KODEKS
PONAŠANJA SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA U GRADSKOJ UPRAVI GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 2/2019)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Kodeks

Član 1

Kodeks ponašanja službenika i nameštenika (u daljem tekstu: Kodeks) je skup pravila ponašanja službenika i nameštenika koji sadrži profesionalne i etičke standarde za obavljanje službenih poslova i ostvarivanje komunikacije sa strankama, u cilju obezbeđivanja kvaliteta i dostupnosti usluga, kao i podsticanju poverenja u integritet, nepristrasnost i efikasnost gradske uprave grada Sombora.

Stranke su fizička i pravna lica bez obzira na državljanstvo i sedište, kao i organi, organizacije i grupe lica koja se obraćaju jedinici lokalne samouprave.

Oblast primene

Član 2

Pravila ovog Kodeksa dužni su da primenjuju službenici i nameštenici u gradskoj upravi grada Sombora (u daljem tekstu: službenici) kada obavljaju poslove iz svoje nadležnosti.

Svrha Kodeksa

Član 3

Svrha ovog Kodeksa je:

• da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja kojih bi trebalo da se pridržavaju službenici,

• da podrži službenike u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda,

• da upozna stranke o pravilnom načinu postupanja i ponašanja službenika,

• da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast,

• da doprinese uspostavljanju efikasnijeg i odgovornijeg postupanja službenika.

Član 4

Svi pojmovi koji su u ovom Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

II OSNOVNI PRINCIPI I PRAVILA KODEKSA

Zakonitost i nepristrasnost

Član 5

Službenik je dužan da se u obavljanju svojih poslova ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno.

Službenici posebno vode računa da odluke koje se tiču prava, obaveza ili na zakonu zasnovanih interesa stranaka imaju osnov u zakonu i da njihov sadržaj bude usklađen sa zakonom.

Službenici su dužni da se uzdržavaju od bilo koje samovoljne ili druge radnje koja će neopravdano uticati na stranke ili im se neosnovano daje povlašćeni tretman.

Službenici se u svom radu nikada ne rukovode ličnim, porodičnim, niti političkim pritiscima i motivima.

Stručnost

Član 6

Službenik je dužan da poslove obavlja stručno, koristeći na najbolji način svoje znanje i veštine, da poznaje i prati propise kojima je uređena oblast poslova kojima se bavi, i da primenjuje nova znanja.

Službenik je dužan da razvija sposobnost samostalnog obavljanja poslova, uočavanja problema i njihovog rešavanja, razmatranja različitih mogućnosti u realizaciji ciljeva, planiranja posledica i aktivnog samostalnog upravljanja radnim procesom, u skladu sa svojim zvanjem.

Od službenika se očekuje da pokaže preduzimljivost u obavljanju poslova, da predlaže nove metode rada, da razvija kreativnost i pokazuje sposobnost za stvaralačko, originalno razmišljanje čiji je rezultat novo rešenje, zaključak ili informacija, odnosno sposobnost da inoviranjem postupka poboljša pravila i način rada.

Savesnost

Član 7

Službenik je dužan da poslove obavlja savesno, odgovorno i pošteno, s dužnom pažnjom, blagovremeno, efikasno i nepristrasno.

Službenik je obavezan da poslove obavlja ozbiljno i pouzdano, da krajnji rezultat posla zasniva na sveobuhvatnom prikupljanju i sagledavanju svih važnih činjenica i podataka i da taj rezultat brani, kao i da brani svoj stručni stav.

Službenik ne može trpeti negativne posledice zbog svog stručnog stava i mišljenja u vezi sa obavljanjem poslova.

Objektivnost

Član 8

U svom radu, službenik je dužan da uzme u obzir sve relevantne činjenice i da svaku od njih pravilno oceni u odnosu na odluku, kao i da izuzme sve elemente koji nisu od značaja za predmetni slučaj.

