STATUTGRADA KRUŠEVCA("Sl. list grada Kruševca", br. 15/2018) |
Ovim Statutom, u skladu sa zakonom se uređuju prava i dužnosti Grada Kruševca (u daljem tekstu: Grad) i način njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine grada Kruševca (u daljem tekstu: Skupština grada), organizacija i rad organa i službi, određivanje organa ovlašćenog za pokretanje postupka pred Ustavnim, odnosno Upravnim sudom, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, uslovi za ostvarivanje oblika neposredne samouprave, sprovođenje obaveznog postupka javne rasprave prilikom pripreme Statuta, budžeta (u delu planiranja investicija), strateških planova razvoja, utvrđivanje stope izvornih prihoda, prostornih i urbanističkih planova, kao i drugih opštih akata utvrđenih ovim Statutom ili na osnovu predloga kvalifikovanog broja građana ili zahteva 1/3 odbornika, osnivanje, način izbora organa i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, uslovi i oblici ostvarivanja saradnje i udruživanja Grada, zaštita lokalne samouprave i druga pitanja od značaja za Grad.
Svi pojmovi u ovom Statutu upotrebljeni u gramatički muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Grad obavlja poslove opštine utvrđene Ustavom, poslove koje mu Republika zakonom poveri kao i druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Teritoriju Grada čine naseljena mesta odnosno područja katastarskih opština utvrđena Zakonom i to:
R. br. |
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
1 |
2 |
3 |
1. |
Bela Voda |
Bela Voda |
2. |
Belasica |
Belasica |
3. |
Bivolje |
Bivolje |
4. |
Bovan |
Bovan |
5. |
Boljevac |
Boljevac |
6. |
Brajkovac |
Brajkovac |
7. |
Bukovica |
Bukovica |
8. |
Buci |
Buci |
9. |
Velika Kruševica |
Velika Kruševica |
10. |
Velika Lomnica |
Lomnica |
11. |
Veliki Kupci |
Kupci |
12. |
Mali Kupci |
|
13. |
Veliki Šiljegovac |
Veliki Šiljegovac |
14. |
Bojince |
|
15. |
Veliko Golovode |
Veliko Golovode |
16. |
Veliko Krušince |
Krušince |
17. |
Malo Krušince |
|
18. |
Vitanovac |
Vitanovac |
19. |
Vratare |
Vratare |
20. |
Vučak |
Vučak |
21. |
Gavez |
Gavez |
22. |
Gaglovo |
Gaglovo |
23. |
Gari |
Gari |
24. |
Globare |
Globare |
25. |
Globoder |
Globoder |
26. |
Gornji Stepoš |
Gornji Stepoš |
27. |
Grevci |
Grevci |
28. |
Grkljane |
Grkljane |
29. |
Dvorane |
Dvorane |
30. |
Dedina |
Dedina |
31. |
Doljane |
Doljane |
32. |
Donji Stepoš |
Donji Stepoš |
33. |
Đunis |
Đunis |
34. |
Zdravinje |
Zdravinje |
35. |
Zebica |
Zebica |
36. |
Zubovac |
Zubovac |
37. |
Jablanica |
Jablanica |
38. |
Jasika |
Jasika |
39. |
Jošje |
Jošje |
40. |
Kamenare |
Kamenare |
41. |
Kaonik |
Kaonik |
42. |
Kapidžija |
Kapidžija |
43. |
Kobilje |
Kobilje |
44. |
Komorane |
Komorane |
45. |
Konjuh |
Konjuh |
46. |
Krvavica |
Krvavica |
47. |
Kruševac |
Kruševac |
48. |
Kukljin |
Kukljin |
49. |
Lazarevac |
Lazarevac |
50. |
Lazarica |
Lazarica |
51. |
Lipovac |
Lipovac |
52. |
Lovci |
Lovci |
53. |
Lukavac |
Lukavac |
54. |
Ljubava |
Ljubava |
55. |
Majdevo |
Majdevo |
56. |
Suvaja |
|
57. |
Makrešane |
Makrešane |
58. |
Mala Vrbnica |
Mala Vrbnica |
59. |
Mala Reka |
Mala Reka |
60. |
Mali Šiljegovac |
Mali Šiljegovac |
61. |
Malo Golovode |
Malo Golovode |
62. |
Mačkovac |
Mačkovac |
63. |
Meševo |
Meševo |
64. |
Modrica |
Modrica |
65. |
Mudrakovac |
Mudrakovac |
66. |
Naupare |
Naupare |
67. |
Padež |
Padež |
68. |
Pakašnica |
Pakašnica |
69. |
Parunovac |
Parunovac |
70. |
Pasjak |
Pasjak |
71. |
Pepeljevac |
Pepeljevac |
72. |
Begovo Brdo |
|
73. |
Koševi |
|
74. |
Petina |
Petina |
75. |
Pozlata |
Pozlata |
76. |
Poljaci |
Poljaci |
77. |
Ribare |
Ribare |
78. |
Ribarska Banja |
