljeno iz drugih oblasti, a iz Beograda se odselilo 8.996 lica.
Grafikon 1 - Migracioni saldo po regionima Republike Srbije, 2017
Izvor: Unutrašnje migracije u Republici Srbiji, 2017., RZS, Saopštenje SN60 od 29. juna 2018. godine
_________
1 Republički zavod za statistiku, Preliminarni rezultati obračuna regionalnog bruto domaćeg proizvoda za 2016. godinu.
Prema poslednjem objavljenom podatku RZS, u III kvartalu 2018. godine registrovana zaposlenost na nivou Beograda iznosila je 720.974 lica, od kojih:
632.143 zaposleno u pravnim licima (privredna društva, preduzeća, zadruge, ustanove i druge organizacije),
86.129 lica su preduzetnici, lica koja samostalno obavljaju delatnost i zaposleni kod njih, a
2.702 lica čine registrovani individualni poljoprivrednici.
U odnosu na registrovanu zaposlenost iz istog perioda prethodne godine, došlo je do povećanja za 25.620 lica.
Pri tome, raspodela broja zaposlenih u pravnim licima, i lica koja samostalno obavljaju delatnost, preduzetnici i zaposleni kod njih, prema sektorima delatnosti izgleda ovako: trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila - 17,0%, državna uprava i organizacije obaveznog socijalnog osiguranja - 10,8%, administrativne i pomoćne uslužne delatnosti - 9,6%, prerađivačka industrija - 9,4%, stručne, naučne inovacione i tehničke delatnosti - 7,7%, zdravstvena i socijalna zaštita - 7,0%, saobraćaj i skladištenje - 6%, obrazovanje - 5,6%, informisanje i komunikacije - 5,4%, građevinarstvo - 5,2%, usluge smeštaja i ishrane - 3,9%, finansijske delatnosti i delatnost osiguranja - 3,3%, dok svi ostali sektori delatnosti sadrže zajedno manje od 10,0% (pojedinačno, manje od 3,0% zaposlenih).
Što se tiče zaposlenosti na području Republike Srbije, registrovano je ukupno 2.146.842 lica, što je porast u odnosu na isti kvartal prethodne godine za 3,3%, s tim da je struktura zaposlenosti nešto drugačija u odnosu na Beograd: u pravnim licima je zaposleno 79,2%, preduzetnici i lica koji samostalno obavljaju delatnost čine 17,2%, a individualni poljoprivrednici 3,6%.
_________
2 Pod pojmom (registrovani) zaposleni podrazumevaju se lica koja imaju formalno pravni ugovor o zaposlenju, odnosno zasnovan radni odnos sa poslodavcem, na određeno ili neodređeno vreme; lica koja rade van radnog odnosa, na osnovu ugovora o delu ili na osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova; lica koja obavljaju samostalne delatnosti ili su osnivači privrednih društava ili preduzetničkih radnji; kao i lica koja obavljaju poljoprivredne delatnosti, a nalaze se u evidenciji Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja (CROSO).
3. Kretanja na tržištu rada prema evidenciji NSZ
Broj nezaposlenih lica3 na evidenciji NSZ za teritoriju grada Beograda u novembru 2018. godine iznosi 75.997, što u poređenju sa istim mesecom prethodne godine predstavlja smanjenje broja nezaposlenih za 13,8%.
Istovremeno, na području Republike Srbije evidentirano je ukupno 548.877 nezaposlenih lica, što predstavlja smanjenje za čak 11,1% u odnosu na isti mesec prethodne godine.
Kretanje broja nezaposlenih lica na evidenciji NSZ, Filijale za grad Beograd je imalo uobičajeni trend rasta na kraju prethodne i početku tekuće godine, kako zbog sezonskih promena do kojih dolazi u zimskim mesecima, tako i zbog povećane motivacije onih koji se neredovno javljaju na evidenciju, da to učine u vreme oglašavanja javnih poziva za učešće u merama aktivne politike zapošljavanja koje sprovodi NSZ. Tokom proleća i leta evidentirano je kontinuirano smanjenje broja zaposlenih na mesečnom nivou, da bi se ovaj trend zadržao do kraja godine.
_________
3 Administrativni statistički izvori o broju nezaposlenih lica zasnivaju se na podacima o registrovanim nezaposlenim licima na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje koji, u skladu sa zakonom, obuhvataju lica od 15 godina života do ispunjavanja uslova za penziju, odnosno najkasnije do 65 godina života, sposobne i odmah spremne da rade, koji nisu zasnovali radni odnos ili na drugi način ostvarili pravo na rad, a koja se vode na evidenciji nezaposlenih i aktivno traže posao.
Grafikon 2 - Kretanje nezaposlenosti u poslednjih godinu dana, po mesecima
Struktura nezaposlenih lica na evidenciji NSZ na području grada Beograda izgleda ovako:
- žene čine 59,3% ili 45.063;
- prosečna starost nezaposlenog lica je nešto veća od 42 godina, učešće mladih do 30 godina iznosi 18,4% (13.972 lica), a lica starija od 50 godina 35,4% (26.900 lica);
- prema stepenu obrazovanja, ukupan broj lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovanih (I i II stepen) iznosi 13.234 što čini 17,4%, dok je najveće učešće lica sa srednjim nivoom obrazovanja (III - V stepen) 51,5%, a učešće lica sa višim i visokim obrazovanjem (VI - VIII stepen) iznosi 31,1%;
- u odnosu na trajanje nezaposlenosti, duže od 12 meseci (dugoročna nezaposlenost) posao traži 48.501 lice ili 63,8%;
- broj lica koja pripadaju nekoj drugoj od kategorija teže zapošljivih lica, u odnosu na ukupan broj nezaposlenih, je sledeći:
- mladi do 30 godina starosti koji su bez kvalifikacija ili sa niskim kvalifikacijama - 1.527 (2%);
- mladi do 30 godina starosti koji posao traže duže od 12 meseci - 5.567 (7,3%);
- osobe sa invaliditetom je - 1.632 (2,1%);
- viškovi zaposlenih - 6.889 (9,1%);
- Romi - 1.622 (2,1%);
- radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći - 3.933 (5,2%);
- žrtve trgovine ljudima - 0 (nisu registrovane na evidenciji);
- žrtve porodičnog nasilja - 40 lica (0,05%);
- izbeglice - 97 (0,1%);
- interno raseljena lica - 771 (1,0%);
- povratnici prema sporazumu o readmisiji - 12 lica;
- samohrani roditelji - 1.723 (2,3%);
- supružnici koji su oboje nezaposleni - 2.853 (3,8%).
U nastavku je prikazano kretanje nezaposlenosti u periodu od 2009. godine, s tim da su korišćeni uporedni podaci za isti mesec (novembar) za svaku godinu iz druge dekade 21. veka.
