ODLUKA
O JAVNOJ RASPRAVI

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 14/2018)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet odluke

Član 1

Ovom odlukom bliže se uređuju način i postupak organizovanja, sprovođenje i trajanje javne rasprave u postupku donošenja propisa i drugih opštih akata, iz nadležnosti Grada Požarevca (u daljem tekstu: Grad).

Pojam javne rasprave

Član 2

Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana u postupku pripreme određenog akta.

Javna rasprava sprovodi se o nacrtu akta (statuta, odluke i drugog akta u pripremi), ako ovom odlukom nije drugačije predviđeno, a može se sprovesti i ranije na predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta koji je predmet javne rasprave.

Javna rasprava obavezno podrazumeva:

1) pribavljanje predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi i

2) organizovanje najmanje jednog otvorenog sastanka predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja, ukoliko je reč o obaveznoj javnoj raspravi (u daljem tekstu: otvoreni sastanak).

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova Grada obezbedi učešće u javnoj raspravi.

Otvoreni sastanak se organizuje u sedištu Grada.

O pitanjima koja su od značaja za celu zajednicu, javna rasprava se organizuje za celu teritoriju Grada, a u slučaju da se javna rasprava sprovodi o pitanju od interesa za građane sa dela teritorije ili za određenu kategoriju građana, javna rasprava se može organizovati samo za taj deo, odnosno u okviru te kategorije građana.

Vreme trajanja javne rasprave

Član 3

Javna rasprava traje najmanje sedam, a najviše 30 dana.

Vreme trajanja javne rasprave utvrđuje organ nadležan za njeno organizovanje i sprovođenje.

Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi propisa

Član 4

Organ Grada nadležan za pripremu propisa dužan je da na internet prezentaciji Grada i na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koji donosi Skupština Grada.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana, objavljuje se u roku od sedam dana od dana početka izrade tog propisa.

Vrste javnih rasprava

Član 5

Javna rasprava može biti: obavezna javna rasprava i fakultativna javna rasprava.

Obavezna javna rasprava je javna rasprava koja se obavezno sprovodi u postupku pripreme akata utvrđenih ovom odlukom u skladu sa zakonom, odnosno Statutom.

Fakultativna javna rasprava je javna rasprava koja se može sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine Grada, pod uslovima i po postupku predviđenom ovom odlukom, u skladu sa Statutom.

II OBAVEZNA JAVNA RASPRAVA

Kada se sprovodi obavezna javna rasprava

Član 6

Javna rasprava obavezno se organizuje i sprovodi:

1) u postupku pripreme Statuta Grada;

2) u postupku pripreme budžeta Grada (u delu planiranja investicija);

3) u postupku pripreme strateških planova razvoja;

4) u postupku pripreme dokumenata javnih politika Grada;

5) u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;

6) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova i

7) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i Statutom Grada.

Organizovanje i sprovođenje obavezne javne rasprave

Član 7

Obaveznu javnu raspravu organizuje i sprovodi Gradsko veće Grada Požarevca (u daljem tekstu: Gradsko veće), na način i u vreme koje predloži organ nadležan za utvrđivanje, odnosno za pripremu nacrta akta.

Obavezna javna rasprava sprovodi se na način i po postupku propisanom ovom odlukom za javnu raspravu o nacrtu opšteg akta, ako ovom odlukom nije drugačije predviđeno.

1. Javna rasprava u postupku pripreme Statuta Grada

Javna rasprava o nacrtu Statuta Grada, odnosno odluke o promeni Statuta Grada

Član 8

U postupku donošenja novog ili promene postojećeg Statuta Grada, javna rasprava se sprovodi o nacrtu Statuta Grada, odnosno nacrtu odluke o promeni Statuta Grada.

Organ nadležan za pripremu nacrta Statuta, odnosno nacrta odluke o promeni Statuta, dužan je da uz obaveštenje iz člana 4. ove odluke objavi i obrazloženje nacrta Statuta.

Javna rasprava o nacrtu akta o pristupanju izradi ili promeni Statuta Grada

Član 9

Ako se Statutom, odnosno odlukom o promeni Statuta Grada obrazuju gradske opštine, odnosno menja broj ili područje postojećih gradskih opština, javna rasprava obavezno se sprovodi i o nacrtu akta (odluka, zaključak) o pristupanju izradi, odnosno promeni Statuta Grada koji donosi Skupština Grada.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana, obavezno se objavljuje i predlog za donošenje, odnosno promenu Statuta, sa obrazloženjem.

