ODLUKA

O SREDSTVIMA ZA PODSTICANJE PROGRAMA ILI NEDOSTAJUĆEG DELA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA KOJA REALIZUJU UDRUŽENJA

("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 20/2018 - sveska 2)

Član 1

Ovom odlukom bliže se uređuju kriterijumi, uslovi, obim, način, postupak dodele kao i način i postupak vraćanja sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa (u daljem tekstu: program) koje realizuju udruženja, a koji su od javnog interesa.

Programi iz stava 1. ovog člana realizuju se na teritoriji grada Valjeva (u daljem tekstu: Grad) ili van teritorije Grada, ako svojim aktivnostima predstavljaju Grad.

Ova odluka se ne primenjuje na finansiranje, odnosno sufinansiranje programa koje je uređeno posebnim zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona.

Član 2

Pod udruženjem, u smislu ove odluke, podrazumeva se dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom, upisana u registar nadležnog organa u skladu sa zakonom.

Pod programom od javnog interesa, u smislu odredaba ove odluke naročito se smatraju programi u oblasti: socijalne zaštite, boračko-invalidske zaštite, zaštite lica sa invaliditetom, društvene brige o deci, zaštite interno raseljenih lica sa Kosova i Metohije i izbeglica, podsticanje nataliteta, pomoći starima, zdravstvene zaštite, zaštite i promovisanja ljudskih i manjinskih prava, obrazovanja, nauke, kulture, informisanja, zaštite životne sredine, održivog razvoja, turizma, zaštite životinja, zaštite potrošača, borbe protiv korupcije, kao i humanitarni programi i drugi programi u kojima udruženje isključivo i neposredno sledi javne potrebe.

Član 3

Gradska uprava grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradska uprava) podstiče programe koje realizuju udruženja, a koji su od javnog interesa u skladu sa odredbama zakona i ove odluke.

Program iz stava 1. ovog člana naročito sadrži:

- oblast u kojoj se program realizuje,

- teritoriju na kojoj bi se program realizovao,

- vreme i dužinu trajanja programa,

- cilj, vrstu i obim aktivnosti koji bi se vršili u toku realizacije programa,

- ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje programa,

- ukupan broj korisnika programa,

- finansijski plan programa.

Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.

Član 4

Godišnji plan raspisivanja javnih konkursa Gradska uprava objavljuje najkasnije do 31. januara na zvaničnoj internet stranici Grada.

Godišnji plan javnih konkursa sadrži podatke o davaocu sredstava, oblasti, nazivu i planiranom periodu raspisivanja javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs) i druge relevantne podatke u zavisnosti od vrste konkursa.

Član 5

Izbor programa koji će se finansirati sredstvima budžeta Grada vrši se primenom sledećih kriterijuma:

1) reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost, usklađenost i ekonomičnost finansijskog plana sa planiranim aktivnostima, kapaciteti i ranija iskustva podnosioca programa;

2) ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi;

3) sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa;

4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva budžeta Grada, da li su ispunjene ugovorne obaveze.

Bliža merila za izbor programa primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, kao i dopunske kriterijume koji su specifični za određenu oblast utvrđuje Gradonačelnik grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradonačelnik).

Član 6

Dodela sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa vrši se na osnovu konkursa koji raspisuje Gradska uprava-odeljenje nadležno za oblast za koju se konkurs raspisuje (u daljem tekstu: nadležno odeljenje) i oglašava na zvaničnoj internet stranici Grada i Portalu e-Uprave.

Konkurs obavezno sadrži sledeće podatke: jednu ili nekoliko srodnih oblasti od javnog interesa; ko može biti učesnik konkursa; rok za podnošenje prijava; obim sredstava koja se dodeljuju; pregled konkursne dokumentacije koju je potrebno dostaviti, uz popunjen obrazac predloga programa; trajanje programa; bliža merila i dopunske kriterijume čijom primenom se vrši vrednovanje prijavljenih programa, sa jasnim sistemom za vrednovanje svakog pojedinačnog kriterijuma, odnosno upućivanje na službeno glasilo u kome je objavljen propis kojim su utvrđena bliža merila i dopunski kriterijumi za vrednovanje programa.

Nadležno odeljenje po službenoj dužnosti utvrđuje da li je udruženje upisano u registar nadležnog organa i da li se, prema statutarnim odredbama, ciljevi udruženja ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje.

Prilikom vrednovanja programa Konkursna komisija iz člana 8.ove odluke će uzeti u obzir da li je sa udruženjem u prethodne dve godine raskinuo ugovor zbog nenamenskog trošenja budžetskih sredstava.

Član 7

Udruženja - učesnici konkursa podnose prijavu nadležnom odeljenju.

