ODLUKA

O JAVNIM I NEKATEGORISANIM PUTEVIMA NA TERITORIJI GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 37/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

1. Predmet

Član 1

Ovom odlukom uređuje se pravni položaj javnih i nekategorisanih puteva na teritoriji grada Vranja, uslovi i način upravljanja, zaštite i održavanja puteva, izvori i način finansiranja izgradnje, rekonstrukcije, zaštite i održavanja puteva, inspekcijski nadzor kao i druga pitanja od značaja za upravljanje, održavanje i zaštitu javnih i nekategorisanih puteva.

2. Rodna neutralnost izraza

Član 2

Svi pojmovi upotrebljeni u ovoj odluci u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

3. Pravni status puteva

Član 3

Opštinski putevi, ulice i nekategorisani putevi na teritoriji grada Vranja (u daljem tekstu: Grad) koji ne pripadaju državnim putevima I i II reda, dobra su u opštoj upotrebi i na njima ce ne mogu sticati ni zasnivati stvarna prava, osim u slučajevima propisanim zakonom.

Na javnom putu može se zasnovati pravo službenosti odnosno drugo srodno pravo, radi izgradnje komunalnih, vodnih, energetskih objekata i objekata elektronskih komunikacija i povezane opreme, na način određen zakonom.

Opštinski putevi, ulice i nekategorisani putevi koji ne pripadaju državnim putevima I i II reda su u javnoj svojini Grada.

Opštinski putevi, ulice i nekategorisani putevi koji ne pripadaju državnim putevima I i II reda upisuju se u javne knjige o nepokretnostima i stvarnim pravima na njima, istovremeno sa upisom prava javne svojine Grada na tim putevima, kao dobrima u opštoj upotrebi, u skladu sa propisima kojima se uređuju javne knjige o nepokretnostima i stvarnim pravima na njima.

Javni i nekategorisani putevi čine mrežu puteva.

II JAVNI PUTEVI

1. Kategorizacija javnih puteva

Podela javnih puteva prema značaju saobraćajnog povezivanja

Član 4

Prema značaju saobraćajnog povezivanja javni putevi se dele na:

1) opštinske puteve (saobraćajno povezuju teritoriju Grada, kao i teritoriju Grada sa mrežom državnih puteva);

2) ulice (saobraćajno povezuju delove naselja.

Skupština grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština Grada), donosi akt o kategorizaciji javnih puteva na osnovu kriterijuma za kategorizaciju javnih puteva, u skladu sa zakonom i pratećim podzakonskim aktom kojim se uređuju javni putevi.

Podela javnih puteva prema položaju u prostoru

Član 5

Prema položaju u prostoru i uslovima odvijanja saobraćaja javni putevi se dele na:

1) javne puteve van naselja i

2) javne puteve u naselju.

Skupština Grada, određuje pravac i granice javnog puta u naselju.

Kolovozna konstrukcija ulica koje su istovremeno delovi državnih ili opštinskih puteva koji prolaze kroz naselja sa saobraćajnom signalizacijom, osim uređaja za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova, smatraju se delovima tih puteva.

Pravac, odnosno promena pravca državnog puta koji prolazi kroz naselje, određuje odlukom Skupština Grada, po prethodno pribavljenoj saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja.

2. Opštinski putevi

Član 6

Opštinski putevi na teritoriji Grada jesu:

1. Put Vranje- Dubnica- Gornji Vrtogoš- Donji Vrtogoš- Davidovac;

2. Put Vranje- Sobina- Dobre Vode- Kitka, sa odvajanjem za Čestelin;

3. Put Vranje- Balinovac- Mečkovac- Bojin Del- Tesovište;

4. Put Moštanica- Gumerište;

5. Put Ristovac - veza sa drž. putem IIA-233;

6. Put Ristovac (veza sa drž. putem IIA-233) - Milanovo- Buštranje- Ruske;

7. Put Pavlovac (veza sa drž. putem IIA-258)- Rataje- Crni Lug- Donje Žapsko- Gornje Žapsko- Buštranje;

8. Put Prevalac- Korbevac (veza sa drž. putem IIB-442);

9. Put Crepana (veza sa drž. putem IIB-442) - Toplac- Ćukovac- Zlatokop (veza sa drž. putem IIA-227);

10. Put Zlatokop (veza sa drž. putem IIA-227) - Kupinince - Aleksandrovačko jezero - Aleksandrovac - Rataje - Ristovac;

11. Put Zlatokop (veza sa drž. putem IIA-227) - Donje Trebešinje- Donja Otulja- Preobraženje- Kopanjane- Lepčince- Margance;

12. Put Donje Trebešinje (veza sa OP-11)- Gornje Trebešinje - Nastavce- Surdul- Ćurkovica;

13. Put Barelić (veza sa drž. putem IIA-227) - Viševce- Ćurkovica - Lepčince;

14. Put Barelić (veza sa drž. putem IIA-227) - Koćura;

15. Put Zlatokop (veza sa drž. putem IIA-227) - Tibužde- Leva Reka- Srednji Del- Barelić;

16. Put Vranje- Ćukovac- Dulan;

17. Put Vranjska Banja- Prvonek- Stari Glog- Petrova Gora- Novi Glog;

18. Put Vranjska Banja- Leva Reka- Stara Brezovica- Nova Brezovica;

19. Put Bujkovac (veza sa drž. putem IIB-442) - Izumno - Prvonek - Crni Vrh;

20. Put Korbevac (veza sa drž. putem IIB-442) - Lipovac - Slivnica;

21. Put Panevlje - Klisurica - Kriva Feja;

22. Put Goč (veza sa drž. putem IIA-227)- Jezero- Gradište- Trstena- Velja Glava;

23. Put Golemo Selo (veza sa drž. putem IIA-227)- Oštra Glava- Dupeljevo;

24. Put Vlase (veza sa drž. putem IIA-227) - Strešak;

25. Put Gradnja - Kukavica - Lisac;

26. Put Vlase (veza sa drž. putem IIA-227)- Stance- Roždace;

27. Put Uševce (veza sa drž. putem IIA-227)- Smiljević- Urmanica;

28. Put Mijovce (veza sa drž. putem IIA-227)- Dupeljevo- Trstena;

29. Put Golemo Selo (veza sa drž. putem IIA-227) - Mahala Prokopije - Kopiljak;

30. Put Veternica- Studenska reka- Studena;

31. Put Vranje- Neradovac (veza sa drž. putem IIA-258);

32. Put Kriva Feja (veza sa drž. putem IIB-442)- rudnik Blagodat-granica sa opštinom Bosilegrad (Musulj).

III UPRAVLJANJE JAVNIM PUTEVIMA

1. Delatnost upravljanja

Član 7

Upravljanje javnim putevima je delatnost od opšteg interesa, koja obuhvata:

1) planiranje, projektovanje, izgradnju, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu javnog puta;

2) vršenje investitorske funkcije na projektovanju, izgradnji, održavanju i rekonstrukciji javnog puta, po ovlašćenju investitora-Grada;

3) organizovanje i obavljanje stručnih poslova na projektovanju, izgradnji, održavanju i rekonstrukciji javnog puta;

4) organizovanje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom javnog puta ;

5) organizovanje naplate i kontrolu naplate naknada za upotrebu, javnog puta, vršenje javnih ovlašćenja;

6) praćenje stanja putne mreže;

7) zaštitu javnog puta;

8) označavanje javnog puta i vođenje evidencije o javnim putevima i o saobraćajno-tehničkim podacima za te puteve;

9) upravljanje saobraćajem i organizovanje i obavljanje brojanja vozila na javnom putu.

2. Upravljač javnog puta

Član 8

Delatnost upravljanja opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima koji nisu deo državnog puta I i II reda na teritoriji Grada obavlja javno preduzeće osnovano posebnom odlukom Skupštine Grada (u daljem tekstu: Upravljač javnog puta).

3. Izveštaj o izvršenoj kontroli i o stanju javnih puteva

Član 9

Upravljač javnog puta dužan je da najmanje jednom u toku godine, a najkasnije do 1. septembra te godine, podnese godišnji izveštaj o izvršenoj kontroli i oceni stanja puteva kojim upravlja.

