ODLUKAO UTVRĐIVANJU DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA("Sl. list grada Niša", br. 139/2017, 126/2018 i 18/2019) |
Ovom odlukom o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta (dalje: Odluka), utvrđuju se zone i namene objekata, koeficijenti zone i koeficijenti namene, posebna umanjenja za nedostajuću komunalnu infrastrukturu, način i postupak obračuna i utvrđivanja doprinosa, umanjenja za jednokratno plaćanje, metod valorizacije u slučaju plaćanja u ratama, kao i druga pitanja od značaja za obračun i naplatu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta. Takođe, definisan je način i postupak pripremanja i opremanja zemljišta sredstvima fizičkih i pravnih lica i način umanjenja iznosa doprinosa kada se zemljište oprema sredstvima fizičkih i pravnih lica.
II UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Uređivanje građevinskog zemljišta
obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
1. Pripremanje građevinskog zemljišta
Pripremanje građevinskog zemljišta obuhvata: istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, izradu programa za uređivanje građevinskog zemljišta i raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
2. Opremanje građevinskog zemljišta
Opremanje građevinskog zemljišta obuhvata:
- izgradnju objekata komunalne infrastrukture i
- izgradnju i uređenje površina javne namene.
Poslove obezbeđivanja uslova za uređivanje građevinskog zemljišta obavlja Gradska uprava grada Niša, sekretarijata nadležnog za investicije (dalje: Sekretarijat).
Uređivanje građevinskog zemljišta vrši se prema srednjoročnim i godišnjim programima uređivanja.
3. Izvori finansiranja uređivanja građevinskog zemljišta
Finansiranje uređivanja građevinskog zemljišta obezbeđuje se iz sredstava ostvarenih od:
1. doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
2. zakupnine za građevinsko zemljište;
3. otuđenja ili razmene građevinskog zemljišta;
4. pretvaranja prava zakupa u pravo svojine u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji;
5. drugih izvora u skladu sa zakonom.
4. Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih ili pravnih lica
Građevinsko zemljište koje nije uređeno u smislu Zakona o planiranju i izgradnji (koje nije komunalno opremljeno za građenje i korišćenje - izgrađen pristupni put, vodovodna i kanalizaciona mreža i obezbeđeni drugi uslovi), a nalazi se u obuhvatu planskog dokumenta na osnovu koga se mogu izdati lokacijski uslovi, odnosno građevinska dozvola, može se pripremiti, odnosno opremiti i sredstvima fizičkih ili pravnih lica.
Lice koje gradi objekat na neuređenom građevinskom zemljištu podnosi Sekretarijatu predlog o finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta, po kome je isti dužan da postupi u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
Uz predlog o finansiranju lice iz prethodnog stava dostavlja:
- lokacijske uslove,
- dokaz o rešenim imovinsko pravnim odnosima za parcelu na kojoj namerava da gradi objekat,
- kopiju plana,
- predlog dinamike i rokova izgradnje.
Nakon razmatranja predloga lica iz čl. 7. st. 2. Odluke, a na osnovu pribavljene dokumentacije, Sekretarijat priprema elaborat o zajedničkom pripremanju i opremanju građevinskog zemljišta sa predlogom ugovora o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta.
Elaborat iz stava 1. ovog člana sadrži:
- podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanje građevinskog zemljišta,
- podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju nedostajuće infrastrukture,
- podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta,
- granicu lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela,
- dinamiku i rok izgradnje nedostajuće infrastrukture,
- obavezu nadležnog Sekretarijata da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova,
- određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava,
- određivanje objekata koji se grade i koji će preći u javnu svojinu grada Niša,
- određivanje iznosa učešća lica iz čl. 7. st. 2. Odluke u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta,
- sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
Na predlog Sekretarijata, saglasnost na elaborat daje Gradonačelnik grada Niša (dalje: Gradonačelnik), ili lice koje on ovlasti.