|
79. |
Rlica |
Rlica |
80. |
Rosica |
Rosica |
81. |
Sebečevac |
Sebečevac |
82. |
Sezemče |
Sezemče |
83. |
Slatina |
Slatina |
84. |
Srndalje |
Srndalje |
85. |
Srnje |
Srnje |
86. |
Stanci |
Stanci |
87. |
Sušica |
Sušica |
88. |
Tekija |
Tekija |
89. |
Dobromir |
Dobromir |
90. |
Trebotin |
Trebotin |
91. |
Žabare |
Žabare |
92. |
Trmčare |
Trmčare |
93. |
Ćelije |
Ćelije |
94. |
Cerova |
Cerova |
95. |
Crkvina |
Crkvina |
96. |
Čitluk |
Čitluk |
97. |
Šavrane |
Šavrane |
98. |
Šanac |
Šanac |
99. |
Šašilovac |
Šašilovac |
100. |
Šogolj |
Šogolj |
101. |
Štitare |
Štitare |
Granice Grada utvrđene su granicama odgovarajućih katastarskih opština sa njegove teritorije.
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Grad predstavlja i zastupa gradonačelnik.
Sedište Grada je u Kruševcu, Gazimestanska br.1.
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Grad ima simbole koji izražavaju njegove istorijske, kulturne, privredne i geografske posebnosti.
Simboli Grada su: grb, pečat i zastava.
Grb Grada predstavlja štit sa kulom, koja svojim gornjim delom prerasta okvire štita. U srednjem delu grba nalazi se pehar u čijem se gornjem delu nalazi ratnička kaciga. U donjem delu pehara ispisana je 1371. godina.
Pečat Grada predstavlja linearno oblikovanje grba Grada sa natpisom: "Grad Kruševac", oko grba i natpisa opisan je pravilan krug. Oko kruga izvučena je nepravilna linija koja daje izgled starog pečata.
Osnovna podloga zastave je bordo-crvena, koja sugeriše vladarsku odeću, ali i bitke na Kosovu, sa elementima boje božura. Opervaže su istaknute zlatnom linijom. Nema ivične bordure. Na osnovnoj podlozi u gornjem delu zastave nalazi se grb Grada.
Zastava se završava resama zlatne boje.
Način upotrebe simbola Grada uređuje se odlukom Skupštine grada.
Praznik Grada je 28. jun - Vidovdan.
Grad obeležava 14. oktobar - Dan oslobođenja Kruševca, kao i druge manifestacije od značaja za Grad.
Način obeležavanja praznika i manifestacija Grada urediće se posebnim aktom.
Skupština grada odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, kao i dodeljivanju zvanja počasni građanin, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Kriterijumi i postupak za utvrđivanje naziva iz prethodnog stava uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada.
Skupština grada dostavlja predlog Statuta i predlog drugih akata kojima se uređuju praznici i nazivi ulica, trgova i drugih delova naseljenih mesta ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave radi davanja saglasnosti.
Grad ustanovljava nagrade i priznanja i zvanje počasni građanin.
Vrste nagrada i priznanja i uslovi i način njihovog dodeljivanja kao i uslovi i način dodeljivanja zvanja počasni građanin uređuju se odlukom Skupštine grada.
Grad u skladu sa zakonom sarađuje sa gradovima i opštinama u zemlji, a može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa opštinama i gradovima u drugim državama u okviru utvrđene politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države, donosi Skupština grada uz saglasnost Vlade.
Grad može osnivati svoja udruženja u skladu sa Ustavom i zakonom.
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama u skladu sa zakonom.
Grad u okviru svojih nadležnosti preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti i zadovoljavanja potreba stanovništva Grad može osnovati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Grad može ugovorom na načelima konkurencije, javnosti, ekonomičnosti, efikasnosti i zaštite životne sredine, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
Poveravanje poslova iz prethodnog stava uređuje se odlukom Skupštine grada.
