STATUTGRADA NIŠA("Sl. list grada Niša", br. 88/2008, 143/2016 i 18/2019) |
Grad Niš je jedinica lokalne samouprave u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Građani ostvaruju svoje pravo na lokalnu samoupravu neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika u organima Grada Niša, upravljanjem javnim poslovima Grada od neposrednog, zajedničkog i opšteg interesa za lokalno stanovništvo.
Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma i drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na teritoriji Grada Niša, upravljaju poslovima Grada u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.
Teritorija Grada Niša određena je zakonom i čine je područja naseljenih mesta, odnosno katastarskih opština koje ulaze u njen sastav.
Sedište Grada Niša je u Nišu.
Teritorija Grada Niša može se menjati u skladu sa zakonom i Statutom, čemu prethodi savetodavni referendum.
Grad Niš ima svojstvo pravnog lica.
Grad predstavlja i zastupa Gradonačelnik.
Na teritoriji Grada Niša u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćiriličko pismo.
Grad ima svoje simbole, grb i zastavu, čiji se izgled, sadržina, upotreba i način isticanja utvrđuju posebnim propisom.
Praznik Grada Niša je 11. januar, Dan oslobođenja Niša od Turaka.
Slava Grada Niša je 3. jun, Dan svetog cara Konstantina i carice Jelene.
Grad Niš ustanovljava nagrade Grada, javna priznanja i zvanje "počasni građanin" osobi čiji su rad i dostignuća od posebnog značaja za Grad Niš.
O dodeljivanju zvanja "počasni građanin" Skupština Grada odlučuje uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Na teritoriji Grada Niša osnivaju se gradske opštine.
Statutom Grada uređuju se poslovi iz nadležnosti Grada koje vrše gradske opštine.
Grad Niš može sarađivati i udruživati se sa drugim jedinicama lokalne samouprave, radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva, planova i programa razvoja, kao i drugih potreba od zajedničkog interesa.
Radi ostvarivanja navedenih ciljeva, Grad Niš, sa drugim jedinicama lokalne samouprave, može udruživati sredstva, obrazovati zajedničke organe, osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije i službe, u skladu sa zakonom i Statutom.
Grad Niš može sarađivati sa jedinicama lokalne samouprave drugih država, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom, na osnovu odluke Skupštine Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa, Grad Niš može osnivati asocijacije sa drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i rad udruženja.
U interesu Grada i stanovnika sa područja Grada, organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama.
Grad Niš, u okviru svojih nadležnosti preko svojih organa, prati proces evropske integracije Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Grad Niš za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva može osnovati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i statutom.
Grad Niš može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana.
Grad Niš može, u skladu sa zakonom, osnivati fondove.
II POSLOVI GRADA I FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Grad obavlja poslove izvorne nadležnosti, određene Zakonom i poslove iz okvira prava i dužnosti Republike, koji se zakonom povere Gradu.
U poslovima izvorne nadležnosti, Grad samostalno donosi propise u skladu sa pravima i dužnostima utvrđenim Ustavom, zakonom, drugim propisom i Statutom.
Grad obavlja, kao poverene poslove, pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, rudarstva, prometa robe i usluga, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.
Sredstva za obavljanje poverenih poslova obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije u skladu sa vrstom i obimom poslova.
Grad, preko svojih organa, u skladu s Ustavom i zakonom:
1. donosi svoj statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3. stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
4. stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5. obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6. stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7. donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8. stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
9. stara se o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u Gradu;
11. obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe Grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12. utvrđuje simbole Grada i njihovu upotrebu;
13. upravlja gradskom imovinom i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;
14. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
15. obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom (npr. u oblastima odbrane, zaštite i spasavanja, zaštite od požara, omladinske politike, zoohigijene i dr.), kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i statutom.
Poslovi iz nadležnosti grada utvrđeni Ustavom i zakonom, bliže su određeni Jedinstvenim popisom poslova jedinica lokalne samouprave koji obezbeđuje ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu u skladu sa zakonom.
Određene poslove Grada obavljaju gradske opštine.
Poslovi koje u ime Grada obavljaju gradske opštine određuju se Statutom Grada.
Gradskim opštinama za obavljanje poslova Grada pripadaju sredstva u skladu sa posebnom odlukom Grada.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Grad odlučuje, u skladu sa zakonom, o visini sredstava za obavljanje svojih poslova.
Sredstva se mogu prikupljati i samodoprinosom.
Grad ima budžet u kome iskazuje svoje prihode i rashode.
Po isteku godine za koju je budžet donet, sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.
Korisnici sredstava budžeta Grada dužni su da, na zahtev nadležnog organa Grada, a najmanje jedanput godišnje, podnesu izveštaj o svom radu, ostvarivanju programa i korišćenju sredstava budžeta.
Za izvršenje budžeta Grada, Gradonačelnik odgovara Skupštini Grada.
Grad Niš ima svoju imovinu kojom samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom, ovim Statutom i drugim aktima Grada.
Organi Grada Niša su: Skupština Grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i gradske uprave.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim propisima Grada.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština Grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština Grada.
Skupština Grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i Statutom.
Skupštinu čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i Statutom Grada.
Skupština Grada je konstituisana izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Skupština Grada Niša ima 61 odbornika.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.
Odbornik ne može biti zaposleni u Gradskoj upravi, kao ni lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština Grada.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koje je imenovala, odnosno postavila Skupština Grada, prestaje funkcija na koju su imenovani, odnosno postavljeni.
Odbornik polaže zakletvu sledeće sadržine:
"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine Grada Niša pridržavati Ustava Republike Srbije, zakona i Statuta Grada Niša, i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana."
Odbornik može na kraju zakletve izgovoriti reči: "Tako mi Bog pomogao".
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine Grada, da podnosi predloge propisa i drugih akata, amandmane na predloge propisa, kao i da učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine Grada.
Odbornik ima pravo na odborničku inicijativu, kao i da postavlja pitanja vezana za rad organa Grada, službi i organizacija Grada i rad preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad i da na postavljena pitanja dobije odgovor, na istoj ili narednoj sednici Skupštine.
Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od značaja za obavljanje odborničke dužnosti, kao i da na lični zahtev od organa i službi grada dobije podatke koji su mu potrebni za rad.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar skupštine Grada, a načelnik uprave za pojedine oblasti, kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad te uprave.
U Skupštini Grada obrazuju se odborničke grupe.
Način obrazovanja odborničkih grupa uređuje se Poslovnikom Skupštine Grada.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili davanje glasa na sednici Skupštine Grada i radnog tela Skupštine.
U slučaju sukoba interesa, odbornik je dužan da javno izjavi da neće učestvovati u izjašnjavanju o određenom pitanju na sednici Skupštine Grada i radnog tela Skupštine.
Sukob interesa rešava se na način predviđen zakonom.
Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove i odborničku naknadu za vršenje odborničke funkcije, uređuje se posebnim propisom Skupštine.
