ODLUKAO GRAĐEVINSKOM ZEMLJIŠTU GRADA PANČEVA("Sl. list grada Pančeva", br. 24/2017 i 29/2018 - dr. odluke) |
Ovom odlukom uređuju se uslovi, način i postupak:
1. raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada Pančeva (u daljem tekstu: Grad), uključujući i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada;
2. donošenja rešenja o raspolaganju i pribavljanju građevinskog zemljišta i drugih rešenja koja se donose na osnovu ove odluke;
3. konstituisanja prava službenosti;
4. davanja saglasnosti za izgradnju objekata na građevinskom zemljištu u javnoj svojini (susvojini) Grada i drugih potrebnih saglasnosti, kao i druga pitanja.
2. Pojam građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište je zemljište koje je određeno zakonom ili planskim dokumentom za izgradnju i korišćenje objekata, kao i zemljište na kojem su izgrađeni objekti u skladu sa zakonom.
3. Korišćenje građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište se koristi prema nameni određenoj planskim dokumentom, na način kojim se obezbeđuje njegovo racionalno korišćenje, u skladu sa zakonom.
4. Vrste građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište može biti izgrađeno i neizgrađeno.
Izgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome su izgrađeni objekti namenjeni za trajnu upotrebu, u skladu sa zakonom.
Neizgrađeno građevinsko zemljište je zemljište na kome nisu izgrađeni objekti, na kome su izgrađeni objekti bez građevinske dozvole i privremeni objekti.
Građevinsko zemljište može biti uređeno i neuređeno.
Uređeno građevinsko zemljište je zemljište koje je u skladu sa planskim dokumentom komunalno opremljeno za građenje i korišćenje (izgrađen pristupni put, elektromreža, obezbeđeno snabdevanje vodom i obezbeđeni drugi uslovi).
5. Uređivanje građevinskog zemljišta
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
Pored radova iz stava 2. ovog člana, na područjima koja su bila izložena ratnim dejstvima, obavlja se i provera o postojanju zaostalih eksplozivnih sredstava, u skladu sa zakonom.
Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.
Uređivanje građevinskog zemljišta obavlja se u skladu sa važećim planskim dokumentom prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja koje donosi Skupština Grada, uz staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju zemljišta.
Grad uređuje građevinsko zemljište i stara se o njegovom racionalnom korišćenju, prema nameni zemljišta predviđenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonom.
Obezbeđivanje uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta za Grad, koje obuhvata pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta i uređivanje građevinskog zemljišta, u ime i za račun Grada obavlja nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave Grada za investicije u saradnji sa JP "Urbanizam" Pančevo i JKP "Vodovod i kanalizacija" Pančevo.
6. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu zakona i ove odluke, a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
U zavisnosti od vrste radova lice iz stava 1. ovog člana podnosi nadležnoj organizacionoj jedinica Gradske uprave Grada za investicije ili JKP "Vodovod i kanalizacija" Pančevo predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome će se postupiti u roku od 15 dana od dana prijema predloga.
Lice iz stava 1. ovog člana predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta kada se radovi odnose na izgradnju vodovoda i sistema za odvodnjavanje sanitarnih otpadnih voda, podnosi JKP "Vodovodu i kanalizaciji" Pančevo.
Grad i JKP "Vodovod i kanalizacija" Pančevo, u ime i za račun Grada, mogu sa licem iz stava 1. ovog člana zaključiti ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:
1. podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta;
2. podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;
3. podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;
4. granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;
5. dinamiku i rok izgradnje;
6. obavezu Grada kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;
7. određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;
8. određivanje objekata koji se grade i koji će preći u svojinu Grada;
9. određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta koji će biti umanjen za iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
10. sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
7. Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1. doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
2. zakupnine za građevinsko zemljište;
3. otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;
4. pretvaranja prava zakupa u pravo svojine u skladu sa zakonom i
5. drugih izvora u skladu sa zakonom.
II GRAĐEVINSKO ZEMLJIŠTE U JAVNOJ SVOJINI GRADA
1. Oblici raspolaganja građevinskim zemljištem
Građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) raspolaže Grad, u skladu sa zakonom kojim se, između ostalog, reguliše oblast uređivanja i korišćenja građevinskog zemljišta, zakonom kojim se uređuje pravo javne svojine i određena druga imovinska prava Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave i ovom odlukom.
