UREDBA

O UPRAVLJANJU PROGRAMIMA PRETPRISTUPNE POMOĆI EVROPSKE UNIJE U OKVIRU KOMPONENTE I INSTRUMENTA PRETPRISTUPNE POMOĆI (IPA) - POMOĆ U TRANZICIJI I IZGRADNJA INSTITUCIJA ZA PERIOD 2007-2013. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 10/2019)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovom uredbom bliže se utvrđuju način upravljanja programima pretpristupne pomoći Evropske unije (EU) koji se finansiraju kroz komponentu I Instrumenta pretpristupne pomoći (IPA) - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija za period 2007-2013. godine, u Republici Srbiji, odgovornost odgovornih lica i tela, kao i način na koji se uređuju njihovi međusobni odnosi, a u vezi sa pripremom, koordinacijom, sprovođenjem, praćenjem, vrednovanjem i izveštavanjem o sprovođenju sektorskih programa i/ili projekata koji se finansiraju iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, u sistemu decentralizovanog upravljanja pretpristupnom pomoći EU u Republici Srbiji.

Definicije

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:

1) Instrument pretpristupne pomoći (IPA) jeste finansijski instrument EU koji podržava strategiju proširenja EU, čija namena je da pruži pomoć zemljama kandidatima i potencijalnim kandidatima u procesu pristupanja EU;

2) IPA komponenta I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija jeste prva od ukupno pet komponenti iz kojih se sastoji IPA, čiji je cilj pružanje pomoći zemljama kandidatima i potencijalnim kandidatima u ispunjavanju političkih i ekonomskih kriterijuma za pristupanje, kao i preuzimanje obaveza koje proističu iz članstva u EU, u procesu pridruživanja;

3) decentralizovano upravljanje jeste jedan od načina upravljanja fondovima EU u kome akreditovana nacionalna tela obavljaju poslove koji se odnose na programiranje, ugovaranje, sprovođenje, vršenje plaćanja, kao i praćenje i vrednovanje usvojenih godišnjih nacionalnih programa;

4) paket za akreditaciju jeste skup dokumenata koji potvrđuju ispunjenost zahteva od strane odgovornih lica i tela za upravljanje pretpristupnom pomoći EU zemlje kandidata za samostalno upravljanje sredstvima pretpristupne pomoći EU, koji država korisnica dostavlja Evropskoj komisiji prilikom podnošenja zahteva za prenos ovlašćenja za upravljanje programima pretpristupne pomoći EU;

5) prenos ovlašćenja za upravljanje jeste postupak u kome se na osnovu odgovarajuće odluke Evropske komisije, na neko telo ili na više tela koja su ispunila utvrđene zahteve za dobijanje akreditacije, prenose nadležnosti i ovlašćenja za samostalno upravljanje programima pretpristupne pomoći EU;

6) godišnji nacionalni program jeste skup odobrenih sektorskih programa i projekata, koji se finansiraju iz utvrđenog budžeta za jednu programsku godinu, u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, koji se sprovodi na osnovu odgovarajućeg potpisanog finansijskog sporazuma između Vlade Republike Srbije i Evropske komisije;

7) sektorski program jeste programski dokument koji na nivou sektora, u skladu sa usvojenom sektorskom strategijom, utvrđuje prioritete, ciljeve, mere i operacije za njihovo sprovođenje;

8) projekat jeste grupa aktivnosti koje doprinose realizaciji jasno utvrđenog cilja, u okviru definisanog vremenskog perioda i sa definisanim budžetom, a koje se realizuju kroz ugovor koji se zaključuje između ugovarača i Tela za ugovaranje;

9) mera jeste grupa aktivnosti kojima se ostvaruje određeni rezultat u okviru sektorskog programa, a koja se sprovodi kroz operacije;

10) grant jesu bespovratna finansijska sredstva koja se dodeljuju licu ili organizaciji radi sprovođenja unapred definisanih aktivnosti i koja se uređuju sporazumom ili ugovorom između korisnika granta i Tela za ugovaranje prema pravilima EU;

11) korisnik je Republika Srbija;

12) krajnji korisnik jeste organ državne uprave koji je odgovoran za predlaganje i sprovođenje sektorskog programa/mera i/ili projekata. Krajnji korisnik može istovremeno biti i krajnji primalac;

13) krajnji primalac jeste telo, organ državne uprave, jedinica lokalne samouprave ili druga organizacija koja, u skladu sa odredbama sporazuma sa krajnjim primaocem, učestvuje u sprovođenju ugovora kroz koje se sprovode sektorski programi/mere i/ili projekti i na koju se prenosi vlasništvo nad dobrima pribavljenim na osnovu tih ugovora, bilo da se radi o ugovorima o pružanju usluga, nabavci robe ili izvođenju radova;

14) ugovarač jeste pružalac usluga (uključujući tvining partnera), isporučilac robe, izvođač radova ili korisnik bespovratnih sredstava koji zaključuje ugovor sa Telom za ugovaranje;

15) tvining jeste instrument za izgradnju kapaciteta institucija koji se zasniva na partnerskoj saradnji između organa javne uprave i prihvaćenih ovlašćenih tela država članica Evropske unije i države korisnice IPA, radi ostvarenja obaveznih rezultata koji su zajednički dogovoreni sa Evropskom komisijom i pružanja podrške državi korisnici IPA za usklađivanje i primenu pravnih tekovina EU;

16) tvining partner jeste telo, organ državne uprave zemlje članice Evropske unije;

17) princip odgovornog finansijskog upravljanja podrazumeva primenu načela kojima se obezbeđuju tačnost, transparentnost, ekonomičnost, efikasnost i delotvornost u postupanju sa ugovorima, transakcijama i finansijskim sredstvima tokom sprovođenja programa koji se finansiraju iz sredstava pretpristupne pomoći EU;

18) nepravilnost jeste svako kršenje neke odredbe propisanih pravila i ugovora, koje je posledica postupka ili propusta poslovnog subjekta, a koje kao posledicu ima ili bi moglo imati, opterećenje budžeta Evropske unije, a samim tim i budžeta Republike Srbije neopravdanim troškom;

19) administrativne provere su sve radnje provera, službenih kontrola, nadzora i drugih mera koje preduzima Telo za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije radi utvrđivanja prirode nepravilnosti u cilju zaštite finansijskih interesa Evropske unije, a samim tim i finansijskih interesa Republike Srbije;

20) provere su sve radnje i druge mere koje preduzimaju odgovorna lica i tela u sistemu upravljanja programima pretpristupne pomoći u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija u okviru svojih nadležnosti.

