STATUTGRADA KRAGUJEVCA("Sl. list grada Kragujevca", br. 8/2019) |
Kragujevac je grad Kragujevčana i svih ljudi koji u njemu žive, zasnovan na samoupravnoj vladavini, načelima građanske demokratije, socijalnoj pravdi, ljudskim i manjinskim pravima i slobodama u kome svako ima jednake mogućnosti za dostizanje željenog kvaliteta života i lične sreće.
Ostvarivanje prava na lokalnu samoupravu
Lokalna samouprava je pravo građana da upravljaju javnim poslovima od neposrednog, zajedničkog i opšteg interesa za lokalno stanovništvo, neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika u Skupštini grada Kragujevca (u daljem tekstu: Skupština), kao i pravo i sposobnost organa grada Kragujevca (u daljem tekstu: Grad) da, u okviru zakona, uređuju poslove i upravljaju javnim poslovima koji su u njihovoj nadležnosti i od interesa za građane.
Građani Kragujevca koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu neposredno putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma i drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko svojih odbornika u Skupštini, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Statutom, kao najvišim pravnim aktom Grada, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti Grada i način njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine, organizacija i rad organa i službi, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, uslovi za ostvarivanje oblika neposredne samouprave, sprovođenje postupka javne rasprave prilikom pripreme opštih akata utvrđenih ovim statutom, osnivanje, način izbora organa i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, uslovi i oblici ostvarivanja saradnje i udruživanja Grada, zaštita lokalne samouprave, kao i druga pitanja od značaja za Grad.
Grad je osnovna teritorijalna jedinica utvrđena zakonom kao ekonomski, administrativni, geografski, kulturni i univerzitetski centar.
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav, i to:
Naseljeno mesto: |
Katastarska opština: |
Kragujevac |
Kragujevac |
|
Beloševac |
|
Ilićevo |
|
Korićani |
|
Male Pčelice |
|
Petrovac |
|
Stanovo |
|
Teferič |
Adžine Livade |
Adžine Livade |
Baljkovac |
Baljkovac |
Botunje |
Botunje |
Bukorovac |
Bukorovac |
Velika Sugubina |
Velika Sugubina |
Velike Pčelice |
Velike Pčelice |
Veliki Šenj |
Veliki Šenj |
Vinjište |
Vinjište |
Vlakča |
Vlakča |
Goločelo |
Goločelo |
Gornja Sabanta |
Gornja Sabanta |
Gornje Grbice |
Gornje Grbice I |
|
Gornje Grbice II |
Gornje Jarušice |
Gornje Jarušice |
Gornje Komarice |
Gornje Komarice |
Grošnica |
Grošnica I |
|
Grošnica II |
Desimirovac |
Desimirovac |
Divostin |
Divostin |
Dobrača |
Dobrača |
Donja Sabanta |
Donja Sabanta |
Donje Grbice |
Donje Grbice |
Donje Komarice |
Donje Komarice |
Dragobraća |
Dragobraća |
Drača |
Drača |
Drenovac |
Drenovac |
Dulene |
Dulene |
Đuriselo |
Đuriselo |
Erdeč |
Erdeč |
Jabučje |
Jabučje |
Jovanovac |
Jovanovac |
Kamenica |
Kamenica |
Korman |
Korman |
Kotraža |
Kotraža |
Kutlovo |
Kutlovo |
Lužnice |
Lužnice |
Ljubičevac |
Ljubičevac |
Mala Vrbica |
Mala Vrbica |
Mali Šenj |
Mali Šenj |
Maršić |
Maršić |
Masloševo |
Masloševo |
Mironić |
Mironić |
Novi Milanovac |
Novi Milanovac |
Opornica |
Opornica |
Pajazitovo |
Pajazitovo |
Poskurice |
Poskurice |
Prekopeča |
Prekopeča |
Ramaća |
Ramaća |
Resnik |
Resnik |
Rogojevac |
Rogojevac |
Stragari |
Stragari |
Trešnjevak |
Trešnjevak |
Trmbas |
Trmbas |
|
Ždraljica |
Ugljarevac |
Ugljarevac |
Cvetojevac |
Cvetojevac |
Cerovac |
Cerovac |
Čumić |
Čumić |
Šljivovac |
Šljivovac |
Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta
Grad utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćiriličko pismo.
Osim ako priroda stvari ne zahteva drugačije, svi pojmovi u aktima Grada upotrebljavaju se u gramatičkom muškom rodu, a podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Grad ima svoje simbole: grb i zastavu.
Grb grada Kragujevca se koristi u tri nivoa: kao Osnovni, Srednji i Veliki grb.
Osnovni grb je grb opšte primene koji se, kao takav, koristi u svim prilikama.
Blazon Osnovnog grba glasi: na srebrnom polju crna otrgnuta glava vepra, zlatno oružana, crvenog jezika, ranjena u čelo po kosini crvenom strelom; glava štita rascepljena, desno na crvenom srebrni krst između četri ista takva ocila bridovima okrenutih ka stablu krsta, a levo na crvenom dve unakrst postavljene srebrne topovske cevi ustima naviše.
Srednji grb je službeni grb koji, kao takav, koriste organi Grada i svi oblici pravnog organizovanja čiji je osnivač Grad.
Blazon Srednjeg grba glasi: Osnovni grb krunisan zlatnom bedemskom krunom sa četiri vidljiva merlona koja se diže iz zlatne dijademe ukrašene rubinima, safirima i smaragdima.
Veliki grb je ceremonijalni grb, grb najvišeg ranga, koji reprezentuje grad u posebnim i strogo utvrđenim slučajevima i na za to određenim mestima.
Blazon Velikog grba glasi: Osnovni grb nadvišen bedemskom krunom, kao u Srednjem grbu, sa obe strane pridržava po jedan na uzlet spreman kraguj oko čijeg je vrata plava traka sa koje o zlatnoj alci visi štit, plav sa otvorenom srebrnom knjigom zlatnog poveza kod desnog, odnosno crn sa tri zlatna stuba i preko svega obrnutim srebrnim ševronom kod levog držača; između držača i štita Osnovnog grba u šumom obrasli brežuljkasti postament pobijeno je po jedno plavo zlatom okovano koplje sa koga se u polje vije zlatnim resama opšiven steg, i to steg Srbije sa desnog koplja, a steg grada Kragujevca sa levog koplja, na čijem vrhu se, umesto oštrice, nalazi zlatni kraguj; u dnu postamenta je razvijena bela traka na kojoj je ispisano KRAGUJEVAC; iznad bedemske krune, a između oba stega, postavljena je zvezda I stepena Ordena Karađorđeve zvezde sa mačevima, a ispod postamenta i razvijene trake aversna strana I stepena Ordena Svetog Save Srpske pravoslavne crkve u prirodnim bojama o beloj ogrlici.
