ODLUKA
O LOKALNOM OMBUDSMANU GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 5/2019)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet Odluke

Član 1

Ovom odlukom ustanovljava se Lokalni ombudsman grada Sombora, kao nezavistan i samostalan organ koji štiti prava građana.

Ovom odlukom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad lokalnog ombudsmana.

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Nadležnost lokalnog ombudsmana

Član 2

Lokalni ombudsman nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave ili javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata jedinice lokalne samouprave.

Organi uprave i javne službe u smislu odredaba ove odluke podrazumevaju Gradsku upravu, Gradsko veće kada postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, kao i druge organizacione oblike čiji je osnivač grad (u daljem tekstu: organ, odnosno služba).

Pod pojmom građanin, u smislu ove odluke, podrazumevaju se fizička lica, domaći i strani državljani, kao i domaća i strana pravna lica o čijim pravima i obavezama odlučuje organ, odnosno služba.

Pored nadležnosti iz stava 1 lokalni ombudsman prati stanje u organu, odnosno službi u cilju unapređenja dobrog upravljanja u gradu i inicira izmene gradskih propisa u skladu sa statutom i ovom odlukom.

Lokalni ombudsman ne može uzeti u razmatranje zahtev za pokretanje postupka koji se odnosi na rad Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća osim ako postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku.

Lokalni ombudsman se posebno stara o zaštiti i unapređenju ljudskih, građanskih i manjinskih prava.

Osnovni principi delovanja lokalnog ombudsmana su zakonitost, nepristrasnost, nezavisnost i pravičnost.

Lokalni ombudsman svoje poslove obavlja u sedištu a u posebnim slučajevima poslove može obavljati i van sedišta a kada oceni da je to celishodno prema okolnostima slučaja.

Položaj lokalnog ombudsmana

Član 3

Lokalni ombudsman štiti prava građana od nezakonitog i nepravilnog rada organa, odnosno službe, kada su povređeni propisi grada i za svoj rad odgovara Skupštini grada u skladu sa ovom odlukom.

Nezavisnost u obavljanju nadležnosti

Član 4

Lokalni ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Postupanje lokalnog ombudsmana

Član 5

Lokalni ombudsman postupa povodom pritužbi građana koji tvrde da su im aktom organa, odnosno službe, povređena prava i slobode i po sopstvenoj inicijativi.

Nepristrasnost lokalnog ombudsmana

Član 6

Lokalni ombudsman je dužan da vodi postupak nepristrasno.

Sedište

Član 7

Sedište lokalnog ombudsmana je u Somboru, Trg cara Uroša broj 1.

Pečat

Član 8

Lokalni ombudsman u svom radu koristi pečat.

Pečat je okruglog oblika, prečnika 60 mm, sadrži grb Republike Srbije oko koga je ispisan tekst: Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina, Grad Sombor, Lokalni ombudsman grada Sombora, Sombor, ispisan na srpskom jeziku, ćiriličnom i latiničnom pismu i na mađarskom jeziku i pismu.

II IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Izbor i trajanje mandata

Član 9

Lokalnog ombudsmana bira i razrešava Skupština grada na predlog odborničke grupe ili najmanje jedne trećine odbornika, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Lokalni ombudsman se bira na period od pet godina i može ponovo biti biran.

Postupak za izbor lokalnog ombudsmana započinje najkasnije 90 dana pre isteka mandata prethodnog lokalnog ombudsmana. Ukoliko zbog kašnjenja u proceduri ili iz bilo kog razloga izbor ne bude izvršen na vreme, lokalni ombudsman nastavlja da vrši funkciju do novog izbora.

Uslovi za izbor

Član 10

Za lokalnog ombudsmana može biti izabran državljanin Srbije koji ima završen pravni fakultet, sa ranim iskustvom na pravnim poslovima od najmanje pet godina, sa profesionalnim iskustvom na poslovima u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava, koji nije pravnosnažnom presudom osuđivan za krivično delo i uživa najviši moralni i profesionalni ugled u svojoj sredini.

Lokalni ombudsman ne može biti član političke stranke i ne može obavljati nijednu javnu funkciju niti bilo koju profesionalnu delatnost.

Svečana izjava

Član 11

Pri stupanju na dužnost, lokalni ombudsman pred Skupštinom grada daje svečanu izjavu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoje dužnosti izvršavati saglasno Ustavu, zakonu i Statutu. Štitiću prava građana savesno, nepristrasno i odgovorno i u svom radu ću se pridržavati načela zakonitosti, pravičnosti i morala."

Stupanje na dužnost

Član 12

Smatra se da je lokalni ombudsman stupio na dužnost danom davanja svečane izjave, osim ako rešenjem o izboru nije određen neki drugi datum stupanja na dužnost.