Raspolaganjem građevinskim zemljištem, u smislu ove odluke, smatra se:
1. pribavljanje i otuđenje;
2. davanje u zakup;
3. međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
4. ulaganje u kapital;
5. razmena građevinskog zemljišta;
6. ustanovljavanje stvarne službenosti.
2. Tržišna vrednost građevinskog zemljišta
Građevinskim zemljištem se raspolaže po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Sredstva ostvarena na osnovu raspolaganja građevinskim zemljištem jesu prihod budžeta Grada i ista se namenski koriste u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i odlukama.
Izuzetno, građevinsko zemljište se može otuđiti ili dati u zakup po ceni ili zakupnini koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno otuđiti ili dati u zakup bez naknade, u slučajevima i pod uslovima propisanim zakonom i podzakonskim aktima Vlade Republike Srbije.
Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta kojim se raspolaže, utvrđuje područna jedinica Poreske uprave Ministarstva finansija Republike Srbije, u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima i tako utvrđena tržišna vrednost važi 12 meseci.
III OTUĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Program otuđenja građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada, priprema nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave Grada za investicije u saradnji sa JP "Urbanizam" Pančevo.
Program iz stava 1. ovog člana donosi Skupština Grada krajem godine za narednu godinu.
Otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta sprovodi se javnim oglašavanjem, u postupku javnog nadmetanja, po tržišnim uslovima.
Građevinsko zemljište se izuzetno otuđuje neposrednom pogodbom u slučajevima propisanim zakonom, podzakonskim aktima i ovom odlukom.
1. Postupci otuđenja građevinskog zemljišta
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može otuđiti radi izgradnje, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaju lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola.
Neizgrađeno građevinsko zemljište se otuđuje kao uređeno, a izuzetno se može otuđiti kao neuređeno, pod uslovom da lice kome se to građevinsko zemljište otuđuje prihvati propisane uslove za uređivanje građevinskog zemljište sadržane u javnom oglasu i ugovorom preuzme obavezu da sopstvenim sredstvima izvrši opremanje građevinskog zemljišta.
Postojeće i planirane površine javne namene se ne mogu otuđiti iz javne svojine.
Početni iznos cene je tržišna vrednost građevinskog zemljišta koje se otuđuje.
Građevinsko zemljište u javnoj svojini se otuđuje licu koje ponudi najveću cenu za to zemljište.
Odluku o pokretanju postupka za otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada donosi Gradsko veće Grada, na predlog Komisije za otuđenje i davanje u zakup građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: Komisija)
Odluka o pokretanju postupka za otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta mora da sadrži opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, vrsti, odnosno nameni objekta koji se na predmetnom zemljištu može izgraditi, načinu javnog oglašavanja, vrsti postupka otuđenja i početni iznos cene i garantni iznos.
Postupak javnog nadmetanja sprovodi Komisija.
Komisiju iz stava 1. ovog člana obrazuje Skupština Grada rešenjem.
Rešenjem o obrazovanju Komisije definisaće se njeni zadaci, dužina mandata i urediti pitanje načina rada, načina odlučivanja Komisije, naknade za rad članovima Komisije, ali i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Komisiju čine predsednik i šest članova.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Komisije obavljaće Sekretarijat za skupštinske poslove, poslove Gradonačelnika i Gradskog veća, Sekretarijat za imovinu, Sekretarijat za privredu i ekonomski razvoj, Sekretarijat za urbanizam, građevinske, stambeno-komunalne poslove i saobraćaj i Sekretarijat za finansije Gradske uprave Grada.
Komisija utvrđuje tekst oglasa o otuđenju neizgrađenog građevinskog zemljišta na koji saglasnost daje Gradsko veće Grada.
Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije, jednom od javnih glasila Grada i na zvaničnoj web prezentaciji Grada.
