MEĐUNARODNI STANDARD REVIZIJE 560

Naknadni događaji

("Sl. glasnik RS", br. 100/2018)

(Standard važi za revizije finansijskih izveštaja za periode koji počinju na dan 31. decembara 2009. godine, ili kasnije)

SADRŽAJ

Paragraf

Uvod

Delokrug ovog ISA 1

Naknadni događaji 2

Datum stupanja na snagu 3

Ciljevi 4

Definicije 5

Zahtevi

Događaji koji se dešavaju između datuma
finansijskih izveštaja i datuma izveštaja revizora 6-9

Činjenice koje su revizoru postale poznate
nakon datuma revizorskog izveštaja
ali pre datuma izdavanja finansijskih izveštaja 10-13

Činjenice koje su postale poznate revizoru
nakon izdavanja finansijskih izveštaja 14-17

Primena i ostala objašnjenja

Delokrug ovog ISA A1

Definicije A2-A5

Događaji nastali između datuma
finansijskih izveštaja i datuma izveštaja revizora A6-A10

Činjenice koje su revizoru postale poznate
nakon datuma revizorskog izveštaja
ali pre datuma izdavanja finansijskih izveštaja A11-A17

Činjenice koje su postale poznate revizoru
nakon izdavanja finansijskih izveštaja A18-A20

Međunarodni standard revizije (ISA) 560, Naknadni događaji treba tumačiti u skladu sa ISA 200, Opšti ciljevi nezavisnog revizora i sprovođenje revizije u skladu sa Međunarodnim standardima revizije.

Uvod

Delokrug ovog ISA

1. Ovaj međunarodni standard revizije (ISA) se bavi odgovornostima revizora u pogledu naknadnih događaja prilikom revizije finansijskih izveštaja. Ne bavi se pitanjima koja se odnose na odgovornosti revizora za ostale informacije pribavljene nakon datuma izveštaja revizora, koja su obrađena u standardu ISA 720 (revidiran). Sa druge strane, takve ostale informacije mogu da skrenu pažnju na neki naknadni događaj koji je u delokrugu ovog standarda. (videti paragraf A1)

Naknadni događaji

2. Finansijski izveštaji mogu da budu pod uticajem određenih događaja koji se dešavaju nakon datuma finansijskih izveštaja. Mnogi okviri finansijskog izveštavanja se specifično pozivaju na takve događaje. Takvi okviri finansijskog izveštavanja obično identifikuju dve vrste događaja:

(a) događaje koji pružaju dokaze o uslovima koji su postojali na datum finansijskih izveštaja; i

(b) događaje koji ukazuju na stanja koja su nastala nakon datuma finansijskih izveštaja.

U ISA 700 se objašnjava da datum revizorskog izveštaja obaveštava čitaoca da je revizor razmotrio efekte događaja i transakcija kojih je revizor postao svestan i koji su se desili do tog datuma.

Datum stupanja na snagu

3. Ovaj ISA važi za revizije finansijskih izveštaja za periode koji počinju 15. decembra 2009. godine ili kasnije.

Ciljevi

4. Ciljevi revizora su:

(a) Da prikupi dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza o tome da li su događaji koji su se desili između datuma finansijskog izveštaja i datuma revizorovog izveštaja, a koji zahtevaju korekcije ili obelodanjivanja u finansijskim izveštajima, adekvatno prikazani u tim finansijskim izveštajima u skladu sa primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja; i

(b) Da adekvatno odgovori na činjenice koje su revizoru postale poznate nakon datuma revizorskog izveštaja, a koje bi, da su bile ranije poznate revizoru, možda uzrokovale promene u revizorskom izveštaju.

Definicije

5. Za potrebe Međunarodnih standarda revizije navedeni pojmovi imaju sledeće značenje:

(a) "Datum finansijskih izveštaja" je datum završetka poslednjeg perioda obuhvaćenog finansijskim izveštajima.

(b) "Datum odobravanja finansijskih izveštaja" je datum kada su svi izveštaji od kojih se sastoji set finansijskih izveštaja, uključujući i povezane napomene, pripremljeni i kada su zvanično odgovorna lica potvrdila da preuzimaju odgovornost za te finansijske izveštaje. (videti paragraf A2)

(c) "Datum izveštaja revizora" je datum koji je revizor stavio na izveštaj o finansijskim izveštajima u skladu sa ISA 700.(videti paragraf A3)

(d) "Datum izdavanja finansijskih izveštaja" je datum kada je izveštaj revizora i finansijski izveštaji nad kojima je obavljena revizija stavljeni na raspolaganje trećim stranama.

