ODLUKAO BLIŽIM USLOVIMA OGLAŠAVANJA FINANSIJSKIH USLUGA("Sl. glasnik RS", br. 15/2019) |
1. Ovom odlukom bliže se propisuju uslovi oglašavanja finansijskih usluga, i to opšti i posebni uslovi ovog oglašavanja, obaveze i odgovornosti davaoca finansijskih usluga u vezi sa oglasnom porukom, kao i druga pitanja koja se odnose na ovo oglašavanje.
Odredbe ove odluke shodno se primenjuju i na oglašavanje kojim se neposredno promoviše davalac finansijskih usluga i/ili njegovo celokupno poslovanje, a ne pojedinačne finansijske usluge koje pruža.
2. Pojedini pojmovi, u smislu ove odluke, imaju sledeće značenje:
1) finansijska usluga je usluga koju banka pruža korisnicima ovih usluga po osnovu ugovora o kreditu, ugovora o depozitu, ugovora o izdavanju i korišćenju kreditnih kartica, ugovora o otvaranju i vođenju tekućeg računa, ugovora o dozvoljenom prekoračenju po računu, te druga usluga koju banka pruža u skladu sa zakonom, usluga koju davalac finansijskog lizinga pruža korisnicima po osnovu ugovora o finansijskom lizingu, kao i platna usluga, usluga davanja kredita, izdavanja kreditnih kartica ili dozvoljenog prekoračenja računa koju pruža pružalac platnih usluga ili izdavalac elektronskog novca koji nije banka;
2) davalac finansijskih usluga je banka, davalac finansijskog lizinga, kao i pružalac platnih usluga ili izdavalac elektronskog novca koji nije banka kada, u skladu sa zakonom kojim se uređuju platne usluge, pruža platne usluge, usluge davanja kredita, izdavanja kreditnih kartica ili dozvoljenog prekoračenja računa;
3) prosečan korisnik je četrdesettrogodišnjak sa stečenim srednjim obrazovanjem, bez posebnih znanja i iskustava u oblasti korišćenja finansijskih usluga, osim ako iz oglasne poruke jasno ne proizlazi da je davalac finansijskih usluga oglasnu poruku namenio posebnoj kategoriji korisnika;
4) oglašavanje u elektronskim medijima je oglašavanje u programskim sadržajima radija i televizije, kao i u programskim sadržajima dostupnim na zahtev putem mreža elektronske komunikacije, u zamenu za novčanu ili drugu naknadu;
5) oglašavanje u štampanim medijima je oglašavanje u dnevnim i periodičnim novinama i drugim štampanim sredstvima javnog informisanja, kao i u digitalnim izdanjima ovih novina, odnosno drugih sredstava javnog informisanja - koja su jednaka štampanom izdanju i dostupna na zahtev korisnicima putem interneta;
6) oglašavanje na otvorenim površinama je oglašavanje putem sredstva podesnog za upućivanje oglasne poruke javnosti, postavljenog na površinama koje su izvan zatvorenog prostora, koje su dostupne javnosti, odnosno neodređenom broju primalaca (oglasni pano - bilbord, plakat, displej, svetleće oznake i sl.);
7) internet oglašavanje je oglašavanje na internet prezentaciji, društvenoj mreži, aplikaciji, odnosno putem drugog vida internet komunikacije;
8) oglašavanje u okviru zatvorenog prostora je upućivanje oglasne poruke preko postera, plakata, panoa, brošura, flajera, lifleta, letaka i sl. koji se postavljaju, odnosno distribuiraju u poslovnicama davaoca finansijskih usluga i njegovih poslovnih partnera (npr. povezane finansijske institucije, trgovci i sl.), odnosno u okviru drugog zatvorenog prostora koji je dostupan javnosti (npr. tržni centri, aerodromi, autobuske stanice, sredstva javnog prevoza i sl.);
9) direktno oglašavanje je upućivanje oglasne poruke imenovanom korisniku ili na drugi način pojedinačno određenom korisniku, i to:
- na daljinu, putem dostave pismena ili drugih adresiranih pošiljki, ubacivanjem pošiljki u kućni sandučić za poštu ili na drugi način ostavljanjem u određenom stambenom ili poslovnom prostoru, elektronskom poštom ili drugim vidom neposredne elektronske komunikacije (korišćenjem aplikacija kao što su Viber, WhatsApp i sl.), ili