Izveštaj iz st. 1. ovog člana dostavlja se organizacionoj jedinici Gradske uprave u čijoj nadležnosti su poslovi saobraćaja (u daljem tekstu: Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave).

4. Planski akti upravljača javnog puta

Član 10

Upravljač javnog puta donosi srednjoročni plan izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite puteva, godišnji program radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnih puteva, pojedinačne studije, uz predhodno pribavljeno mišljenje nadležne organizacione jedinice Gradske uprave.

Saglasnost na akte iz st. 1. ovog člana daje Gradsko veće Grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Upravljač javnog puta dužan je da godišnji program radova na održavanju i zaštiti javnih puteva, dostavlja na saglasnost Gradskom veću, najkasnije do 1. novembra tekuće godine za narednu godine.

5. Način održavanja i zaštite javnog puta

Član 11

Upravljač javnog puta dužan je da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje i zaštitu puta u cilju nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja.

Upravljač javnog puta dužan je da održavanje i zaštitu puta sprovodi u skladu sa propisima donetim na osnovu zakona kojim se uređuju putevi, kao i da se stara o zaštiti životne sredine.

Upravljač javnog puta odgovara za štetu koja nastane korisnicima puta zbog propuštanja blagovremenog obavljanja radova na održavanju puta propisanim zakonom i ovom odlukom, odnosno zbog izvođenja tih radova suprotno propisanim tehničkim uslovima i načinu njihovog izvođenja.

6. Upravljanje saobraćajem na javnom putu

Član 12

Upravljač javnog puta dužan je da obezbedi upravljanje saobraćajem na javnom putu u skladu sa propisima kojima se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima.

7. Evidencija o javnim putevima

Član 13

Upravljač javnog puta dužan je da označava i vodi evidenciju o javnim putevima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju putevi.

8. Poveravanje vršenja javnih ovlašćenja

Član 14

Upravljaču javnog puta poverava se vršenje javnih ovlašćenja koja se odnose na:

1) izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju i rekonstrukciju saobraćajnog priključka na javni put i donošenje rešenja investitoru o ispunjenosti izdatih uslova;

2) izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije, odnosno za postavljanje linijskog infrastrukturnog objekta na javnom putu i zaštitnom pojasu javnog puta (železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura i dr.) i donošenje rešenja investitoru o ispunjenosti izdatih uslova;

3) izdavanje saglasnosti za održavanje sportske ili druge priredbe na javnom putu;

4) izdavanje dozvole za obavljanje vanrednog prevoza na javnom putu;

5) izdavanje dozvole za prekomerno korišćenje javnog puta;

6) izdavanje odobrenja za postavljanje reklamnih tabli i panoa;

7) izdavanje odobrenja za postavljanje uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje na javnom putu;

8) izdavanje saglasnosti za preusmeravanje saobraćaja na javnom putu u slučaju obavljanja radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnog puta;

Akti iz st. 1. tač. 4), 5), 6), 7) i 8) ovog člana izdaju se na osnovu prethodno izdatih saobraćajno-tehničkih uslova, utvrđenih zakonom.

Upravljač javnog puta dužan je da odluči po zahtevu za:

1) izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije iz st. 1. tač. 1) i 2) ovog člana u roku propisanom zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;

2) izdavanje saglasnosti, odnosno dozvole iz st. 1. tač. 3), 4) i 8) ovog člana, u roku od 8 radnih dana od dana podnošenja zahteva;

3) izdavanje dozvole, odnosno odobrenja iz st. 1. tač. 5), 6) i 7) ovog člana, u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva;

Protiv akta iz stava 1. ovog člana, može se izjaviti žalba Gradskom veću, u roku od 15 dana od dana dostavljanja tog akta.

Upravljač javnog puta dužan je da o aktu donetom u vršenju javnih ovlašćenja u smislu st.1 ovog člana, vodi evidenciju koju ažurira na dnevnom nivou i objavljuje na svojoj internet stranici, u skladu sa zakonom.

Upravljač javnog puta je dužan da primerak izdatih saglasnosti u vršenju javnih ovlašćenja dostavlja nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave.

IV FINANSIRANJE JAVNIH PUTEVA

1. Izvori finansiranja

Član 15

Finansiranje izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnog puta obezbeđuje se iz:

1) naknada za upotrebu javnog puta;

2) budžeta Republike Srbije;

2) budžeta Grada;

3) finansijskih kredita;

4) ulaganja domaćih i stranih lica;

5) drugih izvora u skladu sa zakonom.

2. Naknada za upotrebu javnog puta

Član 16

Za upotrebu javnog puta plaćaju se naknade, i to:

1) naknada za vanredni prevoz;

2) naknada za postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje na javnom putu odnosno na drugom zemljištu koje koristi upravljač javnog puta;

3) naknada za prekomerno korišćenje javnog puta, njegovog dela ili putnog objekta;

4) naknada za korišćenje delova putnog zemljišta javnog puta;

5) naknada za korišćenje drugog zemljišta koje koristi upravljač javnog puta;

6) naknada za postavljanje vodovoda, kanalizacije, električnih, telefonskih i telegrafskih vodova i sl. na javnom putu;

7) godišnja naknada za korišćenje komercijalnih objekata kojima je omogućen pristup sa javnog puta.

Visina naknade iz stava 1 ovog člana utvrđuje se u skladu sa zakonom.

Sredstva ostvarena od naknade iz stava 1.ovog prihod su budžeta Grada i koriste se za planiranje, projektovanje, izgradnju, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu javnih puteva, za troškove korišćenja i otplatu kredita za navedene namene, kao i za troškove funkcionisanja upravljača puta.

Naknada iz st. 1. tač. 6) ovog člana ne plaća se ako su objekti, uređaji, oprema ili instalacije koji se postavljaju na javnom putu u javnoj svojini Republike Srbije, ili pravnog lica čiji je osnivač Republika Srbija, odnosno u javnoj svojini Grada, ili pravnog lica čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad.

V ZAŠTITA JAVNIH PUTEVA I VANREDNI PREVOZ

1. Zaštita javnih puteva

Član 17

Radi sprečavanja ugrožavanja stabilnosti javnog puta i obezbeđivanja uslova za nesmetano odvijanje saobraćaja i režim saobraćaja na javnom putu:

1) radovi na javnom putu (građenje, odnosno postavljanje linijskog infrastrukturnog objekta na javnom putu, železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, gasovod, toplovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura), mogu se izvoditi ako su za izvođenje tih radova pribavljeni uslovi i rešenje iz čl.14. st. 1. tač. 2. ove odluke;

2) u zaštitnom pojasu pored javnog puta van naselja, zabranjena je izgradnja građevinskih ili drugih objekata, kao i građenje i postavljanje postrojenja, uređaja i instalacija, osim izgradnje saobraćajnih površina pratećih, funkcionalnih, sadržaja javnog puta, kao i postrojenja, uređaja i instalacija koji služe potrebama javnog puta i saobraćaja na javnom putu;

3) izgradnja, odnosno postavljanje, linijskog infrastrukturnog objekta, železničke infrastrukture, elektroenergetskog voda, gasovoda, toplovoda, objekta visinskog prevoza, linijske infrastrukture elektronskih komunikacija, vodovodne i kanalizacione infrastrukture i slično, može se izvoditi u zaštitnom pojasu ako su za izvođenje tih radova pribavljeni uslovi i rešenje iz čl. 14. st. 1. tač. 2. ove odluke, uz nadzor nad izvođenjem tih radova koji obezbeđuje upravljač javnog puta;

4) zabranjeno je podizanje ograda, drveća i zasada pored javnog puta, na način kojim se ometa zahtevana preglednost javnog puta i ugrožava bezbednost saobraćaja;

5) na raskrsnici javnog puta sa drugim putem i na ukrštanju javnog puta sa železničkom prugom u istom nivou, moraju se obezbediti zone zahtevane preglednosti u skladu sa tehničkim uslovima za projektovanje;

