PRAVILNIKO STRUČNOM USAVRŠAVANJU OVLAŠĆENIH INTERNIH REVIZORA U JAVNOM SEKTORU("Sl. glasnik RS", br. 15/2019) |
Ovim pravilnikom propisuju se područja i oblici stručnog usavršavanja ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru i kriterijumi za priznavanje stručnog usavršavanja.
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru stalno usavršava stečena znanja, veštine i sposobnosti radi održavanja stručnosti i kvaliteta svog rada.
Rukovodilac korisnika javnih sredstava obezbeđuje stalno stručno usavršavanje ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru u skladu sa planom za profesionalnu obuku i profesionalni razvoj internih revizora.
2. Područja i oblici stručnog usavršavanja
a. Područja stručnog usavršavanja
Stručno usavršavanje se ostvaruje u sledećim područjima:
1) interna revizija;
2) interna kontrola;
3) računovodstvo i finansije;
4) upravljanje u javnom sektoru;
5) javne nabavke;
6) upravljanje projektima;
7) informacione tehnologije;
8) upravno i radno pravo;
9) upravljanje ljudskim resursima;
10) fondovi Evropske unije;
11) specijalizovane oblasti osnovne delatnosti korisnika javnih sredstava u kojima se vrši revizija;
12) ostale oblasti - "meke veštine" (komunikacija, rukovođenje, poslovna korespondencija, veštine pregovaranja i intervjuisanja, motivacija, samosvesnost, socijalne veštine i rešavanje sukoba).
b. Oblici stručnog usavršavanja
Stručno usavršavanje ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru ostvaruje se kroz aktivnosti organizovanog stručnog usavršavanja i samostalnog stručnog usavršavanja.
Organizovano stručno usavršavanje iz člana 4. ovog pravilnika ostvaruje se kroz sledeće aktivnosti:
1) održavanje predavanja ili učestvovanje na konferencijama, seminarima i radionicama u organizaciji relevantnih nacionalnih i međunarodnih institucija ili strukovnih udruženja iz člana 8. stav 3. ovog pravilnika, a iz područja navedenih u članu 3. tač. 1)-10) ovog pravilnika;
2) održavanje predavanja ili učestvovanje na konferencijama, seminarima i radionicama iz područja navedenih u članu 3. tač. 11) i 12) ovog pravilnika;
3) održavanje predavanja ili učestvovanje na sastancima, obukama, seminarima i radionicama internih revizora koje organizuje ili suorganizuje Ministarstvo finansija - Centralna jedinica za harmonizaciju;
4) učestvovanje u radnim telima za izradu zakonskih i podzakonskih propisa i priručnika u području interne revizije ili sistema finansijskog upravljanja i kontrole;
5) obavljanje eksterne ocene kvaliteta rada interne revizije kod korisnika javnih sredstava koju organizuje Centralna jedinica za harmonizaciju;
6) obavljanje poslova mentora u skladu sa potrebama za sprovođenje obuke za praktičan rad na internoj reviziji koju organizuje Centralna jedinica za harmonizaciju;
7) objavljivanje radova i članaka ili prevođenje materijala iz područja navedenih u članu 3. tač. 1)-10) ovog pravilnika.
Samostalno stručno usavršavanje iz člana 4. ovog pravilnika ostvaruje se kroz sledeće aktivnosti:
1) obavljanje poslova interne revizije;
2) završetak akademskih studija drugog i trećeg stepena u skladu sa propisima o visokom obrazovanju, iz područja navedenih u članu 3. ovog pravilnika;
3) sticanje sertifikata međunarodnih strukovnih udruženja ili nacionalnih institucija iz člana 8. stav 3. ovog pravilnika, u području interne revizije;
4) članstvo u revizorskom odboru.
3. Kriterijumi za priznavanje stručnog usavršavanja
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru ostvaruje najmanje 50 bodova za stručno usavršavanje u jednoj godini, od čega najmanje pet bodova kroz organizovano stručno usavršavanje.
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koji ne ostvari najmanji broj bodova iz stava 1. ovog člana, u obavezi je da u prvoj narednoj godini dodatno ostvari i nedostajući broj bodova iz prethodne godine.