Ako lokalni ombudsman bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost u roku od 30 dana od dana davanja svečane izjave, ili od dana koji je rešenjem određen kao dan stupanja na dužnost, smatra se da nije izabran i u tom slučaju se pokreće postupak za izbor novog lokalnog ombudsmana.

Nespojivost funkcija

Član 13

Funkcija lokalnog ombudsmana je nespojiva sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom, koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost, osim u oblasti naučnoistraživačkog rada, obrazovanja, sporta ili umetnosti.

Lokalni ombudsman ima položaj funkcionera u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa u vršenju javnih funkcija i na njega se primenjuju odredbe tog zakona.

Lokalni ombudsman ne može davati izjave političke prirode.

Prestanak funkcije

Član 14

Lokalnom ombudsmanu prestaje funkcija:

1. istekom mandata

2. smrću

3. na lični zahtev

4. trajnim gubitkom radne sposobnosti

5. ako izgubi državljanstvo Srbije

6. ako bude pravnosnažno osuđen za učinjeno krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci

7. ako ne prestane ili počne da obavlja funkciju, delatnost ili posao iz člana 13 ove odluke

8. razrešenjem zbog nestručnog ili nesavesnog obavljanja funkcije

Razloge za prestanak funkcije iz stava 1 tačke od 1 do 7 ovog člana utvrđuje nadležno skupštinsko radno telo i o tome obaveštava Skupštinu grada, koja konstatuje prestanak funkcije lokalnog ombudsmana.

Razrešenje

Član 15

Lokalni ombudsman može biti razrešen ako nestručno ili nesavesno obavlja svoju funkciju, uz obavezno prethodno upozorenje kojim mu se ukazuje na nepravilnosti u radu i daje rok za otklanjanje navedenih nepravilnosti.

Nestručnost i nesavesnost u obavljanju funkcije može se konstatovati samo u slučaju ukoliko se radi o višestrukim i težim povredama pravila struke u postupanju lokalnog ombudsmana.

Lokalni ombudsman može da se na sednici Skupštine grada na kojoj se odlučuje o njegovom razrešenju, obrati odbornicima.

Suspenzija

Član 16

Skupština grada, na predlog Gradonačelnika, može doneti odluku o suspenziji lokalnog ombudsmana u slučaju:

1. ako je protiv njega određen pritvor i to za vreme trajanja pritvora, i

2. ako je osuđen za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje funkcije, a presuda još nije postala pravosnažna i to do pravosnažnosti presude.

Skupština grada donosi odluku o suspenziji lokalnog ombudsmana većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

III NADLEŽNOST

Poslovi

Član 17

Lokalni ombudsman obavlja sledeće poslove:

- prati ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava i daje preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;

- prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava i prava na lokalnu samoupravu;

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih i manjinskih prava;

- obaveštava širu javnost o kršenju ljudskih i manjinskih prava;

- prima i ispituje predstavke, koje se odnose na povredu ljudskih i manjinskih prava;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenja ljudskih prava;

- inicira pokretanje odgovarajućih postupaka pred nadležnim organima u slučaju kršenja ljudskih prava;

- organizuje i učestvuje u organizovanju stručnih sastanaka, savetovanja i kampanja informisanja javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava;

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života;

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja prava građana od strane organa, odnosno službe;

- prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji grada;

- ostvaruje neposrednu saradnju sa Zaštitnikom građana Republike Srbije, Pokrajinskim zaštitnikom građana- ombudsmanom, kao i drugim republičkim i pokrajinskim organima i pospešuje saradnju između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji grada;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu;

- sarađuje sa medijima u cilju unapređenja ljudskih i manjinskih prava na teritoriji opštine, obaveštavanja građana o svome radu i drugim pitanjma od značaja za vršenje funkcije lokalnog ombudsmana;

- donosi akte kojima uređuje pitanja vezana za funkcionisanje, rad i unutrašnju organizaciju

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima grada.

Iniciranje donošenja novih ili promenu postojećih propisa

Član 18

Radi unapređenja i usklađivanja propisa sa standardima u oblasti ljudskih prava, lokalni ombudsman je ovlašćen da inicira Skupštini grada i drugim nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa.

Nadležni organi obavezni su da razmatraju inicijative koje podnese lokalni ombudsman.

Lokalni ombudsman inicijative iz stava 1 i 2 ovog člana može dati i u formi nacrta ili predloga akta čije donošenje ili usklađivanje predlaže.

