MEĐUNARODNI STANDARD REVIZIJE 706
(revidiran)

Pasus kojim se skreće pažnja i pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju nezavisnog revizora

("Sl. glasnik RS", br. 100/2018)

(Standard važi za revizije finansijskih izveštaja za periode koji završavaju 15. decembra 2016. godine, ili kasnije)

SADRŽAJ

Paragraf

Uvod

Delokrug ovog ISA 1-4

Datum stupanja na snagu 5

Cilj 6

Definicije 7

Zahtevi

Pasus kojim se skreće pažnja u izveštaju revizora 8-9

Pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju revizora 10-11

Komunikacija sa licima ovlašćenim za upravljanje 12

Primena i ostala objašnjenja

Odnos između pasusa kojim se skreće pažnja i
ključnih revizijskih pitanja u izveštaju revizora A1-A3

Okolnosti u kojima pasus kojim se
skreće pažnja može biti neophodan A4-A6

Uključivanje pasusa kojim se skreće pažnja
u izveštaj revizora A7-A8

Pasus u vezi sa ostalim pitanjima
u izveštaju revizora A9-A15

Pozicija pasusa kojim se skreće pažnja i pasusa
u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju revizora A16-A17

Komunikacija sa licima ovlašćenim za upravljanje A18

Prilog 1: Spisak Međunarodnih standarda revizije koji sadrže zahteve u pogledu pasusa kojim se skreće pažnja

Prilog 2: Spisak Međunarodnih standarda revizije koji sadrže zahteve u pogledu pasusa u vezi sa ostalim pitanjima

Prilog 3: Primer izveštaja revizora koji sadrži odeljak Ključna revizijska pitanja, pasuskojim se skreće pažnja i pasus u vezi sa ostalim pitanjima

Prilog 4: Primer izveštaja revizora koji sadrži Kvalifikovano mišljenje usled neusklađenosti sa primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja i koji sadrži pasus kojim se skreće pažnja

Međunarodni standard revizije (ISA) 706 (revidiran), Pasus kojim se skreće pažnja i pasusu u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju nezavisnog revizora treba tumačiti u skladu sa ISA 200, Opšti ciljevi nezavisnog revizora i sprovođenje revizije u skladu sa međunarodnim standardima revizije.

Uvod

Delokrug ovog ISA

1. Ovaj međunarodni standard revizije (ISA) se bavi pitanjima dodatnih saopštavanja u izveštaju revizora kada revizor proceni da je neophodno da:

(a) Skrene pažnju na pitanje ili pitanja koja su prezentovana ili obelodanjena u finansijskim izveštajima, a koja su od fundamentalnog značaja za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika; ili

(b) Skrene pažnju na pitanje ili pitanja koja nisu prezentovana ili obelodanjena u finansijskim izveštajima, a koja su relevantna za razumevanje revizije, odgovornosti revizora ili izveštaja revizora od strane korisnika.

2. ISA 701 postavlja zahteve i daje smernice kada revizor određuje ključna revizijska pitanja revizije i saopštava ih u izveštaju revizora. Kada revizor uključuje odeljak Ključna revizijska pitanja u izveštaj revizora, ovaj standard se bavi odnosom između ključnih revizijskih pitanja i dodatnom komunikacijom u izveštaju revizora u skladu sa ovim ISA. (videti paragrafe A1-A3)

3. ISA 570 (revidiran) 2 i ISA 720 (revidiran) postavljaju zahteve i daju smernice o komunikaciji u izveštaju revizora koja se odnosi na načelo stalnosti, odnosno ostale informacije.

4. U prilozima 1 i 2 su navedeni Međunarodni standardi revizije koji sadrže konkretne zahteve u vezi uključivanja pasusa kojim se skreće pažnja i pasusa u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaj revizora. U tim okolnostima, primenjuju se zahtevi ovog ISA u vezi položaja ovih pasusa. (videti paragraf A4)

Datum stupanja na snagu

5. Ovaj ISA važi za revizije finansijskih izveštaja za periode koji se završavaju 15. decembra 2009. godine ili kasnije.

Cilj

6. Cilj revizora, nakon formiranja mišljenja o finansijskim izveštajima, je da privuče pažnju korisnika, kada je to po proceni revizora neophodno, i to jasnim dodatnim saopštenjima u izveštaju revizora u vezi:

(a) Pitanja, koje iako je adekvatno prezentovano ili obelodanjeno u finansijskim izveštajima, ima fundamentalni značaj za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika; ili

(b) Ostalih pitanja, ukoliko postoje, koja su relevantna za razumevanje revizije, odgovornosti revizora ili izveštaja revizora od strane korisnika.

Definicije

7. Za potrebe Međunarodnih standarda revizije navedeni pojmovi imaju sledeće značenje:

(a) Pasus kojim se skreće pažnja - Pasus u izveštaju revizora koji se odnosi na pitanje koje je adekvatno prezentovano ili obelodanjeno u finansijskim izveštajima, a koje je od fundamentalnog značaja za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika.