II ODGOVORNA LICA I TELA U SISTEMU UPRAVLJANJA PROGRAMIMA PRETPRISTUPNE POMOĆI U OKVIRU IPA KOMPONENTE I - POMOĆ U TRANZICIJI I IZGRADNJA INSTITUCIJA

Odgovorna lica i tela

Član 3

U sistemu decentralizovanog upravljanja programima pretpristupne pomoći EU, u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, imenuju se sledeća odgovorna lica i tela:

1) Nacionalni IPA koordinator (National IPA Coordinator - NIPAC);

2) Nacionalni službenik za akreditaciju (Competent Accrediting Officer - CAO);

3) Nacionalni službenik za odobravanje (National Authorising Officer - NAO);

4) Nacionalni fond (National Fund - NF);

5) Operativna struktura za sprovođenje programa pretpristupne pomoći u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Prava i obaveze odgovornih lica i tela iz stava 1. ovog člana, kao i njihovi međusobni odnosi, uređuju se posebnim sporazumima o sprovođenju iz člana 15. ove uredbe, operativnim sporazumima iz člana 16. ove uredbe, sporazumima sa krajnjim primaocima iz člana 17. ove uredbe, kao i procedurama iz člana 18. ove uredbe.

Nacionalni IPA koordinator

Član 4

Nacionalni IPA koordinator jeste član Vlade, funkcioner koga postavlja Vlada ili državni službenik na položaju koga postavlja Vlada.

Nacionalnog IPA koordinatora imenuje Vlada.

Nacionalni IPA koordinator odgovoran je za sveobuhvatnu koordinaciju i sprovođenje finansijske pomoći u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, u smislu postizanja ciljeva i ostvarivanja rezultata, usklađivanje procesa pristupanja i korišćenja pretpristupne pomoći, i saradnji sa Evropskom komisijom u vezi sa korišćenjem finansijske pomoći IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Nacionalni IPA koordinator obavlja sledeće poslove:

1) obezbeđuje doslednost, koordinaciju i usklađivanje programa finansiranih kroz IPA komponentu I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija sa programima finansiranim kroz ostale IPA komponente, kako bi se ostvario njihov optimalan učinak;

2) obezbeđuje godišnje programiranje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija na nacionalnom nivou i utvrđuje procedure za programiranje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, kao i uloge i odgovornosti svih institucija koje učestvuju u procesu programiranja zasnovanog na principu odgovornog finansijskog upravljanja;

3) odgovoran je za sprovođenje godišnjih nacionalnih programa, sektorskih programa i projekata finansiranih u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, u smislu postizanja ciljeva i ostvarivanja rezultata;

4) prati sprovođenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, na nivou godišnjih nacionalnih programa, sektorskih programa i projekata, utvrđuje procedure za praćenje sprovođenja sektorskih programa i/ili projekata finansiranih iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i vrši nadzor nad sprovođenjem korektivnih mera;

5) priprema obavezujuća uputstva i smernice Operativnoj strukturi, iz člana 8. ove uredbe, za pitanja iz nadležnosti nacionalnog IPA koordinatora;

6) izrađuje i dostavlja godišnje i konačne izveštaje o sprovođenju IPA i izrađuje i dostavlja godišnje i konačne izveštaje o sprovođenju IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija Evropskoj komisiji;

7) organizuje sastanke Odbora za praćenje IPA, Odbora za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, sektorskih pododbora za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i ko-predsedava Odborom za praćenje IPA sa Evropskom komisijom;

8) prati održivost i efekte sektorskih programa i/ili projekata finansiranih sredstvima IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, prati ispunjenost preduslova za otpočinjanje postupaka sprovođenja javnih nabavki, kao i korišćenje dobara nabavljenih sredstvima IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija od strane krajnjih primalaca nakon realizacije ugovora kroz koje se sprovode sektorski programi i/ili projekti;

9) organizuje postupke vrednovanja programa finansiranih u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija na svim nivoima i utvrđuje odgovarajuće procedure za sprovođenje tih postupaka;

10) obezbeđuje vidljivost i informisanje javnosti o korišćenju sredstava iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija u skladu sa zahtevima i pravilima Evropske unije i utvrđuje odgovarajuće procedure za sprovođenje tih aktivnosti.

Stručne i administrativno-tehničke poslove za Nacionalnog IPA koordinatora obavlja Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora.

Nacionalni službenik za akreditaciju

Član 5

Nacionalni službenik za akreditaciju jeste član Vlade, funkcioner koga postavlja Vlada ili državni službenik na položaju koga postavlja Vlada.

Nacionalni službenik za akreditaciju obavlja sledeće poslove:

1) izdaje, prati i suspenduje ili povlači akreditaciju Nacionalnom službeniku za odobravanje i Nacionalnom fondu;

2) dobija uverenje o ispunjenosti svih zahteva potrebnih za zadržavanje akreditacije iz tačke 1) ovog stava;

3) odobrava pravilnike o postupku i načinu rada Nacionalnog službenika za odobravanje/Nacionalnog fonda;

4) obaveštava Evropsku komisiju o akreditaciji Nacionalnog službenika za odobravanje, kao i o promenama koje se tiču njegove akreditacije.

Nacionalni službenik za odobravanje

Član 6

Nacionalni službenik za odobravanje jeste funkcioner koga postavlja Vlada ili državni službenik na položaju koga postavlja Vlada, na predlog Nacionalnog službenika za akreditaciju.

Nacionalni službenik za odobravanje odgovoran je za finansijsko upravljanje pretpristupnim sredstvima EU u Republici Srbiji i za delotvorno funkcionisanje sistema upravljanja i kontrole u okviru IPA u smislu obezbeđivanja zakonitosti i regularnosti transakcija.

