MEĐUNARODNI STANDARD REVIZIJE 805
(revidiran)

Specijalna razmatranja - revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja i posebnih elemenata, računa ili stavki finansijskog izveštaja

("Sl. glasnik RS", br. 100/2018)

(Standard važi za revizije finansijskih izveštaja za periode koji se završavaju 15. decembra 2016. godine, ili kasnije)

SADRŽAJ

Paragraf

Uvod

Delokrug ovog ISA 1-3

Datum stupanja na snagu 4

Cilj 5

Definicije 6

Zahtevi

Razmatranja prilikom prihvatanja angažovanja 7-9

Razmatranja prilikom planiranja i sprovođenja revizije 10

Formiranje mišljenja i razmatranja prilikom
izveštavanja 11-17

Primena i ostala objašnjenja

Delokrug ovog ISA A1-A4

Razmatranja prilikom prihvatanja angažovanja A5-A9

Razmatranja prilikom planiranja i sprovođenja
revizije A10-A15

Formiranje mišljenja i razmatranja prilikom
izveštavanja A16-A28

Prilog 1: Primeri posebnih elemenata, računa ili stavki finansijskog izveštaja

Prilog 2: Ilustracije izveštaja revizora o pojedinačnim finansijskim izveštajima i posebnom elementu finansijskog izveštaja

Međunarodni standard revizije (ISA) 805 (revidiran), Specijalna razmatranja - revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja i posebnih elemenata, računa ili stavki finansijskog izveštaja treba tumačiti u skladu sa ISA 200, Opšti ciljevi nezavisnog revizora i sprovođenje revizije u skladu sa međunarodnim standardima revizije.

Uvod

Delokrug ovog ISA

1. Međunarodni standardi revizije (ISA) 100-700 se primenjuju na reviziju finansijskih izveštaja i prilagođavaju se datim okolnostima, kada se primenjuju na revizije drugih istorijskih finansijskih informacija. Ovaj ISA se bavi specijalnim razmatranjima u primeni Međunarodnih standarda revizije na reviziju pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnih elemenata, računa ili stavki finansijskog izveštaja. Ukoliko je finansijski izveštaj pripremljen u skladu sa okvirom specijalne namene, u reviziji se takođe primenjuje ISA 800 (revidiran). (videti paragrafe A1-A4)

2. Ovaj ISA se ne odnosi na izveštaj revizora komponente koji je objavljen kao rezultat rada izvršenog na finansijskim informacijama komponente na zahtev tima koji radi na angažovanju na nivou grupe a za potrebe revizije finansijskih izveštaja grupe (videti ISA 600).

3. Ovaj ISA ne poništava zahteve ostalih ISA; niti se bavi svim specijalnim razmatranjima koja mogu biti relevantna u okolnostima anga­žovanja.

Datum stupanja na snagu

4. Ovaj ISA važi za revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnih elemenata, računa ili stavki za periode koji se završavaju 15. decembra 2016. godine ili kasnije. U slučaju revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnih elemenata, računa ili stavki finansijskog izveštaja na određeni datum, ovaj ISA se primenjuje za te informacije od 14. decembra 2010. godine ili kasnije.

Cilj

5. Prilikom primene Međunarodnih standarda revizije u reviziji pojedinačnih finansijskih izveštaja, ili posebnih elemenata, računa ili stavki finansijskog izveštaja, cilj revizora je da na adekvatan način obradi posebna razmatranja koja su značajna za:

(a) Prihvatanje angažovanja;

(b) Planiranje i sprovođenje angažovanja; i

(c) Formiranje mišljenja i izveštavanje o pojedinačnim finansijskim izveštajima, ili posebnim elementima, računima ili stavkama finansijskog izveštaja.

Definicije

6. Za potrebe ovog ISA, navedeni pojmovi imaju sledeće značenje:

(a) Element finansijskog izveštaja ili element je "element, račun ili stavka finansijskog izveštaja;"

(b) Međunarodni standardi finansijskog izveštavanja su Međunarodni standardi finansijskog izveštavanja (IFRS) koje objavljuje Odbor za Međunarodne računovodstvene standarde; i

(c) Pojedinačni finansijski izveštaj ili posebni element finansijskog izveštaja uključujući i povezana obelodanjivanja. Povezana obelodanjivanja obično sadrže objašnjenja i ostale opisne informacije, relevantne za finansijski izveštaj ili element. (videti paragraf A2)

Zahtevi

Razmatranja prilikom prihvatanja angažovanja

Primena ISA

7. ISA 200 zahteva od revizora da postupa u skladu sa svim Međunarodnim standardima revizije (ISA) koji su relevantni za reviziju. U slučaju revizije pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, ovaj zahtev se primenjuje bez obzira da li je revizor takođe angažovan da vrši reviziju kompletnog seta finansijskih izveštaja entiteta. Ukoliko revizor nije angažovan da vrši reviziju seta finansijskih izveštaja, revizor treba da utvrdi da li je revizija pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja u skladu sa primenljivim ISA. (videti para­grafe A5-A6)

Prihvatljivost okvira finansijskog izveštavanja

8. ISA 210 zahteva od revizora da utvrdi prihvatljivost okvira finansijskog izveštavanja primenjenog u pripremi finansijskih izveštaja. Prilikom revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, to uključuje razmatranje da li će primena okvira finansijskog izveštavanja rezultirati prezentacijom koja pruža adekvatna obelodanjivanja da bi korisnici mogli da razumeju informacije date u finansijskom izveštaju ili elementu. (videti paragraf A7)

Forma mišljenja

9. ISA 200 zahteva da dogovoreni uslovi revizijskog angažovanja obuhvataju očekivanu formu svih izveštaja koje objavljuje revizor. U slučaju revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnih elemenata finansijskog izveštaja, revizor treba da razmotri da li je očekivana forma izveštaja prikladna datim okolnostima. (videti paragrafe A8-A9)

Razmatranja prilikom planiranja i sprovođenja revizije

10. U ISA 200 se navodi da su ISA pisani u kontekstu revizije finansijskih izveštaja; njih treba prilagoditi po potrebi u okolnostima kada se primenjuju u reviziji istorijskih finansijskih informacija., Prilikom planiranja i sprovođenja revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnih elemenata finansijskog izveštaja, revizor treba da prilagodi sve ISA koji su relevantni za reviziju u okol­nostima datog angažovanja. (videti paragrafe A10-A15)

Formiranje mišljenja i razmatranja prilikom izveštavanja

11. Prilikom formiranja mišljenja i izveštavanja o pojedinačnim finansijskim izveštajima, ili posebnim elementima finansijskog izveštaja, revizor primenjuje zahteve iz ISA 700 (revidiran),i i kada je to primenljivo, ISA 800 (revidiran), prilagođava ih po potrebi okolnostima angažovanja. (videti paragrafe A16-A22)

Izveštavanje o setu finansijskih izveštaja i o pojedinačnim finansijskim izveštajima ili posebnom elementu tih finansijskih izveštaja

12. Ukoliko revizor prihvati angažovanje da izveštava o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu tog finansijskog izveštaja uporedo sa angažovanjem na reviziji kompletnog seta finansijskih izveštaja, revizor treba da iznese posebno mišljenje za svako angažovanje.

13. Revidirani pojedinačni finansijski izveštaj ili revidirani posebni element tog finansijskog izveštaja mogu biti objavljeni zajedno sa revidiranim setom finansijskih izveštaja. Ukoliko revizor zaključi da prezentacija pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa tog finansijskog izveštaja nije dovoljno izdvojiva od kompletnog seta finansijskih izveštaja, revizor traži od rukovodstva da reši ovu situaciju. U skladu sa paragrafima 15 i 16, revizor takođe treba da odvoji mišljenje o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu tog finansijskog izveštaja od mišljenja o kompletnom setu finansijskih izveštaja. Revizor neće objaviti izveštaj koji sadrži mišljenje o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu tog finansijskog izveštaja ukoliko nije zado­voljan odvajanjem.