(b) Pasus u vezi sa ostalim pitanjima - Pasus u izveštaju revizora koji se odnosi na pitanja koja nisu prezentovana ili obelodanjena u finansijskim izveštajima, a koja su, po rasuđivanju revizora, relevantna za razumevanje revizije, odgovornosti revizora ili izveštaja revizora od strane korisnika.

Zahtevi

Pasus kojim se skreće pažnja u izveštaju revizora

8. Ukoliko revizor smatra da je neophodno da korisnicima skrene pažnju na pitanje koje je prezentovano ili obelodanjeno u finansijskim izveštajima a koje je, po proceni revizora, od fundamentalnog značaja za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika, revizor u izveštaj revizora uključuje pasus kojim se skreće pažnja, pod uslovom: (videti paragrafe A5-A6)

(a) da revizor neće biti obavezan da modifikuje svoje mišljenje u skladu sa ISA 705 (revidiran) kao posledica tog pitanja; i

(b) kada se primenjuje ISA 701, to pitanje nije okarakterisano kao ključno revizijsko pitanje koje se saopštava u izveštaju revizora. (videti paragrafe A1-A3)

9. Kada revizor uključi pasus kojim se skreće pažnja u izveštaj revizora, revizor treba da:

(a) Uključi pasus u posebnom odeljku izveštaja revizora sa odgovarajućim naslovom koji uključuje termin "Skretanje pažnje";

(b) U pasusu jasno navede pitanje na koje se skreće pažnja, kao i gde, u finansijskim izveštajima, se mogu naći relevantna obelodanjivanja kojima se jasno opisuje to pitanje. Ovaj pasus treba da se odnosi samo na informacije prezentovane ili obelodanjene u finansijskim izveštajima; i

(c) Naznači da mišljenje revizora nije modifikovano u vezi sa pitanjima na koje se skreće pažnja. (videti paragrafe A7-A8, A16-A18)

Pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju revizora

10. Ukoliko revizor smatra da je neophodno da saopšti neko pitanje koje nije prezentovano ili obelodanjeno u finansijskim izveštajima, a koje je, po prosuđivanju revizora, relevantno za razumevanje revizije, odgovornosti revizora ili izveštaja revizora od strane korisnika, revizor treba da uključi pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaj revizora, pod uslovom da:

(a) ovakvo saopštavanje nije zabranjeno zakonom ili regulativom; i

(b) kada se primenjuje ISA 701, pitanje nije okarakterisano kao ključno revizijsko pitanje koje se saopštava u izveštaju revizora. (videti paragrafe A9-A14)

11. Kada revizor uključuje pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaj revizora, treba da uključi ovaj pasus u poseban odeljak sa podnaslovom "Ostala pitanja," ili drugim odgovarajućim podnaslovom. (videti paragrafe A15-A17)

Komunikacija sa licima ovlašćenim za upravljanje

12. Ukoliko revizor očekuje da uključi pasus kojim se skreće pažnja ili pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaj revizora, revizor saopštava licima ovlašćenim za upravljanje svoju nameru kao i tekst pasusa. (videti paragraf A18)

* * *

Primena i ostala objašnjenja

Odnos između pasusa kojim se skreće pažnja i ključnih revizijskih pitanja u izveštaju revizora (videti paragrafe 2, 8(b))

A1. Ključna revizijska pitanja su definisana u standardu ISA 701 kao pitanja koja, na osnovu profesionalnog prosuđivanja revizora, imaju najveći značaj u reviziji finansijskih izveštaja tekućeg perioda. Ključna revizijska pitanja su odabrana između pitanja koja su saopštena licima ovlašćenim za upravljanje, koji uključuju značajne nalaze iz revizije finansijskih izveštaja tekućeg perioda. Saopštavanje ključnih revizijskih pitanja obezbeđuje dodatne informacije namenjene korisnicima finansijskih izveštaja kako bi mogli bolje da razumeju ona pitanja koja su, po profesionalnom prosuđivanju revizora, bila od najvećeg značaja za reviziju, kao i da bi mogli bolje da razumeju entitet i oblasti značajnih prosuđivanja rukovodstva u finansijskim izveštajima koji su bili predmet revizije. Kada se primenjuje ISA 701, upotreba pasusa kojim se skreće pažnja nije zamena za opis pojedinačnih ključnih revizijskih pitanja.

A2. Pitanja za koja je određeno da su ključna revizijska pitanja u skladu sa ISA 701 mogu biti, po prosuđivanju revizora, fundamentalno važna za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika. U takvim slučajevima, prilikom saopštavanja pitanja kao što je ključno revizijsko pitanje u skladu sa ISA 701, revizor možda želi da istakne ili skrene dodatnu pažnju na njegovu relativnu važnost. Revizor to može da učini tako što će to pitanje da istakne u većoj meri nego druga pitanja u odeljku Ključna revizijska pitanja (na primer, stavljajući ga na prvo mesto) ili uključivanjem dodatnih informacija u opisu ključnog revizijskog pitanja da ukaže na značaj ovog pitanja za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika.