- neposrednim obraćanjem, uručivanjem materijala koji sadrži oglasnu poruku ili na drugi način putem lične komunikacije (prezentacija, promocija, putem telefona, SMS poruka i sl.);
10) oglasna poruka je obaveštenje koje čini sadržaj oglašavanja, bez obzira na oblik, način ili sredstvo putem kojeg se prenosi;
11) prenosilac oglasne poruke je lice koje prenosi oglasnu poruku preko sredstava čiji je vlasnik, medija čiji je izdavač ili domena čiji je registrant, ili koji ima pravo korišćenja ili neko drugo pravo na tim sredstvima i domenima na osnovu koga je ovlašćen da prenosi oglasne poruke, kao i organizator javnih manifestacija i događaja na kojima se prenose oglasne poruke;
12) oglasna deklaracija je isprava koja sadrži podatke koji identifikuju davaoca finansijskih usluga kao oglašivača, zatim prenosioca oglasne poruke, sadržaj oglasne poruke i predviđeni period i način oglašavanja - koju oglašivač dostavlja prenosiocu oglasne poruke.
Opšti uslovi (načela) oglašavanja
3. Finansijske usluge moraju se oglašavati na način koji je jasan i razumljiv prosečnom korisniku, a oglašavanje ne može sadržati netačne informacije, odnosno informacije koje prosečnom korisniku mogu stvoriti pogrešnu predstavu o uslovima pod kojima se koriste ove usluge.
Radi ispunjenja obaveza iz stava 1. ove tačke, davalac finansijskih usluga dužan je da, pri oglašavanju finansijskih usluga, poštuje sledeća načela:
- nesumnjivost identifikacije davaoca finansijskih usluga;
- istinitost informacija koje sadrži oglasna poruka;
- transparentnost informacija koje sadrži oglasna poruka;
- izbalansiranost informacija koje sadrži oglasna poruka;
- primerenost sadržaja i poštovanje profesionalne etike.
4. Pod načelom nesumnjivosti identifikacije davaoca finansijskih usluga podrazumeva se da u oglasnoj poruci mora biti nedvosmisleno označen davalac finansijskih usluga čije se finansijske usluge promovišu tom porukom, i to navođenjem njegovog poslovnog imena, skraćenog poslovnog imena, naziva iz poslovnog imena i/ili loga, odnosno znaka zaštićenog žigom.
5. Pod načelom istinitosti informacija koje sadrži oglasna poruka podrazumeva se da podaci sadržani u ovoj poruci moraju biti tačni i ažurni, kao i da ne mogu biti prikazani na način kojim se obmanjuje prosečan korisnik ili je verovatno da može biti obmanut, odnosno kojim se iskrivljuju činjenice.
Suprotnim načelu iz stava 1. ove tačke smatra se naročito:
- oglašavanje čiji je cilj da se na stav korisnika u vezi s finansijskom uslugom ili davaocem finansijskih usluga koji se njime promovišu utiče koristeći se dvosmislenošću, preterivanjem ili izostavljanjem informacija pri prezentovanju;
- predstavljanje u oglasnoj poruci prava koja su korisniku garantovana zakonom kao posebne prednosti ili pogodnosti koju davalac finansijskih usluga nudi korisniku;
- tvrdnja (čak i kada je tačna) da će finansijska usluga koja se promoviše biti raspoloživa u kratkom roku ili da će biti raspoloživa u kratkom roku pod određenim uslovima, kojom se prosečan korisnik, stvaranjem opšteg utiska ili na drugi način, dovodi ili preti da dovede u zabludu u pogledu dostupnosti usluge istih ili sličnih obeležja i time navodi da odluku o zaključenju ugovora o toj usluzi donese bez odlaganja;
- tvrdnja da će finansijska usluga koja se promoviše biti raspoloživa u kratkom roku ili da će biti raspoloživa u kratkom roku pod određenim uslovima, čiji je cilj da se korisniku uskrati prilika ili vreme potrebno za odgovarajući nivo obaveštenosti o ovoj usluzi kod donošenja odluke o zaključenju ugovora o toj usluzi.
