ODLUKAO USPOSTAVLJANJU SISTEMA ENERGETSKOG MENADŽMENTA GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 5/2019) |
Ovo odlukom, u skladu sa Zakonom o efikasnom korišćenju energije (u daljem tekstu: Zakon), utvrđuju se načela za uspostavljanje sistema energetskog menadžmenta grada Vranja, struktura sistema energetskog menadžmenta, obaveze obveznika sistema energetskog menadžmenta, politika efikasnog korišćenja energije i druga pitanja od značaja za uspostavljanje i fukcionisanje sistema energetskog menadžmenta grada Vranja.
Pojam sistema energetskog menadžmenta
Sistem energetskog menadžmenta jeste sistem organizovanog upravljanja energijom koji obuhvata najširi skup regulatornih, organizacionih, podsticajnih, tehničkih i drugih mera i aktivnosti, kao i organizacionog praćenja i analize proizvodnje, prenosa, distribucije i potrošnje energije, koje u okvirima svojih ovlašćenja, utvrđuju i sprovode organi Grada i drugi obveznici sistema energetskog menadžmenta, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Obaveze Grada kao obveznika sistema energetskog menadžmenta
Grad, preko svojih organa, kao obveznik sistema energetskog menadžmenta, dužan je da, u skladu sa zakonom:
1) realizuje planirani cilj uštede energije;
2) imenuje jednog ili više energetskih menadžera;
3) donosi program i plan energetske efikasnosti i dostavlja ga resornom ministarstvu, na njegov zahtev;
4) sprovodi mere za efikasno korišćenje energije navedene u programu, odnosno planu iz stava 1, tač.3) ovog člana;
5) obaveštava resorno ministarstvo o licu koje je imenovano za energetskog menadžera i o licu koje je ovlašćeno da u ime obveznika, pored energetskog menadžera, potpisuje godišnje izveštaje obveznika sistema energetskog menadžmenta;
6) dostavlja resornom ministarstvu godišnje izveštaje o ostvarivanju ciljeva sadržanih u programu i planu iz stava 1, tač. 3) ovog člana;
7) preduzima druge mere i aktivnosti u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Godišnji izveštaj iz stava 1, tač. 6) ovog člana dostavlja se resornom ministarstvu na propisanom obrascu, najkasnije do 31. marta tekuće godine za narednu godinu.
Godišnji izveštaj, pored energetskog menadžera, u ime Grada potpisuje gradonačelnik.
Svi pojmovi upotrebljeni u ovoj odluci u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski prirodni rod.
II SISTEM ENERGETSKOG MENADŽMENTA GRADA VRANJA
Struktura sistema energetskog menadžmenta Grada Vranja
Sistem energetskog menadžmenta Grada Vranja čine gradonačelnik, energetski menadžer, Savet za energetsku efikasnost i drugi obveznici sistema energetskog menadžmenta - javne službe koje koriste objekte u javnoj svojini Grada.
Imenovanje energetskog menadžera
Energetskog menadžera imenuje i razrešava gradonačelnik.
Energetskom menadžera imenuje gradonačelnik iz reda stalno zaposlenih u Gradskoj upravi ili po osnovu ugovora sa angažovanim licem u skladu sa zakonom.
Gradonačelnik može imenovati jednog ili više energetskih menadžera.
Za energetskog menadžera, u skladu sa zakonom i podzakonskima atom kojim se uređuju uslovi za imenovanje energetskog menadžera u organima jedinice lokalne samouprave, može se imenovati lice koje ima položen ispit za energetskog menadžera za oblast opštinske energetike u smislu propisa kojim se uređuje program obuke i ispit za energetskog menadžera i licencu za obavljanje poslova energetskog menadžera.
Obaveze energetskog menadžera
Energetski menadžer ima obavezu naročito da:
1) prikuplja i analizira podatke o načinu korišćenja energije obveznika sistema energetskog menadžmenta;
2) priprema programe i planove energetske efikasnosti;
3) predlaže mere koje doprinose efikasnom korišćenju energije i učestvuje u njihovoj realizaciji;
4) stara se o pripremi godišnjeg izveštaja o ostvarivanju ciljeva sadržanih u programu i planu energetske efikasnosti;
5) izrađuje elaborat energetske efikasnosti za objekte u javnoj svojini Grada;
6) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave i obveznike sistema energetskog menadžmenta na poslovima upravljanja proizvodnjom, distribucijom i potrošnjom energije i aktivnostima koje su usmerene ka ostvarivanju uštede energije i unapređenju energetske efikasnosti;
7) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave, obveznika sistema energetskog menadžmenta i zainteresovane javnosti u procesu izrade strateških i planskih dokumenata čija je izrada utvrđena zakonom i ovom odlukom;
8) po potrebi, učestvuje i daje uputstva i savete pri izradi programa i planova energetske efikasnosti koje donose drugi obveznici sistema energetskog menadžmenta;
9) preduzima i druge mere i aktivnosti u skladu sa zakonom.
U svom radu, energetski menadžer može organizovati javne konsultacije sa stručnjacima i zainteresovanom javnošću.
Energetskom menadžeru, po potrebi, u radu pomažu druga lica zaposlena u Gradskoj upravi.
Savet za energetsku efikasnost
Struktura i imenovanje Saveta
Savet za energetsku efikasnost (u daljem tekstu: Savet) je savetodavno telo koje doprinosi unapređenju energetske efikasnosti i stvaranju delotvornog sistema energetskog menadžmenta u Gradu.