Javna rasprava iz stava 1. ovog člana sprovodi se na isti način kao i javna rasprava o nacrtu Statuta, odnosno nacrtu odluke o promeni Statuta.

Kada se ne mora sprovesti javna rasprava

Član 10

Ako se promena Statuta predlaže samo radi usklađivanja sa zakonom koje se vrši putem preuzimanja preciznih zakonskih rešenja, Skupština Grada može aktom o pristupanju promeni Statuta odlučiti da se javna rasprava ne sprovede, ako zakonom nije drugačije predviđeno.

2. Javna rasprava u postupku pripreme budžeta Grada

Kada se sprovodi javna rasprava

Član 11

U postupku pripreme budžeta, javna rasprava se sprovodi o:

1) nacrtu plana investicija u odluci o budžetu Grada i

2) nacrtu odluke o budžetu Grada.

Javna rasprava o nacrtu plana investicija u odluci o budžetu Grada

Član 12

Direktni korisnik budžeta, kao ovlašćeni predlagač kapitalnog projekta u smislu zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak pripreme budžeta, može odlučiti da o predlozima ideja za kapitalne projekte iz svoje nadležnosti, konsultuje građane putem javne ankete, odnosno drugog oblika konsultovanja.

Uz poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta plana objavljuju se i informacije o rezultatima konsultacija ukoliko su prethodno sprovedene u skladu sa stavom 1. ovog člana.

Prilikom utvrđivanja predloga kapitalnih projekata za uključivanje u predlog finansijskog plana i revidirani plan javnih investicija, direktni korisnik budžeta, odnosno organ nadležan za finansije i Gradsko veće, vodiće računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.

Javna rasprava o nacrtu odluke o budžetu Grada

Član 13

Javna rasprava o nacrtu odluke o budžetu Grada sprovodi se po propisima kojima se uređuje budžetski sistem.

3. Javna rasprava u postupku pripreme planskih dokumenata Grada

Kada se sprovodi javna rasprava

Član 14

Javna rasprava se sprovodi u postupku pripreme:

1) Plana razvoja Grada,

2) Dokumenta javne politike (strategija, program, koncept politike i akcioni plan).

Javna rasprava u pripremi Plana razvoja

Član 15

Javna rasprava u pripremi Plana razvoja Grada sprovodi se po postupku propisanom posebnom odlukom Skupštine Grada kojom se bliže određuje sadržina i postupak donošenja Plana razvoja i u skladu sa propisom Vlade Republike Srbije kojim se utvrđuju obavezni elementi plana razvoja.

Objavljivanje otpočinjanja rada na dokumentu javne politike

Član 16

Organ nadležan za pripremu dokumenta javne politike je dužan da na internet prezentaciji Grada, odnosno na drugi primeren način, obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi dokumenta javne politike koji donosi Skupština Grada, u roku od sedam radnih dana od dana početka izrade tog dokumenta.

Konsultacije u pripremi dokumenata javne politike

Član 17

Organ nadležan za pripremu dokumenta javne politike je dužan da omogući učešće svih zainteresovanih strana i ciljnih grupa u procesu konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenta javnih politika, tj. tokom sprovođenja ex-ante analize efekata, koristeći primerenu tehniku konsultacija (fokus grupa, okrugli sto, polustrukturirani intervju, panel, anketa, prikupljanje pisanih komentara), u skladu sa zakonom koji uređuje planski sistem i podzakonskim aktom kojim se uređuje upravljanje javnim politikama (u daljem tekstu: Uredba).

Organ iz stava 1. ovog člana informiše učesnike konsultacija o rezultatima sprovedenih konsultacija, a posebno o razlozima zbog kojih određene sugestije nisu prihvaćene i dužan je da informacije o rezultatima konsultacija sprovedenih u svim fazama izrade dokumenta javne politike objavi na internet prezentaciji Grada najkasnije u roku od 10 dana od dana završetka konsultacija.

Informacija o rezultatima sprovedenih konsultacija obuhvata naročito: podatke o konsultovanim stranama, obimu i metodima konsultacija, pitanjima o kojima se raspravljalo tokom konsultacija, zatim primedbama, sugestijama i komentarima koji su uzeti u razmatranje i onima koji nisu uvaženi, kao i o razlozima za njihovo neprihvatanje.

Organ iz stava 1. ovog člana može, imajući u vidu rezultate konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenta javnih politika, doneti odluku da u radnu grupu za izradu tog dokumenta uključi reprezentativne predstavnike zainteresovanih strana i ciljnih grupa.