Nacionalni službenik za odobravanje obavlja sledeće poslove:

1) obezbeđuje uverenje o regularnosti i zakonitosti osnovnih transakcija;

2) podnosi sertifikovani izveštaj o troškovima i zahtev za sredstvima Evropskoj komisiji;

3) potvrđuje postojanje i tačnost stavki sufinansiranja;

4) obezbeđuje obavezujuća uputstva i smernice Operativnoj strukturi iz člana 8. ove uredbe i prati njen rad za pitanja iz njegove nadležnosti;

5) izdaje, prati i suspenduje ili povlači akreditaciju Operativne strukture za IPA komponentu I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

6) obezbeđuje postojanje i delotvorno funkcionisanje sistema upravljanja pomoći u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

7) obezbeđuje delotvornost i efikasnost sistema interne kontrole koji se odnosi na upravljanje novčanim sredstvima;

8) sastavlja godišnje izjave o usklađenosti i izveštava Evropsku komisiju o sistemu upravljanja i kontrole, a kopiju godišnje izjave o usklađenosti prosleđuje Nacionalnom službeniku za akreditaciju;

9) obezbeđuje funkcionisanje odgovarajućeg sistema izveštavanja i informisanja;

10) sprovodi korektivne mere u skladu sa nalazima državnog organa zaduženog za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije i revizora iz Evropske komisije i izveštava Evropsku komisiju o sprovedenim merama;

11) obaveštava Evropsku komisiju i Nacionalnog službenika za akreditaciju, o svakoj značajnoj promeni koja se odnosi na sistem upravljanja i kontrole;

12) obezbeđuje sistem za utvrđivanje svake nepravilnosti i sistem za neodložno obaveštavanje o toj nepravilnosti;

13) obezbeđuje izvršavanje finansijskih ispravki u vezi sa potvrđenim nepravilnostima;

14) osigurava adekvatno izveštavanje i praćenje postupanja u slučajevima kada postoji sumnja da je izvršena prevara;

15) utvrđuje procedure za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti i o načinu rada sa Nacionalnim službenikom za akreditaciju, Nacionalnim IPA koordinatorom, Nacionalnim fondom i sa Operativnom strukturom, iz člana 8. ove uredbe;

16) daje preporuke Nacionalnom IPA koordinatoru u vezi sa sprovodljivošću predloženih sektorskih programa i/ili projekata, tokom procesa programiranja, u vezi administrativnih kapaciteta predlagača za njihovo sprovođenje.

Stručne i administrativno-tehničke poslove za Nacionalnog službenika za odobravanje obavlja unutrašnja jedinica u organu državne uprave nadležna za kontrolu sistema upravljanja sredstvima pretpristupne pomoći EU.

Nacionalni službenik za odobravanje može angažovati nezavisne revizore u cilju sprovođenja dodatne revizije institucija koje čine sistem decentralizovanog upravljanja pretpristupnom pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Nacionalni fond

Član 7

Unutrašnja jedinica u ministarstvu nadležnom za poslove finansija obavlja poslove Nacionalnog fonda.

Nacionalni fond za svoj rad odgovara Nacionalnom službeniku za odobravanje.

Nacionalni fond obavlja sledeće poslove:

1) vrši operativne poslove finansijskog upravljanja i kontrole korišćenja sredstava iz pretpristupne pomoći EU iz kojih se finansiraju godišnji nacionalni programi u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

2) ostvaruje saradnju sa unutrašnjim jedinicama i organima u sastavu ministarstva nadležnog za poslove finansija, koje obavljaju poslove pripreme budžeta, izvršenja budžeta, harmonizacije sistema finansijskog upravljanja i kontrole, interne revizije, računovodstvenog i finansijskog izveštavanja, kako bi sistem finansijskog upravljanja i računovodstva u okviru sistema decentralizovanog upravljanja pretpristupnom pomoći EU bio usaglašen sa zahtevima Evropske komisije;

3) vodi računovodstvenu evidenciju i vrši poslove finansijskog izveštavanja prema zahtevima Evropske komisije i u skladu sa procedurama, iz člana 18. ove uredbe;

4) priprema sertifikovani izveštaj o troškovima i zahtev za sredstvima koji se podnose Evropskoj komisiji;

5) daje preporuke Nacionalnom službeniku za odobravanje iz svoje nadležnosti u vezi sa sprovodljivošću sektorskih programa i/ili projekata u procesu programiranja godišnjih nacionalnih programa u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

6) pruža podršku Nacionalnom službeniku za odobravanje u kontroli rada Operativne strukture za sprovođenje programa pretpristupne pomoći u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, uključujući i sprovođenje kontrole na terenu;

7) učestvuje u uspostavljanju sistema za identifikovanje i izveštavanja o nepravilnostima, prati sprovođenje korektivnih mera i povraćaj sredstava Evropskoj komisiji po osnovu potvrđenih nepravilnosti;

8) pruža, po potrebi, podršku u radu Odbora za praćenje IPA;

9) obavlja druge poslove koji su utvrđeni odgovarajućim procedurama iz člana 18. ove uredbe.

III OPERATIVNA STRUKTURA ZA UPRAVLJANJE PROGRAMIMA PRETPRISTUPNE POMOĆI EU U OKVIRU IPA KOMPONENTE I - POMOĆ U TRANZICIJI I IZGRADNJA INSTITUCIJA

Operativna struktura za upravljanje programima pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija

Član 8

Operativna struktura za upravljanje programima pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija se uspostavlja kao skup odgovornih lica i tela u okviru državne uprave, koja su odgovorna za obavljanje poslova upravljanja pretpristupnom pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Odgovorna lica i tela koja čine operativnu strukturu iz stava 1. ovog člana, dužna su da u obavljanju svojih poslova poštuju odgovarajuće odredbe potpisanih finansijskih sporazuma na osnovu kojih se sprovode godišnji nacionalni programi u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, sporazuma o sprovođenju iz člana 15. ove uredbe, operativnih sporazuma iz člana 16. ove uredbe, sporazuma sa krajnjim primaocima iz člana 17. ove uredbe, kao i procedure iz člana 18. ove uredbe.

Odgovorna lica i tela

Član 9

Operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe čine:

1) Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora;

2) Službenik za odobravanje programa;

3) Službenici za programe pomoći;

4) Telo za ugovaranje;

5) IPA unutrašnje jedinice.

Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora

Član 10

Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora određuje Vlada.

Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora obavlja sledeće poslove:

1) koordinira proces programiranja IPA sredstava, kao i identifikaciju i utvrđivanje prioriteta za finansiranje iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

2) pruža pomoć Nacionalnom IPA koordinatoru u utvrđivanju procedure za programiranje i praćenje sprovođenja IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i definisanje uloga i odgovornosti institucija u procesu programiranja i praćenja sprovođenja;

3) koordinira proces programiranja IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, prati sprovođenje procesa programiranja i pruža pomoć institucijama koje učestvuju u programiranju;

4) pruža tehničku pomoć Nacionalnom IPA koordinatoru u osnivanju, predsedavanju i organizovanju rada Odbora za praćenje IPA, Odbora za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i odgovarajućih sektorskih pododbora za praćenje;

5) pruža tehničku pomoć Nacionalnom IPA koordinatoru u izradi godišnjih i konačnih izveštaja o sprovođenju IPA, kao i u izradi godišnjih i konačnih izveštaja o sprovođenju IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

6) prikuplja i analizira redovne izveštaje o praćenju IPA sektorskih programa i projekata u smislu postizanja cilja i ostvarivanja rezultata;

7) priprema redovne izveštaje za sastanke sektorskih pododbora za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

8) organizuje i sprovodi praćenje realizacije sektorskih programa/mera i/ili projekata, kao i vršenje nadzora nad sprovođenjem preporuka koje su date tokom postupka praćenja i to u trajanju od najmanje jedne godine nakon izvršenja poslednjeg ugovora u okviru sektorskog programa i/ili projekta;

9) prati ispunjenost preduslova za otpočinjanje postupaka sprovođenja javnih nabavki u okviru sektorskog programa/projekta;

10) konsultuje se sa Službenikom za odobravanje programa u vezi sa planiranjem nabavki finansiranih iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i praćenjem sprovođenja nabavki i ugovaranja;

11) sprovodi odgovarajuće mere u vezi sa obezbeđivanjem vidljivosti aktivnosti koje se finansiraju iz IPA, uključujući izradu i praćenje sprovođenja Strategije komunikacije za IPA.

Nacionalni IPA koordinator utvrđuje procedure, iz člana 18. ove uredbe, za Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora.

Službenik za odobravanje programa

Član 11

Službenika za odobravanje programa imenuje Nacionalni službenik za odobravanje, nakon konsultacija sa Nacionalnim IPA koordinatorom, za upravljanje Telom za ugovaranje.

Službenik za odobravanje programa odgovoran je za organizaciju i realizaciju poslova koji su u nadležnosti Tela za ugovaranje, za poslove Operativne strukture iz člana 8. ove uredbe koji se odnose na sprovođenje ugovora kroz koje se realizuju sektorski programi i/ili projekti, kao i za obezbeđivanje zakonitosti i regularnosti aktivnosti koje su u njegovoj nadležnosti u okviru Operativne strukture.

Službenik za odobravanje programa odgovoran je Nacionalnom IPA koordinatoru za izvršenje ugovora.

Službenik za odobravanje programa obavlja sledeće poslove:

1) uspostavlja sistem za sprovođenje postupaka javnih nabavki, ugovara, upravlja i sprovodi ugovore, kontroliše izvršavanje ugovornih obaveza, plaća ugovaračima, obezbeđuje povraćaj sredstava od strane ugovarača, krajnjih korisnika i krajnjih primalaca u slučaju nepravilnosti, i dostavlja zahtev za plaćanje Nacionalnom fondu;

2) zaključuje ugovore za sprovođenje sektorskih programa/mera i/ili projekata koji se finansiraju iz pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, u ime korisnika;

3) obezbeđuje izvršenje predmeta ugovora kojim se postižu ciljevi sektorskih programa/projekata;

4) daje preporuke Nacionalnom službeniku za odobravanje iz svoje nadležnosti u vezi sa sprovodljivošću sektorskih programa/mera i/ili projekata u procesu programiranja godišnjih nacionalnih programa u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

5) identifikuje i izveštava Nacionalnog službenika za odobravanje o nepravilnostima, sprovodi i prati sprovođenje korektivnih mera i povraćaj sredstava od strane ugovarača, krajnjih korisnika i krajnjih primalaca usled nepravilnosti;

6) obezbeđuje sprovođenje korektivnih mera u skladu sa nalazima državnog organa zaduženog za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije, revizora iz Evropske komisije i Nacionalnog službenika za odobravanje, i izveštava Nacionalnog službenika za odobravanje o sprovedenim merama;

7) učestvuje u praćenju sprovođenja i vrednovanju IPA, IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, sektorskih programa i projekata u skladu sa sporazumom o sprovođenju iz člana 15. ove uredbe;

8) obavlja druge poslove utvrđene sporazumom o sprovođenju iz člana 15. ove uredbe, operativnim sporazumima, iz člana 16. ove uredbe, sporazumima sa krajnjim primaocima iz člana 17. ove uredbe, kao i procedurama iz člana 18. ove uredbe.

Službenik za programe pomoći

Član 12

Službenik za odobravanje programa imenuje službenike za programe pomoći u institucijama krajnjih korisnika.

Imenovanje službenika za programe pomoći ne isključuje odgovornost službenika za odobravanje programa za njihovo izvršenje.

Službenik za programe pomoći pruža podršku službeniku za odobravanje programa u pripremi i tehničkom sprovođenju ugovora. Službenik za programe pomoći odgovoran je Nacionalnom IPA koordinatoru za postizanje ciljeva sektorskih programa, mera u okviru njih i/ili projekata u okviru njegove nadležnosti.

