PRAVILNIK
O POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI SPORTA

("Sl. glasnik RS", br. 9/2019)

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti sporta.

Posebni elementi za procenu rizika

Član 2

Stepen rizika jeste proizvod težine štetnih posledica i verovatnoće nastanka štetnih posledica.

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica, koja proizilazi iz vrste sportske aktivnosti ili delatnosti koju nadzirani subjekat obavlja i obima štetnih posledica, koji zavisi od broja lica koji učestvuju u obavljanju konkretne vrste sportske aktivnosti ili delatnosti, u okviru nadziranog subjekta.

Procena rizika nadziranog subjekta određuje se na osnovu posebnih elemenata, i to polazeći:

1) od vrste sportske aktivnosti ili delatnosti nadziranog subjekta;

2) od ispunjenosti uslova za obavljanje sportskih aktivnosti i delatnosti;

3) od broja predstavki zainteresovane javnosti na rad nadziranog subjekta;

4) od dostignutog nivoa usklađenosti obavljanja sportske aktivnosti ili delatnosti nadziranog subjekta sa Zakonom o sportu ("Službeni glasnik RS", broj 10/16) i propisa donetih na osnovu ovog zakona;

5) od postupanja nadziranog subjekta prema naloženim merama.

Kod novoosnovanih sportskih subjekata (subjekti koji su osnovani i počeli sa obavljanjem sportske aktivnosti ili delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod sportskih subjekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor, utvrđuje se kao pretpostavka srednji stepen rizika.

Pregled posebnih elemenata za procenu rizika i matrica rizika u oblasti sporta (Prilog), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor

Član 3

Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost konkretna i kolika je jačina štetnih posledica po učesnike u sportskim aktivnostima, ili delatnostima i šta nadzirani sportski subjekat čini da spreči nastanak konkretne štete, ili da je otkloni ili umanji, da li je sposoban da to uradi, odnosno u kojoj meri to čini i može, da li postoji osnov sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo, koja težina dela je u pitanju i koliko iznosi zaprećena kazna.

Procena rizika koji proizlazi iz podnete predstavke, odnosno inicijative za pokretanje vanrednog inspekcijskog nadzora vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost konkretna i kolika je jačina štetnih posledica po korisnike usluga.

Neposredna procena rizika

Član 4

Incident kod nadziranog sportskog subjekta, koji je za posledicu imao ozbiljno ugrožavanje prava i zdravlja učesnika u sportskim aktivnostima ili delatnostima, neposredno povlači kritičan rizik tog sportskog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.

Isto dejstvo ima i osnov sumnje da nadzirani sportski subjekat ima svojstvo neregistrovanog sportskog subjekta.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika

Član 5

Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog sportskog subjekta i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.

Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora, u zavisnosti od procenjenog rizika je sledeća:

1) kritičan rizik - tri inspekcijska nadzora u toku godine;

2) visok rizik - dva inspekcijska nadzora u toku godine;

3) srednji rizik - jedan inspekcijski nadzor u toku godine;

4) nizak rizik - jedan inspekcijski nadzor u toku dve godine.

Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti sporta

Član 6

Operativni planovi inspekcijskog nadzora, sačinjavaju se na osnovu obaveznih elemenata plana i posebnih elemenata koji aktivnosti sportske inspekcije usmeravaju prvenstveno prema:

1) nadziranim sportskim subjektima sa visokim stepenom rizika i verovatnoće nastanka štetnih posledica;

2) nadziranim sportskim subjektima kod kojih je inspekcijskim nadzorom u prethodne dve kalendarske godine utvrđen visok rizik;

3) nadziranim sportskim subjektima kod kojih je konstatovan povećan broj nepravilnosti u prethodnoj godini;

4) nadziranim sportskim subjektima kod kojih u prethodnoj kalendarskoj godini nije vršen nadzor, u skladu sa procenom rizika.