Grafikon 3 - Kretanje nezaposlenosti u periodu 2009-2018. godine (prema podacima za novembar)
Prema tabeli 3, u kojoj je prikazana distribucija procenjenog broja stanovnika radnog uzrasta (starosti 15 do 64 godine) sredinom 2017. godine i broja nezaposlenih lica na evidenciji NSZ u novembru 2018. godine, po gradskim opštinama, možemo uočiti da je u pojedinim opštinama problem nezaposlenosti značajno izraženiji od prosečnog na nivou Grada u celini (6,8%), i to u Lazarevcu, Rakovici, Čukarici, Starom gradu, Barajevu, Obrenovcu, Sopotu i najviše u Mladenovcu (11,5%).
Tabela 3 - Učešće nezaposlenih lica sa evidencije NSZ u ukupnom stanovništvu
Gradska opština |
procenjen broj stanovnika radnog uzrasta |
Prosečna starost |
Broj nezaposlenih na evidenciji NSZ |
Učešće nezaposlenih u stanovništvu radnog uzrasta |
15-64 |
||||
Barajevo |
17.034 |
44,2 |
1.501 |
8,8% |
Voždovac |
112.499 |
42,4 |
6.924 |
6.2% |
Vračar |
37.166 |
44,2 |
2.413 |
6,5% |
Grocka |
57.642 |
41,5 |
2.767 |
4,8% |
Zvezdara |
110.435 |
41,4 |
7.316 |
6,6% |
Zemun |
115.311 |
41,7 |
7.332 |
6,4% |
Lazarevac |
38.764 |
41,4 |
2.726 |
7.0% |
Mladenovac |
33.986 |
42,8 |
3.900 |
11,5% |
Novi Beograd |
138.445 |
43,1 |
8.977 |
6,5% |
Obrenovac |
47.496 |
42,2 |
4.452 |
9,4% |
Palilula |
123.720 |
41,2 |
6.966 |
5,6% |
Rakovica |
71.631 |
42,6 |
5.130 |
7,2% |
Savski venac |
23.174 |
43,6 |
1.556 |
6,7% |
Sopot |
12.607 |
44,9 |
1.194 |
9,5% |
Stari grad |
29.053 |
44,8 |
2.233 |
7,7% |
Surčin |
31.315 |
40,7 |
1.628 |
5,2% |
Čukarica |
119.682 |
42,5 |
8.982 |
7,5% |
grad Beograd |
1.119.960 |
42,7 |
75.997 |
6,8% |
Izvor: RZS - Procene stanovništva u RS u 2017. godini; NSZ - evidencija nezaposlenih lica - novembar 2018.
Iako navedeni indikator nije uobičajen za analizu nezaposlenosti, jer se standardna stopa nezaposlenosti izračunava kao odnos broja nezaposlenih i broja radno aktivnih stanovnika, u nedostatku ovog pokazatelja (ARS je istraživanje kojim se dobijaju pouzdani rezultati do nivoa regiona, ali zbog veličine uzorka ne i na nivou opština), iskoristili smo procenjen broj stanovnika za kategoriju lica koja bi prema godinama starosti mogli da budu razvrstani kao stanovništvo radnog uzrasta od 15 do 64 godine.
Stoga, ovaj pokazatelj nam može poslužiti za izbor onih sredina (gradskih opština) u kojima bi podrška rešavanju nezaposlenosti mogla da bude najdelotvornija u cilju ravnomernijeg lokalnog razvoja Grada i ciljane podrške teže zapošljivim kategorijama nezaposlenih u delovima Grada sa dodatnim otežavajućim okolnostima za zapošljavanje.
U periodu januar-novembar 2018. godine ukupan broj zaposlenih sa evidencije4 NSZ, kod poslodavaca čije je sedište na području Beograda, iznosi 71.823 lica. Od ovog broja, najveće učešće imaju lica sa IV stepenom stručne spreme 34,6%, zatim lica sa VII-1 stepenom 20,1%, lica sa III stepenom 19,9%, kao i lica sa I stepenom stručne spreme (13,3%).
Ako posmatramo delatnost poslodavaca, najviše lica u periodu januar-novembar 2018. godine je zaposleno u sektorima: Administrativnih i pomoćnih uslužnih delatnosti (21,7%) i Trgovine na veliko i malo (18,4%). Slede: Prerađivačka industrija (11,8%), Stručne, naučne, inovacione i tehničke delatnosti (8,6%), Građevinarstvo (6,9%), Obrazovanje (6%), Usluge smeštaja i ishrane (4,6%), Zdravstvena i socijalna zaštita (4,3%), Saobraćaj i skladištenje (3,7%), Državna uprava, odbrana i obavezno socijalno osiguranje (3,6%), Ostale uslužne delatnosti (2,4%), Informisanje i komunikacije (2,2%) Finansijske delatnosti i delatnosti osiguranja (2,1%) i dok su ostali sektori delatnosti zastupljeni sa po manje od 2,0% pojedinačno (ukupno 3,9%).
U istom periodu sa evidencije nezaposlenih lica5 Filijale za grad Beograd zaposleno je 43.235 lica.
Poslodavci čije je sedište na području Beograda, prijavili su potrebe za zapošljavanjem 31.760 lica tokom perioda januar-novembar 2018. godine, što je u odnosu na isti period prethodne godine više za čak 21,5%. Pri tome, Filijala za grad Beograd je primila zahteve poslodavaca za posredovanjem u zapošljavanju za 23.647 lica, što predstavlja povećanje u odnosu na isti period prethodne godine za 25,1%.
Od ukupno 31.760 prijavljenih potreba za zapošljavanjem u periodu januar-novembar 2018.godine, najčešće su tražena lica sa sa III stepenom stručne spreme - 36,7%, pa sa IV stepenom stručne spreme - 18,9%, zatim sa I stepenom stručne spreme - 17,7% i sa VII-1 stepenom stručne spreme - 13,6.
Što se tiče delatnosti poslodavaca, u periodu januar-novembar 2018. godini najčešće potrebe prijavili su poslodavci iz sledećih sektora: prerađivačka industrija (6.622), administrativne i pomoćne uslužne delatnosti (5.800), trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila (5.027), stručne, naučne, inovacione i tehničke delatnosti (3.176), građevinarstvo (2.761), pružanja usluga smeštaja i ishrane (2.036), obrazovanje (1.609), saobraćaj i skladištenje (882), finansijske delatnosti i delatnosti osiguranja (866), zdravstvena i socijalna zaštita (795), državna uprava i odbrana; obavezno socijalno osiguranje (622), ostale uslužne delatnosti (452), informisanje i komunikacije (417), umetnost, zabava i rekreacija (340), dok je od poslodavaca iz ostalih delatnosti bilo po manje od 1,0% prijavljenih potreba za zapošljavanjem.
________
4Pod pojmom "zapošljavanja sa evidencije" NSZ izveštava o broju novozaposlenih lica za koja je u izveštajnom periodu preuzela podatke o prijavama na obavezno socijalno osiguranje (CROSO), a koja su dan pre zasnivanja radnog odnosa ili drugog oblika radnog angažovanja bila na evidenciji NSZ.