6. Pod načelom transparentnosti informacija koje sadrži oglasna poruka podrazumeva se da u ovoj poruci ne mogu biti izostavljene niti prikrivene one informacije koje su neophodne da bi se u svakom konkretnom slučaju mogla jasno proceniti svojstva finansijske usluge koja davalac finansijskih usluga ističe u toj poruci.
Informacijama iz stava 1. ove tačke smatraju se naročito:
- informacije o uslovima koji se moraju ispuniti kako bi se zaključio ugovor o finansijskoj usluzi sa svojstvima koja su istaknuta u oglasnoj poruci (npr. o obaveznom korišćenju drugih finansijskih usluga ili platnih usluga, o obaveznom trajanju ugovornog odnosa u određenom periodu ili o drugim uslovima, odnosno kriterijumima koji, u slučaju da ne budu ispunjeni, mogu ograničiti pristup finansijskoj usluzi s takvim svojstvima);
- informacije o zabranama i ograničenjima, odnosno limitima u vezi s pružanjem finansijske usluge, npr. u pogledu iznosa koji se može uzeti kao kredit ili deponovati pod uslovima koji se promovišu.
Suprotnim načelu iz stava 1. ove tačke smatra se naročito oglašavanje:
- kod koga, sa aspekta prosečnog korisnika, nije jasno o kojoj vrsti finansijske usluge je reč, odnosno koja je njena priroda ili svrha;
- kod koga se promoviše više finansijskih usluga različitih svojstava (tzv. paket usluga) koje nisu razdvojene na način koji prosečnom korisniku omogućava da napravi jasnu razliku između tih usluga, odnosno da utvrdi koje sve usluge čine paket usluga;
- kod koga je za finansijsku uslugu koja se nudi pod promotivnim uslovima u određenom periodu - podatak o roku važenja te ponude izostavljen ili prikriven;
- kod koga je za finansijsku uslugu koja omogućava korisniku umanjenje iznosa mesečne rate u određenom periodu (npr. zbog postojanja grejs perioda, produženja roka otplate itd.) podatak o načinu na koji se obezbeđuje takvo umanjenje izostavljen ili prikriven;
- kod koga je za finansijsku uslugu čije korišćenje omogućava korisniku da pod povlašćenim uslovima koristi i određene dodatne usluge davaoca finansijskih usluga, odnosno da uživa određene koristi - izostavljen ili prikriven podatak o naknadama i troškovima u vezi s korišćenjem tih dodatnih usluga ili podatak o tome da je korisnik obavezan da prestane s korišćenjem takvih dodatnih usluga ili da davaocu finansijskih usluga vrati određenu korist koju je dobio, odnosno nadoknadi određenu štetu - u slučaju da ugovor o finansijskoj usluzi koja se promoviše raskine pre isteka perioda koji je predviđen kao minimalni period za koji se korisnik obavezuje da će ostati u ugovorom odnosu s tim davaocem finansijskih usluga.
7. Pod načelom izbalansiranosti informacija koje sadrži oglasna poruka podrazumeva se da u oglasnoj poruci informacije iz tačke 6. stav 2. ove odluke treba da budu uočljive približno jednako kao i svojstva finansijske usluge koja davalac finansijskih usluga ističe u toj poruci.
8. Pod načelom primerenosti sadržaja i poštovanja profesionalne etike podrazumeva se da oglasna poruka ne može da sadrži izjave ili vizuelno predstavljanje koji se mogu smatrati uvredljivim, diskriminatornim ili suprotnim dobrim poslovnim običajima lojalne konkurencije i profesionalnoj etici.