Odgovornost, ovlašćenja, hijerarhija

Član 9

Službenik je dužan da u obavljanju poslova postupa profesionalno, odgovorno, marljivo i istrajno, nastojeći da sve teškoće na koje može da naiđe u radu reši na odgovarajući način, koji je u skladu sa postupcima planiranim za tu vrstu posla.

Služebnik je dužan da se ponaša na način koji doprinosi očuvanju i podsticanju poverenja javnosti u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa.

Dužnost službenika je da sve probleme na poslu rešavaju sa svojim rukovodiocima, a nikako sa građanima, korisnicima usluga ili poslovnim saradnicima.

Služebnik je dužan da poštuje hijerarhiju i organizacionu strukturu, kao i granice svojih ovlašćenja i odgovornosti.

Zabranjeno je negativno izražavanje o poslodavcu, rukovodiocima, kolegama, poslovnim saradnicima i njihovom radu pred građanima ili korisnicima usluga.

Odnos sa sredstvima javnih informisanja

Član 10

Izjave za javnost u vezi sa poslovanjem Gradske uprave daje isključivo Načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti.

U neformalnim kontaktima s predstavnicima sredstava javnog informisanja, službenik je dužan da postupa s dužnom pažnjom kad je reč o informacijama koje se odnose na poslovanje Gradske uprave.

Zabrana diskriminacije

Član 11

Službenici su obavezni da u svakoj prilici poštuju princip jednakosti stranaka pred zakonom, a posebno kada rešavaju o zahtevima stranaka i donose odluke.

Službenici postupaju jednako prema svim strankama u istoj pravnoj i faktičkoj situaciji.

Ukoliko dođe do drugačijeg postupanja službenika prema određenoj stranci nego što je to uobičajeno, službenik je dužan da obrazloži takvo postupanje relevantnim razlozima konkretnog slučaja.

Službenik je dužan da u okviru svojih nadležnosti omogući ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranaka i drugih službenika bez diskriminacije ili povlašćivanja po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, genetskih svojstava, kulture, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, psihičkog i fizičkog invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim i pretpostavljenim ličnim svojstvima.

Zabrana zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlašćenja

Član 12

Službenici su dužni da ovlašćenja u svom radu koriste isključivo u svrhe koje su utvrđene zakonom i drugim odgovarajućim propisima.

Pri obavljanju privatnih poslova, službenik ne sme koristiti službene oznake, službena ovlašćenja ili autoritet radnog mesta u lokalnoj samoupravi.

Službenik je dužan da u svom radu isključivo vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni za odlučivanje, odnosno postupanje.

Prijavljivanje zloupotreba i korupcije

Član 13

Službenik koji opravdano veruje da je nastala ili da će nastati povreda zakona ili ovog kodeksa, prijaviće tu činjenicu svom nadređenom, i ako je to potrebno, drugom organu nadležnom za ispitivanje takvih činjenica.

Na isti način, kao u stavu 1. ovog člana, postupiće i službenik koji smatra da se na njega vrši pritisak od bilo koga da u obavljanju poslova postupi suprotno zakonu.

Službenik koji u osnovanom uverenju prijavi navedeni slučaj, ne sme zbog toga trpeti bilo kakve štetne posledice.

Zabrana primanja poklona i mita

Član 14

Službenik ne sme da primi poklon, niti bilo kakvu uslugu ili drugu korist za sebe ili druga lica u vršenju svoje dužnosti, osim protokolarnog ili prigodnog poklona manje vrednosti saglasno propisima kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija.

Službeniku je zabranjeno da, u vezi sa poslovima koje obavlja, neposredno ili posredno, za sebe ili članove porodičnog domaćinstva, bliske rođake i prijatelje, traži ili primi poklone, usluge ili pribavi drugu korist.

Poklonom, u smislu ovog Kodeksa smatraju se novac, stvari, prava ili usluge koji su izvršeni bez odgovarajuće naknade, kao i svaka druga korist koja je zaposlenom data ili obećana u vezi sa poslovima lično ili preko drugog lica.