Razmatranje implikacija određenih pitanja u revizorovom izveštaju o kompletnom setu finansijskih izveštaja entiteta za reviziju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijsgkog izveštaja i za izveštaj revizora o tome

14. Ukoliko izveštaj revizora o setu finansijskih izveštaja uključuje

(a) Modifikovano mišljenje u skladu sa ISA 705 (revidiran);

(b) Pasus kojim se skreće pažnja ili pasus koji se bavi ostalim pitanjima u skladu sa ISA 706 (revidiran);

(c) Odeljak posvećen materijalnoj neizvesnosti u vezi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti, u skladu sa ISA 570 (revidiran);

(d) Saopštavanje ključnih revizijskih putanja u skladu sa ISA 701;

(e) Saopštenje koje opisuje nekorigovane materijalno značajne pogrešne iskaze ostalih informacija u skladu sa ISA 720 (revidiran);

revizor razmatra implikacije, po potrebi, koje ova pitanja imaju na reviziju pojedinačnog finansijskog izveštaj ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, i na izveštaj revizora o tome. (videti paragrafe A23-A27)

Negativno mišljenje ili uzdržavanje od izražavanja mišljenja u izveštaju revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja entiteta

15. Ukoliko revizor zaključi da je neophodno da izrazi negativno mišljenje ili da se uzdrži od izražavanja mišljenja o setu finansijskih izveštaja entiteta u celini, ISA 705 (revidiran) ne dozvoljava da revizor, u isti izveštaj revizora, uključi nemodifikovano mišljenje o pojedinačnom finansijskom izveštaju koji čini deo seta finansijskih izveštaja ili o posebnom elementu koji čini deo tog finansijskog izveštaja. Razlog je to što bi nemodifikovano mišljenje bilo u suprotnosti sa negativnim mišljenjem ili uzdržavanjem od mišljenja o setu finansijskih izveštaja entiteta u celini. (videti paragraf A28)

16. Ukoliko revizor zaključi da je neophodno da izrazi negativno mišljenje ili da se uzdrži od izražavanja mišljenja o setu finansijskih izveštaja entiteta u celini, ali u kontekstu posebne revizije pojedinačnog elementa tih finansijskih izveštaja, revizor ipak smatra da je primereno da izrazi nemodifikovano mišljenje o tom elementu, revizor će to uraditi samo ukoliko:

(a) to nije zabranjeno zakonom ili regulativom;

(b) je mišljenje izraženo u izveštaju revizora koji nije objavljen zajedno sa izveštajem revizora koji sadrži negativno mišljenje ili uzdržavanje od izražavanja mišljenja; i

(c) element ne čini značajan deo kompletnog seta finansijskih izveštaja entiteta.

17. Revizor ne izražava nemodifikovano mišljenje o pojedinačnom finansijskom izveštaju iz seta finansijskih izveštaja, ukoliko je revizor izneo negativno mišljenje ili da se uzdržao od izražavanja mišljenja o setu finansijskih izveštaja. Ovo je slučaj čak i kada izveštaj revizora o pojedinačnom finansijskom izveštaju nije objavljen zajedno da izveštajem revizora koji sadrži negativno mišljenje ili uzdržavanje od izražavanja mišljenja. Razlog je to što se smatra da pojedinačni finansijski izveštaj čini značajan deo tih finansijskih izveštaja.

* * *

Primena i ostala objašnjenja

Delokrug ovog ISA (videti paragraf 1, 6(c))

A1. ISA 200 definiše pojam "istorijske finansijske informacije" kao informacije izražene u finansijskim terminima koje se odnose na određeni entitet i koje prvenstveno potiču iz računovodstvenog sistema tog entiteta, a tiču se ekonomskih događaja koji su se odigrali u prethodnom periodu ili ekonomskih uslova ili okolnosti u odre­đenim trenucima u prošlosti.

A2. ISA 200 definiše pojam "Finansijski izveštaji" kao strukturisani prikaz istorijskih finansijskih informacija, uključujući obelodanjivanja, namenjen za prikazivanje ekonomskih resursa ili obaveza entiteta u datom vremenskom periodu ili promena nastalih u nekom periodu, u skladu sa okvirom finansijskog izveštavanja. Povezane napomene se obično sastoje od sumarnog prikaza značajnih računovodstvenih politika i drugih objašnjenja. Pojam "finansijski izveštaji" se obično odnosi na kompletan set finansijskih izveštaja utvrđen zahtevima primenljivog okvira finansijskog izveštavanja, ali može da se odnosi i na pojedinačni finansijski izveštaj. Obelodanjivanja obuhvataju objašnjavajuće i opisne informacije, postavljene na način koji je jasno određen ili na drugi način dozvoljen primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja, u telu finansijskog izveštaja ili u napomenama ili uključen kroz unakrsno referenciranje. Kao što je navedeno u paragrafu 6(c), upućivanje na pojedinačni finansijski izveštaj ili specifičan element finansijskog izveštaja obuhvata povezana obelodanjivanja.

A3. ISA su pisani u kontekstu revizije finansijskih izveštaja; oni se po potrebi prilagođavaju okolnostima kada se primenjuju u reviziji drugih istorijskih finansijskih informacija, kao što su pojedinačni finansijski izveštaji ili posebni elementi finansijskog izveštaja. Ovaj ISA je od velike pomoći u ovom smislu. (Prilog 1 daje listu primera takvih drugih istorijskih finansijskih informacija).

A4. Angažovanje na uveravanju u razumnoj meri, koje nije revizija istorijskih finansijskih informacija, vrši se u skladu sa Međunarodnim standardom angažovanja na uveravanju (ISAE) 3000 (revidiran).

Razmatranja prilikom prihvatanja angažovanja

Primena ISA (videti paragraf 7)

A5. ISA 200 zahteva od revizora da postupa u skladu sa (a) relevantnim etičkim zahtevima koji se tiču angažovanja na reviziji finansijskih izveštaja, uključujući i zahteve koji se odnose na nezavisnost, i (b) svim ISA koji su relevantni za reviziju. Od revizora se takođe zahteva da postupa u skladu sa svakim zahtevom ISA, osim ukoliko, u datim okolnostima, celokupan ISA nije relevantan ili konkretan zahtev nije relevantan jer je uslovljen, a taj uslov ne postoji. U izuzetnim okolnostima, revizor može proceniti da je neophodno da odstupi od određenog zahteva ISA tako što će sprovesti alternativni revizijski postupak kako bi se postigao cilj tog zahteva.

A6. Usklađenost sa zahtevima ISA koji se tiču revizije pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja možda nije izvodljivo kada revizor nije angažovan i na reviziji kompletnog seta finansijskih izveštaja entiteta. U takvoj situaciji, revizor često ne poseduje isti nivo razumevanja entiteta i njegovog okruženja, uključujući internu kontrolu, kao što je to slučaj sa revizorom koji vrši reviziju seta finansijskih izveštaja. Revizor, takođe, često nema revizijske dokaze o opštem kvalitetu računovodstvenih evidencija ili drugih računovodstvenih podataka, koji se stiču prilikom revizije seta finansijskih izveštaja. U skladu sa tim, revizoru će možda biti potrebni dodatni dokazi da potkrepe revizijske dokaze dobijene iz računovodstvenih evidencija. U slučaju revizije posebnog elementa finansijskog izveštaja, određeni ISAS zahtevaju revizijski rad koji može biti nesrazmeran sa elementom čija se revizija vrši. Na primer, iako će zahtevi ISA 570 (revidiran) verovatno biti relevantni u slučaju revizije računa potraživanja, postupanje u skladu sa tim zahtevima možda neće biti izvodljivo zbog neophodnog truda koji je potrebno uložiti. Ukoliko revizor donese zaključak da revizija pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja u skladu sa ISA nije izvodljiva, revizor može sa rukovodstvom razgovarati o drugoj vrsti angažovanja koje može biti izvodljivije.

Prihvatljivost okvira finansijskog izveštavanja (videti paragraf 8)

A7. Pojedinačni finansijski izveštaj ili poseban element finansijskog izveštaja mogu biti pripremljeni u skladu sa primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja koji se zasniva na okviru finansijskog izveštavanja koji je propisala ovlašćena ili priznata organizacija za postavljanje standarda za pripremu seta finansijskih izveštaja (na primer, IFRS). Ako je to slučaj, utvrđivanje prihvatljivosti okvira finansijskog izveštavanja može obuhvatiti razmatranje da li taj okvir sadrži sve zahteve okvira na kojima se zasniva, a koji su relevantni za prezentaciju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog ele­menta fina­nsijskog izveštaja, kojim se obezbeđuju adekvatna obelo­danjivanja.

Forma mišljenja (videti paragraf 9)

A8. Forma mišljenja koje iznosi revizor zavisi od primenljivog okvira finansijskog izveštavanja i svih primenljivih zakona i regulative. U skladu sa ISA 700 (revidiran):

(a) Prilikom izražavanja nemodifikovanog mišljenja o finansijskim izveštajima koji su pripremljeni u skladu sa okvirom fer prezentacije, revizor u svom mišljenju treba da, osim ukoliko se zakonom ili propisima ne zahteva drugačije, upotrebi neku od sledećih fraza:

(i) Finansijski izveštaji istinito i objektivno prikazuju, po svim materijalno značajnim aspektima...... u skladu sa (primenljivi okvir finansijskog izveštavanja); ili

(ii) Finansijski izveštaju daju istinit i objektivan prikaz ...... u skladu sa (primenljivi okvir finansijskog izveštavanja).