Skupština Grada, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i Poslovnik Skupštine grada;
2) donosi budžet i završni račun budžeta;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada i drugih lokalnih prihoda koji Gradu pripadaju po zakonu;
4) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
5) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
6) donosi prostorni i urbanistički plan Grada i programe uređivanja građevinskog zemljišta;
6a) odlučuje o davanju u zakup i otuđenju građevinskog zemljišta po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne cene ili bez naknade, u skladu sa zakonom i drugim propisima;
7) donosi propise i druge opšte akte;
8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene Statutom Grada i vrši nadzor nad njihovim radom;
9a) donosi akte kojima se utvrđuju stvari u javnoj svojini Grada koje koriste javna preduzeća i društva kapitala čiji je osnivač Grad, kao i akte kojima se utvrđuju stvari u javnoj svojini Grada koje ulaze u kapital tih javnih preduzeća i društva kapitala i daje saglasnost za upis prava svojine javnih preduzeća i društva kapitala čiji je osnivač Grad na tim stvarima;
10) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;
10a) imenuje i razrešava direktore, predsednika i članove nadzornih odbora javnih preduzeća i javno komunalnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
10b) daje saglasnost na godišnje programe poslovanja javnih preduzeća, čiji je osnivač Grad;
10v) razmatra izveštaje o godišnjem poslovanju javnih preduzeća, čiji je osnivač Grad;
10g) imenuje Izbornu komisiju za sprovođenje izbora za odbornike skupštine grada, u skladu sa zakonom;
11) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
12) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
13) bira i razrešava Gradonačelnika i na predlog kandidata za Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
13a) bira i razrešava ombudsmana Grada Niša;
14) utvrđuje naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta;
15) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
16) odlučuje o pribavljanju, raspolaganju (osim davanja stvari u zakup odnosno na korišćenje) i prenosu prava korišćenja na nepokretnostima u javnoj svojini Grada;
17) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;
18) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;
19) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
20) razmatra izveštaj o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta;
21) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim organizacijama;
22) informiše javnost o svom radu;
23) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
23a) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave;
24) razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu ustanova i drugih javnih službi čiji je osnivač;
24a) utvrđuje nedeljni raspored rada, početak i završetak radnog vremena u zdravstvenim ustanovama čiji je osnivač Grad;
24b) uređuje radno vreme za obavljanje ugostiteljske delatnosti;
25) razmatra godišnji izveštaj ombudsmana Grada Niša o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava u Gradu;
26) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera;
27) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
28) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Sednice Skupštine Grada saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jedanput u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sazove sednicu kad to u pisanoj formi zatraži Gradonačelnik, Gradsko veće ili najmanje jedna trećina odbornika, i to u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice skupštine, predsednik skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice skupštine, iz stava 3. ovog člana, ne odnosi se na sazivanje sednice skupštine u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine ne sazove sednicu u slučajevima iz stava 2. ovog člana, sednicu može sazvati podnosilac zahteva, a sednicom predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Skupština Grada zaseda ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili Statutom nije drukčije određeno.
Većinom glasova od ukupnog broja odbornika, Skupština Grada odlučuje u sledećim slučajevima:
- o donošenju Statuta i izmenama Statuta Grada,
- o donošenju budžeta,
- o donošenju prostornog i urbanističkog plana, programa razvoja Grada i pojedinih delatnosti,
- o simbolima, prazniku i drugim obeležjima Grada,
- o promeni naziva ulica,
- o javnom zaduživanju Grada,
- o raspisivanju referenduma i samodoprinosa,
- o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama,
- usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera,
- o izboru i razrešenju predsednika i zamenika predsednika Skupštine,
- o izboru i razrešenju Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika,
- o izboru i razrešenju članova Gradskog veća,
- o raspuštanju Skupštine gradske opštine.
Skupštinom Grada predsedava predsednik Skupštine, koji organizuje njen rad, saziva i predsedava njenim sednicama i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.
Predsednik Skupštine, na predlog najmanje 1/3 odbornika, bira se iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine Grada.
Predsednik Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, na isti način na koji je biran.
Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Ako zameniku predsednika skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Skupština Grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja, na predlog predsednika Skupštine, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine Grada postavlja se lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Skupština Grada može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine Grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine Grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se njenim Poslovnikom.
Izbor, prava i dužnosti predsednika i članova gradske izborne komisije za sprovođenje izbora za odbornike skupštine grada utvrđuju se Poslovnikom o radu skupštine grada.
Skupština Grada osniva stalna radna tela, kao i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.
Radna tela daju obrazloženo mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština i obavljaju druge poslove utvrđene Statutom Grada.
Članovi radnog tela biraju se iz reda odbornika, kao i iz reda građana afirmisanih u oblasti za koju se radno telo obrazuje.
Mandat članova radnog tela jednak je mandatu Skupštine Grada.
Skupština posebnim aktom može obrazovati i povremena radna tela, radi razmatranja određenih pitanja ili obavljanja određenih zadataka iz njene nadležnosti.
Čl. 45-48
(Brisani)
Predsednika i članove radnog tela bira i razrešava Skupština, na predlog odborničkih grupa.
Radna tela moraju odražavati odbornički sastav Skupštine.
Odbornik može biti član samo jednog stalnog radnog tela.
Broj radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela utvrđuje se poslovnikom o radu Skupštine Grada.
Radno telo može organizovati javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje Skupština Grada.
Skupština Grada osniva Savet za razvoj Grada Niša.
Savet za razvoj Grada Niša:
- inicira utvrđivanje prioriteta u oblasti razvoja Grada i gradskih opština;
- učestvuje u izradi strateških i pojedinačnih planova razvoja u oblastima od značaja za razvoj Grada i gradskih opština i prati i daje mišljenje o njihovoj realizaciji;
- podstiče razvoj i prati partnerstva između Grada i nadležnih organa i organizacija, mesnih zajednica i udruženja građana, u cilju stvaranja i sprovođenja razvojnih projekata, a naročito razvoj javno-privatnog partnerstva;
- inicira i učestvuje u utvrđivanju lokalne politike i mera i predlaže modele finansiranja aktivnosti u oblasti socijalne zaštite, obrazovanja, zdravstvene zaštite, zapošljavanja, održivog razvoja, kao i u drugim oblastima od značaja za razvoj Grada i gradskih opština;
- inicira pripremu projekata ili učešće u programima ili projektima u cilju unapređenja usluga i obezbeđenja prava građana, koja su u nadležnosti Grada;
- daje mišljenje o predlozima razvojnih projekata u Gradu i gradskim opštinama, koji se delimično ili potpuno finansiraju iz budžeta Grada, prati njihovo ostvarivanje i daje svoje mišljenje o tome, nadležnom organu Grada.
Savet za razvoj Grada Niša ima 15 članova, koji se biraju na period od četiri godine i po isteku mandata mogu biti ponovo izabrani.
Članove Saveta bira Skupština Grada iz reda građana i stručnjaka koji imaju višegodišnje iskustvo i dokazanu stručnost u radu u oblastima od značaja za razvoj lokalne samouprave, na predlog Gradonačelnika, Gradskog veća, odborničkih grupa, gradskih opština, mesnih zajednica, udruženja građana, strukovnih i profesionalnih udruženja ili javnih službi Grada, vodeći računa o ravnopravnosti polova i zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina.
Članovi Privredno-ekonomskog saveta su, po funkciji, članovi Saveta za razvoj Grada Niša, koji u radu Saveta učestvuju ravnopravno sa izabranim članovima.
Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se u budžetu Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Način rada, izbor predsednika i druga pitanja od značaja za rad Saveta za razvoj Grada Niša, bliže se uređuju poslovnikom Saveta.
Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana o nacrtu nekog akta.
Javna rasprava se može organizovati održavanjem otvorenih sastanaka predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i predstavnicima štampanih i elektronskih medija (okrugli stolovi, tribine, prezentacije i sl.) i prikupljanjem predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi.
Organ nadležan za organizovanje javne rasprave dužan je da svim građanima omogući učešće u javnoj raspravi.
Vreme trajanja, način, postupak, kao i druga pitanja od značaja za organizovanje i sprovođenje javne rasprave bliže se uređuje posebnom odlukom Skupštine grada.
Organi Grada dužni su da održe javnu raspravu:
1) u postupku pripreme statuta;
2) u postupku pripreme budžeta Grada (u delu planiranja investicija);
3) u postupku pripreme strateških planova razvoja;
4) u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;
5) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;
6) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i statutom Grada.
Javna rasprava iz stava 1. ovog člana sprovodi se o nacrtu akta (odluke, plana i drugog akta u pripremi), a može se sprovesti i ranije na predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta.
Javnu raspravu iz stava 1. ovog člana organizuje Gradsko veće na način i u vreme koje predloži organ nadležan za utvrđivanje nacrta, ako ovim statutom ili posebnom odlukom iz člana 52a stav 4. ovog statuta nije drugačije određeno.
Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.
Radi sprovođenja javne rasprave, predlog građana je potrebno da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Nadležno radno telo Skupštine grada odlučuje po primljenom predlogu, odnosno zahtevu iz stava 1. ovog člana.
Ukoliko nadležno radno telo Skupštine Grada prihvati predlog, odnosno zahtev iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je u tim podnescima predloženo.
Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje način sprovođenja, mesto i vreme trajanja javne rasprave.
Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.
Javni poziv za učešće na javnoj raspravi, objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način. Uz javni poziv obavezno se objavljuje program sprovođenja javne rasprave, kao i nacrt akta koji je predmet javne rasprave.
Gradsko veće može uputiti poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacija i udruženja za koje smatra da su zainteresovani za akt koji se razmatra.
O toku javne rasprave sačinjava se izveštaj koji sadrži sve predloge i sugestije iznete u javnoj raspravi, kao i stavove organa nadležnog za pripremu predloga akta o podnetim predlozima i sugestijama sa obrazloženjem razloga za njihovo prihvatanje, odnosno neprihvatanje.
Izveštaj iz stava 5. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način.
Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da prilikom utvrđivanja predloga akta vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.
Gradonačelnika bira Skupština Grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine Grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Kandidata za Gradonačelnika predlaže predsednik Skupštine Grada.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika, iz reda odbornika, koji se bira na isti način kao i Gradonačelnik.
Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su lica na stalnom radu u Gradu i izborom na ove funkcije prestaje im odbornički mandat.
Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika prestaje mandat u skladu za zakonom.
U slučaju iz prethodnog stava Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika ostaju na dužnosti i obavljaju tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika. Prestankom mandata Gradonačelnika istovremeno prestaje mandat i njegovom zameniku.
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština Grada;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) usmerava i usklađuje rad gradske uprave;
5) osniva službu za budžetsku inspekciju;
6) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;
7) odlučuje o pribavljanju i raspolaganju pokretnim stvarima u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom i ovim statutom;
7a) odlučuje o davanju u zakup, odnosno na korišćenje, poslovnog prostora u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom i drugim propisima; zaključuje ugovore o pribavljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom i ovim statutom; vrši raspoređivanje službenih zgrada i poslovnih prostorija;
7b) donosi akt o oduzimanju prava korišćenja na stvari u javnoj svojini grada od nosioca prava korišćenja, u skladu sa zakonom;
7v) po sprovedenom postupku donosi odluku o otuđenju i davanju u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini u skladu sa zakonom i drugim propisima; sa licem kome se građevinsko zemljište otuđuje, odnosno daje u zakup, u skladu sa zakonom zaključuje ugovor;
8) obrazuje stručna savetodavna radna tela i osniva druge organizacione oblike za pojedine poslove iz svog delokruga;
9) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;
10) (brisana)
11) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, Statutom ili odlukom Skupštine;
12) redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine a najmanje dva puta godišnje;
13) informiše javnost o svom radu;
14) pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
15) izjavljuje žalbu Ustavnom sudu, ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa jedinice lokalne samouprave onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
16) vrši i druge poslove utvrđene Statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada i gradske uprave.
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i 9 članova koje bira Skupština Grada tajnim glasanjem, na period od četiri godine, većinom od ukupnog broja odbornika, na istoj sednici na kojoj se vrši izbor Gradonačelnika i njegovog zamenika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština Grada istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća, a njegov zamenik je član Veća po funkciji.
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici. Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Članovi Gradskog veća mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom gradske uprave, poništava ili ukida akte gradske uprave, koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom, koje donosi Skupština grada;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
5a) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je Grad osnivač;
5b) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća skupštini Grada, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
7) postavlja i razrešava načelnika uprave za pojedine oblasti;
8) usvaja akt o organizaciji i sistamatizaciji radnih mesta u upravama za pojedine oblasti, službama i organizacijama;
9) predlaže Skupštini Grada raspuštanje skupštine gradske opštine u skladu sa zakonom i Statutom;
10) informiše javnost o svom radu;
11) donosi Poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika i
12) vrši i druge poslove, u skladu sa zakonom.
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice, odgovoran je za zakonit rad veća i dužan da obustavi od primene odluku veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Gradsko veće zaseda ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova.
Većinom od ukupnog broja članova, Gradsko veće odlučuje:
- o predlogu Statuta i predlogu izmena Statuta;
- o predlogu budžeta,
- o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština Grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine,
- o predlogu da Skupština Grada raspusti Skupštinu gradske opštine.
Gradsko veće obrazuje Privredno-ekonomski savet.
Privredno-ekonomski savet je nadležan da daje inicijative vezane za ekonomski razvoj, razmatra strategije i planove ekonomskog razvoja i prati sprovođenje planova i programa lokalnog ekonomskog razvoja.
Privredno-ekonomski savet o svojim inicijativama i zaključcima upoznaje Skupštinu grada, Gradonačelnika i Gradsko veće.
Zadaci, način rada i odlučivanja, kao i broj članova Privredno-ekonomskog saveta bliže se uređuju Poslovnikom Gradskog veća.
Predsednika i članove Privredno-ekonomskog saveta imenuje Gradsko veće na vreme trajanja mandata Gradskog veća.
Članove Privredno-ekonomskog saveta mogu predlagati udruženja građana, gradske opštine, mesne zajednice, privredna udruženja, Univerzitet i preduzetnici.
Članovi Privredno-ekonomskog saveta moraju biti iz redova privrednika, stručnjaka iz oblasti ekonomije i preduzetnika, odnosno iz redova njihovih udruženja.
Gradsko veće obrazuje Savet za ljudska i manjinska prava, koji čine predstavnici srpskog naroda i nacionalnih manjina.