O predlozima gradskih propisa i opštih akata Skupštine grada koji imaju uticaja na ostvarenje i zaštitu ljudskih prava i odnose organa grada i građana, Skupština je dužna da pribavi mišljenje lokalnog ombudsmana.

Prisustvo i učešće lokalnog ombudsmana u radu Skupštine

Član 19

Lokalni ombudsman može da prisustvuje svim sednicama Skupštine grada i njenih tela i Gradskog veća i ima pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.

Obavezni prijem lokalnog omudsmana

Član 20

Svi funkcioneri, organi, odnosno službe dužni su da prime lokalnog ombudsmana na njegov zahtev.

IV POSTUPAK

Pokretanje postupka

Član 21

Lokalni ombudsman postupa po pritužbi lica koje smatra da mu je aktom, radnjom ili nečinjenjem organa, odnosno službe povređeno neko pravo ili po sopstvenoj inicijativi.

Pritužba se može podneti kada su iscrpljena redovna pravna sredstva ili kada protiv akta na koji se pritužba odnosi ne postoje redovna pravna sredstva, ili bi za podnosioca mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Podnosilac pritužbe

Član 22

Bilo koje lice koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa, odnosno službe povređeno neko pravo može uputiti pritužbu lokalnom ombudsmanu.

Pritužbu u ime lica iz stava 1 može podneti njegov naslednik, zakonski zastupnik ili punomoćnik.

Pritužbu u ime lica iz stava 1 može podneti i udruženje građana ili nevladina organizacija, uz ovlašćenje tog lica.

Sadržina pritužbe

Član 23

Pritužba se podnosi u pisanom obliku, uključujući sve oblike elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik kod lokalnog ombudsmana i ne podleže plaćanju takse.

U pritužbi se navode:

- lični podaci podnosioca (ime, prezime, adresa),

- organ, odnosno služba na čiji se rad odnosi,

- okolnosti konkretnog slučaja,

- činjenice i dokazi koji potkrepljuju navode iz zahteva,

- podaci o tome koja pravna sredstva je podnosilac već koristio.

Rok za podnošenje pritužbe

Član 24

Pritužba se podnosi u roku od godinu dana od dana dostavljanja konačnog upravnog akta, odnosno od preduzimanja poslednje radnje na koju se pritužba odnosi.

Pritužba se može podneti i pre nastupanja konačnosti akta ako bi čekanje na konačni upravni akt podnosiocu pritužbe nanelo nenadoknadivu štetu ili ukoliko se proceni da bi postupanje po pritužbi doprinelo zaštiti prava podnosioca pritužbe.

Jezik pritužbe

Član 25

Pritužba se podnosi na srpskom jeziku ili na jeziku nacionalne manjine koji je u službenoj upotrebi na teritoriji grada.

Troškovi postupka

Član 26

Postupak pred lokalnim ombudsmanom je besplatan za podnosioca pritužbe.

Tajnost podataka

Član 27

Postupak pred lokalnim ombudsmanom nije javan.

Lokalni ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Rok za postupanje po pritužbi

Član 28

Lokalni ombudsman je dužan da postupi po pritužbi u roku od 30 dana od podnošenja pritužbe.

Odbacivanje pritužbe

Član 29

Lokalni ombudsman može odbaciti pritužbu ako utvrdi:

1. da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac pritužbe može sa sigurnošću odrediti (anonimni zahtev);

2. da ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac ne dopuni pritužbu ni u primereno datom naknadnom roku;

3. da se odnosi na rad republičkih ili pokrajinskih organa (i službi) ili organa i službi druge jedinice lokalne samouprave;

4. da se odnosi na rad Skupštine grada ili Gradonačelnika ili Gradskog veća kada ne rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana;

5. da je podneta posle proteka roka iz člana 24;

6. da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje ih potkrepljuju;

7. da podnosilac pritužbe nije iskoristio redovna pravna sredstva protiv akta na koji se pritužba odnosi, osim ako bi za podnosioca pritužbe mogla nastupiti velika šteta ako bi se sačekalo na okončanje postupka po pravnom sredstvu;

8. i u drugim slučajevima kada se pritužba ne odnosi na rad organa, odnosno službi;

U situaciji iz tačke 1 stava 1 ovog člana, lokalni ombudsman može pokrenuti postupak po sopstvenoj inicijativi, ako pritužba ukazuje da postoje ozbiljni razlozi za pokretanje postupka.

Ako se radi o razlogu iz tačke 3 stava 1 ovog člana, lokalni ombudsman će dostaviti takvu pritužbu bez odlaganja Zaštitniku građana RS, odnosno Pokrajinskom zaštitniku građana- ombudsmanu ili lokalnom ombudsmanu.