(b) Prilikom izražavanja nemodifikovanog mišljenja o finansijskim izveštajima pripremljenim u skladu sa okvirom usklađenosti, revizor izražava mišljenje da su finansijski izveštaji pripremljeni po svim materijalno značajnim aspektima u skladu sa (primenljivi okvir finansijskog izveštavanja).

A9. U slučaju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, primenljivi okvir finansijskog izveštavanja se možda neće direktno baviti prezentacijom finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskih izveštaja. Ovo može biti slučaj kada se primenljivi okvir finansijskog izveštavanja zasniva na okviru finansijskog izveštavanja koji propisuje ovlašćena ili priznata organizacija za propisivanje standarda za pripremu seta finansijskih izveštaja (na primer, IFRS). Revizor zato razmatra da li je očekivana forma mišljenja podesna u kontekstu primenljivog okvira finansijskog izveštavanja. Faktori koji mogu uticati na revizorovo razmatranja da li koristiti izraze "istinito i objektivno prikazuju, po svim materijalnim aspektima," ili "daju istinit i objektivan prikaz" u mišljenju revizora su:

• Da li je primenljivi okvir finansijskog izveštavanja eksplicitno ili implicitno ograničen na pripremu seta finansijskih izveštaja.

• Da li je pojedinačni finansijski izveštaj ili posebni element finansijskog izveštaja:

□ U potpunosti usklađen sa svakim od zahteva okvira koji je relevantan za određeni finansijski izveštaj ili konkretan element, a prezentacija tog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja uključuje i povezana obelodanjivanja.

□ Ukoliko je neophodno da se postigne fer prezentacija, pruža obelodanjivanja koja prevazilaze ono što propisuje okvir ili, u izuzetnim okolnostima, predstavljaju odstupanje od zahteva okvira.

Revizorova odluka u vezi sa očekivanom formom mišljenja je pitanje profesionalnog rasuđivanja. Takođe, može biti pod uticajem toga da li je korišćenje izraza "istinito i objektivno prikazuju, po svim materijalnim aspektima," ili "daju istinit i objektivan prikaz" u revizorovom mišljenju o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu finansijskog izveštaja koje je pripremljeno u skladu sa okvirom fer prezentacije, opšte prihvaćeno u određenom pravnom sistemu.

Razmatranja prilikom planiranja i sprovođenja revizije

(videti paragraf 10)

A10. Relevantnost svakog ISA zahteva posebno razmatranje. Čak i ukoliko je samo poseban element finansijskog izveštaja predmet revizije, ISA kao što su ISA 240, ISA 550 i ISA 570 (revidiran) su, u principu, značajni. To je zato što ovaj element može biti pogrešno iskazan kao posledica kriminalne radnje, efekta transakcija između povezanih strana, ili nepravilne primene načela stalnosti poslovanja kao računovodstvene osnove prema primenljivom okviru finansijskog izveštavanja.

A11. ISA 260 (revidiran) zahteva od revizora da odredi adekvatno lice (lica) i upravljačkoj strukturi entiteta sa kojim će komunicirati. U ISA 260 (revidiran) je navedeno da, u nekim slučajevima, svi koji su ovlašćeni za upravljanje entitetom učestvuju u rukovođenju entitetom, i ispunjavanje zahteva u pogledu komunikacije se modifikuje da bi se prepoznala ta činjenica. Kada entitet takođe priprema kompletan set finansijskih izveštaja opšte namene, ona lica koja su odgovorna za nadzor priprema finansijskih izveštaja specijalne namene ne moraju da budu ista lica ovlašćena za upravljanje koja su odgovorna za nadzor priprema kompletnog seta finansijskih izveštaja opšte namene.

A12. Takođe, ISA su pisani u kontekstu revizije finansijskih izveštaja; oni se po potrebi prilagođavaju okolnostima kada se primenjuju na reviziju pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja. Na primer, pisana izjava rukovodstva o kompletnom setu finansijskih izveštaja bi bila zamenjena pisanom izjavom o prezentaciji finansijskog izveštaja ili njegovog posebnog elementa u skladu sa primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja.

A13. Pitanja uključena u izveštaj revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja mogu da imaju uticaj na reviziju pojedinačnih finansijskih izveštaja ili nekog elementa finansijakog izveštaj (videti paragraf 14). Prilikom planiranja i izvođenja revizije pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, koja se vrši zajedno sa revizijom seta finansijskih izveštaja entiteta, revizor može koristiti revizijske dokaze prikupljene u okviru revizije seta finansijskih izveštaja prilikom revizije pojedinačnog finansijskog izveštaja ili elementa. ISA međutim, zahtevaju od revizora da planira i izvrši reviziju finansijskog izveštaja ili elementa sa ciljem prikupljanja dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza na kojima će zasnovati mišljenje o finansijskom izveštaju ili elementu.

A14. Pojedinačni finansijski izveštaji koji čine kompletan set finansijskih izveštaja, i mnogi posebni elementi tih finansijskih izveštaja, uključujući i relevantna obelodanjivanja, su međusobno povezani. U skladu sa tim, prilikom revizije pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, revizor možda neće biti u mogućnosti da razmatra pojedinačni finansijski izveštaj ili element zasebno. Revizor će, stoga, možda morati da izvrši postupke u vezi sa povezanim stavkama kako bi postigao cilj revizije.

A15. Takođe, materijalnost koja je utvrđena za pojedinačni finansijski izveštaj ili poseban element finansijskog izveštaja može biti niža u odnosu na materijalnost koja je određena za set finansijskih izveštaja; ovo će uticati na prirodu, vreme i obim revizijskih postupaka i ocenu neispravljenih pogrešnih iskaza.

Formiranje mišljenja i razmatranja prilikom izveštavanja

(videti paragraf 11)

A16. ISA 700 (revidiran) zahteva od revizora, da prilikom formiranja mišljenja, oceni da li finansijski izveštaji pružaju adekvatna obelodanjivanja kojima se omogućava korisnicima da razumeju efekat materijalno značajnih transakcija i događaja na informacije u finansijskim izveštajima. U slučaju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, važno je da finansijski izveštaj ili element, u pogledu zahteva primenljivog okvira finansijskog izveštavanja, pružaju adekvatna obelodanjivanja koja omogućavaju korisnicima da razumeju informacije koje se nalaze u poje­dinačnim finansijskom izveštaju ili elementu, i efekat mate­rijalno značajnih transakcija i događaja na informacije u pojedinačnom finansijskom izveštaju ili elementu.

A17. Prilog 2 sadrži ilustracije izveštaja nezavisnog revizora o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu finansijskog izveštaja. Ostale ilustracije izveštaja revizora mogu biti relevantne za izveštavanje o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu finansijskog izveštaja (videti, na primer, priloge standarda ISA 700 (revidiran), ISA 705 (revidiran), ISA 570 (revidiran), ISA 720 (revidiran), i ISA 706 (revidiran)).

Primena ISA 700 (revidiran) prilikom izveštavanja o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili o posebnom elementu finansijskog izveštaja

A18. Paragraf 11 ovog ISA objašnjava da se od revizoara zahteva da primeni zahteve standarda ISA 700 (revidiran), koji se po potrebi prilagođava uslovima angažovanja, prilikom formiranja mišljenja i izveštavanja o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu finansijskog izveštaja. Pri tome, od revizora se takođe zahteva da primeni zahteve u vezi sa izveštavanjem iz drugih standarda koji su po potrebi prilagođeni okolnostima angažovanja, a u tome mogu da im pomognu razmatranja u stavovima A19-A2.

Načelo stalnosti

A19. U zavisnosti od primenljivog okvira finansijskog izveštavanja koji se koristi u pripremi pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, opis u izveštaju revizora o odgovornostima rukovodstva koje se odnose na načelo stalnosti, možda će morati da se prilagodu ako bude potrebno. Opis u izveštaju revizora o odgovornostima revizora možda će takođe morati da se prilagodi, ako se ukaže potreba, u zavisnosti od toga kako se ISA 570 (revidiran) primenjuje u okolnostima angažovanja.