Radi zadovoljavanja opštih, zajedničkih i svakodnevnih potreba građana u Gradu se obrazuju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada upravljaju poslovima Grada putem građanske inicijative, zbora građana, referendumom i preko svojih predstavnika u Skupštini grada.
Radi zaštite individualnih i kolektivnih prava i interesa građana i opšte kontrole rada uprave i javnih službi, ustanovljava se lokalni ombudsman.
Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja, izbora i prestanka dužnosti lokalnog ombudsmana uređuje se ovim Statutom i posebnom odlukom Skupštine.
Rad organa Grada je dostupan javnosti.
Javnost rada se po pravilu obezbeđuje: izdavanjem biltena, informatora, preko sredstava javnog informisanja, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije; organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim Statutom i odlukama organa Grada; organizovanjem javnih slušanja u skladu sa ovim Statutom i Poslovnikom Skupštine grada i na drugi način utvrđen aktima organa Grada.
Grad ima svoju zvaničnu internet prezentaciju na adresi www.krusevac.rs.
Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja Grada, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3) stara se o izgradnji, rekonstrukciji, zaštiti, održavanju i korišćenju opštinskih i nekategorisanih puteva i ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
4) stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5) obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6) stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7) donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8) stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
9) stara se o zaštiti, unapređenju (uređenju) i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u Gradu;
11) obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe Grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12) utvrđuje simbole Grada i njihovu upotrebu;
13) upravlja imovinom Grada i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;
14) propisuje prekršaje za povrede propisa Grada;
15) obavlja poslove odbrane, zaštite i spasavanja, zaštite od požara u skladu sa zakonom;
16) obavlja i druge poslove od značaja za Grad određene zakonom (omladinska politika, komunalna policija, zoohigijena), kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Poslovi iz nadležnosti Grada utvrđeni Ustavom i zakonom, bliže su određeni Jedinstvenim popisom poslova jedinica lokalne samouprave koji obezbeđuje ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu u skladu sa zakonom.
Grad može poveriti mesnoj zajednici ili drugom obliku mesne samouprave vršenje određenih poslova iz izvornog delokruga i preneti joj sredstva za te poslove.
Poveravanje poslova iz prethodnog stava vrši se odlukom Skupštine grada.
Organi Grada su Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
U skladu sa Zakonom kojim se uređuje pravobranilaštvo, organ Grada je i Gradsko pravobranilaštvo.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Ako zakonom, Statutom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni vrši Gradsko veće.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2 ovog člana, nadležna je Skupština grada.
Skupština grada, u skladu sa Zakonom:
1. donosi Statut Grada i Poslovnik Skupštine;
2. donosi budžet i usvaja završni račun Grada;
3. utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4. donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
5. donosi prostorni i urbanistički plan Grada i programe uređivanja građevinskog zemljišta;
6. donosi propise i druge opšte akte;
7. bira i razrešava lokalnog ombudsmana;
8. raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9. osniva službe i javna preduzeća, ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravastvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečije i socijalne zaštite i turizma i vrši nadzor nad njihovim radom;
10. imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom;
11. bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
12. postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
13. bira i razrešava Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
14. utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
15. utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta;
16. donosi akt o javnom zaduživanju Grada u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
17. propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
18. daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;
19. daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za Grad;
20. utvrđuje simbole Grada i daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugih obeležja Grada;
21. utvrđuje praznik Grada i odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na teritoriji Grada uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave;
22. donosi akt o organizaciji Gradske uprave na predlog Gradskog veća;
23. postavlja Gradskog pravobranioca i njegove zamenike;
24. imenuje i razrešava Glavnog urbanistu;
25. pokreće postupak za zaštitu prava lokalne samouprave pred Ustavnim sudom;
26. donosi program pribavljanja i program otuđenja nepokretnosti za potrebe Grada u skladu sa zakonom;
27. odlučuje o pribavljanju i otuđenju imovine Grada;
28. odlučuje o davanju na korišćenje odnosno zakup nepokretnosti u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom, o čemu ugovor zaključuje Gradonačelnik ili drugo lice koje ovlasti Skupština;