Lokalni ombudsman može da odluči da pokrene postupak i u slučaju iz tačke 5 stava 1 ovog člana, ako oceni da okolnosti slučaja na koji se pritužba odnosi, težina posledice ili druge okolnosti opravdavaju pokretanje postupka.

Ako odbaci pritužbu, osim kad je zahtev anoniman, lokalni ombudsman će u pismenoj formi obrazložiti razloge za njegovo odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite.

Protiv odluke lokalnog ombudsmana o odbacivanju pritužbe ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Pokretanje postupka

Član 30

Ako ne odbaci pritužbu, lokalni ombudsman pokreće postupak i o tome obaveštava podnosioca pritužbe i organ, odnosno službu na čije postupanje se odnosi pritužba.

Odgovor na pritužbu

Član 31

Organ, odnosno služba je dužna da dostavi odgovor na pritužbu u roku koji odredi lokalni ombudsman, a koji ne može biti kraći od 8 ni duži od 30 dana od dana prijema obaveštenja o pokretanju postupka iz člana 30 ove odluke.

Ako organ, odnosno služba ne postupi u skladu sa obavezama utvrđenim ovom odlukom, lokalni ombudsman će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Odgovor organa, odnosno službe se dostavlja podnosiocu pritužbe i ostavlja rok od 15 dana da se pritužilac izjasni da li je zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe.

Obaveze organa uprave

Član 32

Organ, odnosno služba je dužna da lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke i obaveštenja iz svoje nadležnosti, bez obzira na nivo tajnosti dokumenta i da mu omogući da sprovede postupak ispitivanja.

Organ, odnosno služba je dužna da bez odlaganja dostavi lokalnom ombudsmanu, na njegov zahtev, kopije svih traženih spisa i dokumenata.

Lokalni ombudsman može da pribavlja usmene i pisane izjave od izabranih, imenovanih i postavljenih lica, kao i zaposlenih u organu, odnosno službi kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.

Lica iz stava 3 ovog člana koja lokalni ombudsman pozove radi razjašnjenja slučaja i utvrđivanja činjeničnog stanja dužna su da se odazovu pozivu.

Dostavljanje podataka

Član 33

Organ, odnosno služba od koga je lokalni ombudsman pismeno zatražio podatke, obaveštenja i objašnjenja, dužan je da mu te podatke dostavi u roku koji on odredi, a koji ne može biti duži od 15 dana.

Ako organ, odnosno služba ne postupi u skladu sa zahtevom lokalnog ombudsmana iz stava 1 ovog člana, on će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

U slučaju iz prethodnog stava ovog člana lokalni ombudsman može obavestiti i Skupštinu grada, Gradsko veće, Gradonačelnika, Načelnika gradske uprave ili druge nadležne subjekte ukoliko oceni da je to celishodno za rešavanje slučaja ili predupređenje ponavljanja ovakvih slučajeva.

Druga lica koja raspolažu saznanjima o slučaju

Član 34

Lokalni ombudsman može da pribavi usmenu ili pisanu izjavu od svakog lica za koje osnovano pretpostavlja da raspolaže saznanjima o okolnostima slučaja koji istražuje.

Obustavljanje postupka

Član 35

Kada lokalni ombudsman utvrdi da nisu povređena prava građana ili nema drugih nepravilnosti u radu, obustaviće postupak i obavestiće o tome podnosioca zahteva i organ, odnosno službu čiji je rad bio predmet ispitivanja.

Lokalni ombudsman može obustaviti postupak, i u sledećim slučajevima:

• ako u toku postupka utvrdi da je organ, odnosno služba otklonila povredu ili nedostatke na koje se odnosi pritužba

• ako je podnosilac pritužbe zadovoljan odgovorom organa, odnosno službe na koju se pritužba odnosi,

• ako podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku,

• ako podnosilac pritužbe povuče pritužbu,

• ako utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut drugi odgovarajući postupak za zaštitu prava

Protiv odluke iz stava 1 i 2 ovog člana, ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Mišljenja, predlozi i preporuke

Član 36

Ako lokalni ombudsman u postupku utvrdi postojanje povrede prava lica ili druge nepravilnosti u radu organa, odnosno službe, sačiniće odgovarajuće mišljenje, predloge i preporuke i o tome obavestiti organ, odnosno službu na čiji se rad to odnosi.

Organ, odnosno služba, kome je lokalni ombudsman uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti lokalnog ombudsmana o merama koje je preduzeo najkasnije u roku od 15 dana, ili u drugom primerenom roku koji odredi lokalni ombudsman, od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.

