MEĐUNARODNI STANDARD O ANGAŽOVANJIMA NA OSNOVU KOJIH SE PRUŽA UVERAVANJE 3420

Angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje sa ciljem izveštavanja o sastavljanju pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu

("Sl. glasnik RS", br. 100/2018)

(Važi za izveštaje o uveravanju koji su datirani na 31. mart 2013. ili kasnije)

SADRŽAJ

Paragraf

Uvod

Delokrug ovog ISAE 1-8

Datum stupanja na snagu 9

Ciljevi 10

Definicije 11

Zahtevi

ISAE 3000 12

Prihvatanje angažovanja 13

Planiranje i sprovođenje angažovanja 14-27

Pisane izjave 28

Formiranje mišljenja 29-30

Forma mišljenja 31-34

Pripremanje izveštaja kojim se pruža uveravanje 35

Primena i druga objašnjenja

Delokrug ovog ISAE A1

Svrha pro forma finansijskih informacija
sadržanih u prospektu A2-A3

Sastavljanje pro forma finansijskih informacija A4-A5

Priroda angažovanja na osnovu kojeg se pruža
uveravanje u razumnoj meri A6

Definicije A7-A9

Prihvatanje angažovanja A10-A12

Planiranje i sprovođenje angažovanja A13-A44

Pisane izjave rukovodstva A45

Formiranje mišljenja A46-A50

Priprema izveštaja kojim se pruža uveravanje A51-A57

Prilog 1: Ilustracija izveštaja praktičara sa nemodifikovanim mišljenjem

Međunarodni standard o angažovanjima na osnovu koga se pruža uveravanje (ISAE) 3420, Angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje sa ciljem izveštavanja o sastavljanju pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu, treba tumačiti u kontekstu Predgovora Međunarodnim standardima kontrole kvaliteta, revizije, uveravanja i srodnih usluga.

Uvod

Delokrug ovog ISAE

1. Ovaj međunarodni standard o angažovanjima na osnovu kojih se pruža uveravanje (ISAE) bavi se angažovanjima na potvrđivanju na osnovu kojih se pruža uveravanje u razumnoj meri koje preduzima praktičar sa ciljem izveštavanja o sastavljanju pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu od strane odgovorne strane. Ovaj ISAE primenjuje se na sledeće slučajeve:

• Kada ovakvo izveštavanje zahtevaju zakoni koji se odnose na hartije od vrednosti ili regulativa berze ("relevantni zakoni ili regulativa") u zakonskom sistemu u kojem treba da se emituje prospekt; ili

• Kada je ovakvo izveštavanje opšteprihvaćeno u praksi u određenom zakonskom sistemu. (videti paragraf A1)

Priroda odgovornosti praktičara

2. U angažovanju koje se sprovodi prema ovom ISAE, praktičar nema odgovornost za sastavljanje pro forma finansijskih informacija za entitet; ovu odgovornost snosi odgovorna strana. Jedina odgovornost praktičara je da podnese izveštaj o tome da li je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije po svim materijalno značajnim aspektima i na bazi primenljivih kriterijuma.

3. Ovaj ISAE se ne bavi angažovanjima na osnovu kojih se ne pruža uveravanje u kojima praktičara angažuje entitet da sastavi njegove istorijske finansijske informacije.

Svrha pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu

4. Svrha pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu je isključivo ilustrovanje uticaja nekog značajnog događaja ili transakcije na neusklađene finansijske informacije entiteta, kao da se događaj desio ili transakcija izvršila na neki raniji datum koji je odabran za svrhu ilustracije. Ovo se postiže primenom pro forma usklađivanja na neusklađene finansijske informacije. Pro forma finansijske informacije ne predstavljaju trenutnu finansijsku poziciju, finansijske performanse ili tokove gotovine entiteta. (videti paragrafe A2-A3)

Sastavljanje pro forma finansijskih informacija

5. Sastavljanje pro forma finansijskih informacija obuhvata sakupljanje, klasifikovanje, sumiranje i prezentovanje finansijskih informacija od strane odgovorne strane kojima se ilustruje uticaj nekog značajnog događaja ili transakcije na neusklađene finansijske informacije kao da se događaj desio ili transakcija izvršila na odabrani datum. Koraci koji su deo ovog procesa su sledeći:

• Identifikovanje izvora neusklađenih finansijskih informacija koje će se koristiti za sastavljanje pro forma finansijskih informacija i izdvajanje neusklađenih finansijskih informacija iz tog izvora; (videti paragrafe A4-A5)

• Vršenje pro forma usklađivanja neusklađenih finansijskih informacija za svrhe za koje se prezentuju pro forma finansijske informacije; i

• Prezentacija rezultirajućih pro forma finansijskih informacija sa pratećim obelodanjivanjima.

Priroda angažovanja na osnovu kojeg se pruža uveravanje u razumnoj meri

6. Angažovanje na osnovu kojeg se pruža uveravanje u razumnoj meri sa ciljem izveštavanja o sastavljanju pro forma finansijskih informacija uključuje sprovođenje procedura koje su navedene u ovom ISAE radi procene da li primenljivi kriterijumi koje je koristila odgovorna strana pri sastavljanju pro forma finansijskih informacija obezbeđuju razumnu osnovu za prezentaciju značajnih uticaja koji se direktno mogu pripisati nekom događaju ili transakciji i radi pribavljanja dokaza o sledećem: (videti paragraf A6)

• Da li povezana pro forma usklađivanja imaju odgovarajući efekat u skaldu sa tim kriterijumima; i

• Da li rezultirajuća pro forma kolona (videti paragraf 11(c)) održava adekvatnu primenu ovih usklađivanja na neusklađene finansijske informacije.

• Angažovanje takođe uključuje procenu celokupne prezentacije pro forma finansijskih informacija. Međutim, angažovanje ne podrazumeva praktičarevo ažuriranje ili ponovno objavljivanje izveštaja ili istorijskih informacija koje su korišćene za sastavljanje pro forma finansijskih informacija, ili sprovođenje revizije ili pregleda finansijskih informacija koje su korišćene za sastavljanje pro forma finansijskih informacija.

Povezanost sa ISAE 3000 (revidirian) ostalim profesionalnim standardima, saopštenjima i ostalim zaghtevima

7. Od praktičara se zahteva usklađenost sa ISAE 3000 (revidiran) i ovim standardom prilikom izvođenja angažovanja na osnovu kog se pruža uveravanje o kompilaciji pro forma finansijskih informacija sadržanim u prospektu. Ovaj standard dopunjava ali ne zamenjuje standard ISAE 3000 (revidiran) i predstavlja proširenje primene standarda ISA 3000 (revidiran)za primenu u angažovanjima na osnovu kojih se pruža uveravanje u razumnoj meri o pro forma finansijskim in­formacijama sadržanim u prospektu.

8. Usklađenost sa ISAE 3000 (revidiran) zahteva, između ostalog us­kla­đe­nost sa Delovima A i B Etičkog kodeksa za profesionalne računovođe koji objavljuje Odbor za međunarodne etičke standarde za računovođe i u vezi sa angažovanjem na osnovu kog se pruža uveravae ili ispunjavanjem drugih profesionalnih zahteva ili zahteva koje nameću zakoni i regulativa, a koji su barem jednako strogi. Takođe se zahteva da partner u angažovanju bude zaposlen u firmi koja primenjuje ISQC 1 ili profesionalne zahteve, ili zahteve koje nameću zakoni i regulativa, a koji su barem jednako strogi kao ISQC1.

Datum stupanja na snagu

9. Ovaj ISAE stupa na snagu za izveštaje na osnovu kojih se pruža uveravanje datirane 31. marta 2013. godine ili kasnije.

Ciljevi

10. Ciljevi praktičara su:

(a) Sticanje uveravanja u razumnoj meri o tome da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, od strane odgovorne strane na osnovu primenljivih kriterijuma; i

(b) Da podnese izveštaj u skladu sa nalazima praktičara.

Definicije

11. Za svrhe ovog ISAE, sledeći termini imaju dole opisana značenja:

(a) Primenljivi kriterijumi - kriterijumi koje primenjuje odgovorna strana kada se vrši kompilacija pro forma finansijskih informacija. Te kriterijume može da postavlja ovlašćena ili priznata organizacija koja donosi standarde ili mogu da budu utvrđeni zakonom ili regulativom. Ako ne postoje utvrđeni kriterijumi, određuje ih odgovorna strana. (videti paragrafe A7-A9)

(b) Pro forma usklađivanja - U odnosu na neusklađene finansijske informacije, ova usklađivanja obuhvataju:

(i) Usklađivanje neusklađenih finansijskih informacija kojima se ilustruje uticaj nekog značajnog događaja ili transakcije ("događaj" ili "transakcija") kao da se se događaj desio ili transakcija izvršila na ranije datum, odabran za svrhe ilustracije; i

(ii) Usklađivanje neusklađenih finansijskih informacija koje su neophodne za sastavljanje pro forma finansijskih informacija na osnovi koja je dosledna sa primenljivim okvirom finansijskog izveštavanja izveštajnog entiteta ("entitet") i njegovim računovodstvenim politikama pod tim okvirom. (videti paragrafe A15-A16)

Pro forma usklađivanja uključuju relevantne finansijske informacije određenog poslovanja, koje je stečeno ili treba da bude stečeno ("stečeni entitet"), ili poslovanja koje je bilo ili treba da bude dezinvestirano ("dezinvestirani entitet"), u smislu da se takve informacije koriste za sastavljanje pro forma finansijskih informacija (finansijske informacije "stečenog" ili "dezinvestiranog" entiteta).