Službenik za programe pomoći odgovara Nacionalnom IPA koordinatoru za:

1) pripremanje sektorskih programa, mera u okviru njih i/ili projekata u okviru njegove nadležnosti finansiranih iz pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i učestvovanje u procesu programiranja;

2) obezbeđivanje ispunjenosti preduslova za sprovođenje sektorskih programa/mera, projekata i ugovora;

3) održivost i upotrebu/primenu/korišćenje rezultata sektorskih programa;

4) praćenje sprovođenja sektorskih programa, projekata i/ili pojedinih mera u okviru sektorskih programa, uključujući pripremanje izveštaja o praćenju i učestvovanje u radu odgovarajućih sektorskih pododbora, Odbora za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i Odbora za praćenje IPA u skladu sa instrukcijama Nacionalnog IPA koordinatora iz člana 4. ove uredbe;

5) sprovođenje korektivnih mera u skladu sa preporukama sektorskih pododbora, Odbora za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, Odbora za praćenje IPA, u skladu sa operativnim sporazumima iz člana 17. ove uredbe;

6) učestvovanje u procesu vrednovanja IPA programa u skladu sa instrukcijama Nacionalnog IPA koordinatora iz člana 4. ove uredbe.

Službenik za programe pomoći odgovora Službeniku za odobravanje programa za:

1) pripremanje i pravovremeno dostavljanje dokumentacije neophodne za sprovođenje postupka javnih nabavki;

2) predlaganje članova sa pravom glasa za učešće u radu Odbora za ocenu ponuda na zahtev službenika za odobravanje programa, kao i pružanje podrške u procesu ugovaranja;

3) pružanje podrške u procesu praćenja realizacije ugovora i utvrđivanju opravdanosti troškova;

4) identifikovanje i izveštavanje IPA strukture o nepravilnostima proisteklih iz procesa rada kao i onih prijavljenih od strane trećih lica i sprovođenje korektivnih mera u vezi sa potvrđenim nepravilnostima.

Službenik za programe pomoći obavlja i sledeće poslove:

1) uspostavlja sistem upravljanja i kontrole u svojoj instituciji, u skladu sa zahtevima Nacionalnog službenika za odobravanje i zahtevima za akreditaciju Operativne strukture iz člana 8. ove uredbe i dostavlja informacije i dokumenta potrebna za dobijanje i zadržavanje akreditacije Službenika za odobravanje programa;

2) u saradnji sa Nacionalnim fondom i Telom za ugovaranje pravovremeno planira, predlaže i izvršava sredstva za nacionalno sufinansiranje u instituciji krajnjeg korisnika u skladu sa sektorskim programima, merama u okviru sektorskih programa i/ili projektima, odnosno predviđenom dinamikom sprovođenja ugovora, kao i sredstva za dodatne i nepredviđene troškove i nadoknadu nepropisno utrošenih sredstava, a u cilju ostvarivanja rezultata sektorskih programa i/ili projekata koji se finansiraju iz pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

3) po potrebi zaključuje sporazume sa krajnjim primaocem u slučajevima i na način definisan članom 17. ove uredbe;

4) postupa po nalazima interne i eksterne revizije, kao i Nacionalnog službenika za odobravanje, sprovodi korektivne mere i izveštava Službenika za odobravanje programa i Nacionalnog službenika za odobravanje o sprovedenim merama;

5) obavlja druge poslove utvrđene operativnim sporazumima iz člana 16. ove uredbe i procedurama iz člana 18. ove uredbe.

Telo za ugovaranje

Član 13

Telo za ugovaranje odgovorno je za poslove sprovođenja postupka javnih nabavki, ugovaranja, vršenja plaćanja, računovodstva, praćenja sprovođenja ugovora i finansijskog izveštavanja u vezi sa nabavkom usluga, robe, radova i grantova koji se finansiraju iz pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Telo za ugovaranje obavlja sledeće poslove:

1) planira, priprema i sprovodi postupke javnih nabavki u cilju realizacije sektorskih programa i/ili projekata koji se finansiraju kroz godišnje nacionalne programe u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija;

2) ugovara, sprovodi i upravlja ugovorima, i kontroliše izvršavanje ugovorenih obaveza, bilo direktno ili kroz poveravanje poslova drugom telu;

3) planira finansijska sredstva na osnovu plana javnih nabavki, priprema zahteve za sredstvima i vrši plaćanja ugovaračima;

4) primenjuje računovodstvene standarde i procedure u skladu sa zahtevima Evropske komisije;

5) identifikuje i izveštava Nacionalnog službenika za odobravanje o nepravilnostima, sprovodi i prati sprovođenja korektivnih mera i povraćaj sredstava od strane ugovarača, krajnjih korisnika i krajnjih primalaca usled nastalih nepravilnosti;

6) postupa po nalazima interne i eksterne revizije i sprovodi korektivne mere;

7) stavlja na raspolaganje sva dokumenta, ispunjava zahteve u vezi sa izveštavanjem i pružanjem informacija Evropskoj komisiji, Nacionalnom IPA koordinatoru, Nacionalnom službeniku za odobravanje i Nacionalnom fondu u skladu sa procedurama iz člana 18. ove uredbe;

8) obavlja druge poslove utvrđene procedurama iz člana 18. ove uredbe.

Telo za ugovaranje dužno je da sprovodi svoje obaveze u skladu sa principom odgovornog finansijskog upravljanja.

IPA unutrašnja jedinica

Član 14

Organi državne uprave, koji obavljaju poslove programiranja, sprovođenja i praćenja sektorskih programa, mera u okviru sektorskih programa i/ili projekata koji se finansiraju iz sredstava pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, mogu u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj ministarstava, da obrazuju IPA unutrašnje jedinice.

IPA unutrašnja jedinica pruža operativnu podršku službeniku za programe pomoći u procesima programiranja, sprovođenja i praćenja sektorskih programa, mera u okviru sektorskih programa i/ili projekata iz stava 1. ovog člana i za svoj rad odgovara Službeniku za programe pomoći.

Poslovi programiranja i poslovi sprovođenja i praćenja sektorskih programa, mera u okviru sektorskih programa i/ili projekata se obavljaju odvojeno u okviru IPA unutrašnje jedinice.