(e) "Naknadni događaji" - Događaji koji se dešavaju između datuma finansijskih izveštaja i datuma izveštaja revizora, kao i činjenice koje su postale poznate revizoru posle datuma izveštaja revizora.

Zahtevi

Događaji koji se dešavaju između datuma finansijskih izveštaja i datuma izveštaja revizora

6. Revizor treba da sprovede revizijske postupke osmišljene radi pribavljanja dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza da su svi događaji do datuma izveštaja revizora, koji zahtevaju korekcije ili obelodanjivanje u finansijskim izveštajima, identifikovani. Od revizora međutim, ne treba očekivati da vrši dodatne revizijske postupke u vezi pitanja za koja su prethodno primenjeni revizijski postupci obezbedili zadovoljavajuće zaključke.

7. Revizor treba da sprovede postupke u skladu sa zahtevima paragrafa 6 tako da obuhvati period od datuma finansijskih izveštaja do datuma revizorskog izveštaja, ili najbližeg mogućeg datuma. Revizor treba da uzme u obzir revizorsku procenu rizika prilikom utvrđivanja prirode i obima takvih revizijskih postupaka, što obično uključuju sledeće:

(a) Sticanje razumevanja o postupcima koje je rukovodstvo ustanovilo za svrhe identifikacije naknadnih događaja.

(b) Ispitivanje rukovodstva i, gde je to primenljivo, lica ovlašćenih za upravljanje o tome da li je bilo nekih naknadnih događaja koji bi mogli da utiču na finansijske izveštaje. (videti paragraf A9)

(c) Pregled zapisnika, ukoliko ga ima, sa sastanaka vlasnika, rukovodstva i lica ovlašćenih za upravljanje održanih nakon datuma finansijskih izveštaja i upoznavanje sa pitanjima koja su bila razmatrana na sastancima za koje zapisnici još uvek nisu dostupni. (videti paragraf A10)

(d) pregled poslednjih raspoloživih periodičnih finansijskih izveštaja entiteta, ako ih ima.

8. Ukoliko kao rezultat postupaka koji se zahtevaju paragrafima 6 i 7, revizora identifikuje događaje koji zahtevaju korekcije ili obelodanjivanje u finansijskim izveštajima, revizor treba da utvrdi da li je svaki događaj adekvatno prikazan u finansijskim izveštajima u skladu sa primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja.

Pisane izjave

9. Revizor treba da zahteva od rukovodstva i, gde je to primenljivo, lica ovlašćenih za upravljanje, da dostave pisane izjave u skladu sa ISA 580 da su svi događaji koji su nastali nakon datuma finansijskih izveštaja, i za koje primenljivi okvir finansijskog izveštavanja zahteva korekcije ili obelodanjivanje, obelodanjeni i da su relevantne ko­rekcije izvršene.

Činjenice koje su revizoru postale poznate nakon datuma revizorskog izveštaja ali pre datuma izdavanja finansijskih izveštaja

10. Revizor nema obavezu da vrši revizijske postupke u vezi sa finansijskim izveštajima nakon datuma revizorskog izveštaja. Međutim, ukoliko, nakon datuma revizorskog izveštaja ali pre datuma izdavanja finansijskih izveštaja, revizoru postane poznata neka činjenica, koja bi, da je bila poznata revizoru na datum revizorskog izveštaja, mogla da dovede do izmene izveštaja revizora, revizor treba da: (videti paragraf A11-A12)

(a) Prodiskutuje to pitanje sa rukovodstvom i, gde je to primenljivo, licima ovlašćenim za upravljanje.

(b) Utvrdi da li finansijski izveštaji treba da budu izmenjeni i, ukoliko je to slučaj.

(c) Ispita način na koji rukovodstvo planira da odgovori na ovo pitanje u finansijskim izveštajima.

11. Ukoliko rukovodstvo izmeni finansijske izveštaje, revizor treba da:

(a) Sprovede revizijske postupke koji su neophodni u izmenjenim okolnostima.