A3. Možda postoji pitanje za koje nije određeno da je ključno revizijsko pitanje u skladu sa ISA 701 (to jest, zato što ne zavređuje značajnu pažnju revizora), ali koje je, po prosuđivanju revizora, od suštinskog značaja za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika (na primer, naknadni događaj). Ako revizor smatra da je neophodno skrenuti pažnju korisnicima na takvo pitanje, ono treba da se uključi u pasus kojim se skreće pažnja u izveštaju revizora u skladu sa ovim standardom.

Okolnosti u kojima pasus kojim se skreće pažnja može biti neophodan

(videti paragrafe 4, 8)

A4. U Prilogu 1 identifikovani su standardi ISA koji sadrže posebne zahteve za revizora da uključi pasus kojim se skreće pažnja, u izveštaj revizora u određenim okolnostima. Ove okolnosti uključuju:

• Kada bi okvir finansijskog izveštavanja propisan zakonom ili regulativom bio neprihvatljiv osim zbog činjenice da je propisan zakonom ili regulativom.

• Da bi se upozorili korisnici da su finansijski izveštaji pripremljeni u skladu sa okvirom specijalne namene.

• Kada činjenice postanu poznate revizoru nakon datuma izveštaja revizora i revizor izda nov ili izmenjen izveštaj revizora (to jest, naknadni događaji).

A5. Primeri situacija u kojima revizor može smatrati da je neophodno da uključi pasus kojim se skreće pažnja su:

• Kada postoji nedoumica u vezi sa ishodom pravnog spora ili postupka regulatornog tela.

• Značajan naknadni događaj koji se odigrao između datuma finansijskog izveštaja i datuma izveštaja revizora.

• Rana primena, pre datuma stupanja na snagu (gde je dozvoljeno) novog računovodstvenog standarda koji ima prožimajući efekat na finansijske izveštaje.

• Velika katastrofa koja je imala, i nastavlja da ima, značajan uticaj na finansijsku poziciju entiteta.

A6. Međutim, široka upotreba pasusa kojima se skreće pažnja može da umanji efektivnost revizorovog saopštavanja o takvim pitanjima.

Uključivanje pasusa kojim se skreće pažnja u izveštaj revizora

(videti paragraf 9)

A7. Uključivanje pasusa kojim se skreće pažnja u izveštaj revizora ne utiče na mišljenje revizora. Pasus kojim se skreće pažnja nije zamena za:

(a) Modifikaciju mišljenja u skladu sa ISA 705 (revidiran), kada to zahtevaju okolnosti konkretnog revizijskog angažovanja , ili

(b) Obelodanjivanja u finansijskim izveštajima koja su zahtevana primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja, ili koja su na drugi način neophodna da bi se postigla fer prezentacija;

(c) Izveštavanje u skladu sa ISA 570 (revidiran) kada postoji materijalno značajna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu baciti značajnu sumnju na sposobnost entiteta da nastavi poslovanje u skladu sa načelom stalnosti.

A8. U paragrafima A16-A17 date su dodatne smernice o položaju pasusa kojim se skreće pažnja u određenim okolnostima.

Pasus u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju revizora

(videti paragrafe 10-11)

Okolnosti u kojima pasus u vezi sa ostalim pitanjima može biti neophodan

Relevantnost za razumevanje revizije od strane korisnika

A9. ISA 260 (revidiran) zahteva da revizor komunicira sa licima ovlašćenim za upravljanje o planiranom obimu i vremenu revizije, u šta je uključena komunikacija o značajnim rizicima koje je utvrdio revizor. Iako pitanja koja se odnose na značajne rizike mogu da budu određena kao ključna revizijska pitanja, ostala pitanja koja se tiču plana i delokruga rada (na primer, planirani obim revizije, odnosno primena materijalnosti u kontekstu revizije) verovatno neće biti ključna revizijska pitanja zbog toga kako su definisana ključna revizijska pitanja u standardu ISA 701. Međutim zakon ili regulativa mogu zahtevati od revizora da izveštava o pitanjima koja se tuču planiranja i delokruga rada u izveštaju revizora, ili revizor može smatrati da je neophodno da izveštava o tim pitanjima u pasusu u vezi sa ostalim pitanjima.

A10. U retkim situacijama, kada revizor ne može da se povuče iz angažovanja, iako je mogući efekt nemogućnosti da se prikupi dovoljno odgovarajućih revizijskih dokaza, usled ograničenja delokruga revizije koje je postavilo rukovodstvo, prožimajući, revizor može smatrati da je neophodno da, u izveštaj revizora uključi pasus u vezi sa ostalim pitanjima kako bi objasnio zašto za revizora nije moguće da se povuče iz angažovanja.

