PRAVILNIK

O USLOVIMA KOJE MORAJU ISPUNJAVATI PRAVNA LICA ZA IZDAVANJE OVLAŠĆENJA ZA ORGANIZOVANJE I SPROVOĐENJE OBUKE ZA POLAGANJE POSEBNOG STRUČNOG ISPITA ZA IZRADU PROCENE RIZIKA OD KATASTROFA I PLANA ZAŠTITE I SPASAVANJA, NAČINU IZRADE I SADRŽAJU PLANA I PROGRAMA OBUKE

("Sl. glasnik RS", br. 13/2019)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se kadrovski i materijalno-tehnički uslovi koje moraju ispunjavati pravna lica za izdavanje ovlašćenja za organizovanje i sprovođenje obuke za polaganje posebnog stručnog ispita za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja (u daljem tekstu: Ovlašćenje) i način izrade i sadržaj plana i programa obuke.

Član 2

Ovlašćenje se izdaje pravnom licu koje, pored zakonskih, ispunjava i sledeće uslove, i to:

1) da je registrovano za delatnost obavljanja poslova organizovanja i sprovođenja obuke za polaganje posebnog stručnog ispita za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja;

2) da ima stalno zaposlena najmanje tri lica koja poseduju Licencu za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja;

3) da ima obezbeđene predavače i opšti akt kojim utvrđuje da predavači koji nisu stalno zaposleni u Pravnom licu već, su zaposleni u organizacionoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova u kojoj se obavljaju poslovi zaštite i spasavanja od katastrofa (u daljem tekstu: Nadležna služba), imaju pravo na naknadu za realizaciju obuke i to po kandidatu i po nastavnom času u iznosu od 0,00999 važeće osnovice koja se u mesecu kada su angažovani primenjuje za obračun i isplatu plate zaposlenih u Nadležnoj službi;

4) da raspolaže odgovarajućim materijalno-tehničkim sredstvima za sprovođenje obuke, i to:

(1) prostorom za sprovođenje teorijske i praktične obuke, polaganje stručnog i obavljanje administrativnih poslova,

(2) nastavnim sredstvima i opremom za sprovođenje obuke;

5) da ima Plan obuke koji je usklađen sa Programom obuke za polaganje posebnog stručnog ispita za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja (u daljem tekstu: Program obuke), koji je odštampan u prilogu ovog pravilnika i čini njegov sastavni deo.

Član 3

Prostor iz člana 2. tačka 4) podtačka (1) ovog pravilnika, obuhvata minimalno sledeće prostorije, i to:

1) prostoriju, odnosno učionicu koja je opremljena nastavnim sredstvima i opremom za sprovođenje teorijske nastave i polaganje pismenog dela ispita;

2) prostoriju za administrativne poslove i prijem kandidata, dokumentaciju i arhivu;

3) prostoriju za rukovodstvo i nastavno osoblje, odnosno predavače;

4) najmanje jedan toalet.

Prostorije iz stava 1. ovog člana moraju biti u sastavu istog građevinskog objekta.

Ako pravno lice raspolaže sa više učionica jedna mora biti namenjena za polaganje ispita.

Prostor iz stava 1. ovog člana pravno lice može imati u vlasništvu, koristiti na osnovu ugovora o ili po drugom osnovu kojim se obezbeđuje korišćenje prostora.

Član 4

Površina prostorije za sprovođenje nastave i polaganje ispita mora iznositi najmanje 25 m2 i biti oblika koji omogućava frontalno, grupno i individualno izvođenje teorijske obuke, odnosno individualno polaganje ispita.

Radna površina prostorije, po kandidatu, mora iznositi najmanje 1 m2.

Radna površina za predavača mora iznositi najmanje 8 m2.

Visina učionice mora biti najmanje 2,4 m.

Površina prostorije za obavljanje administrativnih poslova mora iznositi najmanje 8 m2.

Visina prostorije za administrativne poslove mora biti najmanje 2,1 m.