Završna odredba

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog

PREGLED POSEBNIH ELEMENATA ZA PROCENU RIZIKA I MATRICA RIZIKA U OBLASTI SPORTA

I. Posebni elementi za procenu rizika

1. Posebni elementi za procenu prirode štetne posledice

Delatnost

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

Nadležni nacionalni granski sportski savezi

izrazito velika

5

Organizacije koje se takmiče u profesionalnim sportskim ligama

izrazito velika

5

Sportska privredna društva i ustanove

velika

4

Sportske organizacije koje se bave stručnim osposobljavanjem

velika

4

Jedinice lokalne samouprave - kontrola izdvajanja i korišćenja sredstava iz budžeta za sportske namene

srednja

3

Kontrola obavljanja poverenih poslova od strane sportskih inspektora u jedinicama lokalne samouprave i AP Vojvodina

srednja

3

2. Posebni elementi za procenu obima štetnih posledica

Ukupan broj lica koja koriste usluge ili ostvaruju određena prava u nadziranom subjektu ili u vezi sa njim

Broj lica

Opis štetne posledice

Numerička vrednost

1-10

zanemarljiva

1

11-50

mala

2

51-100

srednja

3

101-150

velika

4

preko 150

izrazito velika

5

3. Težina štetnih posledica

Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5, sa prikazom raspona bodova.

Težina štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

zanemarljiva

1, 2

1

mala

3, 4, 5

2

srednja

6, 8, 9

3

velika

10, 12, 15, 16

4

izrazito velika

20, 25

5

4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica

1) Rizik utvrđen u prethodnom nadzoru

Stepen rizika iz prethodnog nadzora

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

neznatan

zanemarljiva

1

nizak

mala

2

srednji

srednja

3

visok

velika

4

kritičan

izrazito velika

5

2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u savetodavnim posetama i inspekcijskim nadzorima u prethodne dve godine

Postupanje

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo naloženih mera

zanemarljiva

1

Savetodavne posete - postupio po preporuci

mala

2

Izvršenje izrečenih mera

srednja

3

Rešenje o zabrani rada, prekršajni nalog, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka

velika

4

Privredni prestup, krivična prijava

izrazito velika

5

3) Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika

Postupanje

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo naloženih mera

zanemarljiva

1

Dobrovoljno izvršenje mera naloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru

mala

2

Dobrovoljno izvršenje mera izrečenih rešenjem

srednja

3

Upravno izvršenje izrečenih mera

velika

4

Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i privrednog prestupa

izrazito velika

5

Krivična prijava

izrazito velika

5

4) Broj i struktura predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast

U poslednjih godinu dana:

Opis verovatnoće

Numerička vrednost

Nije bilo predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast

zanemarljiva

1

Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosila fizička lica (građani)

mala

2

Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili sportski savezi, sportska privredna društva, organizacije i/ili ustanove

velika

4

Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i drugi subjekti sa javnim ovlašćenjima

velika

4

 

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Raspon bodova

Numerička vrednost

zanemarljiva

1-4

1

mala

5-8

2

srednja

9-27

3

velika

28-64

4

izrazito velika

65-125

5

II. Matrica rizika i metod za procenu rizika

Ovde je prikazana metoda 5 x 5 (Tabela 1).

Za primenu ove metode potrebno je za svakog poslodavca (koji se analizira primenom metode) utvrditi:

- verovatnoću nastanka štetnih posledica i

- težinu mogućih štetnih posledica.

Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.

Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).

Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika

Verovatnoća nastanka štetnih posledica

Težina štetnih posledica

1

2

3

4

5

zanemarljiva

1

1

2

3

4

5

mala

2

2

4

6

8

10

srednja

3

3

6

9

12

15

velika

4

4

8

12

16

20

izrazito velika

5

5

10

15

20

25

Tabela 2: Stepen rizika

Brojčana vrednost rizika

Kvalitativni opis rizika

1, 2

neznatan

3, 4, 5

nizak

6, 8, 9

srednji

10, 12, 15, 16

visok

20, 25

kritičan