(b) Osim ukoliko okolnosti iz paragrafa 12 nisu primenljive:

(i) Proširi revizijske postupke navedene u paragrafima 6 i 7 do datuma novog izveštaja revizora; i

(ii) Pripremi novi revizorski izveštaj o izmenjenim finansijskim izveštajima. Novi revizorski izveštaj neće nositi datum koji je pre datuma kada su odobreni izmenjeni finansijski izveštaji.

12. Ukoliko zakon, regulativa ili okvir finansijskog izveštavanja ne zabranjuju rukovodstvu da ograniči izmene finansijskih izveštaja na efekte na naknadne događaje ili događaje koji uzrokuju izmene i licima odgovornim za odobravanje finansijskih izveštaja nije zabranjeno da ograniče svoje odobrenje na takvu izmenu, revizoru je dozvoljeno da ograniči revizijske postupke u vezi naknadnih događaja koji se zahtevaju paragrafom 11(b)(i) na takvu izmenu. U takvim situacijama, revizor treba da:

(a) Izmeni revizorski izveštaj kako bi uključio dodatni datum koji je ograničen na tu izmenu koji na taj način ukazuje da su revizorski postupci u vezi sa naknadnim događajima ograničeni samo na izmenu finansijskih izveštaja koja je opisana u relevantnim napomenama u finansijskim izveštajima; ili (videti paragraf A13)

(b) Pripremi novi ili izmenjeni revizorski izveštaj koji obuhvata pasus kojim se skreće pažnja ili pasus u vezi sa ostalim pitanjima koji ukazuju da su revizorski postupci u vezi naknadnih događaja ograničeni samo na izmene finansijskih izveštaja kao što je opisano u relevantnoj napomeni u finansijskom izveštaju.

13. U nekim pravnim sistemima, zakon, regulativa ili okvir finansijskog izveštavanja od rukovodstva ne zahteva da izda izmenjene finansijske izveštaje i, u skladu sa tim, revizor ne mora da izda izmenjeni ili novi revizorski izveštaj. Međutim, ukoliko rukovodstvo ne izmeni finansijske izveštaje u situaciji u kojoj revizor smatra da se izmena mora izvršiti, onda: (videti paragrafe A14-A15)

(a) ukoliko revizorski izveštaj još uvek nije dostavljen entitetu, revizor treba da modifikuje mišljenje u skladu sa ISA 705 (revidiran) i nakon toga dostavi revizorski izveštaj; ili

(b) ukoliko je revizorski izveštaj već dostavljen entitetu, revizor treba da obavesti rukovodstvo i, osim ukoliko nisu sva lica ovlašćena za upravljanje uključena u rukovođenje entitetom, lica ovlašćena za upravljanje, da ne izdaju finansijske izveštaje za potrebe trećih strana pre nego što se izvrše neophodne izmene. Ukoliko su finansijski izveštaji naknadno objavljeni bez neophodnih izmena, revizor treba da preduzme neophodne postupke, kako bi sprečio oslanjanje na revizorski izveštaj. (videti paragrafe A16-A17)

Činjenice koje su postale poznate revizoru nakon izdavanja finansijskih izveštaja

14. Revizor nema obavezu da nakon izdavanja finansijskih izveštaja vrši revizijske postupke u vezi sa tim finansijskim izveštajima. Međutim, ukoliko, nakon izdavanja finansijskih izveštaja, revizoru postane poznata neka činjenica, koja bi, da je bila poznata revizoru na datum revizorskog izveštaja, mogla da dovede do izmene izveštaja revizora, revizor treba da:

(a) Prodiskutuje to pitanje sa rukovodstvom i, gde je to primenljivo, licima ovlašćenim za upravljanje.

(b) Utvrdi da li finansijski izveštaji treba da budu izmenjeni i, ukoliko je to slučaj.

(c) Ispita način na koji rukovodstvo planira da odgovori na ovo pitanje u finansijskim izveštajima. (videti paragraf A18)

15. Ukoliko rukovodstvo izmeni finansijske izveštaje, revizor treba da: (videti paragraf A19)

(a) Sprovede revizijske postupke koji su neophodni u izmenjenim okolnostima.

(b) izvrši pregled mera koje je preduzelo rukovodstvo da bi obezbedilo da su svi primaoci prethodno izdatih finansijskih izveštaja, zajedno sa revizorskim izveštajem o njima, obavešteni o situaciji.