Zastava Grada je kvadratna, sa predstavom crvenkasto-mrkog kraguja spremnog na uzlet koji stoji na zlatno-žutoj odsečenoj plodnoj grani hrasta na belom polju; kljun i noge kraguja su žuti, jezik crven; u crvenom gornjem desnom kantonu zastave je srebrni krst između četiri ista takva ocila bridovima okrenutih ka stablu krsta.
Skupština posebnom odlukom uređuje upotrebu grba i zastave, kao i grafičke standarde za njihovo prikazivanje.
Grb i zastava Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se samo državni simboli i grb i zastava Grada.
Praznik Grada je Đurđevdan - 6. maj, dan kada je Kragujevac 1818. godine na Skupštini u manastiru Vraćevšnica proglašen za prestonicu Srbije.
Grad svake godine obeležava 21. oktobar, kao dan pijeteta i sećanja na žrtve fašističkog terora 1941. godine.
Skupština posebnom odlukom uređuje način obeležavanja praznika i značajnih datuma.
Istom odlukom može da se ustanovi obeležavanje i drugih datuma od značaja za Grad.
Povodom praznika grada, Grad dodeljuje nagrade i javna priznanja.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u privredi, nauci, umetnosti, sportu i drugim društvenim oblastima.
Uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave, Grad dodeljuje zvanje "počasni građanin" osobi čiji su rad i dostignuća od posebnog značaja za Grad.
Skupština posebnom odlukom uređuje postupak, uslove i kriterijume za dodelu zvanja "počasni građanin", nagrada i drugih javnih priznanja.
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Grada je u Kragujevcu, Trg slobode broj 3.
Organi Grada imaju pečat.
Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: Republika Srbija - Grad Kragujevac, naziv i sedište organa ispisan na srpskom jeziku i ćiriličkim pismom i grbom Republike Srbije u sredini.
Skupština posebnom odlukom uređuje izgled, sadržinu pečata, način njegove upotrebe i čuvanja, u skladu sa zakonom.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Grada.
Rad organa Grada je javan, osim kada to zakonom ili drugim aktima nije drugačije određeno.
Javnost rada obezbeđuje se izdavanjem biltena, informatora, preko sredstava javnog informisanja, objavljivanjem odluka i drugih akata na internet portalu Grada, organizovanjem javnih rasprava ili na drugi način propisan zakonom, ovim statutom i drugim aktima.
Grad vrši poslove iz svoje nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom, kao i poslove iz okvira prava i dužnosti Republike Srbije (u daljem tekstu: Republika) koji su joj zakonom povereni.
Nadležnost utvrđena Ustavom i zakonom
Grad preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi Statut i ostala akta;
2) upravlja gradskim finansijama, donosi budžet i završni račun;
3) donosi strateške planove i planove razvoja Grada;
4) donosi prostorni i urbanistički plan;
5) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti;
6) raspolaže građevinskim zemljištem i poslovnim prostorom;
7) stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju javnih objekata u svojoj nadležnosti;
8) stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture, u skladu sa zakonom i drugim aktima;
9) obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
10) stara se o razvoju i unapređenju privrede, donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
11) stara se o zaštiti životne sredine i zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda;
12) stara se o zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
13) stara se o zaštiti, uređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
14) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava i rodnoj ravnopravnosti;
15) stara se o javnom informisanju u Gradu;
16) obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe Grada;
17) organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
18) utvrđuje simbole Grada i njihovu upotrebu;
19) upravlja gradskom imovinom i utvrđuje stope i visinu izvornih prihoda;
20) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
21) obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom, kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Poslovi iz nadležnosti Grada utvrđeni Ustavom i zakonom, bliže su određeni Jedinstvenim popisom poslova jedinica lokalne samouprave koji obezbeđuje ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu u skladu sa zakonom.
Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva, Grad može osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Skupština posebnom odlukom osniva preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu i ostvaruju prava osnivača, ako zakonom ili ovim statutom za vršenje pojedinih prava osnivača nije utvrđena nadležnost drugog organa Grada.
Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije, javnosti, ekonomičnosti, efikasnosti i zaštite životne sredine, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
Poveravanje poslova iz prethodnog stava uređuje se odlukom Skupštine.
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Grad donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druga akta.
Odluke donosi samo Skupština, osim kada je zakonom predviđeno da odluku donosi drugi organ Grada.
Najviši pravni akt Grada je Statut.
Odluke i opšti akti Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i Statutom.
Akti gradonačelnika grada Kragujevca (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i gradskog veća grada Kragujevca (u daljem tekstu: Gradsko veće) moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine.
Akti gradske uprave grada Kragujevca (u daljem tekstu: Gradska uprava) moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom, odlukama i opštim aktima organa Grada.
Akti pravnih subjekata čiji je osnivač Grad moraju biti saglasni sa zakonom, Statutom, odlukama i opštim aktima organa Grada.
Predlaganje propisa i drugih opštih akata Skupštine
Pravo predlaganja propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine imaju svaki odbornik Skupštine, odbornička grupa, jedna trećina odbornika, radno telo Skupštine, Gradsko veće i građani putem građanske inicijative, u skladu sa sa zakonom, Statutom i drugim aktima.
Službeni list grada Kragujevca
Službeno glasilo Grada je "Službeni list grada Kragujevca" (u daljem tekstu: Službeni list).
Objavljivanje i stupanje akata na snagu
U Službenom listu se obavezno objavljuju akti Skupštine.
Ostali akti Grada objavljuju se u Službenom listu kada je to tim aktima predviđeno.
Akti stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja ne utvrdi da postoje naročito opravdani razlozi da isti stupi na snagu i ranije.
Ukoliko je to posebnim zakonom predviđeno, organi Grada svoja akta objavljuju u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava
Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Svi prihodi Grada su opšti prihod budžeta i mogu se koristiti za bilo koju namenu, osim onih prihoda čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Skupština donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom koji uređuje budžetski sistem.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.
