PRAVILNIKO SOCIJALNOM STANOVANJU U ZAŠTIĆENIM USLOVIMA NA TERITORIJI GRADA SREMSKA MITROVICA("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 13/2018) |
Ovim Pravilnikom utvrđuju se kriterijumi za izbor korisnika usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, uređuje način smeštaja korisnika, njegova prava, obaveze i odgovornosti, prava obaveze i odgovornosti pružaoca usluge i domaćina socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, način korišćenja i održavanja stambenih jedinica i objekata namenjenih za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, kao i razlozi za prestanak prava na smeštaj u njima.
Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je obezbeđivanje smeštaja socijalno ugroženim izbeglicama i raseljenim licima, kao i socijalno ugroženim licima i porodicama iz lokalne zajednice, zainteresovanim za ovaj vid stambenog zbrinjavanja, u posebnim za to predviđenim stambenim jedinicama.
Uslugu socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima čini:
- stanovanje u namenski izgrađenim objektima i stambenim jedinicama koje se koriste za socijalno stanovanje,
- stručna podrška korisnicima, od strane Centra za socijalni rad (u daljem tekstu: Centar).
Objekti namenjeni za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima su u svojini grada Sremska Mitrovica.
Centar upravlja objektima iz stava 1. ovog člana i odgovoran je za njihovo namensko korišćenje.
Korisnici usluge iz člana 2. ne mogu steći pravo svojine niti mogućnost zakupa na stambenim jedinicama koje su im date na korišćenje.
Korisnici usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima mogu biti lica koja imaju prijavljeno prebivalište, odnosno boravište (ako se radi o interno raseljenim licima i izbeglicama) na teritoriji grada Sremska Mitrovica, stambeno su ugroženi i pripadaju nekoj od socijalno ugroženih grupa:
- samohrani roditelji, dok se deca nalaze na redovnom školovanju (samohrani roditelj je roditelj koji se samostalno stara o deci, jer je drugi roditelj umro ili je nepoznat, nepoznato mu je prebivalište odnosno boravište, ili ako drugi roditelj ne učestvuje ili nedovoljno učestvuje u izdržavanju dece),
- stara lica (žene koje su navršile 60 i muškarci 65 godina života) - samci i parovi, sposobni da žive samostalno,
- socijalno ugrožena lica ili porodice do 6 članova (porodicu čine roditelji, odnosno staratelji, deca i usvojenici i srodnici zaključno sa trećim stepenom srodstva, između kojih postoji zakonska obaveza izdržavanja i koji vode zajedničko domaćinstvo - zajednicu življenja, privređivanja i trošenja sredstava), koje zbog fizičkih ili mentalnih bolesti, hronične bolesti ili invaliditeta, ne mogu da obezbede normalne uslove za život,
- ili su konkurisali za domaćina zgrade za socijalno stanovanje.
Stambeno ugrožen je pojedinac ili porodica koji nemaju u svojini ili susvojini stan ili porodičnu stambenu zgradu na teritoriji Republike Srbije (ili on ne zadovoljava osnovne higijensko-sanitarne uslove za život), nemaju ili ne mogu da koriste nepokretnost u svojini ili susvojini u mestu prethodnog prebivališta ili u drugoj državi, od momenta sticanja izbegličkog statusa nisu otuđili, poklonili ili zamenili nepokretnost u Republici Srbiji, državi porekla ili nekoj drugoj državi, a kojom bi mogli da reše svoje stambene potrebe, nemaju mogućnosti da na drugi način samostalno reše svoje stambeno pitanje i ne ispunjavaju uslove za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu.
Korisnici kojima je priznato pravo na uslugu socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima ostavaruju to svoje pravo dok ispunjavaju uslove pod kojima su pravo ostvarili, ili dok ispunjavaju uslove predviđene ovim Pravilnikom.