Ključna revizijska pitanja

A20. ISA 700 (revidiran) zahteva da revizor saopštava ključna pitanja revizije u skladu sa ISA 701 za reviziju kompletnih setova finansijskih izveštaja opšte namene kotiranih entiteta. Za reviziju pojedinačnih finansijskih izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja, standard ISA 701 se primenjuje samo kada se komunikacija ključnih revizijskih pitanja u izveštaju revizora o tavkim finansijskim izveštajima ili elementima zahteva zakonom ili regulativom ili ako revizor sam odluči da saopštava ključna pitanja revizije. Kada su ključna pitanja revizije saopštena u izveštaju revizora o pojedinačnim finansijskim izveštajima ili posebnim elementima finansijskog izveštaja, ISA 701 se primenjuje u celini.

Ostale informacije

A21. ISA 720 (revidiran) bavi odgovornosti revizora u vezi sa ostalim informacijama. U kontekstu ovog standarda, izveštaji koji sadrže ili prate pojedinačne finansijske izveštaje ili posebne elemente finansijskog izveštaja - čiji je cilj da pruži vlasnicima (ili sličnim zainteresovanim stranama) informacije o pitanjima prezentovanim u pojedinačnim finansijskim izveštajima ili posebnim elementima finansijskog izveštaja - smatraju se godišnjim izveštajima za svrhu standarda ISA 720 (revidiran). Kada revizor utvrdi da entitet planira da objavi takav izveštaj, zahtevi iz ISA 720 (revidiran) primenjuju se na reviziju pojedinačnih finansijskih izveštaja ili elementa.

Ime partnera u angažovanju

A22. Zahtev iz ISA 700 (revidiran) da revizor uključi ime partnera u angažovanju u svom izveštaju takođe se odnosi i na reviziju pojedinačnih finansijskih izveštaja kotiranih entiteta ili posebnih elemenata finansijskih izveštaja kotiranih entiteta. Od revizora može da se zahteva zakonom ili regulativom da uključi ime partnera u angažovanju u izveštaj revizora ili može sam da odluči da to učini prilikom izveštavanja o pojedinačnim finansijskim izveštajima ili o posebnom elementu finansijskog izveštaja entiteta koji nisu kotirani na berzi.

Izveštavanje o kompletnom setu finansijskih izveštaja entiteta i o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu finansijskog izveštaja (videti paragraf 14)

Razmatranje implikacija određenih pitanja u revizorovom izveštaju o kompletnom setu finansijskih izveštaja entiteta za reviziju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja i za izveštaj revizora o tome

A23. Paragraf 14 zahteva od revizora da razmotri implikacije, ako ih ima, o određenim pitanjima uključenim u izveštaj revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja za reviziju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja i izveštaj revizora o tome. Razmatranje da li je neko pitanje uključeno u izveštaj revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja je relevantno u kontekstu angažovanja na izveštavanju o pojedinačnom izveštaju ili posebnom elementu finansijskog izveštaja uključuje profesionalno prosuđivanje.

A24. Faktori koji mogu da budu relevantni u razmatranju ovih implikacija uključuju:

• Prirodu pitanja opisaniih u izveštaju revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja i obim u kom se odnosi na ono što je uključeno u pojedinačni finansijski izveštaj ili konkretan element finansijskog izveštaja.

• Prožimajući efekti pitanja opisanih u izveštaju revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja.

• Priroda i obim razlika između primenljivih okvira finansijskog izveštavanja.

• Obim razlika između perioda na koje se odnosi kompletan set finansijskih izveštaja u poređenju sa periodima ili datumima pojedinačnih finansijskih izveštaja ili elemenata finansijskog izveštaja.

• Vreme proteklo od datuma izveštaja revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja.

A25. Na primer, u slučaju kada revizor izražava kvalifikovano mišljenje u vezi sa računima potraživanja u svom izveštaju o kompletnom setu finansijskim izveštaja, a pojedinačni finansijski izveštaj uključuje račune potraživanja, ili se konkretan element finansijskog izveštaja odnosi na račune potraživanja, postoji verovatnoća da će postojati implikacije za reviziju. Sa druge strane, ako se kvalifikovano mišljenje u izveštaju revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja odnosi na klasifikaciju dugoročnih obaveza, onda je manje verovatno da će postojati implikacije po reviziju pojedinačnog finansijskog izveštaja koji je bilans uspeha, ili ako se konkretan element finansijskog izveštaja odnosi na račune potraživanja.

A26. Ključna revizijska pitanja koja se saopštavaju u izveštaju revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja mogu da imaju implikacije po reviziju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementa finansijskog izveštaja. Informacije u odeljku Ključna revizijska pitanja o tome kako je neko pitanje obrađeno u reviziji kompletnog seta finansijskih izveštaja mogu da budu korisne za revizorovu odluku o tome kako da obradi određeno pitanje kad je relevantno za reviziju pojedinačnog finansijskog izveštaja ili posebnog elementra finansijskog izveštaja.

Unošenje reference u izveštaj revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja

A27. Čak i kada određena pitanja uključena u izveštaj revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja nemaju implikacije po reviziju ili revizorov izveštaj o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu koji je predmet revizije, revizor ipak može smatrati da je prikladno da se pozove na modifikaciju u pasusu o ostalim pitanjima u izveštaju revizora o pojedinačnom finansijskom izveštaju ili posebnom elementu. (videti ISA 706 (revidiran)). Na primer revizor može smatrati za prikladno da u izveštaj uključi referencu na pojedinačni finansijski izveštaj ili konkretan element finansijskog izveštaja u odeljku Materijalna nezavisnost koja se odnosi na načelo stalnosti u izveštaju revizora o kompletnom setu finansijkih izveštaja.

Negativno mišljenje ili uzdržavanje od izražavanja mišljenja u izveštaju revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja entiteta (videti paragraf 15)

A28. U izveštaju revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja entiteta, uzdržavanje od izražavanja mišljenja o rezultatima poslovanja i tokovima gotovine, gde je to relevantno, i iznošenje nemodifikovanog mišljenja u vezi sa finansijskom pozicijom je dozvoljeno jer se revizor uzdržavanje od izražavanja mišljenja samo u vezi sa rezultatima poslovanja i tokovima gotovine, a ne u pogledu finansijskih izveštaja u celini.

_______________

ISA 800 (revidiran), Specijalna razmatranja - revizije finansijskih izveštaja pripremljenih u skladu sa okvirima specijalne namene.

ISA 600, Specijalna razmatranja - revizije finansijskih izveštaja grupe (uključujući rad revizora komponente)

ISA 200, Opšti ciljevi nezavisnog revizora i sprovođenje revizije u skladu sa međunarodnim standardima revizije.

ISA 210 Dogovaranje uslova revizijskog angažovanja, paragraf 6(a).

ISA 210, paragraf 10(e)

ISA 200, paragraf 2.

ISA 200, paragraf 13(f), objašnjava da se pojam "finansijski izveštaji" obično odnosi na kompletan set finansijskih izveštaja, u skladu sa zahtevima primenljivog okvira finansijskog izveštavanja.

ISA 700 (revidiran), Formiranje mišljenja i izveštavanje o finansijskim izveštajima

ISA 705 (revidiran), Modifikacije mišljenja u izveštaju nezavisnog revizora

ISA 706 (revidiran), Pasus kojim se skreće pažnja i pasus posvećen ostalim pitanjima u izveštaju nezavisnog revizora

ISA 570 (revidiran), Načelo stalnosti, paragraf 22

ISA 701, Saopštavanje ključnih revizijskih pitanja u izveštaju nezavisnog revizora, paragraf 13

ISA 720 (revidiran), Odgovornosti revizora u vezi sa ostalim informacijama

ISA 705 (revidiran), paragraf 15.

ISA 200, paragraf 13(g)

ISA 200, paragraf 13(f)

ISA 200, paragraf 2.

ISAE 3000, Angažovanje na uveravanju koje nije revizija ili pregled ostalih finansijskih informacija iz prethodnih perioda

ISA 200, paragrafi 14, 18 i 22-23.

ISA 200, paragraf 8.

ISA 700, paragrafi 35-36.

ISA 240, Odgovornost revizora za razmatranje kriminalnih radnji u reviziji finansijskih izveštaja.

ISA 550, Povezane strane.

ISA 260 (revidiran), Komunikacija sa licima ovlašćenim za upravljanje, paragraf 11

ISA 260 (revidiran), paragraf 10(b), 13, A1 (treća stavka), A2 i A8.

ISA 200, paragraf 2.

ISA 700 (revidiran), paragraf 13(e).

Videti ISA 700 (revidiran), paragrafi 34(b) i A48.

Videti ISA 700 (revidiran), paragraf 39(b)(iv).

ISA 700 (revidiran), paragraf 30

ISA 700 (revidiran), paragraph 31

Videti ISA 700 (revidiran), paragrafi 46 i A61-A63

ISA 706, (revidiran), paragrafi 10-11

ISA 510, Prva revizijska angažovanja-početna stanja, paragraf A8, i ISA 705 (revidiran), paragraf A16.

 

Prilog 1

(videti paragraf A3)

Primeri posebnih elemenata, računa ili stavki finansijskog izveštaja

• Potraživanja, ispravke sumnjivih potraživanja, zalihe, obaveze za obračunatu dobit od privatnih penzionih planova, evidentirana vrednost identifikovane nematerijalne imovine, obaveza za "nastala ali neprijavljena" potraživanja u portfelju osiguranja, uključujući i povezane napomene.

• Prikaz imovine i prihoda privatnog penzionog plana kojim se upravlja eksterno, uključujući povezane napomene.

• Prikaz neto vrednosti materijalne imovine, uključujući relevantne napomene.

• Prikaz isplata u vezi sa zakupljenom imovinom, uključujući napomene koje sadrže objašnjenja.

• Prikaz učešća u dobiti ili bonusa za zaposlene, uključujući napomene koje sadrže objašnjenja.

Prilog 2

(videti paragraf A17)

Ilustracije izveštaja nezavisnog revizora o pojedinačnim finansijskim izveštajima i posebnom elementu finansijskog izveštaja

• Ilustracija 1: Izveštaj revizora o pojedinačnom finansijskom izveštaju entiteta koji nije kotiran na berzi pripremljenih u skladu sa okvirom opšte namene (za potrebe ove ilustracije, okvir fer prezentacije).

• Ilustracija 2: Izveštaj revizora o pojedinačnom finansijskom izveštaju entiteta koji nije kotiran na berzi pripremljenih u skladu sa okvirom specijalne namene (za potrebe ove ilustracije, okvir fer prezentacije).

• Ilustracija 3: Izveštaj revizora o određenom elementu finansijskog izveštaja kotiranog entiteta pripremljenih u skladu sa okvirom specijalne namene (za potrebe ove ilustracije, okvir usklađenosti).

Ilustracija 1: Izveštaj revizora o pojedinačnom finansijskom izveštaju entiteta koji nije kotiran na berzi pripremljenih u skladu sa okvirom opšte namene ( za potrebe ove ilustracije, okvir fer prezentacije)

Za svrhu ovog ilustrativnog primera izveštaja revizora, pretpostavljene su sledeće okolnosti:

• Revizija bilansa stanja (to jest, pojedinačnog finansijskog izveštaja) entiteta koji nije kotiran na berzi.

• Bilans stanja je pripremljen od strane rukovodstvo entiteta u skladu sa zahtevima Okvira finansijskog izveštavanja u pravnom sistemu X koji je relevantan za pripremu bilansa stanja.

• Uslovi revizijskog angažovanja odražavaju opis odgovornosti rukovodstva za finansijske izveštaje iz ISA 210.

• Primenljivi okvir finansijskog izveštavanja je okvir fer prezentacije koji je osmišljen kako bi se zadovoljile uobičajene potrebe velikog broja korisnika za finansijskim informacijama.

• Revizor je odlučio da je prikladna primena izraza "istinito i objektivno prikazuje, po svim materijalno značajnim aspektima", u mišljenju revizora.

• Relevantni etički zahtevi koji se odnose na reviziju su etički zahtevi koji se odnose na revizije u datom pravnom sistemu.

• Na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, revizor je zaključio da ne postoji materijalno značajna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u vezi sa sposobnošću entiteta da nastavi sa poslovanjem po načelu stalnosti u skladu sa ISA 570 (revidiran). Primereno je da se izvrši obelodanjivanje materijalno značajne neizvesnosti u finansijskim izveštajima.

• Od revizora se ne zahteva, a on nije doneo drugačiju odluku, da saopštava ključna revizijska pitanja u skladu sa ISA 701 u kontekstu revizije bilansa stanja.

• Revizor je utvrdio da ne postoje ostale informacije (to jest, zahtevi standarda ISA 720 (revidiran) nisu primenljivi).

• Lica koja su odgovorna za nadzor finansijskih izveštaja nisu ista lica koja su odgovorna za pripremu finansijskih izveštaja.

• Pored revizije finansijskih izveštaja revizor nema druge izveštajne odgovornosti u skladu sa zahtevima lokalnog zakona ili regulative.

IZVEŠTAJ NEZAVISNOG REVIZORA

[odgovarajući adresat]

Mišljenje

Izvršili smo reviziju bilansa stanja kompanije ABC (u nastavku Kompanija) na dan 31. decembar 20X1. godine i napomena uz finansijski izveštaj, uključujući sumarni pregled značajnih računovodstvenih politika (zajedno "finansijski izveštaj").

Po našem mišljenju, priloženi finansijski izveštaj, istinito i objektivno prikazuje, po svim materijalno značajnim aspektima, finansijsku poziciju Kompanije na dan 31. decembra, 20X1. godine, u skladu sa odredbama okvira finansijskog izveštaja pravnog sistema X koje se tiču pripreme takvog finansijskog izveštaja. [Odeljak sa mišljenjem je na početku izveštaja u skladu sa zahtevima ISA 700 (revidiran).]

Osnova za mišljenje

Reviziju smo izvršili u skladu sa Međunarodnim standardima revizije (ISA). Naše odgovornosti u skladu sa tim standardima su detaljnije opisane u odeljku izveštaja koji je naslovljen Odgovornosti revizora za reviziju finansijskih izveštaja. Mi smo nezavisni u odnosu na Kompaniju u skladu sa etičkim zahtevima koji su relevantni za našu reviziju finansijskih izveštaja u (pravni sistem), i ispunili smo naše druge etičke odgovornosti u skladu sa ovim zahtevima. Smatramo da su revizijski dokazi koje smo pribavili dovoljni i adekvatni da nam pruže osnovu za naše mišljenje. [Prva i poslednja rečenica u ovom odeljku su ranije bile u odeljku koji se bavio odgovornošću revizora. Takođe, odeljak Osnova za mišljenje se nalazi odmah posle odeljka Mišljenje, u skladu sa zahtevima ISA 700 (revidiran).]

Materijalno značajna neizvesnost koja se odnosi na načelo stalnosti

Skrećemo pažnju na Napomenu 6 u finansijskim izveštajima, u kojoj se navodi da je Kompanija zabeležila neto gubitak od ZZZ tokom godine koja je završila 31. decembra, 20X1, i da su od tog datuma ukupne obaveze Kompanije veće od ukupne imovine. Kao što je navedeno u Napomeni 6, ovi događaji ili uslovi, zajedno sa ostalim pitanjima navedenim u Napomeni 6, ukazuju na postojanje materijalno značajne neizvesnosti koja može da izazove značajnu sumnju u pogledu sposobnosti entiteta da nastavi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti. Naše mišljenje u vezi sa ovim pitanjem nije modifikovano.

Odgovornost rukovodstva i lica ovlašćenih za upravljanje za finansijski izveštaja

Rukovodstvo je odgovorno za pripremu i fer prezentaciju ovog finansijskog izveštaja u skladu sa odredbama Okvira finansijskog izveštavanja u pravnom sistemu X, koje su relevantne za pripremu tog finansijskog izveštaja, i za one interne kontrole za koje odredi da su potrebne za pripremu finansijskog izveštaja koji ne sadrži materijalno značajne pogrešne iskaze, nastale usled kriminalne radnje ili greške.

U sastavljanju finansijskih izveštaja, rukovodstvo je odgovorno za procenu sposobnosti Kompanije da nastavi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti, obelodanjujući, po potrebi, pitanja koja se odnose na stalnost poslovanja i primenu načela stalnosti poslovanja kao računovodstvene osnove, osim ako rukovodstvo namerava da likvidira Kompaniju ili da obustavi poslovanje, ili nema drugu realnu mogućnost osim da to uradi.

Lica ovlašćena za upravljanje su odgovorna za nadgledanje procesa finansijskog izveštavanja Kompanije.

Odgovornost revizora za reviziju finansijskih izveštaja

Naš cilj je sticanje uveravanja u razumnoj meri o tome da finansijski izveštaj, uzet u celini, ne sadrži materijalno značajne pogrešne iskaze, nastale usled kriminalne radnje ili greške; i izdavanje izveštaja revizora koji sadrži mišljenje revizora. Uveravanje u razumnoj meri označava visok nivo uveravanja, ali ne predstavlja garanciju da će revizija sprovedena u skladu sa Međunarodnim standardima revizije uvek otkriti materijalno pogrešne iskaze ako takvi iskazi postoje. Pogrešni iskazi mogu da nastanu usled kriminalne radnje ili greške i smatraju se materijalno značajnim ako je razumno očekivati da će oni, pojedinačno ili zbirno, uticati na ekonomske odluke korisnika donete na osnovu ovih finansijskih izveštaja.