(c) Osim ukoliko okolnosti iz paragrafa 12 nisu primenljive:

(i) Proširi revizijske postupke navedene u paragrafima 6 i 7 do datuma novog izveštaja revizora, a kao datum novog revizorskog izveštaja stavlja datum koji nije pre datuma kada su odobreni izmenjeni finansijski izveštaji; i

(ii) Pripremi novi revizorski izveštaj o izmenjenim finansijskim izveštajima.

(d) Ukoliko su primenljive okolnosti navedene u paragrafu 12, vrši se izmena revizorskog izveštaja, ili priprema novi revizorski izveštaj u skladu sa zahtevima paragrafa 12.

16. Novi ili izmenjeni izveštaj revizora treba da sadrži pasus kojim se skreće pažnja ili pasus u vezi sa ostalim pitanjima u kome se naznačava napomena uz finansijske izveštaje, u kojoj se šire razmatraju razlozi za izmenu prethodno izdatih finansijskih izveštaja i izveštaja revizora.

17. Ukoliko rukovodstvo ne preduzme neophodne mere da obezbedi da svi koji su u posedu prethodno izdatih finansijskih izveštaja, budu informisani o novonastaloj situaciji i ne izmeni finansijske izveštaje u okolnostima kada revizor smatra da oni treba da budu izmenjeni, revizor treba da obavesti rukovodstvo i, osim ukoliko nisu sva lica ovlašćena za upravljanje uključena u rukovođenje entitetom, lica ovlašćena za upravljanje, da će preduzeti mere da spreči buduće oslanjanje na izveštaj revizora. Ukoliko, uprkos ovom obaveštenju, rukovodstvo i lica ovlašćena za upravljanje ne preduzmu neophodne korake, revizor treba da preduzme odgovarajuće postupke kako bi se sprečilo oslanjanje na izveštaj revizora. (videti paragraf 20)

* * *

Primena i ostala objašnjenja

Delokrug ovog ISA

(videti paragraf 1)

A1. Kada su finansijski izveštaji koji su bili predmet revizije uključeni u drugu dokumentaciju koja sledi nakon izdavanja finansijskih izveštaja (osim godišnjih izveštaja koji su u delokrugu standarda ISA 720 (revidiran), revizor može imati dodatnu odgovornost u vezi sa naknadnim događajima koje mora da razmotri, kao što su, na primer zakonski i regulatorni zahtevi pravnih sistema u kojima se vrši javna ponuda hartija od vrednosti. Na primer, revizor može biti u obavezi da sprovede dodatne revizijske postupke do datuma dokumenta finalne ponude. Ovi postupci mogu da uključuju postupke navedene u paragrafima 6 i 7 koji su sprovedeni do datuma ili blizu datumu kada stupa na snagu dokument finalne ponude, i pregled ponude kako bi se utvrdilo da li su druge informacije u ponudi u skladu sa finansijskim informacijama sa kojima je revizor povezan.

Definicije

Datum odobrenja finansijskih izveštaja (videti paragraf 5(b))

A2. U nekim pravnim sistemima, zakon ili regulativa identifikuju pojedince ili tela (na primer, rukovodstvo ili lica ovlašćena za upravljanje) koja su odgovorna za donošenje zaključka da su svi izveštaji, uključujući i povezane napomene, koji čine kompletan set finansijskih izveštaja pripremljeni, i određuju neophodan postupak odobravanja. U drugim pravnim sistemima, postupak odobravanja nije propisan zakonom ili regulativom, tako da entitet sprovodi sopstvene postupke za pripremu i finaliziranje finansijskih izveštaja pod nadzorom rukovodstva i upravljačkih struktura. U drugim pravnim sistemima, zahteva se konačno odobravanje finansijskih izveštaja od strane akcionara. U tim pravnim sistemima, konačno odobrenje od strane akcionara nije uslov da revizor zaključi da je prikupljeno dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza na kojima zasniva mišljenje revizora o finansijskim izveštajima. Datum odobravanja finansijskih izveštaja za svrhe ISA je raniji od datuma kada zvanično odgovorna lica utvrde da je pripremljen kompletan set finansijskih izveštaja, uključujući i povezane napomene, i datuma kada su zvanično odgovorna lica potvrdila da preuzimaju odgovornost za te finansijske izveštaje.