Komisija za izbor korisnika i domaćina objekta za socijalno stanovanje
Prvi izbor korisnika objekata socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima izvršen je u skladu sa Pravilnikom o uslovima i merilima za izbor korisnika stambenih jedinica namenjenih za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, postupku i načinu rada Komisije za izbor korisnika, broj 404-144/2009-II od 24.11.2009. godine i Pravilnikom o uslovima i merilima za izbor korisnika stambenih jedinica namenjenih za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, postupku i načinu rada Komisije za izbor korisnika broj 404-317/2014-II od 27.10. 2014. godine.
Svaki naredni izbor korisnika stanova u objektima socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, obaviće Komisija za izbor korisnika i domaćina objekta za socijalno stanovanje, čije članove imenuje Gradonačelnik grada Sremska Mitrovica.
Komisija za izbor korisnika radi u sednicima, koje saziva predsednik Komisije, a u njegovom odsustvu, zamenik predsednika.
Za punovažan rad Komisije sednici mora prisustvovati više od polovine članova.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih.
Komisija za izbor korisnika i domaćina objekta za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, obavlja sledeće poslove:
- na predlog Centra za socijalni rad raspisuje Javni poziv za dodelu na korišćenje slobodnog stana i objavljuje ga na oglasnoj tabli Centra za socijalni rad i Gradske uprave, na njihovim zvaničnim internet prezentacijama i u štampanim medijima na lokalnom nivou,
- razmatra podnete prijave i vrši bodovanje u skladu sa ovim Pravilnikom,
- utvrđuje predlog liste reda prvenstva i objavljuje ga na oglasnoj tabli Centra za socijalni rad i Gradske uprave i na njihovim zvaničnim internet prezentacijama,
- predlaže listu potencijalnih kandidata za domaćina objekta socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima i upućuje je Centru za socijalni rad radi stručne obrade,
- prigovore uložene da predlog liste, upućuje Gradskom veću na razmatranje,
- utvrđuje konačnu listu i objavljuje je na oglasnoj tabli Centra i Gradske uprave, i njihovim zvaničnim internet prezentacijama,
- predlaže Centru zaključenje ugovora sa korisnicima, utvrđenim konačnom listom.
Komisija za izbor korisnika, na predlog Centra objavljuje Javni poziv za dodelu slobodnog stana na korišćenje u objektu socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, sa rokom za podnošenje prijava koji ne može biti kraći od 30 dana od dana objavljivanja Javnog poziva.
Neblagovremene prijave Komisija će odbaciti rešenjem.
U slučaju nepotpunih prijava, Komisija će pozvati kandidate pismenim putem da dopune dokumentaciju u roku od 15 dana od dana prijema poziva.
Ukoliko kandidati ne ispunjavaju propisane uslove, Komisija će doneti rešenje o odbijanju prijave.
Komisija vrši bodovanje podnetih prijava na osnovu kriterijuma utvrđenih ovim Pravilnikom, a potom, na osnovu ukupnog broja bodova, utvrđuje listu reda prvenstva, na koju se može podneti prigovor Gradskom veću.
Podnosilac prijave ima pravo žalbe Gradskom veću u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o odbijanju ili odbacivanju prijave.
Protiv odluke Gradskog veća, može se pokrenuti upravni spor.
Nakon isteka žalbenog postupka, Komisija donosi konačnu listu korisnika.
Na osnovu konačne liste korisnika, Centar za socijalni rad donosi rešenje o priznavanju prava na uslugu socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, a zatim zaključuje ugovor o korišćenju stana.
Odredbe o postupku izbora korisnika iz stava 1-9 ovog člana primenjuju se prilikom izbora korisnika i za nove stambene jedinice namenjene za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima koje Grad pribavi.
Kriterijumi i merila za utvrđivanje liste reda prvenstva
Komisija za izbor korisnika vrši bodovanje u skladu sa odredbama ovog Pravilnika i na osnovu broja bodova, utvrđuje listu reda prvenstva.