6) na rastojanju kojim je određena zahtevana preglednost zabranjeno je podizati zasade, ograde i drveće, ostavljati predmete i materijale, postavljati postrojenja i uređaje, graditi objekte, odnosno vršiti druge radnje, kojima se ometa preglednost javnog puta;

7) infrastrukturne objekte ugrađene, odnosno postavljene u javni put, železničku infrastrukturu, elektroenergetski vod, gasovod, toplovod, objekat visinskog prevoza, linijsku infrastrukturu elektronskih komunikacija, vodovodnu i kanalizacionu infrastrukturu, lica koja upravljaju tim objektima moraju da ih održavaju na način kojim se ne oštećuje javni put, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja ili ne ometa održavanje javnog puta;

8) na mestima na kojima se okupljaju građani u velikom broju ili postoje intenzivni pešački tokovi (sportski stadioni, škole, i sl.) ili na mestima koja se koriste za držanje stoke u većem broju (pašnjaci, ergele i sl.), a koja se nalaze pored javnog puta sa velikom gustinom saobraćajnog toka, neposredni držaoci zemljišta ili objekta dužni su da postavljaju i održavaju odgovarajuću ogradu kojom se to mesto odvaja od javnog puta, ako upravljač javnog puta utvrdi potrebu za njenim postavljanjem i odredi uslove i način postavljanja i održavanja ograde;

9) radi zaštite javnog puta od vode, snežnih lavina i drugih štetnih uticaja, sused javnog puta dužan je da omogući slobodno oticanje vode, postavljanje snegobrana i odlaganje snega sa javnog puta na njegovo zemljište uz naknadu, kao i da omogući prilaz javnom putu ili putnom objektu radi izvođenje radova na održavanju javnog puta ili putnog objekta uz naknadu prouzrokovane štete, u skladu sa zakonom;

10) radi zaštite javnog puta od spiranja i odronjavanja, upravljač javnog puta dužan je, ako priroda zemljišta dopušta, da kosine useka, zaseka i nasipa, kao i putno zemljište osigura hortikulturnim i drugim merama, tako da se ne umanjuje zahtevana preglednost i bezbednost saobraćaja na javnom putu;

11) reklamne table, reklamni panoi, uređaji za obaveštavanje ili oglašavanje mogu se postavljati na opštinskom putu i pored tog puta na udaljenosti od 5 metara, mereno sa spoljne strane od ivice kolovoza;

12) preduzimaju se druge mere, u skladu sa zakonom.

1.1. Širina zaštitnog pojasa

Član 18

Zaštitni pojas sa svake strane javnog puta, van naselja, ima širinu pet metara.

Širina zaštitnog pojasa iz stava 1.ovog člana primenjuje se i u naseljima, osim ako to nije drugačije određeno planskim dokumentom.

1.2. Granica eksproprijacije

Član 19

Granica eksproprijacije za opštinske puteve u izgradnji nalazi se sa svake strane opštinskog puta, mereno sa spoljne strane od granice putnog zemljišta, na minimalnom odstojanju od jedan metar.

1.3. Pojas kontrolisane izgradnje

Član 20

Pojas kontrolisane izgradnje, mereno od granica zaštitnog pojasa opštinskog puta, van naselja je pet metara.

Izgradnja objekata u pojasu kontrolisane izgradnje dozvoljena je na osnovu donetih planskih dokumenata koji obuhvataju taj pojas.

1.4. Saobraćajni priključak na javni put

Član 21

Saobraćajni priključak na javni put gradi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i na osnovu izdatih uslova i rešenja iz čl. 14. st. 1. tač. 1) ove odluke.

Upravljač javnog puta izdaće rešenje iz st. 1. ovog člana ako utvrdi da su kumulativno ispunjeni zakonom propisani uslovi.

Grad je dužan da planskom dokumentacijom smanji broj saobraćajnih priključaka na državni put na najmanji mogući broj.

1.5. Mere zabrane preduzimanja određenih aktivnosti na putu

Član 22

Na javnom putu zabranjeno je:

1) trajno zauzimanje puta, a privremeno zauzeće puta je moguće uz prethodno pribavljenu saglasnost upravljača puta;

2) izvođenje radova na putu koji nisu u vezi sa izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom puta, bez saglasnost upravljača puta;

3) izvođenje radova nosilaca prava službenosti i drugih prava ustanovljenih na putu kojima se oštećuje put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja;

4) ispuštanje voda, otpadnih voda i drugih tečnosti na put;

5) sprečavanje oticanja vode sa puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečavanje daljeg oticanja vode ka njihovim recipijentima;

6) prosipanje, ostavljanje ili bacanje materijala, stvari i smeća na put;

7) zamašćivanje puta mazivima ili drugim sličnim materijalima;

8) postavljanje i korišćenje svetla ili drugih uređaja, odnosno predmeta na putu i pored puta kojim se ometa bezbedno odvijanje saobraćaja na putu;

9) izvođenje poljoprivrednih radova na bankinama, kosinama i putnom zemljištu;

10) vučenje predmeta, materijala, oruđa i drugih vrsta tereta po putu (grede, balvani, grane, kameni blokovi, plugovi, drljače i sl.);

11) spuštanje niz kosine zaseka, useka i nasipa puta, drvene građe, drva za ogrev, kamenja i drugog materijala;

12) paljenje trave i drugog rastinja na putu, kao i otpadnih predmeta i materijala;

13) paljenje trave i drugog rastinja na zemljištu suseda puta, ukoliko se time ugrožava bezbednost odvijanja saobraćaja i umanjuje zahtevana preglednost na putu;

14) kočenje zaprežnih vozila sprečavanjem okretanja točkova;

15) uključivanje vozila na putu i isključivanje sa puta van priključka ili ukrštaja;

16) zaustavljanje ili ostavljanje vozila kojim se ometa korišćenje puta;

17) neregulisano vođenje bujičnih vodotokova koji mogu da oštete put;

18) svako drugo činjenje kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put, umanjuje zahtevana preglednost, ometa odvijanje saobraćaja, odnosno ugrožava bezbedno odvijanje saobraćaja na putu.

1.6. Mere radi sprečavanja oštećenja javnog puta i radi sprečavanja ometanja bezbednog odvijanje saobraćaja, korišćenja javnog puta i režima saobraćaja u zimskom periodu

Član 23

Upravljač javnog puta dužan je da, u skladu sa zakonom:

1) u obavljanju poslova zaštite javnog puta, svakodnevno sprovodi aktivnosti na utvrđivanju zauzeća javnog puta, bespravnog izvođenje radova na javnom putu i u zaštitnom pojasu i svih drugih činjenja kojima se bitno oštećuje ili bi se mogao oštetiti javni put ili ometati bezbedno odvijanje saobraćaja na javnom putu, te da u tim slučajevima, bez odlaganja, podnese Saobraćajnoj inspekciji pisani zahtev koji se zasniva na tačnom i potpunom činjeničnom stanju, radi sprovođenja inspekcijskih mera;

2) kod nadležne organizacione jedinice Gradske uprave pokrene postupak za ograničavanje korišćenja javnog puta, ako je javni put u takvom stanju da: saobraćaj nije moguć ili je moguć saobraćaj samo pojedinih vrsta vozila; saobraćaj pojedinih vrsta vozila može biti štetan za javni put i ako to zahtevaju osnovni razlozi koji se odnose na zaštitu javnog puta i bezbednost saobraćaja; da istovremeno sa pokretanjem postupka za ograničenje korišćenja javnog puta preduzme mere obezbeđenja javnog puta postavljanjem saobraćajne signalizacije; kao i da o preduzetim merama obaveštava ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, a javnost putem sredstava javnog informisanja;

3) najkasnije do 1. oktobra tekuće godine pokreće postupak za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja za period od 1. novembra tekuće kalendarske godine do 1. aprila naredne kalendarske godine, koje donosi nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave najkasnije do 15. oktobra tekuće kalendarske godine;

4) donese plan zimskog održavanja javnih puteva, koji sadrži program aktivnosti na zimskom održavanju sa prikazom lokacija na kojima se vrši postavljanje saobraćajnih znakova, a koji je sastavni deo rešenja iz stava 1.tač. 3) ovog člana;

5) putem sredstava javnog informisanja blagovremeno obavesti učesnike u saobraćaju o izmeni režima saobraćaja na javnim putevima u periodu od 1. novembra tekuće kalendarske godine do 1. aprila naredne kalendarske godine;

6) o postavljenoj saobraćajnoj signalizaciji u skladu sa izmenom režima saobraćaja iz st. 1.tač. 3) ovog člana obavesti ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove i Saobraćajnu inspekciju.