Savet razmatra i daje predloge mera za unapređenje energetske efikasnosti u Gradu radi ostvarivanja ciljeva utvrđenih propisima u oblasti efikasnog korišćenja energije, u skladu sa zakonom.
Savet ima sedam članova, koje imenuje i razrešava gradonačelnik.
Članovi Saveta se imenuju na period od četiri godine, iz reda istaknutih stručnjaka u ovoj oblasti.
Radom Saveta predsedava gradonačelnik ili Član Saveta, po ovlašćenju gradonačelnika.
U radu Saveta obavezno učestvuje energetski menadžer, a po potrebi mogu učestvovati i druga stručna lica zaposlena u Gradskoj upravi i kod drugih obveznika sistema energetskog menadžmenta.
Ovlašćenja i rad Saveta
Savet ima ovlašćenja da, u cilju uspostavljanja sistema energetskog menadžmenta, predlaže Gradskom veću rokove i proceduru za:
1) utvrđivanje liste objekata za koje je Grad dužan da izveštava po zakonu i listu obveznika sistema energetskog menadžmenta-javnih službi koje koriste objekte u javnoj svojini;
2) prikupljanje podataka od značaja za uspostavljanje sistema energetskog menadžmenta u sektorima proizvodnje, prenosa, distribucije i potrošnje energije;
3) izradu programa i plana energetske efikasnosti, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Javne službe, kao obveznici sistema energetskog menadžmenta, dužni su da učestvuju u prikupljanju podataka iz stava 1, tač. 2), te da u tom smislu dostavljaju pisane podatke, potpisane od strane direktora javnih službi.
Pored ovlašćenja iz stava 1 ovog člana, Savet je ovlašćen da Gradskom veću predlaže i:
1) program međuopštinske saradnje u oblasti energetskog menadžmenta;
2) pristupanje Grada međunarodnim inicijativama koje okupljaju lokalne samouprave aktivne u unapređenju energetske efikasnosti i korišćenja obnovljenih izvora energije;
3) druge aktivnosti koje mogu doprineti unapređenju sistema energetskog menadžmenta.
Savet donosi godišnji plan Saveta.
Način rada i odlučivanja Saveta uređuju se poslovnikom Saveta.
Izveštavanje Saveta
Savet o svom radu izveštava gradonačelnika najmanje jednom u šest meseci.
Izuzetno od stava 1 ovog člana, Savet je obavezan da podnese izveštaj po zahtevu gradonačelnika i u roku koji odredi gradonačelnik.
Savet podnosi Gradskom veću godišnji izveštaj o svom radu.
III POLITIKA EFIKASNOG KORIŠĆENJA ENERGIJE
Osnovni akti kojima se utvrđuje politika efikasnog korišćenja energije su Program i Plan energetske efikasnosti.
Program i Plan energetske efikasnosti, u skladu sa zakonom i Statutom Grada, donosi Skupština Grada.
Grad, preko svojih organa, u okviru svojih nadležnosti, odgovoran je za sprovođenje Akcionog plana i dostavlja resornom ministarstvu podatke neophodne za praćenje sprovođenja Akcionog plana, u skladu sa zakonom.
Program energetske efikasnosti
Program energetske efikasnosti donosi se u skladu sa Strategijom i Akcionim planom, u skladu sa zakonom.
Program energetske efikasnosti, u smislu zakona i ove odluke, jeste dokument o planiranom načinu ostvarivanja i veličini planiranog cilja uštede energije.
Program se donosi na period od tri godine.
Sadržaj Programa energetske efikasnosti
Program energetske efikasnosti sadrži naročito:
1) planirani cilj uštede energije, koji je u skladu sa planiranim ciljevima Strategije, programa ostvarivanja Strategije i Akcionog plana;
2) pregled i procenu godišnjih energetskih potreba, uključujući procenu energetskih svojstava objekata;
3) predlog mera i aktivnosti koje će obezbediti efikasno korišćenje energije, i to: plan energetske sanacije održavanja javnih objekata koje koriste organi Grada i javne službe- odnosno ustanove i javna preduzeća čiji je osnivač Grada; planove unapređenja sistema komunalnih usluga; sistem daljinskog grejanja, sistem daljinskih hlađenja, vodovod, javna rasveta, upravljanje otpadom, javni transport i dr); druge mere koje se planiraju u smislu efikasnog korišćenja energije;
4) nosioce, rokove i procenu očekivanih rezultata svake od mera kojima se predviđa ostvarivanje planiranog cilja;
5) sredstva potrebna za sprovođenje programa, izvore i način njihovog obezbeđivanja.
Plan energetske efikasnosti jeste dokument kojim se detaljno razrađuju mere i aktivnosti iz Programa energetske efikasnosti, a sadrži naročito: mere i aktivnosti kojima se predviđa efikasno korišćenje energije, nosioce i rokove za sprovođenje planiranih aktivnosti, očekivane rezultate za svaku od mera, odnosno aktivnosti, finansijske instrumente (izvore i način obezbeđivanja) predviđene za sprovođenje planiranih mera.
Plan se donosi na period od jedne godine.
Na pitanja koja nisu uređena ovom odlukom primenjivaće se odredbe zakona i drugih propisa kojim se uređuje energetska efikasnost.
Energetski menadžer imenovaće se najkasnije u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Program energetske efikasnosti doneće se najkasnije u roku od pet meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".