PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI SPORTA("Sl. glasnik RS", br. 9/2019) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti sporta.
Posebni elementi za procenu rizika
Stepen rizika jeste proizvod težine štetnih posledica i verovatnoće nastanka štetnih posledica.
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica, koja proizilazi iz vrste sportske aktivnosti ili delatnosti koju nadzirani subjekat obavlja i obima štetnih posledica, koji zavisi od broja lica koji učestvuju u obavljanju konkretne vrste sportske aktivnosti ili delatnosti, u okviru nadziranog subjekta.
Procena rizika nadziranog subjekta određuje se na osnovu posebnih elemenata, i to polazeći:
1) od vrste sportske aktivnosti ili delatnosti nadziranog subjekta;
2) od ispunjenosti uslova za obavljanje sportskih aktivnosti i delatnosti;
3) od broja predstavki zainteresovane javnosti na rad nadziranog subjekta;
4) od dostignutog nivoa usklađenosti obavljanja sportske aktivnosti ili delatnosti nadziranog subjekta sa Zakonom o sportu ("Službeni glasnik RS", broj 10/16) i propisa donetih na osnovu ovog zakona;
5) od postupanja nadziranog subjekta prema naloženim merama.
Kod novoosnovanih sportskih subjekata (subjekti koji su osnovani i počeli sa obavljanjem sportske aktivnosti ili delatnosti u poslednjih godinu dana), kao i kod sportskih subjekata kod kojih u prethodnom periodu nije vršen inspekcijski nadzor, utvrđuje se kao pretpostavka srednji stepen rizika.
Pregled posebnih elemenata za procenu rizika i matrica rizika u oblasti sporta (Prilog), odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor
Procena rizika za vanredni inspekcijski nadzor vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost konkretna i kolika je jačina štetnih posledica po učesnike u sportskim aktivnostima, ili delatnostima i šta nadzirani sportski subjekat čini da spreči nastanak konkretne štete, ili da je otkloni ili umanji, da li je sposoban da to uradi, odnosno u kojoj meri to čini i može, da li postoji osnov sumnje da je izvršen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo, koja težina dela je u pitanju i koliko iznosi zaprećena kazna.
Procena rizika koji proizlazi iz podnete predstavke, odnosno inicijative za pokretanje vanrednog inspekcijskog nadzora vrši se na osnovu kriterijuma za procenu rizika za redovan inspekcijski nadzor i ocene koliko je opasnost konkretna i kolika je jačina štetnih posledica po korisnike usluga.
Incident kod nadziranog sportskog subjekta, koji je za posledicu imao ozbiljno ugrožavanje prava i zdravlja učesnika u sportskim aktivnostima ili delatnostima, neposredno povlači kritičan rizik tog sportskog subjekta, bez upuštanja u dalju procenu rizika na osnovu ostalih kriterijuma i elemenata.
Isto dejstvo ima i osnov sumnje da nadzirani sportski subjekat ima svojstvo neregistrovanog sportskog subjekta.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika
Na osnovu procene rizika određuje se stepen rizika kod nadziranog sportskog subjekta i utvrđuje učestalost sprovođenja inspekcijskog nadzora.
Učestalost vršenja inspekcijskog nadzora, u zavisnosti od procenjenog rizika je sledeća:
1) kritičan rizik - tri inspekcijska nadzora u toku godine;
2) visok rizik - dva inspekcijska nadzora u toku godine;
3) srednji rizik - jedan inspekcijski nadzor u toku godine;
4) nizak rizik - jedan inspekcijski nadzor u toku dve godine.