Relevantnost za razumevanje odgovornosti revizora ili izveštaja revizora od strane korisnika

A11. Zakon, regulativa ili opšteprihvaćena praksa u određenom pravnom sistemu može zahtevati ili omogućavati revizoru da detaljno obrazloži pitanja koja dodatno objašnjavaju odgovornosti revizora u vezi sa revizijom finansijskih izveštaja ili izveštaja revizora. Kada odeljak Ostala pitanja obuhvata više od jednog pitanja koje je, po proceni revizora, relevantno da korisnici revizije razumeju reviziju, odgovornosti revizora ili izveštaj revizora, može biti korisno da se koriste različiti podnaslovi za svako pitanje.

A12. U pasusu u vezi sa ostalim pitanjima se ne razmatraju okolnosti u kojima revizor ima druge izveštajne odgovornosti, koje predstavljaju dodatak revizorovim odgovornostima u skladu sa Međunarodnim standardima revizije (videti odeljak "Druge odgovornosti izveštavanja" u ISA 700 (revidiran)), ili u situacijama kada se od revizora traži da sprovede i izvesti o određenim dodatnim postupcima, ili izrazi mišljenje o određenim pitanjima.

Izveštavanje o više setova finansijskih izveštaja

A13. Entitet može pripremiti jedan set finansijskih izveštaja u skladu sa okvirom opšte namene (na primer, u skladu sa nacionalnim okvirom) i drugi set finansijskih izveštaja u skladu sa drugim okvirom opšte namene (na primer, međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja), i angažovati revizora da izvesti o oba seta finansijskih izveštaja. Ukoliko revizor zaključi da su okviri prihvatljivi u ovim okolnostima, revizor, u izveštaj revizora može uključiti pasus u vezi sa ostalim pitanjima, pozivajući se na činjenicu da je drugi set finansijskih izveštaja isti entitet pripremio u skladu sa drugim okvirom opšte namene i da je revizor izdao izveštaj o tim finansijskim izveštajima.

Ograničenje distribucije i korišćenja izveštaja revizora

A14. Finansijski izveštaji specijalne namene mogu biti pripremljeni u skladu sa okvirom opšte namene jer su ciljni korisnici utvrdili da takvi finansijski izveštaji opšte namene zadovoljavaju njihove potrebe za informacijama. Budući da je izveštaj revizora namenjen određenim korisnicima, revizor može smatrati da je tim okolnostima neophodno da uključi pasus u vezi sa ostalim pitanjima, u kome navodi da je izveštaj revizora namenjen isključivo ciljnim korisnicima, i da ne bi trebalo da bude distribuiran ili korišćen od drugih strana.

Uključivanje pasusa u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaj revizora

A15. Sadržaj pasus u vezi sa ostalim pitanjima jasno pokazuje da se za takva pitanja ne zahteva obavezno prezentovanje ili obelodanjivanje u finansijskim izveštajima. Pasus u vezi sa ostalim pitanjima ne sadrži informacije koje revizor ne sme da objavi u skladu sa zakonom, regulativom ili drugim profesionalnim standardima, na primer, etičkim standardima koji se tiču poverljivosti informacija. Pasus u vezi sa ostalim pitanjima, takođe, ne sadrži informacije koje treba da pruži rukovodstvo.

Pozicija pasusa kojim se skreće pažnja i pasusa u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju revizora

(videti paragrafe 9, 11)

A16. Pozicija pasusa kojim se skreće pažnja i pasusa u vezi sa ostalim pitanjima u izveštaju revizora zavisi od prirode informacije koja treba da bude saopštena i prosuđivanja revizora o relativnom značaju tih informacija za ciljne korisnike u poređenju sa ostalim elementima koji treba da budu uključeni u izveštaj u skladu sa ISA 700 (revidiran). Na primer

Pasus kojim se skreće pažnja

• Kada se pasus kojim se skreće pažnja odnosi na primenljivi okvir finansijskog izveštavanja, uključujući okolnosti u kojima revizor utvrdi da bu okvir finansijskog izveštavanja bio neprihvatljiv da nije propisan zakonom ili regulativom, revizor može smatrati da je neophodno da postavi pasus odmah posle odeljka Osnova za mišljenje kako bi obezbedio odgovarajući kontekst za mišljenje revizora.

• Kada je odeljak Ključna revizijska pitanja uključen izveštaj revizora, pasus kojim se skređe pažnja može da bude postavljen neposredno pre ili posle odeljka Ključna revizijska pitanja, u zavisnosti od prosuđivanja revizora u vezi sa relativnim značajem informacije sadržane u pasusu kojim se skreće pažnja. Revizor takođe može da istakne kontekst dodavanjem teksta uz naslov "Skretanje pažnje", tako što će da naznači "Skretanje pažnje - naknadni događaji", da bi se napravila razlika između pasusa kojim se skreće pažnja i pojedinačnih pitanja opisanih u odeljku Ključna revizijska pitanja.