5 Prilikom izrade izveštaja o zapošljavanju sa evidencije, kao i o prijavljenim potrebama za zapošljavanjem, NSZ koristi statističke podatke dobijene po tzv. teritorijalnom i organizacionom principu. Prema teritorijalnom principu, izveštaji se odnose na broj lica koja su se zaposlila kod poslodavaca čije je sedište na određenoj teritoriji, bez obzira na mesto rada zaposlenih lica, dok se izveštaji dobijeni po organizacionom principu odnose na broj lica koja su se zaposlila sa evidencije određene organizacione jedinice NSZ, takođe bez obzira na mesto njihovog rada.
III REGIONALNI PRIORITET I CILJEVI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA PODRUČJU GRADA BEOGRADA
Regionalni prioritet:
Unapređenje ljudskih resursa u regionu Beograda kroz pristup zasnovan na specifičnim potrebama građana u pogledu zaposlenosti i prihoda.
Opis prioriteta:
Iskorišćenje znanja i veština ljudi i poslodavaca unutar regiona kako bi se poboljšao položaj ljudi i kako bi im se omogućilo da ostvare veće koristi od razvoja svog regiona, kao i da više doprinesu tom razvoju, glavni je zadatak ovog regionalnog prioriteta. Fokus prioriteta je na identifikovanju potencijala i aktiviranju postojećih resursa na bolje usmereni i delotvorniji način.
Osnovni ciljevi lokalnog akcionog plana zapošljavanja su usklađeni sa ciljevima na nacionalnom nivou i obuhvataju:
1) poboljšanje uslova na tržištu rada i unapređenje institucija tržišta rada;
2) unapređenje kvaliteta radne snage i ulaganje u ljudski kapital;
3) podsticanje zapošljavanja i uključivanje teže zapošljivih lica na tržište rada i podrška lokalnoj politici zapošljavanja.
IV AKTIVNOSTI I MERE ZA PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA
Mere i aktivnosti za podsticanje zapošljavanja koje će se sprovoditi u 2019. godini odnose se na sledeće oblike podrške:
I Unapređivanje institucija tržišta rada i pristupa novim tržištima,
II Poboljšanje uslova za pristup tržištu rada,
III Posredovanje u zapošljavanju, profesionalna orijentacija i savetovanje o planiranju karijere,
IV Povećanje kompetentnosti radne snage putem dodatnog obrazovanja i obuka,
V Podsticanje zapošljavanja i poslovanja putem subvencija,
VI Podrška razvoju preduzetništva i mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika,
VII Podsticaji za investicije u poljoprivredi i ruralni razvoj,
VIII Podsticaji za unapređenje kvaliteta turističko ugostiteljske ponude.
Sledeće mere koje će se sprovoditi uz sufinansiranje iz gradskog i republičkog budžeta, a za koje će NSZ pružati stručnu i tehničku podršku, obuhvataju:
Sajam srednjih stručnih i umetničkih škola
Sajam je namenjen učenicima završnih razreda osnovne škole. Na sajmu će se predstaviti srednje stručne i umetničke škole iz javnog sektora.
Beogradski sajam zapošljavanja i stručne prakse
Sajam zapošljavanja i stručne prakse ima za cilj neposredno povezivanje poslodavaca sa nezaposlenim licima u cilju smanjenja nezaposlenosti. U planu je održavanje najmanje jednog sajma.
Predviđeno je da na jednom mestu bude okupljen veliki broj poslodavaca sa prijavljenim potrebama za zapošljavanjem, koji će predstaviti svoja slobodna radna mesta i mogućnosti prijema lica na stručnu praksu. NSZ će pozvati sva lica sa evidencije, koja ispunjavaju uslove za ponuđena radna mesta, da se predstave poslodavcima, a učešće će biti omogućeno i drugim zainteresovanim nezaposlenim licima i licima koja traže promenu zaposlenja.
Radionice "Znanjem do cilja"
Pružanje elementarnog znanja građanstvu za početnike u biznisu, upoznavanje sa delokrugom relevantnih gradskih i republičkih institucija, upoznavanje sa pravnim oblicima osnivanja, poreskim i drugim finansijskim obavezama, pisanjem biznis plana, procedurama Fonda za razvoj za kredite za početnike i start-up kreditima, ostalim mogućim izvorima finansiranja dostupnim na našem tržištu, komunikacionim strategijama i veštinama poslovne komunikacije kao i ostalim zanimljivim i veoma korisnim temama.
Program radionica sprovodi Savet za zapošljavanje Grada Beograda u saradnji sa Sekretarijatom za privredu, Sekretarijatom za obrazovanje i dečiju zaštitu, NSZ, Privrednom komorom Srbije, RAREI Beograd, Fondom za razvoj RS, Gradskim centrom za socijalno preduzetništvo Beograda, AOFI, Poreskom upravom i RAS.
Sajam "Znanjem do cilja"
Sajam se održava u okviru Sajma obrazovanja i nastavnih sredstava. Cilj sajma je da motiviše mlade ljude od 18 do 21 godine kako da postanu preduzetnici, kao i da čuju iskustva iz prakse od preduzetnika koji su pokrenuli 50 start up preduzetnika ili dobili subvencije od državnih institucija. Svi zainteresovani posetioci sajma dobiće informacije na koje načine mogu da dobiju sredstva koje dodeljuje Vlada Republike Srbije i Grad Beograd za započinjanje sopstvenog biznisa.
Podrška karijernom vođenju i savetovanju i obuke za tržište rada
U okviru projekta "Povećanje efikasnosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama" koji se sprovodi u okviru programskog ciklusa IPA 2012 sredstvima EU i uz učešće iz budžeta RS, NSZ i jedinice lokalne samouprave će nastaviti realizaciju aktivnosti u oblasti karijernog vođenja i savetovanja: u proširenoj mreži klubova za traženje posla, Centara za informisanje i profesionalno savetovanje, kao i sprovođenje obuka za tržište rada.
Subvencije za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih
Poslodavci koji pripadaju privatnom sektoru, prvenstveno mala i srednja preduzeća, mogu za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih ostvariti subvenciju za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima. Subvencija se isplaćuje poslodavcu u jednokratnom iznosu, ali je krajnji korisnik subvencije nezaposleno lice koje se zapošljava kroz ovu meru.
Nezaposlena lica iz kategorije teže zapošljivih, na koje se ova subvencija primenjuje su:
1) mladi do 30 godina starosti - bez kvalifikacija/sa niskim kvalifikacijama
2) stariji od 50 godina;
3) viškovi zaposlenih;
4) Romi;
5) dugoročno nezaposleni;
6) žene;
7) osobe sa invaliditetom;
8) radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći;
9) mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja;
10) žrtve porodičnog nasilja.
Visina subvencije za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih u 2019. godini, prema stepenu razvijenosti jedinica lokalne samouprave utvrđenim u skladu sa posebnim propisom Vlade, za drugu grupu (u rasponu od 80% do 100% republičkog proseka) i ostale jedinice lokalne samouprave u koje spada Grad Beograd sa svojim gradskim opštinama, iznosi 150.000,00 dinara po korisniku:
Navedeni iznosi subvencije se za osobe sa invaliditetom, radno sposobne korisnike novčane socijalne pomoći i mlade do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja uvećavaju za 20%, tako da iznose 180.000,00 dinara po korisniku.