(c) Pro forma finansijske informacije - Finansijske informacije prikazane zajedno sa usklađivanjima (korekcijama) u cilju ilustracije uticaja događaja ili transakcije na neusklađene finansijske informacije, iz perspektive kao da se događaj odigrao ili da je transakcija izvršena na raniji datum, u svrhe ilustracije. U ovom ISAE, pretpostavlja se da se pro forma finansijske informacije prezentuju u kolonama, i to (a) kolona sa neusklađenim finansijskim informacijama, (b) kolona sa pro forma usklađivanjima i (c) kolona sa rezultujućim pro forma finansijskim informacijama. (videti paragraf A2)

(d) Prospekt - Dokument objavljen u skladu sa zakonskim ili regulatornim zahtevima koji se odnose na hartije od vrednosti entiteta u vezi sa kojima se namerava da treća strana donese odluku o investiranju.

(e) Objavljene finansijske informacije - Finansijske informacije entiteta ili stečenog ili otuđenog (dezinvestiranog) poslovanja koje su javno objavljene.

(f) Neusklađene (nekorigovane) finansijske informacije - Finansijske informacije entiteta na koje odgovorna strana primenjuje pro forma usklađivanja. (videti paragrafe A4-A5)

Zahtevi

ISAE 3000 (revidiran)

12. Praktičar ne predstavlja usklađenost sa ovim ISAE osim ukoliko nije usklađen sa zahtevima i ovog ISAE i ISAE 3000 (revidiran).

Prihvatanje angažovanja

13. Pre prihvatanja angažovanja sa ciljem izveštavanja da li su pro forma finansijske informacije sadržane u prospektu sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na bazi primenljivih kriterijuma, praktičar:

(a) Utvrđuje da li ona lica koja kolektivno sprovode angažovanje imaju odgovarajuće sposobnosti i kompetencije; (videti paragraf A10)

(b) Na bazi preliminarnog znanja o okolnostima angažovanja i razgovorima sa odgovornom stranom, utvrđuje da li su kriterijumi za koje praktičar očekuje da će biti primenjeni prikladni i da ne postoji verovatnoća da će pro forma finansijske informacije navoditi na pogrešan zaključak u vezi sa svrhom za koju su planirane;

(c) Procenjuje tekst mišljenja koji propisuje relevantni zakon ili regulativa, ukoliko postoje, radi utvrđivanja da li će praktičar biti u mogućnosti da izrazi mišljenje propisano na ovaj način na osnovu sprovođenja procedura naznačenih u ovom ISAE; (videti paragrafe A54-A56)

(d) U slučajevima kada je izvršena revizija ili pregled izvora iz kojih su izdvojene neusklađene finansijske informacije i finansijske informacije o stečenom ili dezinvestiranom entitetu, i kada je izraženo modifikovano revizijsko mišljenje ili zaključak pregleda, ili kada izveštaj sadrži pasus Skretanje pažnje, razmatra da li relevantni zakon ili regulativa dozvoljavaju korišćenje ili pozivanje u izveštaju praktičara na modifikovano mišljenje revizije ili zaključak pregleda ili izveštaj koji sadrži pasus kojim se skreće pažnja, u pogledu ovakvih izvora;

(e) Ako istorijske informacije entiteta nikada nisu bile predmet revizije ili pregleda, razmatra da li praktičar može da stekne dovoljno razumevanje entiteta i njegovim računovodstvenim i praksama finansijskog izveštavanja kako bi sproveo angažovanje; (videti paragraf A31)

(f) Ukoliko događaj ili transakcija uključuju sticanje, a istorijske finansijske informacije stečenog entiteta nikada nisu bile predmet revizije ili pregleda, razmatra da li praktičar može da stekne dovoljno razumevanje u vezi sa stečenim entitetom i njegovim računovodstvenim i praksama finansijskog izveštavanja kako bi sproveo angažovanje; i

(g) Dobija saglasnost od odgovorne strane da prihvata i razume svoju odgovornost za: (videti paragrafe A11-A12)

(i) Adekvatno obelodanjivanje i opisivanje primenljivih kriterijuma ciljnim korisnicima ako oni nisu javno dostupni;

(ii) Sastavljanje pro forma finansijskih informacija na bazi primenljivih kriterijuma; i

(iii) Obezbeđivanja praktičaru:

a. Pristupa svim informacijama (uključujući, kada je neophodno za svrhe angažovanja, informacije o stečenom entitetu (entitetima) u poslovnoj kombinaciji), kao što su evidencije, dokumentacija i drugi materijal, relevantan za procenu da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma;

b. Dodatnim informacijama koje praktičar može zahtevati od odgovorne strane za svrhe angažovanja;

c. Pristupa licima u okviru entiteta i savetnicima entiteta pomoću kojih praktičar određuje da li je neophodno pribavljati dokaze koji se odnose na procenu da li su pro forma finansijski izveštaji sastavljeni, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma;

d. Pristupa odgovarajućim pojedincima u okviru stečenog (stečenih) entiteta u poslovnoj kombinaciji, kada je neophodno za svrhe angažovanja.

Planiranje i sprovođenje angažovanja

Određivanje prikladnosti primenljivih kriterijuma

14. Praktičar određuhe da li su primenljivi kriterijumi odgovarajući, kao što zahteva ISAE 3000 (revidiran), i naročito, utvrđuju da li ovi kriterijumi, kao minimum uključuju sledeće:

(a) Da se neusklađene finansijske informacije izdvajaju iz odgovarajućeg izvora; (videti paragrafe A4-A5, A27)

(b) Da pro forma usklađivanja:

(i) Mogu direktno da se pripišu događaju ili transakciji; (videti paragraf A13)

(ii) Mogu da se potkrepe činjenicama; i (videti paragraf A14)

(iii) Su u skladu sa važećim okvirom finansijskog izveštavanja i računovodstvenim politikama pod tim okvirom; i (videti paragrafe A15-A16)

(c) Da se vrši odgovarajuća prezentacija i obelodanjivanja kojima se omogućava ciljnim korisnicima da razumeju prenete informacije. (videti paragrafe A2-A3, A42)

15. Pored toga, praktičar procenjuje da li primenljivi kriterijumi:

(a) Su u skladu, a ne u suprotnosti sa, relevantnim zakonima i regulativom; i

(b) Neće rezultirati pro forma finansijskim informacijama koje navode na pogrešne zaključke.

Materijalni značaj (materijalnost)

16. Prilikom planiranja i sprovođenja angažovanja, praktičar razmatra materijalni značaj u pogledu procene da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma. (videti paragrafe A17-A18)

Sticanje razumevanja o načinu na koji je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske izveštaje i druge okolnosti angažovanja

17. Praktičar stiče razumevanje o: (videti paragraf A19)

(a) Događaju ili transakciji u odnosu na koje se sastavljaju pro forma finansijske informacije;

(b) Načinu na koji je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije; (videti paragrafe A20-A21)

(c) Prirodi entiteta i eventualnih stečenih ili dezinvestiranih entiteta, uključujući: (videti paragrafe A22-A23)

(i) Njihovo poslovanje;

(ii) Njihova sredstva i obaveze; i

(iii) Način na koji su strukturirani i na koji se finansiraju;

(d) Relevantnoj privrednoj grani, zakonskim i regulatornim kao i drugim eksternim faktorima koji se odnose na entitet i eventualni stečeni ili dezinvestirani entitet; i (videti paragrafe A24-A26)

(e) Važećem okviru finansijskog izveštavanja, kao i računovodstvenim i praksama finansijskog izveštavanja entiteta i eventualnog stečenog ili dezinvestiranog entiteta, uključujući njihov odabir i primenu računovodstvenih politika.

Pribavljanje dokaza o prikladnosti izvora iz kojih su izdvojene neusklađene finansijske informacije

18. Praktičar utvrđuje da li je odgovorna strana izdvojila neusklađene finansijske informacije iz prikladnog izvora. (videti paragrafe A27-A28)

19. Ako ne postoji izveštaj revizije ili pregleda o izvoru iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, praktičar sprovodi procedure kako bi se uverio u prikladnost izvora. (videti paragrafe A29-A31)

20. Praktičar utvrđuje da li je odgovorna strana adekvatno izdvojila neusklađene finansijske informacije iz izvora.

Pribavljanje dokaza o prikladnosti pro forma usklađivanja

21. Prilikom procene da li su pro forma usklađivanja prikladna, praktičar utvrđuje da li je odgovorna strana identifikovala pro forma usklađivanja koja su neophodna za ilustrovanje uticaja događaja ili transakcije na datum ili za period ilustracije. (videti paragraf A32)

22. Pri utvrđivanju da li su pro forma usklađivanja u skladu sa primenljivim kriterijumima, praktičar utvrđuje da li kriterijumi:

(a) Mogu direktno da se pripišu događaju ili transakciji; (videti paragraf A13)

(b) Mogu da se potkrepe činjenicama. Ako su informacije stečenog ili dezinvestiranog entiteta sadržane u pro forma usklađivanjima, a ne postoji izveštaj o reviziji ili pregledu izvora iz kojeg su izdvojene ovakve finansijske informacije, praktičar sprovodi procedure kako bi se zadovolji zahtev da finansijske informacije budu potkrepljene činjenicama; i (videti paragrafe A14, A33-A38)

(c) Su u skladu sa važećim okvirom finansijskog izveštavanja entiteta i njegovim računovodstvenim politikama pod tim okvirom. (videti paragrafe A15-A16)

Modifikovano mišljenje revizije ili zaključak pregleda ili pasus Skretanja pažnje, u pogledu izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije ili izvor iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog ili dezinvestiranog entiteta

23. Može se desiti da je izdato modifikovano mišljenje revizije ili modifikovani zaključak pregleda možda su izneti u pogledu izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije ili u pogledu izvora iz kojeg su izdvojene finansijske informacije o stečenom ili dezinvestiranom entitetu ili izveštaj koji sadrži pasus Skretanja pažnje u vezi sa ovim izvorom. U ovakvim okolnostima, ako relevantni zakon ili regulativa ne zabranjuju korišćenje ovakvog izvora, praktičar procenjuje sledeće:

(a) Potencijalne posledice u pogledu toga da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma; (videti paragraf A39)

(b) Koje dodatne mere treba preduzeti; i (videti paragraf A40)

(c) Da li postoji bilo kakav uticaj na praktičarevu mogućnost izveštavanja u skladu sa uslovima angažovanja, uključujući bilo kakav efekat na izveštaj praktičara.

Izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije ili pro forma usklađivanja nije prikladan

24. Ako, na bazi sprovedenih procedura, praktičar identifikuje da je odgovorna strana:

(a) Koristila neadekvatan izvor iz kojeg izdvaja neusklađene finansijske informacije; ili

(b) Izostavila pro forma usklađivanje koje je trebalo da bude sadržano, primenila pro forma usklađivanje koje nije u skladu sa primenljivim kriterijumima ili je neadekvatno primenila pro forma usklađivanje, praktičar razmatra ovo pitanje sa odgovornom stranom. Ako praktičar ne može da postigne dogovor sa odgovornom stranom oko načina na koji pitanje treba da se razreši, praktičar procenjuje koje dodatne mere treba da preduzme. (videti paragraf A40)

Pribavljanje dokaza o proračunima u okviru pro forma finansijskih informacija

25. Praktičar utvrđuje da li su proračuni u okviru pro forma finansijskih informacija aritmetički tačni.

Procena prezentacije pro forma finansijskih informacija

26. Praktičar procenjuje prezentaciju pro forma finansijskih informacija. Ovo obuhvata sledeća razmatranja:

(a) Opšta prezentacija i struktura pro forma finansijskih informacija uključujući i to da li su jasno obeležene kako bi se razlikovale od istorijskih ili drugih finansijskih informacija; (videti paragrafe A2-A3)

(b) Da li pro forma finansijske informacije i povezana objašnjenja ilustruju uticaj događaja ili transakcije tako da ne navode na pogrešne zaključke; (videti paragraf A41)

(c) Da li su obezbeđena odgovarajuća obelodanjivanja sa pro forma finansijskim informacijama kako bi omogućila ciljnim korisnicima razumevanje prenetih informacija; i (videti paragraf A42)

(d) Da li je praktičar postao upoznat sa bilo kojim značajnim događajima nakon datuma izdvajanja neusklađenih informacija iz izvora a koje mogu zahtevati referenciranje ili obelodanjivanje u pro forma finansijskim informacijama. (videti paragraf A43)

27. Praktičar tumači druge informacije koje su sadržane u prospektu i koje sadrže pro forma finansijske informacije u cilju identifikovanja materijalno značajnih nedoslednosti, ukoliko postoje, sa pro forma finansijskim informacijama ili sa izveštajem na osnovu kog se pruža uveravanje. Ako, prilikom tumačenja drugih informacija, praktičar identifikuje materijalno značajne nedoslednosti ili postane upoznat sa materijalno značajnim pogrešnim iskazima ili činjenicom u tim drugim informacijama, praktičar razmatra pitanje sa odgovornom stranom. Ako su neophodne korektivne mere, a odgovorna strana odbija to da učini, praktičar preduzima dalje odgovarajuće mere. (videti paragraf A44)

Pisane izjave

28. Praktičar zahteva pisane izjave od odgovorne strane:

(a) Da je prilikom sastavljanja pro forma finansijskih informacija, odgovorna strana identifikovala sva adekvatna pro forma usklađivanja koja su neophodna za ilustrovanje uticaja događaja ili transakcije na datum ili za period ilustracije; i (videti paragraf A45)

(b) Da su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma.

Formiranje mišljenja

29. Praktičar formira mišljenje o tome da li je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma.(videti paragrafe A46-A48)

30. U cilju formiranja tog mišljenja, praktičar donosi zaključak da li je pribavio dovoljno odgovarajućih dokaza o tome da li prilikom kompilacije pro forma finansijskih informacija nije bilo materijalno značajnih izostavljanja ili neadekvatne upotrebe ili primene pro forma usklađivanja. Taj zaključak treba da uključuje procenu da li je odgovorna strana adekvatno obelodanila i opisala primenljive kriterijume ukoliko oni nisu javno dostupni. (videti paragrafe A49-A50)

Forma mišljenja

Nemodifikovano mišljenje

31. Praktičar izražava nemodifikovano mišljenje u slučajevima kada zaključi da je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma.

Modifikovano mišljenje

32. U mnogim zakonskim sistemima, relevantni zakon ili regulativa ne dozvoljavaju objavljivanje prospekta koji sadrži modifikovano mišljenje u pogledu toga da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma. Kada je to slučaj, i praktičar zaključi da je modifikovano mišljenje ipak adekvatno u skladu sa ISAE 3000 (revidiran), praktičar razmatra pitanje sa odgovornom stranom. Ako odgovorna strana ne pristane da izvrši neophodne izmene, praktičar:

(a) Obustavlja izdavanje izveštaj;

(b) Povlači se iz angažovanja; ili

(c) Razmatra traženje pravnog saveta.

33. U nekim zakonskim sistemima, relevantni zakon ili regulativa ne zabranjuju objavljivanje prospekta koji sadrži modifikovano mišljenje u pogledu toga da li su pro forma finansijski izveštaji sastavljeni, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma. U ovakvim zakonskim sistemima, ako praktičar utvrdi da je modifikovano mišljenje adekvatno u skladu sa ISAE 3000 (revidiran), praktičar primenjuje zahteve ISAE 3000 (revidiran) koji se odnose na modifikovana mišljenja.

Pasus Skretanje pažnje

34. U nekim okolnostima, praktičar može smatrati da je neophodno da skrene pažnju korisnika na određeno pitanje koje je prezentovano ili obelodanjeno u pro forma finansijskim informacijama ili pratećim objašnjenjima. Ovo je slučaj kada je, prema mišljenju praktičara, pitanje od takvog značaja da je od suštinske važnosti za korisnikovo razumevanje da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma. U ovakvim okolnostima, praktičar uključuje pasus Skretanje pažnje u izveštaj praktičara, pod uslovom da je pribavio dovoljno odgovarajućih dokaza da pitanje ne utiče na to da su finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma. Ovakav paragraf treba da se poziva samo na informacije koje su prezentovane ili obelodanjene u pro forma finansijskim informacijama ili u pratećim objašnjenjima.

Pripremanje izveštaja kojim se pruža uveravanje

35. Izveštaj praktičara treba minimalno da sadrži sledeće osnovne elemente: (videti paragraf A57)

(a) naslov koji jasno označava da se radi o nezavisnom izveštaju kojim se pruža uveravanje; (videti paragraf A51)

(b) Primaoca (adresat), kao što je dogovoreno u uslovima angažovanja; (videti paragraf A52)

(c) Uvodne pasuse u kojima se identifikuje sledeće: (videti paragraf A53)

(i) Pro forma finansijske informacije;

(ii) Izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije i da li je izveštaj revizije ili pregleda o ovakvom izvoru objavljen;

(iii) Period koji je obuhvaćen pro forma finansijskim informacijama ili njihov datum; i

(iv) Pozivanje na primenljive kriterijume na osnovu kojih je odgovorna strana obavila sastavljanje pro forma finansijskih informacija, i izvor kriterijuma;

(d) Izjavu o tome da je odgovorna strana odgovorna za sastavljanje pro forma finansijskih informacija na osnovu primenljivih kriterijuma;

(e) Opis odgovornosti praktičara, uključujući sledeće izjave:

(i) Odgovornost praktičara da izrazi mišljenje o tome da li je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma;

(ii) Za svrhe ovog angažovanja, praktičar nije odgovoran za ažuriranje ili ponovno izdavanje izveštaja ili mišljenja o bilo kojim istorijskim finansijskim informacijama koje su korišćene za sastavljanje pro forma finansijskih informacija, niti je praktičar, tokom trajanja ovog angažovanja, sproveo reviziju ili pregled finansijskih informacija koje se koriste za sastavljanje pro forma finansijskih informacija; i

(iii) Svrha pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu služi isključivo za ilustraciju uticaja značajnog događaja ili transakcije na neusklađene finansijske informacije entiteta kada bi se događaj desio ili transakcija izvršila na ranije datum odabran za svrhe ilustracije. Shodno tome, praktičar ne pruža uveravanje da bi stvarni ishod događaja ili transakcije na taj datum bio isti kao što je prezentovano;

(f) Izjavu da je angažovanje sprovedeno u skladu sa ISAE 3420, Angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje sa ciljem izveštavanja o sastavljanju pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu koji zahteva da praktičar planira i sprovodi procedure sa ciljem sticanja uveravanja u razumnoj meri o tome da li je odgovorna strana sastavila, po svim materijalno značajnim aspektima, pro forma finansijske informacije na osnovu primenljivih kri­terijuma;

(g) Izjava da je firma u kojoj je zaposle partner u angažovanju primenjuje ISQC 1 ili druge profesionalne zahteve, ili zahteve koje nameću zakoni i regulativa, a koji su barem jednako strogi kao ISQC 1. Ako praktičar nije profesionalni računovođa, u izjavi treba da se identifikuju profesionalni zahtevi, ili zahtevi koje nameću zakoni i regulativa, koji se primenjuju, a koji su barem jednako strogi kao ISQC 1.

(h) Izjava da je praktičar postigao usklađenost sa zahtevima koji se odnose na nezavisnosti i drugim etičkim zahtevima kodeksa IESBA, ili drugim profesionalnom zahtevima, ili zahtevima koje nameću zakoni i regulativa, a koji su barem jednako strogi kao Delovi A i B Etičkog kodeksa koji se odnose na angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje. Ako praktičar nije profesionalni računovođa, u izjavi treba da se identifikuju profesionalni zahtevi, ili zahtevi koje nameću zakoni i regulativa, koji se primenjuju, a koji su barem jednako strogi kao Delovi A i B Etičkog kodeksa koji se odnose na angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje.