IPA unutrašnja jedinica obavlja sledeće poslove:

1) obavlja operativne poslove u vezi sa pripremom sektorskih programa, mera u okviru sektorskih programa i/ili projekata tokom procesa programiranja;

2) pruža podršku službeniku za programe pomoći u pravilnom i pravovremenom planiranju, predlaganju i izvršavanju sredstava za nacionalno sufinansiranje u skladu sa sektorskim programima i/ili projektima, odnosno predviđenom dinamikom sprovođenja ugovora, kao i sredstva za dodatne i nepredviđene troškove i nadoknadu nepropisno utrošenih sredstava, a u cilju ostvarivanja rezultata sektorskih programa i/ili projekata koji se finansiraju iz pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Pruža stručnu i tehničku podršku službeniku za programe pomoći u zaključivanju sporazuma sa krajnjim primaocem u slučajevima i na način definisan članom 17. ove uredbe;

3) priprema dokumentaciju neophodnu za sprovođenje postupaka javnih nabavki;

4) prati sprovođenje ugovora, uključujući i vršenje provera i dostavljanje relevantnih dokumenata i informacija koje su potrebne službeniku za programe pomoći za izradu izveštaja o praćenju;

5) prati sprovođenje sektorskih programa, projekata i/ili pojedinih mera u okviru sektorskih programa;

6) identifikuje i izveštava Nacionalnog službenika za odobravanje o nepravilnostima, sprovodi i prati sprovođenja korektivnih mera i povraćaj sredstava od strane ugovarača, krajnjih korisnika i krajnjih primalaca usled nastalih nepravilnosti;

7) učestvuje u organizaciji procesa vrednovanja IPA programa;

8) stavlja na raspolaganje sva dokumenta, ispunjava zahteve u vezi sa izveštavanjem i pružanjem informacija Evropskoj komisiji, Nacionalnom IPA koordinatoru, Nacionalnom službeniku za odobravanje i Nacionalnom fondu u skladu sa procedurama iz člana 18. ove uredbe;

9) obavlja druge poslove utvrđene operativnim sporazumima iz člana 16. ove uredbe, sporazumima sa krajnjim primaocima iz člana 17. ove uredbe, kao i procedurama iz člana 18. ove uredbe.

IPA unutrašnja jedinica dužna je da sprovodi svoje obaveze u skladu sa principom odgovornog finansijskog upravljanja.

IV UREĐIVANJE MEĐUSOBNIH ODNOSA IZMEĐU ODGOVORNIH LICA I TELA ZA SPROVOĐENJE PROGRAMA PRETPRISTUPNE POMOĆI EU U OKVIRU IPA KOMPONENTE I - POMOĆ U TRANZICIJI I IZGRADNJA INSTITUCIJA

Sporazumi o sprovođenju sektorskih programa i projekata koji se finansiraju u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija

Član 15

Nacionalni IPA koordinator, Nacionalni službenik za odobravanje i Službenik za odobravanje programa sporazumom o sprovođenju sektorskih programa i projekata koji se finansiraju u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija uređuju međusobna prava i obaveze u vezi sa pripremom, koordinacijom, sprovođenjem, praćenjem, vrednovanjem i izveštavanjem o sprovođenju sektorskih programa i/ili projekata koji se finansiraju u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija u skladu sa odredbama ove uredbe.

Operativni sporazumi o programiranju, sprovođenju, praćenju i vrednovanju projekata koji se finansiraju u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija

Član 16

Nacionalni IPA koordinator, Službenik za odobravanje programa i Službenik za programe pomoći operativnim sporazumom o programiranju, sprovođenju, praćenju i vrednovanju projekata koji se finansiraju u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, uređuju međusobna prava i obaveze u vezi sa pripremom, koordinacijom, sprovođenjem, praćenjem, vrednovanjem i izveštavanjem o sprovođenju sektorskih programa i/ili projekata koji se finansiraju iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, u skladu sa odredbama ove uredbe.

Sporazum sa krajnjim primaocima

Član 17

Sporazumi sa krajnjim primaocima se, po potrebi, zaključuju između službenika za odobravanje programa, službenika za programe pomoći i krajnjeg primaoca, u skladu sa odredbama finansijskih sporazuma na osnovu kojih se sprovode godišnji nacionalni programi u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Sadržaj sporazuma sa krajnjim primaocima zavisi od prirode projekta, sadržaja ugovora koji se zaključuju sa ugovaračima, pravnog statusa i položaja krajnjeg primaoca na osnovu kojih se regulišu međusobna prava i obaveze potpisnika sporazuma.

Sporazumom sa krajnjim primaocem bliže se određuje način na koji krajnji korisnik i/ili krajnji primalac pravovremeno planira i obezbeđuje sredstva za nacionalno sufinansiranje, kao i sredstva za dodatne i nepredviđene troškove i nadoknadu nepropisno utrošenih sredstava.

Procedure u vezi sa programiranjem, sprovođenjem, praćenjem, vrednovanjem i izveštavanjem

Član 18

Radi delotvornog i efikasnog obavljanja poslova, procese: programiranja, sprovođenja, praćenja, vrednovanja i izveštavanja o sektorskim programima i/ili projektima koji se finansiraju iz pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, odgovorna lica i tela sprovode u skladu sa odgovarajućim procedurama.

Nacionalni službenik za odobravanje potvrđuje procedure za odgovorna lica i tela koja čine operativnu strukturu, iz člana 9. ove uredbe, i inicira donošenje akata kojima se utvrđuju ove procedure.

Nacionalni službenik za akreditaciju potvrđuje procedure za Nacionalnog službenika za odobravanje i za Nacionalni fond i inicira donošenje akata kojima se utvrđuju ove procedure.

Nacionalni službenik za akreditaciju priprema i potvrđuje procedure iz svoje nadležnosti, kao i aktivnosti zaposlenih koji pružaju administrativnu podršku njegovom radu i inicira donošenje akata kojima se utvrđuju ove procedure.

Odgovorna lica i tela dužni su da u svom radu primenjuju procedure iz ovog člana.

V UPRAVLJANJE NEPRAVILNOSTIMA

Nepravilnosti

Član 19

Nacionalni službenik za odobravanje odgovoran je za uspostavljanje sistema za upravljanje i podnošenje izveštaja o nepravilnostima Evropskoj komisiji.

Nacionalni službenik za odobravanje daje obavezujuće instrukcije odgovornim licima i telima za upravljanje programima pretpristupne pomoći u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, kao i krajnjim korisnicima/krajnjim primaocima, u vezi sa merama koje je potrebno preduzeti radi sprečavanja i suzbijanja nepravilnosti.

Državni službenik, zaposleni ili treće lice dužni su da prijave svako odstupanje, nedoslednost ili kršenje propisa koje predstavlja nepravilnost ili izaziva osnovanu sumnju da je došlo do prevare.