Izuzetno od stava 1. ovog člana ovlašćenom internom revizoru u javnom sektoru koji je zaposlen u Centralnoj jedinici za harmonizaciju priznaje se po 50 ostvarenih bodova za stručno usavršavanje godišnje, ako je u njoj bio zaposlen najmanje šest meseci u toku godine.
Kriterijumi za priznavanje ispunjenosti uslova u vezi sa stručnim usavršavanjem iz stava 1. ovoga člana, navedeni su u sledećim tabelama:
Tabela 1 - Organizovano stručno usavršavanje
Red. br. |
Aktivnost |
Broj bodova |
Maksimalan broj bodova u godini |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Održano predavanje na konferencijama, seminarima i radionicama u organizaciji relevantnih nacionalnih i međunarodnih institucija i strukovnih udruženja |
Po punom satu = 3 |
24 |
2. |
Učestvovanje na konferencijama, seminarima i radionicama u organizaciji relevantnih nacionalnih i međunarodnih institucija i strukovnih udruženja |
U trajanju do 6 sati = 3 |
24 |
3. |
Održano predavanje iz područja iz člana 3. tačka 11) ovog pravilnika na konferencijama, seminarima i radionicama |
Po punom satu = 3 |
12 |
4. |
Učestvovanje na konferencijama, seminarima i radionicama iz područja iz člana 3. tačka 11) ovog pravilnika |
U trajanju do 6 sati = 2 |
6 |
5. |
Održano predavanje iz područja iz člana 3. tačka 12) ovog pravilnika na konferencijama, seminarima i radionicama |
Po punom satu = 2 |
6 |
6. |
Učestvovanje na konferencijama, seminarima i radionicama iz područja iz člana 3. tačka 12) ovog pravilnika |
U trajanju do 6 sati = 1 |
4 |
7. |
Održano predavanje na sastancima, seminarima, obukama i radionicama internih revizora u organizaciji ili suorganizaciji Centralne jedinice za harmonizaciju |
Po punom satu = 4 |
24 |
8. |
Učestvovanje na sastancima, seminarima i radionicama internih revizora koje organizuje ili suorganizuje Centralna jedinica za harmonizaciju |
Po sastanku = 3 |
12 |
9. |
Učešće u radnim telima za izradu zakonskih i podzakonskih propisa i priručnika u području interne revizije ili sistema finansijskog upravljanja i kontrole (kao član radnog tela) |
Član u radnom telu = 8 |
16 |
10. |
Učešće kao rukovodioca tima za eksternu ocenu kvaliteta rada interne revizije kod korisnika javnih sredstava koju organizuje Centralna jedinica za harmonizaciju |
Jedna obavljena provera = 20 |
20 |
11. |
Učešće kao člana tima za eksternu ocenu kvaliteta rada interne revizije kod korisnika javnih sredstava koju organizuje Centralna jedinica za harmonizaciju |
Jedna obavljena provera = 10 |
10 |
12. |
Obavljanje poslova mentora u skladu sa potrebama za sprovođenje obuke za praktičan rad na internoj reviziji koju organizuje Centralna jedinica za harmonizaciju |
Jedna revizija = 15 |
30 |
13. |
Objavljeni radovi i članci ili prevedeni tekstovi u stručnim časopisima ili na javnim internet stranicama nacionalnih institucija ili međunarodnih i nacionalnih strukovnih udruženja iz područja navedenih u članu 3. tač. 1)-10) ovog pravilnika |
Kratki članci/radovi (manje od 3.000 reči) = 3 |
15 |
Tabela 2 - Samostalno stručno usavršavanje
Red. br. |
Aktivnost |
Broj bodova |
Maksimalan broj bodova u godini |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Rukovođenje jedinicom interne revizije u kojoj je zaposleno najmanje pet ovlašćenih internih revizora, duže od šest meseci |
Godišnje = 20 |
20 |
2. |
Obavljanje interne revizije kao rukovodilac revizorskog tima |
Jedna obavljena revizija = 12 |
36 |
3. |
Obavljanje interne revizije kao član revizorskog tima |
Jedna obavljena revizija = 10 |
40 |
4. |
Obavljanje savetodavnog angažmana |
Jedan angažman = 3 |
9 |
5. |
Završetak akademskih studija drugog i trećeg stepena u skladu sa propisima o visokom obrazovanju, iz područja navedenih u članu 3. ovog pravilnika |
20 bodova za godinu u kojoj su akademske studije završene |
20 |
6. |
Sticanje sertifikata relevantnih međunarodnih strukovnih udruženja ili nacionalnih institucija u području interne revizije |
20 bodova za godinu u kojoj je stečen sertifikat |
20 |
7. |
Član revizorskog odbora |
Godišnje = 5 |
5 |
Potvrdu o ostvarenim bodovima izdaje organizator pojedinih oblika organizovanog stručnog usavršavanja za svakog ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru pojedinačno.