29. odlučuje o pribavljanju i otuđenju opreme veće vrednosti u skladu sa zakonom;
30. odlučuje o pribavljanju prevoznih sredstava za potrebe organa Grada;
31. donosi godišnje i srednjoročne programe uređivanja građevinskog zemljišta, odlučuje o otuđenju građevinskog zemljišta u skladu sa zakonom i aktom, Grada;
32. donosi lokalnu stambenu strategiju i druga akta iz oblasti stanovanja u skladu sa zakonom;
33. uređuje korišćenje poslovnog prostora u javnoj svojini grada;
34. donosi program korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i interesima i specifičnostima grada i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
35. donosi godišnji program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta, utvrđuje protiverozivne mere i njihovo sprovođenje, odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
36. donosi program razvoja turizma i utvrđuje visinu boravišne takse na teritoriji Grada;
37. donosi lokalni akcioni plan za borbu protiv korupcije i obrazuje radno telo za praćenje sprovođenja plana;
38. donosi program kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka;
39. uređuje držanje i zaštitu domaćih životinja i kućnih ljubimaca u skladu sa zakonom;
40. donosi plan mreže javnih predškolskih ustanova i javnih osnovnih škola;
41. donosi program razvoja kulture, sporta, lokalni plan akcije za decu;
42. donosi strategiju razvoja socijalne zaštite, plan javnog zdravlja, strategiju za unapređivanje položaja Roma;
43. donosi akcioni plan za mlade na teritoriji Grada;
44. donosi program i plan energetske efikasnosti;
45. odlučuje o davanju koncesije kada su javna tela i predmet koncesije u nadležnosti Grada i daje saglasnost na koncesioni akt;
46. daje saglasnost i usvaja predlog projekta javno- privatnog partnerstva, daje saglasnost na nacrt javnog ugovora u projektu javno privatnog partnerstva i donosi odluku o izboru strateškog partnera;
47. odlučuje o saradnji i udruživanju sa drugim gradovima i opštinama, o udruživanju sredstava i obrazovanju zajedničkih organa, preduzeća, ustanova i drugih organizacija i službi u skladu sa zakonom;
48. odlučuje o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa drugim gradovima i opštinama drugih država uz saglasnost Vlade;
49. odlučuje o saradnji sa udruženjima, humani- tarnim organizacijama i drugim organizacijama, u skladu sa zakonom;
50. donosi kadrovski plan;
51. razmatra izveštaj o radu i daje saglasnost na programe rada korisnika budžeta;
52. daje saglasnost na programe poslovanja javnih preduzeća čiji je osnivač;
53. donosi odluku o organizaciji i radu organa Grada za vreme ratnog i vanrednog stanja;
54. donosi Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada;
55. donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada;
56. obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
57. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i odlukama Skupštine.
Skupštinu grada čine odbornici izabrani na neposrednim izborima tajnim glasanjem, u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
Skupština grada ima 70 odbornika.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela; podnosi Skupštini predloge propisa i drugih akata i amandmane na predloge propisa i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine u skladu sa Poslovnikom.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili davanje glasa na sednici Skupštine i njenih radnih tela.
Odbornik ima pravo da na lični zahtev od organa i službi Grada, dobije podatke potrebne za obavljanje njegove funkcije, kao i da pokrene pitanja iz nadležnosti Grada i da bude redovno obaveštavan o pitanjima od značaja za obavljanje odborničke dužnosti.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine grada, a načelnik Gradske uprave kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.
Odbornik ima pravo na naknadu troškova u vezi sa vršenjem odborničke funkcije u skladu sa odlukom Skupštine.
Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika.
O donošenju Statuta, Programa i Plana razvoja Grada, strategija kojima se utvrđuju pravci delovanja Grada u određenoj oblasti, budžeta, prostornih i urbanističkih planova, Poslovnika, javnom zaduživanju Grada, saradnji i udruživanju sa drugim opštinama i gradovima i saradnji sa opštinama i gradovima u drugim državama, o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, prazniku Grada, dodeli zvanja "počasni građanin" Grada, Etičkom kodeksu, akata iz oblasti borbe protiv korupcije, utvrđivanju predloga Odluke o samodoprinosu, izboru predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine, gradonačelnika, zamenika gradonačelnika, članova Gradskog veća i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom, Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili 1/3 odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice Skupštine, predsednik Skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalni rok za sazivanje sednice Skupštine iz stava 3. ovog člana ne odnosi se na sazivanje sednice u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kad ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Sednice Skupštine grada i njenih radnih tela su javne.
Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine grada ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.
Skupština grada osniva stalna ili povremena radna tela, savete i komisije, za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.