Javni oglas iz člana 16. ove odluke sadrži:
1. podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje,
2. podatke iz planske dokumentacije o građevinskom zemljištu i objektima koji se na njemu mogu graditi,
3. podatke o uređenosti građevinskog zemljišta,
4. obaveštenje da se otuđuje neizgrađeno građevinsko zemljište koje nije uređeno, kao i da je lice kome se građevinsko zemljište otuđuje obavezno da o svom trošku izvrši određene radove na opremanju tog građevinskog zemljišta,
5. početnu cenu građevinskog zemljišta,
6. roka za zaključenje ugovora o otuđenju,
7. rok za plaćanje cene i posledice propuštanja tog roka,
8. rok za privođenje građevinskog zemljišta nameni,
9. garantni iznos za učešće u postupku u visini od 20% od početne cene građevinskog zemljišta i rok za povraćaj garantnog iznosa učesnicima koji ne ponude najpovoljniju cenu za otuđenje građevinskog zemljišta,
10. obaveštenje do kog datuma i do koliko sati se mogu podnositi prijave,
11. obaveštenje o dokumentaciji koja se mora priložiti prilikom prijavljivanja na javni oglas,
12. obaveštenje da ukoliko podnosilac prijave koji je najpovoljniji ponuđač, ne zaključi ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta gubi pravo na povraćaj garantnog iznosa, kao i da uplaćeni garantni iznos predstavlja deo kupoprodajne cene ukoliko dođe do zaključenja ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta,
13. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja,
14. obaveštenje da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune prijave biti odbačene i
15. obaveštenje da licitacioni korak ne može biti manji od 5% od početne cene građevinskog zemljišta.
Rok za podnošenje prijava za javno nadmetanje radi otuđenja građevinskog zemljišta ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac prijave.
Prijava pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom, a uz prijavu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Prijava fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu i JMBG i mora biti potpisana.
Prijava preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom, a uz prijavu, prilaže se izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Uz prijavu se podnosi uverenje o izmirenju svih obaveza po osnovu izvornih prihoda Grada.
Uz prijavu se podnosi dokaz o uplati garantnog iznosa.
Uz prijavu mora da se dostavi i izjava podnosioca prijave da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Prijava je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u ovom članu, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Prijava se dostavlja poštom ili lično na adresu Grad Pančevo, Trg kralja Petra I br. 2-4 sa naznakom "ZA KOMISIJU ZA OTUĐENJE I DAVANJE U ZAKUP GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA - NE OTVARAJ".
Prijavu ne mogu podneti predsednik niti bilo koji član Komisije.
Do održavanja javnog nadmetanja ne mogu se davati obaveštenja o podnosiocima prijava.
Postupak javnog nadmetanja je javan.
Predsednik Komisije objavljuje početak javnog nadmetanja, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje i početni iznos cene.
Predsednik Komisije konstatuje koliko je prijava zaprimljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave.
Predsednik Komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu.
Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, ko je od podnosilaca prijava prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja i koje su prijave neblagovremene i nepotpune.
Komisija konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Komisija konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune prijave odbacuju.
Predsednik Komisije poziva učesnike da daju svoje ponude iznosa cene.
Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže iznos cene koji nudi.
Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos cene i ime ponuđača.
Učesnik koji je ponudio najviši iznos cene potpisuje izjavu sa naznakom visine iznosa iste.
Predsednik Komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno.
Predsednik Komisije može da izrekne opomenu licu koje ometa rad Komisije, kao i da ga udalji iz prostorije u kojoj Komisija zaseda.
Ukoliko ne može da obezbedi nesmetano vođenje postupka, i pored preduzetih mera, Komisija, na predlog predsednika može obustaviti dalji rad i odlučiti o datumu i vremenu u kome će se postupak nastaviti.
Sve okolnosti sa eventualnim razlozima udaljenja pojedinih lica ili prekidom postupka unose se u zapisnik.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.
Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik.
Ukoliko javno nadmetanje ne uspe, postupak oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja, pod istim uslovima.
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos cene odustane nakon što predsednik Komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja u skladu sa odredbom stava 3. člana 22. ove odluke.
Lice iz stava 1. ovog člana nema pravo na povraćaj sredstava uplaćenih na ime garantnog iznosa.
Komisija o početku i toku postupka javnog nadmetanja sačinjava zapisnik.
U zapisnik se unosi mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, lični podaci članova Komisije, podaci o građevinskom zemljištu koje je predmet otuđenja, kao i podaci o:
1. broju prijavljenih učesnika,
2. početnoj ceni građevinskog zemljišta,
3. iznosu cene najpovoljnije ponude sa podacima o najpovoljnijem ponuđaču,
4. datumu i vremenu početka i završetka javnog nadmetanja,
5. eventualnim primedbama učesnika javnog nadmetanja, kao i drugi podaci od značaja za rad Komisije.