Ako dva ili više lica imaju isti broj bodova, prednost ima lice ili porodično domaćinstvo u kome je žena nosilac domaćinstva ili:
- domaćinstvo koje ima veći broj bodova na osnovu socio-ekonomske ugroženosti,
- samohrani roditelj,
- stara lica,
- porodično domaćinstvo koje ima dete sa smetnjama u razvoju,
- porodično domaćinstvo koje ima teško bolesnog člana,
- porodično domaćinstvo koje ima člana sa telesnim oštećenjem,
- porodično domaćinstvo koje ima trudnu ženu,
- porodično domaćinstvo koje ima decu na školovanju,
- porodično domaćinstvo koje stanuje u iznajmljenom prostoru bez osnovnih higijensko-sanitarnih uslova,
- žrtve nasilja u porodici,
- porodično domaćinstvo sa dužim boravištem (prebivalištem) na području Grada Sremska Mitrovica.
Lista reda prvenstva se utvrđuje na osnovu sledećih kriterijuma:
- Socio-ekonomska ugroženost,
- Samohranost (jedan roditelj sa decom),
- Godine starosti,
- Ostale kategorije posebno socijalno ugroženih porodica.
Po osnovu socio-ekonomske ugroženosti, za:
- prihod do nivoa socijalne sigurnosti - predviđeno je - 20 bodova
- prihod do dvostrukog nivoa socijalne sigurnosti - 10 bodova
- prihod do visine prosečnog primanja u Republici Srbiji - 5 bodova
Prihodom se smatraju svi redovni mesečni prihodi osim dečjeg dodatka, dodatka za pomoć i negu drugog lica i uvećanog dodatka za pomoć i negu, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda.
Prihod po članu domaćinstva izračunava se tako, što se ukupan prihod svih članova domaćinstva u prethodnom mesecu, podeli sa brojem članova domaćinstva.
Socijalna ugroženost se dokazuje:
- čekom od penzije ili drugim dokumentima o visini prihoda i primanja članova porodice ostvarenih u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja prijave, ili uverenjem PIO fonda da podnosioci nisu korisnici penzije, kao i dokazom izdatim od strane nadležnog organa prethodnog prebivališta - u slučaju izbeglica ili bivših izbeglica, da ne ostvaruju prihode na ime penzije - ne starija od 30 dana od dana prijavljivanja,
- uverenjem o nezaposlenosti izdatim od strane Nacionalne službe za zapošljavanje,
- uverenjem o isplaćenoj naknadi za slučaj nezaposlenosti, izdatim od strane Nacionalne službe za zapošljavanje - ne starije od 6 meseci od dana podnošenja prijave
- potvrdom poslodavca o visini primanja za tri meseca koja prethode mesecu u kome je podneta prijava, ili overena izjava da podnosilac ili član domaćinstva ostvaruje neke povremene prihode.
Na ime godina starosti:
- za dete do 7 godina - 10 bodova
- za domaćinstvo starih lica - 10 bodova
Za porodično domaćinstvo samohranog roditelja dobija se 20 bodova.
Samohranost se dokazuje: izvodom iz matične knjige umrlih ili rešenjem nadležnog suda o proglašenju nestalog lica za umrlo, izvodom iz matične knjige rođenih deteta, ili tako što roditelj daje overenu izjavu da se neposredno brine o detetu i da samostalno obezbeđuje sredstva za njegovo izdržavanje, da u međuvremenu nije zasnovao bračnu ili vanbračnu zajednicu i da drugi roditelj ne učestvuje ili nedovoljno učestvuje u izdržavanju deteta.
Po osnovu invalidnosti i telesnog oštećenja punoletnog člana (žene starosti do 60 i muškarci do 65 godina):
- za telesno oštećenje od 100% - 30 bodova
- za telesno oštećenje 81-100% - 20 bodova
- za telesno oštećenje 51-80% - 15 bodova
- za telesno oštećenje do 50% - 10 bodova
Telesno oštećenje i invalidnost se dokazuju rešenjem nadležnog organa.
Za porodično domaćinstvo koje ima dete sa smetnjama u razvoju ili telesnim oštećenjem - predviđeno je dodatnih 40 bodova.