Radna tela razmatraju pitanja iz nadležnosti Skupštine grada, daju mišljenje na predloge odluka i drugih akata koje donosi Skupština grada i obavljaju druge poslove utvrđene ovim Statutom i Poslovnikom.
Predsednik saveta odnosno komisije bira se iz reda odbornika, a članovi mogu biti birani iz reda građana.
Radno telo može organizovati javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje Skupština.
Organizovanje i sprovođenje javnog slušanja kao i obaveštavanje predsednika Skupštine grada i javnosti o iznetim mišljenjima i stavovima na javnom slušanju bliže se uređuje Poslovnikom Skupštine grada.
Poslovnikom Skupštine grada utvrđuje se broj radnih tela, broj članova radnih tela, nadležnost radnog tela, izbor, razrešenje i prestanak mandata, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela.
Skupština grada po potrebi obrazuje povremena radna tela (komisije, radne grupe i dr.) radi obavljanja određenih zadataka iz svoje nadležnosti.
Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuje se oblast za koju se osniva, zadaci, broj članova, rok za izvršenje zadataka, prava i dužnosti predsednika i članova, kao i druga pitanja od značaja za rad radnog tela.
Skupština grada može da osnuje posebna radna tela i to: Savet za zdravlje, Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera Grada, Savet za mlade, Korisnički savet javnih službi, Savet za bezbednost, Savet za rodnu ravnopravnost, kao i druga radna tela od značaja za pojedine oblasti delovanja Grada.
Odlukom o osnivanju posebnog radnog tela propisuje se nadležnost, broj članova, sastav, način izbora i razrešenja članova i druga pitanja od značaja za rad radnog tela.
v) Predsednik i sekretar Skupštine
Skupština bira predsednika Skupštine grada iz reda odbornika na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akta koja je donela Skupština i obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i Poslovnikom Skupštine.
Predsednika Skupštine predlaže najmanje 1/3 odbornika.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova ukupnog broja odbornika.
Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, glasanje se ponavlja i to između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova.
Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine ne bude izabran postupak izbora se ponavlja.
Predsednik Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, na isti način na koji je biran, kao i na lični zahtev.
Predsednik Skupštine je na stalnom radu u Gradu.
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Skupština grada ima sekretara koga na predlog predsednika Skupštine postavlja Skupština grada na vreme od četiri godine i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Sekretar se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Skupština grada može razrešiti sekretara i pre isteka mandata na predlog predsednika Skupštine, kao i na lični zahtev.
Sekretar Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine i radnih tela, prava i dužnosti odbornika i druga pitanja vezana za rad Skupštine i radnih tela uređuju se Poslovnikom Skupštine.
Izvršni organi Grada su Gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.
Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.
Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Gradonačelnik:
1. predstavlja i zastupa Grad;
1. predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
2. naredbodavac je za izvršenje budžeta;
3. usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
4. osniva Službu budžetske inspekcije i Službu interne revizije;
5. predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice i odgovara za zakonitost rada Veća;
6. postavlja i razrešava pomoćnike gradonačelnika;
7. donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine;
8. određuje poslove Gradske uprave kao i način i mesto njihovog vršenja u mesnim zajednicama;
9. zaključuje ugovore u ime Grada, na osnovu ovlašćenja iz zakona, Statuta i odluka Skupštine grada;
10. donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije u Gradu, u skladu sa zakonom, komandant je Gradskog štaba za vanredne situacije;
11. obrazuje stručna i savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
12. vrši i druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i drugim aktima Grada.
Gradsko veće je izvršni organ Grada.
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i devet članova Gradskog veća.
Članove Gradskog veća bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština grada istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština grada ne mogu istovremeno biti i odbornici.