Zapisnik potpisuju svi prisutni članovi Komisije i lice koje vodi zapisnik, ukoliko ga ima.
Zapisnik Komisije sa odgovarajućim predlogom rešenja, Komisija dostavlja nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada za imovinsko-pravne poslove, u roku od osam dana od dana održavanja javnog nadmetanja.
Skupština Grada donosi rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta koje naročito sadrži podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje, podatke o licu kojem će se isto otuđiti, po kojoj ceni, visinu garantnog iznosa, napomenu da se garantni iznos uračunava u cenu, rok za isplatu cene, napomenu da sredstva ostvarena otuđenjem predstavljaju prihod Grada, vrstu, odnosno namenu objekta koji će se izgraditi, posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, najavu zaključenja ugovora o otuđenju i to u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja i obaveštenje o pravnim posledicama nepristupanja zaključenju navedenog ugovora.
Rešenje iz stava 1. ovog člana dostavlja se svim učesnicima u postupku javnog nadmetanja.
Rešenje iz stava 1. ovog člana postaje pravnosnažno danom donošenja.
Na osnovu rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, Grad u svojstvu prodavca, sa licem kojem se građevinsko zemljište otuđuje u svojstvu kupca, zaključuje ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta (kupoprodajni ugovor) i to u roku od 30 dana od dana donošenja rešenja iz člana 25. ove odluke.
Predlog teksta ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta priprema Komisija i isti dostavlja Gradskom pravobranilaštvu na davanje mišljenja, koje je dužno da u roku od 30 dana od dana prijema predloga teksta ugovora, zatraženo mišljenje dostavi Komisiji.
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta naročito sadrži:
1. podatke o građevinskom zemljištu koje se otuđuje,
2. iznos kupoprodajne cene, kao i način plaćanja (jednokratno ili na rate),
3. rok za isplatu kupoprodajne cene,
4. sredstva obezbeđenja ukoliko se plaćanje kupoprodajne cene vrši na rate,
5. iznos uplaćenog garantnog iznosa sa naznakom da se ovaj iznos uračunava u kupoprodajnu cenu,
6. saglasnost Grada da kupac može upisati pravo svojine na otuđenom građevinskom zemljištu na osnovu ovog ugovora i potvrde Grada da je kupoprodajna cena isplaćena u celosti, ukoliko se plaćanje vrši jednokratno, odnosno ukoliko se plaćanje obavlja na rate, na osnovu ovog ugovora i saglasnosti Grada izdate nakon uručenja Gradu sredstva obezbeđenja,
7. vrstu, odnosno namenu objekta koji će se izgraditi na otuđenom građevinskom zemljištu i posebne uslove izgradnje ukoliko se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište, odnosno elemente iz člana 8. stav 4. ove odluke,
8. konstataciju da je zaključenjem ugovora lice kome je građevinsko zemljište otuđeno, uvedeno u posed,
9. rok privođenja zemljišta nameni,
10. prava i obaveze u slučaju neispunjenja ugovornih obaveza,
11. način rešavanja eventualnih sporova, kao i uslove pod kojima se ugovor može raskinuti,
12. druga prava i obaveze.
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta, u ime Grada, potpisuje gradonačelnik Grada.
Ugovor o otuđenju građevinskog zemljišta objavljuje se na zvaničnoj web prezentaciji Grada.
Učesnik javnog nadmetanja koji smatra da je građevinsko zemljište otuđeno suprotno odredbama ove odluke i zakona, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
Ukoliko lice u čiju korist je doneto rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta ne pristupi zaključenju ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta u predviđenom roku, Skupština Grada donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, lice u čiju korist je doneto rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta nema prava na povraćaj garantnog iznosa.
Raskid ugovora o otuđenju građevinskog zemljišta sprovešće se pod uslovima i u skladu sa zakonom kojim se reguliše materija obligacionih odnosa.
Sredstva ostvarena od otuđenja građevinskog zemljišta - cena, prihod su budžeta Grada.
Uplata sredstava iz stava 1. ovog člana, vrši se na odgovarajući uplatni račun javnih prihoda propisan Pravilnikom o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa.
Obaveza plaćanja cene utvrđuje se rešenjem o otuđenju građevinskog zemljišta.
Garantni iznos uplaćen na namenski podračun budžeta Grada otvoren kod Ministarstva finansija -Uprave za trezor u postupku javnog oglašavanja predstavlja deo cene i po donošenju rešenja o otuđenju se prenosi na odgovarajući račun budžeta Grada.