1.7. Opremljenost točkova i gusenica na motornim vozilima koja saobraćaju na javnim putevima

Član 24

Motorna i priključna vozila koja saobraćaju na javnim putevima moraju imati točkove sa pneumaticima.

Izuzetno iz st. 1. ovog člana, vozilo sa gusenicama može saobraćati na javnom putu sa savremenim kolovoznim zastorom ako su gusenice zaštićene oblogom sa ravnim površinama ili drugim odgovarajućim oblogama.

Vozila Vojske Srbije, ne moraju da ispunjavaju uslove iz st. 2. ovog člana, a upravljač javnog puta ima pravo na naknadu štete koja je time prouzrokovana.

Zaprežna vozila ukupne mase do tri tone prilikom učešća u saobraćaju na putu, ne moraju imati točkove sa pneumaticima.

2. Vanredni prevoz

2.1. Dozvola za vršenje vanrednog prevoza

Član 25

Prevoz vozilom, odnosno skupom vozila koja sama ili sa teretom prekoračuju propisima dozvoljeno osovinsko opterećenje, najveću dozvoljenu ukupnu masu, širinu, dužinu ili visinu, smatra se vanrednim prevozom.

Vanredni prevoz može se vršiti na teritoriji Republike Srbije u drumskom saobraćaju, odnosno međunarodnom prevozu u drumskom saobraćaju, na osnovu dozvole koju na zahtev vlasnika, odnosno korisnika vozila, izdaje upravljač javnog puta za svaki pojedinačni prevoz, odnosno više prevoza.

Uslovi koje mora da ispuni podnosilac zahteva za izdavanje dozvole za vanredni prevoz su:

1) da je registrovan u Republici Srbiji;

2) da je prevoznik pravno lice ili preduzetnik, kome je pretežna delatnost drumski prevoz tereta ili obavlja ostale prateće delatnosti u saobraćaju.

Strani prevoznik zahtev za izdavanje dozvole za vanredni prevoz podnosi preko lica iz st. 3. ovog člana.

Dozvolom iz st. 2. ovog člana određuje se način i uslovi prevoza, kao i iznos naknade za vanredni prevoz.

Dozvola za vanredni prevoz izdaje se za više prevoza ili jedan prevoz i jedno vozilo, odnosno skup vozila.

Izuzetno od odredbe st. 6. ovog člana, za vanredne prevoze koji se obavljaju u isto vreme i relaciji sa više vozila, odnosno skupova vozila, upravljač javnog puta može izdati jednu dozvolu, pod uslovom da se vozila kreću u koloni.

Kada je dozvolom za vanredni prevoz uslovljeno da se vanredni prevoz mora obaviti uz pratnju vozila ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, dozvola za vanredni prevoz izdaje se po predhodno pribavljenoj saglasnosti tog ministarstva.

Dozvolu za vanredni prevoz upravljač javnog puta ne može izdati ako tehničko eksploatacione karakteristike javnog puta na kojem se obavlja vanredni prevoz ne omogućavaju bezbedan saobraćaj vozila, odnosno skupa vozila kojim se obavlja vanredni prevoz, kao i svih ostalih učesnika u saobraćaju na tom putu.

2.2. Evidencija o izdatim dozvolama za vršenje vanrednog prevoza

Član 26

Evidenciju o izdatim dozvolama za vanredni prevoz vodi upravljač javnog puta u pisanoj, odnosno elektronskoj formi, u skladu sa zakonom.

Upravljač javnog puta dužan je da na svojoj internet stranici objavljuje evidenciju o izdatim dozvolama za vanredni prevoz, ažuriranu na dnevnom nivou.

2.3. Vanredni prevoz za čije obavljanje se ne izdaje dozvola

Član 27

Vanredni prevoz može se obavljati bez dozvole za vanredni prevoz, u slučaju kada se prevoz obavlja za:

1) potrebe odbrane zemlje;

2) potrebe sprečavanja i otklanjanja posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

3) izvršavanje zadataka iz delokruga ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, odnosno službe za vanredne situacije, ako se vanredni prevoz obavlja pod nadzorom ministarstva nadležnog za poslove odbrane, odnosno ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, odnosno službe za vanredne situacije.

O obavljanju vanrednog prevoza iz st. 1. ovog člana obaveštava se ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove.

2.4. Naknada štete i troškovi praćenja vanrednog prevoza

Član 28

Vanredni prevoz se mora obavljati na propisan način sa uslovima utvrđenim u dozvoli za vanredni prevoz.

Lice koje obavlja vanredni prevoz dužno je da nadoknadi štetu upravljaču javnog puta koja je nastala usled obavljanja vanrednog prevoza na javnom putu.

Kada je dozvolom za vanredni prevoz utvrđeno da se vanredni prevoz mora obavljati uz pratnju vozila ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, troškove praćenja snosi lice koje obavlja vanredni prevoz.

2.5. Kontrola vanrednog prevoza

Član 29

Kontrolu vanrednog prevoza na javnom putu vrši saobraćajni inspektor.

Merenje osovinskih opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila koja saobraćaju na javnom putu vrši upravljač javnog puta uz prisustvo ovlašćenog lica nadležne organizacione jedinice Gradske uprave.

Vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez dozvole iz čl. 25 st. 2. ove odluke, saobraćajni inspektor isključuje iz saobraćaja na javnom putu i određuje mesto parkiranja vozila do pribavljanja dozvole.

Za vreme trajanja isključenja iz saobraćaja zabranjeno je korišćenje vozila koje je u vršenju kontrole isključeno.

Dozvolu za vanredni prevoz upravljač javnog puta ne može izdati ako lice koje obavlja vanredni prevoz nije izmirilo troškove propisane zakonom, a koji su nastali pri predhodno obavljenim vanrednim prevozima.

3. Prekomerna upotreba javnog puta

Član 30

Prekomerna upotreba javnog puta podrazumeva privremeno ili trajno učešće teških teretnih vozila u procentu većem od 50% u odnosu na ukupan broj teretnih vozila na određenom javnom putu ili njegovom delu, koji se obavlja za potrebe lica koje izvodi radove na izgradnji ili rekonstrukciji ili obavlja privrednu delatnost čija priroda zahteva tako izvršene prevoze (eksploatacija kamena, minerala, uglja, drveta i sl.).

Pod teškim teretnim vozilima iz st. 1. ovog člana, smatraju se vozila ukupne mase od 7,5 tona.

Pravna ili fizička lica čije obavljanje privredne delatnosti zahteva prekomernu upotrebu javnog puta teretnim vozilima, plaćaju naknadu za prekomernu upotrebu javnog puta, njegovog dela ili putnog objekta.

4. Uklanjanje ili označavanje stvari, materija ili vozila sa javnog puta

Član 31

Lice koje je vlasnik, odnosno držalac stvari, materija ili vozila sa koga potiču stvari, odnosno materije, koje su se našle na javnom putu i koje mogu oštetiti javni put ili ugroziti bezbednost saobraćaja, dužno je da ih bez odlaganja ukloni ili označi.

Ako lice koje je vlasnik, odnosno držalac stvari, materija ili vozila sa koga potiču stvari odnosno materije, ne postupi na način propisan u st. 1. ovog člana, upravljač javnog puta dužan je da preduzme mere da se stvari, odnosno materije uklone ili označe, u roku koji ne može biti duži od 12 sati.

Troškove uklanjanja stvari i materija sa javnog puta, odnosno njihovo označavanje iz st. 2. ovog člana snosi lice koje je vlasnik, odnosno držalac stvari, materija ili vozila sa koga potiču stvari, odnosno materije koje su se našle na javnom putu.