Članovi Veća mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada, o čemu odlučuje Skupština prilikom izbora.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Gradsko veće:
1. predlaže Statut, Program razvoja, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2. neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3. donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4. vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština grada;
5. rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6. prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
7. podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini grada, radi daljeg izveštavanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
8. stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
9. postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave i zamenika načelnika;
10. donosi Poslovnik o svom radu na predlog Gradonačelnika;
11. uređuje uslove i način korišćenja prevoznih sredstava i odlučuje o njihovom otuđenju;
12. daje saglasnost na cene komunalnih usluga;
13. usvaja pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i službama čiji je osnivač Grad;
14. daje saglasnost na akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta javnih preduzeća i ustanova;
15. daje saglasnost na investicione odluke i druge odluke u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa za koje nije određeno da saglasnost daje Skupština;
16. daje saglasnost na finansijske planove mesnih zajednica;
17. podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
18. pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom i zakonom;
19. pokreće postupak pred Upravnim sudom, u skladu sa zakonom;
20. obrazuje Žalbenu komisiju;
21. odobrava Plan odbrane grada Kruševca koji izrađuje Gradska uprava, odgovara za stanje priprema za odbranu na teritoriji Grada i uvodi radnu obavezu u ratnom i vanrednom stanju;
22. donosi procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, izrađuje i donosi procenu rizika i lokalni plan smanjenja rizika od katastrofa;
23. preduzima mere u cilju zaštite od klimatskih promena u skladu sa zakonom;
24. obrazuje stručna savetodavna stalna i povremena radna tela za pojedina pitanja iz svoje nadležnosti;
25. obavlja i druge poslove utvrđene ovim Statutom i odlukama Skupštine.
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova.
O predlogu Statuta, budžeta i urbanističkih planova odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja članova Veća.
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuje Poslovnikom.
Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine, s tim što je predsednik dužan da sednicu sazove u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, a u situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog gradonačenika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i izboru.
O podnetoj ostavci Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine grada.
Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Gradska uprava:
1. Priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2. izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
3. rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;
4. obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5. izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6. obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća,
7. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.
Gradska uprava se organizuje kao jedinstveni organ.
U okviru Gradske uprave za vršenje srodnih poslova obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice (odeljenja, službe i dr.).
Organizacija, delokrug i način rada Gradske uprave utvrđuje se odlukom Skupštine grada u skladu sa Zakonom.
Gradskom upravom kao jedinstvenim organom rukovodi načelnik.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće na osnovu javnog konkursa na pet godina.
Načelnik Gradske uprave ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika Gradske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u Upravi raspoređuje načelnik.
Za svoj rad i rad Gradske uprave načelnik Gradske uprave odgovara Gradskom veću, u skladu sa ovim Statutom i aktom o organizaciji Gradske uprave.
U Gradskoj upravi, u posebnoj organizacionoj jedinici - Kabinetu gradonačelnika, mogu se u skladu sa zakonom postaviti pomoćnici gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, investicije i finansije; komunalne delatnosti; obrazovanje i kultura; omladina i sport; socijalna, dečija i primarna zdravstvena zaštita; zaštita životne sredine, održivi razvoj i energetiku; poljoprivreda, vodoprivreda i šumarstvo).
U Gradskoj upravi može biti postavljeno najviše pet pomoćnika Gradonačelnika.
Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove po nalogu Gradonačelnika.
Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik na period dok traje dužnost Gradonačelnika.
Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave, službi i organizacija objedinjuje načelnik Gradske uprave i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.
Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada obavlja Gradsko pravobranilaštvo.
Delokrug, organizacija i rad Gradskog pravobranilaštva uređuje se posebnom odlukom.
IV - NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U VRŠENJU POSLOVA GRADA
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji grada Kruševca neposredno učestvuju u vršenju poslova Grada: građanskom inicijativom, na zboru građana i referendumom.
Na način utvrđen Zakonom i ovim Statutom građani imaju pravo da putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akata kojima će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti grada: promenu Statuta ili drugih akata; raspisivanje referenduma o određenim pitanjima kao i da podnose druge predloge zasnovane na zakonu.
O predlogu iz prethodnog stava Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana, od dobijanja predloga.
Potreban broj potpisa za pokretanje građanske inicijative iznosi 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.
Gradska uprava je dužna da na internet prezentaciji Grada odnosno na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koje donosi Skupština grada.
Referendumom kao najneposrednijim oblikom vršenja demokratskih prava, građani odlučuju o pojedinim pitanjima iz nadležnosti Skupštine grada, prethodno se izjašnjavaju o određenim pitanjima, ili se izjašnjavaju o potvrdi odluka i drugih akata o kojima odlučuje Skupština grada.
Skupština grada može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum o pitanjima iz svog delokruga.
Akt o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti Grada donosi Skupština grada.
Predlog za raspisivanje Gradskog referenduma mogu podneti:
- najmanje 10% birača sa područja Grada;
- najmanje 1/3 odbornika Skupštine grada;
- ili Gradsko veće.