Nakon dobijanja saglasnosti na elaborat, Gradonačelnik sa licem iz čl. 7. st. 2. ove Odluke, zaključuje Ugovor o zajedničkom pripremanju, odnosno opremanju građevinskog zemljišta, koji naročito sadrži:
1) podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanja građevinskog zemljišta;
2) podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju;
3) podatke iz programa uređivanja građevinskog zemljišta;
4) granice lokacije koja se priprema, odnosno oprema sa popisom katastarskih parcela;
5) dinamiku i rok izgradnje;
6) obavezu jedinice lokalne samouprave kao investitora da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova;
7) određivanje učešća svake ugovorne strane u obezbeđivanju, odnosno finansiranju izrade tehničke dokumentacije i stručne kontrole tehničke dokumentacije, izvođenju radova i izboru izvođača radova, kao i drugih troškova u vezi sa opremanjem građevinskog zemljišta, uključujući visinu i rokove obezbeđivanja finansijskih i drugih sredstava;
8) određivanje objekata koji se grade i koji će preći u svojinu jedinice lokalne samouprave;
9) određivanje iznosa učešća lica iz stava 1. ovog člana u finansiranju pripremanja, odnosno opremanja građevinskog zemljišta za koji će biti umanjen iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
10) sredstva obezbeđenja ispunjenja obaveza ugovornih strana.
Na osnovu ugovora iz člana 9. Odluke, za troškove infrastrukturnog opremanja građevinskog zemljišta sredstvima investitora, kao i za vrednost zemljišta utvrđenog od strane nadležnog organa, koje investitor ustupa gradu Nišu za izgradnju infrastrukturnih objekata, umanjiće se iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
III DOPRINOS ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA
Za uređivanje građevinskog zemljišta investitor plaća doprinos gradu Nišu, na poseban račun budžeta grada Niša.
Iznos doprinosa utvrđuje se rešenjem o građevinskoj dozvoli, a na osnovu obračuna doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji vrši Sekretarijat.
Obračun doprinosa iz prethodnog stava je sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obuhvata naknadu za promenu namene poljoprivrednog zemljišta, naknadu za uređenje partera (projektovanje i izvođenje radova), troškove izmeštanja podzemnih instalacija, troškove elektrodistributivne mreže i objekata, TT mreže i objekata, kablovske distributivne sisteme, mreže i objekte gasifikacije.
Radovi na izgradnji infrastrukture, koji nisu sadržani u planovima generalne i detaljne regulacije, a nalaze se u granici projekta preparcelacije i parcelacije i ne izvode se na javnoj površini, odnosno koji se izvode na kompleksu investitora u cilju povezivanja objekata investitora sa odgovarajućim sistemom mreže infrastrukture, i isti se izvode u okviru izgradnje objekata kojima služe.
Troškove i naknade iz stava 1. i 2. ovog člana snosi investitor.
1. Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta
Iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđuje se se tako što se osnovica koju čini prosečna cena kvadratnog metra stanova novogradnje u gradu Nišu, prema poslednjim objavljenim podacima Republičkog zavoda za statistiku, pomnoži sa ukupnom neto površinom objekta koji je predmet gradnje izraženom u metrima kvadratnim i sa koeficijentom zone i koeficijentom namene objekta, utvrđenim članom 18. ove Odluke.
Površina objekta za koji se plaća doprinos obračunava se po metru kvadratnom (m2) ukupne neto površine, prema SRPS U.C2.100 2002.
Neto površina je površina svih prostora između zidova i pregrada.
Neto površinu čine sledeće površine:
- korisna površina (delovi neto površine koji odgovaraju nameni i funkciji zgrade),
- površina pod instalacijama - tehničke prostorije (delovi neto površine u kojima su smeštene tehničke instalacije objekta za kanalizaciju, vodovod, grejanje i potrošnju tople vode, gasne instalacije, snabdevanje električnom energijom, generatore, ventilaciju, klimatizaciju i hlađenje, telekomunikacije, liftove, eskalatore i transportere, kao i ostale uslužne instalacije) i
- površina za komunikaciju (delovi neto površine koji služe za komunikaciju u objektu kao što su stepeništa, koridori, unutrašnje rampe, holovi, hodnici, liftovski otvori, instalacije za opšti promet i sl.).