Podrška samozapošljavanju
Podrška samozapošljavanju podrazumeva pružanje stručne pomoći, obuku iz oblasti preduzetništva i subvenciju za samozapošljavanje, koja se odobrava radi osnivanja radnje, zadruge ili drugog oblika preduzetništva kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos. Sredstva za samozapošljavanje u 2019. godini odobravaju se u vidu subvencije, u jednokratnom iznosu od 200.000,00 dinara po korisniku.
Prioritet kod odobravanja subvencije za samozapošljavanje imaju:
1) mladi do 30 godina starosti, a posebno mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca i mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja;
2) viškovi zaposlenih;
3) Romi;
4) osobe sa invaliditetom;
5) žene;
6) žrtve trgovine ljudima;
7) žrtve porodičnog nasilja.
U slučaju samozapošljavanja osoba sa invaliditetom subvencija se odobrava u jednokratnom iznosu od 240.000,00 dinara po korisniku, radi osnivanja radnje, zadruge, ili drugog oblika preduzetništva, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.
U slučaju samozapošljavanja viškova zaposlenih subvencija se odobrava u jednokratnom iznosu od 220.000,00 dinara po korisniku, radi osnivanja radnje, zadruge, ili drugog oblika preduzetništva, kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos.
Stručnu pomoć u cilju podsticanja samozapošljavanja nezaposleni ostvaruje kroz informativne i savetodavne usluge u poslovnim centrima NSZ i regionalnoj razvojnoj agenciji, kroz obuke iz preduzetništva, uz podršku preduzetnicima u prvoj godini poslovanja koji se realizuje kroz mentoring program i specijalističke obuke.
Stručna praksa
Program stručne prakse podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečeno odgovarajuće obrazovanje - kvalifikacija, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za samostalan rad u struci.
Program se realizuje bez zasnivanja radnog odnosa. Kroz program stručne prakse finansiraju se nezaposlena lica koja se prvi put stručno osposobljavaju za zanimanje za koje su stekla određenu vrstu i nivo obrazovanja ili koja su se stručno osposobljavala kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita. Finansiranje programa stručne prakse trajaće najduže 12 meseci.
1. angažovanim licima na ime novčane pomoći i troškova prevoza isplaćuje sredstva u ukupnom mesečnom iznosu od:
- 14.000,00 dinara za lica sa srednjim obrazovanjem;
- 16.000,00 dinara za lica sa višim ili visokim trogodišnjim obrazovanjem;
- 18.000,00 dinara za lica sa najmanje četvorogodišnjim visokim obrazovanjem.
2. vrši obračun i uplatu doprinosa za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti, u skladu sa zakonom.
Poslodavac je u obavezi da:
- stručno osposobljava nezaposleno lice u dužini trajanja ugovorne obaveze;
- osposobi nezaposleno lice za samostalan rad u struci, u skladu sa zakonom;
- dostavlja Nacionalnoj službi izveštaje o prisutnosti lica na stručnoj praksi, u skladu sa ugovorom;
- dostavi Nacionalnoj službi izveštaj o obavljenoj stručnoj praksi, u skladu sa ugovorom;
- organizuje nezaposlenom polaganje stručnog ili pripravničkog ispita za samostalan rad, odnosno obezbedi dokaze o osposobljavanju neophodne za polaganje ispita pred nadležnim organom;
- izda potvrdu o obavljenoj stručnoj praksi, odnosno položenom stručnom ili pripravničkom ispitu;
- omogući Nacionalnoj službi kontrolu realizacije ugovornih obaveza i
- obavesti Nacionalnu službu o svim promenama koje su od značaja za realizaciju ugovora u roku od 8 dana od dana nastanka promene.
Pored navedenih, u 2019. godini će biti realizovane i druge mere i aktivnosti za podsticanje zapošljavanja koje sprovode organizacije i institucije članice Saveta za zapošljavanje i nosioci poslova realizacije ovog APZ, a u skladu sa utvrđenim nadležnostima, programskom orijentacijom i raspoloživim finansijskim sredstvima.
V KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH LICA
U skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, teže zapošljiva lica su nezaposlena lica koja zbog zdravstvenog stanja, nedovoljnog ili neodgovarajućeg obrazovanja, sociodemografskih karakteristika, regionalne ili profesionalne neusklađenosti ponude i tražnje na tržištu rada, ili zbog drugih objektivnih okolnosti teže nalaze posao.
Svojim aktivnostima i merama aktivne politike zapošljavanja u 2019. godini Grad Beograd će podsticati ravnopravniji položaj ovih lica na tržištu rada, a naročito: mladih do 30 godina života, viškova zaposlenih, starijih od 50 godina, lica bez kvalifikacija i niskokvalifikovani, osoba sa invaliditetom, Roma, radno sposobnih korisnika novčane socijalne pomoći, dugoročno nezaposlenih (na evidenciji duže od 12 meseci, odnosno 18 meseci).
Poseban prioritet za uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja imaće: mladi do 30 godina starosti sa statusom dece palih boraca, mladi do 30 godina starosti koji su imali/imaju status deteta bez roditeljskog staranja, žrtve trgovine ljudima i žrtve porodičnog nasilja, samohrani roditelji, supružnici iz porodice u kojoj su oba supružnika nezaposlena, roditelji dece sa smetnjama u razvoju, izbegla i interno raseljena lica, povratnici prema sporazumu o readmisiji a na način kojim se omogućava njihova integracija na tržište rada i poboljšanje kvaliteta života.
VI FINANSIJSKI OKVIR I IZVORI FINANSIRANJA AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA ZA GRAD BEOGRAD
Finansiranje programa i mera predviđenih Lokalnim akcionim planom zapošljavanja u 2019. godini će se obezbediti iz:
- sredstava budžeta jedinice lokalne samouprave, odnosno Grada Beograda;
- sredstava republičkog budžeta, preko Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Nacionalne službe za zapošljavanje, Ministarstva privrede Razvojne agencije Srbije i Fonda za razvoj Republike Srbije, filijala Beograd;
- sredstava budžeta drugih organizacija i institucija koje učestvuju u realizaciji programa i mera;
- specifičnih donacija preduzeća i partnera iz privatnog sektora;
- sredstava inostranih donatora i sredstava EU preko IPA fonda (instrument predpristupne pomoći);
- drugih izvora.
Sufinansiranje programa ili mera aktivne politike zapošljavanja sredstvima iz republičkog budžeta
Grad Beograd će do 14. februara 2019. godine, preko Filijale za grad Beograd NSZ, podneti ministarstvu nadležnom za poslove zapošljavanja zahtev za učešće u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja predviđenih u NAPZ.
Grad je svojim budžetom za 2019. godinu, u delu budžeta Sekretarijata za privredu, predvideo ukupan iznos od 15 miliona dinara za učešće u sufinansiranju, i to za:
1. subvenciju za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorija teže zapošljivih;
2. subvenciju za samozapošljavanje;
3. Program stručna prakse.
Nakon odluke resornog ministra o učešću RS u finansiranju programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, Grad Beograd i Filijala za grad Beograd Nacionalne službe za zapošljavanje će zaključiti sporazum o načinu i postupku realizacije programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, kao i drugim pitanjima od značaja za njihovo sprovođenje.