Odgovornost za izvršenje budžeta i izveštavanje
Za izvršenje budžeta Grada odgovoran je Gradonačelnik.
Za izvršenje budžeta Grada, Gradonačelnik odgovara Skupštini.
Gradska uprava nadležna za poslove finansija obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje informiše Gradonačelnika, a obavezno u roku od 15 dana po isteku šestomesečnog, odnosno devetomesečnog perioda.
Gradonačelnik, u roku od 15 dana od dana dostavljanja izveštaja iz stava 3. ovog člana, usvaja i dostavlja izveštaj Skupštini.
Za zadovoljavanje potreba građana, na teritoriji čitavog Grada ili u jednom njegovom delu sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.
Na predlog Skupštine odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa zakonom kojim je uređeno neposredno izjašnjavanje građana, ovim statutom i drugim aktima.
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju.
Odluku iz stava 2. ovog člana donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima samodoprinosa se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.
Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz stava 3. i 4. ovog člana.
Novčana sredstva koja se prikupljaju na osnovu odluke o samodoprinosu prihod su budžeta i strogo su namenskog karaktera.
Skupština posebnom odlukom uređuje način na koji se pokreće inicijativa, donosi i sprovodi odluka o samodoprinosu, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima.
VI ORGANI GRADA, POSEBNE SLUŽBE, IZABRANA, IMENOVANA I POSTAVLJENA LICA
1. Organi Grada, u skladu sa zakonom koji definiše lokalnu samoupravu
Organi Grada
Organi Grada, u skladu sa zakonom koji definiše lokalnu samoupravu, su Skupština, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Prezumpcija nadležnosti
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svojih nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa prethodnim stavom, nadležna je Skupština.
Položaj Skupštine
Skupština je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Sastav Skupštine
Skupštinu čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Konstituisanje Skupštine
Skupština se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Broj i mandat odbornika
Skupština ima 87 odbornika.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Nakon potvrđivanja mandata, odbornik polaže zakletvu koja glasi:
"Zaklinjem se da ću dužnost odbornika u Skupštini grada Kragujevca vršiti časno, odgovorno i verno Ustavu, zakonu i Statutu grada i po najboljem znanju i umeću služiti interesima građana Kragujevca."
Nespojivost funkcija
Odbornik ne može biti zaposleni u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.
Imunitet odbornika
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i radnih tela.
Prava odbornika
Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.
Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da na lični zahtev dobije od organa i službi Grada podatke koji su mu potrebni za rad, kao i pravo na stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine, a načelnik Gradske uprave kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.
Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju Poslovnikom Skupštine.
Nadležnost Skupštine
Skupština, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i Poslovnik Skupštine;
2) donosi propise i druga opšta akta iz nadležnosti Grada;
3) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
4) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
5) bira i razrešava Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
6) osniva radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;
7) bira i razrešava lokalnog ombudsmana i zamenika lokalnog ombudsmana;
8) imenuje i razrešava glavnog gradskog urbanistu;
9) usvaja Etički kodeks ponašanja funkcionera;
10) usvaja Kadrovski plan;
11) donosi lokalni akcioni plan za borbu protiv korupcije na nivou Grada i obrazuje stalno radno telo za praćenje sprovođenja lokalnog akcionog plana;
12) pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
13) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
14) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
15) utvrđuje praznike Grada;
16) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugih obeležja Grada;
17) uređuje postupak, uslove i kriterijume za dodeljivanje javnih priznanja i počasnih zvanja koje dodeljuje Grad i odlučuje o njihovoj dodeli;
18) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;
19) donosi plan razvoja Grada, planska dokumenta javnih politika, srednjoročne planove i druga planska dokumenta, u skladu sa zakonom;
20) donosi prostorni i urbanistički plan Grada;
21) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;
22) donosi godišnje i srednjoročne programe uređivanja građevinskog zemljišta;
23) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
24) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
25) donosi akt o javnom zaduživanju Grada;
26) imenuje i razrešava predsednika, članove, sekretara i zamenika sekretara Gradske izborne komisije;
27) donosi akt o organizaciji Gradske uprave;
28) osniva javna preduzeća, društva kapitala, ustanove i druge oblike pravnog organizovanja, vrši nadzor nad njihovim radom i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;
29) osniva stambenu agenciju i donosi stambenu strategiju, akcioni plan za njeno sprovođenje i programe stambene podrške, u skladu sa zakonom i drugim aktima;
30) odlučuje o ulaganju u kapital javnog preduzeća i društva kapitala;
31) imenuje i razrešava nadzorni odbor i direktora javnog preduzeća čiji je osnivač, daje saglasnost na statut javnog preduzeća i vrši druga prava osnivača u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom;
32) imenuje članove skupštine u društvima kapitala;
33) imenuje i razrešava upravni odbor, nadzorni odbor i direktora javne službe čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom;
34) razmatra i usvaja izveštaj o radu Gradske uprave;
35) razmatra i usvaja godišnje programe poslovanja i izveštaje o radu preduzeća, ustanova i drugih oblika pravnog organizovanja čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad;
36) uređuje uslove obavljanja komunalnih delatnosti, prava i obaveze korisnika komunalnih usluga, obim i kvalitet komunalnih usluga i način vršenja nadzora nad obavljanjem komunalnih delatnosti, poverava obavljanje tih delatnosti, propisuje opšte uslove održavanja komunalnog reda i mere za njihovo sprovođenje;
37) donosi program i plan energetske efikasnosti;
38) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
39) uređuje bliže uslove za obavljanje taksi prevoza putnika;
40) donosi program kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka, uređuje držanje i zaštitu domaćih životinja i kućnih ljubimaca;
41) odlučuje o davanju koncesije kada su javna tela i predmet koncesije u nadležnosti Grada, daje saglasnost na koncesioni akt;
42) daje saglasnost i usvaja predlog projekta javno-privatnog partnerstva, daje saglasnost na nacrt javnog ugovora u projektu javno-privatnog partnerstva i daje ovlašćenje Gradonačelniku da potpiše javni ugovor u ime Grada;
43) odlučuje o saradnji i udruživanju sa jedinicama lokalne samouprave druge države;
44) odlučuje o zaključivanju sporazuma o saradnji sa drugim jedinicama lokalne samouprave o zajedničkom obavljanju komunalnih delatnosti;
45) odlučuje o ustupanju obavljanja pojedinih poslova iz okvira izvornih nadležnosti drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi ili drugoj organizaciji čija je ona osnivač;
46)raspisuje referendum, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
47) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
48) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
49) donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove;
50) donosi operativni plan za vode II reda, određuje mesto i način korišćenja vode za rekreaciju, uključujući i kupanje;
51) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije, donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja;
52) donosi Plan odbrane Grada koji je sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije, usklađuje pripreme za odbranu pravnih lica u delatnostima iz nadležnosti Grada sa Planom odbrane Republike Srbije;
53) donosi odluku o organizovanju i funkcionisanju civilne zaštite opšte namene;
54) obrazuje robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu;
55) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Kvorum za rad i odlučivanje
Skupština odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim statutom nije drugačije određeno.
Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika:
1) donosi Statut;
2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
3) donosi plan razvoja Grada i strategije kojima se utvrđuju pravci delovanja Grada u određenoj oblasti;
4) donosi prostorni plan i urbanističke planove;
5) odlučuje o javnom zaduživanju Grada;
6) odlučuje o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama;
7) odlučuje o obrazovanju, ukidanju i promeni područja mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave;
8) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;
9) utvrđuje praznik Grada;
10) odlučuje o dodeli zvanja "počasni građanin" Grada;
11) usvaja Etički kodeks ponašanja funkcionera i
12) odlučuje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim statutom.
Sazivanje skupštine
Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice, predsednik Skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine iz stava 3. ovog člana, ne odnosi se na sazivanje sednice Skupštine u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Javnost rada
Sednice Skupštine su javne.
Skupština može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.
Radna tela Skupštine
Skupština osniva stalna i povremena radna tela (u daljem tekstu: radno telo) za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.
Radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština i obavljaju druge poslove utvrđene ovim statutom i Poslovnikom Skupštine.
Radno telo može organizovati javno slušanje o predlozima odluka i drugih propisa o kojima odlučuje Skupština.
Broj radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela, kao i druga pitanja od značaja za rad radnih tela utvrđuju se Poslovnikom o radu Skupštine i drugim aktima.
Predsednik Skupštine
Skupština ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje jedne trećine odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Predsednik Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, na isti način na koji je biran.
Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Zamenik predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Sekretar Skupštine
Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja na četiri godine, na predlog predsednika Skupštine i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ispunjava uslove utvrđene zakonom.
Skupština može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine.
Poslovnik Skupštine
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine i njenih radnih tela i druga pitanja od značaja za njihov rad uređuju se Poslovnikom Skupštine.
Poslovnik donosi Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.
Raspuštanje Skupštine i privremeni organ
Skupština može da bude raspuštena odlukom Vlade Republike Srbije (u daljem tekstu: Vlada) ukoliko se ispuni jedan od zakonom propisanih uslova za njeno raspuštanje.
Do konstituisanja Skupštine i izbora izvršnih organa Grada, tekuće i neodložne poslove iz nadležnosti Skupštine i izvršnih organa Grada, obavlja privremeni organ jedinice lokalne samouprave koji čine predsednik i četiri člana.
Privremeni organ jedinice lokalne samouprave obrazuje Vlada u skladu sa zakonom.
Izbor Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika
Gradonačelnika bira Skupština, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine predlaže kandidata za Gradonačelnika.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština na isti način kao i Gradonačelnika.
Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini.
Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Nadležnost
Gradonačelnik, kao izvršni organ Grada:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice;
3) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
4) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim statutom ili odlukom Skupštine;
5) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
6) zaključuje ugovore u ime Grada, na osnovu ovlašćenja iz zakona, Statuta i odluka Skupštine;
7) zaključuje ugovor o donaciji od fizičkog ili pravnog lica;
8) osniva budžetski fond i utvrđuje program korišćenja sredstava budžetskog fonda, u skladu sa zakonom;
9) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;
10) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
11) osniva Službu za budžetsku inspekciju i Službu za internu reviziju;
12) imenuje energetskog menadžera grada Kragujevca;
13) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
14) u ime Grada zaključuje kolektivne ugovore, u skladu sa zakonom;
15) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije, ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
16) donosi akta iz nadležnosti Skupštine u slučaju ratnog stanja ili elementarnih nepogoda, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini čim ona bude u mogućnosti da se sastane;
17) kao komandant Gradskog štaba za vanredne situacije, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije u Gradu u skladu sa zakonom;
18) donosi odluke u hitnim slučajevima radi preduzimanja mera kojima se otklanja opasnost na objektima i drugim nepokretnostima u javnoj svojini Opštine, odnosno kojima se otklanja opasnost za okolinu, životnu sredinu, saobraćaj i slično;
19) donosi odluku o proglašenju dana žalosti u Gradu;
20) odlučuje o organizovanju i sprovođenju javnih radova;
21) informiše javnost o svom radu;
22) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada.
Pomoćnici Gradonačelnika
Radi pružanja stručne pomoći u određenim oblastima Gradonačelnik može da ima do pet pomoćnika.
Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik.
Aktom Gradonačelnika o postavljenju pomoćnika definiše se oblast za koju je zadužen.
Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove po nalogu Gradonačelnika.
Pomoćnici Gradonačelnika postavljaju se u Kabinet Gradonačelnika najduže na period dok traje dužnost Gradonačelnika.
Razrešenje i ostavka Gradonačelnika
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine, koji je dužan da sednicu Skupštine zakaže u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva.
Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Gradonačelnik može podneti ostavku.
O podnetoj ostavci Gradonačelnika, predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.
Razrešenjem, odnosno ostavkom Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.
Razrešenje i ostavka zamenika Gradonačelnika
Zamenik Gradonačelnika može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika, Gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
O podnetoj ostavci zamenika Gradonačelnika predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.
U slučaju iz stava 3. ovog člana, Gradonačelnik je dužan da na prvoj narednoj sednici Skupštine podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika.
Vršenje tekućih poslova po prestanku mandata zbog razrešenja ili ostavke
Gradonačelnik ili zamenik Gradonačelnika koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Gradonačelnika ili zamenika Gradonačelnika.
Prestanak mandata Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Sastav i izbor
Gradsko veće je izvršni organ Grada koga čine: Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i 11 članova Gradskog veća.