Skupština grada je obavezna da raspravlja o svakom punovažnom predlogu za raspisivanje gradskog referenduma i da o svojoj odluci obavesti predlagača.
Skupština grada je dužna da raspiše referendum o pitanju iz svog delokruga na predlog koji podnese najmanje 10% birača od ukupnog broja birača sa teritorije Grada.
Skupština grada je dužna da raspiše referendum za deo teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe odnosno interese stanovništva toga dela teritorije ako to zahteva 10% birača tog dela teritorije, organ mesne zajednice ili Gradsko veće.
Aktom Skupštine grada o raspisivanju referenduma određuje se datum sprovođenja referenduma tako da od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proći manje od 30 ni više od 60 dana.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana njenog donošenja.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana se može sazvati za mesnu zajednicu, deo mesne zajednice, naselje ili deo naselja.
Zbor građana može sazvati predsednik Skupštine grada, Gradsko veće, najmanje pet odbornika i nadležni organ mesne zajednice.
Za punovažan rad Zbora potrebno je da istom prisustvuje najmanje 10% birača sa područja za koje je zbor sazvan.
Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini i drugim organima i službama Grada.
Organi i službe Grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav odnosno donesu odgovarajuću Odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana u selima osnivaju se mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i slično).
Predlog za obrazovanje odnosno ukidanje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koji se predlog odnosi, najmanje 1/3 odbornika i Gradsko veće.
Skupština grada odlučuje, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, većinom od ukupnog broja odbornika.
Aktom o osnivanju mesne zajednice utvrđuju se poslovi koje vrši mesna zajednica, organi i organizacija rada mesne zajednice, način odlučivanja, kao i postupak izbora saveta i drugih organa mesne samouprave, organi za sprovođenje izbora i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne samouprave.
Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju, a izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom o osnivanju.
Mesna zajednica ima Statut, koji donosi Savet mesne zajednice.
Statutom Mesne zajednice uređuje se: broj članova saveta mesne zajednice; kriterijumi za izbor članova saveta mesne zajednice; postupak za izbor predsednika i zamenika predsednika saveta mesne zajednice; broj, sastav, nadležnost i mandat stalnih i povremenih radnih tela saveta mesne zajednice; dan mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za njen rad.
Skupština grada može svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđenje za to potrebnih sredstava.
Gradsko veće grada pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice, pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti za Ustavom i zakonom.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u Službenom listu grada Kruševca.
Rešenje o obustavi izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od dana objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom grada, aktom o osnivanju mesne zajednice, ili drugim propisom Grada, ukazaće na to savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera. Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima Gradskog veća, Gradsko veće će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu danom objavljivanja u Službenom listu grada Kruševca.
Gradsko veće predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
Savet mesne zajednice se može raspustiti pod uslovima predviđenim Zakonom.
Odluku o raspuštanju saveta donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za Savet mesne zajednice u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od dana raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština grada istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.
Grad pruža pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko materi- jalnih poslova preko Službe koju osniva Skupština grada.
VI - SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Grad, organi i službe Grada, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju i udružuju se sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Saradnja iz prethodnog stava podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz okvira izvorne nadležnosti grada drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi i drugoj organizaciji čiji je osnivač ta jedinica lokalne samouprave.
Poslove iz oblasti komunalnih delatnosti zajednički se obavljaju na osnovu sporazuma o saradnji gradova i opština u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.
Sporazum o saradnji zaključuje se na način i po postupku predviđenim Zakonom.
VII - FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Izvori, način raspolaganja i korišćenja javnih prihoda
Za obavljanje izvornih i poverenih poslova Gradu pripadaju javni prihodi utvrđeni zakonom.
Sredstva za finansiranje poslova iz prethodnog stava obezbeđuju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Grad samostalno raspolaže svojim prihodima.
Naredbodavac za izvršenje budžeta je Gradonačelnik.
Skupština grada donosi budžet u kome se iskazuju plan prihoda i primanja i plan rashoda i izdataka Grada u skladu sa zakonom koji uređuje budžetski sistem.
U budžetu Grada posebno se iskazuju i vode sredstva preneta iz budžeta Republike za finansiranje poverenih poslova.
Budžet Grada donosi se na način predviđen zakonom za jednu ili tri godine.
Po isteku godine za koju je budžet Grada donet, donosi se završni račun.
Skupština grada donosi budžet i završni račun većinom od ukupnog broja odbornika.