U neto površinu ne uračunavaju se sledeći delovi zgrade:
- tavani,
- delovi potkrovlja, odnosno delovi ispod stepeništa ili drugih kosih ravni čija je svetla visina manja od 1,50 m,
- tehničke etaže čija je svetla visina manja od 1,50 m,
- prostori između terena i donjeg nivoa zgrade koji služe za horizontalni razvod instalacija,
- natkrivene i upuštene rampe, nadstrešnice, spoljna stepeništa i ravne neprohodne terase,
- zatvoreni vertikalni i horizontalni instalacioni šahtovi.
Kod objekata za koje je projektnom dokumentacijom predviđeno korišćenje slobodnih površina, ukupna neto površina obračunava se po m? zemljišta (benzinske pumpe, antenski stubovi i sl. objekti).
Zone i granice zona utvrđene su posebnom odlukom Skupštine grada o određivanju zona i najopremljenije zone na teritoriji grada Niša.
Namena objekta za koji se obračunava i utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta može biti sledeća:
1. Stanovanje: stambeni objekti, stambeni prostor u stambeno-poslovnim objektima i prateći garažni prostor u okviru ovih objekata;
2. Poslovanje: poslovni objekti, hoteli, hosteli, ugostiteljski objekti, trgovinski objekti sa pratećim prostorom, poslovno-stambeni apartmani, gasne TNG i benzinske pumpe bez i sa nadstrešnicom, ateljei, objekti uslužnog zanatstva, garaže kao zasebni komercijalni objekti, menjačnice, objekti razonode, kladionice, kockarnice, video klubovi i sl. i ostali poslovni prostor u okviru stambeno- poslovnih, privredno-proizvodnih i ostalih objekata i prateći garažni prostor u okviru ovih objekata;
3. Objekti javne namene (objekti namenjeni za javno korišćenje) koji nisu u javnoj svojini: objekti obrazovanja, zatvoreni objekti sporta i rekreacije, socijalne i dečije zaštite, zdravstva, kulture umetnosti, zaštite životne sredine, saobraćajni terminali, pošte i sl.;
4. Objekti ostale namene: stovarišta, pijace, pomoćni objekti, ekonomski objekti u smislu Zakona o planiranju i izgradnji i objekti tradicionalnih crkava i tradicionalnih verskih zajednica u smislu Zakona o crkvama i verskim zajednicama;
Objekti - prostori koji nisu navedeni u stavu 1. ovog člana, upodobiće se najsličnijoj navedenoj nameni.
3. Koeficijenti zone i koeficijenti namene
Član 18
Za obračunavanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta određuju se sledeći koeficijenti zone i koeficijenti namene.
Koeficijenti zone određeni su u Tabeli 1.
Tabela 1.
Koeficijent Zone (Kz):
Urbanistička zona |
Koeficijent |
Prva zona |
0,070 |
Druga zona |
0,066 |
Treća zona |
0,059 |
Četvrta zona |
0,051 |
Peta zona |
0,043 |
Šesta zona |
0,028 |
Sedma zona |
0,018 |
Sedma A zona |
0,015 |
Sedma B zona |
0,014 |
Osma zona |
0,013 |
Osma A zona |
0,011 |
Koeficijenti namene određeni su u Tabeli 2.
Tabela 2.
Koeficijent namene (Kn):
Namena objekta |
Koeficijent |
Poslovna zgrada |
1,50 |
Stambena zgrada |
0,76 |
Porodična kuća |
0,66 |
Objekti javne namene koji nisu u javnoj svojini |
1,30 |
Ostale namene |
0,40 |
Za stambene objekte sa najviše dve stambene jedinice, čija neto površina prelazi 200 m2, prilikom obračuna doprinosa, za površinu do 200 m2 primenjuje se koeficijent namene propisan u Tabeli 2. za porodičnu kuću, a za površinu preko 200 m2 koeficijent namene propisan u Tabeli 2. za stambenu zgradu.
4. Posebna umanjenja za nedostajuću infrastrukturu
Ukoliko je lokacijskim uslovima utvrđeno da zemljište na kome se gradi objekat nije potpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja ne predstavlja neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, iznos obračunatog doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta umanjuje se za određeni procenat, propisan u Tabeli 3.