Ukoliko je službeniku ponuđen poklon ili neka druga korist dužan je da poklon ili drugu korist odbije, odnosno uručen poklon vrati, da preduzme radnje radi identifikacije lica i ukoliko je moguće pronađe svedoke i da odmah, a najkasnije u roku od 24 sati, o tome sačini službenu zabelešku i obavesti neposredno pretpostavljenog.

Ako je službenik u nedoumici da li se ponuđeni poklon može smatrati prigodnim poklonom manje vrednosti dužan je da o tome zatraži mišljenje od neposredno pretpostavljenog.

Službenik je dužan da, bez odlaganja, prijavi svaki pokušaj davanja mita.

Službenik koji primi mito čini krivično delo i težu povredu radne obaveze.

Član 15

Ukoliko se službeniku ponudi poklon ili neka druga korist u vezi sa obavljanjem dužnosti, obavezan je da preduzme sledeće korake:

- da odmah odbije protivpravnu ponudu, sačini službenu belešku i obavesti o ovakvom pokušaju svog pretpostavljenog ili neposredno organe nadležne za ovakve prestupe;

- da prijavi osobu koja je ponudu učinila i da izbegava kontakte sa njom;

- ukoliko poklon ne može da bude vraćen pošiljaocu, potrebno ga je predati nadležnom organu uz službenu belešku;

- da objektivno rešava u predmetu u vezi s kojim je učinjena protivpravna ponuda.

Zaštita podataka o ličnosti

Član 16

Službenik koji obrađuje podatke o ličnosti poštuje sve zakonske propise i važeće standarde u pogledu njihove zaštite.

Službenik posebno ne koristi lične podatke u svrhe koje nisu zakonite, ne dostavlja ih neovlašćenim osobama i ne omogućava im uvid u njih.

Pristup informacijama od javnog značaja

Član 17

Službenik se stara o poštovanju prava na pristup informacijama od javnog značaja na način koji obezbeđuje najpotpunije i najefikasnije ostvarivanje tog prava, u skladu sa zakonom koji reguliše pristup informacijama od javnog značaja.

Službenik je dužan da ukoliko dobije zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, isti odmah prosledi ovlašćenom licu.

Pružanje informacija o postupku

Član 18

Službenici su dužni da strankama, na njihov zahtev, daju informacije o postupku koji se kod njih vodi. Službenik će uputiti stranku na koji način može da izvrši uvid u stanje postupka.

Službenici su dužni da strankama pruže i informacije o pravnim radnjama koje stranke treba da preduzmu u cilju ostvarivanja svojih prava i obaveza. Službenik vodi računa da informacije koje pruža budu jasne i razumljive stranci.

Kada službenik ne sme da obelodani informaciju zbog njene poverljive prirode, dužan je da navede datoj zainteresovanoj stranci razloge zbog kojih nije u mogućnosti da joj poveri navedenu informaciju.

Ako je usmeni zahtev stranke previše složen, službenik je dužan da posavetuje stranku o tome kako da formuliše svoj zahtev pisanim putem.

Ukoliko se zahtev u vezi postupka odnosi na pitanja za koje određeni službenik nije nadležan, uputiće stranku na nadležnog službenika i naznačiti njegovo ime i po mogućstvu kontakt podatke.

Postupanje sa informacijama

Član 19

U vršenju svojih poslova službenik je dužan da na propisan način koristi informacije koje su mu dostupne i ne sme neovlašćeno da saopštava informacije do kojih je došao u obavljanju svojih poslova.

Službeniku nije dozvoljeno da drugim licima prepisuje, umnožava, kopira ili prenosi informacije nastale u radu ili u vezi sa radom.

Službenik, po napuštanju službe, ne sme da koristi ili prenosi poverljive informacije do kojih je došao dok je obavljao službu, osim ako na to nije ovlašćen, u skladu sa zakonom.