Suprotnim dobrim poslovnim običajima lojalne konkurencije i profesionalnoj etici smatraju se naročito izjave i vizuelno predstavljanje:
- kojim se poziva na bojkotovanje drugog davaoca finansijskih usluga, odnosno prekidanje ili neuspostavljanje odnosa s njim;
- kojim se zloupotrebljavaju ugled drugog davaoca finansijskih usluga ili oznake po kojima se taj davalac finansijskih usluga prepoznaje ili izdvaja ili koje na drugi sličan način škodi ili je verovatno da će naškoditi tom davaocu finansijskih usluga;
- kojim se omalovažavaju ili obezvređuju oznake, proizvodi, usluge ili aktivnosti po kojima se drugi davalac finansijskih usluga prepoznaje ili izdvaja, kao i okolnosti u kojima se taj davalac finansijskih usluga nalazi;
- kojim se ističu činjenice ili okolnosti koje se odnose na davaoca finansijskih usluga koji se promoviše oglasnom porukom (npr. država porekla njegovog osnivača ili vlasnika, nekažnjavanost u proteklom periodu, njegova pripadnost grupi nad kojom nadzor vrši neko strano regulatorno telo) na način kojim se kod prosečnog korisnika stvara utisak da su drugi davaoci finansijskih usluga, odnosno njihovi proizvodi i usluge manje pouzdani ili sigurni;
- kojima se finansijska usluga predstavlja na zbunjujući način, odnosno na način kojim se otežava njeno razlikovanje od finansijskih usluga, žigova ili oznaka drugog davaoca finansijskih usluga.
Uslovi za pojedine načine oglašavanja
9. U elektronskim medijima oglasna poruka mora biti emitovana u trajanju koje je dovoljno da prosečan korisnik njenu sadržinu može nesmetano pročitati, odnosno čuti.
Kod internet oglašavanja koje se vrši putem slika sa ili bez zvuka ili putem zvuka oglasna poruka mora biti emitovana u trajanju koje je dovoljno da prosečan korisnik njenu sadržinu može nesmetano pročitati, odnosno čuti.
Kod internet oglašavanja putem formata namenjenih isključivo plasiranju izuzetno kratkog sadržaja (npr. baneri, bamperi i sl.) informacije iz tačke 6. stav 2. ove odluke mogu biti izostavljene u oglasnoj poruci - pod uslovom da je u toj poruci direktan link ka stranici koja sadrži ove informacije prikazan uočljivije nego svojstva finansijske usluge koja davalac finansijskih usluga ističe u toj poruci.
10. Tekst koji sadrži oglasna poruka koja se emituje u elektronskim medijima ili putem internet oglašavanja, kao i oglasna poruka koja se objavljuje u štampanim medijima, putem oglašavanja na otvorenim površinama ili u okviru zatvorenog prostora, odnosno upućuje putem direktnog oglašavanja - ne može biti ispisan slovima (drugim karakterima) manjim od onih koji su za tu vrstu oglašavanja utvrđeni u Prilogu 1.
Tekst iz stava 1. ove tačke mora sadržati reči: "sve dodatne informacije možete pronaći na [adresa internet prezentacije davaoca finansijskih usluga]", "za sve dodatne informacije pozovite [broj telefona davaoca finansijskih usluga]", "sve dodatne informacije potražite u poslovnici [naziv davaoca finansijskih usluga]", "saznajte više na [adresa internet prezentacije davaoca finansijskih usluga i/ili broj telefona davaoca finansijskih usluga]" ili slično.