Tabela 3.
Nedostajuća komunalna infrastruktura |
Procenat umanjenja |
Nedostajuća saobraćajnica |
10 |
Nedostajući trotoar |
5 |
Nedostajuća kanalizaciona mreža |
10 |
Nedostajuća vodovodna mreža |
5 |
Nedostajuća toplovodna mreža |
20 |
Ukoliko je lokacijskim uslovima utvrđeno da zemljište na kome se gradi objekat nije potpuno opremljeno komunalnom infrastrukturom, a koja predstavlja neophodan uslov za funkcionisanje objekta koji se gradi, investitor je dužan da uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole, saglasno članu 135. stav 10. Zakona, dostavi ugovor zaključen sa odgovarajućim imaocem javnog ovlašćenja kojim se utvrđuju obaveze ugovornih strana da, najkasnije do isteka roka za završetak radova na objektu za koji se traži građevinska dozvola, izgrade infrastrukturu potrebnu za priključenje tog objekta na komunalnu ili drugu infrastrukturu, pri čemu će se za iznos koji investitor uloži u izgradnju nedostajuće komunalne infrastrukture umanjiti iznos obračunatog doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, kao i za vrednost zemljišta koje investitor ustupa jedinici lokalne samouprave za izgradnju infrastrukturnih objekata.
Iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta se utvrđuje rešenjem o izdavanju građevinske dozvole ili rešenjem o odobrenju za izvođenje radova za koje je propisana obaveza plaćanja doprinosa, a na osnovu obračuna doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji vrši Sekretarijat i dostavlja Sekretarijatu nadležnom za poslove sprovođenja objedinjene procedure.
Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta vrši se na osnovu akta Sekretarijata nadležnog za poslove sprovođenja objedinjene procedure i dokumentacije propisane Zakonom o planiranju i izgradnji i podzakonskim aktima.
Sekretarijat nadležan za poslove sprovođenja objedinjene procedure je dužan da odmah nakon provere ispunjenosti uslova po podnetom zahtevu za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli, rešenja o odobrenju za izvođenje radova ili rešenja o upotrebnoj dozvoli, dokumentaciju iz stava 2. ovog člana dostavi Sekretarijatu.
Sekretarijat je dužan da najkasnije u roku od 2 (dva) dana od prijema dokumentacije iz stava 2. ovog člana, dostavi obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta Sekretarijatu nadležnom za poslove sprovođenja objedinjene procedure, koji će biti sastavni deo rešenja o izdavanju građevinske dozvole ili rešenja o odobrenju za izvođenje radova.
Ukoliko investitor podnese zahtev za izmenu rešenja o građevinskoj dozvoli ili rešenja o odobrenju za izvođenje radova, sačiniće se novi obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, koji će biti sastavni deo tog rešenja.
Sastavni deo rešenja o upotrebnoj dozvoli je konačni obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obračunava se za:
1. objekte javne namene u javnoj svojini,
2. objekte komunalne i druge infrastrukture,
3. proizvodne i skladišne objekte,
4. podzemne etaže objekata visokogradnje (prostor namenjen za garažiranje vozila, podstanice, trafostanice, ostave, vešernice i sl.), osim za delove podzemne etaže koji se koriste za komercijalne delatnosti,
5. otvorena dečija igrališta,
6. otvorene sportske terene,
7. atletske staze,
8. rekonstrukciju i adaptaciju legalno izgrađenog objekta u okviru postojećeg gabarita i volumena, bez povećanja ukupne neto površine i bez promene namene,
9. izgradnju objekata socijalnog stanovanja i objekata za raseljavanje, čiji je investitor grad Niš,
10. objekte čiji je investitor grad Niš, kao i u slučajevima kada je posebnim sporazumom između Republike Srbije, investitora i grada Niša regulisano oslobađanje od plaćanja taksi, naknada i doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, kao vid investicionog podsticaja za ulaganje u grad Niš i kada Vlada Republike Srbije da saglasnost na elaborat o opravdanosti za otuđenje, odnosno davanje u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne cene, odnosno davanje u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini bez naknade, kao i na osnovu posebne odluke Skupštine grada Niša.