Ako organ, odnosno služba ne obavesti lokalnog ombudsmana o preduzetim merama ili ako lokalni ombudsman smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, o nepostupanju organa, odnosno službe će obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, Skupštinu grada, Gradonačelnika i Gradsko veće.

Sadržina mišljenja, predloga i preporuka

Član 37

U svom mišljenju, predlogu i preporuci lokalni ombudsman može:

1. predložiti organu, odnosno službi da otkloni nedostatke koji su primećeni u radu sa predlogom konkretnih mera;

2. predložiti organu, odnosno službi da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka;

3. predložiti pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica u organu, odnosno službi za kojeg je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred lokalnim ombudsmanom;

4. obavestiti nadležni organ o postojanju elemenata prekršajne ili krivične odgovornosti službenog lica u cilju pokretanja odgovarajućeg postupka;

5. predložiti nadležnom organu pokretanje postupka za razrešenje funkcionera grada ili službenika ako je u njegovom radu ustanovio nepravilnost koja je dovela do teških i sistematskih kršenja ljudskih prava i sloboda;

6. dati preporuke i predloge organu, odnosno službi za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

Postupanje po sopstvenoj inicijativi

Član 38

U slučajevima kada lokalni ombudsman postupa po sopstvenoj inicijativi, postupak se sprovodi u skladu sa čl. 30-37 ove odluke.

Druga pravila postupanja

Član 39

Ukoliko lokalni ombudsman proceni da je to celishodno iz razloga brže, efikasnije ili potpunije zaštite prava podnosioca pritužbe, može odstupiti od pravila postupka utvrđenih odredbama člana do 21 do 38, odnosno može pojedine radnje preduzeti i neformalno i neposredno prema organu odnosno službi kod koje je nastala povreda prava građanina, odnosno na čije postupanje se pritužba odnosi.

V IZVEŠTAJI

Godišnji izveštaj

Član 40

Lokalni ombudsman podnosi Skupštini grada jednom godišnje, najkasnije do kraja marta za prethodnu godinu, izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava i pravnoj sigurnosti u kome iznosi opštu ocenu o radu organa, odnosno službi sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda, položaja ranjivih grupa, kao i uočene propuste i mere koje predlaže za njihovo otklanjanje.

Izveštaj sadrži naročito broj i strukturu pritužbi, opštu ocenu rada organa, odnosno službi sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke, mišljenja i predloge za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima, odnosno službama i funkcionerima.

Izveštaj može da sadrži i inicijative za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa, odnosno službi.

Izveštaj takođe može da sadrži i druge podatke ili činjenice za koje lokalni ombudsman smatra da je celishodno da se sa istima upozna Skupština grada ili javnost.

Vanredni izveštaji

Član 41

Lokalni ombudsman po potrebi može podnositi vanredne izveštaje Skupštini grada, kojima ukazuje na naročito ozbiljne slučajeve povrede prava građana, sistematska kršenja ljudskih prava ili na probleme u radu organa, odnosno službi.

Izveštaje lokalnog ombudsmana iz člana 40 i 41 Skupština grada razmatra na prvoj narednoj sednici.

Na sednici Skupštine grada o izveštaju lokalnog ombudsmana se ne glasa.

Objavljivanje izveštaja

Član 42

Izveštaji lokalnog ombudsmana se objavljuju u službenom glasilu ili na internet stranici opštine.

Informisanje javnosti

Član 43

Sredstva javnog informisanja, čiji je osnivač grad Sombor ili u čijem finansiranju učestvuje grad Sombor, dužni su da objave saopštenja za javnost lokalnog ombudsmana i to najkasnije u roku od 48 časova ako su u pitanju elektronski mediji ili u narednom izdanju ako su u pitanju štampani mediji.

Sredstva za rad

Član 44

Sredstva za rad lokalnog ombudsmana se obezbeđuju u budžetu grada.

Plata

Član 45

Lokalni ombudsman ima pravo na platu i druga prava po osnovu rada, u skladu sa propisima o platama u organima lokalne samouprave.

Lokalni ombudsman, prava iz radnog odnosa ostvaruje u gradskoj upravi u skladu sa aktima koji se odnose na funkcionere u gradskoj upravi.

O radnopravnim pitanjima lokalnog ombudsmana odlučuje nadležno radno telo određeno poslovnikom Skupštine grada.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Rokovi za sprovođenje odluke

Član 46

Zaštitnik građana za teritoriju grada Sombora nastavlja sa radom kao lokalni ombudsman do isteka mandata na koji je izabran.

Gradska uprava će obezbediti prostorne, materijalne i tehničke uslove za rad Lokalnog ombudsmana u skladu sa odredbama ove odluke u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.

Stupanje na snagu

Član 47

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".