Državni službenik i zaposleni u telima uključenim u sprovođenje programa koji se finansira iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, dužni su da potpišu izjavu da su upoznati sa pojmom nepravilnosti i sa sistemom prijavljivanja nepravilnosti.

Način prijavljivanja i postupanja u vezi sa nepravilnostima uređuju se sporazumom o sprovođenju iz člana 15. ove uredbe, operativnim sporazumom iz člana 16. ove uredbe i procedurama iz člana 18. ove uredbe.

Državni službenik i zaposleni u telima uključenim u sprovođenje programa pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, dužni su da potpišu izjavu da su upoznati sa pojmom nepravilnosti i sa sistemom prijavljivanja nepravilnosti.

Protiv državnog službenika, zaposlenog ili trećeg lica koje prijavi nepravilnost u toku sprovođenja programa pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, ne može se pokrenuti disciplinski postupak, doneti rešenje o prestanku radnog odnosa ili otkaz ugovora o radu, niti preduzeti bilo koja mera koja negativno utiče na radnopravni status po osnovu podnete prijave o nepravilnosti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita uzbunjivača i ostalim pravnim aktima koja se odnose na zaštitu uzbunjivača.

Identitet državnog službenika, zaposlenog ili trećeg lica koje prijavi sumnju na nepravilnost kao i podaci koji se tiču same prijave nepravilnosti čuvaju se u tajnosti, u skladu sa propisima.

Svi finansijski sporazumi, kao i sektorski programi, projekti i odgovarajući ugovori, podležu nadzoru i kontroli koju vrši Evropska komisija, uključujući u i kontrole koje vrši Evropska kancelarija za borbu protiv prevara (OLAF).

Uz prethodno obaveštenje odgovarajućih nacionalnih organa od strane Evropske komisije, ovlašćeni zastupnici ili predstavnici Evropske komisije i OLAF imaju pravo da vrše bilo koje tehničke i finansijske provere koje Evropska komisija ili OLAF mogu smatrati neophodnim za sprovođenje sektorskih programa, projekata i ugovora, uključujući i posete na lokacijama i u prostorijama gde se vrše aktivnosti koje se finansiraju iz IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Telo za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije

Član 20

Telo za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije je unutrašnja jedinica u ministarstvu nadležnom za poslove finansija i obavlja poslove koji se odnose na preduzimanje svih mera i aktivnosti u cilju zaštite finansijskih interesa Evropske unije i Republike Srbije.

Poslovi koje obavlja se odnose na:

1) koordinaciju pravnih, administrativnih i operativnih aktivnosti usmerenih na suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije;

2) sprovođenje administrativnih provera prijava nepravilnosti i sumnji na prevaru, utvrđivanje činjenica za potrebe donošenja odluke i pokretanje postupaka radi sankcionisanja nepravilnosti i zloupotreba u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije;

3) ostvarivanje operativne i tehničke saradnje sa odgovornim licima i telima u sistemu za upravljanje pretpristupnom pomoći Evropske unije u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i Evropskom kancelarijom za borbu protiv prevara OLAF u cilju prikupljanja informacija u vezi sa dokazima, kao i utvrđivanjem činjenica i pokretanjem postupaka radi sankcionisanja nepravilnosti i zloupotreba u postupanju sa sredstvima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija od strane nadležnih državnih organa i institucija;

4) razmenu podataka o nepravilnostima i slučajevima prevare u postupanju sa sredstvima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija sa telima u mreži za suzbijanje nepravilnosti i prevara i sa OLAF;

5) pružanje administrativno tehničke i logističke podrške OLAF na teritoriji Republike Srbije;

6) praćenje toka istraga i sudskih postupaka u vezi sa slučajevima dokazane prevare i izveštavanje OLAF o njima;

7) podršku radu mreže za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima EU;

8) koordinaciju aktivnosti u vezi sa usaglašavanjem nacionalnih propisa sa propisima EU u vezi sa zaštitom finansijskih interesa EU.

Telo za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije, u cilju utvrđivanja činjenica u vezi sa prijavljenim nepravilnostima i sumnjama na prevaru, sarađuje sa odgovornim licima i telima za sprovođenje programa pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, krajnjim korisnicima, krajnjim primaocima i ugovaračima koji su dužni da u okviru te saradnje omoguće uvid u dokumentaciju i saradnju na licu mesta.

Međusobni odnosi između Nacionalnog službenika za odobravanje i Tela za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije, po potrebi, bliže se uređuju posebnim sporazumom o saradnji.

Povraćaj sredstava

Član 21

Korisnik sredstava iz IPA dužan je da u skladu sa članom 29. Okvirnog sporazuma između Vlade Republike Srbije i Komisije evropskih zajednica o pravilima za saradnju koja se odnose na finansijsku pomoć Evropske zajednice Republici Srbiji u okviru sprovođenja pomoći prema pravilima instrumenta pretpristupne pomoći (IPA) izvrši povraćaj nepropisno utrošenih sredstava.

Za nepropisno izvršena plaćanja, povraćaj sredstava vrši se u skladu sa sporazumom o sprovođenju iz člana 15. ove uredbe, operativnim sporazumom iz člana 16. ove uredbe, sporazumom sa krajnjim primaocem iz člana 17. ove uredbe i odgovarajućim procedurama koje su predviđene procedurama iz člana 18. ove uredbe.

Ugovorom između Službenika za odobravanje programa i ugovarača uređuje se povraćaj nepropisno isplaćenih sredstava, kao i mogućnosti prebijanja dugovanja.

VI PROGRAMIRANJE PRETPRISTUPNE POMOĆI EU U OKVIRU IPA KOMPONENTE I - POMOĆ U TRANZICIJI I IZGRADNJA INSTITUCIJA

Programiranje pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija

Član 22

Nacionalni IPA koordinator odgovoran je za godišnje programiranje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija na nacionalnom nivou, utvrđuje proceduru za programiranje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija, kao i uloge i odgovornosti svih institucija koje učestvuju u procesu programiranja.

Nacionalni IPA koordinator utvrđuje dinamiku i daje smernice za godišnje programiranje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

U procesu programiranja učestvuju službenici za programe pomoći, kao i organi državne uprave, posebne organizacije, službe Vlade, ostali državni organi i druge institucije i organizacije u skladu sa procedurama iz člana 18. ove uredbe i smernicama Nacionalnog IPA koordinatora.