Za izgradnju objekata od posebnog značaja za razvoj grada Niša, doprinos se može umanjiti do 90%, uz saglasnost Skupštine grada, pri čemu se ovo umanjenje ne odnosi na objekte stanogradnje.
5. Način plaćanja doprinosa i sredstva obezbeđenja
Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, utvrđen rešenjem o građevinskoj dozvoli, plaća investitor, najkasnije do podnošenja prijave radova.
Doprinos iz prethodnog stava može se platiti jednokratno ili u ratama.
U slučaju jednokratne uplate doprinosa u celosti u roku od 15 dana od dana izdavanja rešenja o građevinskoj dozvoli ili rešenja o odobrenju za izvođenje radova za koje je propisano plaćanje doprinosa, investitor ima pravo na umanjenje u iznosu od 35% utvrđenog doprinosa.
U slučaju jednokratne uplate doprinosa u celosti, do podnošenja prijave radova, investitor ima pravo na umanjenje u iznosu od 30% utvrđenog doprinosa.
Umanjenje u slučaju jednokratne uplate doprinosa u celosti, obračunava se na iznos utvrđenog doprinosa nakon izvršenog umanjenja po ugovorima za izgradnju nedostajuće komunalne infrastrukture i vrednost zemljišta koje investitor ustupa jedinici lokalne samouprave za izgradnju infrastrukturnih objekata.
Investitor može doprinos da plati i u 36 mesečnih rata, uz obavezu dostavljanja odgovarajućeg sredstva obezbeđenja plaćanja, u kom slučaju nema pravo na umanjenje.
Pravo na umanjenje od 30% ima i investitor koji plaćanje vrši u ratama u slučaju jednokratnog plaćanja preostalih nedospelih rata, s tim što se umanjenje obračunava na preostali iznos doprinosa čije plaćanje investitor vrši jednokratno.
Investitor koji doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća jednokratno, u celosti, dužan je da plaćanje izvrši najkasnije do podnošenja prijave radova.
Investitor koji doprinos plaća u ratama, dužan je da plaćanje prve rate izvrši najkasnije do podnošenja prijave radova.
Usklađivanje rata vrši se u skladu sa indeksom potrošačkih cena prema zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku za period od datuma pravnosnažnosti građevinske dozvole do poslednjeg dana u mesecu, a uplaćuje se do 25. u narednom mesecu.
Iznos, način plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, sredstvo obezbeđenja i metod valorizacije u slučaju plaćanja u ratama, su sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli.
Iznos, način plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta i sredstvo obezbeđenja u slučaju plaćanja na rate su sastavni deo rešenja o građevinskoj dozvoli, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova za koje je propisana obaveza plaćanja doprinosa.
Investitor je dužan da se u zahtev za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli, odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova za koje je propisana obaveza plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, izjasni o načinu plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta (jednokratno ili u ratama), kao i sredstvima obezbeđenja u slučaju plaćanja na rate.
U slučaju plaćanja u ratama investitor je dužan da kao sredstvo obezbeđenja plaćanja dostavi:
1. neopozivu bankarsku garanciju, naplativu na prvi poziv, bez prigovora, koja glasi na ukupan iznos nedospelih rata i koja je izdata na rok koji mora biti duži 3 meseca od dana dospeća poslednje rate, ili
2. rešenje o upisu hipoteke na objektu u vlasništvu investitora ili trećeg lica, u korist Grada Niša, koje glasi na ukupan iznos nedospelih rata, uz koje je dostavljena i procena tržišne vrednosti tog objekta, izrađena od strane nadležnog organa, u kome je procenjena, odnosno označena vrednost tog objekta u iznosu od najmanje 30% više od ukupnog iznosa nedospelih rata.
Za izgradnju isključivo stambenih objekata čija ukupna bruto razvijena građevinska površina ne prelazi 200 m2 i koji ne sadrži više od dve stambene jedinice, u slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u ratama, ne dostavlja se sredstvo obezbeđenja plaćanja.