Članove Gradskog veća bira Skupština, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Članovi Gradskog veća mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odlukom o izboru člana Gradskog veća definiše se područje za koje je zadužen.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Nespojivost funkcija
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Nadležnost
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akta koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
3) donosi poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika;
4) većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
5) odlučuje o upotrebi sredstava tekuće i stalne budžetske rezerve;
6) odlučuje o pokretanju postupka javne nabavke za nabavku usluga, dobara i radova kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava;
7) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
8) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
9) obrazuje stalna i povremena radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
10) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave;
11) postavlja gradskog pravobranioca i zamenike gradskog pravobranioca;
12) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akta Gradske uprave koja nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština;
13) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
14) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
15) predlaže akta koje donosi Skupština radi zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću i društvu kapitala čiji je osnivač Grad;
16) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice;
17) odlučuje o pribavljanju, raspolaganju, upravljanju i ulaganju nepokretnih i pokretnih stvari u javnoj svojini Grada;
18) daje prethodnu saglasnost nosiocima prava korišćenja na stvarima u javnoj svojini Grada za davanje u zakup tih stvari;
19) vrši raspored službenih zgrada i poslovnih prostorija u javnoj svojini Grada;
20) uređuje korišćenje poslovnog prostora koji je u javnoj svojini Grada, utvrđuje visinu zakupnine poslovnog prostora i vrši druge poslove u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora, u skladu sa zakonom i drugim aktima Grada;
21) propisuje visinu zakupnine za korišćenje stambenih zgrada, stanova i garaža u javnoj svojini Grada;
22) propisuje posebne elemente procene rizika i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika iz izvorne nadležnosti Grada, kao i posebne elemente plana određenog inspekcijskog nadzora iz izvorne nadležnosti Grada;
23) donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i Plan zaštite od udesa;
24) informiše javnost o svom radu;
25) vrši i druge poslove, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima.
Položaj Gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Kvorum za rad i odlučivanje
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Poslovnik Gradskog veća
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Podnošenje izveštaja Skupštini
Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, a najmanje jednom godišnje, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine.
Gradsko veće je dužno da Skupštini podnosi tromesečni izveštaj o radu.
Razrešenje i ostavka člana Gradskog veća
Član Gradskog veća, može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
O podnetoj ostavci člana Gradskog veća, predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.
U slučaju iz prethodnog stava, Gradonačelnik je dužan da na prvoj narednoj sednici Skupštine podnese predlog za izbor novog člana Gradskog veća.
Vršenje tekućih poslova po prestanku mandata zbog razrešenja ili ostavke
Član Gradskog veća koji je razrešen ili je podneo ostavku, ostaje na dužnosti i vrši tekuće poslove do izbora novog člana Gradskog veća.
Prestanak mandata Gradskog veća zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat i Gradskom veću, s tim da ono vrši tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Organizacija Gradske uprave
Za potrebe vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća obrazuje se jedna ili više gradskih uprava.
Skupština, na predlog Gradskog veća, donosi akt o organizaciji Gradske uprave kojim definiše broj, naziv i delokrug poslova za koje se obrazuje Gradska uprava.
Nadležnost
Gradska uprava, u okviru svog delokruga:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druga akta Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća;
3) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine;
5) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
7) dostavlja izveštaj o svom radu Gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini;
8) vrši i druge poslove, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima.
Rukovođenje
Gradskom upravom rukovodi načelnik Gradske uprave (u daljem tekstu: načelnik).
Za načelnika može biti postavljeno lice koje ispunjava uslove utvrđene zakonom.
Načelnika postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Načelnik može da ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao i načelnik.
Načelnik za svoj rad i rad Gradske uprave kojom rukovodi odgovara Gradskom veću u skladu sa ovim statutom i aktom o organizaciji Gradske uprave.
Unutrašnje organizacione jedinice
U Gradskoj upravi se, za vršenje srodnih poslova, obrazuju unutrašnje organizacione jedinice.
Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći novčanu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz prethodnog stava bliže se uređuju posebnim aktima Skupštine.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Sukob nadležnosti
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradskih uprava, kao i između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kada na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica u okviru Gradske uprave.
Uslovi za obavljanje upravnih poslova
Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
Izuzeće
O izuzeću načelnika rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.
2. Ostali organi Grada, posebne službe, izabrana, imenovana i postavljena lica u skladu sa posebnim zakonima
Obrazovanje ostalih organa
Ostali organi grada, u skladu sa posebnim zakonima su: Gradsko pravobranilaštvo, lokalni ombudsman, Služba za internu reviziju, Služba za budžetsku inspekciju, glavni gradski urbanista i energetski menadžer.
Grad može imati i druge organe, ukoliko je to predviđeno posebnim zakonima.
Gradsko pravobranilaštvo je organ koji obavlja poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa grada Kragujevca.
Gradsko pravobranilaštvo pred sudovima, arbitražama, upravnim i drugim organima zastupa Grad, njegove organe i javne službe i ima položaj zakonskog zastupnika.
Funkciju Gradskog pravobranilaštva obavljaju gradski pravobranilac i njegovi zamenici.
Gradskog pravobranioca i njegove zamenike postavlja Gradsko veće na period od pet godina. Obrazovanje, uređenje i organizacija, kao i druga pitanja od značaja za rad Gradskog pravobranilaštva, utvrđuju se odlukom Skupštine, u skladu sa osnovama za uređenje i organizaciju pravobranilaštva propisanim zakonom.
Za potrebe zaštite prava građana od povreda učinjenih od strane organa i organizacija koja vrše javna ovlašćenja u Gradu se ustanovljava lokalni ombudsman.
Lokalni ombudsman svoju funkciju obavlja nezavisno i samostalno.
Lokalni ombudsman može imati jednog zamenika.
Lokalnog ombudsmana bira i razrešava Skupština većinom od ukupnog broja odbornika na period od pet godina i može još jednom biti biran.
Lokalni ombudsman o svom radu podnosi izveštaj Skupštini.
Skupština posebnom odlukom uređuje nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i rada, izbor i prestanak dužnosti lokalnog ombudsmana, kao i način obraćanja lokalnom ombudsmanu.
Služba za internu reviziju obavlja poslove interne revizije kod direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava i preduzeća čiji je osnivač Grad, u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu i drugim pozitivnim propisima koji regulišu ovu oblast.
Službom rukovodi gradski revizor.
Gradskog revizora postavlja Gradonačelnik na period od pet godina.
Za rad Službe i svoj rad gradski revizor odgovara Gradonačelniku.
Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i rada, izbor i prestanak dužnosti gradskog revizora, kao i ostala pitanja od važnosti za rad Službe za internu reviziju uređuju se posebnom odlukom Gradonačelnika.
g) Služba za budžetsku inspekciju
Služba za budžetsku inspekciju vrši kontrolu primene zakona u oblasti materijalno-finansijskog poslovanja i namenskog i zakonitog korišćenja sredstava korisnika budžetskih sredstava, organizacija, preduzeća, pravnih lica i drugih subjekata u skladu sa Zakonom o budžetskim sistemom i drugim pozitivnim propisima koji regulišu ovu oblast.
Služba je nadležna za sprovođenje inspekcije nad:
- direktnim i indirektnim korisnicima sredstava budžeta grada Kragujevca;
- javnim preduzećima osnovanim od strane Grada, pravnim licima osnovanim od strane tih javnih preduzeća, pravnim licima nad kojima Grad ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, kao i nad drugim pravnim licima u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnog prihoda;
- pravnim licima i drugim subjektima kojima su direktno ili indirektno doznačena sredstva Grada za određenu namenu, pravnim licima i drugim subjektima koji su učesnici u poslu koji je predmet kontrole i subjektima koji koriste sredstva Grada po osnovu zaduživanja, subvencija, donacija, dotacija i ostalih vidova državne pomoći.
Službom rukovodi glavni budžetski inspektor.
Glavnog budžetskog inspektora imenuje Gradonačelnik.
Za rad Službe i svoj rad glavni budžetski inspektor odgovara Gradonačelniku.
Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i rada, izbor i prestanak dužnosti glavnog budžetskog inspektora, kao i ostala pitanja od važnosti za rad Službe za budžetsku inspekciju uređuju se posebnom odlukom Gradonačelnika.
Glavni gradski urbanista koordinira izradu planskih dokumenata i vrši koordinaciju rada između Gradske uprave nadležne za poslove urbanizma i javnih preduzeća i drugih institucija uključenih u postupke izrade i donošenja planskih dokumenata.
Glavnog gradskog urbanistu imenuje Skupština Kragujevca, na period od četiri godine, a na predlog Gradskog veća.
Po isteku mandata, glavni urbanista može biti ponovo imenovan na tu funkciju.
Glavni gradski urbanista je po funkciji predsednik Komisije za planove grada Kragujevca.
Glavni gradski urbanista o svom radu podnosi izveštaj Skupštini.
Skupština posebnom odlukom uređuje nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i rada, izbor i prestanak dužnosti glavnog gradskog urbaniste.
Energetski menadžer prati i beleži načine korišćenja i količine upotrebljene energije, predlaže i sprovodi mere efikasnog korišćenja energije i obavlja druge poslove utvrđene zakonom.
Energetskog menadžera imenuje Gradonačelnik na period od četiri godine. Energetski menadžer ima položen ispit za energetskog menadžera za oblast gradske energetike u smislu propisa kojim se uređuju program obuke i ispit za energetskog menadžera i licencu za obavljanje poslova energetskog menadžera.
Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i rada, izbor i prestanak dužnosti energetskog menadžera, kao i ostala pitanja od važnosti za njegov rad uređuju se odlukom o njegovom imenovanju.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa od neposrednog značaja za građane sa određenog područja, u Gradu se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave (u daljem tekstu: mesna zajednica).
Mesna zajednica osniva se za: jedno ili više naseljenih mesta, deo naseljenog mesta, gradsku četvrt, rejon, stambeni blok, ulicu, deo jedne ili više ulica, koji predstavlja prostornu, funkcionalnu i urbanističku celinu i gde postoji međusobna interesna povezanost građana i mogućnost njihovog organizovanja.
Ukoliko se mesna zajednica obrazuje za više naseljenih mesta, u svakom naseljenom mestu se mogu obrazovati mesni odbori, kao posebni organi mesne zajednice.
Osnivanje, ukidanje i promena područja mesne zajednice
Predlog za osnivanje, ukidanje ili promenu područja mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.
Skupština, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, donosi akt o osnivanju, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica. Nova mesna zajednica se obrazuje spajanjem dve ili više postojećih mesnih zajednica ili izdvajanjem dela područja iz jedne ili više postojećih mesnih zajednica u novu mesnu zajednicu.
Mesna zajednica se može ukinuti i njeno područje pripojiti jednoj ili više postojećih mesnih zajednica.
Promenom područja mesne zajednice smatra se i izmena granica područja ukoliko se izvršenom izmenom deo područja jedne mesne zajednice pripaja području druge mesne zajednice.
Odluka iz stava 2. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika. Aktom o osnivanju mesne zajednice utvrđuju se naziv i područje za koje osniva mesna zajednica, poslovi koje vrši mesna zajednica, sastav organa i organizacija rada organa, način odlučivanja, kao i postupak izbora saveta mesnih zajednica, mesnih odbora i drugih organa mesne zajednice, zaštita prava u toku izbora, javnost rada, obaveštavanje o radu građana i nadležnih organa Grada, kao i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice.
Mesna zajednica, u skladu sa Statutom Grada, odlukom o osnivanju, Statutom mesne zajednice i drugim aktima, razmatra pitanja koja se odnose na stvaranje boljih uslova života u mesnoj zajednici, a naročito na:
1) brigu o deci, starim licima i licima sa posebnim potrebama;
2) zaštitu i unapređenje životne sredine;
3) uređenje i održavanje naselja;
4) stanje objekata komunalne infrastrukture i kvalitet komunalnih usluga;
5) snabdevanje i zaštitu potrošača;
6) raspored poslovnog prostora i utvrđivanje radnog vremena;
7) razvoj poljoprivrede;
8) održavanje kulturnih i sportskih manifestacija, kao i aktivnosti vezanih za odmor i rekreaciju;
9) održavanje stambenih i poslovno-stambenih zgrada;
10) komunalnu zoohigijenu;
11) organizovanje protivpožarne zaštite i
12) druga pitanja od značaja za građane sa područja mesne zajednice.