(i) Izjave:

(i) Da angažovanje na osnovu kojeg se pruža uveravanje u razumnoj meri sa ciljem izveštavanja o tome da li su pro forma finansijski izveštaji sastavljeni, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma, uključuje sprovođenje procedura za procenu da li primenljivi kriterijumi koje je odgovorna strana koristila za sastavljanje pro forma finansijskih izveštaja obezbeđuju razumnu osnovu za prezentovanje značajnih uticaja koji se direktno mogu pripisati događaju ili transakciji i za sticanje dovoljno odgovarajućih dokaza o sledećem:

• Da li povezana pro forma usklađivanja imaju odgovarajući efekat na te kriterijume;

• Da li pro forma finansijske informacije odražavaju adekvatnu primenu ovih usklađivanja na neusklađene finansijske informacije;

(ii) Odabrane procedure zavise od prosuđivanja praktičara, uzimajući u obzir praktičarevo razumevanje prirode entiteta, događaja ili transakcije u odnosu na koje su sastavljene pro forma finansijske informacije i druge relevantne okolnosti angažovanja; i

(iii) Angažovanje takođe uključuje procenu celokupne prezentacije pro forma informacija;

(h) Osim ukoliko se ne zahteva zakonom ili regulativom, praktičarevo mišljenje uz korišćenje jedne od sledećih fraza, koje se smatraju ekvivalentnim: (videti paragrafe A54-A56)

(i) Pro forma finansijske informacije su sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu [primenljivi kriterijumi]; ili

(ii) Pro forma finansijske informacije su adekvatno sastavljene na navedenoj osnovi;

(i) Potpis praktičara;

(j) Datum izveštaja; i

(k) Lokacija i zakonski sistem u kojem praktičar obavlja praksu.

* * *

Primena i druga objašnjenja

Delokrug ovog ISAE

(videti paragraf 1)

A1. Ovaj standard se ne primenjuje na okolnosti u kojima su pro forma finansijske informacije obezbeđene kao deo finansijskih izveštaja entiteta u skladu sa zahtevima važećeg okvira finansijskog izveštavanja.

Svrha pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu (videti paragrafe 4, 11(c), 14(c), 26(a))

A2. Pro forma finansijske informacije su praćene objašnjavajućim napomenama koje često obelodanjuju pitanja koja su navedena u paragrafu A42.

A3. Različite prezentacije pro forma finansijskih informacija mogu biti sadržane u prospektu u zavisnosti od prirode događaja ili transakcije i načina na koji odgovorna strana namerava da ilustruje uticaj takvog događaja ili transakcije na neusklađene finansijske informacije entiteta. Na primer, entitet može da stekne veliki broj poslovanja pre inicijalne javne ponude emisije. U ovakvim okolnostima, odgovorna strana može da odluči da prezentuje pro forma izveštaj o neto imovini u cilju ilustrovanja uticaja sticanja na finansijsku poziciju entiteta i ključna racia kao što je racio duga prema sopstvenom kapitalu u slučaju da su stečena poslovanja bila u kombinaciji sa entitetom na neki raniji datum. Odgovorna strana takođe, može odlučiti da prezentuje pro forma bilans uspeha radi ilustrovanja kakvi su rezultati poslovanja mogli da budu za period koji se završio na taj datum. U ovakvim slučajevima, priroda pro forma finansijskih informacija može biti opisana naslovima kao što su "Izveštaj o pro forma neto imovini na datum 31. decembar, 20X1" i "Pro forma bilans uspeha za godinu koja se završila 31. decembra, 20X1. godine".

Sastavljanje pro forma finansijskih informacija

Neusklađene finansijske informacije (videti paragrafe 5, 11(f), 14(a))

A4. U mnogim slučajevima, izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije su objavljene finansijske informacije kao što su godišnji ili periodični finansijski izveštaji.

A5. U zavisnosti od načina na koji odgovorna strana odluči da ilustruje uticaj događaja ili transakcije, neusklađene finansijske informacije mogu da obuhvataju:

• Jedan ili više pojedinačnih finansijskih izveštaja, kao što je izveštaj o finansijskoj poziciji i izveštaj o ukupnom rezultatu; ili

• Finansijske informacije koje su adekvatno sažete iz seta finansijskih izveštaja, na primer, izveštaj o neto imovini.

Priroda angažovanja na osnovu kojeg se pruža uveravanje u razumnoj meri (videti paragraf 6)

A6. U ovom ISAE, opisivanje pro forma finansijskih informacija kao "prikladno sastavljenih" znači da je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije po svim materijalno značajnim aspektima na osnovu primenljivih kriterijuma.

Definicije

Primenljivi kriterijumi (videti paragraf 11(a))

A7. Kada ne postoje ustanovljeni kriterijumi za sastavljanje pro forma finansijskih informacija, odgovorna strana razvija kriterijume na osnovu, na primer, prakse u određenoj privrednoj grani ili kriterijume zakonskog sistema koji je razvio ustanovljene kriterijume, i obelodanjuje tu činjenicu.

A8. Primenljivi kriterijumi za sastavljanje pro forma finansijskih informacija odgovaraju datim okolnostima ako ispunjavaju merila ustanovljena u paragrafu 14.

A9. Prateće objašnjavajuće napomene mogu sadržati dodatne pojedinosti o kriterijumima u kojima se opisuje način na koji oni ilustruju uticaje određenog događaja ili transakcije. Ovo može da uključuje, na primer:

• Datum na koji se navodni događaj desio ili na koji je izvršena transakcija.

• Pristup koji se koristi za alociranje prihoda, opštih troškova, imovine i obaveza među relevantnim poslovanjima.

Prihvatanje angažovanja

Sposobnosti i kompetencije za sprovođenje angažovanja (videti paragraf 13(a))

A10. IESBA Kodeks zahteva od praktičara da održava odgovarajuće profesionalno znanje i veštine, uključujući svest i razumevanje u pogledu relevantnih tehničkih, profesionalnih i poslovnih dostignuća, u cilju pružanja kompetentne profesionalne usluge. U kontekstu ovog zahteva IESBA kodeksa, relevantne sposobnosti i kompetencije za sprovođenje angažovanja takođe uključuju sledeća pitanja:

• Znanje i iskustvo u privrednoj grani u kojoj entitet posluje;

• Razumevanje relevantnih zakona i regulative kao i povezanih razvoja u oblasti hartija od vrednosti;

• Razumevanje zahteva koji se odnose na kotiranje relevantnih hartija od vrednosti i transakcija na tržištima kapitala, kao što su spajanja, sticanja i ponude hartija od vrednosti;

• Upoznatost sa procesom pripreme prospekta i kotiranja hartija od vrednosti na berzi za hartije od vrednosti; i

• Znanje okvira finansijskog izveštavanja koji se koristi u pripremi izvora iz kojih se izdvajaju neusklađene finansijske informacije i, ako je primenljivo, iz kojih se izdvajaju finansijske informacije stečenog entiteta.

Odgovornosti odgovorne strane (videti paragraf 13(g))

A11. Angažovanje u skladu sa ovim ISAE sprovodi se pod pretpostavkom da odgovorna strana prihvata i razume da ima odgovornost koja je navedena u paragrafu 13(g). U nekim zakonskim sistemima, ovakve odgovornosti mogu biti naznačene u relevantnom zakonu ili regulativi. U drugim, može da postoji mali obim zakonskog ili regulatornog definisanja, ili da uopšte ne postoji. Angažovanje na osnovu kojeg se pruža uveravanje sa ciljem izveštavanja da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovu primenljivih kriterijuma, zasniva se na pretpostavci da:

(a) Uloga praktičara ne podrazumeva preuzimanje odgovornosti za sastavljanje ovakvih informacija; i

(b) Praktičar ima razumna očekivanja u pogledu pribavljanja informacija neophodnih za angažovanje.

Shodno tome, ova pretpostavka je od suštinskog značaja za sprovođenje angažovanja. Kako bi se izbegao nesporazum, sklapa se ugovor sa odgovornom stranom koja razume i prihvata svoje odgovornosti, kao deo ugovora i evidentiranih uslova angažovanja, kao što zahteva ISAE3000 (revidiran).

A12. Ako neki zakon ili regulativa propisuju dovoljno detaljno uslove angažovanja, praktičar treba samo da evidentira činjenicu da se ovakav zakon ili regulativa primenjuju i da odgovorna strana prihvata i razume svoju odgovornost kao što je navedeno u paragrafu 13(g).

Planiranje i sprovođenje angažovanja

Procena prikladnosti primenljivih kriterijuma

Usklađivanja koja se mogu direktno pripisati (videti paragrafe 14(b)(i), 22(a))

A13. Neophodno je da pro forma usklađivanja mogu direktno da se pripišu događaju ili transakciji, kako bi se izbeglo da pro forma finansijske informacije oslikavaju pitanja koja ne nastaju isključivo kao rezultat događaja ili koja nisu sastavni deo transakcije. Direktno pripisiva usklađivanja isključuju ona koja se odnose na buduće događaje ili zavise od mera koje treba preduzeti kada je transakcija završena, čak i ako su ove mere od ključnog značaja za entitet koji stupa u transakciju (na primer, zatvaranje suvišnih proizvodnih pogona nakon sticanja).

Usklađivanja koja mogu da se potkrepe činjenicama (videti paragrafe 14(b)(ii), 22(b))

A14. Takođe je neophodno da pro forma usklađivanja mogu da se potkrepe činjenicama kako bi obezbedile pouzdanu osnovu za pro forma finansijske informacije. Usklađivanja koja se mogu potkrepiti činjenicama mogu se objektivno utvrditi. Izvori činjenične potpore za pro forma usklađivanja uključuju, na primer:

• Sporazume o kupovini i prodaji.

• Dokumente o finansiranju za događaj ili transakciju, kao što su sporazumi koji se odnose na dugovanja.

• Izveštaje nezavisne procene.