U cilju obezbeđivanja koordinacije i efikasnosti procesa programiranja, Nacionalni IPA koordinator obrazuje sektorske radne grupe. Osnovni zadatak sektorskih radnih grupa je predlaganje prioriteta za finansiranje iz IPA sredstava i obezbeđivanje koordinacije sa ostalim izvorima finansiranja.

Članovi sektorskih radnih grupa su predstavnici resornih ministarstava, posebnih organizacija, službi Vlade i drugih državnih organa. Članovi sektorskih radnih grupa su i službenici za programe pomoći.

Nacionalni IPA koordinator donosi pravilnik o radu sektorskih radnih grupa.

Tokom procesa programiranja, Nacionalni IPA koordinator konsultuje se sa Nacionalnim službenikom za odobravanje po pitanju kapaciteta krajnjih korisnika za sprovođenje sektorskih programa i/ili projekata.

VII PRAĆENJE SPROVOĐENJA I VREDNOVANJE PROGRAMA PRETPRISTUPNE POMOĆI EU U OKVIRU IPA KOMPONENTE I - POMOĆ U TRANZICIJI I IZGRADNJA INSTITUCIJA

Odbori za praćenje IPA

Član 23

Odbor za praćenje IPA za sve IPA komponente je odgovoran za praćenje sprovođenja ukupne pretpristupne pomoći EU koja se realizuje kroz IPA.

Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora obavlja poslove sekretarijata Odbora za praćenje IPA programa i odgovoran je za pripremanje i dostavljanje svih materijala koje Odbor razmatra i o kojima raspravlja.

Odbor za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija odgovoran je za praćenje sprovođenja programa u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora obavlja poslove sekretarijata Odbora za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija i odgovoran je za pripremanje i dostavljanje svih materijala koje on razmatra i o kojima raspravljaju.

Nacionalni IPA koordinator, osniva sektorske pododbore za praćenje IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Tehnički sekretarijat Nacionalnog IPA koordinatora obavlja poslove sekretarijata pododbora i odgovoran je za pripremanje i podnošenje svih materijala koje pododbori razmatraju i o kojima raspravljaju.

Delokrug rada, članstvo, predsedavanje, izveštavanje i dinamika rada uređuju se poslovnikom za svaki od odbora i pododbora posebno, na predlog sekretarijata odbora i pododbora, u skladu sa odgovarajućim procedurama iz člana 18. ove uredbe, utvrđenim od strane Nacionalnog IPA koordinatora.

Vrednovanje IPA programa

Član 24

Vrednovanje programa pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija vrši se u toku sprovođenja programa, u skladu sa odgovarajućim procedurama iz člana 18. ove uredbe, utvrđenim od strane Nacionalnog IPA koordinatora.

VIII PROVERE I REVIZIJE U OKVIRU DECENTRALIZOVANOG UPRAVLJANJA

Provere i revizije

Član 25

Odgovorna lica i tela iz člana 3. ove uredbe, mogu da vrše dokumentacione provere i provere kod tela koja čine operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe, ugovarača, korisnika grantova, krajnjih korisnika i krajnjih primalaca, u okviru svojih nadležnosti.

Odgovorna lica i tela koja čine operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe, mogu da vrše dokumentacione provere i provere u okviru svojih nadležnosti kod tela koja čine operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe, ugovarača, korisnika grantova, krajnjih korisnika i krajnjih primalaca.

Telo za suzbijanje nepravilnosti i prevara u postupanju sa finansijskim sredstvima Evropske unije iz člana 20. ove uredbe može da vrši administrativne provere kod tela koja čine operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe, ugovarača, korisnika grantova, krajnjih korisnika i krajnjih primalaca, u cilju provere prijavljenih nepravilnosti.

Odgovorna lica i tela iz člana 3. ove uredbe, tela koja čine operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe, ugovarači, krajnji korisnici i krajnji primaoci podležu proveri i reviziji koju vrši državni organ zadužen za reviziju sistema upravljanja sredstvima Evropske unije, Evropska komisija, OLAF i Evropski revizorski sud u skladu sa članom 27. Okvirnog sporazuma.

Tela koja čine operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe, ugovarači, krajnji korisnici i krajnji primaoci dužni su da telima iz st. 1, 2, 3. i 4. ovog člana, obezbede pristup svojim zaposlenima, radnim prostorijama i dokumentaciji koja se odnosi na ugovore koje sprovode, koji se finansiraju iz sredstava pretpristupne pomoći EU, u skladu sa odredbama operativnog sporazuma iz člana 16. ove uredbe, sporazuma sa krajnjim primaocima iz člana 17. ove uredbe i ugovora koje potpisuje Službenik za odobravanje programa sa ugovaračima iz člana 11. ove uredbe.

Tela koja čine operativnu strukturu iz člana 8. ove uredbe, ugovarači, krajnji korisnici i krajnji primaoci dužni su da čuvaju dokumentaciju u skladu sa odredbama potpisanih finansijskih sporazuma na osnovu kojih se sprovode godišnji nacionalni programi u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija.

Interna revizija

Član 26

Internu reviziju u vezi sa upravljanjem programima pretpristupne pomoći EU u okviru IPA komponente I - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija obavljaju interni revizori u organima državne uprave i službama Vlade, u skladu sa zakonom kojim se uređuje budžetski sistem.

Interni revizori iz stava 1. ovog člana, podnose revizorske izveštaje rukovodiocu subjekta revizije i rukovodiocu korisnika javnih sredstava.

Rukovodilac korisnika javnih sredstava podnosi kopiju revizorskog izveštaja ili izvode iz revizorskog izveštaja Nacionalnom službeniku za odobravanje.

IX ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja ranijeg propisa

Član 27

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o upravljanju programima pretpristupne pomoći Evropske unije u okviru komponente I Instrumenta pretpristupne pomoći (IPA) - Pomoć u tranziciji i izgradnja institucija za period 2007-2013. godine ("Službeni glasnik RS", broj 140/14).

Stupanje uredbe na snagu

Član 28

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".