Datum izveštaja revizora (videti paragraf 5(c))

A3. Izveštaj revizora ne može glasiti na datum koji je raniji od datuma kada je revizor pribavio dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza na kojima zasniva mišljenje o finansijskim izveštajima, uključujući dokaze da su svi izveštaji, uključujući i povezane napomene, koji čine kompletan set finansijskih izveštaja pripremljeni i da su zvanično nadležna lica potvrdila da preuzimaju odgovornost za te finansijske izveštaje. Stoga, datum izveštaja revizora ne može biti pre datuma odobrenja finansijskih izveštaja kako je definisano u paragrafu 5(b). Usled administrativnih pitanja može nastati vremenska razlika između datuma izveštaja revizora definisanog u paragrafu 5(c) i datuma kada je izveštaj revizora dostavljen entitetu.

Datum izdavanja finansijskih izveštaja (videti paragraf 5(d))

A4. Datum izdavanja finansijskih izveštaja uglavnom zavisi od okolnosti u kojima se nalazi entitet. U nekim okolnostima, datum izdavanja finansijskih izveštaja može biti datum kada su finansijski izveštaji predati regulatornom telu. Budući da finansijski izveštaji koji su bili predmet revizije ne mogu biti izdati bez izveštaja revizora, datum izdavanja finansijskih izveštaja koji su bili predmet revizije ne samo da mora biti isti, ili kasniji od datuma izveštaja revizora, već mora biti isti ili kasniji od datuma dostavljanja revizorovog izveštaja entitetu.

Razmatranja koja su specifična za entitete u javnom sektoru

A5. U slučaju javnog sektora, datum izdavanja finansijskih izveštaja može biti datum kada su finansijski izveštaji koji su bili predmet revizije i izveštaj revizora dostavljeni zakonodavcu ili na neki drugi način stavljeni na raspolaganje javnosti.

Događaji nastali između datuma finansijskih izveštaja i datuma izveštaja revizora

(videti paragrafe 6-9)

A6. U zavisnosti od revizorove procene rizika, revizijski postupci koji se zahtevaju paragrafom 6 mogu obuhvatati postupke, neophodne za prikupljanje dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza, koji uključuju pregled ili testiranje računovodstvenih evidencija ili transakcija koje se dešavaju između datuma finansijskih izveštaja i datuma revizorovog izveštaja. Revizijski postupci koji se zahtevaju paragrafima 6 i 7 su dodatak postupcima koje revizor može da sprovede u druge svrhe a koji, međutim, mogu da pruže dokaz o naknadnim događajima (na primer, postupci koji se vrše radi prikupljanja revizijskih dokaza u pogledu salda računa na datum finansijskih izveštaja, kao što su postupci u vezi razgraničenja ili naknadne naplate potraživanja).

A7. Paragraf 7 navodi određene revizijske postupke u ovom kontekstu koje je revizor obavezan da sprovede u skladu sa paragrafom 6. Postupci ispitivanja naknadnih događaja koje obavlja revizor mogu, međutim, zavisiti od raspoloživih informacija, a posebno od toga koliko se dugo finansijski izveštaji pripremaju nakon datuma finansijskih izveštaja. Kada računovodstvena evidencija nije ažurna, i u skladu sa tim nisu pripremani periodični finansijski izveštaji (bilo za interne ili eksterne potrebe), ili ne postoje zapisnici sa sastanaka rukovodstva ili lica ovlašćenih za upravljanje, relevantni revizijski postupci mogu biti u obliku ispitivanja raspoloživih knjiga i evidencija, uključujući izvode banke. U paragrafu A8 se navode primeri dodatnih pitanja koje revizor može razmotriti kao deo ovog ispitivanja.

A8. Uz revizijske postupke koji se zahtevaju paragrafom 7, revizor može smatrati da je neophodno i prikladno da:

• Pregleda poslednje raspoložive budžete, prognoze tokova gotovine i druge relevantne izveštaje rukovodstva za periode nakon datuma finansijskih izveštaja;

• Ispita ili proširi prethodne usmene ili pisane upite postavljene pravnim savetnicima u vezi sa sudskim sporovima i tužbenim zahtevima;

• Razmotri da li su pisane izjave o određenim naknadnim događajima neophodne kako bi se podržali drugi revizijski dokazi i, na taj način, prikupilo dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza.

Ispitivanja (videti paragraf 7(b))

A9. Prilikom ispitivanja rukovodstva i, gde je to prikladno, lica ovlašćenih za upravljanje, o tome da li je nastao bilo koji naknadni događaj koji može imati uticaja na finansijske izveštaje, revizor može ispitati tekući status stavki koje su bile računovodstveno obuhvaćene na osnovu preliminarnih ili nepotpunih podataka i izvršiti specifična ispitivanje o sledećim pitanjima:

• Da li su nastale nove obaveze, pozajmice ili garancije.