Savet razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređivanja nacionalne ravnopravnosti u Gradu, a posebno u oblastima kulture, obrazovanja i informisanja; učestvuje u utvrđivanju gradskih planova i programa koji su od značaja za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti i predlaže mere za postizanje nacionalne ravnopravnosti; predlaže izvore, obim i namenu budžetskih sredstava za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti;promoviše međusobno razumevanje i dobre odnose među svim zajednicama koje žive u gradu. Član Saveta ne može biti odbornik Skupštine Grada, kao ni član Gradskog veća.
Predsednika i članove Saveta imenuje Gradsko veće, na period trajanja mandata Gradskog veća.
Delokrug poslova, zadaci i način rada i odlučivanja, kao i broj članova Saveta bliže se uređuju Poslovnikom Gradskog veća.
(Brisan)
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i Statutom.
Članu Gradskog veća prestaje mandat u skladu sa zakonom.
U slučaju iz prethodnog stava, član Gradskog veća ostaje na dužnosti i obavlja tekuće poslove do izbora novog člana.
Prestankom mandata Gradonačelnika istovremeno prestaje i mandat članova Gradskog veća.
Prestankom mandata Skupštine Grada prestaje mandat izvršnih organa Grada, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
U Gradu se obrazuju gradske uprave za pojedine oblasti.
Organizacija i rad gradskih uprava uređuje se posebnom odlukom koju donosi Skupština Grada na predlog Gradskog veća.
U okviru gradskih uprava za vršenje srodnih poslova mogu se obrazovati organizacione jedinice.
Akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u gradskim upravama usvaja Gradsko veće.
Gradske uprave postupaju prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužne su da svakom omoguće jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradske uprave su dužne da građanima omoguće brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradske uprave su dužne da građanima daju potrebne podatke i obaveštenja i pružaju pravnu pomoć.
Gradske uprave su dužne da sarađuju sa građanima i da poštuju ličnost i dostojanstvo građana.
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština Grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Grada;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) samoinicijativno ili po njihovom zahtevu izveštava Skupštinu, Gradonačelnika i Gradsko veće o izvršavanju njihovih odluka, kao i o drugim pitanjima iz svog delokruga;
7) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća.
Radom gradske uprave za pojedinu oblast rukovodi načelnik.
Za načelnika gradske uprave za pojedinu oblast može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz odgovarajuće naučne oblasti u odnosu na delokrug uprave, na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Načelnika gradske uprave za pojedinu oblast postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog konkursa, na period od pet godina.
Načelnik gradske uprave za pojedinu oblast ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost. Zamenik načelnika gradske uprave za pojedinu oblast se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik gradske uprave za pojedinu oblast.
Načelnik gradske uprave za pojedinu oblast za svoj rad i rad uprave za pojedinu oblast odgovara Gradskom veću, u skladu sa Statutom i aktom kojim se uređuje organizacija gradske uprave za pojedinu oblast.
Gradonačelnik može postaviti najviše pet pomoćnika i to za sledeće oblasti: ekonomski razvoj, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, privreda, poljoprivreda, urbanizam, planiranje, izgradnja, energetika, imovina, investicije, turizam, medija, razvoj lokalne zajednice i saradnja sa gradskim opštinama i mesnim zajednicama.
Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove po nalogu Gradonačelnika.
Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik.
Pomoćnici Gradonačelnika se postavljaju u kabinetu Gradonačelnika najduže na period dok traje dužnost Gradonačelnika.
Uprava za pojedinu oblast u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći mandatnu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom ili drugim opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana, bliže se uređuju odlukom Skupštine Grada.
U postupku pred upravom za pojedinu oblast, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između gradske uprave za pojedinu oblast i drugih preduzeća, organizacija i ustanova, kada na osnovu odluke Skupštine Grada ta preduzeća, organizacije i ustanove odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik gradske uprave za pojedinu oblast rešava sukob nadležnosti između organizacionih jedinica.
Poslove uprave za pojedinu oblast koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
O izuzeću načelnika gradske uprave za pojedinu oblast, odlučuje Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u upravi za pojedinu oblast, odlučuje načelnik uprave za pojedinu oblast.
Skupština Grada imenuje Glavnog urbanistu koji koordinira izradu planskih dokumenata i vrši koordinaciju rada između organa nadležnog za poslove urbanizma i javnih preduzeća i drugih institucija uključenih u postupak izrade i donošenje planskih dokumenata.
Glavni urbanista je po funkciji predsednik Komisije za planove Grada Niša.
Skupština Grada odlukom uređuje položaj, ovlašćenja, prava i dužnosti Glavnog urbaniste.
Pravobranilaštvo Grada je organ koji obavlja poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim opštim aktima.
Nadležnost, organizacija i druga pitanja od značaja za rad Pravobranilaštva Grada uređuju se posebnom odlukom.
Funkciju Pravobranilaštva Grada obavlja Gradski pravobranilac i zamenici Gradskog pravobranioca.
Uslovi za postavljenje Gradskog pravobranioca i zamenika gradskog pravobranioca i način postavljenja i razrešenja uređuje se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Čl. 77-82
(Brisano)
Gradska opština je područje Grada Niša u kojoj se vrše poslovi Grada utvrđeni ovim statutom.
Gradska opština ima svojstvo pravnog lica.
U Gradu Nišu gradske opštine su: Pantelej, Crveni Krst, Palilula, Medijana i Niška Banja.
Područja gradskih opština čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njihov sastav i to:
Gradska opština |
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
PANTELEJ |
Niš - deo |
Niš "Pantelej" |
|
D. Vrežina |
D. Vrežina |
|
G. Vrežina |
G. Vrežina |
|
D. Matejevac |
D. Matejevac I |
|
|
D. Matejevac II |
|
G. Matejevac |
G. Matejevac |
|
Kamenica - deo |
Kamenica - osim dela koji pripada gradskoj opštini Crveni Krst u granicama utvrđenim odredbama ovog Statuta |
|
Brenica |
Brenica |
|
Cerje |
Cerje |
|
Knez Selo |
Knez Selo |
|
Malča |
Malča |
|
Pasjača |
Pasjača |
|
Oreovac |
Oreovac |
|
Jasenovik |
Jasenovik |
|
Vrelo |
Vrelo |
CRVENI KRST |
Niš - deo |
Niš "Crveni Krst" |
Kamenica - deo |
Kamenica - deo |
|
|
Medoševac |
Medoševac |
|
Popovac |
Popovac |
|
D. Komren |
D. Komren |
|
G. Komren |
G. Komren |
|
Hum |
Hum |
|
Čamurlija |
Čamurlija |
|
Trupale |
Trupale |
|
Vrtište |
Vrtište |
|
Mezgraja |
Mezgraja |
|
G. Toponica |
G. Toponica |
|
D. Toponica |
D. Toponica |
|
G. Trnava |
G. Trnava |
|
D. Trnava |
D. Trnava |
|
Berčinac |
Berčinac |
|
Paljina |
Paljina |
|
Miljkovac |
Miljkovac |
|
Rujnik |
Rujnik |
|
Leskovik |
Leskovik |
|
Vele Polje |
Vele Polje |
|
Paligrace |
Paligrace |
|
Kravlje |
Kravlje |
|
Sečanica |
Sečanica |
|
Supovac |
Supovac |
PALILULA |
Niš - deo |
Niš - "Bubanj" - deo |
|
|
Niš - "Ćele Kula" - deo |
Niš - deo: obuhvaćen je granicom koja polazi od železničkog mosta na Nišavi, prugom do triangle, od triangle, levim krakom pruge do pruge Niš - Dimitrovgrad, nastavlja prugom Niš - Dimitrovgrad do KO Suvi Do, granicom katastarskih opština Suvi Do, Gabrovac, Donje Vlase, granicom opštine Doljevac, granicom katastarskih opština Pasi Poljana, Bubanj, Donje Međurovo, Novo selo do Nišave, Nišavom do železničkog mosta.