U slučaju jednokratnog plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, investitor je u obavezi da isti uplati najkasnije u roku definisanim u čl. 22. stav 3. ove Odluke.
U slučaju plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u ratama, investitor je u obavezi da prvu ratu u visini od 10% utvrđenog doprinosa uplati najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema obaveštenja za plaćanje, a svaku sledeću mesečnu ratu, valorizovanu na način propisan čl. 23. Odluke, najkasnije do 25. u narednom mesecu.
Plaćanje rata vrši se na osnovu Obaveštenja za plaćanje ispostavljenih od strane Sekretarijata.
Za period kašnjenja u plaćanju, od datuma dospeća rate Investitoru se obračunava kamata propisana za neblagovremeno plaćene javne prihode, u skladu sa zakonom.
Investitor je dužan da pre prijave radova pribavi dokaz o regulisanju obaveza u pogledu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
Dokaz da je investitor izvršio uplatu doprinosa za uređivanje u celosti odnosno prve rate, u slučaju da se plaćanje vrši u ratama, kao i da je dostavio odgovarajuće sredstvo obezbeđenja plaćanja, jeste potvrda koju investitoru izdaje Sekretarijat.
Investitoru koji ne plati tri uzastopne mesečne rate, preostali iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta smatra se dospelim u celosti, narednog dana od dana utvrđenog za plaćanje poslednje neplaćene rate.
Sekretarijat u ime i za račun grada Niša, vodi evidenciju o obračunatim doprinosima, dinamici izmirivanja, rokovima plaćanja mesečnih rata i preduzima mere za realizaciju sredstva obezbeđenja u slučaju neplaćanja, odnosno, ukoliko se radi o investitoru koji gradi objekat iz čl. 26. Odluke, dostavlja Gradskom pravobraniocu potrebnu dokumentaciju radi podnošenja tužbe nadležnom sudu, i o tome obaveštava organizacionu jedinicu Gradske uprave grada Niša koja je izdala građevinsku dozvolu.
Neplaćeni iznos doprinosa prinudno se naplaćuje realizacijom priloženog sredstva obezbeđenja ili podnošenjem tužbe nadležnom sudu, pri čemu investitor snosi troškove realizacije sredstva obezbeđenja, odnosno sudske troškove, troškove izvršenja i kamatu.
U slučaju naplate preostalog iznosa doprinosa na način iz prethodnog stava, investitor nema prava propisana čl. 22. st. 7. ove Odluke.
U slučaju promena u toku građenja, sastavni deo izmenjenog rešenja o građevinskoj dozvoli usled promena u toku građenja je novi obračun doprinosa koji sekretarijat vrši na osnovu novog projekta za građevinsku dozvolu, odnosno separata i druge dokumentacije dostavljene od strane sekretarijata nadležnog za poslove sprovođenja objedinjene procedure.
Ukoliko se vrši promena namene objekta ili dela objekta u namenu za koju je propisan veći iznos doprinosa, investitor je u obavezi da plati razliku do punog iznosa doprinosa za novu namenu objekta za koju je propisan veći iznos doprinosa.
Za izgradnju objekta koji se gradi uz uslov uklanjanja postojećeg objekta (ukoliko se radi o istim namenama objekata), a za koji postoji uredna dokumentacija o izgradnji ili objekat upisan u javnoj evidenciji o pravima na nepokretnostima ili je izgrađen u periodu pre donošenja propisa o izgradnji, investitor plaća doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta za razliku u neto površini objekta koji gradi i objekta koji se uklanja.
Ukoliko se radi o različitim namenama objekta koji se uklanja i objekta koji se gradi, investitor plaća doprinos u visini razlike doprinosa utvrđenog prema nameni objekta koji se uklanja i punog iznosa doprinosa za objekat koji se gradi.
Skupština grada Niša može na zahtev investitora, svojim pojedinačnim aktom predvideti dodatne pogodnosti za plaćanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta za objekte od posebnog značaja za razvoj grada Niša.
Kriterijume za utvrđivanje dodatnih pogodnosti i vrstu objekata koji su od posebnog značaja za razvoj grada Niša utvrdiće Skupština grada Niša posebnom odlukom.