Uplaćena sredstva na ime garantnog iznosa, od strane učesnika u postupku otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima isto nije otuđeno, vraćaju se najkasnije u roku od pet dana od dana održane sednice Komisije.
Uplaćena sredstva na ime garantnog iznosa od strane lica kome se građevinsko zemljište otuđuje uračunavaju se u cenu zemljišta koje se otuđuje.
Građevinsko zemljište se može otuđiti neposrednom pogodbom u slučaju:
1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa Autonomne pokrajine Vojvodine i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini;
2. ispravke granica susednih katastarskih parcela;
3. formiranja građevinske parcele u skladu sa odredbom zakona kojom je uređena oblast određivanja, odnosno utvrđivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta;
4. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije, u skladu sa propisima o eksproprijaciji;
5. razmene građevinskog zemljišta;
6. u postupku vraćanja oduzete imovine i obeštećenja u skladu sa posebnim zakonom;
7. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
8. deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini Grada i drugih nosilaca prava svojine, odnosno prava korišćenja;
9. realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj;
10. ispunjavanja ugovornih obaveza nastalih do dana stupanja na snagu zakona po osnovu ugovora kada je Republika Srbija, jedna od ugovornih strana;
11. realizacije projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju.
Zahtev za otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom podnosi se Komisiji.
Komisija pribavlja podatak o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta i isti dostavlja podnosiocu zahteva.
Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o tržišnoj ceni građevinskog zemljišta, da pismenu izjavu da je saglasan sa cenom i da prihvata plaćanje ukupne tržišne cene.
U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili izjavi da ne prihvata cenu, smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.
Komisija priprema predlog rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom i dostavlja ga nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada za imovinsko-pravne poslove u roku od osam dana od dana prijema izjave, radi upućivanja Skupštini Grada na razmatranje i donošenje.
Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta za koji je podnet zahtev za legalizaciju ili ozakonjenje, za koji je nadležni organ utvrdio da postoji mogućnost legalizacije ili objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je uređivana legalizacija objekata ili na osnovu Zakona o legalizaciji objekata ("Službeni glasnik RS", br. 95/13 i 117/14) ili Zakona o ozakonjenju objekata ("Službeni glasnik RS", br. 96/15), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele ili na osnovu pravosnažnog rešenja kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, shodno odredbama zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.
U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinska parcela.
Ukoliko se se na istoj građevinskoj parceli nalazi objekat, ili objekti u svojini - susvojini ili etažnoj svojini drugih lica, pravo na otuđenje građevinskog zemljišta lice iz stava 1. ovog člana stiče pod istim uslovima kao i vlasnici suvlasnici ili etažni vlasnici objekata na katastarskoj parceli.
U slučaju da je osnov otuđenja građevinskog zemljišta rešenje kojim je određeno da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu, vlasniku objekta iz stava 1. ovog člana se otuđuje građevinsko zemljište ispod objekta.
U slučaju da na osnovu rešenja kojim se određuje da je građevinsko zemljište ispod objekta zemljište za redovnu upotrebu objekta, organ nadležan za upis prava na nepokretnostima ne izvrši parcelaciju građevinskog zemljišta tako da zemljište ispod objekta postane posebna katastarska parcela, lice kome je otuđeno građevinsko zemljište ispod objekta, u ugovoru o otuđenju daje neopozivu i bezuslovnu saglasnost vlasniku građevinskog zemljišta u javnoj svojini da može sprovoditi promene na katastarskoj parceli u smislu parcelacije, kao i otuđivati građevinsko zemljište drugim vlasnicima objekata, odnosno drugim suvlasnicima građevinskog zemljišta, bez obaveze da za te promene, odnosno otuđenje traži saglasnost suvlasnika građevinskog zemljišta kome je isto otuđeno ispod objekta.
JP "Urbanizam" Pančevo će u ime i za račun Grada vršiti sve poslove vezane za parcelaciju- preparcelaciju građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, kao i kada je, u postupku donošenja rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta, prema Izveštaju organizacione jedinice Gradske uprave Grada za poslove urbanizma, potrebna izrada projekta parcelacije, odnosno preparcelacije, pre donošenja rešenja.