|
Lalinac |
Lalinac |
|
Krušce |
Krušce |
|
Mramor |
Mramor |
|
Mramorski potok |
Mramor |
|
Deveti maj |
Novo selo |
|
Čokot |
Čokot |
|
Donje Međurovo |
Donje Međurovo |
|
Gornje Međurovo |
Gornje Međurovo |
|
Bubanj |
Bubanj |
|
Pasi Poljana |
Pasi Poljana |
|
Donje Vlase |
Donje Vlase |
|
Gabrovac |
Gabrovac |
|
Berbatovo |
Berbatovo |
|
Vukmanovo |
Vukmanovo |
|
Suvi Do |
Suvi Do |
MEDIJANA |
Niš - deo |
Niš - "Bubanj"- deo |
|
|
Niš - "Ćele Kula" - deo |
Niš - deo: obuhvaćen je granicom koja polazi od železničkog mosta na Nišavi, ide prugom do triangle, nastavlja prugom Niš - Dimitrovgrad do granice KO Brzi Brod, granicom KO Brzi Brod do Nišave, Nišavom do železničkog mosta na Nišavi, Brzi Brod.
NIŠKA BANJA |
Niška Banja |
Niška Banja |
|
Bancarevo |
Bancarevo |
|
Gornja Studena |
Gornja Studena |
|
Donja Studena |
Donja Studena |
|
Jelašnica |
Jelašnica |
|
Kunovica |
Kunovica |
|
Koritnjak |
Radikina Bara |
|
Lazarevo selo |
Lazarevo selo |
|
Manastir |
Prosek - Manastir |
|
Nikola Tesla |
Niška Banja |
|
|
Prva Kutina - deo |
|
Ostrovica |
Ostrovica |
|
Prosek |
Prosek |
|
Prva Kutina |
Prva Kutina |
|
Ravni Do |
Ravni Do |
|
Rautovo |
Rautovo |
|
Radikina Bara |
Radikina Bara |
|
Sićevo |
Sićevo |
|
Čukljenik |
Čukljenik |
Poslovi Grada koje obavljaju gradske opštine su:
1. Donosi Statut i odluku o organizaciji uprave gradske opštine uz saglasnost Skupštine Grada Niša
2. Donosi budžet i završni račun budžeta gradske opštine
3. Donosi programe i sprovodi projekte razvoja gradske opštine i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u gradskoj opštini, u skladu sa aktima Grada
4. (brisana)
5. Daje mišljenje na prostorne i urbanističke planove Grada koji se donose za područje gradske opštine
6. Obrazuje komunalnu inspekciju, stara se o održavanju komunalnog reda u gradskoj opštini i sprovodi propise kojima se uređuje komunalni red, u skladu sa zakonom i aktima Grada
7. Sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama
8. Vodi evidenciju o konstituisanim skupštinama stambenih zgrada na svojoj teritoriji i vrši nadzor nad primenom odredaba Zakona o održavanju stambenih zgrada i propisa donetih na osnovu njega
9. Donosi godišnji program, preduzima mere za sprečavanje šteta i učestvuje u organizaciji zaštite od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštite od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica i može dati predlog gradu za uvođenje vanredne situacije na području gradske opštine, u skladu sa propisima grada
10. Daje prethodno mišljenje na programe rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad, u delu koji se odnosi na gradsku opštinu i prati njihovu realizaciju
11. Daje inicijative Gradu za rešavanje pitanja od interesa za građane gradske opštine čije rešavanje nije u nadležnosti gradske opštine
12. Uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje nekategorisanim putevima u naselju, u skladu sa zakonom i drugim propisima
13. Štiti i unapređuje životnu sredinu i stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima
14. Uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja seoskim vodovodima, izvorima, javnim bunarima i česmama
15. Podstiče razvoj kulturno umetničkog amaterizma na svom području i obezbeđuje uslove za održavanje kulturnih manifestacija, utvrđuje kulturne i sportske manifestacije od značaja za gradsku opštinu
16. Sprovodi strategije i akcione planove za mlade i formira Kancelariju za mlade
17. Podstiče i učestvuje u finansiranju zadovoljenja potreba građana u oblasti sporta na području gradske opštine, učestvuje u realizaciji sistema školskog sporta i obezbeđuje uslove za organizovanje i održavanje sportskih manifestacija i takmičenja, u skladu sa zakonom i drugim propisima
18. Pomaže i učestvuje u finansiranju održavanja osnovnih škola i dečijih vrtića na teritoriji gradske opštine, u skladu sa zakonom i drugim propisima
18a Učestvuje u finansiranju i postavljanju mobilijara, u skladu sa zakonom i drugim propisima
19. Stara se o razvoju ugostiteljstva, zanatstva, turizma i trgovine na svom području, uređuje mesta na kojima se mogu obavljati ugostiteljske delatnosti i druge uslove za njihov rad
20. Pomaže razvoj i unapređenje poljoprivrede na svom području
21. Stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi
22. Uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja
23. Podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva
24. Odlučuje o postavljanju manjih montažnih objekata na javnim površinama u skladu sa planom i propisom Grada
24a Finansijski učestvuje u izgradnji podzemnih kontejnera i ostale opreme za održavanje i unapređenje životne sredine, u skladu sa zakonom i drugim propisima
25. Odlučuje o održavanju i uređivanju grobalja na svom području u skladu sa propisima Grada
26. Predlaže mere za uređenje i održavanje spoljnog izgleda stambenih i poslovnih objekata, zelenih površina, dečjih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova i sl;
27. Obezbeđuje pružanje pravne pomoći građanima za ostvarivanje njihovih prava
28. Uređuje organizaciju i rad mirovnih veća
29. Pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima koja su u stanju socijalne potrebe
30. Propisuje prekršaje za povrede propisa gradske opštine
31. Uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog simbola gradske opštine
32.Izrađuje planove odbrane za svoje područje u skladu sa planom Grada
33. Izvršava propise i druge akte Grada i gradske opštine
34. Obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa zakonom, ovim statutom, drugim propisima Grada i statutom gradske opštine.
Organi gradske opštine su: Skupština gradske opštine, predsednik gradske opštine, Veće gradske opštine i uprava gradske opštine.
Skupština Gradske opštine Medijana ima 27 odbornika.
Skupština Gradske opštine Palilula ima 25 odbornika.
Skupština Gradske opštine Pantelej ima 23 odbornika.
Skupština Gradske opštine Crveni Krst ima 21 odbornika.
Skupština Gradske opštine Niška Banja ima 19 odbornika.
Odbornike skupštine gradske opštine građani biraju neposredno na izborima koje raspisuje predsednik Skupštine Grada, najkasnije 30 dana pre kraja mandata odbornika kojima ističe mandat.