U vršenju poslova iz stava 1. ovog člana, mesna zajednica:
1) upućuje inicijative nadležnim organima Grada za uređivanje određenih pitanja i izmenu propisa i drugih akata iz nadležnosti Grada;
2) ostvaruje saradnju sa drugim mesnim zajednicama, ustanovama i javnim preduzećima koje je osnovao Grad, organima Grada, udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama;
3) organizuje konkretne aktivnosti građana i drugih zainteresovanih učesnika;
4) obaveštava građane mesne zajednice o aktivnostima koje preduzima;
5) učestvuje u organizovanju zborova građana, referenduma i pokretanju građanskih inicijativa;
6) vrši i druge poslove, u skladu sa statutom Grada, aktima mesne zajednice i drugim aktima.
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim statutom, odlukom o osnivanju i drugim aktima.
Mesna zajednica ima statut, u skladu sa zakonom, ovim statutom, odlukom o osnivanju mesne zajednice i drugim aktima.
Mesna zajednica ima svoj pečat i račun.
Mesni odbori, kao organi mesne zajednice, nemaju svojstvo pravnog lica.
Mesna zajednica ima svoju imovinu koju mogu činiti pokretne stvari i novčana sredstva.
Mesna zajednica ima pravo korišćenja na nepokretnostima koje su u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom i aktima Grada.
Savet mesne zajednice je dužan da imovinom iz stava 1. i 2. ovog člana upravlja, koristi je i raspolaže u skladu sa zakonom, aktima Grada i Statutom mesne zajednice.
Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos;
2) donacija i
3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Gradsko veće predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne zajednice.
Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa ovim statutom, aktima mesne zajednice i drugim aktima.
Mandat članova saveta mesne zajednice traje četiri godine.
Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine.
Predsednika saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice, u okviru svoje nadležnosti:
1) donosi statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;
3) bira i razrešava predsednika saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;
7) imenuje članove mesnih odbora u skladu sa aktima mesne zajednice i ostalim aktima;
8) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene statutom Grada, aktima mesne zajednice i drugim aktima.
Angažovanje predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.
Raspuštanje saveta mesne zajednice
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove saveta mesne zajednice ili od dana prestanka mandata predsednika saveta;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine.
Odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice donosi Skupština na predlog Gradskog veća koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice.
Predsednik Skupštine raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.
Poveravanje poslova i organizovanje rada uprave u mesnoj zajednici
Odlukom Skupštine može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Prilikom odlučivanja o poveravanju poslova iz prethodnog stava polazi se od značaja tih poslova za zadovoljavanje svakodnevnih i neposrednih potreba građana sa određenog područja.
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz prethodnog stava, način i mesto njihovog vršenja, određuje Gradonačelnik, na predlog načelnika nadležne Gradske uprave.
Postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice
Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u Službenom listu grada Kragujevca.
Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi, ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Ukazivanje savetu mesne zajednice na preduzimanje odgovarajućih mera
Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim aktima Grada, ukazaće na to savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz prethodnog stava, Gradonačelnik će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u Službenom listu.
Skupština posebnom odlukom uređuje osnivanje, ukidanje ili promenu područja mesne zajednice, pravni status mesne zajednice, imovinu mesne zajednice, prava i dužnosti mesne zajednice, broj članova saveta, nadležnost saveta mesne zajednice, postupak izbora članova saveta mesne zajednice, raspuštanje saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova saveta mesne zajednice, finansiranje mesne zajednice, učešće građana u vršenju poslova mesne zajednice, saradnju mesne zajednice sa drugim mesnim zajednicama, postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti akata mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji Grada.
VIII NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE I POSLOVIMA GRADA
1. Neposredno učešće građana u ostvarivanju lokalne samouprave
Oblici neposrednog učešća građana u ostvarivanju lokalne samouprave
Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma i pritužbi.
Građanska inicijativa
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i drugim aktima.
Gradska uprava je dužna da građanima pruži stručnu pomoć prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.
Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.
O predlogu iz stava 1. ovoga člana, Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Zbor građana
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta.
Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva ili najmanje jedna četvrtina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.
Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ Grada nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.
O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.
Sazivač je obavezan da obavesti nadležnu Gradsku upravu o održavanju zbora.
Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako mu prisustvuje 5% građana sa biračkim pravom sa područja za koje je zbor sazvan.
Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa, predlaganju pojedinih rešenja i odlučivanju, imaju svi punoletni građani iz prethodnog stava.
Pravo odlučivanja na zboru građana imaju i građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.
Odluke na zboru građana se donose većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.
Organi Grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Referendum
Skupština može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Skupština je dužna da raspiše referendum o pitanju iz svoje nadležnosti na zahtev građana.
Zahtev građana iz prethodnog stava punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Odluka putem referenduma, doneta je ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Referendum može da se sprovede i na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača sa prebivalištem na delu teritorije Grada za koji se traži raspisivanje referenduma.
U slučaju iz prethodnog stava pravo odlučivanja imaju samo birači sa prebivalištem na delu teritorije Grada za koji se sprovodi referendum.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Pritužbe građana
Organi Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan rad i odnos zaposlenih u Gradskoj upravi.
Organi Grada dužni su da ispitaju navode istaknute u pritužbi, koji ukazuju na propuste i nepravilnosti u njihovom radu i da u skladu sa zakonom pokrenu odgovarajući postupak za sankcionisanje i otklanjanje propusta i nepravilnosti.
Organi Grada dužni su da daju podnosiocu pritužbe, odgovore i informacije o tome da li je i kako po pritužbi postupljeno u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe to zahteva.
2. Drugi oblici učešća građana u poslovima Grada
Oblici učešća građana u poslovima Grada
Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem javnih anketa i javnih rasprava, kao i kroz angažovanje u stručnim savetima, radnim telima, komisijama i anketnim odborima.
Javna anketa
Organi Grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Konsultacije iz prethodnog stava vrše se putem javne ankete.
Javna rasprava
Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana o nacrtu nekog akta.
Javna rasprava može biti obavezna i javna rasprava na osnovu predloga, odnosno zahteva.
Obavezna javna rasprava sprovodi se u postupku pripreme statuta, odluke o budžetu Grada (u delu planiranja investicija), strateških planova razvoja, utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada, pripreme prostornih i urbanističkih planova i u drugim slučajevima predviđenim zakonom i drugim aktima.
Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Nadležno radno telo Skupštine odlučuje po primljenom predlogu, odnosno zahtevu iz prethodnog stava.
Javnu raspravu sprovodi Gradsko veće na predlog uprave, odnosno organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta.
Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje način sprovođenja, mesto i vreme trajanja obavezne javne rasprave.