Uklanjanje stvari i materija sa javnog puta mora biti izvršeno bez nanošenja štete javnom putu.

5. Označavanje i uklanjanje onesposobljenog vozila za dalju vožnju

Član 32

Lice koje je vozač, vlasnik ili držalac onesposobljenog vozila za dalju vožnju na javnom putu, dužno je da radi bezbednog odvijanja saobraćaja, odmah označi vozilo na način određen propisima o bezbednosti saobraćaja i preduzme mere da se vozilo u najkraćem roku, koji ne može biti duži od dva sata, ukloni sa javnog puta.

Ako lice koje je vozač, vlasnik ili držalac onesposobljenog vozila za dalju vožnju na javnom putu, ne postupi na način propisan stavom 1. ovog člana, upravljač javnog puta je dužan da odmah preduzme mere za označavanje, odnosno uklanjanje tog vozila u roku koji ne može biti duži od dva sata od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Troškove uklanjanja vozila sa javnog puta, odnosno njihovo označavanje iz stava 2. ovog člana snosi lice koje je vozač, vlasnik ili držalac onesposobljenog vozila za dalju vožnju na javnom putu.

Uklanjanje vozila sa javnog puta mora biti izvršeno bez nanošenja štete javnom putu.

6. Održavanje sportske, odnosno druge priredbe na javnom putu

Član 33

U slučaju održavanje sportske, odnosno druge priredbe na javnom putu, prema zakonu kojim se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima, a koja zahteva obustavu saobraćaja ili drugu izmenu u režimu saobraćaja, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave donosi rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja, čiji je sastavni deo saobraćajni projekat.

Rešenje iz stava 1. ovog člana donosi se po prethodno pribavljenoj saglasnosti upravljača javnog puta na kojem se održava sportska, odnosno druga priredba na javnom putu i upravljača javnog puta na koji se saobraćaj preusmerava.

Organizator sportske, odnosno druge priredbe snosi troškove postavljanja saobraćajne signalizacije i opreme kojom se vrši obustava saobraćaja ili izmena u režimu saobraćaja, kao i troškove obaveštavanja javnosti i preduzetih mera obezbeđenja.

Rešenje iz stava 1. ovog člana nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave dostavlja organizatoru sportske, odnosno druge priredbe, ministarstvu nadležnom za unutrašnje poslove i upravljaču javnog puta na kojem će se održati sportska ili druga priredba.

7. Obaveštavanje o stanju i prohodnosti puta

Član 34

Upravljač javnog puta dužan je da blagovremeno i na pogodan način obaveštava javnost i korisnike puteva o stanju i prohodnosti, a u slučaju predviđenih ograničenja, odnosno obustava saobraćaja na javnom putu, u roku od 48 sati pre početka primene navedenih mera.

8. Obustava saobraćaja

Član 35

Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave donosi rešenje o obustavi saobraćaja ili obustavi saobraćaja određene vrste vozila na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, na zahte upravljača javnog puta, u sledećim slučajevima:

1) ako se javni put nalazi u takvom stanju da se na njemu ne može odvijati saobraćaj ili se ne može odvijati saobraćaj određene vrste vozila;

2) ako bi učešće određenih kategorija vozila u saobraćaju nanosilo štetu javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) ako to zahteva izvođenje radova na rekonstrukciji i održavanju javnog puta;

4) ako to zahtevaju drugi razlozi zaštite javnog puta i bezbednosti saobraćaja na javnom putu.

Obustava saobraćaja na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, može biti privremena, a obustava saobraćaja za određene vrste vozila na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, može biti privremena ili stalna.

Istovremeno sa pokretanjem postupka iz stava 1. ovog člana, upravljač javnog puta preduzima mere obezbeđenja javnog puta postavljanjem privremene saobraćajne signalizacije i obaveštava ministarstvo unutrašnjih poslova o obustavi saobraćaja iz stava 1. ovog člana i javnost putem sredstava javnog informisanja.

VI ODRŽAVANJE JAVNIH PUTEVA

Vrste održavanja javnih puteva

Član 36

Održavanje javnog puta obuhvata redovno održavanje, rehabilitaciju i urgentno održavanje.

Pri izvođenju radova na održavanju javnog puta upravljač javnog puta dužan je da omogući bezbedno odvijanje saobraćaja.

1. Redovno održavanje javnih puteva

Član 37

Redovno održavanje obuhvata skup aktivnosti, mera i radova, utvrđenih zakonom, koji se preduzimaju tokom dela ili cele kalendarske godine, na putnoj mreži ili na pojedinim deonicama puta, radi održavanja i očuvanja funkcionalne ispravnosti javnog puta, putnih objekata, saobraćajne signalizacije i opreme puta.

Upravljač javnog puta dužan je da izradi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na redovnom održavanju javnog puta.

Upravljač javnog puta nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave podnosi zahtev za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 2. ovog člana.

Upravljač javnog puta postavlja privremenu saobraćajnu signalizaciju i opremu na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave.

Rešenje iz stava 4. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana od dana izdavanja rešenja.

2. Rehabilitacija javnog puta

Član 38

Rehabilitacija javnog puta jeste vrsta održavanja, odnosno izvođenja radova na javnom putu i putnom objektu u granicama putnog zemljišta, utvrđenih zakonom, radi očuvanja karakteristika javnog puta u istom ili približno istom stanju koje je bilo u trenutku njegove izgradnje ili poslednje rekonstrukcije.

Upravljač javnog puta 15 dana pre početka radova obaveštava nadležnu organizacionu jedinicu Gradske uprave o nameri izvođenja radova na rehabilitaciji uz dostavljanje tehničkog opisa i predmera i predračuna radova, kao i zahteva za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat.

Upravljač javnog puta je dužan da obrazuje nezavisnu komisiju koja vrši tehnički pregled izvedenih radova na rehabilitaciji.

Upravljač javnog puta dužan je da nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave dostavi izveštaj o izvedenim radovima na rehabilitaciji javnog puta overen od strane stručnog nadzora sa zapisnikom o izvršenom tehničkom pregledu izvedenih radova, u roku od 30 dana od dana završetka radova.

3. Urgentno održavanje

Član 39

Radovi na urgentnom održavanju javnih puteva obuhvataju radove koji se moraju hitno izvesti radi otklanjanja štetnih posledica nastalim elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, vanrednim nepredviđenim okolnostima i obezbeđivanja prohodnosti puta i bezbednog odvijanja saobraćaja.

Upravljač javnog puta je dužan da u roku od tri dana od početka radova na urgentnom održavanju obavesti Saobraćajnu inspekciju uz priloženi opis uzroka i preduzetih mera.

Ukoliko Saobraćajna inspekcija proceni da obim i vrsta preduzetih radova prevazilazi hitne radove uputiće upravljača puta na primenu odredaba zakona kojima se uređuju poslovi na izgradnji i rekonstrukciji puteva.

Upravljač javnog puta dužan je da obezbedi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zone radova na urgentnom održavanju javnog puta.

Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave, na zahtev upravljača javnog puta, donosi rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja, čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 4. ovog člana.

Rešenje iz stava 5. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana.

Saobraćajna inspekcija može dati obavezujuće naloge za preduzimanje dodatnih mera zaštite zone radova.

4. Režim odvijanja saobraćaja za vreme izvođenja radova na održavanju

Član 40

Radovi na održavanju javnog puta po pravilu se izvode tako da se ne obustavlja saobraćaj na javnom putu.

Ako se radovi iz stava 1. ovog člana ne mogu izvesti bez obustave saobraćaja na javnom putu, na zahtev upravljača javnog puta, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave donosi rešenje o obustavi saobraćaja, po prethodno pribavljenom mišljenju ministarstva unutrašnjih poslova i prethodno pribavljenoj saglasnosti upravljača javnog puta na koji se preusmerava saobraćaj.

Sastavni deo rešenja stava 2. ovog člana je saobraćajni projekat.