Paragraf 41(b) standarda ISA 700 (revidiran) objašnjava da osenčeni materijal u nastavku može da bude dat u Prilogu uz izveštaj revizora. U paragrafu 41(c) standarda ISA 700 (revidiran) je objašnjeno da, kada je zakonom, regulativom ili nacionalnim standardom revizije izričito dozvoljeno revizoru da to radi, on može da navede posebnu referencu u izveštaju revizora kojom se upućuje na lokaciju takvog opisa na Internet sajtu odgovarajućeg ovlašćenog tela, gde je dat opis odgovornosti revizora, umesto uključivanja ovog materijala u izveštaj revizora, pod uslovom da se opis na sajtu odnosi na, i nije u suprotnosti a opisom odgovornosti revizora datim u nastavku.

Kao deo revizije u skladu sa ISA standardima, mi primenjujemo profesionalno prosuđivanje i održavamo profesionalni skepticizam tokom revizije. Isto tako, mi:

• Vršimo identifikaciju i procenu rizika od materijalno značajnih pogrešnih iskaza u finansijskim izveštajima, nastalih usled kriminalne radnje ili greške; osmišljavanje i obavljanje revizijskih postupaka koji su prikladni za te rizike; i pribavljanje dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza da obezbede osnovu za mišljenje revizora. Rizik da neće biti identifikovani materijalno značajni pogrešni iskazi koji su rezultat kriminalne radnje je veći nego za pogrešne iskaze nastale usled greške, zato što kriminalna radnja može da uključi udruživanje, falsifikovanje, namerne propuste, lažno predstavljanje ili zaobi­laženje interne kontrole.

• Stičemo razumevanje o internim kontrolama koje su relevantne za reviziju radi osmišljavanja revizijskih postupaka koji su prikladni u datim okolnostima, ali ne u cilju izražavanja mišljenja o efikasnosti sistema interne kontrole entiteta.

• Vršimo procenu primenjenih računovodstvenih politika i u kojoj meri su razumne računovodstvene procene i povezana obelodanjivanja koje je izvršilo rukovodstvo.

• Donosimo zaključak o prikladnosti primene načela stalnosti kao računovodstvene osnove od strane rukovodstva i, na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, da li postoji materijalna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u pogledu sposobnosti entiteta da nastavi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti. Ako zaključimo da postoji materijalna neizvesnost, dužni smo da u svom izveštaju skrenemo pažnju na povezana obelodanjivanja u finansijskim izveštajima ili, ako takva obelodanjivanja nisu adekvatna, da modifikujemo svoje mišljenje. Naši zaključci se zasnivaju na revizijskim dokazima prikupljenim do datuma izveštaja revizora. Međutim, budući događaji ili uslovi mogu za posledicu da imaju da entitet prestane da posluje u skladu sa načelom stalnosti.

• Vršimo procenu ukupne prezentacije, strukture i sadržaja finansijskih izveštaja, uključujući obelodanjivanja, i da li su u finansijskim izveštajima prikazane osnovne transakcije i događaji na takav način da se postigne fer prezentacija.

Saopštavamo licima ovlašćenim za upravljanje, između ostalog, planirani obim i vreme revizije i značajne revizijske nalaze, ukključujući sve značajne nedostatke interne kontrole koje je revizor identifikovao tokom revizije.

[Potpis u ime revizorske firme, ime i prezime revizora, ili oboje, u skladu sa zahtevima pravnog sistema.]

[Adresa revizora] [Pozicioniranje datuma i adrese je obrnuto]

[Datum]

Primer 2: Izveštaj revizora o pojedinačnom finansijskom izveštaju entiteta koji nije kotiran na berzi pripremljenom u skladu sa okvirom specijalne namene (za potrebe ove ilustracije, okvir fer prezentacije).

Za svrhu ovog ilustrativnog primera izveštaja revizora, pretpostavljene su sledeće okolnosti:

• Revizija izveštaja o gotovinskim prilivima i odlivima (to jest, pojedinačnog finansijskog izveštaja) entiteta koji nije kotiran na berzi.

• Izveštaj revizora o kompletnom setu finansijskih izveštaja opšte namene nije izdat.

• Finansijski izveštaj je pripremljen od strane rukovodstva entiteta, u skladu sa računovodstvenom osnovom koja se zasniva na gotovinskim prilivima ili odlivima, kako bi se odgovorilo na zahtev za informacijama o toku gotovine koji je dostavio poverilac. Rukovodstvo ima mogućnost da bira okvir finansijskog izveštavanja.

• Primenljivi okvir finansijskog izveštavanja je okvir fer prezentacije, koji je osmišljen kako bi se zadovoljile potrebe posebnih korisnika za finansijskim informacijama.

• Revizor je zaključio da je nemodifikovano mišljenje ("čisto") prikladno na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza.

• Revizor je odlučio da je prikladna primena izraza "istinito i objektivno prikazuje, po svim materijalno značajnim aspektima", u mišljenju revizora.

• Relevantni etički zahtevi koji se odnose na reviziju su etički zahtevi koji se odnose na revizije u datom pravnom sistemu.

• Distribucija i korišćenje izveštaja revizora nije ograničeno.

• Na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, revizor je zaključio da ne postoji materijalno značajna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u vezi sa sposobnošću entiteta da nastavi sa poslovanjem po načelu stalnosti u skladu sa ISA 570 (revidiran).

• Od revizora se ne zahteva, a on nije doneo drugačiju odluku, da saopštava ključna revizijska pitanja u skladu sa ISA 701 u kontekstu revizije izveštaja o gotovinskim prilivima i odlivima.

• Revizor je utvrdio da ne postoje ostale informacije (to jest, zahtevi standarda ISA 720 (revidiran) nisu primenljivi).

Rukovodstvo je odgovorno za pripremu finansijskih izveštaja i nadzor procesa finansijskog izveštavanja koji je korišćen u pripremi ovog finansijskog izveštaja.

• Pored revizije finansijskih izveštaja revizor nema druge izveštajne odgovornosti u skladu sa zahtevima lokalnog zakona ili regulative.

IZVEŠTAJ NEZAVISNOG REVIZORA

[odgovarajući adresat]

Mišljenje

Izvršili smo reviziju izveštaja o gotovinskim prilivima i odlivima Kompanije ABC (u nastavku Kompanija) za godinu koja se završava na dan 31 decembar 20X1. godine i napomena uz finansijski izveštaj, uključujući sumarni pregled značajnih računovodstvenih politika (zajedno "finansijski izveštaj").

Po našem mišljenju, priloženi finansijski izveštaj, istinito i objektivno prikazuje, po svim materijalno značajnim aspektima gotovinske prilive i odlive Kompanije na dan 31. decembra, 20X1. godine, u skladu sa računovodstvom osnovom na bazi gotovinskih priliva i odliva koja je opisana u Napomeni X. [Odeljak sa mišljenjem je na početku izveštaja u skladu sa zahtevima ISA 700 (revidiran).]

Osnova za mišljenje

Reviziju smo izvršili u skladu sa Međunarodnim standardima revizije (ISA). Naše odgovornosti u skladu sa tim standardima su detaljnije opisane u odeljku izveštaja koji je naslovljen Odgovornosti revizora za reviziju finansijskih izveštaja. Mi smo nezavisni u odnosu na Kompaniju u skladu sa etičkim zahtevima koji su relevantni za našu reviziju finansijskih izveštaja u (pravni sistem), i ispunili smo naše druge etičke odgovornosti u skladu sa ovim zahtevima. Smatramo da su revizijski dokazi koje smo pribavili dovoljni i adekvatni da nam pruže osnovu za naše mišljenje. [Prva i poslednja rečenica u ovom odeljku su ranije bile u odeljku koji se bavio odgovornošću revizora. Takođe, odeljak Osnova za mišljenje se nalazi odmah posle odeljka Mišljenje, u skladu sa zahtevima ISA 700 (revidiran).]

Skretanje pažnje - Računovodstvena osnova

Skrećemo pažnju na Napomenu X u finansijskim izveštajima, u kojoj se opisuje računovodstvena osnova. Finansijski izveštaj je pripremljen u cilju pružanja informacija poveriocu XYZ. Kao rezultat toga, finansijski izveštaj može biti neprikladan za druge namene. Naše mišljenje u vezi sa ovim pitanjem nije modifikovano.Odgovornost rukovodstva i lica ovlašćenih za upravljanje za finansijski izveštaja.