Kriterijumi na osnovu kojih će se odobravati sredstva za učešće u finansiranju navedenih programa ili mera biće utvrđena javnim pozivima, pri čemu će isti biti usaglašeni sa javnim pozivima koje raspisuje NSZ, uz utvrđivanje posebnih prioriteta koji se odnose na:
- mesto obavljanja delatnosti poslodavca, odnosno mesto rada lica koje bude zaposleno ili radno angažovano, kao i mesto vođenja evidencije nezaposlenih lica (gradske opštine na kojima su indikatori tržišta rada nepovoljniji od proseka na nivou Grada mogu dobiti prednost prilikom odlučivanja o odobravanju sredstava);
- kategoriju nezaposlenog lica (pripadnost nekoj od prioritetnih kategorija nezasposlenih lica).
VII NOSIOCI POSLOVA REALIZACIJE AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA ZA GRAD BEOGRAD
Mere aktivne politike zapošljavanja i druge planirane programske aktivnosti za podsticanje zapošljavanja, u skladu sa utvrđenim nadležnostima, sprovodi Savet za zapošljavanje Grada Beograda, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala za Grad Beograd, jedinica lokalne samouprave - Grad Beograd (Sekretarijat za privredu, Sekretarijat za finansije, Sekretarijat za obrazovanje i dečju zaštitu, Sekretarijat za imovinske i pravne poslove), kao i druge organizacije i institucije u skladu sa ovim dokumentom: Kancelarija za mlade Beograd, Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda, Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd, Privredna komora Srbije.
VIII TABELA MERA I AKTIVNOSTI ZA REALIZACIJU AKCIONOG PLANA ZAPOŠLJAVANJA
I UNAPREĐENJE INSTITUCIJA TRŽIŠTA RADA I PRISTUPA NOVIM TRŽIŠTIMA |
|||
Mera/Aktivnost |
Ishod/Očekivani rezultat |
Nosioci aktivnosti |
Izvor finansiranja |
1. Razvijati Klub za traženje posla |
Nastavak obuke korisnika. |
Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda |
Budžet Gradskog centra za socijalno preduzetništvo Beograda |
II POBOLJŠANJE USLOVA ZA PRISTUP TRŽIŠTU RADA |
|||
Mera/Aktivnost |
Ishod/Očekivani rezultat |
Nosioci aktivnosti |
Izvor finansiranja |
1. Šalteri za preduzetnike (otvaranje šaltera na preostalim gradskim opštinama i obuka koordinatora) |
Brži dolazak do informacija, veća dostupnost informacija potrebnih za poslovanje. |
Sekretarijat za privredu |
Nefinansijska mera podrške |
2. Beogradski investicioni dani |
Privlačenje investicija. |
Grad Beograd Sekretarijat za privredu |
Budžet Grada Beograda |
3. Sajam mikro i porodičnog biznisa |
Podrška razvoju porodičnog preduzetništva, promocija preduzetnika koji su putem Javnog konkursa za dodelu lokala započeli svoj biznis. |
Sekretarijat za privredu |
Budžet Grada Beograda, Sekretarijat za privredu |
4. Sajam "Znanjem do cilja" |
Cilj radionice je da se mladi ljudi upoznaju sa uslovima započinjanja sopstvenog biznisa, čuju iskustva iz prakse od preduzetnika koji su pokrenuli 50 start up preduzetnika ili dobili subvencije od državnih institucija |
Savet za zapošljavanje grada Beograda |
Budžet Grada Beograda |
5. Edukativne obuke - Radionice "Informacijom do cilja" |
Pružanje elementarnih informacija privrednim subjektima o svim javnim pozivima i konkursima koje relevantne gradske i republičke institucije sprovode, vrstama kredita za koje mogu aplicirati, kao i obukama i uslugama koje ove institucije pružaju privrednicima u cilju unapređenja njihovog poslovanja. |
Savet za zapošljavanje grada Beograd |
Budžet Grada Beograda - Partneri, Sponzori |
6. Međunarodni IT skup |
Povezivanje mladih inovatora iz regiona. Razvoj i nadgradnja industrije 4.0. Takmičenje za najbolju inovativnu ideju kroz razmenu iskustva, znanja a u cilju unapređenja IT sektora i kreativne industrije. |
Savet za zapošljavanje grada Beograd NSZ |
Budžet Grada Beograda, Sekretarijat za privredu |
7. Učešće grada Beograda na međunarodnom sajmu poljoprivrede u Novom Sadu |
Promocija proizvoda i usluga i ostvareni poslovni rezultati. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
8. Učešće grada Beograda na sajmu Etno hrane i pića u Beogradu |
Promocija proizvoda i usluga i ostvareni poslovni rezultati. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
9. Poslovni susreti privrednika Beograda i privrednika regiona |
Internacionalizacija poslovanja. |
Privredna komora Srbije |
Privredna komora Srbije |
III POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU, PROFESIONALNA ORIJENTACIJA I SAVETOVANJE O PLANIRANJU KARIJERE |
|||
Mera/aktivnost |
Ishod/Očekivani rezultat |
Nosioci aktivnosti |
Izvor finansiranja |
1. Sajam srednjih stručnih i umetničkih škola |
Upoznavanje učenika završnih razreda osnovnih škola sa, njihovim obrazovnim profilima, nastavnim predmetima, vannastavnim aktivnostima srednjih stručnih i umetničkih škola. |
NSZ |
Budžet NSZ |
2. Beogradski sajam zapošljavanja i praksi |
Povezivanje poslodavaca sa nezaposlenim licima u cilju smanjenja nezaposlenosti. |
NSZ |
Budžet NSZ |
3. Poboljšati zapošljavanje teže zapošljivih lica |
Efikasno posredovanje prema potrebama poslodavaca u zapošljavanju teže zapošljivih lica. |
Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda |
Budžet jedinice lokalne samouprave |
4. Intenzivirati aktivnosti usmerene ka povećanju motivacije za uključivanje na tržište rada nezaposlenih lica romske nacionalnosti, posebno korisnika novčane socijalne pomoći, uz jačanje saradnje sa jedinicama lokalne samouprave i organizacijama civilnog društva, kao i razvoj romskog preduzetništva, posebno za žene |
Povećan broj Roma koji aktivno traže posao. |
Centri za socijalni rad |
Budžet Republike Srbije Donatori OČEKIVANO VREME REALIZACIJE nakon dobijanja projektnih sredstava |
5. Podsticati zapošljavanje nezaposlenih žena iz posebno osetljivih kategorija |
Nezaposlene žene iz posebno osetljivih kategorija uključene u mere APZ, i to: samohrane majke, žene iz sigurne ženske kuće odnosno žrtve porodičnog nasilja, starije žene koje su ostale bez posla (preko 45 godina), mlade žene bez radnog iskustva (do 30 godina), korisnice novčane socijalne pomoći, Romkinje, žene sa invaliditetom. |
Socijalni partneri Organizacije civilnog društva |
Donatori |
6. Podsticati zapošljavanje mladih iz posebno osetljivih kategorija |
Nezaposleni mladi iz posebno osetljivih kategorija i to: samohrani roditelji, mladi koji su napustili alternativni vid staranja, žrtve porodičnog nasilja, mladi bez radnog iskustva (do 30 godina), korisnici novčane socijalne pomoći, Romi, osobe sa invaliditetom, povratnici po sporazumu o readmisiji. |