Sredstva za obavljanje poslova iz stava 1.ovog člana, iskazaće se kroz Program poslovanja JP "Urbanizam" Pančevo sa finansijskim planom i obezbediti u budžetu Grada.
Izuzetno, vlasnik objekta iz člana 36. ove odluke svojom izjavom, može prihvatiti da sam finansira troškove izrade projekta parcelacije.
Otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku objekta koji je upisan u evidenciju o nepokretnostima i pravima na njima u skladu sa Zakonom o posebnim uslovima za upis prava svojine na objektima izgrađenim bez građevinske dozvole ("Službeni glasnik RS", br. 25/2013 i 145/2014), vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom, na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, shodno odredbama Zakona kojim je uređena oblast određivanja zemljišta za redovnu upotrebu objekta u posebnim slučajevima.
Otuđenje građevinskog zemljišta radi ispravke granica susednih katastarskih parcela vrši se u slučaju kada je na susednoj katastarskoj parceli upisano pravo svojine, dugoročnog zakupa stečenog u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, odnosno pravo korišćenja lica za koje je pretvaranje prava korišćenja u pravo svojine uređeno posebnim zakonom.
Ispravka granica susednih katastarskih parcela vrši se na osnovu elaborata geodetskih radova, pod uslovom da informacija o lokaciji za predmetno građevinsko zemljište upućuje na izradu ovog elaborata.
IV DAVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U ZAKUP
Građevinsko zemljište se može dati u zakup radi:
1. izgradnje objekata za koji se izdaje privremena građevinska dozvola u skladu sa zakonom;
2. realizacije projekata od značaja za Republiku Srbiju;
3. međusobnog raspolaganja vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini;
4. davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonom i
5. ostvarivanja javno-privatnog partnerstva.
1. Davanje građevinskog zemljišta u zakup radi izgradnje objekta za koji se izdaje privremena građevinska dozvola
Građevinsko zemljište se daje u zakup radi izgradnje objekata za koje je zakonom predviđeno izdavanje privremene građevinske dozvole, na određeno vreme, na rok na koji se donosi privremena građevinska dozvola, a ukupno najduže do pet godina.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, građevinsko zemljište se daje u zakup neposrednom pogodbom po tržišnim uslovima, a tržišnu vrednost zakupnine (u daljem tekstu: zakupnina) po 1 m kvadratnom građevinskog zemljišta koje se daje u zakup, procenjuje ovlašćeni sudski veštak ekonomske struke.
Naknadu za rad veštaka plaća podnosilac zahteva.
Zahtev za davanje građevinskog zemljišta u zakup se podnosi Komisiji i uz isti se dostavlja nalaz veštaka iz stava 2. ovog člana, informacija o lokaciji o mogućnostima gradnje na zemljištu koje je predmet zakupa i obaveštenje organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za građevinske poslove o dokumentaciji koja je neophodna za izdavanje privremene građevinske dozvole.
Komisija obaveštava podnosioca zahteva o ukupnom iznosu zakupnine koja se plaća jednokratno u roku od 15 dana od dana zaključenja Ugovora o zakupu.
Podnosilac zahteva je dužan da se u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 5. ovog člana, pismeno izjasni da prihvata iznos zakupnine, i obavezu da ukupan iznos zakupnine plati jednokratno u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora.
U slučaju da se podnosilac zahteva u roku iz prethodnog stava ne izjasni, smatraće se da je odustao od zahteva.
Troškovi zaključenja i overe Ugovora o zakupu, kao i upisa i brisanja prava zakupa u javne knjige padaju na teret zakupca.
Ukoliko zakupac u roku iz Ugovora o zakupu ne isplati iznos zakupa, Ugovor će biti jednostrano raskinut od strane zakupodavca.
Zakupnina predstavlja prihod budžeta Grada i uplaćuje se na odgovarajući uplatni račun javnih prihoda Grada propisan Pravilnikom o uslovima i načinu vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa.
2. Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta donosi Skupština Grada na predlog Komisije i isti sadrži naročito:
1. podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;
2. podatke o katastarskoj parceli;
3. podatke o vrsti, odnosno nameni objekta;
4. visinu, rok i način plaćanja zakupnine, račun na koji se vrši uplata i posledice propuštanja plaćanja u roku;
5. rok trajanja zakupa;
6. rok privođenja zemljišta nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja o davanju građevinskog zemljišta u zakup, zaključi ugovor o zakupu.
3. Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta
Gradonačelnik Grada zaključuje Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta sa zakupcem i isti sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli;
2. opis i bliže podatke o vrsti, odnosno nameni objekta koji će se graditi;
3. saglasnost da lice kome je građevinsko zemljište dato u zakup, nakon uplate iznosa zakupa i izdate potvrde o isplati, može upisati pravo zakupa na građevinskom zemljištu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima,
4. visinu zakupnine, rok i način plaćanja zakupnine,
5. rok trajanja zakupa;
6. rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni, odnosno rok izgradnje privremenog objekta;
7. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
8. obavezu zakupca da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
9. način rešavanja sporova;
10. postupak i uslove za izmenu ili raskid ugovora;
11. druga prava i obaveze.
Davanje građevinskog zemljišta u zakup u drugim slučajevima vrši se na način i po postupku propisanom odredbama ove odluke za otuđenje građevinskog zemljišta.
U slučaju davanja koncesije ili poveravanja komunalne delatnosti u skladu sa posebnim zakonima, građevinsko zemljište se može dati u zakup na vremenski period predviđen ugovorom o koncesiji, odnosno na vremenski period na koji je povereno obavljanje komunalne delatnosti.
Radi ostvarivanja javno-privatnog partnerstva, neizgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini može se dati u zakup privatnom partneru na rok na koji je zaključen javni ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuje javno-privatno partnerstvo i koncesije, odnosno unositi kao osnivački ulog u privredna društva, a vlasnik građevinskog zemljišta u javnoj svojini može sa fizičkim ili pravnim licem zaključiti i ugovor o zajedničkoj izgradnji jednog ili više objekata.
Građevinsko zemljište se može dati u zakup po zakupnini koja je manja od tržišne ili bez naknade kada se radi o realizaciji projekata za izgradnju objekata od značaja za Republiku Srbiju, kao i kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini.
Davanje u zakup građevinskog zemljišta iz st. 1, 2 i 3. ovog člana vrši se na način i pod uslovima propisanim podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije.
Učesnik javnog nadmetanja koji smatra da je građevinsko zemljište dato u zakup suprotno odredbama zakona, podzakonskog akta Vlade Republike Srbije, odnosno ove odluke, te da mu je na taj način povređeno pravo, može podneti nadležnom sudu tužbu za poništaj ugovora o zakupu u roku od osam dana od saznanja za zaključenje ugovora, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora.
4. Pretvaranje prava zakupa u pravo svojine
Pravo zakupa na izgrađenom, odnosno neizgrađenom građevinskom zemljištu koje je stečeno ugovorom o zakupu, zaključenim u skladu sa ranijim zakonima o planiranju i izgradnji, pretvara se u pravo svojine pod uslovima i na način propisan zakonom, po izmirenju iznosa ukupne zakupnine, o čemu JP "Urbanizam" Pančevo izdaje potvrdu.
Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:
1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;
2. ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene,
3. ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, odnosno ne izgradi privremeni objekat u ugovorenom roku i
4. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Na raskid ugovora o zakupu shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na raskid ugovora o otuđenju.
Lice sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da Gradu nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Ukoliko lice iz stava 1. ovog člana ne izvrši brisanje prava zakupa u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, to će učiniti Grad o trošku zakupca.
Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1. ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, u nominalnom iznosu, umanjenom za deo iznosa zakupnine za period držanja građevinskog zemljišta u zakupu.
V MEĐUSOBNO RASPOLAGANJE VLASNIKA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNOJ SVOJINI
Međusobno raspolaganje vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini je prenos prava javne svojine na građevinskom zemljištu između nosilaca prava javne svojine.
Pod međusobnim raspolaganjem iz stava 1. ovog člana, podrazumeva se i razmena.
Međusobno raspolaganje između nosilaca prava javne svojine na građevinskom zemljištu vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, na osnovu procene područne jedinica Poreske uprave Ministarstva finansija Republike Srbije.
Kada se radi o međusobnom raspolaganju između vlasnika građevinskog zemljišta u javnoj svojini, za građevinsko zemljište u javnoj svojini Grada odluku o prenosu prava javne svojine donosi Skupština Grada, i ista sadrži obrazloženje o opravdanosti i celishodnosti međusobnog raspolaganja.
Sprovođenje postupka međusobnog raspolaganja građevinskim zemljištem u javnoj svojini vrši se na način i po postupku propisanom odredbama ove odluke za otuđenje - pribavljanje građevinskog zemljišta.