Rukovodstvo je odgovorno za pripremu i fer prezentaciju ovog finansijskog izveštaja u skladu sa računovodstvom osnovom na bazi gotovinskih priliva i odliva koja je opisana u Napomeni X; što podrazumeva i utvrđivanje da li je računovodstva osnova na bazi gotovinskih priliva i odliva prihvatljiva osnova za pripremu finansijskog izveštaja u datim okolnostima, kao i za one interne kontrole za koje odredi da su potrebne za pripremu finansijskog izveštaja koji ne sadrže materijalno značajne greške, nastale usled kriminalne radnje ili greške.

U sastavljanju finansijskog izveštaja, rukovodstvo je odgovorno za procenu sposobnosti Kompanije da nastavi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti, obelodanjujući, po potrebi, pitanja koja se odnose na stalnost poslovanja i primenu načela stalnosti poslovanja kao računovodstvene osnove, osim ako rukovodstvo namerava da likvidira Kompaniju ili da obustavi poslovanje, ili nema drugu realnu mogućnost osim da to uradi.

Odgovornost revizora za reviziju finansijskih izveštaja

Naš cilj je sticanje uveravanja u razumnoj meri o tome da finansijski izveštaj, uzet u celini, ne sadrži materijalno značajne pogrešne iskaze, nastale usled kriminalne radnje ili greške; i izdavanje izveštaja revizora koji sadrži mišljenje revizora. Uveravanje u razumnoj meri označava visok nivo uveravanja, ali ne predstavlja garanciju da će revizija sprovedena u skladu sa Međunarodnim standardima revizije uvek otkriti materijalno pogrešne iskaze ako takvi iskazi postoje. Pogrešni iskazi mogu da nastanu usled kriminalne radnje ili greške i smatraju se materijalno značajnim ako je razumno očekivati da će oni, pojedinačno ili zbirno, uticati na ekonomske odluke korisnika donete na osnovu ovog finansijskog izveštaja.

Paragraf 41(b) standarda ISA 700 (revidiran) objašnjava da osenčeni materijal u nastavku može da bude dat u Prilogu uz izveštaj revizora. U paragrafu 41(c) standarda ISA 700 (revidiran) je objašnjeno da, kada je zakonom, regulativom ili nacionalnim standardom revizije izričito dozvoljeno revizoru da to radi, on može da navede posebnu referencu u izveštaju revizora kojom se upućuje na lokaciju takvog opisa na Internet sajtu odgovarajućeg ovlašćenog tela, gde je dat opis odgovornosti revizora, umesto uključivanja ovog materijala u izveštaj revizora, pod uslovom da se opis na sajtu odnosi na, i nije u suprotnosti a opisom odgovornosti revizora datim u nastavku.

Kao deo revizije u skladu sa ISA standardima, mi primenjujemo profesionalno prosuđivanje i održavamo profesionalni skepticizam tokom revizije. Isto tako, mi:

• Vršimo identifikaciju i procenu rizika od materijalno značajnih pogrešnih iskaza u finansijskim izveštajima, nastalih usled kriminalne radnje ili greške; osmišljavanje i obavljanje revizijskih postupaka koji su prikladni za te rizike; i pribavljanje dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza da obezbede osnovu za mišljenje revizora. Rizik da neće biti identifikovani materijalno značajni pogrešni iskazi koji su rezultat kriminalne radnje je veći nego za pogrešne iskaze nastale usled greške, zato što kriminalna radnja može da uključi udruživanje, falsifikovanje, namerne propuste, lažno predstavljanje ili zaobilaženje interne kontrole.

• Stičemo razumevanje o internim kontrolama koje su relevantne za reviziju radi osmišljavanja revizijskih postupaka koji su prikladni u datim okolnostima, ali ne u cilju izražavanja mišljenja o efikasnosti sistema interne kontrole entiteta.

• Donosimo zaključak o prikladnosti primene načela stalnosti kao računovodstvene osnove od strane rukovodstva i, na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, da li postoji materijalna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u pogledu sposobnosti entiteta da nastavi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti. Ako zaključimo da postoji materijalna neizvesnost, dužni smo da u svom izveštaju skrenemo pažnju na povezana obelodanjivanja u finansijskim izveštajima ili, ako takva obelodanjivanja nisu adekvatna, da modifikujemo svoje mišljenje. Naši zaključci se zasnivaju na revizijskim dokazima prikupljenim do datuma izveštaja revizora. Međutim, budući događaji ili uslovi mogu za posledicu da imaju da entitet prestane da posluje u skladu sa načelom stalnosti.

• Vršimo procenu primenjenih računovodstvenih politika i u kojoj meri su razumne računovodstvene procene i povezana obelodanjivanja koje je izvršilo rukovodstvo.

• Vršimo procenu ukupne prezentacije, strukture i sadržaja finansijskih izveštaja, uključujući obelodanjivanja, i da li su u finansijskim izveštajima prikazane osnovne transakcije i događaji na takav način da se postigne fer prezentacija.

Saopštavamo licima ovlašćenim za upravljanje, između ostalog, pla­nirani obim i vreme revizije i značajne revizijske nalaze, ukključujući sve značajne nedostatke interne kontrole koje je revizor identifikovao tokom revizije.

[Potpis u ime revizorske firme, ime i prezime revizora, ili oboje, u skladu sa zahtevima pravnog sistema.]

[Adresa revizora] [Pozicioniranje datuma i adrese je obrnuto]

[Datum]

Primer 3: Izveštaj revizora o određenom elementu finansijskog izveštaja kotiranog entiteta pripremljenog u skladu sa okvirom specijalne namene (za potrebe ove ilustracije, okvir usklađenosti).

Za svrhu ovog ilustrativnog primera izveštaja revizora, pretpostavljene su sledeće okolnosti:

• Revizija plana realizacije potraživanja (to jest, elementa, računa ili stavke finansijskog izveštaja).

• Finansijski izveštaj pripremljen od strane rukovodstva entiteta u skladu sa odredbama finansijskog izveštavanja koje određuje regulatorno telo kako bi se ispunili zahtevi regulatornog tela. Rukovodstvo nema na raspolaganju mogućnost da bira okvir finansijskog izveštavanja.

• Primenljivi okvir finansijskog izveštavanja je okvir uskla­đenosti, koji je osmišljen kako bi se zadovoljile potrebe posebnih korisnika za finansijskim informacijama.

• Uslovi revizijskog angažovanja odražavaju opis odgovornosti rukovodstva za finansijske izveštaje iz ISA 210.

• Revizor je zaključio da je nemodifikovano mišljenje ("čisto") prikladno na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza.

• Relevantni etički zahtevi koji se odnose na reviziju su etički zahtevi koji se odnose na revizije u datom pravnom sistemu.

• Distribucija i korišćenje izveštaja revizora je ograničeno.

• Na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, revizor je zaključio da ne postoji materijalno značajna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u vezi sa sposobnošću entiteta da nastavi sa poslovanjem po načelu stalnosti u skladu sa ISA 570 (revidiran).

• Od revizora se ne zahteva, a on nije doneo drugačiju odluku, da saopštava ključna revizijska pitanja u skladu sa ISA 701 u kontekstu revizije plana realizacije potraživanja.

• Revizor je utvrdio da ne postoje ostale informacije (to jest, zahtevi standarda ISA 720 (revidiran) nisu primenljivi).

Lica koja su odgovorna za nadzor finansijskih izveštaja nisu ista lica koja su odgovorna za pripremu finansijskih izveštaja.

• Pored revizije finansijskih izveštaja revizor nema druge izveštajne odgovornosti u skladu sa zahtevima lokalnog zakona ili regulative.

IZVEŠTAJ NEZAVISNOG REVIZORA

[Za deoničare kompanije ABC ili drugi odgovarajući adresat]

Mišljenje

Izvršili smo reviziju priloženog pregleda potraživanja kompanije ABC na dan 31 decembar 20X1. godine ("Pregled").

Po našem mišljenju, finansijske informacije u pregledu potraživanja Kompanije na dan 31. decembra, 20X1. godine, pripremljene su po svim materijalno značajnim aspektima, u skladu sa [navesti odredbe finansijskog izveštavanja koje propisuje regulatorno telo]. [Odeljak sa mišljenjem je na početku izveštaja u skladu sa zahtevima ISA 700 (revidiran).]