Prostorija za sprovođenje nastave i polaganje ispita mora biti opremljena radnim stolovima ili klupama sa stolicama sa naslonom, prilagođenim potrebama rada, čiji raspored polaznicima obuke, odnosno ispitivačima omogućava nesmetan pristup i rad.

Prostorija za sprovođenje nastave i polaganje ispita mora biti osvetljena prirodnom svetlošću, čiji intenzitet i položaj izvora svetlosti omogućava da svi polaznici obuke bez obzira na njihov položaj mogu pratiti izvođenje teorijske obuke, odnosno polagati ispit.

Sve prostorije moraju imati prirodan izvor provetravanja prostorija, a prostorija za sprovođenje nastave i polaganje ispita mora biti klimatizovana.

Član 5

Nastavna sredstva i oprema za sprovođenje nastave moraju biti takvi da omogućavaju korišćenje stručne literature, propisa i drugih nastavnih materijala u skladu sa Programom obuke, u elektronskom i štampanom obliku.

Član 6

Plan obuke izrađuje i donosi pravno lice koje organizuje i sprovodi obuku i polaganje ispita, u skladu sa Programom obuke, prema svojim kapacitetima i potrebama.

Planom obuke Pravno lice utvrđuje nazive i raspored tema koje će se obrađivati tokom obuke uz tačno propisano vreme trajanja nastave po danima i nastavnim časovima.

Obuka se realizuje u prostoru koje obezbeđuje pravno lice, pod uslovom da je uredno prijavljeno minimalno osam, a maksimalno 15 polaznika obuke.

Obuka se realizuje u ukupnom trajanju od minimum 32 časa, u skladu sa Programom obuke.

Obuka se sastoji iz teorijskog dela i praktičnog dela i realizuje se u skladu sa Planom i Programom obuke.

Teorijski deo obuke sastoji se od teorijske nastave za ispitne oblasti, i to:

1) sistem zaštite i spasavanja;

2) procena rizika od katastrofa;

3) plana zaštite i spasavanja.

Praktični deo obuke sastoji se od simulacije izrade procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja.

Na Plan obuke pribavlja se saglasnost Ministarstva unutrašnjih poslova.

Član 7

Pravno lice podnosi Zahtev za dobijanje ovlašćenja za organizovanje i sprovođenje obuke za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja (Obrazac), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i koji čini njegov sastavni deo.

Pravno lice kome je izdato Ovlašćenje, podnosi zahtev za ponovno izdavanje Ovlašćenja najkasnije tri meseca pre isteka roka važenja prethodno izdatog Ovlašćenja.

Uz zahtev iz st. 1. i 2. ovog člana dostavljaju se dokazi o ispunjenosti uslova u skladu sa zakonom i odredbama ovog pravilnika, kao i dokaz o uplaćenoj administrativnoj taksi.

Član 8

Pravno lice kome je izdato Ovlašćenje, bez odlaganja obaveštava Nadležnu službu o svim statusnim promenama i promenama u vezi sa uslovima iz člana 2. ovog pravilnika.

Član 9

Ako pravno lice kome je izdato Ovlašćenje prestane da ispunjava uslove iz zakona i ovog pravilnika Ministarstvo unutrašnjih poslova, po službenoj dužnosti, donosi rešenje o oduzimanju Ovlašćenja.

Danom pravosnažnosti rešenja iz stava 1. ovog člana prestaje da važi Ovlašćenje.

Član 10

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Obrazac

Republika Srbija
MINISTARSTVO UNUTRAŠNJIH POSLOVA
SEKTOR ZA VANREDNE SITUACIJE

Br. telefona OJ koja sprovodi postupak

Elektronska adresa

Naziv adm. postupka: Izdavanje ovlašćenja za organizovanje i sprovođenje obuke za izradu procene rizika i plana zaštite i spasavanja

Šifra administrativnog postupka:_________

ZAHTEV
ZA DOBIJANJE OVLAŠĆENJA ZA ORGANIZOVANJE I SPROVOĐENJE OBUKE ZA IZRADU PROCENE RIZIKA OD KATASTROFA I PLANA ZAŠTITE I SPASAVANJA

podnosi

________________________________________________________________________________________________________
(naziv privrednog društva/pravnog lica/poslovno ime)

 

________________________________________________

,

________________________________________________

 
 

(adresa sedišta)

 

(matični broj)

 

 

 

________________________________________________

 

________________________________________________

 
 

(elektronska adresa e-mail)

 

(broj telefona pravnog lica)

 

________________________________________________
(odgovorno lice, ime i prezime, JMBG)

1. Podaci o zaposlenima:

1.