Izbori za odbornike skupštine gradskih opština, po pravilu se održavaju u istom terminu kao i izbori za odbornike Skupštine Grada.
Skupština gradske opštine:
1) donosi statut, odluku o organizaciji uprave gradske opštine i poslovnik o svom radu;
2) donosi budžet i završni račun gradske opštine;
3) donosi program razvoja gradske opštine i pojedinih delatnosti u skladu sa programom razvoja Grada;
4) daje prethodno mišljenje na program razvoja Grada, program uređivanja građevinskog zemljišta, prostorni plan Grada, kao i na urbanističke planove, koji se odnose na područje gradske opštine;
5) odlučuje o obeležjima i prazniku gradske opštine i ustanovljava javna priznanja gradske opštine;
6) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradskim opštinama u zemlji i inostranstvu, uz saglasnost Skupštine Grada;
7) donosi propise i druge opšte akte iz svoje nadležnosti;
8) u skladu sa zakonom raspisuje referendum o pitanjima od značaja za lokalnu zajednicu, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
10) postavlja i razrešava sekretara Skupštine;
11) bira i razrešava predsednika gradske opštine, zamenika predsednika gradske opštine i članove Veća gradske opštine;
12) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja gradske opštine;
13) (brisana)
14) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe gradske opštine;
15) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom, ovim statutom, drugim propisima Grada i Statutom gradske opštine.
Većinom glasova od ukupnog broja odbornika, Skupština gradske opštine odlučuje u sledećim slučajevima:
- o donošenju i izmenama Statuta gradske opštine,
- o donošenju budžeta gradske opštine,
- o davanju prethodnog mišljenja na program razvoja Grada, program uređivanja građevinskog zemljišta, prostorni plan i urbanističke planove Grada koji se odnose na područje gradske opštine,
- o simbolima, prazniku i drugim obeležjima gradske opštine,
- o raspisivanju referenduma i samodoprinosa za područje gradske opštine,
- o izboru i razrešenju predsednika i zamenika predsednika Skupštine,
- o izboru i razrešenju predsednika i zamenika predsednika gradske opštine,
- o izboru i razrešenju članova Veća gradske opštine.
Predsednik gradske opštine je izvršni organ gradske opštine.
Predsednik gradske opštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik gradske opštine:
1) predstavlja i zastupa gradsku opštinu;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) usmerava i usklađuje rad uprave gradske opštine;
5) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, Statutom gradske opštine ili drugim propisom Skupštine;
6) redovno izveštava Skupštinu o svom radu, na njen zahtev ili po svojoj inicijativi;
7) vrši i druge poslove utvrđene Statutom gradske opštine i drugim aktima gradske opštine.
Veće gradske opštine je izvršni organ gradske opštine.
Predsednik gradske opštine je predsednik Veća gradske opštine, a njegov zamenik je član Veća, po funkciji.
Veće gradske opštine Medijana ima 5 članova;
Veće gradske opštine Palilula ima 5 članova;
Veće gradske opštine Pantelej ima 5 članova;
Veće gradske opštine Crveni Krst ima 5 članova;
Veće gradske opštine Niška Banja ima 5 članova.
Veće gradske opštine:
1. predlaže Statut, budžet, odluku o organizaciji uprave gradske opštine i druge odluke i akte koje donosi Skupština gradske opštine;
2. neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine gradske opštine;
3. vrši nadzor nad radom uprave gradske opštine, poništava ili ukida njene akte koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom gradske opštine i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština gradske opštine;
4. rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana;
5. postavlja i razrešava načelnika uprave gradske opštine;
6. usvaja pravilnik o organizaciji i sistamatizaciji radnih mesta u upravi gradske opštine;
7. donosi poslovnik o svom radu;
8. redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
9. vrši i druge poslove utvrđene Statutom gradske opštine i drugim aktima gradske opštine.
Uprava gradske opštine obrazuje se kao jedinstveni organ, kojom rukovodi načelnik.
Za načelnika uprave gradske opštine može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Načelnika postavlja Veće gradske opštine, na osnovu javnog oglasa, na period od pet godina.
Načelnik uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
U upravi gradske opštine obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice za vršenje srodnih poslova.
Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik u skladu sa pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta.
Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Veću gradske opštine u skladu sa Statutom gradske opštine i odlukom o organizaciji uprave gradske opštine.
Uprava gradske opštine
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, predsednik i Veće gradske opštine;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine, predsednika i Veća gradske opštine;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Gradske opštine;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine gradske opštine u skladu sa odlukom Skupštine;
5) izvršava propise čije je sprovođenje povereno gradskoj opštini;
6) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada skupštine gradske opštine, predsednika gradske opštine i veća gradske opštine.
3. ODNOS GRADA I GRADSKIH OPŠTINA
Organi Grada vrše nadzor nad radom i aktima organa gradske opštine u vršenju poslova Grada koji su ovim statutom preneti gradskoj opštini.
Nadležni organ gradske opštine je dužan da organu Grada koji vrši nadzor nad radom i aktima tog organa, blagovremeno dostavi tražene podatke, spise i isprave.
Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je predsednik gradske opštine, odnosno sekretar Skupštine gradske opštine, ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine gradske opštine.
Kada propis ili drugi opšti akt gradske opštine nije u skladu sa zakonom, Statutom Grada ili drugim propisom Grada, Gradsko veće upozoriće na to nadležni organ gradske opštine.
Ukoliko organ gradske opštine ne postupi u skladu sa upozorenjem, Skupština Grada će taj propis, odnosno opšti akt staviti van snage.
Kada izvršni organi ili Uprava gradske opštine ne vrši poslove utvrđene Statutom Grada ili drugim propisom Grada, Gradsko veće će na to upozoriti izvršni organ ili upravu gradske opštine i zatražiti da postupa u skladu sa odredbama Statuta Grada ili drugog propisa Grada.
Ako izvršni organ ili uprava gradske opštine i posle upozorenja ne vrši poslove navedene u prethodnom stavu, nadležni organ Grada preuzeće vršenje tih poslova, a gradskoj opštini će se uskratiti finansijska sredstva za obavljanje tih poslova.
Skupština Grada, na predlog Gradskog veća, iz svih razloga predviđenih zakonom za skupštinu jedinice lokalne samouprave, može raspustiti Skupštinu gradske opštine, kada prestaje mandat i izvršnim organima gradske opštine.
Predsednik Skupštine Grada raspisuje izbore za odbornike Skupštine gradske opštine u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu odluke o raspuštanju.
Mandat izabranih odbornika iz stava 2 ovog člana traje do isteka mandata raspuštene Skupštine.
Do konstituisanja Skupštine gradske opštine i izbora izvršnih organa gradske opštine, tekuće i neodložne poslove iz njihove nadležnosti obavlja privremeni organ koji rešenjem imenuje Gradsko veće.
Organi gradske opštine u vršenju poslova gradske opštine:
1. daju organima Grada inicijativu za uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada, od značaja za gradsku opštinu;
2. predlažu mere organima Grada od značaja za rešavanje pitanja koja se tiču gradske opštine;
3. učestvuju u pripremanju propisa Grada čija je sadržina od posebnog značaja za gradsku opštinu.