Stručni saveti, radna tela, komisije i anketni odbori
Organi Grada, u okviru svojih nadležnosti, mogu da formiraju stručne savete, radna tela, komisije ili anketne odbore kroz koje mogu da se angažuju građani i stručna lica iz određenih oblasti u cilju pronalaženja najboljih rešenja po pitanjima od značaja za Grad i građane.
Odluka o neposrednom učešću građana u ostvarivanju lokalne samouprave i poslovima Grada
Skupština posebnom odlukom uređuje način sprovođenja građanske inicijative i referenduma, kao i način rada i utvrđivanje stavova zbora građana.
Odlukom iz prethodnog stava utvrđuje se i način i postupak organizovanja i sprovođenja javne rasprave i javne ankete.
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenom zakonom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
Kontrolu poštovanja prava građana, utvrđivanje povreda učinjenih aktima, radnjama ili nečinjenjem organa Grada, kao i ustanova, preduzeća i drugih organizacija koje vrše javna ovlašćenja, a čiji osnivač je Grad, i zaštitu prava građana na lokalnu samoupravu, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada, vrši lokalni ombudsman.
Saradnja i udruživanje Grada sa jedinicama lokalne samouprave u zemlji
Grad, organi i službe Grada, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama, kao i među sobom, u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.
Saradnja iz stava 1. ovog člana podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz nadležnosti Grada drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi i drugoj organizaciji čiji je osnivač Grad.
Ako Grad zaključi sporazum o saradnji sa drugim gradovima ili sa gradom radi zajedničkog obavljanja poslova iz oblasti komunalnih delatnosti, ti poslovi se zajednički obavljaju u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.
Sporazum o saradnji sa drugim jedinicama lokalne samouprave
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave uređuju se: naziv i sedište zajedničkog organa, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih jedinica lokalne samouprave, postupak istupanja odnosno odustajanja od sporazuma jedinice lokalne samouprave, prava i obaveze zaposlenih, kao i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.
Skupština odlučuje o zaključivanju sporazuma iz stava 1. ovog člana većinom glasova od ukupnog broja odbornika i dužna je da ga dostavi ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu u roku od 30 dana od dana zaključenja sporazuma.
Zajedničko izvršavanje poverenih poslova
Grad može, zajedno sa jednom ili više lokalnih samouprava, predložiti ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu zajedničko izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Grad može prihvatiti predlog nadležnog organa državne uprave da sa jednom ili više jedinica lokalne samouprave, zajednički obezbedi izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i aktom Vlade kojim se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Skupština odlučuje o predlogu iz stava 2. ovog člana u roku od 30 dana od dana dostavljanja predloga.
Ukoliko prihvati predlog iz stava 2. ovog člana, Skupština zaključuje sa jednom ili više jedinica lokalne samouprave, sporazum o saradnji kojim se uređuje zajedničko izvršavanje poverenih poslova i dostavlja ga ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji iz stava 4. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade.
Osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave, može se predvideti osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, nadležni organ Grada zajedno sa nadležnim organom drugog, odnosno drugih osnivača, odlučuje o postavljenju, odnosno imenovanju rukovodioca zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije, razrešenju i njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti, u skladu sa zakonom.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Sredstva za rad zajedničkog organa obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu poslova koje za Grad obavlja zajednički organ.
Ustupanje poslova drugoj jedinici lokalne samouprave
Sporazumom o saradnji Grad može ustupiti određene poslove iz svoje nadležnosti drugoj jedinici lokalne samouprave.
Sredstva za rad organa grada, odnosno grada koji obavlja ustupljene poslove, obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu ustupljenih poslova.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da ustupljeni poslovi obuhvataju odlučivanje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Ustupljeni poslovi obavljaju se u ime i za račun Grada, a za njihovo obavljanje odgovoran je Grad.
Prestanak važenja sporazuma o saradnji
Sporazum o saradnji prestaje da važi na zahtev Grada ili druge jedinice lokalne samouprave učesnice sporazuma.
Skupština upućuje pisani zahtev drugoj učesnici sporazuma najkasnije šest meseci pre dana sa kojim sporazum o saradnji prestaje da važi i istovremeno o tome obaveštava ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji koji je zaključilo više jedinica lokalne samouprave, na zahtev Grada prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na Grad.
Saradnja sa jedinicama lokalne samouprave drugih država
Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština, uz saglasnost Vlade.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz prethodnog stava objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade.
Udruživanje u asocijacije jedinica lokalnih samouprava
Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama jedinica lokalnih samouprava radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa.
Saradnja sa udruženjima i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njenih građana.
Učešće u međunarodnim integracijama
Grad, u okviru svoje nadležnosti, preko svojih organa, prati proces međunarodnih integracija Republike i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike.
XI DONOŠENJE, PROMENA I TUMAČENJE STATUTA
Predlog za donošenje Statuta može podneti najmanje 5% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, trećina odbornika, Gradonačelnik i nadležno radno telo Skupštine.
Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako Skupština odluči da se pristupi donošenju Statuta, istim aktom određuje Komisiju za izradu nacrta Statuta, određuje njene zadatke i rok za izradu nacrta.
Predsednik Komisije iz stava 1. ovog člana je predsednik Skupštine, a u njen sastav mogu se imenovati i ugledni stručnjaci iz oblasti pravnih nauka.
Nacrt Statuta utvrđuje Gradsko veće većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.
O nacrtu Statuta sprovodi se javna rasprava na način i u roku koji odredi Gradsko veće.
Gradsko veće, nakon sprovedene javne rasprave iz prethodnog člana, utvrđuje predlog Statuta većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.
Prilikom utvrđivanja predloga Statuta Gradsko veće vodi računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.
Skupština usvaja Statut većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odredbe ove glave Statuta koje se odnose na donošenje Statuta primenjuju se i prilikom promene Statuta.
Autentično tumačenje Statuta daje Skupština na predlog Gradskog veća.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Usklađivanje propisa Grada sa ovim statutom
Grad će uskladiti svoja opšta akta sa odredbama ovog statuta u roku predviđenom zakonom.
Do usklađivanja iz prethodnog stava primenjivaće se sva akta koja nisu u suprotnosti sa zakonom i ovim statutom, a u suprotnom, primenjivaće se odredbe zakona, odnosno Statuta.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".
Danom stupanja na snagu ovog Statuta, prestaje da važi Statut grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca" broj 25/15 - prečišćen tekst).