Stepen ometenosti u razvoju i telesno oštećenje dokazuju se rešenjem nadležnog organa ili odlukom suda o produženju roditeljskog prava ili lišenju poslovne sposobnosti.
Porodično domaćinstvo koje ima teško bolesnog člana, dobija 20 bodova.
Teško bolesnim članom smatra se lice koja boluje od: maligne bolesti, bronhijalne i srčane astme, teške opstruktivne bolesti pluća, aktivne tuberkuloze, infarkta miokarda, koje je imalo transplataciju srca, epilepsiju, teže duševne bolesti, progresivne nervnomišićne bolesti, pareze i paralize, hemofilije, insulinski zavisnog dijabetesa, hronične bubrežne insuficijencije (dijaliza), sistemske autoimune bolesti, osteomijelitisa i HIV infekcije.
Zdravstveno stanje se dokazuje medicinskom dokumentacijom koja nije starija od jedne godine.
Za žrtve porodičnog nasilja - predviđeno je 20 bodova po porodičnom domaćinstvu.
Dokazuje se sudskom presudom ili izveštajem Centra za socijalni rad.
Za porodično domaćinstvo koje ima decu na redovnom školovanju, predviđeno je 10 bodova po učeniku ili studentu.
Dokazuje se potvrdom nadležne obrazovne institucije o redovnom školovanju.
Porodičnom domaćinstvu koje stanuje u iznajmljenom prostoru bez osnovnih higijensko-sanitarnih uslova (dokazuje se izjavom overenom od strane nadležnog organa i neposrednim uvidom predstavnika Komisije za izbor korisnika), pripada 10 bodova.
Domaćin objekta socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima
Domaćin zgrade za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je radno sposobno lice, član socijalno ugrožene porodice izbeglica ili raseljenih lica, ili socijalno ugrožene porodice sa teritorije grada Sremska Mitrovica.
Na osnovu prijava na javni poziv, Komisija za izbor korisnika utvrđuje listu potencijalnih domaćina objekta za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, i dostavlja je Centru na stručnu obradu.
Na osnovu dijagnostičke procene ličnosti i njenih intelektualnih kapaciteta, Centar daje mišljenje o kandidatima.
Komisija za izbor korisnika na osnovu stručnog mišljenja Centra, bira domaćina socijalnog stanovanja.
Centar za socijalni rad sprovodi obuku domaćina socijalnog stanovanja.
Nadzor i kontrolu nad radom domaćina vrši Centar.
Domaćin je u obavezi da:
- prođe obuku koju organizuje Centar,
- razvija i održava dobrosusedske odnose sa korisnicima objekta za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima i dugim komšijama,
- podstiče uzajamnu podršku i pomoć među stanarima,
- sa pažnjom dobrog domaćina prati namensko korišćenje objekta i opreme,
- preduzima mere otklanjanja opasnosti za nastanak štete na objektu,
- stara se o održavanju čistoće zajedničkih prostorija u objektu i neposrednom okruženju objekta,
- sarađuje sa Centrom za socijalni rad i informiše Centar o svim potrebama i problemima,
- bez odlaganja obaveštava Centar o potrebi preduzimanja radova koje se izvode kao hitna intervencija.
Domaćin i Centar zaključuju ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Ukoliko domaćin ne poštuje odredbe ugovora i ne ispunjava predviđene obaveze, Centar će raskinuti ugovor sa njim, a potom pokrenuti postupak izbora novog domaćina.
Raskidom ugovora, domaćin i članovi njegovog porodičnog domaćinstva gube pravo korišćenja stambene jedinice u zgradi za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima.