Organi i službe Grada u vršenju svoje nadležnosti:
1. obaveštavaju organe gradske opštine o merama koje preduzimaju ili nameravaju da preduzmu u izvršavanju gradskih propisa, zaštiti zakonitosti, pojavama koje ih narušavaju i merama za njihovo otklanjanje;
2. pružaju stručnu pomoć organima gradske opštine u vezi sa obavljanjem njihovih poslova, naročito u vođenju informacionog sistema i u informatizaciji poslova;
3. traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova iz okvira prava i dužnosti grada i gradske opštine;
4. Gradsko veće daje saglasnost na akte gradskih opština kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u gradskim opštinama.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa stanovnika sa određenog područja, u selima se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl).
Mesna zajednica može se osnivati i za dva ili više sela.
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim statutom i odlukom o osnivanju.
Mesna zajednica ima svoj pečat i račun.
Mesna zajednica ima svoju imovinu koju mogu činiti: pokretne stvari, novčana sredstva, kao i prava i obaveze.
Mesna zajednica ima pravo korišćenja na nepokretnostima koje su u javnoj svojini Grada.
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.
Skupština Grada, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica.
Nova mesna zajednica se obrazuje spajanjem dve ili više postojećih mesnih zajednica ili izdvajanjem dela područja iz jedne ili više postojećih mesnih zajednica u novu mesnu zajednicu.
Mesna zajednica se može ukinuti i njeno područje pripojiti jednoj ili više postojećih mesnih zajednica.
Promenom područja mesne zajednice smatra se i izmena granica područja ukoliko se izvršenom izmenom deo područja jedne mesne zajednice pripaja području druge mesne zajednice.
Odluka iz stava 2. člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o mesnim zajednicama uređuje se obrazovanje, odnosno ukidanje ili promena područja mesne zajednice, pravni status mesne zajednice, imovina mesne zajednice, prava i dužnosti mesne zajednice, broj članova saveta, nadležnost saveta mesne zajednice, postupak izbora članova saveta mesne zajednice, raspuštanje saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova saveta mesne zajednice, finansiranje mesne zajednice, učešće građana u vršenju poslova mesne zajednice, saradnja mesne zajednice sa drugim mesnim zajednicama, postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti akata mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji Grada.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne samouprave.
Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju.
Mandat članova saveta mesne zajednice traje 4 godine.
Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.
Predsednika saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
1) donosi statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;
3) bira i razrešava predsednika saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;
7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisima.
Savet mesne zajednice je dužan da imovinu mesne zajednice, kao i nepokretnosti u javnoj svojini Grada na kojima ima pravo korišćenja i upravljanja, koristi u skladu sa zakonom, odlukama Skupštine Grada i Statutom mesne zajednice.
Angažovanje predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine Grada.
Odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice donosi Skupština Grada na predlog Gradskog veća koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice.
Predsednik Skupštine Grada raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština Grada istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.
Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos,
2) donacija i
3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Odlukom Skupštine Grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Prilikom odlučivanja o poveravanju poslova iz stava 1. ovog člana polazi se od značaja tih poslova za zadovoljavanje svakodnevnih i neposrednih potreba građana sa određenog područja.
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti gradske uprave za pojedinu oblast, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 3. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja, određuje gradonačelnik, na predlog načelnika gradske uprave za pojedinu oblast.
Gradska uprava za pojedinu oblast je dužna da mesnoj zajednici pruža pomoć u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.
Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Niša".
Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz stava 1. ovog člana, gradonačelnik će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu Grada Niša".
Gradsko veće, predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
Organi za sprovođenje izbora za savete mesnih zajednica su: Izborna komisija, Drugostepena izborna komisija i birački odbori.
Posebnom odlukom Skupština Grada urediće sastav i način imenovanja organa za sprovođenje izbora iz stava 1. ovog člana, njihove nadležnosti, kao i druga pitanja od značaja za njihov rad.
VI NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini Grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.
Gradske uprave imaju obavezu da pruže stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.
Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.
Za sprovođenje građanske inicijative građani obrazuju inicijativni odbor koji može formirati posebne odbore za prikupljanje potpisa. Članovi inicijativnog odbora sačinjavaju i potpisuju predlog građanske inicijative za koju se sakupljaju potpisi birača i sprovode dalji postupak ostvarivanja građanske inicijative na način propisan zakonom.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština Grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Postupak sprovođenja građanske inicijative urediće se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Skupština Grada je dužna da na internet prezentaciji Grada, odnosno na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koji donosi Skupština.
Zbor građana saziva se za deo područja gradske opštine, naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz delokruga poslova organa Grada i gradskih opština.
Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini Grada, odnosno gradske opštine ili pojedinim organima Grada odnosno gradske opštine.
Organi Grada, odnosno gradske opštine dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova zbora uređuje se posebnim propisom gradske opštine.
Skupština Grada, odnosno Skupština gradske opštine može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum o pitanjima iz nadležnosti Grada, odnosno gradske opštine.
Organi iz stava 1. ovog člana, dužni su da raspišu referendum na predlog koji podnese najmanje 10 % birača od ukupnog biračkog tela na teritoriji Grada, odnosno gradske opštine, na način utvrđen zakonom i Statutom.
Odluka o raspisivanju referenduma objavljuje se u službenom glasilu Grada.
Od dana donošenja odluke do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 30 niti više od 60 dana.
Referendum sprovodi referendumska komisija koju obrazuje Skupština Grada, odnosno Skupština gradske opštine, posebnim aktom, kojim se određuju zadaci i poslovi komisije, u skladu sa zakonom.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana na području Grada, odnosno gradske opštine.
Rezultati referenduma objavljuju se u službenom glasilu Grada Niša.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština Grada, odnosno gradske opštine je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
VII ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE
Gradonačelnik može pred Ustavnim sudom da pokrene postupak za ocenu ustavnosti zakona, odnosno ustavnosti i zakonitosti drugog propisa ili opšteg akta, ako smatra da se tim aktom povređuju Ustavom i zakonom utvrđena prava Grada.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa jedinice lokalne samouprave onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
U Gradu Nišu ustanovljava se ombudsman Grada Niša, koji štiti individualna i kolektivna prava i interese građana, tako što vrši opštu kontrolu rada gradskih uprava, uprave gradske opštine i javnih službi.
Ombudsmana Grada Niša bira Skupština Grada, na vreme od četiri godine, iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti, sa radnim iskustvom od najmanje 6 godina na poslovima pravne struke, većinom od prisutnog broja odbornika, na predlog predsednika Skupštine.
Ombudsman Grada Niša može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran na isti način na koji je izabran u sledećim slučajevima:
- kada to sam zatraži;
- ako je osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje funkcije;
- ako sudskom odlukom bude lišen poslovne sposobnosti;
- ako je to predlog iz građanske inicijative.
O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada kojima se povređuju prava i interesi građana, ombudsman Grada Niša upozorava upravu i javne službe, upućuje im preporuke i kritike i o tome podnosi izveštaj Skupštini grada i javnosti.
Uprave Grada, uprava gradske opštine i javne službe dužne su da ombudsmanu Grada Niša, na njegov zahtev, daju podatke i informacije od značaja za vršenje njegovih ovlašćenja.