• Drugu dokumentaciju koja se odnosi na događaj ili transakciju.

• Objavljene finansijske izveštaje.

• Druge finansijske informacije koje su obelodanjene u prospektu.

• Relevantne zakonske ili regulatorne mere kao što su recimo one u oblasti poreza.

• Ugovore o zaposlenju.

• Aktivnosti lica zaduženih za upravljanje.

Usklađivanja koja su u skladu sa važećim okvirom finansijskog izveštavanja entiteta i njegovim računovodstvenim politikama pod tim okvirom (videti paragrafe 11(b)(ii), 14(b)(iii), 22(c))

A15. Da bi pro forma finansijske informacije imale smisla, neophodno je da pro forma usklađivanja budu u skladu sa važećim okvirom finansijskog izveštavanja entiteta i njegovim računovodstvenim politikama pod tim okvirom. U kontekstu poslovne kombinacije, na primer, sastavljanje pro forma finansijskih informacija na bazi primenljivih kriterijuma obuhvata razmatranje pitanja kao što su sledeća:

• Da li postoje razlike između računovodstvenih politika stečenog entiteta i računovodstvenih politika entiteta; i

• Da li su računovodstvene politike za transakcije koje preduzima stečeni entitet u koje entitet prethodno nije stupio, politike koje bi entitet usvojio za ovakve transakcije pod svojim važećim okvirom finansijskog izveštavanja, uzimajući u obzir posebne okolnosti entiteta.

A16. Razmatranje adekvatnosti računovodstvenih politika entiteta takođe može biti neophodno u nekim okolnostima. Na primer, kao deo događaja ili transakcije, entitet može predložiti emitovanje složenih finansijskih instrumenata po prvi put. Ako je ovo slučaj, može biti neophodno razmatranje sledećeg:

• Da li je odgovorna strana odabrala odgovarajuće računovodstvene politike koje će se koristiti za računovodstveno obuhvatanje ovakvih finansijskih instrumenata pod njegovim važećim okvirom finansijskog izveštavanja; i

• Da li je adekvatno primenio ovakve politike prilikom sastavljanja pro forma finansijskih informacija.

Materijalni značaj (materijalnost) (videti paragraf 16)

A17. Materijalni značaj koji se odnosi na to da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovi primenljivih kriterijuma ne zavisi od isključivo jedne kvantitativne mere. Zapravo, zavisi od veličine i prirode propusta ili neadekvatne primene elementa sastavljanja kao što je opisano u paragrafu A18, nastalom bilo namerno ili slučajno. Prosuđivanje o ovim aspektima veličine i prirode, sa druge strane, zavisi od pitanja kao što su:

• Kontekst događaja ili transakcije;

• Svrha za koju se sastavljaju pro forma finansijske informacije; i

• Povezane okolnosti angažovanja.

Odlučujući faktor bi mogao da bude veličina ili priroda pitanja, ili kombinacija ova dva.

A18. Rizik da pro forma finansijske informacije nisu sastavljene, po svim materijalno značajnim pitanjima, na osnovi primenljivih kriterijuma, može da se javi kada postoje dokazi, na primer, o sledećem:

• Korišćenje neodgovarajućeg izvora iz kojeg se izdvajaju neusklađene finansijske informacije.

• Neispravno izdvajanje neusklađenih finansijskih informacija iz odgovarajućeg izvora.

• Pogrešna primena računovodstvenih politika ili neusklađenost usklađivanja sa računovodstvenim politikama entiteta.

• Odsustvo usklađivanja koje se zahteva primenljivim kriterijumima.

• Usklađivanje koje nije u skladu sa primenljivim kriterijumima.

• Matematička ili administrativna greška u proračunima u okviru pro forma finansijskih informacija.

• Neadekvatna, netačna ili izostavljena obelodanjivanja.

Sticanje razumevanja o načinu na koji je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije i druge okolnosti angažovanja (videti paragraf 17)

A19. Praktičar može da stekne ovo razumevanje putem kombinacije procedura, kao što su:

• Ispitivanjem odgovorne strane i drugog osoblja entiteta koji su uključeni u sastavljanje pro forma finansijskih informacija.

• Ispitivanjem odgovarajućih strana kao što su lica zadužena za upravljanje i savetnici entiteta.

• Čitanjem relevantne prateće dokumentacije kao što su ugovori i sporazumi.

• Čitanjem beleški sa sastanaka lica zaduženih za upravljanje.

• Način na koji je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije (videti paragraf 17(b))

A20. Praktičar može steći razumevanje o načinu na koji je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije putem razmatranja, na primer:

• Izvora iz kojeg se izdvajaju neusklađene finansijske informacije.

• Koraka koje je odgovorna strana preduzela radi:

◦ Izdvajanja neusklađenih finansijskih informacija iz izvora.

◦ Identifikovanja adekvatnih pro forma usklađivanja, na primer, načina na koji je odgovorna strana pribavila finansijske informacije stečenog entiteta prilikom sastavljanja pro forma finansijskih informacija.

• Kompetencije odgovorne strane pri sastavljanju pro forma finansijskih informacija.

• Priroda i obim nadzora osoblja drugog entiteta koje učestvuje u sastavljanju pro forma finansijskih informacija od strane odgovorne strane.

• Pristup odgovorne strane identifikovanju adekvatnih obelodanjivanja kao podrške pro forma finansijskim informacijama.

A21. Kod poslovne kombinacije ili dezinvestiranja, oblasti koje mogu uzrokovati složenost u sastavljanju pro forma finansijskih informacija, uključuju raspodelu prihoda, opštih troškova i sredstava i obaveza između relevantnih poslovanja. Shodno tome, važno je da praktičar razume pristup odgovorne strane i kriterijume za ovakve raspodele, kao i da su u objašnjenjima koja prate pro forma finansijske informacije obelodanjena ova pitanja.

Priroda entiteta i stečenog ili dezinvestiranog entiteta (videti paragraf 17(c))

A22. Stečeni entitet može biti korporativni entitet ili nekorporativno poslovanje koje se može zasebno identifikovati u okviru drugog entiteta kao što je odeljenje, grana ili linija poslovanja.

A23. Praktičar može imati celokupno ili delimično razumevanje o entitetu i eventualnom stečenom ili dezinvestiranom entitetu i njihovim okruženjima, ako je praktičar sproveo reviziju ili pregled njihovih finansijskih informacija.

Relevantna privredna grana, zakonski i regulatorni i drugi eksterni faktori (videti paragraf 17(d))

A24. Faktori relevantne privredne grane obuhvataju uslove privredne grane kao što su konkurentsko okruženje, odnosi između dobavljača i klijenata i tehnološki razvoji. Primeri pitanja koja praktičar može da razmatra, uključuju:

• Tržište i konkurenciju, uključujući potražnju, kapacitet i cenovnu konkurentnost.

• Uobičajene poslovne prakse u privrednoj grani.

• Ciklične ili sezonske aktivnosti.

• Tehnologiju proizvoda u odnosu na proizvode entiteta.

A25. Relevantni pravni i regulatorni faktori uključuju zakonsko i regulatorno okruženje. Ovo, između ostalog, obuhvata važeći okvir finansijskog izveštavanja u skladu sa kojim entitet, ili ako je primenljivo, stečeni entitet priprema svoje periodične finansijske informacije, kao i zakonsko i političko okruženje. Primeri pitanja koja praktičar može razmatrati uključuju:

• Računovodstvene prakse karakteristične za određenu privrednu granu.

• Zakonski i regulatorni okvir za regulisanu privrednu granu.

• Zakone i regulativu koji značajno utiču na poslovanje entiteta ili, ako je primenljivo, stečenog ili dezinvestiranog entiteta, uključujući direktne aktivnosti nadzora.

• Oporezivanje.

• Državne politike koje trenutno utiču na vođenje poslovanja entiteta ili, ako je primenljivo, stečenog ili dezinvestiranog entiteta, kao što su monetarne politike (uključujući kontrole razmene stranih valuta), fiskalne politike, finansijske olakšice (na primer, programi države pomoći), carine, takse ili politike koje se odnose na trgovinska ograničenja.

• Zahteve u pogledu životne sredine koji utiču na privrednu granu i poslovanje entiteta ili stečenog ili dezinvestiranog entiteta.

A26. Primeri drugih eksternih faktora koji utiču na entitet, i ako je primenljivo, na stečeni ili dezinvestirani entitet koje praktičar može da razmatra uključuju opšte ekonomske uslove, kamatne stope i dostupnost finansiranja, kao i inflaciju ili revalorizaciju valuta.

Pribavljanje dokaza o prikladnosti izvora iz kojih se izdvajaju neusklađene finansijske informacije

Relevantni faktori za razmatranje (videti paragrafe 14(a), 18)

A27. Faktori koji utiču na prikladnost izvora iz kojeg se izdvajaju neusklađene finansijske informacije uključuju pitanje da li postoji izveštaj revizije ili pregleda o izvoru, kao i sledeća pitanja:

• Da li je izvor odobren ili je naročito propisan relevantnim zakonom ili regulativom, da li je odobren od strane relevantne berze za hartije od vrednosti kojoj se podnosi prospekt, ili se koristi u okviru uobičajenog tržišta i prakse.

• Da li izvor može jasno da se identifikuje.

• Da li izvor predstavlja razumnu polaznu tačku za sastavljanje pro forma finansijskih informacija u kontekstu događaja ili transakcije, uključujući i to da li je u skladu sa računovodstvenim politikama entiteta i sastavljen na odgovarajući datum ili obuhvata odgovarajući period.

A28. Izveštaj revizije ili pregleda izvora iz kojeg se izdvajaju neusklađene finansijske informacije može biti izdat od strane drugog praktičara. U tom slučaju, nije umanjena potreba da praktičar koji izveštava pod ovim ISAE stekne razumevanje o entitetu i njegovim računovodstvenim i praksama finansijskog izveštavanja u skladu sa zahtevima paragrafa 17(c) i (e), kao i da se ispuni uslov da je izvor iz kojeg se izdvajaju neusklađene finansijske informacije prikladan.

Odsustvo izveštaja revizije ili pregleda iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije (videti paragraf 19)

A29. Kada ne postoji izveštaj revizije ili pregleda o izvoru iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, neophodno je da praktičar sprovede procedure koje se odnose na prikladnost tog izvora. Faktori koji mogu uticati na prirodu i obim ovih procedura, obuhvataju, na primer:

• Da li je praktičar prethodno sproveo reviziju ili pregled istorijskih finansijskih informacija entiteta, i saznanje praktičara o entitetu na osnovu ovakvog angažovanja.

• Kada su poslednji put istorijske finansijske informacije entiteta bile predmet revizije ili pregleda.

• Da li su finansijske informacije entiteta predmet periodičnog pregleda od strane praktičara, na primer, za svrhe ispunjenja zahteva u pogledu regulatornih zahteva.

A30. Finansijski izveštaji entiteta za period koji neposredno prethodi izveštajima izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, verovatno će biti predmet revizije ili pregleda čak i ako je sam izvor iz kojeg su finansijske informacije izdvojene nije bio predmet pregled revizije ili pregleda. Na primer, izvor iz kojeg su finansijske informacije izdvojene mogu biti periodični finansijski izveštaji koji nisu bili predmet revizije ili pregleda, dok su finansijski izveštaji entiteta za godinu koja neposredno prethodi finansijskoj godini možda bili predmet revizije. U ovom slučaju, procedure koje praktičar može da sprovodi, uzimajući u obzir faktore u paragrafu A29, u odnosu na adekvatnost izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, uključuju:

• Ispitivanje odgovorne strane o:

◦ Procesu pripreme izvora i pouzdanosti računovodstvenih evidencija sa kojima je izvor usaglašen.

◦ Da li su sve transakcije evidentirane.

◦ Da li je izvor pripremljen u skladu sa pratećim politikama entiteta.

◦ Da li je bilo promena u računovodstvenim politikama od najskorijeg perioda koji je bio predmet revizije ili pregleda, i ako jeste, kako je rešavano pitanje ovih promena.

◦ Proceni rizika materijalno značajnog pogrešnog navođenja izvora kao posledica kriminalne radnje.

◦ Uticaju promena u poslovnim aktivnostima i funkcionisanju entiteta.

• Da li je praktičar sproveo reviziju ili pregled neposredno prethodnih godišnjih ili periodičnih finansijskih informacija, i da li razmatranje nalaza ovakve revizije ili pregleda može da ukazuju na neka pitanja u vezi sa pripremom izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije.

• Potkrepljivanje informacija koje je obezbedila odgovorna strana kao odgovor na upite praktičara kada se čini da odgovori nisu u skladu sa razumevanjem praktičara o entitetu ili okolnostima angažovanja.

• Poređenje izvora sa odgovarajućim prethodnim periodom finansijskih informacija i, ako je primenljivo, godišnjim ili periodičnim finansijskim informacijama koje im neposredno prethode i razmatranje značajnih promena sa odgovornom stranom.

Istorijske finansijske informacije entiteta koje nikada nisu bile predmet revizije ili pregleda (videti paragraf 13(e))

A31. Osim u slučaju entiteta koji je osnovan za svrhe transakcije i koji nikada nije imao aktivnosti trgovanja, relevantni zakon ili regulativa verovatno neće dozvoljavati entitetu da objavi prospekt ako njegove istorijske finansijske informacije nikada nisu bile predmet revizije ili pregleda.

Pribavljanje dokaza o prikladnosti pro forma usklađivanja

Identifikovanje adekvatnih pro forma usklađivanja (videti paragraf 21)

A32. Na osnovu informacija iz praktičarevog razumevanja načina na koji je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije i druge okolnosti angažovanja, praktičar može pribaviti dokaze o tome da li je odgovorna strana adekvatno identifikovala neophodna pro forma usklađivanja kombinovanjem procedura, kao što su:

• Procena opravdanosti pristupa odgovorne strane radi identifikovanja prikladnih pro forma usklađivanja, na primer, metod koji je korišćen za identifikovanje odgovarajućih raspodela prihoda, opštih troškova, sredstava i obaveza između relevantnih poslovanja.

• Ispitivanje relevantnih strana u okviru stečenog entiteta o pristupu izdvajanju finansijskih informacija stečenog entiteta.

• Procena određenih aspekata relevantnih ugovora, sporazuma ili drugih dokumenata.

• Ispitivanje savetnika entiteta o određenim aspektima događaja ili transakcije koji se odnose na ugovore i sporazume koji su relevantni za identifikovanje odgovarajućih usklađivanja.

• Procena relevantnih analiza i radnih papira koje su pripremili odgovorna strana i drugo osoblje entiteta pri sastavljanju pro forma finansijskih informacija.

• Pribavljanje dokaza od nadzora koji je obavila odgovorna strana, osoblja drugog entiteta koje je učestvovalo u sastavljanju pro forma finansijskih informacija.

• Sprovođenje analitičkih procedura.

Činjenična potkrepljenost informacija stečenog ili dezinvestiranog entiteta koje su sadržane u pro forma usklađivanjima (videti paragraf 22(b))

Finansijske informacije o dezinvestiranom entitetu

A33. U slučaju dezinvestiranja, finansijske informacije dezinvestiranog entiteta biće izvedene iz izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, koje su često bile predmet revizije ili pregleda. Izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije stoga obezbeđuje osnovu za praktičara u cilju utvrđivanja da li su informacije dezinvestiranog entiteta potkrepljene činjenicama. U ovom slučaju, pitanja za razmatranje uključuju, na primer, da li su prihodi i troškovi koji se direktno mogu pripisati dezinvestiranom entitetu, a koji su evidentirani na konsolidovanom nivou, adekvatno prikazani pro forma usklađivanjima.

A34. U slučajevima kada izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije nije bio predmet revizije ili pregleda, praktičar se može pozvati na uputstva iz paragrafa A29-A30 prilikom utvrđivanja da li se finansijske informacije dezinvestiranog entiteta mogu potkrepiti činjenicama.

Finansijske informacije stečenog entiteta

A35. Izvor iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog entiteta možda je bio predmet revizije ili pregleda. U slučajevima kada je praktičar sproveo reviziju ili pregled izvora iz kojeg su izdvojene finansijske informacije o stečenom entitetu, finansijske informacije o stečenom entitetu koje podležu implikacijama koje se javljaju u okolnostima opisanim u paragrafu 23, mogu se potkrepiti činjenicama.

A36. Izvor iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog entiteta možda su bile predmet revizije ili pregleda drugog praktičara. U tom slučaju, nije umanjena potreba da praktičar koji izveštava pod ovim ISAE stekne razumevanje o stečenom entitetu i njegovim računovodstvenim i praksama finansijskog izveštavanja u skladu sa zahtevima paragrafa 17(c) i (e), kao i da se ispuni uslov da je izvor iz kojeg se izdvajaju neusklađene finansijske informacije o stečenom entitetu prikladan.

A37. Kada izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije stečenog entiteta nije bio predmet revizije ili pregleda, neophodno je da praktičar sprovede procedure koje se odnose na prikladnost tog izvora. Faktori koji mogu uticati na prirodu i obim ovih procedura, obuhvataju, na primer:

• Da li je praktičar prethodno sproveo reviziju ili pregled istorijskih finansijskih informacija stečenog entiteta, i saznanja praktičara o stečenom entitetu na osnovu ovakvog angažovanja.

• Kada su poslednji put istorijske finansijske informacije stečenog entiteta bile predmet revizije ili pregleda.

• Da li su finansijske informacije stečenog entiteta predmet periodičnog pregleda od strane praktičara, na primer, za svrhe ispunjenja zahteva u pogledu redovnih evidentiranja.

A38. Finansijski izveštaji stečenog entiteta za period koji neposredno prethodi izveštajima izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, verovatno će biti predmet revizije ili pregleda čak i ako je sam izvor iz kojeg su finansijske informacije stečenog entiteta izdvojene nije bio predmet pregled revizije ili pregleda. U ovom slučaju, procedure koje praktičar može da sprovodi, uzimajući u obzir faktore u paragrafu A37, u pogledu toga da li finansijske informacije stečenog entiteta mogu da se potkrepe činjenicama, uključuju:

• Ispitivanje odgovorne strane o:

◦ Procesu pripreme izvora iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog entiteta i pouzdanosti računovodstvenih evidencija sa kojima je izvor usaglašen.

◦ Da li su sve transakcije evidentirane.

◦ Da li je izvor iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog entiteta pripremljen u skladu sa računovodstvenim politikama stečenog entiteta.

◦ Da li je bilo promena u računovodstvenim politikama od najskorijeg perioda koji je bio predmet revizije ili pregleda, i ako jeste, kako je rešavano pitanje ovih promena.

◦ Proceni rizika materijalno značajnog pogrešnog korišćenja izvora iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog entiteta kao posledica kriminalne radnje.

◦ Uticaj promena u poslovnim aktivnostima i funkcionisanju stečenog entiteta.

• Ako je praktičar sproveo reviziju ili pregled godišnjih ili periodičnih finansijskih informacija koje neposredno prethode, razmatranje nalaza ovakve revizije ili pregleda i da li bi oni mogli da ukazuju na neka pitanja u vezi sa pripremom izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije stečenog entiteta.

• Potkrepljivanje informacija koje je obezbedilo rukovodstvo stečenog entiteta kao odgovor na upite praktičara kada se čini da odgovori nisu u skladu sa razumevanjem praktičara o stečenom entitetu ili okolnostima angažovanja.

• Poređenje izvora iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog entiteta sa odgovarajućim prethodnim periodom finansijskih informacija i, ako je primenljivo, godišnjim ili periodičnim finansijskim informacijama koje im neposredno prethode i razmatranje značajnih promena sa rukovodstvom stečenog entiteta.

Modifikovano mišljenje revizije ili zaključak pregleda ili pasus Skretanje pažnje, u pogledu izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije ili izvor iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog ili dezinvestiranog entiteta

Moguće posledice (videti paragraf 23(a))

A39. Ne moraju sva modifikovana mišljenja revizije, zaključci pregleda ili pasusa Skretanje pažnje bilo u pogledu izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije ili izvora iz kojeg su izdvojene finansijske informacije stečenog ili dezinvestiranog entiteta, nužno da utiču na to da li pro forma finansijske informacije mogu da se sastave, po svim materijalno značajnim aspektima, na bazi primenljivih kriterijuma. Na primer, revizijsko kvalifikovano mišljenje može bi biti izdato o finansijskim informacijama entiteta zbog neobelodanjivanja naknada lica zaduženih za upravljanje kao što to zahteva primenljivi okvir finansijskog izveštavanja. Ako je ovo slučaj i koriste se ove finansijske informacije kao izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, ovakva ograničenja ne moraju imati posledice po to da li pro forma izveštaji o neto sredstvima i prihodima, mogu da se sastave, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovi primenljivih kriterijuma.

Odgovarajuće dodatne aktivnosti (videti paragrafe 23(b), 24)

A40. Odgovarajuće dodatne aktivnosti koje praktičar može preduzeti uključuju, na primer:

• U pogledu zahteva u paragrafu 23(b):

◦ Razmatranje pitanja sa odgovornom stranom.

◦ U slučajevima kada to dozvoljavaju relevantni zakon ili regulativa, pozivanje u izveštaju praktičara na modifikovano mišljenje revizije, zaključak pregleda, ili pasus Skretanje pažnje, ako je, prema praktičarevom profesionalnom prosuđivanju, pitanje dovoljno relevantno i od značaja za razumevanje pro forma finansijskih informacija od strane korisnika.

• U pogledu zahteva u paragrafu 24, u slučajevima kada to dozvoljava relevantni zakon ili regulativa, modifikovanje mišljenja praktičara.

• U slučajevima kada to dozvoljava relevantni zakon ili regulativa, obustavljanje izdavanja izveštaja ili povlačenje iz angažovanja.

• Traženje pravnog saveta.

Procena prezentacije pro forma finansijskih informacija

Distanciranje od finansijskih informacija koje navode na pogrešan zaključak (videti paragraf 26(b))

A41. IESBA Kodeks zahteva od praktičara da ne dozvoli svesno da bude povezan sa izveštajima, prijavama, saopštenjima ili drugim informacijama za koje praktičar smatra:

(a) Da sadrže materijalno značajan pogrešan iskaz ili iskaz koji navodi na pogrešan zaključak;

(b) Da sadrže neosnovane iskaze ili informacije; ili

(c) Da izostavljaju ili nejasno prikazuju informacije čije uključivanje se zahteva u slučajevima kada bi takvo izostavljanje ili nejasan prikaz navodili na pogrešan zaključak.

Obelodanjivanja koja prate pro forma finansijske informacije (videti paragrafe 14(c), 26(c))

A42. Odgovarajuća obelodanjivanja mogu uključivati pitanja kao što su:

• Priroda i svrha pro forma finansijskih informacija, uključujući prirodu događaja ili transakcije, kao i datum na koji se pretpostavlja da se ovakav događaj desio, odnosno da je transakcija izvršena;

• Izvor iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije i da li je objavljen izveštaj revizije ili pregleda o ovakvom izveštaju;

• Pro forma usklađivanja, uključujući opis i objašnjenje svakog usklađivanja. Ovo uključuje, u slučaju informacija o stečenom ili dezinvestiranom entitetu, izvor iz kojeg su izdvojene ovakve informacije i da li je objavljen izveštaj revizije ili pregleda o ovakvom izveštaju;

• Ukoliko nije javno dostupan, opis primenljivih kriterijuma na osnovu kojih su sastavljene pro forma finansijske informacije; i

• Izveštaj u kojem je opisano da su pro forma finansijske informacije sastavljene, samo u ilustrativne svrhe, i da zbog svoje prirode ne predstavljaju stvarnu finansijsku poziciju, finansijske performanse ili tokove gotovine entiteta.

• Relevantni zakon ili regulativa mogu zahtevati ova i druga specifična obelodanjivanja.

Razmatranje značajnih naknadnih događaja (videti paragraf 26(d))

A43. Budući da praktičar ne podnosi izveštaj o izvoru iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, ne postoji zahtev da praktičar sprovodi procedure za identifikovanje događaja nakon datuma usled kojih bi bilo neophodno uskladiti izvor, ili obelodanjivanje u ovakvom izvoru. Međutim, neophodno je da praktičar razmotri da li je upoznat sa značajnim događajem nakon datuma izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije koji može zahtevati pominjanje ili obelodanjivanje u objašnjenjima pro forma finansijskih informacija kako bi se izbeglo da one navode na pogrešne zaključke. Ovakvo razmatranje zasnovano je na sprovođenju procedura u skladu sa ovim ISAE ili praktičarevom razumevanju entiteta i okolnosti angažovanja. Na primer, nakon datuma izvora iz kojeg su izdvojene neusklađene finansijske informacije, entitet je možda stupio u kapitalnu transakciju koja uključuje konvertovanje njegovog konvertibilnog duga u kapital, čije bi neobelodanjivanje rezultiralo time da pro forma finansijske informacije navode na pogrešan zaključak.

Materijalno značajna neusklađenost sa drugim informacijama (videti paragraf 27)

A44. Dodatne odgovarajuće mere koje praktičar može preduzeti ako odgovorna strana odbije da revidira pro forma finansijske informacije ili, po potrebi, druge informacije, uključuju, na primer:

• U slučajevima kada to relevantni zakoni ili regulativa dozvoljavaju:

◦ Opis materijalno značajne neusklađenosti u izveštaju praktičara.

◦ Modifikovanje mišljenja praktičara.

◦ Obustavljanje izdavanja izveštaja ili povlačenje iz angažovanja.

• Traženje pravnog saveta.

Pisane izjave rukovodstva

(videti paragraf 28(a))

A45. U pojedinim okolnostima, vrste transakcija koje su uključene mogu zahtevati od odgovorne strane da odabere računovodstvene politike za pro forma usklađivanja koja entitet prethodno nije morao da formuliše, jer nije imao relevantne transakcije. U tom slučaju, praktičar može zahtevati od odgovorne strane da proširi pisane izjave kako bi uključivale i potvrdu da odabrane računovodstvene politike predstavljaju usvojene politike entiteta za ovakve vrste transakcija.

Formiranje mišljenja

Uveravanje o dodatnim pitanjima koje zahteva relevantni zakon ili regulativa (videti paragraf 29)

A46. Relevantni zakon ili regulativa mogu zahtevati od praktičara da izrazi mišljenje o drugim pitanjima pored toga da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na osnovi primenljivih kriterijuma. U nekim od ovih okolnosti, može biti neophodno da praktičar sprovede dodatne procedure. Na primer, relevantni zakon ili regulativa mogu zahtevati od praktičara da izrazi mišljenje o tome da li je osnova prema kojoj je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije u skladu sa računovodstvenim politikama entiteta. Usklađenost sa zahtevima u paragrafima 18 i 22(c) ovog ISAE obezbeđuje osnovu za izražavanje ovakvog mišljenja.

A47. U drugim okolnostima, praktičar će možda morati da sprovede dodatne procedure. Priroda i obim ovakvih dodatnih procedura varira u odnosu na prirodu drugih pitanja o kojima relevantni zakon ili regulativa zahtevaju od praktičara da izrazi mišljenje.

Izjava o odgovornosti praktičara za izveštaj

A48. Relevantni zakon ili regulativa mogu zahtevati od praktičara da uključi u izveštaj eksplicitnu izjavu u kojoj se navodi ili potvrđuje odgovornost praktičara za izveštaj. Uključivanje ovakve dodatne zakonske ili regulatorne izjave u izveštaj praktičara nije u suprotnosti sa zahtevima ovog ISAE.

Obelodanjivanje primenljivih kriterijuma (videti paragraf 30)

A49. Odgovorna strana ne mora da ponavlja u objašnjenjima koja prate pro forma finansijske informacije kriterijume koje propisuje relevantni zakon ili regulativa, ili koje objavljuje ovlašćena ili priznata organizacija koja postavlja standarde. Ovakvi kriterijumi su javno dostupni kao deo prakse izveštavanja i stoga su implicitni u sastavljanju pro forma finansijskih informacija odgovorne strane.

A50. U slučajevima kada je odgovorna strana razvila specifične kriterijume, neophodno je da ovi kriterijumi budu obelodanjeni da bi korisnici mogli da steknu adekvatno razumevanje o načinu na koji je odgovorna strana sastavila pro forma finansijske informacije.

Priprema izveštaja kojim se pruža uveravanje

Naslov (videti paragraf 35(a))

A51. Naslov koji ukazuje da izveštaj predstavlja izveštaj nezavisnog praktičara, na primer, "Izveštaj nezavisnog praktičara kojim se pruža uveravanje o sastavljanju pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu", potvrđuje da je praktičar ispunio sve relevantne etičke zahteve u pogledu nezavisnosti koje zahteva ISAE 3000 (revidiran). Na ovaj način se pravi razlika između izveštaja nezavisnog praktičara i izveštaja koje izdaju drugi.

Primalac (primaoci) (videti paragraf 35(b))

A52. Relevantni zakon ili regulativa mogu da naznače primaoca(e) izveštaja. Alternativno, praktičar može da se dogovori sa entitetom ko će biti primalac (primaoci) kao deo uslova angažovanja.