Obaveze i odgovornosti korisnika i pružaoca usluga
Korisnik se obavezuje:
1. da smeštaj koristi isključivo za lično stanovanje i stanovanje članova domaćinstva;
2. da se useli u dodeljenu stambenu jedinicu u roku od 30 dana od dana predaje stana na korišćenje;
3. da stambenu jedinicu, dodeljenu opremu i inventar, kao i zajedničke prostorije, instalacije i dvorišni prostor, koristi sa pažnjom dobrog domaćina, te da o svim nedostacima i oštećenjima pravovremeno obavesti domaćina socijalnog stanovanja ili Centar;
4. da poštuje utvrđeni kućni red;
5. da uredno plaća troškove komunalnih usluga i električne energije;
6. da sarađuje sa ovlašćenim licima Centra i domaćinom zgrade za socijalno stanovanje;
7. da omogući ovlašćenim licima Centra neodložan ulazak u dodeljenu stambenu jedinicu u cilju kontrole namenskog i pravilnog korišćenja smeštaja, zadužene opreme i inventara, radi kontrole instalacija, protivpožarnih i drugih bezbednosnih aspekata stanovanja;
8. da u roku od 8 (osam) dana obavesti Centar o promeni broja članova domaćinstva ili drugoj statusno-imovinskoj promeni od uticaja na uslove i način korišćenja dodeljenog stana u zgradi za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima;
9. da bez odlaganja preko domaćina socijalnog stanovanja, obavesti Centar o potrebi preduzimanja radova na objektu, a posebno u slučaju hitnih intervencija;
10. da se pridržava odredaba zaključenog ugovora.
Korisnik je odgovoran za:
1. svaku štetu koja nastane na stanu, objektu, instalacijama, zajedničkim prostorijama, opremi i inventaru koji pripada stambenom objektu, nastalu namerom ili nepravilnim korišćenjem od strane njega lično, članova njegovog domaćinstva ili drugih lica koja se u stanu nalaze sa odobrenjem korisnika, te je dužan da je nadoknadi.
Korisnik ne može:
1. dodeljeni stan dati trećim licima na korišćenje ili u zakup;
2. vršiti adaptaciju, rekonstrukciju ili prepravke na stanu datom na korišćenje, bez saglasnosti nadležnog organa gradske uprave;
3. dodeljenu opremu i inventar otuđiti.
Centar je obavezan:
1. da upravlja stambenim jedinicama, odnosno objektima socijalnog stanovanja i stara se o tekućim popravkama i održavanju zgrade i zajedničkih prostorija;
2. da redovno vrši kontrolu namenskog korišćenja stambenih jedinica od strane korisnika i članova njihovog domaćinstva;
3. da jednom godišnje vrši redovnu reviziju;
4. da obavi vanrednu reviziju, u slučaju izmene okolnosti koje su od značaja za ostvarivanje prava na korišćenje stambene jedinice.
Izmena statusa ili drugih okolnosti i prenos prava korišćenja
Ako u toku trajanja ugovora dođe do promene u korisnikovom porodičnom, radnom ili imovinskom statusu koja je od uticaja na njegovo pravo korišćenja stana u objektu za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, tako da korisnik više ne ispunjava uslove pod kojima je ostvario to pravo, niti uslove iz ovog Pravilnika, Centar će sprovesti postupak provere i ispitivanja tih okolnosti, te će na osnovu utvrđenih činjenica, Komisija koju je obrazovao direktor Centra, doneti odluku o raskidu Ugovora sa korisnikom, sa otkaznim rokom koji ne može biti kraći od 30 dana.
Ako iz bilo kog razloga dođe do promene broja članova domaćinstva, preostali članovi domaćinstva imaju pravo da predmetni stan pod istim uslovima koriste najduže još godinu dana.
U tom periodu, Centar će izvršiti reviziju statusa članova domaćinstva, te ukoliko ispunjavaju uslove za nastavak korišćenja stana za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, biće zaključen novi Ugovor o korišćenju stana sa nekim od preostalih članova domaćinstva, koga ostali članovi zajednički odrede.
U cilju racionalizacije korišćenja objekata socijalnog stanovanja, Centar će razmotriti mogućnost dodele drugog adekvatnog stana u skladu sa promenom broja članova.