Socijalni partneri Organizacije civilnog društva |
Donatori |
IV POVEĆANJE KOMPETENTNOSTI RADNE SNAGE PUTEM DODATNOG OBRAZOVANJA I OBUKA |
|||
1. BG praksa |
Studentima završne godine studija i diplomcima omogućeno sticanje praktičnog znanja i iskustva relevantnog za uključivanje na tržište rada nakon školovanja. |
Kancelarija za mlade Beograd |
Budžet Grada Beograda - Kancelarija za mlade Beograd |
2. Program obavljanja stručne prakse |
Program je namenjen nezaposlenim licima bez radnog iskustva u struci sa najmanje srednjim obrazovanjem koja praktična znanja i veštine stiču kod poslodavca koji pripada privatnom sektoru. Lice za vreme stručne prakse dobija novčanu pomoć, osigurano je za slučaj povrede na radu i plaćaju mu se troškovi polaganja stručnog ispita u visini jednomesečne novčane pomoći. |
MRZBSP |
Budžet MRZBSP Budžet NSZ |
3. Škola stranih jezika |
Kancelarija namerava da u 2019. godini pomogne mladima Beograda da na kvalitetan način provedu slobodno vreme, tako što će organizovati tečajeve stranih jezika. Tečajevi stranih jezika biće besplatni i namenjeni su mladima uzrasta od 15 do 30 godina. Planiran broj polaznika je 240. |
Kancelarija za mlade Beograd |
Budžet Grada Beograda - Kancelarija za mlade Beograd |
4. Škola računara |
Cilj ovog projekta je da se mladim ljudima omogući da besplatno pohađaju obuke za osposobljavanje za rad u različitim profesionalnim softverima, koje su inače preskupe za većinu zainteresovanih. Ovo je jedan od projekata koji pruža mladim ljudima šansu da steknu nove veštine i na taj način obogate život i pri tome dobiju novu mogućnost da zarade novac i pronađu posao. |
Kancelarija za mlade Beograd |
Budžet Grada Beograda - Kancelarija za mlade Beograd |
5. Obuke i mentoring organizacija civilnog društva |
Kancelarija za mlade u 2019. godini planira realizaciju projekta Obuke i mentoring organizacija civilnog društva kao sastavnog dela jedinstvenog programa rada sa udruženjima i jednog od prioritetnih projektnih zadataka predviđenih godišnjim planom rada. |
Kancelarija za mlade Beograd |
Budžet Grada Beograda - Kancelarija za mlade Beograd |
5. Podrška zapošljavanju povratnika iz readmisije i Roma u Beogradu |
Pokretanje sopstvenog preduzeća od strane pripadnika Romske nacionalne manjine uz pruženu subvenciju, obuku i mentorsku pomoć. |
Gradska opština Zvezdara, Gradska opština Palilula Gradski centra za socijalno preduzetništvo Beograda i Organizacije civilnog društva |
Donatori |
6. Obuka za organsku proizvodnju |
Cilj savetodavnih aktivnosti, radi podizanja opšteg znanja iz oblasti organske proizvodnje. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
7. Obuka za pčelarstvo |
Cilj savetodavnih aktivnosti, radi podizanja opšteg znanja iz oblasti pčelarstva. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
8. Obuka za voćarstvo |
Cilj savetodavnih aktivnosti radi podizanja opšteg znanja iz oblasti voćarstva |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
9. Edukativna putovanja za poljoprivrednike |
Cilj putovanja je upoznavanje sa savremenim dostignućima i edukacija poljoprivrednika |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
10. Razvoj dodatnih znanja i veština za započinjanje biznisa |
Realizacija 15 obuka sa 150 polaznika (ukupno) |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Budžet Grada Beograda Ministartsvo privrede Razvojna agencija Srbije Donatori |
V PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA I POSLOVANJA PUTEM SUBVENCIJA |
|||
Mera/Aktivnost |
Ishod/Očekivani rezultat |
Nosioci aktivnosti |
Izvor finansiranja |
1. Podrška samozapošljavanju |
Zapošljavanje nezaposlenih lica dobijanjem podrške za samozapošljavanje koja obuhvata pružanje stručne pomoći, obuku iz oblasti preduzetništva i subvenciju za samozapošljavanje, koja se odobrava radi osnivanja radnje, zadruge ili drugog oblika preduzetništva kao i za osnivanje privrednog društva ukoliko osnivač zasniva u njemu radni odnos. |
MRZBSP |
Budžet MRZBSP Budžet NSZ |
2. Subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorija teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima |
Zapošljavanje teže zapošljivih lica uz subvenciju za zapošljavanje na novootvorenim radnim mestima kod poslodavaca koji pripadaju privatnom sektoru, prvenstveno mala i srednja preduzeća. |
MRZBSP |
Budžet MRZBSP Budžet NSZ |
3. Subvencija za podršku razvoja inovativnih delatnosti |
Jačanje kapaciteta poslovne infrastrukture u oblasti IT industrije. |
Sekretarijat za privredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
4. Subvencije za razvoj preduzetništva kroz unapređenje proizvodnje i proširenje kapaciteta uz zapošljavanje nezaposlenih lica na teritoriji grada Beograda |
Podrška rodnoj ravnopravnosti. Povećanje zaposlenosti, unapređenje i proširenje kapaciteta, podrška razvoju preduzetništva na teritoriji grada Beograda. Podrška za preko 20 privrednih subjekata i zapošljavanje preko 20 lica. |
Sekretarijat za privredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
5. Program dodele bespovratnih sredstava za započinjanje poslovanja |
Povećanje stope zaposlenosti lica iz kategorije teže zapošljivih lica, kroz projekte subvencija za zapošljavanje. |
Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda |
EaSI6 program EU Donatori |
6. Dodela poslovnog prostora i garaža u vlasništvu Grada u zakup pod povoljnim uslovima privrednim subjektima sa teritorije grada Beograda |
Povećanje stope zaposlenosti. |
Sekretarijat za imovinske i pravne poslove |
|
7. Dodela poslovnog prostora i garaža u vlasništvu Grada u zakup pod povoljnim uslovima nezaposlenim licima za otpočinjanje poslovanja domaćih umetnika i lica umetničke, kreativne i stvaralačke delatnosti, u cilju podsticanja umetničkog stvaralaštva i proširenja poslovanja kreativnih delatnosti sa teritorije grada Beograda |
Povećanje stope zaposlenosti. |
Sekretarijat za imovinske i pravne poslove |
|
VI PODRŠKA RAZVOJU PREDUZETNIŠTVA I MALIH I SREDNJIH PREDUZEĆA |
|||
Mera/Aktivnost |
Ishod/Očekivani rezultat |
Nosioci aktivnosti |
Izvor finansiranja |
1. Sufinansiranje programa iz oblasti promocije preduzetništva i zapošljavanja |
Cilj je pružanje podrške preko obuka, prekvalifikacija, sajmova, programa stručne prakse kao i programa za promociju preduzetništva. |