Sastavni deo rešenja o upotrebnoj dozvoli je konačan obračun doprinosa koji predstavlja razliku u neto površinama projektovanog i izvedenog stanja.
Konačni obračun doprinosa Sekretarijat vrši po zahtevu sekretarijata nadležnog za poslove sprovođenja objedinjene procedure, koji uz zahtev dostavlja dokumentaciju propisanu Zakonom i odgovarajućim podzakonskim aktima, na način, po postupku i u rokovima propisanim odredbama ove Odluke.
Rešenje o upotrebnoj dozvoli, sekretarijat nadležan za poslove sprovođenja objedinjene procedure dostavlja Sekretarijatu nadležnom za utvrđivanje poreza na imovinu u istom roku kao i podnosiocu zahteva.
Investitor je dužan da najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o upotrebnoj dozvoli izmiri iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta koji je utvrđen rešenjem o upotrebnoj dozvoli, pod pretnjom prinudnog izvršenja.
IV OBAVEZE INVESTITORA U POGLEDU OBEZBEĐENJA PARKIRANJA
Investitor je u obavezi da obezbedi prostor za parkiranje u skladu sa lokacijskim uslovima izdatim od strane Sekretarijata nadležnog za poslove sprovođenja objedinjene procedure.
Zabranjeno je obezbeđivanje parking mesta kroz sistem platformi za parkiranje vozila (tzv. makaze).
Investitori koji su zaključili ugovore o regulisanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta sa umanjenjem za nedostajaću infrastrukturu po ranije važećim odlukama o utvrđivanju naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, ostaju u obavezi da naknadu za nedostajaću infrastrukturu regulišu posebnim aneksom ugovora kada ista bude u programu uređivanja građevinskog zemljišta.
Investitorima koji žele priključenje na toplovodnu mrežu, a koji su regulisali doprinose za uređivanje građevinskog zemljišta bez regulisanog doprinosa za toplifikaciju, doprinosi će se obračunati samo u delu koji se odnosi na toplifikaciju.
Investitori koji su zaključili ugovore sa Direkcijom o regulisanju naknade u obavezi su da plaćaju naknadu u svemu u skladu sa zaključenim ugovorom.
Praćenje izvršavanja obaveza po zaključenim ugovorima iz stava 1. ovog člana, vrši Sekretarijat.
Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta, za koji su podneti zahtevi za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli, rešenja o odobrenju za izvođenje radova ili rešenja o upotrebnoj dozvoli, nastaviće se po propisima koji su važili u vreme podnošenja zahteva.
Investitor koji je ugovorio naknadu po ranije važećim propisima ima pravo na raskid ugovora i povraćaj uplaćenih sredstava u nominalnom iznosu, ukoliko od sekretarijata nadležnog za poslove sprovođenja objedinjene procedure dostavi dokaz da nije izdata potvrda o prijemu dokumentacije, odnosno građevinska dozvola, ili da je prestala važnost građevinske dozvole, odnosno da investitor ne može ostvariti pravo izgradnje objekta na osnovu izdate dokumentacije, kao i da od nadležnog inspekcijskog organa dostavi dokaz da nije započeo sa građenjem objekta.
Ako je u postupku legalizacije podnosilac zahteva uredio odnose sa gradom Nišom u skladu sa odredbama zakona koji je primenjivan u to vreme, ali nadležni organ nije naknadno izdao građevinsku dozvolu do dana stupanja na snagu ovog zakona, jedinica lokalne samouprave je dužna da tom licu izvrši povraćaj uplaćenih sredstava.
Ukoliko investitor ne može da ostvari pravo gradnje zbog događaja za koje nije odgovoran, odnosno na koje nije mogao da utiče, kao i u slučaju pravnosnažne sudske odluke ili odluke drugog nadležnog organa izgubi pravo na gradnju objekta, ima pravo na povraćaj plaćenog doprinosa, odnosno naknade u nominalnom iznosu.
Danom stupanja na snagu prestaje da važi Odluka o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list grada Niša, br. 92/2016).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".