Službenik učestvuje u sprovođenju postupka javne nabavke i javne licitacije dužan je da zainteresovanim licima daje samo zvanične informacije i obaveštenja u vezi s tim postupkom.

Ispravljanje propusta

Član 20

U slučaju greške u radu službenika koja ima nepoželjan uticaj na prava ili interese stranaka, službenik je dužan da uputi pismeno izvinjenje stranci i nastoji da otkloni negativne posledice prouzrokovane njegovom greškom što je pre moguće, kao i da obavesti stranku o pravu na odgovarajuće pravno sredstvo i prigovor zbog propusta.

Razumni rok za donošenje odluka

Član 21

Službenici se staraju da se odluka po svakom zahtevu ili prigovoru donese u razumnom roku, bez odlaganja, a u svakom slučaju najkasnije u zakonom predviđenom roku. Isto pravilo primenjuje se za odgovore na dopise stranaka ili odgovore na službene dopise kojima službenici od pretpostavljenih traže uputstva u pogledu postupka koji se vodi.

Ako zbog složenosti postupka, odnosno pitanja koja su pokrenuta, odluku nije moguće doneti u zakonskom roku, službenik će o tome obavestiti stranku i svog pretpostavljenog, i preduzeti sve što je potrebno da se odluka donese što pre.

Ponašanje službenika u javnim nastupima

Član 22

U svim oblicima javnih nastupa i delovanja u kojima predstavlja jedinicu lokalne samouprave, službenik je dužan iznositi stavove, u skladu s propisima, ovlašćenjima, stručnim znanjem i Kodeksom.

Prilikom iznošenja stručnih i ličnih stavova, službenik pazi na ugled jedinice lokalne samouprave i lični ugled i sme iznositi samo istinite podatke, sadržinom i tonom kojim se ne vređa ugled organa, ustanova, preduzeća, kao ni njihovih predstavnika, a na isti način ima postupati i kada je reč o ličnom i poslovnom ugledu drugih fizičkih i pravnih lica.

Poštovanje drugih i učtivost službenika

Član 23

Službenici su dužni da se međusobno i prema strankama ophode sa poštovanjem. Prilikom komunikacije sa strankama službenici treba da budu učtivi, pristupačni, tačni i kooperativni.

Prilikom odgovaranja na dopise, u telefonskim razgovorima i u prepisci putem elektronske pošte, službenik je dužan da bude što više od pomoći i da pruži što iscrpnije i preciznije odgovore.

U prisustvu stranaka službenicima nisu dozvoljeni privatni telefonski razgovori.

Standard poslovne komunikacije

Član 24

Standard poslovne komunikacije podrazumeva da se u najkraćem mogućem roku (najkasnije u roku od 24 sata) odgovori na poruku primljenu radnim danima putem elektronske pošte.

Ukoliko je primalac elektronske pošte odsutan, mora biti postavljeno obaveštenje na elektronskoj pošti o odsustvu sa radnog mesta sa informacijama kome se mogu obratiti stranke ili službenici u hitnim slučajevima, a tokom odsustva primaoca poruke.

Slanje podneska/dopisa ili elektronske pošte

Član 25

Službenik je dužan da prilikom slanja podneska ili dopisa uvek koristi memorandum.

Podnesak, dopis ili elektronsku poštu potrebno je nasloviti na osobu (fizičko lice) ili funkciju, odnosno poslovno ime privrednog društva.

Podnesak, dopis i elektronsku poštu neophodno je uredno potpisati svojim imenom, zvanjem i ostalim podacima za kontakt.

Podnesak, dopis ili elektronska pošta treba da bude jasne sadržine i koncizan, a stil pisanja treba da bude prilagođen osobi kojoj se obraća i u skladu sa temom.

Prilikom pripreme podneska, dopisa ili elektronske pošte proveriti pravopis i tačnost informacija koje se navode.