Sekretarijat za privredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijata za privredu |
2. Beogradski sajam preduzetništva |
Promocija i podrška razvoju preduzetništva. |
Sekretarijat za privredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
3. Dodela određenog broja lokala i poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Grada u zakup, pod povoljnim uslovima, privrednim subjektima i poljoprivrednim proizvođačima sa teritorije grada Beograda |
Povećanje stope zaposlenosti. |
Savet za zapošljavanje |
|
4. Edukativne obuke - Radionice "Znanjem do cilja" |
Pružanje elementarnog znanja građanstvu za početnike u biznisu, upoznavanje sa delokrugom relevantnih gradskih i republičkih institucija, upoznavanje sa pravnim oblicima osnivanja, poreskim i drugim finansijskim obavezama, pisanjem biznis plana, procedurama Fonda za razvoj za kredite za početnike i start-up kreditima, ostalim mogućim izvorima finansiranja dostupnim na našem tržištu, komunikacionim strategijama i veštinama poslovne komunikacije kao i ostalim zanimljivim i veoma korisnim temama. |
Savet za zapošljavanje grada Beograda |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
5. Beogradska akademija preduzetništva, Radionice "Znanjem do cilja" za studente Univerziteta u Beogradu, privatnih fakulteta i srednjih stručnih škola |
Pružanje elementarnog znanja studentima za početnike u biznisu, upoznavanje sa delokrugom relevantnih gradskih i republičkih institucija, upoznavanje sa pravnim oblicima osnivanja, poreskim i drugim finansijskim obavezama, pisanjem biznis plana, procedurama Fonda za razvoj za kredite za početnike i start-up kreditima, ostalim mogućim izvorima finansiranja dostupnim na našem tržištu, komunikacionim strategijama i veštinama poslovne komunikacije kao i ostalim zanimljivim i veoma korisnim temama. |
Savet za zapošljavanje grada Beograda |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
6. Podrška osnivanju novih i razvoju i rastu postojećih start-up kompanija |
Povećati broj start-up kompanija. Realizovati 15 obuka sa 150 polaznika (ukupno). |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Budžet Grada Beograda Ministartsvo privrede |
7. Mentoring program za start-up kompanije |
Realizovati mentoring podrška za 80 start-up kompanija. Realizovati 2.000 sati mentoring aktivnosti |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Razvojna agencija Srbije |
8. Mentoring program za postojeća |
Realizovati mentoring podršku za 10 postojećih MMSPP. Realizovati 500 sati mentoring aktivnosti. |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Ministarstvo privrede |
9. Mentoring usluga za MMSPP u lancu dobavljača |
Realizovati mentoring podršku za 10 postojećih MMSPP. Realizovati 500 sati mentoring aktivnosti |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Razvojna agencija Srbije |
10. Razvoj profesionalnih kompetencija u sektoru MMSPP kroz podizanje nivoa znanja i ključnih kompetencija |
Razvoj ljudskih resursa u sektoru MMSPP. Realizovati 12 obuka sa 120 polaznika. |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Budžet Grada Beograda Ministartsvo privrede |
11. Podrška razvoju konkuretnosti i internacionalizaciji postojećih MMSPP |
Minimum 50 MMSPP dobilo sredstva za podršku aktivnostima na podizanju konkurentnosti i internacionalizaciji poslovanja |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Razvojna agencija Srbije |
12. Promocija preduzetništva kod mladih |
Realizovati dve promotivne aktivnosti sa 30 učesnika. |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
Ministarstvo privrede |
13. Razvoj kompetencija kod mladih za preduzetništvo i socijalno preduzetništvo |
Realizovati 160 časova digitalno interaktivne nastave z a 200 učenika završnih razreda srednje škole. |
Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd |
INTERREG - DTP IPA |
14. Sajam preduzetničkih ideja |
Realizovati dva sajma sa 30 učesnika |
Regionalna agencija za razvoj |
Ministarstvo omladine i sporta Gradska opština Čukarica |
15. Stručni skupovi na temu: "Izvori finansiranja za preduzetnike" |
U cilju unapređenja pristupa izvorima finansiranja i unapređenja sposobnosti preduzetnika za pristup različitim izvorima finansiranja |
Privredna komora Srbije |
Privredna komora Srbije |
16. Održavanje redovne škole socijalnog preduzetništva "Preduzetnik, to sam ja" |
Sticanje dodatnih znanja i veština u cilju unapređenja kompetencija i konkurentnosti socijalnih preduzeća i preduzetnika. |
Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda |
Budžet jedinice lokalne samouprave |
17. Podsticaj socijalnog preduzetništva |
Povećan broj novootvorenih i razvijenih socijalnih preduzeća kroz olakšan pristup finansijskim sredstvima. |
Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda |
EaSI program EU Donatori |
18. Promotivne kampanje podrške razvoju socijalnog preduzetništva |
Razvoj preduzetničkog duha. |
Gradski centar za socijalno preduzetništvo Beograda |
OČEKIVANO VREME REALIZACIJE - februar-decembar 2019. godine |
VII PODSTICAJI ZA INVESTICIJE U POLJOPRIVREDI I RURALNI RAZVOJ |
|||
Mera/Aktivnost |
Mera/Aktivnost |
Mera/Aktivnost |
Mera/Aktivnost |
1. Dodela podsticajnih sredstava u oblasti voćarstva i povrtarstva na teritoriji grada Beograda za 2019. godinu |
Unapređenjem tehničko-tehnološke opremljenosti poljoprivrednih gazdinstava uz poštovanje održivog upravljanja resursima i zaštite životne sredine ostvaruje se proizvodnja kvalitetnog proizvoda i podstiče se rast konkuretnosti. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
2. Dodela podsticajnih sredstava u oblasti pčelarstva na teritoriji grada Beograda za 2019. godinu |
Razvoj pčelarstva uz tradicionalne veštine i savremenu tehnologiju proizvodnje i korišćenje adekvatne opreme obezbeđuje se proizvodnja kvalitetnog meda i proizvoda od meda čime se podstiče konkurentnost gazdinstava i rast dohotka |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
3. Dodela podsticajnih sredstava za nabavku mehanizacije na teritoriji grada Beograda za 2019. godinu |
Cilj modernizacija proizvodnje i uvođenje novih tehnologija |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
4. Dodela podsticajnih sredstava u oblasti stočarstva na teritoriji grada Beograda za 2019. godinu |