Osnova za mišljenje

Reviziju smo izvršili u skladu sa Međunarodnim standardima revizije (ISA). Naše odgovornosti u skladu sa tim standardima su detaljnije opisane u odeljku izveštaja koji je naslovljen Odgovornosti revizora za reviziju pregleda potraživanja. Mi smo nezavisni u odnosu na Kompaniju u skladu sa etičkim zahtevima koji su relevantni za našu reviziju pregleda potraživanja u (pravni sistem), i ispunili smo naše druge etičke odgovornosti u skladu sa ovim zahtevima. Smatramo da su revizijski dokazi koje smo pribavili dovoljni i adekvatni da nam pruže osnovu za naše mišljenje. [Prva i poslednja rečenica u ovom odeljku su ranije bile u odeljku koji se bavio odgovornošću revizora. Takođe, odeljak Osnova za mišljenje se nalazi odmah posle odeljka Mišljenje, u skladu sa zahtevima ISA 700 (revidiran).]

Skretanje pažnje - Računovodstvena osnova i ograničenje distribucije

Skrećemo pažnju na Napomenu X u vezi sa pregledom potraživanja, u kojoj se opisuje računovodstvena osnova. Pregled je pripremljen kako bi se pomoglo Kompaniji da ispuni zahteve Regulatornog tela DEF. Kao posledica toga, Pregled može biti neprikladan za druge namene. Naš izveštaj je namenjen isključivo Kompaniji i Regulatornom telu DEF i ne sme se distribuirati drugim stranama osim Kompaniji ABC ili Regulatornom telu DEF. Naše mišljenje u vezi sa ovim pitanjem nije modifikovano.

Odgovornost rukovodstvi lica ovlašćenih za upravljanje za Pregled potraživanja

Rukovodstvo je odgovorno za pripremu Pregleda u skladu sa [navesti odredbe finansijskog izveštavanja koje propisuje regulatorno telo], i za one interne kontrole za koje rukovodstvo utvrdi da su potrebne za pripremu Pregleda koji ne sadrži materijalno značajne greške, nastale usled kriminalne radnje ili greške.

Pri sastavljanju Pregleda, rukovodstvo je odgovorno za procenu sposobnosti Kompanije da nastavi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti, obelodanjujući, po potrebi, pitanja koja se odnose na stalnost poslovanja i primenu načela stalnosti poslovanja kao računovodstvene osnove, osim ako rukovodstvo namerava da likvidira Kompaniju ili da obustavi poslovanje, ili nema drugu realnu mogućnost osim da to uradi.

Lica ovlašćena za upravljanje su odgovorna za nadgledanje procesa finansijskog izveštavanja Kompanije.

Odgovornost revizora za reviziju Pregleda

Naš cilj je sticanje uveravanja u razumnoj meri o tome da Pregled, uzet u celini, ne sadrži materijalno značajne pogrešne iskaze, nastale usled kriminalne radnje ili greške; i izdavanje izveštaja revizora koji sadrži mišljenje revizora. Uveravanje u razumnoj meri označava visok nivo uveravanja, ali ne predstavlja garanciju da će revizija sprovedena u skladu sa Međunarodnim standardima revizije uvek otkriti materijalno pogrešne iskaze ako takvi iskazi postoje. Pogrešni iskazi mogu da nastanu usled kriminalne radnje ili greške i smatraju se materijalno značajnim ako je razumno očekivati da će oni, pojedinačno ili zbirno, uticati na ekonomske odluke korisnika donete na osnovu ovog Pregleda.

Paragraf 41(b) standarda ISA 700 (revidiran) objašnjava da osenčeni materijal u nastavku može da bude dat u Prilogu uz izveštaj revizora. U paragrafu 41(c) standarda ISA 700 (revidiran) je objašnjeno da, kada je zakonom, regulativom ili nacionalnim standardom revizije izričito dozvoljeno revizoru da to radi, on može da navede posebnu referencu u izveštaju revizora kojom se upućuje na lokaciju takvog opisa na Internet sajtu odgovarajućeg ovlašćenog tela, gde je dat opis odgovornosti revizora, umesto uključivanja ovog materijala u izveštaj revizora, pod uslovom da se opis na sajtu odnosi na, i nije u suprotnosti a opisom odgovornosti revizora datim u nastavku.

Kao deo revizije u skladu sa ISA standardima, mi primenjujemo profesionalno prosuđivanje i održavamo profesionalni skepticizam tokom revizije. Isto tako, mi:

• Vršimo identifikaciju i procenu rizika od materijalno značajnih pogrešnih iskaza u finansijskim izveštajima, nastalih usled kriminalne radnje ili greške; osmišljavanje i obavljanje revizijskih postupaka koji su prikladni za te rizike; i pribavljanje dovoljno adekvatnih revizijskih dokaza da obezbede osnovu za mišljenje revizora. Rizik da neće biti identifikovani materijalno značajni pogrešni iskazi koji su rezultat kriminalne radnje je veći nego za pogrešne iskaze nastale usled greške, zato što kriminalna radnja može da uključi udruživanje, falsifikovanje, namerne propuste, lažno predstavljanje ili zaobilaženje interne kontrole.

• Stičemo razumevanje o internim kontrolama koje su relevantne za reviziju radi osmišljavanja revizijskih postupaka koji su prikladni u datim okolnostima, ali ne u cilju izražavanja mišljenja o efikasnosti sistema interne kontrole entiteta.

• Vršimo procenu primenjenih računovodstvenih politika i u kojoj meri su razumne računovodstvene procene i povezana obelodanjivanja koje je izvršilo rukovodstvo.

• Donosimo zaključak o prikladnosti primene načela stalnosti kao računovodstvene osnove od strane rukovodstva i, na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, da li postoji materijalna neizvesnost u vezi sa događajima ili uslovima koji mogu da izazovu značajnu sumnju u pogledu sposobnosti entiteta da nastavi sa poslovanjem u skladu sa načelom stalnosti. Ako zaključimo da postoji materijalna neizvesnost, dužni smo da u svom izveštaju skrenemo pažnju na povezana obelodanjivanja u finansijskim izveštajima ili, ako takva obelodanjivanja nisu adekvatna, da modifikujemo svoje mišljenje. Naši zaključci se zasnivaju na revizijskim dokazima prikupljenim do datuma izveštaja revizora. Međutim, budući događaji ili uslovi mogu za posledicu da imaju da entitet prestane da posluje u skladu sa načelom stalnosti.

• Vršimo procenu ukupne prezentacije, strukture i sadržaja finansijskih izveštaja, uključujući obelodanjivanja, i da li su u finansijskim izveštajima prikazane osnovne transakcije i događaji na takav način da se postigne fer prezentacija.

Saopštavamo licima ovlašćenim za upravljanje, između ostalog, planirani obim i vreme revizije i značajne revizijske nalaze, ukključujući sve značajne nedostatke interne kontrole koje je revizor identifikovao tokom revizije.

Takođe, dostavljamo licima ovlašćenim za upravljanje izjavu da smo usklađeni sa relevantnim etičkim zahtevima u pogledu nezavisnosti i da ćemo ih obavestiti o svim odnosima i ostalim pitanjima za koja može razumno da se pretpostavi da utiču na našu nezavisnost, i gde je to moguće, o povezanim merama zaštite

Partner u angažovanju na reviziji na osnovu kog je sastavljen ovaj izveštaj nezavisnog revizora je (ime).

[Potpis u ime revizorske firme, ime i prezime revizora, ili oboje, u skladu sa zahtevima pravnog sistema.]

[Adresa revizora] [Pozicioniranje datuma i adrese je obrnuto]

[Potpis revizora]

[Datum revizorskog izveštaja]

[Adresa revizora]

_______________

Ili drugi termin koji je odgovarajući u kontekstu pravnog okvira u određenom pravnom sistemu.

Ova rečenica se menja, po potrebi, u okolnostima kada revizor takođe ima odgovornost da izda mišljenje i efektivnosti internih kontrola u vezi sa revizijom finansijskih izveštaja.

ISA 800 sadrži zahteve i uputstva o formi i sadržaju finansijskih izveštaja pripremljenih u skladu sa okvirom posebne namene.

Ili drugi termin koji je odgovarajući u kontekstu pravnog okvira u određenom pravnom sistemu.

Ova rečenica se menja, po potrebi, u okolnostima kada revizor takođe ima odgovornost da izda mišljenje i efektivnosti internih kontrola u vezi sa revizijom finansijskih izveštaja.

ISA 800 sadrži zahteve i uputstva o formi i sadržaju finansijskih izveštaja pripremljenih u skladu sa okvirom posebne namene.

Ili drugi termin koji je odgovarajući u kontekstu pravnog okvira u određenom pravnom sistemu

Ova rečenica se menja, po potrebi, u okolnostima kada revizor takođe ima odgovornost da izda mišljenje i efektivnosti internih kontrola u vezi sa revizijom finansijskih izveštaja.