Oglasna poruka, odnosno tekst iz stava 1. ove tačke isključivo pod uslovima utvrđenim ovim stavom može sadržati sledeće reči:
- "beskamatni", "bez kamate", "0% kamate" i slično - samo ako se od korisnika ne naplaćuje kamata i ako su svi uslovi pod kojima se odobrava kredit, odnosno zaključuje ugovor o drugoj finansijskoj usluzi, kao i svi troškovi i naknade (i u tom slučaju efektivna kamatna stopa koja nije 0%) - jednako uočljivo prikazani;
- "bez troškova", "bez naknada", "0 troškova", "besplatni" i slično - samo ako se od korisnika ne naplaćuju ni kamata, ni naknade ni drugi troškovi i ako zaključenje ugovora o kreditu, odnosno drugoj finansijskoj usluzi nije uslovljeno zaključenjem drugog ugovora ili bilo čime što predstavlja trošak za korisnika ili stvara drugu obavezu;
- "bez inicijalnog depozita" ili slično - samo ako ne postoji obaveza polaganja depozita kao uslov za korišćenje kredita ili druge finansijske usluge;
- "garantovano odobrenje" ili slično - samo ako zaključenje ugovora o kreditu, odnosno drugoj finansijskoj usluzi ne zavisi od ispunjavanja određenih uslova koji se odnose na kreditnu sposobnost korisnika ili drugih uslova koje korisnik mora ispuniti;
- "uz poklon", "na dar" ili slično - samo ako se od korisnika ne zahteva da pod određenim uslovima ili okolnostima nadoknadi ili vrati korist koja mu je na taj način učinjena zbog zaključenja ugovora o finansijskoj usluzi;
- "vraćamo vaš novac" ili slično - samo ako se korisniku u potpunosti vraćaju sredstva koja je uplatio;
- "na naš račun", "mi plaćamo", "mi snosimo" ili slično - samo ako davalac finansijskih usluga snosi sve troškove ili deo troškova, pod uslovom da je odgovarajući deo troškova koji pada na teret korisnika jednako uočljivo prikazan;
- "novi korisnik" ili slično bez bližih informacija - samo ako je jedini uslov za zaključenje ugovora o finansijskoj usluzi to da korisnik u trenutku zaključenja nije u ugovornom odnosu po osnovu korišćenja finansijskih usluga, odnosno platnih usluga s tim davaocem finansijskih usluga;
- "najniža na tržištu", "najviša na tržištu", "najbolji uslovi na tržištu" ili slično - samo ako su konkretni uslovi korišćenja finansijske usluge koji potkrepljuju takvu tvrdnju jednako uočljivo prikazani kao i ta tvrdnja.
Uslovi oglašavanja pojedinih finansijskih usluga
11. Oglasna poruka kojom se promovišu usluge koje banka pruža po osnovu ugovora o kreditu, ugovora o izdavanju i korišćenju kreditnih kartica, ugovora o dozvoljenom prekoračenju po računu, kao i druge kreditne usluge, a koja sadrži kamatnu stopu ili bilo koji numerički podatak koji se odnosi na cenu ili prihod - mora sadržati reprezentativni primer s jasno i precizno navedenim podacima o:
- vrsti kredita;
- visini i promenljivosti godišnje nominalne kamatne stope;
- efektivnoj kamatnoj stopi (čiji iznos mora biti prikazan tako da bude uočljiviji od ostalih podataka);
- valuti u kojoj se ugovara kredit;
- periodu na koji se ugovara kredit;
- kriterijumima za indeksiranje kredita;
- ukupnom iznosu kredita koji će korisnik vratiti na kraju ugovornog perioda;
- svim troškovima koji padaju na teret korisnika.
Stav 1. ove tačke primenjuje se i na oglasnu poruku kojom se promovišu usluge davanja kredita, izdavanja kreditnih kartica ili dozvoljenog prekoračenja računa koje pruža pružalac platnih usluga ili izdavalac elektronskog novca koji nije banka.
12. Oglasna poruka kojom se promovišu usluge koje banka pruža po osnovu ugovora o depozitu, a koja sadrži kamatnu stopu ili bilo koji numerički podatak koji se odnosi na cenu ili prihod - mora sadržati reprezentativni primer s jasno i precizno navedenim podacima o:
- vrsti depozita;
- visini i promenljivosti godišnje nominalne kamatne stope;
- efektivnoj kamatnoj stopi (čiji iznos mora biti prikazan tako da bude uočljiviji od ostalih podataka);
- valuti u kojoj se ugovara depozit;
- periodu na koji se ugovara depozit;
- kriterijumima za indeksiranje depozita;
- ukupnom iznosu koji će korisnik podići na kraju ugovornog perioda;
- svim troškovima koji padaju na teret korisnika, uključujući troškove u slučaju prevremenog povlačenja depozita.