Prijava se podnosi u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.

Prijave se podnose na posebnom prijavnom obrascu koji je sastavni deo konkursne dokumentacije, a koji se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada i na portalu e-Uprave.

Učesniku konkursa mogu biti odobrena sredstva samo po osnovu jednog programa u okviru istog konkursa.

Član 8

Za sprovođenje konkursa Gradonačelnik obrazuje Konkursnu komisiju (u daljem tekstu: Komisija) i svojim aktom bliže uređuje sastav, broj članova, kao i druga pitanja značajna za rad Komisije.

Članovi Komisije su dužni da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem Komisije, odnosno sprovođenjem konkursa -izjavu o nepostojanju sukoba interesa.

Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana Komisije pre nego što potpiše izjavu iz stava 2. ovog člana.

U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član Komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove Komisije i da se izuzme iz daljeg rada Komisije. O rešavanju sukoba interesa Gradonačelnik odlučuje u svakom slučaju posebno, a kada utvrdi sukob interesa, imenovaće u Komisiju novog člana kao zamenu.

Sukob interesa postoji ako član Komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj), zaposleni ili član organa udruženja koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog udruženja povezanog na bilo koji način sa tim udruženjem, ili u odnosu na ta udruženja ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.

Bliža sadržina izjave iz stava 2. ovog člana i bliži postupak u kome se vodi računa o nepostojanju sukoba interesa uređuje se internim aktom Gradonačelnika.

Članovi Komisije ne dobijaju naknadu za svoj rad.

Član 9

Komisija utvrđuje listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa u roku koji ne može biti duži od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijava.

Lista iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i portalu e-Uprave.

Učesnici konkursa imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od tri radna dana od dana objavljivanja liste iz stava 1. ovog člana.

Na listu iz stava 1. ovog člana učesnici konkursa imaju pravo prigovora u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.

Odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, Gradonačelnik donosi u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.

Odluku o izboru programa kojima se iz budžeta Grada dodeljuju sredstva za finansiranje programa Gradonačelnik donosi u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.

Odluka iz stava 6. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i na portalu e-Uprava.

Član 10

U Komisiju mogu biti imenovana i lica predstavnici stručne javnosti.

Gradonačelnik može angažovati i stručnjake za pojedine oblasti radi pripreme analize o uspešnosti, kvalitetu i ostvarenju ciljeva programa koji se realizuju.

Bliža merila, kriterijume i postupak odabira stručnjaka iz stava 1. i 2. ovog člana propisuje svojim aktom Gradonačelnik u skladu sa članom 6.stav 2. ove odluke prilikom utvrđivanja konkursnih uslova.

Član 11

Nadležno odeljenje dostavlja učesnicima konkursa kojima su odobrena sredstva obaveštenje o iznosu odobrenih sredstava, sa pozivom da u roku od 15 dana od dana dostavljanja obaveštenja o iznosu odobrenih sredstava dostave finansijski plan usklađen sa iznosom odobrenih sredstava.

Član 12

Sredstva koja se, u skladu sa ovom odlukom, odobre za realizaciju programa jesu namenska sredstva i mogu da se koriste isključivo za realizaciju konkretnog programa i u skladu sa ugovorom koji zaključuju Gradonačelnik i udruženje.

Prenos sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje prenos sredstava i otvaranje računa korisnika javnih sredstava.

Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito: utvrđen predmet programa, rok u kome se program realizuje, konkretne obaveze ugovornih strana, iznos sredstava i način obezbeđenja i prenosa sredstava, instrumenti obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze - predmeta programa i povraćaj neutrošenih sredstava.

Korisnik sredstava dužan je da pre sklapanja ugovora nadležnom odeljenju dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog programa nisu na drugi način već obezbeđena kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa.

Ukoliko učesnik konkursa kome su odobrena sredstva ne potpiše ugovor iz stava 1. ovog člana u roku od 60 dana od dana uručenja obaveštenja o dodeli sredstava iz člana 11. ove odluke, smatraće se da je odustao od odobrenih sredstava.

Član 13

Nadležno odeljenje prati realizaciju programa za koji su odobrena sredstva u skladu sa ovom odlukom.

Praćenje realizacije programa obuhvata:

1) obavezu udruženja da obaveštava nadležno odeljenje o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;

2) pregledanje izveštaja od strane nadležnog odeljenja;

3) monitoring posete nadležnog odeljenja;

4) obavezu udruženja da omogući predstavnicima nadležnog odeljenja da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa;

5) prikupljanje informacija od korisnika programa;

6) druge aktivnosti predviđene ugovorom.