Cilj zaustavljanje negativnog trenda u poljoprivrednoj proizvodnji (smanjenje broja grla stoke, smanjenje površina koje se koriste za poljoprivrednu proizvodnju, opadanje broja poljoprivrednih domaćinstava) i stvaranja povoljnijih uslova za nabavljanje istom. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za poljoprivredu |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
5. Ostvarivanje prava prečeg zakupa na određeno vreme i davanja na privremeno korišćenje gradskog građevinskog zemljišta u javnoj svojini grada Beograda, pod povoljnim uslovima, u poljoprivredne svrhe, do privođenja zemljišta urbanističkoj nameni |
Stvaranje uslova za korišćenje zemljišta u poljoprivredne svrhe, do priviđenja zemljišta urbanističkoj nameni |
Sekretarijat za imovinske i pravne poslove |
|
VIII PODSTICAJI ZA UNAPREĐENJE KVALITETA TURISTIČKO UGOSTITELJSKE PONUDE |
|||
1. Dodela finansijskih sredstava za sufinansiranje dela troškova za organizaciju domaćih i međunarodnih kongresa, manifestacija, festivala, edukacija, seminara, izložbi, međunarodnog i domaćeg karaktera, kao i za unapređenje programa korišćenjem informacionih tehnologija u turizmu na teritoriji grada Beograda |
Unapređenje ukupne turističke ponude grada, unapređenje kvaliteta kongresa, manifestacija, izložbi, festivala i sl., kao i unapređenje programa korišćenja novih informacionih tehnologiju u turizmu, povećanje prihoda od boravišne takse, povećanje broja domaćih i stranih gostiju |
Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
2. Dodela finansijskih sredstava za unapređenje turističko-ugosteljske ponude na teritoriji grada Beograda |
Unapređenje kvaliteta ugostiteljske ponude grada Beograda, povećanje zapošljavanja u ugostetljstvu kao i očuvanje nasleđa i narodne tradicije. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
3. Organizacija i realizacija edukativnih radionica za obuku fizičkih i pravnih lica za razvoj ruralnog (seoskog) turizma na teritoriji grada Beograda |
Unapređenje ukupne ugostiteljske ponude i razvoj ruralnog (seoskog) turizma, povećanje broja kategorizovanih seoskih domaćinstava, povećanje broja domaćih i stranih gostiju |
Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
4. Organizacija i realizacija edukativnih radionica za obuku fizičkih i pravnih lica za primenu novog Zakona o turizmu i Zakona o ugostiteljstvu a čije se donošenje očekuje u prvom kvartalu 2019. godine. |
Obuka pravnih i fizičkih lica o primeni Zakona o turizmu i Zakona o ugostiteljstvu u praksi. Zakon o turizmu treba da unapredi uslove poslovanja privrednih subjekata i zaštite prava potrošača u turizmu. Smanjenje sive ekonomije jedan je od prioritetnih zadataka predloženim rešenjima. Zakon o ugostiteljstvu takođe predviđa značajna rešenja koja će direktno uticati na smanjivanje sive ekonomije kao i znatne olakšice fizičkim licima, pružaocima usluga smeštaja u objektima domaće radinosti i seoskog turističkog domaćinstva. |
Ministartsvo trgovine, turizma i telekomunikacija, Privredna komora Srbije i Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
5. Sprovođenje stručnog ispita za lokalne turističke vodiče |
Unapređenje ukupne turističke ponude Beograda koja će doprineti boljoj promociji turističkih potencijala, obogaćivanje turističke ponude i povećanju broja gostiju |
Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo |
Troškove snosi lice koje polaže stručni ispit za lokalnog turističkog vodiča |
6. Međunarodni sajam turizma u Beogradu |
Predstavljanje turističke ponude Grada koja će doprineti boljoj promociji turističkih potencijala i povećanju broja gostiju. |
Sekretarijat za privredu - Turistička organizacija Beograda |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu - Turistička organizacija Beograda |
7. Strategija razvoja turizma grada Beograda 2019-2024 |
Izrada revizije Strategije turizma grada Beograda sa Akcionim planom doprineće: razvoju turizma u nacionalnoj ekonomiji Srbije, povećanju BDP od turizma, razvoju Beograda kao turističke destinacije, odnosno pozicioniranje Beograda kao najperspektivnijeg grada na turističkom tržištu južne Evrope, a na koji način bi se obezbedio veći priliv stranih turista i maksimalno iskoristili svi potencijali naše prestonice. Za mnoge velike gradove u svetu turizam je jedna od najvažnijih i najperspektivnijih privrednih grana i značajan izvor prihoda. Beograd kao turistička destinacija, ima značajne mogućnosti da razvija turističku privredu i da turistima ponudi širok asortiman proizvoda i usluga, zahvaljujući kulturnom, istorijskom, umetničkom i ambijentalnom nasleđu. Strategija razvoja turizma grada Beograda doprineće i većem broju zaposlenih u sektoru turizma. |
Sekretarijat za privredu - Sektor za turizam i ugostiteljstvo |
Budžet Grada Beograda - Sekretarijat za privredu |
IX INDIKATORI USPEHA U PRIMENI APZ ZA 2018. GODINU
OPŠTI INDIKATORI |
||||
CILJ |
Indikator |
2018.7 |
Projektovana vrednost u 2019. godini |
Izvor podataka |
Povećanje stope aktivnosti 15-64 |
Stopa aktivnosti je povećana u odnosu na 2017. godinu |
69,4% |
70,0% |
RZS, ARS |
Povećanje stope zaposlenosti 15-64 |
Stopa zaposlenosti je povećana u odnosu na 2017. godinu |
62,7% |
64% |
RZS, ARS |
Smanjenje stope nezaposlenosti 15-64 |
Stopa nezaposlenosti je smanjena u odnosu na 2017. godinu |
11,4% |
10% |
RZS, ARS |
Izdvajanje većeg iznosa finansijskih sredstava za sufinansiranje mera APZ |
Iznos sredstava u budžetu Grada za mere APZ. Sufinansiranje mera APZ od strane RS |
27,2 miliona dinara |
27,2 miliona dinara (15 miliona iz budžeta Grada) |
Grad Beograd, MRZBSP |
Veći broj nezaposlenih lica uključen u mere APZ uz finansijsku podršku iz budžeta Grada i budžeta RS |
Broj nezaposlenih lica uključenih u mere APZ u toku jedne godine |
170 teže zapošljivih nezaposlenih lica koristilo subvenciju za zapošljavanje |
U zavisnosti od ukupnog iznosa odobrenih sredstava |
NSZ |
Veći broj nezaposlenih lica zaposlen nakon uključivanja u mere APZ koje sufinansiraju Grad i RS |
Broj zaposlenih lica šest meseci nakon uključivanja u mere APZ, razvrstan po merama APZ i ciljnim grupama |
/ |
U zavisnosti od ukupnog broja lica uključenih u mere |
NSZ |
Ovaj lokalni akcioni plan objaviti u "Službenom listu Grada Beograda".
___________
6 Program Evropske unije u oblasti zapošljavanja i socijalni inovacija (EaSI) dostupan Republici Srbiji od 7. septembra 2015. godine.
7 Prikazane stope za 2017. godinu predstavljaju prosečne veličine stopa u prva tri kvartala 2017. godine (RZS, ARS).