Ako se u postupku revizije utvrdi da domaćinstvo više ne ispunjava uslove za ostvarivanje prava na socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, Centar, na osnovu odluke Komisije iz stava 1. ovog člana, donosi odluku o raskidu Ugovora, sa otkaznim rokom koji ne može biti kraći od 30 dana.
Revizija može biti redovna i vanredna.
Redovna revizija je postupak koji Centar za socijalni rad sprovodi obavezno jednom godišnje, a koji podrazumeva proveru ispunjenosti uslova za ostvarivanje prava na korišćenje smeštaja, koji se odnose na status korisnika i članova njegovog porodičnog domaćinstva i poštovanje odredaba ugovora o korištenju stana.
Vanredna revizija je postupak provere ispunjenosti uslova za ostvarivanje prava na korišćenje smeštaja, usled promenjenih okolnosti u korisnikovom porodičnom, radnom ili imovinskom statusu.
Postupak revizije sprovodi Centar za socijalni rad na osnovu intervjua sa korisnicima, neposrednim uvidom u stanje stambenih jedinica i dokumenata podnetih od strane korisnika ili pribavljenih po službenoj dužnosti.
Po službenoj dužnosti, Centar pribavlja podatke o primanjima članova domaćinstva, nepokretnostima koje poseduju, radnom angažmanu i urednom plaćanju komunalnih i drugih troškova stanovanja.
Korisnici su dužni da podnesu medicinsku dokumentaciju, kao i sve druge dokaze koje smatraju relevantnim, za ostvarivanje prava na korišćenje stambene jedinice.
Korisniku ili članu domaćinstva prestaje pravo na smeštaj:
1. Sporazumnim raskidom ugovornih strana;
2. Kada ispuni uslove za neki drugi oblik zbrinjavanja;
3. Ako dođe do promene u porodičnom, radnom ili imovinskom statusu koja je od uticaja na ispunjavanje uslova za korišćenje stana u zgradi za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima;
4. kada ne koristi stan u periodu dužem od 30 dana bez opravdanog razloga i obaveštavanja Centra;
5. Kada nenamenski koristi prostor i opremu ili nanosi štetu stanu, zajedničkim prostorijama, instalacijama ili uređajima u stambenoj zgradi;
6. Ako remeti i ne poštuje pravila kućnog reda i time ometa druge korisnike u nesmetanom korišćenju smeštaja;
7. Ako ne izmiruje redovno obavezu plaćanja električne energije i komunalnih usluga;
8. Ako bez odobrenja nadležnog organa gradske uprave izvodi radove na stanu, vrši adaptaciju, rekonstrukciju ili prepravke stana;
9. Ako ceo stan koristi za obavljanje poslovne delatnosti ili izdaje stan u zakup;
10. Ako ne dozvoli da se obavi kontrola korišćenja stambene jedinice od strane ovlašćenih lica Centra, ili redovna ili vanredna revizija u pogledu statusa korisnika i članova domaćinstva;
11. Na lični zahtev;
12. Smrću.
Odluku o prestanku prava na korišćenje stana donosi Komisija iz člana 28. ovog Pravilnika i na osnovu toga Centar sačinjava rešenje o raskidu ugovora, sa otkaznim rokom koji ne može biti kraći od 30 dana.
Troškovi korišćenja stambene jedinice
Korisnik se obavezuje da plaća troškove utrošene električne energije, grejanja, vode, telefona, održavanja čistoće zajedničkih prostorija kao i druge komunalne usluge i troškove vezane za korišćenje stana, bez obzira da li su lične ili zajedničke sa ostalim korisnicima stanova.
Korisnik plaća troškove iz stava 1. ovog člana, po pristiglim računima, u rokovima definisanim od strane nadležnih pružalaca usluga.
Korisnik se obavezuje da samostalno snosi troškove redovnog tekućeg održavanja stambene jedinice.
Troškovi investicionog održavanja
Troškovi tekućih popravki i održavanja objekata za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, finansiraju se iz budžeta rada Sremska Mitrovica.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sremska Mitrovica".