U slučaju obustave saobraćaja iz stava 2. ovog člana, upravljač javnog puta na kome je saobraćaj obustavljen, dužan je da putem sredstava javnog informisanja obavesti javnost 48 sati pre početka obustave saobraćaja.

Upravljač javnog puta dužan je da obavesti ministarstvo unutrašnjih poslova o početku izvođenja radova iz čl. 37-39 ove odluke i tehničkom regulisanju saobraćaja za vreme izvođenja tih radova.

VII POSEBNI USLOVI IZGRADNJE I REKONSTRUKCIJE JAVNIH PUTEVA

1. Izgradnja i rekonstrukcija javnih puteva

Član 41

Izgradnja i rekonstrukcija javnog puta vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuju planiranje i izgradnja i u skladu sa zakonom o putevima.

Putni objekti javnog puta moraju se izgraditi tako da širina kolovoza na ili u putnom objektu ne bude manja od širine kolovoza javnog puta van putnog objekta.

2. Obaveštavanje o radovima na izgradnji, odnosno rekonstrukciji javnog puta i obaveza lica koja upravljaju infrastrukturnim objektima ugrađenim u javni put

Član 42

Investitor je dužan da, najmanje osam dana pre početka radova na izgradnji, odnosno rekonstrukciji javnog puta ili putnog objekta, o tome obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja ili na drugi uobičajeni način.

Lica koja upravljaju infrastrukturnim objektima ugrađenim, odnosno postavljenim u javni put, odnosno u putni objekat: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura, usklađuju radove na infrastrukturnim objektima ugrađenim, odnosno postavljenim u javni put, odnosno u putni objekat, sa radovima na rekonstrukciji javnog puta.

Investitor je dužan da, najmanje 30 dana pre početka radova na izgradnji, odnosno rekonstrukciji javnog puta ili putnog objekta, pismenim putem obavesti lica iz stava 2. ovog člana o početku radova.

Lica iz stava 2. ovog člana dužna su da pri rekonstrukciji ili izvođenju drugih radova na javnom putu o svom trošku, a pri izgradnji javnog puta o trošku investitora izgradnje javnog puta, izmeste objekte, postrojenja, uređaje, instalacije i vodove ili ih prilagode nastalim promenama.

U slučaju da lica iz stava 2. ovog člana ne izmeste, odnosno ne prilagode objekte, postrojenja, uređaje, instalacije i vodove do početka izvođenja radova na rekonstrukciji javnog puta ili izvođenju drugih radova na javnom putu, investitor radova na javnom putu ima pravo da izmesti ili prilagodi objekte, postrojenja, uređaje, instalacije i vodove o trošku lica koje upravlja navedenim objektima.

3. Autobusko stajalište

Član 43

Autobusko stajalište na javnom putu, osim ulice, mora se izgraditi van kolovoza javnog puta, osim kada to nije moguće zbog uslova na terenu.

Na državnom putu može se izgraditi autobusko stajalište na zahtev Grada, uz prethodno pribavljanje saglasnosti upravljača državnog puta.

U skladu sa potrebama Grada za izgradnju autobuskih stajališta, upravljač državnog puta prilikom izgradnje ili rekonstrukcije državnog puta utvrđuje lokacije autobuskih stajališta u okviru projektne dokumentacije za navedene puteve.

Grad snosi troškove izrade tehničke dokumentacije i izgradnje autobuskog stajališta iz st. 2. ovog člana.

4. Objekti za zaštitu javnog puta od bujica i snežnih nanosa

Član 44

Upravljač javnog puta dužan je da obezbedi zaštitu javnog puta i saobraćaja na tom putu na mestima podložnim odronjavanju ili izloženim snežnim nanosima, bujicama i jakim vetrovima.

Zaštita iz st. 1. ovog člana obezbeđuje se:

1) izgradnjom stalnih objekata (potporni, obložni, pregradni i vetrobranski zidovi i sl.);

2) sađenjem zaštitnih šumskih pojaseva i drugih zasada na propisanom odstojanju od kolovoza u okviru putnog zemljišta;

3) postavljanjem privremenih naprava (palisade, drvene lese, metalne rešetke i sl.).

VIII POSEBNI ZAHTEVI KOJE JAVNI PUT MORA DA ISPUNI SA ASPEKTA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA

1. Mapiranje rizika, identifikacija i rangiranje opasnih mesta

Član 45

Upravljač javnog puta dužan je da najmanje jednom u periodu od pet godina obezbedi projekte Mapiranje rizika, odnosno projekte identifikacije i rangiranja opasnih mesta (crne tačke) na putevima kojima upravlja.

Za najrizičnija opasna mesta i deonice upravljač javnog puta dužan je da detaljno sagleda probleme bezbednosti saobraćaja i preduzme mere za otklanjanje rizika.

Mapiranje rizika i identifikaciju i rangiranje opasnih mesta sprovodi stručni tim koji je nezavisan od upravljača javnog puta i čiji je najmanje jedan član licencirani revizor, odnosno proveravač, u skladu sa zakonom i pratećim podzakonskim aktom kojim se uređuju putevi.

Nezavisna ocena uticaja puta na saobraćajne nezgode sa poginulim licima

Član 46

U slučaju nastanka saobraćajne nezgode sa poginulim licem, upravljač javnog puta dužan je da obezbedi nezavisnu ocenu doprinosa javnog puta nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode (u daljem tekstu: Nezavisna ocena), u roku od 30 dana od dana prijema izveštaja o saobraćajnoj nezgodi, u skladu sa zakonom.

Nezavisnu ocenu sprovodi stručni tim koji je nezavisan od upravljača javnog puta i čiji je najmanje jedan član licencirani revizor, odnosno proveravač, u skladu sa zakonom i pratećim podzakonskim aktom kojim se uređuju putevi.

Upravljač javnog puta dužan je da dostavi Nezavisnu ocenu Saobraćajnoj inspekciji u roku od 30 dana od dana njenog prijema.

Na osnovu Nezavisne ocene, u kojoj je utvrđeno da je put doprineo nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode, upravljač javnog puta u roku od 60 dana od dana dobijanja Nezavisne ocene preduzima mere radi unapređenja bezbednosti puta i sprečavanja nastanka saobraćajnih nezgoda, odnosno težih posledica saobraćajnih nezgoda.

IX NEKATEGORISANI PUTEVI

1. Nekategorisani putevi

Član 47

Obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje nekategorisanim putevima u naselju, uređuje i obezbeđuje upravljač javnog puta.

Skupština Grada donosi odluku o utvrđivanju nekategorisanih puteva u skladu sa zakonom kojim se uređuje lokalna samouprava i u skladu sa zakonom o putevima.

Finansiranje izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite nekategorisanih puteva obezbeđuje se iz sredstava budžeta Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje finansiranje lokalne samouprave.

2. Mere zabrane

Član 48

Na nekategorisanom putu zabranjeno je bez saglasnosti i odobrenje upravljača:

1) privremeno ili trajno zauzimanje puta;

2) izvođenje radova na putu koji nisu u vezi sa održavanjem i zaštitom puta, izvođenje radova nosilaca prava službenosti i drugih prava ustanovljenih na putu kojima se oštećuje put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja.

Član 49

Na nekategorisanom putu zabranjeno je:

1) ispuštanje vode, otpadnih voda i drugih tečnosti na put;

2) sprečavanje oticanja vode sa puta a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečavanje daljeg oticanja vode;

3) prosipanje, ostavljanje ili bacanje materijala, predmeta i smeća na put;

4) oranje i izvođenje drugih poljoprivrednih radova na putu, bankinama i kosinama;

5) vučenje predmeta, materijala, oruđa i drugih vrsta tereta na putu (grede, balvani, grane, kamenje, plugovi, drljače i dr.);

6) zaustavljanje ili ostavljanje vozila kojim se ometa korišćenje puta;

7) svako činjenje kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put, ili ometati odvijanje saobraćaja na putu.