Oglasna poruka iz stava 1. ove tačke ne može sadržati podatke o kamatnoj stopi koja nije garantovana, odnosno koja se ne zaračunava na ceo iznos depozita.
13. Oglasna poruka kojom se promovišu usluge koje davalac finansijskog lizinga pruža po osnovu ugovora o finansijskom lizingu, a koja sadrži kamatnu stopu ili bilo koji numerički podatak koji se odnosi na cenu - mora sadržati reprezentativni primer s jasno i precizno navedenim podacima o:
- predmetu lizinga;
- visini i promenljivosti godišnje nominalne kamatne stope;
- efektivnoj kamatnoj stopi (čiji iznos mora biti prikazan tako da bude uočljiviji od ostalih podataka);
- valuti u kojoj se ugovara lizing;
- periodu na koji se ugovara lizing;
- kriterijumima za indeksiranje lizinga;
- bruto nabavnoj vrednosti predmeta lizinga, visini učešća i ukupnom iznosu neto finansiranja;
- broju i iznosu rata lizing naknade, kao i periodu u kome rate dospevaju za naplatu (mesečno, tromesečno i sl.);
- svim troškovima koji padaju na teret korisnika.
14. Izuzetno od tačke 10. stav 1. ove odluke, ako se oglasna poruka iz tač. 11. do 13. ove odluke emituje u elektronskim medijima, odnosno objavljuje putem oglašavanja na otvorenim površinama ili u okviru zatvorenog prostora (preko postera, plakata i panoa) - tekst kojim su ispisani podaci koji se odnose na reprezentativni primer iz ovih tačaka (osim efektivne kamatne stope) može biti ispisan slovima (drugim karakterima) manjim od onih koji su za tu vrstu oglašavanja utvrđeni u Prilogu 1, ali ne na način (izborom toliko malih slova, odnosno takvog fonta, stila i sl.) kojim se izigrava primena tih tačaka.
Izuzetno od tač. 11. do 13. ove odluke, kod internet oglašavanja putem formata namenjenih isključivo plasiranju izuzetno kratkog sadržaja (npr. baneri, bamperi i sl.) reprezentativni primer s podacima iz tih tačaka ne mora biti prikazan u samom tekstu oglasne poruke - pod uslovom da ta poruka sadrži direktan link ka stranici koja sadrži reprezentativni primer s tim podacima.
U slučaju iz st. 1. i 2. ove tačke - tekst oglasne poruke mora sadržati reči: "reprezentativni primer možete pronaći na [adresa internet prezentacije davaoca finansijskih usluga]" ili slično, koje ne mogu biti ispisane slovima (drugim karakterima) manjim od onih koji su za tu vrstu oglašavanja utvrđeni u Prilogu 1 i moraju biti prikazane uočljivije nego svojstva finansijske usluge koja davalac finansijskih usluga ističe u toj poruci.
Obaveze i odgovornosti davaoca finansijskih usluga u vezi sa oglasnom porukom
15. Davalac finansijske usluge dužan je da Narodnoj banci Srbije dostavi polugodišnji plan oglašavanja, odnosno drugi dokument koji sadrži naročito podatke o finansijskim uslugama (proizvodima) čije se oglašavanje planira u toku te godine i planiranom načinu oglašavanja tih usluga, odnosno proizvoda (u elektronskim medijima, štampanim medijima, putem internet oglašavanja, oglašavanja na otvorenim površinama, oglašavanja u okviru zatvorenog prostora i/ili direktnim oglašavanjem).
Prvi polugodišnji plan iz stava 1. ove tačke za period od 1. januara do 30. juna tekuće godine dostavlja se najkasnije 15. januara tekuće godine, dok se drugi polugodišnji plan iz tog stava za period od 1. jula do 31. decembra tekuće godine dostavlja najkasnije do 15. jula tekuće godine.