Centralna jedinica za harmonizaciju može da traži informaciju o programu, predavačima, prisustvu učesnika, radovima, člancima, prevodima tekstova na srpski jezik i dodeljenim potvrdama od organizatora pojedinih oblika organizovanog stručnog usavršavanja.
Relevantne nacionalne i međunarodne institucije su državni organi i organi Evropske komisije ili organizacije osnovane od državnih organa, Evropske komisije ili Svetske banke. Relevantna nacionalna strukovna udruženja su organizacije uspostavljene u skladu sa zakonom i u čijem su članstvu najmanje 20 članova sa stečenim sertifikatom ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru ili međunarodno priznatim sertifikatima CIA - Certified Internal Auditors (Sertifikovani interni revizor) i CGAP - Certified Government Auditing Professional (Sertifikovani profesionalac za reviziju državne uprave). Relevantna međunarodna strukovna udruženja su organizacije priznate od strane IIA - The Institute of Internal Auditors (Instituta internih revizora).
Na organizacije koje organizuju konferencije, seminare i radionice u području iz člana 3. tač. 11) i 12) ovog pravilnika ne primenjuje se stav 3. ovog člana.
4. Izveštavanje i evidencije o stručnom usavršavanju
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru dostavlja Centralnoj jedinici za harmonizaciju do 31. januara tekuće godine za prethodnu godinu Izveštaj o stručnom usavršavanju ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru (u daljem tekstu: Izveštaj) na Obrascu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koji ne ispuni uslov iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika u Izveštaju obrazlaže razloge neispunjenja uslova stručnog usavršavanja.
U Izveštaju se navode sve aktivnosti stručnog usavršavanja pojedinačno bez propratne dokumentacije, a ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru je u obavezi da čuva potpisani original Izveštaja sa propratnom dokumentacijom i dokazima organizovanog stručnog usavršavanja najmanje šest godina od datuma Izveštaja.
Na zahtev Centralne jedinice za harmonizaciju, ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru dostavlja kopije dokumenata koji dokazuju podatke navedene u Izveštaju.
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koji je u godini za koju se podnosi Izveštaj bio odsutan sa radnog mesta duže od pola godine (šest meseci), iz opravdanih razloga kao što su zdravstveni razlozi, porodiljsko odsustvo i slično, ili je raspoređen na poslove interne revizije u trajanju manje od pola godine, ne podnosi Izveštaj za tu godinu, već dostavlja Centralnoj jedinici za harmonizaciju do 31. januara tekuće godine za prethodnu godinu Obaveštenje o nemogućnosti ispunjenja uslova stručnog usavršavanja ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru (u daljem tekstu: Obaveštenje) na Obrascu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Uz Obaveštenje se dostavljaju fotokopije dokumenata kojima se pravda odsustvo ili raspoređivanje na poslove interne revizije.
U slučaju da ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru nije opravdao navedene razloge, odnosno nije priložio odgovarajuće dokaze, Centralna jedinica za harmonizaciju ga obaveštava da je u obavezi da ostvari najmanji neophodan broj bodova iz člana 7. ovog pravilnika.
Ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru koji u toku kalendarske godine zasnuje radni odnos kod drugog korisnika javnih sredstava na radnom mestu internog revizora, obavezan je da u roku od 15 dana od dana nastale promene dostavi Centralnoj jedinici za harmonizaciju Informaciju o promeni poslodavca (u daljem tekstu: Informacija) na Obrascu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ostvareni bodovi koje ovlašćeni interni revizor u javnom sektoru stekne u radu kod više korisnika javnih sredstava se sabiraju.