• Da li je došlo do prodaje ili sticanja imovine, ili postoje takvi planovi.

• Da li je bilo povećanja kapitala ili izdavanja dužničkih instrumenata, na primer akcija ili obveznica, ili sklapanja sporazuma o spajanju ili likvidaciji ili se nešto od ovoga planira.

• Da li je neka imovina preuzeta od strane države ili uništena usled, na primer, požara ili poplave.

• Da li je bilo promena u pogledu potencijalne imovine i potencijalnih obaveza.

• Da li je izvršena neka neuobičajena računovodstvena korekcija ili postoji namera da se ona izvrši.

• Da li je nastao neki događaj, ili ima izgleda da nastane, koji će dovesti u pitanje prikladnost računovodstvenih politika primenjenih za sastavljanje finansijskih izveštaja, kao što slučaj, na primer, kada bi neki događaj doveo u pitanje pretpostavku o stalnosti poslovanja.

• Da li je nastao neki događaj koji je značajan za merenje procena ili rezervisanja u finansijskim izveštajima.

• Da li je nastao neki događaj koji je značajan za mogućnost povraćaja sredstava.

Čitanje zapisnika (videti paragraf 7(c))

Razmatranja specifična za entitete u javnom sektoru

A10. U javnom sektoru, revizor se može upoznati sa zvaničnim relevantnim postupcima predviđenim zakonom i vršiti upite o temama koje se obrađuju u ovim postupcima a za koje još ne postoje zvanične evidencije.

Činjenice koje su revizoru postale poznate nakon datuma revizorskog izveštaja ali pre datuma izdavanja finansijskih izveštaja

Implikacije ostalih informacija koje su postale poznate revizoru nakon datuma izveštaja revizora (videti paragraf 10)

A11. Iako revizor nema obavezu da vrši bilo kakve revizijske postupke u vezi sa finansijskim izveštajima posle datuma izveštaja revizora, ali pre datuma izdavanja finansijskih izveštaja, standard ISA 720 (revidiran) sadrži zahteve i smernice u vezi sa ostalim informacijama pribavljenim nakon datuma izveštaja revizora, koje mogu da uključuju ostale informacije pribavljene nakon datuma izveštaja revizora, ali pre datuma izdavanja finansijskih izveštaja.

Obaveze rukovodstva prema revizoru (videti paragraf 10)

A12. Kao što je objašnjeno u ISA 210, uslovi revizijskog angažovanja uključuju saglasnost rukovodstva da obavesti revizora o činjenicama koje mogu da utiču na finansijske izveštaje, a kojih je rukovodstvo možda postalo svesno tokom perioda od datuma izveštaja revizora do datuma izdavanja finansijskih izveštaja.

Dvostruki datumi (videti paragraf 12(a))

A13. Kada, u okolnostima koje su opisane u paragrafu 12(a), revizor izmeni izveštaj revizora kako bi uključio dodatni datum koji je ograničen samo na izmenu, datum revizorovog izveštaja o finansijskim izveštajima pre naknadne izmene koju vrši rukovodstvo, ostaje nepromenjen jer ovaj datum obaveštava čitaoca o tome kada je završen revizijski rad na tim finansijskim izveštajima. Međutim, dodatni datum je uključen u izveštaj revizora kako bi obavestio čitaoce da su revizorski postupci nakon tog datuma ograničeni samo na naknadnu izmenu u finansijskim izveštajima. U nastavku sledi ilustracija takvog dodatnog datuma:

[Datum izveštaja revizora], osim za Napomenu Y, za koju je [datum završetka revizijskih postupaka ograničenih na izmenu opisanu u Napomeni Y].

Bez izmena finansijskih izveštaja od strane rukovodstva (videti paragraf 13)

A14. U nekim pravnim sistemima, rukovodstvo, u skladu sa zakonom, regulativom ili okvirom finansijskog izveštavanja, ne mora biti u obavezi da izda izmenjene finansijske izveštaje. Ovo je čest slučaj ukoliko se izdavanje finansijskih izveštaja za narednim period očekuje uskoro, pod uslovom da se u tim izveštajima izvrše odgovarajuća obelo­danjivanja.