16. Ako će oglašavati novi proizvod čije se uvođenje planira u smislu odluke kojom se uređuje upravljanje rizicima banke - banka je dužna je da, uz obaveštenje i dokumentaciju koje Narodnoj banci Srbije dostavlja u skladu s tom odlukom, dostavi i informaciju o tome na koji način će se vršiti oglašavanje (u elektronskim medijima, štampanim medijima, putem internet oglašavanja, oglašavanja na otvorenim površinama, oglašavanja u okviru zatvorenog prostora i/ili direktnim oglašavanjem), kao i predlog oglasne poruke.
17. Davalac finansijskih usluga odgovoran je za sve postupke prenosioca oglasne poruke i za svaki njegov propust u vezi sa oglašavanjem finansijskih usluga koje pruža a koje je predmet ove odluke.
Davalac finansijskih usluga dužan je da obezbedi da odredbama ugovora zaključenog s prenosiocem oglasne poruke obaveze ugovornih strana budu jasno i precizno utvrđene na način kojim se obezbeđuje da davalac finansijskih usluga postupa u skladu sa odredbama ove odluke, kao i da svaki takav ugovor sadrži odredbu koja omogućava davaocu finansijskih usluga da ga jednostrano raskine ako to naloži Narodna banka Srbije i u skladu s tim nalogom.
Ako u postupku kontrole, odnosno nadzora utvrdi da davalac finansijskih usluga ne postupa u skladu sa ovom odlukom - Narodna banka Srbije može naložiti davaocu finansijskih usluga da u određenom roku raskine ugovor zaključen s prenosiocem oglasne poruke, kao i da prekine sa objavljivanjem, odnosno emitovanjem oglasne poruke.
18. Davalac finansijskih usluga dužan je da čuva oglasnu deklaraciju tri godine nakon prestanka oglašavanja, odnosno da je u svakom trenutku, na zahtev Narodne banke Srbije, dostavi.
19. Davalac finansijskih usluga dužan je da oglasne poruke koje su oglašavanjem u elektronskim medijima, putem internet oglašavanja ili oglašavanja na otvorenim površinama objavljene, odnosno emitovane do dana stupanja na snagu ove odluke, a koje namerava da nastavi da objavljuje, odnosno emituje i nakon 1. jula 2019. godine - uskladi sa odredbama ove odluke najkasnije do 1. jula 2019. godine.
Davalac finansijskih usluga dužan je da postere, plakate, brošure, flajere, liflete, letke i sl. koji su postavljeni, odnosno distribuirani putem oglašavanja u okviru zatvorenog prostora do dana stupanja na snagu ove odluke - uskladi sa odredbama ove odluke najkasnije do 1. jula 2019. godine.
20. Prilog koji je odštampan uz ovu odluku njen je sastavni deo.
21. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. aprila 2019. godine.
Minimalna veličina slova, odnosno drugih karaktera kojima može biti ispisan tekst oglasne poruke
Vrsta oglašavanja |
Minimalna veličina slova |
Oglašavanje u elektronskim medijima |
17 pt |
Oglašavanje u štampanim medijima i internet oglašavanje |
9 pt |
Oglašavanje u okviru zatvorenog prostora i direktno oglašavanje - putem brošura, flajera, lifleta i sl. |
11 pt |
Oglašavanje u okviru zatvorenog prostora preko postera, plakata i panoa |
30 pt |
Oglašavanje na otvorenim površinama preko manjih sredstava za upućivanje oglasne poruke (oglasnih panoa - bilborda, plakata, displeja itd.) |
90 pt |
Oglašavanje na otvorenim površinama preko većih sredstava za upućivanje oglasne poruke (oglasnih panoa - bilborda, plakata, displeja itd.) |
Slova, odnosno karakteri se uvećavaju tako da se zadrži proporcija koja je utvrđena za oglašavanje preko manjih sredstava za upućivanje oglasne poruke |