Pristup internetu i korišćenje interneta

Član 26

Službenik koristi Internet u cilju efikasnijeg obavljanja poslova i praćenja savremenih rešenja i tokova u različitim oblastima poslovanja.

Službenik upotrebom Interneta ne može ugrožavati interese, integritet i sigurnost računarske mreže u Gradskoj upravi.

Nenamenskim i neprihvatljivim korišćenjem Interneta smatra se instaliranje, distribucija, prenos i upotreba nelicenciranih piratskih softvera, narušavanje sigurnosti i remećenje internet komunikacija, korišćenje destruktivnih i opstruktivnih programa.

Neosnovana upotreba interneta podrazumeva i posetu sajtovima radi korišćenja audio i video-materijala komercijalnih sajtova u neslužbene svrhe, korišćenje internet servisa radi promovisanja, zastupanja i drugih ličnih potreba ili potreba organizacija čija delatnost nije u vezi sa poslovanjem Gradske uprave, kao i komercijalne aktivnosti koje nisu u vezi sa poslovnim potrebama Gradske uprave.

Sistem elektronske pošte zaposleni u Gradskoj upravi ne smeju koristiti na načine uvredljive za druge i nedosledne profesionalnom imidžu organima lokalne samouprave. Zabranjena je svaka upotreba elektronske pošte za obezbeđenje privatnih aranžmana, odavanje poverljivih i osetljivih informacija ili korišćenje u bilo koju neadekvatnu svrhu.

Strogo je zabranjeno zaposlenima u Gradskoj upravi:

- angažovanje na društvenim mrežama jer se na taj način ostavlja utisak neprofesionalnosti i lenjosti,

- gledanje i distribuiranje pornografije na radnom mestu,

- gledanje filmova i serija na radnom mestu,

- prosleđivanje lančanih i-mejlova i svesno slanje destruktivnih sadržaja, virusa i sl.,

- umnožavanje filmova na CD ili preuzimanje filmova na flešu,

- presnimavanje dokumenata i podataka nastalih u radu sa strankama.

Sve originalne poruke i informacije koje su generisane ili kojima je rukovao sistem elektronske komunikacije, uključujući i back-up kopije, smatraju se vlasništvom Gradske uprave grada Sombora.

Načelnik Gradske uprave ili lice koje on ovlasti imaju pravo da pregledaju dokumentaciju ili zahtevaju uvid u elektronsku poštu koja je u vezi sa poslom.

Zabranjeno je neovlašćeno instaliranje i korišćenje mrežnih uređaja u lokalnoj računarskoj mreži Gradske uprave.

Za instalaciju mrežnih uređaja u Gradskoj upravi nadležno je isključivo IT lice, koje poslove obavlja po odobrenju načelnika Gradske uprave.

Poštovanje radnog vremena i evidencija prisustva

Član 27

Službenik je dužan da poštuje propisano radno vreme, kao i da se prilikom dolaska ili odlaska sa radnog mesta evidentira na propisan način.

Pauza u toku radnog vremena je dozvoljena u dogovorenom vremenskom intervalu u trajanju od 30 minuta.

Pauza ne može biti na početku ili na kraju radnog vremena.

Nije dozvoljeno napuštanje radnog mesta u okviru radnog vremena bez odobrenja rukovodioca ili zaposlenog kojeg rukovodilac ovlasti. Zaposleni može da napusti radno mesto u toku rada samo u izuzetnim slučajevima, uz prethodno odobrenje neposrednog rukovodioca, i evidentiranje vremena izlaska i ulaska u poslovne prostorije, pri čemu treba obezbediti prisustvo bar jednog od zaposlenih u radnoj prostoriji, kako ne bi došlo do potpunog prekida rada sa strankama.

Član 28

Službeniku bez prethodne najave i odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulazak u radne prostorije gradske uprave grada Sombora van radnog vremena.

Službenik je dužan da identifikacionom karticom evidentiraju svoje prisustvo i odsustvo sa rada.

Službenici koji obavljaju inspekcijske poslove dužni su da se prilikom svoga postupanja identifikuju službenom legitimacijom.

Službenici koji neposredno rade sa strankama (uslužni centar-pisarnica, matičar i zamenici matičara i drugi) obavezni su da za vreme radnog vremena nose identifikacionu karticu na kojoj je ispisano njihovo ime i prezime.

Standardi odevanja na radnom mestu

Član 29

Službenik je dužan da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima službenika i da na taj način ne narušava ugled gradske uprave grada Sombora, niti izražava svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost.

Neprikladnom odećom smatraju se naročito: neprimereno kratke suknje, bluze sa velikim dekolteom ili tankim bretelama, izrazito kratke ili providne bluze, kratke pantalone.

Službenik treba da se odeva u skladu sa zahtevima radnih mesta i radnih aktivnosti, a osnovni standard svakodnevnog odevanja jeste uredna i čista odeća.

Službenika koji je neprikladno odeven, neposredni rukovodilac će upozoriti na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.

Urednost i korišćenje radnih prostorija

Član 30

Radne prostorije službenika moraju biti čiste i uredne o čemu službenici vode računa sve vreme tokom trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.

Službenik je dužan da vodi računa o tome da radni prostor bude uređen ne samo iz estetskih već i iz bezbednosnih razloga, da se prema sredstvima rada ophodi sa pažnjom "dobrog domaćina".

Zabranjeno je službenicima da omogućavaju duže zadržavanje privatnih posetilaca u radnim prostorijama.

Zabranjeno je u radne prostorije unositi robu radi prodaje ili omogućavati drugom da to čini.

U radnim prostorijama muzika ne sme da bude opterećujuća, glasna i agresivna.

Prilikom napuštanja radne prostorije službenik je dužan da u istoj isključi kompjuter, svetlo, klima uređaj i da zatvori prozore.

Destruktivno ponašanje

Član 31

Zabranjeni su svi oblici fizičkog i emocionalnog zlostavljanja koji ugrožavaju sigurnost, integritet i dostojanstvo osobe, a koji za posledicu imaju trajni negativni učinak na pojedinca i njegovu porodicu, kao i posredno radno okruženje. Pretnje, vulgarno izražavanje, ispadi besa, vređanje i omalovažavanje, verbalni i fizički napadi, seksualno zlostavljanje, kao i druga nasilnička ponašanja čine radno okruženje neodgovarajućim za kvalitetan rad i ozbiljno ugrožavaju međuljudske odnose.

Svako nasilno ponašanje u Gradskoj upravi smatra se težom povredom radne obaveze.

Pušenje, alkohol, droga i oružje

Član 32

U interesu zaštite nepušača, u zgradi Gradske uprave zakonom je zabranjeno pušenje.

Zaposleni pušači su obavezni da se strogo pridržavaju zabrane pušenja.

U atrijumu zgrade Županije nije dozvoljeno pušenje.

Pušenje je dozvoljeno u zadnjem dvorištu zgrade Gradske uprave.

Član 33

Unošenje alkoholnih pića u radne prostorije Gradske uprave, konzumiranje alkohola i opijanje na radnom mestu, kao i dolazak na radno mesto u pripitom ili pijanom stanju, zabranjeni su. U slučaju osnovane sumnje na postojanje pijanog stanja kod zaposlenog u Gradskoj upravi, od istog se može zahtevati da se podvrgne kontroli alkometrom.

Član 34

Zakonom je zabranjeno unošenje, širenje i korišćenje svih vrsta droge i opojnih sredstava na radnom mestu.

Član 35

Rad pod uticajem alkohola i opojnih supstanci smatra se štetnim po Gradsku upravu. Ovih pravila se moraju pridržavati svi službenici, bez obzira na rang ili poziciju, da li su u stalnom ili privremenom radnom odnosu, bilo da se oni nalaze u kancelarijama Gradske uprave, bilo da su na nekom poslovnom sastanku van Gradske uprave, a u ime Gradske uprave.

Službenik je dužan da o prisustvu i upotrebi alkohola i zabranjenih supstanci u prostorijama za rad odmah obavesti neposrednog rukovodioca i Načelnika Gradske uprave.

Član 36

Zakonom je zabranjeno unošenje, držanje i upotreba svih vrsta oružja u radnim prostorijama Gradske uprave.

III PRIDRŽAVANJE ODREDABA KODEKSA I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 37

Službenici su dužni da se upoznaju sa odredbama ovog kodeksa i da se prema njemu ponašaju odnosno da se pridržavaju odredaba ovog Kodeksa.

Zaposleni koji ima nedoumice u pogledu primene kodeksa dužan je da se obrati neposrednom rukovodiocu.

Službenik koji smatra da se od njega ili drugog službenika traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom, o tome pismeno obaveštava neposrednog rukovodioca i Načelnika Gradske uprave. Zaposleni zbog toga ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene niti izložen uznemiravanju (mobingu) prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava u Gradskoj upravi.

Pravo pritužbe zbog kršenja Kodeksa

Član 38

Stranka se zbog povrede pravila ovog Kodeksa može pritužbom obratiti Načelniku gradske uprave ili Načelniku unutrašnje organizacione jedinice gradske uprave grada Sombora - rukovodioc odeljenja ili službe (u daljem tekstu: nadležni rukovodilac).

Nadležni rukovodilac dužan je da obavesti podnosioce pritužbe o preduzetim radnjama.

Nadležni rukovodilac svojim odlukama, stavovima, mišljenjima, preporukama i drugim aktima stvaraju praksu od značaja za primenu ovog Kodeksa.

Praćenje primene Kodeksa

Član 39

Načelnik Gradske uprave grada Sombora prati i razmatra primenu Kodeksa.

Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su rukovodioci osnovnih unutrašnjih organizacionih jedinica Gradske uprave.

Ukoliko praćenjem primene Kodeksa oceni da je to potrebno, nadležni rukovodilac može za primenu Kodeksa izdati posebna uputstva.

Izveštaj o primeni Kodeksa čini sastavni deo godišnjeg izveštaja o radu organa, službe ili organizacije.

Izveštaj sadrži statističke podatke o ukupnom broju primljenih prigovora stranaka na kršenje Kodeksa, strukturi prigovora po pravilima utvrđenim Kodeksom, pokrenutim i okončanim disciplinskim postupcima, izrečenim merama za kršenje Kodeksa i druge činjenice i okolnosti za koje rukovodioci organa, službi ili organizacija smatraju da su od značaja za praćenje primene Kodeksa.

Disciplinska odgovornost

Član 40

Povrede obaveza iz ovog Kodeksa predstavljaju lakšu povredu dužnosti iz radnog odnosa, ukoliko nije obuhvaćena nekom od težih povreda radnih dužnosti predviđenih Zakonom ili drugim propisom.

Obaveštavanje stranaka i službenika o primeni Kodeksa

Član 41

Tekst Kodeksa se objavljuje na internet stranici Grada Sombor, a u štampanom obliku ističe na oglasnoj tabli i u dovoljnom broju primeraka čini dostupnim strankama na drugim odgovarajućim mestima (uslužni servis građana, šalterske službe, mesne kancelarije i dr.).

Nadležni rukovodilac upoznaje sve službenike sa sadržinom Kodeksa.

Prestanak važenja ranije donetog Kodeksa

Član 42

Danom stupanja na snagu ovog Kodeksa prestaje da važi Kodeks poslovnog ponašanja i poslovne etike zaposlenih u Gradskoj upravi grada Sombora ("Sl. list grada Sombora" br. 18/16).

Stupanje na snagu

Član 43

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".