Pasus u vezi sa ostalim pitanjima

• Kada je odeljak Ključna revizijska pitanja uključen u izveštaj revizora, a smatra se da je Pasus u vezi sa ostalim pitanjima takođe neophodan, revizor može da istakne kontekst dodatkom teksta uz naslov "Ostala pitanja", tako što će da naznači "Ostala pitanja - delokrug revizije", da bi se napravila razlika između pasusa u vezi sa ostalim pitanjima i pojedinačnih pitanja opisanih u odeljku Ključna revizijska pitanja.

• Kada je pasus u vezi sa ostalim pitanjima uveden kako bi se skrenula pažnja korisnika na pitanje koje se tiče drugih odgovornosti izveštavanja koje su obrađene u izveštaju revizora, ovaj pasus može biti stavljen u odeljak sa podnaslovom "Izveštaj o drugim zakonskim i regulatornim zahtevima."

• Kada je ovaj pasus relevantan za sve odgovornosti revizora ili za razumevanje izveštaja revizora od strane korisnika, pasus u vezi sa ostalim pitanjima može biti deo posebnog odeljka koji sledi iza odeljka Izveštaj o reviziji finansijskih izveštaja i odeljka Izveštaj o drugim zakonskim i regulatornim zahtevima.

A17. Prilog 3 sadrži primer interakcije između odeljka Ključna revizijska pitanja, pasusa kojim se skreće pažnja i pasusa u vezi sa ostalim pitanjima, kada su svi oni uključeni u izveštaj revizora. Ilustrativni izveštaj u Prilogu 4 uključuje pasus kojim se skreće pažnja u izveštaju revizora za entitet koji nije kotiran na berzi, koji sadrži kvalifikovano mišljenje i za koji ključna revizijska pitanja nisu saopštena.

Komunikacija sa licima ovlašćenim za upravljanje

(videti paragraf 12)

A18. Komunikacija koja se zahteva u paragrafu 12 omogućava da lica ovlašćena za upravljanje budu svesna prirode svih konkretnih pitanja koja revizor planira da naglasi u izveštaju revizora, i pruža im mogućnost da dobiju pojašnjenja od revizora kada je to neophodno. Kada se uključivanje pasusa u vezi sa ostalim pitanjima, u kome se obrađuje isto određeno pitanje, ponavlja u svakom narednom angažovanju, revizor može utvrditi da nije neophodno ponavljati komunikaciju u svakom angažovanju, osim ako se drugačije ne zahteva zakonom ili regulativom.

_______________

ISA 701, Saopštavanje ključnih revizijskih pitanja u izveštaju nezavisnog revizora

ISA 570 (revidiran), Načelo stalnosti

ISA 720 (revidiran), Odgovornost revizora u vezi sa ostalim informacijama

ISA 705 (revidiran), Modifikacije mišljenja u izveštaju nezavisnog revizora

ISA 760 (revidiran), Komunikacija za licima ovlašćenim za upravljanje, paragraf 16

ISA 560, Naknadni događaji, paragrafi 12(b) i 16

ISA 560, paragraf 6

ISA 570 (revidiran), paragrafi 22-23

ISA 260 (revidiran), paragraf 15

Videti paragraf 13(b)(ii) ISA 705 (revidiran) u kom se govori o ovoj situaciji.

ISA 700, Formiranje mišljenja i izveštavanje o finansijskim izveštajima, paragrafi 38-39.

Na primer, u skladu sa ISA 210, Dogovaranje uslova revizijskog angažovanja, paragraf 19 i ISA 800, Specijalna razmatranja - Revizije finansijskih izveštaja pripremljenih u skladu sa okvirom specijalne namene, paragraf 14

 

Prilog 1

(videti paragrafe 4, A4)

Spisak Međunarodnih standarda revizije koji sadrže zahteve u pogledu pasusa kojim se skreće pažnja

U ovom prilogu su navedeni paragrafi u ostalim Međunarodnim standardima revizije koji od revizora zahtevaju da u određenim situacijama u izveštaj revizora uključi pasus kojim se skreće pažnja. Ovaj spisak nije zamena za razmatranje zahteva i povezanih objašnjenja u vezi sa primenom iz Među­narodnih standarda revizije.

• ISA 210, Dogovaranje uslova revizijskog angažovanja - paragraf 19(b)

• ISA 560, Naknadni događaji - paragrafi 12(b) i 16.

• ISA 800 (revidiran), Specijalna razmatranja - revizije finansijskih izveštaja pripremljenih u skladu sa okvirima specijalne namene - paragraf 14.

Prilog 2

(videti paragraf 4)

Spisak Međunarodnih standarda revizije koji sadrže zahteve u pogledu pasusa u vezi sa ostalim pitanjima

U ovom prilogu su navedeni paragrafi u ostalim Međunarodnim standardima revizije koji od revizora zahtevaju da u određenim situacijama u izveštaj revizora uključi pasus u vezi sa ostalim pitanjima. Ovaj spisak nije zamena za razmatranje zahteva i povezanih objašnjenja u vezi primene iz Međunarodnih standarda revizije.