_______________________________________________________

 

(ime i prezime zaposlenog lica, JMBG i broj licence)

2.

_______________________________________________________

 

(ime i prezime zaposlenog lica, JMBG i broj licence)

3.

_______________________________________________________

 

(ime i prezime zaposlenog lica, JMBG i broj licence)

2. Podaci o prostoru:

_______________________________________________

 

(adresa gde se obavlja delatnost)

 

2.1. prostoriju za nastavu i ispit od najmanje 25 m2

da

ne

2.2. visina prostorije za nastavu i ispit 2.4 m

da

ne

2.3. u prostoriji za nastavu i ispit ima stolove/klupe sa stolicama sa naslonom,

da

ne

2.4. prostorija za nastavu i ispit osvetljena prirodnim izvorom svetlosti

da

ne

2.5. prostorija za nastavu i ispit je sa prirodnim provetravanjem

da

ne

2.6. prostorija za nastavu i ispit je aklimatizovana

da

ne

2.7. prostorija za administrativne poslove ima minimum 8 m²

da

ne

2.8. visina prostorije za administrativne poslove 2.1 m

da

ne

2.9. prostorija za administrativne poslove ima prirodno provetravanje

da

ne

2.10. prostoriju za rukovodioca i nastavno osoblje ima

da

ne

2.11. prostorija za rukovodioca i nastavno osoblje ima prirodno provetravanje

da

ne

2.12. toalet ima

da

ne

3. Podaci o nastavnim sredstvima i opremi:

3.1. u prostoriji za nastavu školska tabla ili drugo sredstvo za prikazivanje teksta površine 1.5 m2 ima

da

ne

3.2. jedan računar u prostoriji za administrativne poslove

da

ne

3.3. računari u učionici za izvođenje nastave obuke

da

ne

3.4. minimum jedan štampač

da

ne

3.5. projektor/druga oprema za projektovanje slike

da

ne

3.6. internet veza

da

ne

Uz zahtev se dostavlja sledeća dokumentacija:

1. dokazi o zaposlenima, prostoru i nastavnim sredstvima i opremi

2. Plan obuke

3. dokaz o uplati takse

Informacija o finansijskim izdacima:

Iznos Taksa za zahtev sada je 310,00 dinara po RAT-u i iznos Taksa za dobijanje ovlašćenja za izradu procene rizika i plana zaštite i spasavanja - _____________,00 dinara

Taksa se uplaćuje na račun __________________

model i poziv na broj _______________________

Informacija o roku za rešavanje urednog zahteva: 60 dana

Datum podnošenja zahteva
______________________

Podnosilac zahteva
Odgovorno lice u pravnom licu
___________________________

Sva lica navedena u ovom zahtevu su saglasna da privredno društvo/drugo pravno lice za potrebe dobijanja ovlašćenja može izvršiti uvid, pribaviti i obraditi lične podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, koji su neophodni u postupku odlučivanja.

Prilog

 

PROGRAM OBUKE
ZA POLAGANJE ISPITA ZA DOBIJANJE LICENCE ZA IZRADU PROCENE RIZIKA OD KATASTROFA I PLANA ZAŠTITE I SPASAVANJA

CILJ OBUKE

Obuka polaznika ima za cilj sticanje ili podizanje nivoa znanja iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i znanja potrebnih za izradu procene rizika i planova zaštite i spasavanja, u skladu sa propisima koji tretiraju ova pitanja, ujednačavanje i standardizaciju njihovog rada na celoj teritoriji Republike Srbije.