Uvodni pasusi (videti paragraf 35(c))

A53. Budući da će pro forma finansijske informacije biti sadržane u prospektu koji sadrži druge informacije, praktičar može razmotriti, ako oblik prezentacije to dozvoljava, uključivanje reference kojom se identifikuje odeljak u kojem su prezentovane pro forma finansijske informacije. Ovo pomaže čitaocima da identifikuju pro forma finansijske informacije na koje se odnosi izveštaj praktičara.

Mišljenje (videti paragrafe 13(c), 35(h))

A54. Da li će se koristiti fraza "pro forma finansijske informacije su sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima na osnovi [primenljivi kriterijumi]," ili fraza "pro forma finansijske informacije su adekvatno sastavljene na navedenoj osnovi" za izražavanje mišljenja u nekom zakonskom sistemu, utvrđuje se na osnovu zakona ili regulative koji upravljaju pro forma finansijskim informacijama u tom zakonskom sistemu, ili na osnovu opšteprihvaćene prakse u tom zakonskom sistemu.

A55. Relevantni zakon ili regulativa u pojedinim zakonskim sistemima mogu propisivati tekst mišljenja praktičara u drugačijem obliku od onog koji je naznačen u gornjem tekstu. Kada je ovo slučaj, može biti neophodno da praktičar na osnovu prosuđivanja utvrdi da li bi sprovođenje procedura ustanovljenih u ovom ISAE omogućilo praktičaru da izrazi mišljenje formulisano na način koji je propisan zakonom ili regulativom, ili bi bile neophodne dodatne procedure.

A56. U slučajevima kada praktičar zaključi da bi sprovođenje procedura ustanovljenih u ovom ISAE bilo dovoljno da omogući praktičaru da izrazi mišljenje formulisano onako kako propisuju zakon ili regulativa, može biti prikladno da se ovaj tekst smatra izjednačenim sa dve alternativne formulacije mišljenja koje su naznačene u ovom ISAE.

Ilustracija izveštaja (videti paragraf 35)

A57. Izveštaj praktičara sa nemodifikovanim mišljenjem dat je u Prilogu.

_______________

ISAE 3000 (revidiran), Angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje koja nisu angažovanja revizije ili pregleda istorijskih finansijskih informacija, paragraf 12(r).

ISAE 3000 (revidiran), paragraf 12 (v)

ISAE 3000 (revidiran), paragrafi 3(a), 20 i 34

ISAE 3000 (revidiran), paragrafi 3(b) i 31(s). Međunarodnii standard kontrole kvaliteta (ISQC) 1, Kontrola kvaliteta firmi koje vrše reviziju, pregled finansijskih informacija,druga angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje i srodne usluge

ISAE 3000 (revidiran), paragrafi 42(b)(ii) i A45

ISAE 3000 (revidiran), paragrafi 74

IESBA Kodeks, paragrafi 130.1-130.3

ISAE 3000 (revidiran), paragraf 27

IESBA Kodeks, paragraf 110.2

ISAE 3000 (revidiran), paragraf 20

 

Prilog

(videti paragraf A57)

Ilustracija izveštaja praktičara sa nemodifikovanim mišljenjem

IZVEŠTAJ NEZAVISNOG PRAKTIČARA KOJIM SE PRUŽA UVERAVANJE O SASTAVLJANJU PRO FORMA FINANSIJSKIH INFORMACIJA SADRŽANIH U PROSPEKTU

[Odgovarajući primalac (primaoci)]

Izveštaj o sastavljanju pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu

Završili smo angažovanje na osnovu kojeg se pruža uveravanje izveštajem o sastavljanju pro forma finansijskih informacija Kompanije ABC od strane [odgovorna strana]. Pro forma finansijske informacije sastoje se iz [izveštaja o pro forma neto imovini na [datum]], [pro forma bilansa uspeha za period koji se završio [datum]], [izveštaja o pro forma tokovima gotovine za period koji se završio [datum]] i povezanih napomena [kao što je navedeno na stranicama xx-xx prospekta koji je emitovala kompanija]. Primenljivi kriterijumi na osnovu kojih je [odgovorna strana] sastavila pro forma finansijske informacije su [definisani u [Regulativi koja se odnosi na hartije od vrednosti XX] i opisani u [Napomena X]]/[opisani u [Napomena X]].

Pro forma finansijske informacije je sastavio [odgovorna strana] radi ilustracije uticaja [događaj ili transakcija] [naveden u Napomeni X] o [finansijskoj poziciji kompanije na dan naznačiti datum] [i] [njenih/finansijskih performansi kompanije [i tokova gotovine] za period koji se završio naznačiti datum] kao da se [događaj ili transakcija] odigrao na dan [naznačiti datum] [i naznačiti datum]. Kao deo ovog procesa, informacije o [finansijskoj poziciji], [finansijskim performansama] [i tokovima gotovine] kompanije izdvojila je [odgovorna strana] iz finansijskih informacija kompanije [za period koji se završio [datum]], o kojima je objavljen [izveštaj [revizije]/[pregleda]/nije objavljen [izveštaj revizije ili pregleda].

Odgovornost [Odgovorne strane] za pro forma finansijske informacije

[Odgovorna strana] je odgovorna za sastavljanje pro forma finansijskih informacija na osnovi [primenljivi kriterijumi].

Naša nezavisnost i kontrola kvaliteta

Mi smo usklađeni sa zahtevima u pogledu nezavisnosti i drugim etičkim zahteva Etičkog kodeksa za profesionalne računovođe izdatog od strane Međunarodnog odbora za etičke standarde za računovođe, koji se zasniva na osnovnim principima integriteta, objektivnosti, profesionalne kompetentnosti i dužne pažnje, poverljivosti i profesionalnog ponašanja.

Firma primenjuje međunarodni standard za kontrolu kvaliteta ISQC 1. i u skladu sa tim održava sveobuhvatan sistem kontrole kvaliteta, uključujući dokumentovane politike i procedure u vezi sa usklađenošću sa etičkim zahtevima, profesionalnim standardima i primenljivim zakonskim i regulatornim zahtevima.

Odgovornost praktičara

Naša odgovornost je da izrazimo mišljenje [kao što zahteva [Regulativa koja se odnosi na hartije od vrednosti XX]], o tome da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima od strane [odgovorna strana] na osnovi [primenljivi kriterijumi].

Sproveli smo angažovanje u skladu sa Međunarodnim standardom za angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje (ISAE) 3420, Angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje sa ciljem izveštavanja o sastavljanju pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu, koji je objavio Odbor za međunarodne standarde revizije i uveravanja. Ovaj standard zahteva da praktičar poštuje etičke zahteve i da planira i sprovodi procedure radi sticanja uveravanja u razumnoj meri o tome da li je [odgovorna strana] sastavila, po svim materijalno značajnim aspektima, pro forma finansijske informacije na osnovi [primenljivi kriterijumi].

Za svrhe ovog angažovanja, nismo odgovorni za ažuriranje ili ponovno izdavanje izveštaja ili mišljenja o bilo kojim finansijskim informacijama koje su korišćene za sastavljanje pro forma finansijskih informacija, niti smo, u toku ovog angažovanja, sproveli reviziju ili pregled finansijskih informacija koje su korišćene za sastavljanje pro forma finansijskih informacija.

Svrha pro forma finansijskih informacija sadržanih u prospektu isključivo je ilustrovanje uticaja značajnog događaja ili transakcije na neusklađene finansijske informacije entiteta kada bi se događaj desio ili transakcija izvršila na ranije odabrani datum za svrhe ilustracije. Shodno tome, mi ne pružamo uveravanje da bi stvarni ishod događaja ili transakcije na dan [navesti datum] bili kao što je prezentovano.

Angažovanje na osnovu kojeg se uveravanje u razumnoj meri sa ciljem izveštavanja da li su pro forma finansijske informacije sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na bazi primenljivih kriterijuma, uključuje sprovođenje procedura radi procene da li primenljivi kriterijumi koje je koristila [odgovorna strana] pri sastavljanju pro forma finansijskih informacija obezbeđuju razumnu osnovu za prezentaciju značajnih uticaja koji se direktno mogu pripisati događaju ili transakciji i radi pribavljanja odgovarajućih dokaza o sledećem:

• Da li povezana pro forma usklađivanja imaju odgovarajući uticaj na ove kriterijume; i

• Da li pro forma finansijske informacije oslikavaju adekvatnu primenu ovih usklađivanja na neusklađene finansijske informacije.

Odabrane procedure zavise od prosuđivanja praktičara, uzimajući u obzir praktičarevo razumevanje prirode kompanije, događaja ili transakcije u odnosu na koje su sastavljene pro forma finansijske informacije i druge relevantne okolnosti angažovanja.

Angažovanje, takođe, obuhvata procenu celokupne prezentacije pro forma finansijskih informacija.

Smatramo da smo pribavili dovoljno dokaza koji su adekvatni za obezbeđivanje osnove za naše mišljenje.

Mišljenje

Prema našem mišljenju, [pro forma finansijske informacije su sastavljene, po svim materijalno značajnim aspektima, na bazi [primenljivi kriterijumi]]/ [pro forma finansijske informacije su adekvatno sastavljene na navedenoj osnovi].

Izveštaj o drugim zakonskim ili regulatornim zahtevima

[Relevantni zakon ili regulativa mogu zahtevati od praktičara da izrazi mišljenje o drugim pitanjima (videti paragrafe A46-A47). Forma i sadržaj ovog odeljka o izveštaju praktičara razlikovaće se po prirodi kod drugih ovakvih odgovornosti izveštavanja.]

[Potpis praktičara]

[Datum izveštaja praktičara]

[Adresa praktičara]

_______________

U slučajevima kada je izveštaj revizije ili pregleda modifikovan, može se uneti referenca na mesto gde je ta modifikacija opisana u prospektu.

ISQC 1, Kontrola kvaliteta firmi koje vrše reviziju, pregled finansijskih informacija,druga angažovanja na osnovu kojih se pruža uveravanje i srodne usluge