Praćenje može obuhvatiti i reviziju ovlašćenog revizora, ukoliko je to predviđeno konkursnim uslovima i ugovorom.

Udruženje odnosno realizator programa dužan je da nadležnom odeljenju, omogući praćenje realizacije programa i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.

Član 14

Udruženje izrađuje periodične i završne narativne i finansijske izveštaje.

Periodični i završni narativni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: detaljan opis aktivnosti i rezultata realizacije programa u odnosu na planirane aktivnosti definisane ugovorom, kako bi se mogla izvršiti procena uspešnosti od strane nadležnog odeljenja i obrazloženje za svako odstupanje od programa i pregled korektivnih mera čije se preduzimanje planira od strane korisnika sredstava.

Periodični i završni finansijski izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: prikaz budžeta, koji je sastavni deo ugovora, sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i celokupnu dokumentaciju koja opravdava nastale troškove.

Član 15

Udruženje dostavlja periodične i završne narativne i finansijske izveštaje u rokovima predviđenim zaključenim ugovorom.

Nadležno odeljenje pregleda i razmatra izveštaje iz stava 1. ovog člana.

Pregledom finansijskih izveštaja nadležno odeljenje utvrđuje da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak istih.

Plaćanja i izdaci koji nisu u skladu sa ugovornim obavezama i/ili bez pripadajuće računovodstvene dokumentacije neće biti priznati, o čemu se nosilac programa obaveštava pisanim putem.

Pregledom narativnog izveštaja nadležno odeljenje ostvaruje uvid i vrši procenu kvaliteta i uspešnosti programa u smislu realizacije postavljenih ciljeva.

O izvršenoj proceni nadležno odeljenje obaveštava korisnika sredstava.

Udruženje na zahtev nadležnog odeljenja dostavlja dopunu i dodatno objašnjenje navoda iznetih u izveštaju u roku od osam dana od prijema zahteva nadležnog odeljenja za dostavu dopune dokumentacije.

Član 16

U cilju praćenja realizacije programa, nadležno odeljenje može realizovati monitoring posete.

Pod monitoring posetom, u smislu ove odluke, smatra se: poseta udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika nadležnog odeljenja sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.

Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.

Za programe čije je trajanje duže od šest meseci i čija je vrednost odobrenih sredstava veća od 500.000,00 dinara, kao i programe koji traju duže od godinu dana, nadležno odeljenje realizuje najmanje jednu monitoring posetu u toku trajanja programa, odnosno najmanje jednom godišnje.

Član 17

Nadležno odeljenje izrađuje izveštaj o monitoring poseti iz člana 16. ove odluke u roku od deset dana od dana sprovedene posete.

Pored izveštaja iz stava 1. ovog člana nadležno odeljenje može izraditi i preporuke za otklanjanje nedostataka i rokove za njihovu realizaciju i uputiti ih korisniku sredstava.

Član 18

Udruženje će preduzeti sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti nadležno odeljenje o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom.

Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.

Svaki sukob interesa nadležno odeljenje posebno razmatra i može od udruženja zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.

U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, nadležno odeljenje će zatražiti od udruženja da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana, preduzme odgovarajuće mere.

Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.

Član 19

Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od Gradonačelnika radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa.

Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse.

Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pismene saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava.

Član 20

Nadležno odeljenje obaveštava korisnika sredstava da će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava sa pripadajućom kamatom ukoliko su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju nadležno odeljenje da utvrdi da su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako utvrdi nenamenski utrošak sredstava.

Član 21

Ako se prilikom praćenja realizacije programa utvrdi nenamensko trošenje sredstava Gradonačelnik je dužan da raskine ugovor, zahteva povraćaj prenetih sredstava, odnosno da aktivira instrumente obezbeđenja, a udruženje je dužno da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.

Član 22

Nadležno odeljenje izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i na portalu e-Uprava.

Nadležno odeljenje može sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva programa za koja su dodeljena sredstva na konkursu za dodelu sredstava, ukoliko oceni da bi to dovelo do unapređenja stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.

Član 23

Podaci i akti koje Gradska uprava i Gradonačelnik, u skladu sa ovom uredbom, objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada i portalu e-Uprava, moraju se objaviti i na oglasnoj tabli Grada.

Član 24

Stručne i administrativne poslove za potrebe Gradonačelnika i Komisije obavlja nadležno odeljenje.

Član 25

Postupci dodele sredstava koji su započeti pre stupanja na snagu ove odluke, okončaće se po odredbama odluke po kojoj su započeti.

Član 26

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o sredstvima za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koja realizuju udruženja ("Službeni glasnik grada Valjeva", broj 12/17).

Član 27

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".