Javna rasprava u pripremi dokumenata javne politike

Član 18

Gradsko veće je dužno da pre podnošenja Skupštini Grada na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike, organizuje i sprovede javnu raspravu o dokumentu javne politike, osim u slučajevima određenim Uredbom.

Postupak javne rasprave započinje objavljivanjem javnog poziva za učešće u javnoj raspravi sa programom javne rasprave, na internet prezentaciji Grada.

Javni poziv obavezno sadrži:

1) podatke o predlagaču i donosiocu (naziv i sedište);

2) naziv dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

3) oblast planiranja i sprovođenja javnih politika;

4) informacije o obrazovanju i sastavu radne grupe koja je pripremila predlog dokumenta javne politike.

Program javne rasprave obavezno sadrži:

1) predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

2) rok za sprovođenje javne rasprave;

3) važne informacije o aktivnostima koje se planiraju u okviru javne rasprave (održavanje okruglih stolova, tribina, adresu i vreme njihovog održavanja i dr.);

4) informacije o načinu dostavljanja predloga, sugestija, inicijativa i komentara;

5) druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Javna rasprava traje najmanje sedam, a najviše 30 dana, a rok za dostavljanje inicijativa, predloga, sugestija i komentara u pisanom ili elektronskom obliku iznosi najmanje sedam dana od dana objavljivanja javnog poziva.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave o dokumentu javne politike, obavezno se objavljuje i informacija o rezultatima konsultacija iz člana 17. ove odluke sprovedenih do početka javne rasprave.

Uz predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave, prilaže se i izveštaj o sprovedenoj analizi efekata, u smislu Uredbe i zakona koji uređuje planski sistem.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi o dokumentu javne politike

Član 19

Gradsko veće je dužno da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi objavi na internet prezentaciji Grada, najkasnije pet dana pre podnošenja Skupštini Grada na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, naročito sadrži podatke o:

- vremenu i mestu održavanja javne rasprave;

- zastupljenosti javnog sektora, nevladinog sektora i privrede;

- datim sugestijama u pogledu definisanja posebnih ciljeva i mera za postizanje tih ciljeva, kao i izbora institucija nadležnih za njihovo sprovođenje i formulisanja pokazatelja učinka javnih politika, odnosno mera;

- načinu na koji su sugestije ugrađene u predlog dokumenta javne politike i ako nisu, iz kojih razloga to nije učinjeno.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi prilaže se uz predlog dokumenta javne politike koji se podnosi Skupštini Grada na usvajanje.

Ažuriranje i objavljivanje predloga dokumenta javne politike

Član 20

Gradsko veće je dužno da po okončanju javne rasprave ažurira predlog dokumenta javne politike i nalaze sprovedene analize efekata u skladu sa rezultatima te rasprave i da ažuriranu verziju tog dokumenta objavi na internet prezentaciji Grada, najkasnije sedmog radnog dana pre podnošenja dokumenta skupštini na razmatranje i usvajanje.

4. Javna rasprava u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda

Kada se sprovodi javna rasprava

Član 21

U postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda, javna rasprava se organizuje o nacrtima:

- odluka kojima se utvrđuju stope izvornih prihoda,

- odluka kojima se uređuju način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada.

Javna rasprava može se, na obrazloženi predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta, sprovoditi istovremeno o svim odlukama iz stava 1. ovog člana.

Na obrazloženi predlog organa iz stava 2. ovog člana, javna rasprava izuzetno se može sprovoditi istovremeno sa nacrtom odluke o budžetu.

5. Javna rasprava u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova

Javna rasprava o nacrtu odluke o izradi plana

Član 22

U postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova iz nadležnosti Grada, javna rasprava se sprovodi u skladu sa zakonom, kojim je uređena oblast planiranja i izgradnje.

III FAKULTATIVNA JAVNA RASPRAVA

Kada se sprovodi fakultativna javna rasprava

Član 23

Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine Grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana i može se sprovoditi i dostavljanjem predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi.

Zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pisanom obliku i mora biti obrazložen.

Zahtev, odnosno predlog sadrži: naziv akta za koji se javna rasprava zahteva, odnosno predlaže, predlog kruga učesnika u javnoj raspravi sa naznačenjem učesnika kojima se poseban poziv dostavlja, naznačenje vremena i načina održavanja javne rasprave i druge podatke značajne za održavanje predmetne javne rasprave.

Predlog građana za sprovođenje javne rasprave je punovažan ako ga svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.

Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 4. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.

Odlučivanje o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje fakultativne javne rasprave

Član 24

Nadležno radno telo u čijem su delokrugu pitanja koja se uređuju opštim aktom, odlučuje po primljenom zahtevu, odnosno predlogu građana iz člana 23. ove odluke, u roku od sedam dana od dana dostavljanja predloga.

Prilikom odlučivanja o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje javne rasprave, nadležno radno telo naročito ceni da li se aktom u celini na nov način uređuju odnosi u određenoj oblasti, odnosno da li se njime bitno menjaju postojeća rešenja ili status i prava građana.

Ukoliko nadležno radno telo prihvati zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće je dužno da organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je u tim podnescima predloženo.

IV ORGANIZOVANJE I SPROVOĐENJE JAVNE RASPRAVE O NACRTU OPŠTEG AKTA

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave

Član 25

Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje rok za sprovođenje, način sprovođenja, mesto i vreme sprovođenja javne rasprave.

Pokretanje postupka javne rasprave

Član 26

Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.

Gradsko veće može dostaviti poseban poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacijama i udruženjima za koje smatra da su zainteresovani za akt koji se razmatra.

Javni poziv za učešće na javnoj raspravi, objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način.

Uz javni poziv obavezno se objavljuje akt Gradskog veća o početku sprovođenja javne rasprave, program sprovođenja javne rasprave, kao i nacrt akta koji je predmet javne rasprave sa obrazloženjem i prilozima.

Od dana objavljivanja javnog poziva do dana početka održavanja javne rasprave na može proći manje od tri dana.

Sadržina programa javne rasprave

Član 27

Program javne rasprave obavezno sadrži:

- podatke o nacrtu akta o kome se sprovodi javna rasprava,

- rok za sprovođenje javne rasprave,

- podatke o licima zaduženim za davanje informacija i objašnjenja učesnicima javne rasprave o predloženim rešenjima, a naročito informacija o problemu koji treba da se reši tim propisom, odnosno o stanju u oblasti za koju se propis donosi,

- informacije o aktivnostima koje se planiraju, ako je u pitanju obavezna javna rasprava (održavanje otvorenog sastanka, okruglih stolova, tribina, prezentacija i slično, vreme i adresa njihovog održavanja), kao i o licu zaduženom za upravljanje tim aktivnostima,

- rok i adresu za dostavljanja predloga i sugestija u pisanoj i elektronskoj formi i

- druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Program javne rasprave utvrđuje Gradsko veće na predlog organa nadležnog za pripremu opšteg akta koji je predmet javne rasprave.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi

Član 28

O sprovedenoj javnoj raspravi Gradsko veće sačinjava izveštaj, na predlog organa nadležnog za pripremu opšteg akta, koji sadrži podatke o:

- aktu o kome je sprovedena javna rasprava,

- mestu i vremenu održane javne rasprave,

- aktivnostima koje su sprovedene tokom javne rasprave, ako je u pitanju obavezna javna rasprava (otvoreni sastanak, okrugli stolovi, tribine, prezentacije i slično), kao i ovlašćenim predstavnicima organa Grada koji su učestvovali na javnoj raspravi,

- broju i strukturi učesnika u javnoj raspravi,

- broju i strukturi dostavljenih predloga, sugestija, komentara,

- predlozima koji su prihvaćeni i predlozima koji nisu, sa obrazloženjem razloga zbog kojih nisu prihvaćeni.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način, u roku od 10 dana od dana okončanja javne rasprave.

Utvrđivanje predloga akta posle sprovedene rasprave

Član 29

Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da prilikom utvrđivanja predloga akta vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.

Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi priloži uz predlog akta koji se podnosi donosiocu akta na usvajanje.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Primena odluke na započete javne rasprave

Član 30

Postupak javne rasprave započet pre stupanja na snagu ove odluke, nastaviće se po odredbama iz čl. 142-147. Statuta Grada o javnoj raspravi.

Prestanak važenja ranijeg propisa

Član 31

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu sprovođenja javne rasprave i načinu obaveštavanja javnosti o sprovođenju javne rasprave ("Službeni glasnik Grada Požarevca", br. 1/09 i 6/13).

Odložena primena pojedinih odredaba

Član 32

Odredbe ove odluke koje se odnose na javnu raspravu u postupku pripreme dokumenata javne politike (čl. 16-20), primenjivaće se prilikom prvih izmena i dopuna tih dokumenata, odnosno izrade novih dokumenata javne politike.

Stupanje na snagu

Član 33

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".