U jedinici za internu reviziju korisnika javnih sredstava vodi se evidencija o stručnom usavršavanju ovlašćenih internih revizora zaposlenih u jedinici interne revizije. Evidencija o stručnom usavršavanju ovlašćenih internih revizora se čuva trajno. U ličnim dosijeima ovlašćenih internih revizora zaposlenih u jedinici interne revizije prilažu se fotokopije dokaza o stručnom usavršavanju.
Centralna jedinica za harmonizaciju može da izvrši proveru podataka navedenih u Izveštaju. O utvrđenim nepravilnostima u podacima navedenim u Izveštaju, Centralna jedinica za harmonizaciju obaveštava ovlašćenog internog revizora u javnom sektoru i rukovodioca organizacije u kojoj je zaposlen, a navedenu nepravilnost unosi u evidenciju stručnog usavršavanja ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru.
Evidenciju stručnog usavršavanja ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru vodi Centralna jedinica za harmonizaciju.
Evidencija stručnog usavršavanja ovlašćenih internih revizora u javnom sektoru se objavljuje na internet prezentaciji Centralne jedinice za harmonizaciju Ministarstva finansija.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2020. godine, osim odredbe člana 10. stav 3. koja će se primenjivati počev od 1. marta 2020. godine.
IZVEŠTAJ O STRUČNOM USAVRŠAVANJU OVLAŠĆENOG INTERNOG REVIZORA U JAVNOM SEKTORU
A) Podaci o ovlašćenom internom revizoru
1. Ime i prezime |
|
|
2. Adresa |
|
|
3. Broj sertifikata OIR* |
|
|
4. Zaposlen na radnom mestu internog revizora |
DA |
NE |
5. Organizacija u kojoj je zaposlen |
|
|
6. Adresa organizacije |
|
|
7. Naziv radnog mesta |
|
|
8. Telefon (OIR) |
|
|
9. Elektronska adresa (OIR) |
|
|
* OIR - ovlašćeni interni revizor
B) Informacije o stručnom usavršavanju u ______ godini
Red. broj |
Aktivnost |
Organizator/ Organizacija |
Naziv, broj i datum dokumenta koji potvrđuje aktivnost |
Broj bodova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UKUPNO BODOVA: |
|
B) Dodatni komentari
|
Datum i potpis ovlašćenog internog revizora:
_________________________________________
OBAVEŠTENJE O NEMOGUĆNOSTI ISPUNJENJA USLOVA STRUČNOG USAVRŠAVANJA OVLAŠĆENOG INTERNOG REVIZORA U JAVNOM SEKTORU
1. Ime i prezime |
|
|
2. Adresa |
|
|
3. Broj sertifikata OIR* |
|
|
4. Zaposlen na radnom mestu internog revizora |
DA |
NE |
5. Organizacija u kojoj je zaposlen |
|
|
6. Adresa organizacije |
|
|
7. Naziv radnog mesta |
|
|
8. Telefon (OIR) |
|
|
9. Elektronska adresa (OIR) |
|
|
*OIR - ovlašćeni interni revizor
Obrazloženje
|
Fotokopija dokumenata u prilogu:
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
Datum i potpis ovlašćenog internog revizora:
_________________________________________
INFORMACIJA O PROMENI POSLODAVCA
1. Ime i prezime |
|
2. Adresa |
|
3. Broj sertifikata OIR* |
|
4. Naziv radnog mesta na kojem je bio raspoređen |
|
5. Organizacija u kojoj je bio zaposlen |
|
6. Adresa organizacije u kojoj je bio zaposlen |
|
7. Organizacija u kojoj se zapošljava |
|
8. Adresa organizacije u kojoj se zapošljava |
|
9. Radno mesto na koje se raspoređuje |
|
10. Telefon (OIR) |
|
11. Elektronska adresa (OIR) |
|
*OIR - ovlašćeni interni revizor
Fotokopija dokumenata u prilogu:
______________________________________
______________________________________
Datum i potpis ovlašćenog internog revizora:
_________________________________________