Obuka treba da obezbedi lakšu, doslednu i ujednačenu primenu odredaba Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama, pruži osnovne smernice za izradu procene rizika od katastrofa i planova zaštite i spasavanja, odnosno smernice za precizno identifikovanje i procenu rizika od katastrofa, jasno određivanje preventivnih i operativnih mera reagovanja i nosioca realizacije zadataka zaštite i spasavanja ljudi i dobara od posledica katastrofa, a u cilju efikasnog upravljanja vanrednim situacijama i organizovanog odgovora na katastrofe.

TRAJANJE OBUKE

Obuka za potrebe polaganja ispita za licencu za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja se organizuje u trajanju od minimum 4 dana, i minimum 32 časa.

DUŽNOSTI I PRAVA PRAVNIH LICA KOJA ORGANIZUJU I SPROVODE OBUKU

Obuku za polaganje posebnog stručnog ispita za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja organizuju i sprovode privredna društva, odnosno druga pravna lica koja su ovlašćena za organizovanje i sprovođenje ove obuke od strane Ministarstva unutrašnjih poslova.

Ovlašćeno pravno lice za organizovanje i sprovođenje obuke je dužno da, u skladu sa Zakonom, obezbedi odgovarajuće kadrovske i materijalno-tehničke uslove za organizaciju i sprovođenje obuke.

DINAMIKA OBUKE

Obuka se sprovodi teoretski (predavanja) i praktično (vežbe, radionice) prema utvrđenom programu, a konsultativne i druge načine obuke prema planovima i terminima koje utvrđuju izvođači obuke.

Čas traje 45 minuta i broj časova obuke ne sme biti veći od osam časova na dan.

Časovi mogu biti povezani u dvočas, sa odmorom od najmanje 10 minuta.

Program obuke sastoji se od tri nastavne teme, podeljene na nastavne jedinice i sa određenim minimalnim brojem časova po nastavnim temama.

redni broj

NASTAVNA TEMA

NASTAVNA JEDINICA

Nastavnih časova

teoretskih

praktičnih

ukupno

1.

SISTEM ZAŠTITE I SPASAVANJA

 

4

 

 

1.1

NORMATIVNO PRAVNI OKVIR

 

 

 

 

 

1.1.1

zakoni

Ustav, Zakon o ministarstvima, Zakon o lokalnoj samoupravi, Zakon o vodama

 

 

 

1.1.2

zakon

Zakon o smanjenju rizika i upravljanju vanrednim situacijama

 

 

 

1.1.3

Podzakonski propisi

Podzakonski propisi na osnovu Zakona o smanjenju rizika i upravljanju vanrednim situacijama

 

 

 

1.2

SUBJEKTI I SNAGE ZAŠTITE I SPASAVANJA

 

 

 

 

 

1.2.1

Nadležnosti ministarstva unutrašnjih poslova

 

 

 

 

1.2.2

Nadležnost ministarstava i organa državne uprave

 

 

 

 

1.2.3

Nadležnost autonomne pokrajine

 

 

 

 

1.2.4

Nadležnost jedinica lokalne samouprave

 

 

 

 

1.2.5

Prava i dužnosti privrednih društava i drugih pravnih lica

 

 

 

 

1.2.6

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

 

 

 

 

1.2.7

Obaveze pravnih lica koja obavljaju određene delatnosti

 

 

 

 

1.2.8

Prava i obaveze udruženja, humanitarnih organizacija i visokoškolskih ustanova

 

 

 

 

1.2.9

Prava i dužnosti građana

 

 

 

 

1.2.10

Subjekti i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama,
Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

 

 

 

 

1.3

RUKOVOĐENJE VANREDNIM SITUACIJAMA

 

 

 

 

 

1.3.1

Nivoi proglašenja i ukidanja vanrednih situacija
Štabovi za vanredne situacije - način organizovanja

 

 

 

 

1.3.2

Sastav štabova za vanredne situacije

 

 

 

 

1.3.3

Opšte nadležnosti štaba za vanredne situacije

 