• ISA 560, Naknadni događaji - paragrafi 12(b) i 16.

• ISA 710, Uporedne informacije - uporedni iznosi i uporedni finansijski izveštaji - paragrafi 13-14, 16-17 i 19.

• ISA 720, Odgovornosti revizora u vezi sa ostalim informacijama u dokumentima koji sadrže finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije - paragraf 10(a)

Prilog 3

(videti paragraf A17)

Primer izveštaja nezavisnog revizora koji sadrži odeljak Ključna revizijska pitanja, pasus kojim se skreće pažnja i pasus u vezi sa ostalim pitanjima

Za svrhu ovog ilustrativnog primera izveštaja revizora, pretpostavljene su sledeće okolnosti:

• Revizija kompletnog seta finansijskih izveštaja kotiranog entiteta pripremljenih na osnovu okvira fer prezentacije. U pitanju nije revizija grupe (to jest, ISA 600 nije primenljiv).

• Finansijske izveštaje rukovodstvo entiteta je pripremilo u skladu sa Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja (IFRS) (okvir opšte namene).

• Uslovi revizijskog angažovanja odražavaju opis odgovornosti rukovodstva za finansijske izveštaje iz ISA 210.

• Revizor je zaključio da je na osnovu pribavljenih revizijskih dokaza prikladno nemodifikovano mišljenje ("čisto").

• Relevantni etički zahtevi koji se odnose na reviziju su etički zahtevi koji se odnose na revizije u datom pravnom sistemu.

• Na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, revizor je zaključio da ne postoji materijalno značajna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u vezi sa sposobnošću entiteta da nastavi sa poslovanjem po načelu stalnosti u skladu sa ISA 570 (revidiran).

• Između datuma finansijskih izveštaja i datuma izveštaja revizora, došlo je do požara u proizvodnim pogonima entiteta koji je obelodanjen od strane entiteta kao naknadni događaj. Prema prosuđivanju revizora, ovo pitanje je od takve važnosti da je od fundamentalnog značaja za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika. Ovo pitanje nije zahtevalo značajnu pažnju revizora tokom revizije finansijskih izveštaja u tekućem periodu.

• Ključna revizijska pitanja su saopštena u skladu sa standardom ISA 701.

• Revizor je pribavio sve ostale informacije do datuma izveštaja revizora i nije identifikovao nikakve materijalno značajne pogrešne iskaze u drugim informacijama.

• Uporedni iznosi iz prethodnog perioda su prezentovani a prethodni revizor je izvršio reviziju finansijskih izveštaja prethodnog perioda. Revizoru nije zabranjeno zakonom ili regulativom da se pozivan na izveštaj prethodnog revizora o odgovarajućim iznosima i odlučio je da to učini.

• Lica koja su odgovorna za nadgledanje finansijskih izveštaja nisu ista lica koja su odgovorna za pripremu finansijskih izveštaja.

• Pored revizije finansijskih izveštaja revizor ima i druge izveštajne odgovornosti u skladu sa zahtevima lokalnog zakona.

IZVEŠTAJ NEZAVISNOG REVIZORA

Za akcionare kompanije ABC [ili drugi odgovarajući adresat]

Izveštaj o reviziji finansijskih izveštaja

Mišljenje

Izvršili smo reviziju finansijskih izveštaja ABC kompanije (Kompanije), koji obuhvataju izveštaj o finansijskoj poziciji na dan 31. decembar 20X1. godine i izveštaj o ukupnom rezultatu, izveštaj o promenama na kapitalu i izveštaj o tokovima gotovine za godinu koja se završava na taj dan, i napomene uz finansijske izveštaje koje uključuju sumarni pregled značajnih računovodstvenih politika.

Po našem mišljenju, osim za efekte pitanja opisanih u odeljku Osnova za kvalifikovano mišljenje, finansijski izveštaji daju istinit i objektivan prikaz, po svim materijalno značajnim aspektima (ili istinito i objektivno prikazuju) finansijske pozicije Kompanije na dan 31. decembar 20X1. godine i njene finansijske uspešnosti i tokova gotovine za godinu koja se završava na taj dan u skladu sa Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja (IFRS).

Osnova za mišljenje

Reviziju smo izvršili u skladu sa Međunarodnim standardima revizije (ISA). Naše odgovornosti u skladu sa tim standardima su detaljnije opisane u odeljku izveštaja koji je naslovljen Odgovornosti revizora za reviziju finansijskih izveštaja. Mi smo nezavisni u odnosu na Kompaniju u skladu sa etičkim zahtevima koji su relevantni za našu reviziju finansijskih izveštaja u (pravni sistem), i ispunili smo naše druge etičke odgovornosti u skladu sa ovim zahtevima. Smatramo da su revizijski dokazi koje smo pribavili dovoljni i adekvatni da nam pruže osnovu za naše mišljenje.