Ombudsman Grada Niša ne može biti razrešen, niti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja u javnosti o uočenim pojavama i upućenih preporuka i kritika.
Za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti ombudsman Grada Niša obrazuje kancelariju, u skladu sa odlukom Skupštine Grada.
3. Savetnik za zaštitu prava pacijenata
Radi obavljanja zaštite prava pacijenata Gradsko veće određuje lice koje obavlja poslove savetnika za zaštitu prava pacijenata i obrazuje Savet za zdravlje.
Rešenjem o obrazovanju Saveta za zdravlje, Gradsko veće određuje sastav i broj članova, kao i poslove za koje se obrazuje.
Poslovi koje obavlja, uslovi za organizovanje, funkcionisanje i način rada Savetnika za zaštitu prava pacijenata, kao i druga pitanja od značaja za rad Savetnika za zaštitu pacijenata uređuju se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Rad organa Grada dostupan je javnosti.
Javnost rada obezbeđuje se putem javnih rasprava i zborova građana o predlozima za donošenje i izmenu Statuta, u postupku pripreme budžeta Grada (u delu planiranja investicija); u postupku pripreme strateških planova razvoja; u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada; u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova i u drugim slučajevima predviđenim zakonom, statutom i posebnom odlukom Grada.
Javnost rada organa Grada obezbeđuje se objavljivanjem propisa i drugih opštih akata organa Grada u službenom glasilu, odnosno njihovim isticanjem na oglasnoj tabli, na sajtu Grada Niša ili na drugi uobičajen način.
Propisi i drugi opšti akti Grada stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako iz opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupe na snagu.
Javnost rada obezbeđuje se pravom građana da ostvare uvid u zapisnike i druge akte organa i službi koji se ne objavljuju i ne oglašavaju.
Radi informisanja javnosti o predlozima propisa i drugih akta, medijima se dostavljaju pozivi i materijali za sednice organa Grada.
Predstavnici medija imaju slobodan pristup sednicama organa Grada.
Radio i televizijske stanice mogu direktno da prenose sednice organa Grada.
Saopštenje za javnost mogu da izdaju i da održe konferenciju za štampu sva lica na funkcijama u organima Grada, ombudsman Grada Niša, šef odborničke grupe i odbornik.
Javnost u radu obezbeđuje se i putem izdavanja biltena i informatora.
IX DONOŠENJE I IZMENA STATUTA GRADA
Predlog za donošenje, odnosno izmenu Statuta Grada podnosi Gradsko veće, samoinicijativno, odnosno na inicijativu najmanje 31 odbornika ili građana po postupku propisanom za sprovođenje građanske inicijative.
Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.
O predlogu da se pristupi donošenju, odnosno izmeni Statuta, odlučuje Skupština Grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Gradsko veće je dužno da organizuje i sprovede stručnu i javnu raspravu pre utvrđivanja predloga Statuta, odnosno predloga izmene Statuta.
Izuzetno, kada se izmena vrši radi usaglašavanja sa zakonom, ne mora se sprovesti stručna i javna rasprava.
Stupanjem na snagu Statuta Grada Niša, prestaje da važi Statut Grada Niša ("Službeni list Grada Niša", broj 26/2002, 92/2004 i 14/2008).
Skupština Grada Niša donosi posebnu odluku o sprovođenju Statuta Grada Niša.
Statut stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".
Samostalni članovi Odluke o promeni
Statuta Grada Niša
("Sl. list grada Niša", br. 143/2016)
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 39
Skupština Grada će doneti posebnu odluku o gradskoj upravi, kao i posebnu odluku o službama Grada, u roku od 30 dana od stupanja na snagu Odluke o promeni Statuta Grada Niša.
Član 40
Propisi i drugi akti Grada i gradskih opština uskladiće se sa odredbama Odluke o promeni Statuta Grada Niša u roku od 90 dana od stupanja na snagu Odluke o promeni Statuta Grada Niša.
Član 41
Sekretar i zamenik sekretara Gradskog veća, kao i načelnik Službe za poslove Gradonačelnika nastavljaju sa radom i rukovođenjem Službom za poslove Gradskog veća i Službom za poslove Gradonačelnika do postavljenja rukovodioca Službe za poslove Gradskog veća, odnosno rukovodioca Službe za poslove Gradonačelnika u skladu sa posebnom odlukom Skupštine Grada o službama Grada.
Načelnik Službe za održavanje i informatičko-komunikacione tehnologije nastavlja sa radom i rukovođenjem Službom do postavljenja rukovodioca Gradske uprave Grada Niša, u skladu sa važećim propisima.
Član 42
Zaposleni u Službi za poslove Skupštine Grada, Službi za poslove Gradskog veća i Službi za poslove Gradonačelnika, nastavljaju sa radom na poslovima koje su obavljali u tim službama sve do raspoređivanja po novom pravilniku o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi i službama Grada.
Zaposleni u Službi za poslove Skupštine Grada, Službi za poslove Gradskog veća i Službi za poslove Gradonačelnika, nastavljaju sa radom u službama Grada koje su preuzele njihove poslove, odnosno kojima su ti poslovi propisani u delokrug rada odlukom Skupštine o službama Grada.
Dokumentaciju, predmete, opremu i sredstva za rad službi Grada iz stava 1. ovog člana, preuzeće službe koje preuzimaju njihove poslove.
Član 43
Zaposleni u Službi za održavanje i informatičko-komunikacione tehnologije nastavljaju sa radom na poslovima koje su obavljali u Službi sve do raspoređivanja u Gradsku upravu Grada Niša, po novom pravilniku o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi i službama Grada Niša.
Dokumentaciju, predmete, opremu i sredstva za rad Službe za održavanje i informatičko-komunikacione tehnologije preuzeće Gradska uprava Grada Niša.
Član 44
Odluka o promeni Statuta Grada Niša stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Niša
("Sl. list grada Niša", br. 18/2019)
Član 41
Opšti akti Grada i gradskih opština uskladiće se sa zakonom i odredbama ovog statuta u roku od devet meseci od stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi.
Do početka primene propisa iz stava 1. ovog člana primenjivaće se propisi Grada i gradskih opština koji su važili na dan stupanja na snagu ove Odluke o izmenama i dopunama Statuta Grada Niša.
U slučaju da su propisi i drugi akti Grada Niša i gradskih opština suprotni zakonu i Statutu, primenjivaće se odredbe zakona i Statuta Grada Niša.
Član 42
Gradska uprava Grada Niša, Služba za poslove Skupštine Grada, Služba za poslove Gradskog veća i Služba za poslove Gradonačelnika nastavljaju sa radom do obrazovanja gradskih uprava za pojedine oblasti.
Dokumentaciju, predmete, opremu i sredstva za rad Gradske uprave Grada Niša i službi Grada iz stava 1. ovog člana preuzeće gradske uprave za pojedine oblasti koje preuzmu i poslove iz njihovog delokruga.
Zaposleni iz Gradske uprave Grada Niša i službi Grada iz stava 1. ovog člana biće raspoređeni u gradske uprave za pojedine oblasti.
Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj i projekte nastavlja da radi u skladu sa posebnom odlukom Skupštine Grada.
Zaštitnik građana nastavlja sa radom kao Ombudsman Grada Niša do isteka mandata na koji je izabran.
Član 43
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".