Posebni elementi plana inspekcijskog nadzora u oblasti sporta
Operativni planovi inspekcijskog nadzora, sačinjavaju se na osnovu obaveznih elemenata plana i posebnih elemenata koji aktivnosti sportske inspekcije usmeravaju prvenstveno prema:
1) nadziranim sportskim subjektima sa visokim stepenom rizika i verovatnoće nastanka štetnih posledica;
2) nadziranim sportskim subjektima kod kojih je inspekcijskim nadzorom u prethodne dve kalendarske godine utvrđen visok rizik;
3) nadziranim sportskim subjektima kod kojih je konstatovan povećan broj nepravilnosti u prethodnoj godini;
4) nadziranim sportskim subjektima kod kojih u prethodnoj kalendarskoj godini nije vršen nadzor, u skladu sa procenom rizika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH ELEMENATA ZA PROCENU RIZIKA I MATRICA RIZIKA U OBLASTI SPORTA
I. Posebni elementi za procenu rizika
1. Posebni elementi za procenu prirode štetne posledice
Delatnost |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Nadležni nacionalni granski sportski savezi |
izrazito velika |
5 |
Organizacije koje se takmiče u profesionalnim sportskim ligama |
izrazito velika |
5 |
Sportska privredna društva i ustanove |
velika |
4 |
Sportske organizacije koje se bave stručnim osposobljavanjem |
velika |
4 |
Jedinice lokalne samouprave - kontrola izdvajanja i korišćenja sredstava iz budžeta za sportske namene |
srednja |
3 |
Kontrola obavljanja poverenih poslova od strane sportskih inspektora u jedinicama lokalne samouprave i AP Vojvodina |
srednja |
3 |
2. Posebni elementi za procenu obima štetnih posledica
Ukupan broj lica koja koriste usluge ili ostvaruju određena prava u nadziranom subjektu ili u vezi sa njim |
||
Broj lica |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
1-10 |
zanemarljiva |
1 |
11-50 |
mala |
2 |
51-100 |
srednja |
3 |
101-150 |
velika |
4 |
preko 150 |
izrazito velika |
5 |
3. Težina štetnih posledica
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5, sa prikazom raspona bodova.
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
zanemarljiva |
1, 2 |
1 |
mala |
3, 4, 5 |
2 |
srednja |
6, 8, 9 |
3 |
velika |
10, 12, 15, 16 |
4 |
izrazito velika |
20, 25 |
5 |
4. Verovatnoća nastanka štetnih posledica
1) Rizik utvrđen u prethodnom nadzoru |
||
Stepen rizika iz prethodnog nadzora |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
neznatan |
zanemarljiva |
1 |
nizak |
mala |
2 |
srednji |
srednja |
3 |
visok |
velika |
4 |
kritičan |
izrazito velika |
5 |
2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u savetodavnim posetama i inspekcijskim nadzorima u prethodne dve godine |
||
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo naloženih mera |
zanemarljiva |
1 |
Savetodavne posete - postupio po preporuci |
mala |
2 |
Izvršenje izrečenih mera |
srednja |
3 |
Rešenje o zabrani rada, prekršajni nalog, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka |
velika |
4 |
Privredni prestup, krivična prijava |
izrazito velika |
5 |
3) Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika |
||
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo naloženih mera |
zanemarljiva |
1 |
Dobrovoljno izvršenje mera naloženih zapisnikom o inspekcijskom nadzoru |
mala |
2 |
Dobrovoljno izvršenje mera izrečenih rešenjem |
srednja |
3 |
Upravno izvršenje izrečenih mera |
velika |
4 |
Rešenje o zabrani rada, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i privrednog prestupa |
izrazito velika |
5 |
Krivična prijava |
izrazito velika |
5 |
4) Broj i struktura predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast |
||
U poslednjih godinu dana: |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo predstavki koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast |
zanemarljiva |
1 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosila fizička lica (građani) |
mala |
2 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili sportski savezi, sportska privredna društva, organizacije i/ili ustanove |
velika |
4 |
Predstavke koje se odnose na određenu oblast, odnosno podoblast pretežno su podnosili državni organi, organi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i drugi subjekti sa javnim ovlašćenjima |
velika |
4 |
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
zanemarljiva |
1-4 |
1 |
mala |
5-8 |
2 |
srednja |
9-27 |
3 |
velika |
28-64 |
4 |
izrazito velika |
65-125 |
5 |
II. Matrica rizika i metod za procenu rizika
Ovde je prikazana metoda 5 x 5 (Tabela 1).
Za primenu ove metode potrebno je za svakog poslodavca (koji se analizira primenom metode) utvrditi:
- verovatnoću nastanka štetnih posledica i
- težinu mogućih štetnih posledica.
Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, na osnovu Tabele 2. utvrđuje se stepen rizika (odrediti stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5 x 5 - matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
zanemarljiva |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
mala |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
velika |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
izrazito velika |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1, 2 |
neznatan |
3, 4, 5 |
nizak |
6, 8, 9 |
srednji |
10, 12, 15, 16 |
visok |
20, 25 |
kritičan |