Skretanje pažnje

Skrećemo pažnju na Napomenu X u finansijskim izveštajima u kojoj se opisuju efekti požara na proizvodne pogone kompanije. Ne izražavamo modifikovano mišljenje u vezi sa ovim pitanjem.

Ključna revizijska pitanja

Ključna revizijska pitanja su pitanja koja su, po našem profesionalnom prosuđivanju, bila od najvećeg značaja u našoj reviziji finansijskih izveštaja za tekući period. Ova pitanja su razmatrana u kontekstu revizije finansijskih izveštaja u celini i u formiranju našeg mišljenja o njima, i mi nismo izneli izdvojeno mišljenje o ovim pitanjima.

[Opis svih ključnih revizijskih pitanja u skladu sa ISA 701.)

Ostala pitanja

Reviziju finansijskih izveštaja kompanije AVC za godinu koja se završila na dan 31. decembar 20X0 izvršio je prethodni revizor koji je izrazio nemodifikovano mišljenje o tim izveštajima na dan 31. mart 20X1.

Ostale informacije [ili drugi naslov, po potrebi, kao što je "Informacije koje se ne odnose na finansijske izveštaje i izveštaj revizora o njima"]

[Izveštavanje u skladu sa zahtevima koji se tiču izveštavanja iz standarda ISA 720 (revidiran) - videti Primer 1 u Prilogu 2 standarda ISA 720 (revidiran).]

Odgovornost rukovodstva i lica ovlašćenih za upravljanje za finansijske izveštaje

[Izveštavanje u skladu sa ISA 700 (revidiran) - videti Primer 1 u ISA 700 (revidiran).]

Odgovornost revizora za reviziju finansijskih izveštaja

[Izveštavanje u skladu sa ISA 700 (revidiran) - videti Primer 1 u ISA 700 (revidiran).]

Izveštaj o drugim zakonskim i regulatornim zahtevima

[Izveštavanje u skladu sa ISA 700 (revidiran) - videti Primer 1 u ISA 700 (revidiran).]

Partner u angažovanju na reviziji na osnovu kog je sastavljen ovaj izveštaj nezavisnog revizora je (ime].

[Potpis u ime revizorske firme, ime i prezime revizora, ili oboje, u skladu sa zahtevima pravnog sistema.]

[Adresa revizora]

[Datum]

Prilog 4

(videti paragraf A8)

Primer izveštaja nezavisnog revizora koji sadrži kvalifikovano mišljenje usled neusklađenosti sa primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja i uključuje pasus kojim se skreće pažnja

Za svrhu ovog ilustrativnog primera izveštaja revizora, pretpostavljene su sledeće okolnosti:

• Revizija kompletnog seta finansijskih izveštaja kotiranog entiteta pripremljenog na osnovu okvira fer prezentacije. U pitanju nije revizija grupe (to jest, ISA 600 nije primenljiv).

• Finansijske izveštaje rukovodstvo entiteta je pripremilo u skladu sa Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja (IFRS) (okvir opšte namene).

• Uslovi revizijskog angažovanja odražavaju opis odgovornosti rukovodstva za finansijske izveštaje iz ISA 210.

• Odstupanje od primenljivog okvira finansijskog izveštavanja dovelo je do toga da revizor izrazi kvalifikovano mišljenje.

• Relevantni etički zahtevi koji se odnose na reviziju su etički zahtevi koji se odnose na revizije u datom pravnom sistemu.

• Na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, revizor je zaključio da ne postoji materijalno značajna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u vezi sa sposobnošću entiteta da nastavi sa poslovanjem po načelu stalnosti u skladu sa ISA 570 (revidiran).

• Između datuma finansijskih izveštaja i datuma izveštaja revizora, došlo je do požara u proizvodnim pogonima entiteta koji je obelodanjen od strane entiteta kao naknadni događaj. Prema prosuđivanju revizora, ovo pitanje je od takve važnosti da je od fundamentalnog značaja za razumevanje finansijskih izveštaja od strane korisnika. Ovo pitanje nije zahtevalo značajnu pažnju revizora tokom revizije finansijskih izveštaja u tekućem periodu.

• Od revizora se ne zahteva, a on sam nije doneo odluku da saopštava ključna revizijska pitanja u skladu sa ISA 701.

• Revizor nije pribavio nikakve druge informacije koje datiraju pre datuma izveštaja revizora.

• Lica koja su odgovorna za nadgledanje finansijskih izveštaja nisu ista lica koja su odgovorna za pripremu finansijskih izveštaja.

• Pored revizije finansijskih izveštaja revizor ima i druge izveštajne odgovornosti u skladu sa zahtevima lokalnog zakona.