3. Održavanje i zaštita javnih i nekategorisanih puteva na teritoriji gradske opštine Vranjska Banja

Član 50

Gradskoj opštini Vranjska Banja poverava se organizovanje poslova na ustupanju radova koji se odnose na održavanje javnih i nekategorisanih puteva u naselju na svojoj teritoriji, u skladu sa ovom odlukom.

Obavljanje poslova iz st. 1. ovog člana vrši se u saradnji sa upravljačem javnog puta i nadležnim gradskim organima.

X NADZOR

Član 51

Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave u čijoj nadležnosti su poslovi saobraćaja.

Inspekcijski nadzor vrši saobraćajni inspektor.

Saobraćajni inspektor, u vršenju poslova inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i drugih propisa kojima se uređuje održavanje i zaštita opštinskih puteva, ulica i nekategorisanih puteva ima prava, dužnosti i ovlašćenja republičkog inspektora za državne puteve propisane zakonom.

Komunalno-policijski nadzor vrši Komunalna policija Grada.

U vršenju komunalno-policijskih poslova, komunalni policajac, pored ovlašćenja utvrđenim zakonom, ovlašćen je i da:

1) podnosi prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo;

2) obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti; i

3) izda prekršajni nalog za prekršaje utvrđene ovom odlukom.

Član 52

Saobraćajni inspektor ima pravo i dužnost da proverava:

1) radove na održavanju javnog i nekategorisanog puta, njegovog dela i putnog objekta;

2) tehničku i drugu dokumentaciju za održavanje javnog i nekategorisanog puta, njegovog dela i putnog objekta;

3) stanje javnog i nekategorisanog puta, njegovog dela i putnog objekta;

4) pravilno održavanje javnog i nekategorisanog puta, njegovog dela i putnog objekta u skladu sa tehničkim i drugim propisima i uslovima kojima se osigurava stabilnost puta, njegovog dela i putnog objekta za bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja;

5) uslove odvijanje saobraćaja na javnom i nekategorisanom putu;

6) da li se pravilno i redovno sprovode propisane mere zaštite javnog i nekategorisanog puta;

7) primenu tehničkih propisa, standarda i normi kvaliteta prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju javnog i nekategorisanog puta;

8) da li se vanredni prevoz vrši sa dozvolom, odnosno u skladu sa uslovima propisanim dozvolom:

9) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.

U vršenju kontrole iz čl. 29. ove odluke, saobraćajni inspektor ima pravo da na javnim putevima zaustavlja vozila, osim vozila Vojske Srbije, vozila hitne pomoći i vozila ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove.

Zaustavljanje vozila iz st. 3. ovog člana vrši se isticanjem stop tablice.

Na osnovi stop tablice koju koristi saobraćajni inspektor ispisan je tekst "STOP INSPEKCIJA".

Član 53

U vršenju inspekcijskog nadzora, saobraćajni inspektor je ovlašćen da:

1) zabrani izvršenje radova koji se izvode protivno zakonu i drugim propisima, tehničkim propisima i standardima i normama kvaliteta prilikom izvođenje radova i upotrebe materijala pri održavanju javnog i nekategorisanog puta, njegovog dela i putnog objekta, protivno uslovima odvijanje saobraćaja na javnom putu, njegovom delu i putnom objektu, ili protivno propisanim merama zaštite javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

2) predloži organu nadležnom za tehničko regulisanje saobraćaja obustavu saobraćaja određene kategorije vozila na javnom putu, njegovom delu i putnom objektu;

3) naloži otklanjanje nastalih nedostataka na javnom i nekategorisanom putu, njegovom delu i putnom objektu, usled nepredviđenih i neplaniranih okolnosti kojima se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja;

4) naloži uklanjanje ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala i natpisa podignutih, ostavljenih ili postavljenih suprotno odredbama ove odluke;

5) naloži uklanjanje objekata, cevovoda, vodova, instalacija, natpisa, ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala sa javnog puta, njegovog dela, putnog objekta i putnog zemljišta, osim objekata, cevovoda, vodova i instalacija za koje je ustanovljeno pravo službenosti ili drugo pravo određeno zakonom i ovom odlukom;

6) zabrani radove koji se izvode u neposrednoj blizini javnog puta, njegovog dela i putnog objekta, a koji mogu ugroziti njihovu stabilnost i bezbednost saobraćaja;

7) naloži uklanjanje saobraćajne signalizacije i opreme na javnom putu, koja nije postavljena na osnovu rešenja nadležne organizacione jedinice Gradske uprave;

8) isključi iz saobraćaja na javnom putu vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez dozvole ili protivno uslovima datim u dozvoli za vanredni prevoz;

9) naloži upravljaču javnog puta postavljanje fizičkih prepreka kojima se onemogućava priključenje na javni put, saobraćajnim priključkom ili ukrštanjem puteva, odnosno priključkom prilaznog puta na javni put, do pribavljanje upotrebne dozvole za priključak;

10) naloži uklanjanje stvari, odnosno materija koje su se našle na javnom putu i koje mogu oštetiti javni put ili ugrožavaju bezbednost saobraćaja, kao i onesposobljenog vozila za dalju vožnju kojim se ometa korišćenje javnog puta;

11) preduzme druge radnje u skladu sa zakonom.

Član 54

Protiv rešenja saobraćajnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od petnaest dana od dana dostavljanja.

Žalba se podnosi preko gradskog organa nadležnog za poslove saobraćajne inspekcije.

Žalba izjavljena protiv rešenja iz st. 1. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja kojim se:

1) zabranjuju, odnosno obustavljaju radovi;

2) privremeno obustavlja saobraćaj na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) nalaže otklanjanje nedostataka na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu kojim se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja;

4) nalaže uklanjanje objekata, cevovoda, vodova, instalacija, natpisa, ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala sa javnog puta, njegovog dela, putnog objekta ili putnog zemljišta, osim objekata, cevovoda, vodova i instalacija za koje je ustanovljeno pravo službenosti ili drugo pravo određeno zakonom;

5) isključuje iz saobraćaja na javnom putu vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez dozvole.

XI KAZNENE ODREDBE

Član 55

Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj upravljač javnog puta ako:

1) ne postupi u skladu sa čl. 9. st. 1;

2) održavanje i zaštitu puta ne sprovodi u skladu sa propisima donetim na osnovu zakona (čl. 11. st. 2);

3) ne obezbedi upravljanje saobraćajem na javnom putu u skladu sa propisima kojima se uređuje bezbednost saobraćaja na javnom putu (čl. 12);

4) ne označava i ne vodi evidenciju o javnim putevima (čl. 13);

5) ne odlučuje po zahtevima u skladu sa čl. 14. st. 3);

6) ne vodi evidenciju, odnosno ne postupa u skladu sa čl. 14. st. 5 i 6;

7) ne obezbedi nadzor izvođenja radova na izgradnji objekata i postavljanje postrojenja, uređaja i instalacija u smislu čl. 17. st. 1 tač.3);

8) radi zaštite javnog puta od spiranja i odronjavanja ne postupi u skladu sa čl. 17. st. 1. tač. 10);

9) rešenja izdaje protivno čl. 21. st. 2;

10) postupa protivno čl. 23;

11) dozvolu za vanredni prevoz izdaje protivno čl. 25. st. 9;

12) ne vodi evidenciju o izdatim dozvolama i ne objavljuje je u skladu sa čl. 26;

13) izdaje dozvolu za vanredni prevoz protivno čl. 29. st. 5;

14) ne postupi u skladu sa čl. 31. st. 2;

15) ne postupi u skladu sa čl. 32. st. 2;

16) ne obaveštava javnost i korisnike puteva o stanju i prohodnosti puteva (čl. 34);

17) ne podnese zahtev za obustavu saobraćaja u slučajevima iz čl. 35. st. 1;

18) ne preduzme mere obezbeđenja javnog puta postavljanjem privremene saobraćajne signalizacije (čl. 35. st. 3);

19) prilikom izvođenja radova na održavanju javnog puta ne omogući bezbedno odvijanje saobraćaja (čl. 36. st. 2);

20) ne postupi u skladu sa čl. 37;

21) ne postupi u skladu sa čl. 38;

22) ne postupi u skladu sa čl. 39;

23) ne obavesti javnost o obustavi saobraćaja u skladu sa čl. 40. st. 4:

24) ne obavesti MUP o početku izvođenja radova u skladu sa čl. 40 st. 5;

25) ne obezbedi zaštitu javnog puta i saobraćaja na tom putu na mestima podložnim odronjavanju ili izloženim snežnim nanosima, bujicama i jakim vetrovima (čl. 44);

26) ne postupi u skladu sa čl. 45;

27) ne postupi u skladu sa čl. 46;

28) ne postupi po rešenju saobraćajnog inspektora.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.