Razmatranja koja su specifična za entitete u javnom sektoru

A15. U javnom sektoru, aktivnosti koje se sprovode u skladu sa paragrafom 13 kada rukovodstvo ne izmeni finansijske izveštaje, mogu da obuhvataju posebno podnošenje izveštaja zakonodavcu, ili drugoj relevantnoj instituciji o posledicama naknadnih događaja na fina­nsijske izveštaje i izveštaj revizora.

Aktivnosti revizora kako bi se sprečilo oslanjanje na izveštaj revizora (videti paragraf 13(b))

A16. Revizor može biti u obavezi da ispuni dodatne zakonske obaveze čak i kada je revizor obavestio rukovodstvo da ne izdaje finansijske izveštaje i rukovodstvo se složilo sa ovim zahtevom.

A17. Ukoliko rukovodstvo izda finansijske izveštaje uprkos revizorovom obaveštenju da ne izdaje finansijske izveštaje trećim stranama, revizorove aktivnosti kako bi sprečio oslanjanje na revizorov izveštaj zavise od zakonskih prava i obaveza. Takođe, revizor može smatrati da je neophodno da potraži pravni savet.

Činjenice koje su postale poznate revizoru nakon izdavanja finansijskih izveštaja

Bez izmena finansijskih izveštaja od strane rukovodstva (videti paragraf 15)

Implikacije ostalih informacija koje su postale poznate revizoru nakon izdavanja finansijskih izveštaja (videti paragraf 14)

A18. Obaveze revizora u vezi sa informacijama koje su mu postale poznate nakon izdavanja finansijskih izveštaja obrađene su u standardu ISA 720 (revidiran). Iako revizor nema obavezu da vrši bilo kakve revizijske postupke u vezi sa finansijskim izveštajima posle izdavanja finansijskih izveštaja, standard ISA 720 (revidiran) sadrži zahteve i smernice u vezi sa ostalim informacijama koje su postale poznate revizoru nakon datuma izveštaja revizora.

Razmatranja koja su specifična za entitete u javnom sektoru

A19. U nekim pravnim sistemima, entitetima u javnom sektoru može biti zabranjeno, u skladu sa zakonom ili regulativom, da objavljuju izmenjene finansijske izveštaje. U tim okolnostima, odgovarajući postupak revizora može biti izveštavanje nadležne zakonodavne institucije.

Aktivnosti revizora kako bi se sprečilo oslanjanje na izveštaj revizora (videti paragraf 17)

A20. Ukoliko revizor veruje da rukovodstvo, ili lica ovlašćena za upravljanje, nisu preduzela neophodne mere da spreče oslanjanje na izveštaj revizora o finansijskim izveštajima koje je entitet ranije objavio, uprkos prethodnom obaveštenju revizora da će revizor preduzeti neophodne korake da bi sprečio oslanjanje na izveštaj revizora, dalje aktivnosti revizora zavise od zakonskih prava i obaveza revizora. Takođe, revizor može smatrati da je neophodno da potraži pravni savet.

_______________

ISA 720 (revidiran), Odgovornosti revizora u vezi sa ostalim informacijama

Na primer, Međunarodni računovodstveni standard IAS 10, Događaji nakon datuma bilansa stanja, odnosi se na tretman, u finansijskim izveštajima, povoljnih i nepovoljnih događaja nastalih između datuma finansijskih izveštaja (odnosno datum bilansa stanja po Međunarodnim računovodstvenim standardima) i datuma kada su finansijski izveštaji odobreni za izdavanje.

ISA 700 (revidiran), Formiranje mišljenja i izveštavanje o finansijskim izveštajima, paragraf A66.

ISA 580, Pisane izjave

Videti ISA 706 (revidiran), Pasus kojim se skreće pažnja i pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju nezavisnog revizora

ISA 705 (revidiran), "Modifikacije mišljenja u izveštaju nezavisnog revizora"

ISA 260 (revidiran), Komunikacija sa licima ovlašćenim za upravljanje, paragraf 13.

Videti ISA 200, Sveobuhvatni ciljevi nezavisnog revizora i sprovođenje revizije u skladu sa međunarodnim standardima revizije, paragraf 2.

ISA 700, paragraf 41. U nekim situacijama, zakon ili regulativa takođe identifikuje momenat u procesu finansijskog izveštavanja u kom se očekuje da je revizija završena.

ISA 210, Dogovaranje uslova revizijskog angažovanja, paragraf A24.