IZVEŠTAJ NEZAVISNOG REVIZORA

Za akcionare kompanije ABC [ili drugi odgovarajući adresat]

Izveštaj o reviziji finansijskih izveštaja

Kvalifikovano mišljenje

Izvršili smo reviziju finansijskih izveštaja ABC kompanije (Kompanije), koji obuhvataju izveštaj o finansijskoj poziciji na dan 31. decembar 20X1. godine i izveštaj o ukupnom rezultatu, izveštaj o promenama na kapitalu i izveštaj o tokovima gotovine za godinu koja se završava na taj dan, i napomene uz finansijske izveštaje koje uključuju sumarni pregled značajnih računovodstvenih politika .

Po našem mišljenju, osim za efekte pitanja opisanih u odeljku Osnova za kvalifikovano mišljenje, finansijski izveštaji daju istinit i objektivan prikaz, po svim materijalno značajnim aspektima (ili istinito i objektivno prikazuju) finansijske pozicije Kompanije na dan 31. decembar 20X1. godine i njene finansijske uspešnosti i tokova gotovine za godinu koja se završava na taj dan u skladu sa Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja (IFRS).

Osnova za kvalifikovano mišljenje

Kratkoročne utržive hartije od vrednosti kompanije se u izveštaju o finansijskoj poziciji vode u iznosu od xxx. Rukovodstvo nije vrednovalo ove hartije od vrednosti po tržišnoj vrednosti, već po nabavnoj vrednosti, što predstavlja odstupanje od Međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja. Evidencije kompanije ukazuju da bi, da je rukovodstvo vrednovalo ove hartije od vrednosti po tržišnoj vrednosti, kompanija trebala da prizna nerealizovani gubitak u iznosu od xxx u izveštaju o ukupnom rezultatu za navršenu godinu. Knjigovodstvena vrednost hartija od vrednosti u izveštaju o finansijskoj poziciji na dan 31. decembar 20X1, bi bila umanjena za isti iznos a porez na dobit, neto dobit i kapital umanjeni za xxx, xxx i xxx.

Reviziju smo izvršili u skladu sa Međunarodnim standardima revizije (ISA). Naše odgovornosti u skladu sa tim standardima su detaljnije opisane u odeljku izveštaja koji je naslovljen Odgovornosti revizora za reviziju finansijskih izveštaja. Mi smo nezavisni u odnosu na Kompaniju u skladu sa etičkim zahtevima koji su relevantni za našu reviziju finansijskih izveštaja u (pravni sistem), i ispunili smo naše druge etičke odgovornosti u skladu sa ovim zahtevima. Smatramo da su revizijski dokazi koje smo pribavili dovoljni i adekvatni da nam pruže osnovu za naše mišljenje sa rezervom.

Skretanje pažnje - posledice požara

Skrećemo pažnju na Napomenu X u finansijskim izveštajima u kojoj se opisuju posledice požara u proizvodnim pogonima kompanije. Ne izražavamo kvalifikovano mišljenje u vezi sa ovim pitanjem.

Odgovornost rukovodstva i lica ovlašćenih za upravljanje za finansijske izveštaje

[Izveštavanje u skladu sa ISA 700 (revidiran) - videti Primer 1 u ISA 700 (revidiran).]

Odgovornost revizora za reviziju finansijskih izveštaja

[Izveštavanje u skladu sa ISA 700 (revidiran) - videti Primer 1 u ISA 700 (revidiran).]

Izveštaj o drugim zakonskim i regulatornim zahtevima

[(Izveštavanje u skladu sa ISA 700 (revidiran) - videti Primer 1 u ISA 700 (revidiran).]

[Potpis u ime revizorske firme, ime i prezime revizora, ili oboje, u skladu sa zahtevima pravnog sistema.]

[Adresa revizora]

[Datum]

_______________

ISA 600, Specijalna razmatranja - Revizija finansijskih izveštaja grupe (Uključujući rad revizora komponente)

Podnaslov "Izveštaj o finansijskim izveštajima" nije potreban ukoliko ne postoji drugi podnaslov, u ovom slučaju "Izveštaj o drugim zakonskim i regulatornim zahtevima.

Kao što je navedeno u paragrafu A16, pasus kojim se skreće pažnja može da bude smešten odmah pre ili posle odeljka Ključna revizijska pitanja na osnovu prosuđivanja revizora u vezi sa relativnim značajem informacije sadržane u pasusu kojim se skreće pažnja.

Termini rukovodstvo i lica ovlašćena za upravljanje koji se koriste u primerima izveštaja revizora će možda morati da se zamene drugim terminom koji je odgovarajući u kontekstu pravnog okvira u određenom pravnom sistemu.

Podnaslov "Izveštaj o finansijskim izveštajima" nije potreban ukoliko ne postoji drugi podnaslov, u ovom slučaju "Izveštaj o drugim zakonskim i regulatornim zahtevima.

Ili drugi termin koji je odgovarajući u kontekstu pravnog okvira u određenom pravnom sistemu.