VI ULAGANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U KAPITAL
Neizgrađeno građevinsko zemljište se može unositi kao osnivački ulog u javno preduzeće i društvo kapitala.
Unošenje građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana, vrši se na način i u postupku propisanom zakonom koji uređuje oblast javne svojine, kao i posebnim zakonima kojima je uređena oblast privrednih društava i javnih preduzeća i osnivačkim aktom javnog preduzeća, odnosno društva kapitala, ukoliko se radi o ulaganju u kapital već osnovanih pravnih lica.
Čl. 52-57*
(Prestalo da važi)
VIII PRIBAVLJANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U JAVNU SVOJINU GRADA
Građevinsko zemljište se pribavlja u javnu svojinu Grada u skladu sa odredbama zakona kojim je uređena javna svojina koje se odnose na pribavljanje drugih nepokretnosti u javnu svojinu.
Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu Grada je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti, koju utvrđuje područna jedinica Poreske uprave Ministarstva finansija Republike Srbije.
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada sprovodi se u postupku javnog nadmetanja, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama Grada, s tim da rešenje kojim se pribavlja građevinsko zemljište sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem;
2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosilaca prava javne svojine.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu Grada i besteretnim pravnim poslom (poklon ili jednostrana izjava volje).
Na ona pitanja koja nisu posebno regulisana odredbama koje se odnose na pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, primeniće se odredbe ove odluke koje se odnose na otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada.
IX RAZMENA GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Razmena građevinskog zemljišta u javnoj, zadružnoj i privatnoj svojini, vrši se neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije i ovom odlukom, pod sledećim uslovima:
1. ako je takva razmena u interesu Republike Srbije, Autonomne Pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, odnosno ako se time obezbeđuju veći prihodi za nosioca prava javne svojine ili bolji uslovi za efikasno vršenje njegovih prava i dužnosti;
2. ako se nepokretnosti razmenjuju pod tržišnim uslovima;
3. ako se, u slučaju kad je tržišna vrednost nepokretnosti u javnoj svojini veća od tržišne vrednosti nepokretnosti koja se pribavlja u javnu svojinu na ime razmene, ugovori razlika doplate u novcu u roku od 20 dana od dana zaključenja ugovora.
Na predlog Komisije, Skupština Grada donosi odluku o razmeni građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada koja sadrži obrazloženje o opravdanosti konkretne razmene dato od strane nadležne organizacione jedinice Gradske uprave Grada.
Predmet razmene može biti izgrađeno i neizgrađeno građevinsko zemljište.
Pod razmenom građevinskog zemljišta podrazumeva se otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine, kao i pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, pa se odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja građevinskog zemljišta, odnosno pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, shodno primenjuju i na postupak razmene izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta.
U cilju razmene, utvrđuju se tržišne vrednosti zemljišta koja su predmet razmene, a koje utvrđuje područna jedinica Poreske uprave Ministarstva finansija Republike Srbije.
Na ona pitanja koja nisu posebno regulisana odredbama koje se odnose na razmenu građevinskog zemljišta, primeniće se odredbe ove odluke koje se odnose na otuđenje građevinskog zemljišta iz javne svojine Grada.
Čl. 60 i 61*
(Prestalo da važi)
Zahtevi za raspolaganje građevinskim zemljištem u javnoj svojini Grada, odnosno pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu Grada, kao i drugi zahtevi koji su podneti do dana stupanja na snagu ove odluke, okončaće se u skladu sa ovom odlukom.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o građevinskom zemljištu grada Pančeva ("Sl. list grada Pančeva", br. 7/2016, 22/2016 i 2/2017).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".
* Dana 22. novembra 2018. godine prestali su da važe čl. 52. do 57. Odluke o građevinskom zemljištu grada Pančeva ("Sl. list grada Pančeva", br. 24/2017 - dalje: Odluka), stupanjem na snagu Odluke o načinu, postupku i kriterijumima za konstituisanje prava službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini grada Pančeva ("Sl. list grada Pančeva", br. 29/2018) i čl. 60. i 61. Odluke, stupanjem na snagu Odluke o davanju saglasnosti za izvođenje radova na nepokretnostima sa pravom svojine u korist grada Pančeva ("Sl. list grada Pančeva", br. 29/2018).