Gradu pripadaju izvorni prihodi ostvareni na njegovoj teritoriji.
Stope izvornih prihoda, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada utvrđuje Skupština grada u skladu sa zakonom.
Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu sredstva se mogu prikupljati putem samodoprinosa.
Inicijativu za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa mogu podneti:
Za Gradski samodoprinos:
- 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom sa teritorije Grada,
- najmanje 1/3 odbornika Skupštine grada.
Inicijativu za samodoprinos za deo Grada:
- 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom sa područja na kome se sredstva prikupljaju;
- organ mesne zajednice.
Uz inicijativu podnosi se program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju samodoprinosa.
Skupština grada je obavezna da na prvoj narednoj sednici raspravlja o svakoj punovažnoj inicijativi za donošenje odluke o samodoprinosu i da o svojoj odluci obavesti podnosioca inicijative.
Skupština grada utvrđuje predlog odluke o uvođenju samodoprinosa većinom od ukupnog broja odbornika.
Odluku o uvođenju samodoprinosa građani donose referendumom, u skladu sa propisima kojima je uređen postupak neposrednog izjašnjavanja građana.
Odluku donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.
Odluku donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.
Odluka o uvođenju samodoprinosa objavljuje se na način na koji se objavljuju propisi Grada.
Gradu pripadaju ustupljeni prihodi i transferi sa nivoa Republike.
Gradsko veće daje saglasnost na opšte akte organa i organizacija čiji se rad finansira iz budžeta, a kojima se utvrđuje broj i struktura zaposlenih u njima.
Radi kontrole korišćenja budžetskih sredstava Gradonačelnik, u skladu sa zakonom, osniva posebnu službu za inspekciju i reviziju.
VIII - ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE
Grad uživa pravnu zaštitu u skladu sa Ustavom i zakonom.
Skupština grada može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuju Ustavom i zakonom utvrđena prava Grada.
Gradsko veće ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa grada onemogućava vršenje nadležnosti grada.
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti organi Grada donose: odluke, druga opšta akta, rešenja, zaključke, preporuke, pravilnike, naredbe i uputstva.
Skupština grada donosi: odluke, druga opšta akta, rešenja, zaključke i preporuke.
Gradonačelnik grada donosi pojedinačna akta u skladu sa zakonom i Statutom.
Gradsko veće donosi: pravilnike, uputstva, naredbe, rešenja, zaključke i preporuke.
Gradska uprava donosi: pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.
U postupku donošenja statuta, budžeta, strateških planova i planova razvoja, utvrđivanju stopa izvornih prihoda, pripreme prostornih i urbanističkih planova sprovodi se javna rasprava.
Javna rasprava u postupku donošenja Statuta traje najmanje 15 dana, a po ostalim aktima najmanje 10 dana.
Postupak i način sprovođenja javne rasprave uređuje se odlukom Skupštine grada.
Javna rasprava može se sprovesti i u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada na predlog najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave se sprovodi u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Nadležno radno telo Skupštine odlučuje po primljenom predlogu građana o sprovođenju postupka javne rasprave.
Propisi i druga akta Skupštine grada i akta drugih organa objavljuju se u Službenom listu grada Kruševca.
Propisi i opšti akti koji se objavljuju stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupaju na snagu.
Naročito opravdani razlozi razmatraju se i utvrđuju u postupku donošenja akta.
Predlog za promenu Statuta može podneti 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom sa teritorije Grada, najmanje 1/3 odbornika ili Gradsko veće.
O predlogu za promenu Statuta odlučuje Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.
Kad Skupština odluči da se pristupi promeni Statuta, određuje način i postupak za izradu Predloga.
Ukoliko se promena Statuta vrši radi usklađivanja sa Zakonom, Gradsko veće utvrđuje predlog akta o promeni Statuta i dostavlja ga Skupštini.
XI - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odluke i drugi opšti akti Skupštine koji su važili na dan stupanja na snagu ovog Statuta ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom, ukoliko nisu u suprotnosti sa zakonom i ovim Statutom.
Propisi Skupštine grada uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od devet meseci od stupanja na snagu Zakona o izmenama Zakona o lokalnoj samoupravi.
Postojeće mesne zajednice nastavljaju sa radom do stupanja na snagu akta iz člana 77. ovog Statuta.
Danom stupanja na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut grada Kruševca ("Sl. list grada Kruševca" broj 8/08, 5/11 i 8/15).
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".