Član 56

Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1) izvodi radove na javnom putu a za izvođenje tih radova nije pribavio propisane uslove i rešenje (čl. 17. st. 1. tač. 1);

2) u zaštitnom pojasu pored javnog puta van naselja izvodi radove na izgradnji objekata čija je izgradnja zabranjena (čl. 17. st. 1. tač. 2);

3) izvodi radove u zaštitnom pojasu a za izvođenje tih radova nije pribavio propisane uslove i rešenje (čl. 17. st. 1. tač. 3);

4) podiže ograde, drveća i zasade pored javnog puta na način kojim se ometa zahtevana preglednost javnog puta (čl. 17. st. 1. tač. 4);

5) u zoni zahtevane preglednosti raskrsnica javnog puta podiže zasade, ograde i drveće, ostavlja predmete i materijale, postavlja postrojenja i uređaje, gradi objekte, odnosno vrši druge radnje kojima se ometa preglednost javnog puta (čl. 17. st. 1. tač. 6);

6) ne održava objekte na način kojim se ne oštećuje javni put, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja ili ne ometa održavanje javnog puta (čl. 17. st. 1. tač. 7);

7) ne postavlja i ne održava ogradu u skladu sa čl. 17. st. 1. tač. 8);

8) ne omogući slobodno oticanje vode, postavljanje snegobrana i odlaganje snega sa javnog puta, odnosno ne omogući prilaz javnom putu ili putnom objektu radi održavanja javnog puta, odnosno putnog objekta (čl. 17. st. 1. tač. 9);

9) reklamne table, reklamne panoe, uređaje za obaveštenje ili oglašavanje ne postavlja u skladu sa čl. 17. st. 1. tač. 11;

10) saobraćajni priključak na javni put gradi protivno čl. 21. st. 1;

11) trajno ili privremeno zauzima put bez predhodno pribavljene saglasnosti upravljača puta (čl. 22. st. 1. tač. 1);

12) izvodi radove na putu protivno čl. 22. st. 1. tač. 2;

13) izvodi radove na javnom putu kojima se oštećuje put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja (čl. 22. st. 1. tač. 3);

14) ispušta vodu, otpadnu vodu i druge tečnosti na javni put (čl. 22. st. 1. tač. 4);

15) sprečava oticanje vode sa javnog puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečava dalje oticanja vode ka njihovim recipijentima (čl. 22. st. 1. tač. 5);

16) prosipa, ostavlja ili baca materijal, stvari i smeća na put (čl. 22. st. 1. tač. 6);

17) zamašćuje put mazivima ili drugim sličnim materijalima (čl. 22. st. 1. tač. 7);

18) postavlja i koristi svetla ili druge uređaje, odnosno predmete na putu i pored puta kojim se ometa bezbedno odvijanje saobraćaja na putu (čl. 22. st. 1. tač. 8);

19) izvodi poljoprivredne radove na bankinama, kosinama i putnom zemljištu (čl. 22. st. 1. tač. 9);

20) vuče predmete, materijale, oruđa i drugih vrsta tereta po putu (čl. 22. st. 1. tač. 10);

21) spušta niz kosine zaseka, useka i nasipa puta, drvenu građu, drva za ogrev, kamenja i drugi materijal (čl. 22. st. 1. tač. 11);

22) pali travu i drugo rastinje na putu, kao i otpadnih predmeta i materijala (čl. 41. st. 1. tač. 12);

23) pali travu i drugo rastinje na zemljištu suseda puta, i time ugrožava bezbednost odvijanja saobraćaja i umanjuje zahtevanu preglednost na putu (čl. 22. st. 1. tač. 13);

24) koči zaprežno vozilo sprečavanjem okretanja točkova (čl. 22. st. 1. tač. 14);

25) uključuje vozilo na put i isključuje sa puta van priključka ili ukrštaja (čl. 22. st. 1. tač. 15);

26) zaustavlja ili ostavlja vozilo kojim se ometa korišćenje puta (čl. 22. st. 1. tač. 16);

27) neregulisano vodi bujične vodotokove koji mogu da oštete put (čl. 22. st. 1. tač. 17);

28) preduzima radnje kojima se oštećuje, odnosno kojima bi se mogao oštetiti put, umanjuje zahtevana preglednost, ometa odvijanje saobraćaja, odnosno ugrožava bezbedno odvijanje saobraćaja na putu (čl. 22. st. 1. tač. 18);

29) na javnom putu saobraća motornim i priključnim vozilom koja nemaju točkove sa pneumaticima (čl. 24. st. 1);

30) obavlja vanredni prevoz bez dozvole upravljača javnog puta (čl. 25. st. 2.);

31) obavlja vanredni prevoz protivno čl. 25. st. 7;

32) obavlja vanredni prevoz bez dozvole protivno čl. 27;

33) vanredni prevoz obavlja suprotno uslovima utvrđenim u dozvoli za vanredni prevoz (čl. 28. st. 1.);

34) za vreme trajanja isključenja iz saobraćaja, koristi vozilo koje je u vršenju kontrole isključeno (čl. 29. st. 4.);

35) bez odlaganja ne označi ili ukloni sa javnog puta stvari, materije ili vozila sa koga potiču stvari, odnosno materije koje su se našle na javnom putu i mogu ugroziti javni put (čl. 31. st. 1.);

36) ne označi i ne preduzme mere da se ukloni sa javnog puta onesposobljeno vozilo za dalju vožnju na javnom putu(čl. 32. st. 1.);

37) održavanje sportske, odnosno druge priredbe na javnom putu vrši protivno čl. 33;

38) ne postupa u skladu sa čl. 42;

39) postupa protivno čl. 48;

40) postupa protivno čl. 49;

41) ne postupi po rešenju saobraćajnog inspektora.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 25.000, dinara kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 75.000, dinara kazniće se preduzetnik.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 20.000, dinara kazniće se fizičko lice.

Član 57

Novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane ovom odlukom, po prekršajnim nalozima Saobraćajne inspekcije, uplaćuju se na uplatni račun broj: 840-743341843-40, sa pozivom na broj modela 97 47 114 "Prihodi od novčanih kazni izrečenih u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom Skupštine grada", kod Uprave za javna plaćanja u Vranju.

Novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane ovom odlukom, po prekršajnim nalozima Komunalne policije, uplaćuju se na uplatni račun broj: 840-743342843-47, sa pozivom na broj modela 97 47 114 "Prihodi od novčanih kazni za prekršaje po prekršajnom nalogu", kod Uprave za javna plaćanja u Vranju.

Sredstva od novčanih kazni iz stava 1 i 2 ovog člana prihod su budžeta Grada.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 58

Skupština Grada doneće odluku o utvrđivanju nekategorisanih puteva u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 59

Javni putevi, sa pripadajućim objektima i zemljištem, na kojem su izgrađeni do dana stupanja na snagu Zakona o putevima ("Službeni glasnik RS", broj 41/18), upisaće se u javne knjige o evidenciji prava na nepokretnostima, kao javna svojina Grada, u skladu sa zakonom.

Član 60

Skupština Grada, posebnom odlukom, odrediće pravac i granice javnog puta u naselju u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 61

Na pitanja koja nisu propisana ovom odlukom primenjuju se odredbe zakona i pratećih podzakonskih akata kojima se uređuju putevi, kao i planiranje i izgradnja, održavanje i zaštita puteva.

Član 62

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnim i nekategorisanim putevima na teritoriji grada Vranja ("Službeni glasnik grada Vranja", broj 27/2017).

Član 63

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".