 

 

 

1.3.4

Republičkog štab za vanredne situacije

 

 

 

 

1.3.5

Pokrajinski štab za vanredne situacije
Okružni štab za vanredne situacije

 

 

 

 

1.3.6

Štab za vanredne situacije jedinice lokalne samouprave

 

 

 

 

1.3.7

Štab za vanredne situacije gradske opštine

 

 

 

 

1.3.8

Rano upozoravanje, obaveštavanje i uzbunjivanje

 

 

 

 

1.3.9

Služba 112

 

 

 

 

1.3.10

Sistem javnog uzbunjivanja

 

 

 

 

1.3.11

Jedinstveni evropski broj za hitne službe 112

 

 

 

 

2.

PROCENA RIZIKA OD KATASTROFA

 

6

8

14

2.1

Konsultacije i komunikacija

Postupak organizovanja i sprovođenja ovog procesa na lokalnom, pokrajinskom i nacionalnom nivou - objasniti način određivanja učesnika u procesu izrade procene, određivanje nosioca izrade procene i uloga organa jedinica lokalne samouprave, organa državne uprave, naučnih ustanova i privrednih društava

 

 

 

2.2

Određivanje konteksta

Šta se podrazumeva pod određivanjem konteksta, ko organizuje aktivnosti i ko definiše učesnike?

 

 

 

2.3

Monitoring rizika

Šta podrazumeva monitoring rizika i zašto je bitan za procenu rizika, šta se postiže sa monitoringom i ko ga sprovodi

 

 

 

2.4

Utvrđivanje rizika

Šta podrazumeva utvrđivanje rizika, zašto se sprovodi i ko ga vrši?

 

 

 

2.5

Procena rizika

Šta se utvrđuje sa procenom rizika? - šta treba da sadrži procena rizika?

 

 

 

2.6

Analiza rizika

Šta je analiza rizika i kada se vrši?

 

 

 

2.7

Evaluacija rizika i postupanje sa rizikom

Objasniti pojam - objasniti za koje rizike se vrši postupanje (tretman) sa rizikom, značaj mera koje se preduzimaju u postupanju sa rizikom sa rizikom

 

 

 

2.8

Položaj i karakteristike teritorije za koju se izrađuje procena rizika

- Objasniti za koje parametre se radi ovaj deo procene i objasniti svaki od sledećih parametara:
- Geografski položaj teritorije;
- Hidrografske karakteristike teritorije;
- Meteorološko-klimatske karakteristike;
- Demografske karakteristike;
- Poljoprivreda;
- Materijalna i kulturna dobra

 

 

 

2.9

Kritična infrastruktura

- Šta je kritična infrastruktura, koje oblasti i koji objekti u tim oblastima predstavljaju kritičnu infrastrukturu?

 

 

 

2.10

Sadržaj procene rizika

Sadržaj po nivoima (nacionalni, lokalni i nivo privrednog društva i drugog pravnog lica)

 

 

 

2.11

Identifikacija opasnosti

Kako se vrši identifikacija opasnosti i šta podrazumeva? - navesti pojedine parametre na osnovu kojih se vrši identifikacija opasnosti za svaku konkretnu opasnost (zemljotresi, poplave, klizišta, ekstremne vremenske neprilike......)

 

 

 

2.12

Smernice za izradu scenarija

Objasniti šta je scenario i šta sadrži; kako se radi i šta mora da ima u sebi i koje uslove mora da zadovolji?

 

 

 

2.13

Smernice za izradu procene rizika

Šta je procena rizika i šta se njom postiže i sagledava?

 

 

 

2.14

Koje su štićene vrednosti

Koji su kriterijumi za svaku štićenu vrednost?

 

 

 

2.15

Procena verovatnoće

Kako se određuje verovatnoća - objasniti tabelu za iskazivanje verovatnoće u smislu kvalitativnog određivanja kategorija verovatnoće preko učestalosti

 

 

 

2.16

Procena posledica

Objasniti način iskazivanja posledica po štićene vrednosti preko tabela sa nivoima veličine posledica; i kriterijumima za određivanje posledica

 

 

 

2.17

Nivoi rizika-

Određivanje nivoa i prihvatljivosti rizika

 

 

 

2.18

Matrice rizika

Kako se izrađuju matrice rizika, šta se postiže matricama i objasniti koji su nivoi rizika i nivoi posledica

 

 

 

2.19

Multi rizik

Šta je multi rizik i šta obuhvata?

 

 

 

2.20

Tretman rizika

Šta se podrazumeva pod tretmanom rizika? - koje su operativne a koje preventivne mere koje se preduzimaju u tretmanu rizika

 

 

 

2.21

Karte rizika

Zašto se rade karte i šta se na njima unosi?

 

 

 

3.

PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA

 

6

8

14

3.1

Plan zaštite i spasavanja - pojam, osnovne odredbe

 

 

 

 

 

3.1.1

Pojam, nivoi i nosioci izrade planova zaštite i spasavanja

 

 

 

 

3.1.2

Sadržaj planova zaštite i spasavanja

- Republike Srbije, autonomne pokrajine, jedinice lokalne samouprave,
- subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,
- drugih nosilaca izrade

 

 

 

3.1.3

Postupak u vezi davanja saglasnosti na planove zaštite i spasavanja

Obaveze subjekata u procesu dobijanja saglasnosti na plan zaštite i spasavanja; nadzor, upravni postupak

 

 

 

3.1.4

Podaci iz Procene rizika kao polazište za izradu plana zaštite i spasavanja, scenarija

 

 

 

 

3.2

Metodologija izrade plana zaštite i spasavanja (na osnovu reprezentativnog scenarija)

 

 

 

 

 

3.2.1

Rano upozoravanje i pripravnost (spremnost)

- Organizacija i funkcionisanje ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja,
- subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama odgovorni za preduzimanje mera pripravnosti,
- mere pripravnosti (spremnosti) i postupci njihovog sprovođenja,
- način prijema i prenošenja naređenja za preduzimanje mera pripravnosti - spremnosti,
- način komunikacije i izveštavanja nadležnih organa i službi

 

 

 

 

3.2.2

Mobilizacija i aktiviranje

- Aktiviranje štabova za vanredne situacije, stručno-operativnih timova, organa državne uprave i lokalne samouprave, subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i poverenika civilne zaštite,
- mobilizacija jedinica civilne zaštite

 

 

 

3.2.3

Zaštita i spasavanje po opasnostima (opšti i posebni prilozi po opasnostima)

- zaštite i spasavanja od poplava,
- zaštite i spasavanja u slučaju zemljotresa,
- zaštite i spasavanja od odrona, klizišta i erozija,
- zaštite i spasavanja od šumskih požara i drugih požara na otvorenom,
- zaštite i spasavanja od ekstremnih vremenskih padavina (nepogoda)

 

 

 

3.2.4

Mere civilne zaštite (opšti i posebni prilozi po merama civilne zaštite)

- evakuacija,
- sklanjanje,
- zbrinjavanje ugroženih i nastradalih,
- prva i medicinska pomoć,
- asanacija terena

 

 

 

3.2.5

Upotreba snaga i subjekata zaštite i spasavanja

- pregled angažovanja operativnih snaga,
- telekomunikaciono obezbeđenje,
- obezbeđenje, distribucija i raspodela goriva, vode i hrane,
- organizacija smeštaja operativnih snaga,
- organizacija zdravstvene zaštite pripadnika operativnih snaga,
- vođenje karte ugroženog područja sa podacima o delovanju operativnih snaga,
- finansijski aspekti angažovanja operativnih snaga

 

 

 

LITERATURA

1. Ustav Republike Srbije

2. Zakon o smanjenju rizika i upravljanju vanrednim situacijama

3. Zakon o ministarstvima

4. Zakon o lokalnoj samoupravi

5. Zakon o vodama

6. Uputstvo o metodologiji za izradu procene ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama

7. Sva podzakonska akta na osnovu Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama.