UREDBA

O RAZVRSTAVANJU RADNIH MESTA I MERILIMA ZA OPIS POSLA RADNIH MESTA CARINSKIH SLUŽBENIKA

("Sl. glasnik RS", br. 26/2019)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovom uredbom vrši se razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta carinskih službenika uključujući i radna mesta rukovodilaca unutrašnjih i područnih organizacionih jedinica, određuju se poslovi koji se rade u svakom od zvanja i propisuju merila za opis poslova radnih mesta u Pravilniku o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu finansija u delu koji se odnosi na Upravu carina.

II RAZVRSTAVANJE

1. Razvrstavanje u carinska zvanja. Carinska zvanja

Član 2

Izvršilačka radna mesta carinskih službenika (u daljem tekstu: radna mesta) razvrstavaju se tako što se na opis svih poslova radnog mesta primene merila za procenu radnog mesta i potom odredi carinsko zvanje koje najbolje odgovara radnom mestu.

Carinska zvanja u koja se razvrstavaju radna mesta određena su Zakonom o carinskoj službi, i to su: viši carinski savetnik, viši carinski inspektor, samostalni carinski savetnik, samostalni carinski inspektor, carinski savetnik, carinski inspektor, mlađi carinski savetnik, mlađi carinski inspektor, carinski saradnik, carinski pregledač, mlađi carinski saradnik, mlađi carinski pregledač, carinski referent, carinski nadzornik, mlađi carinski referent i mlađi carinski nadzornik.

Član 3

Na razvrstavanje radnih mesta državnih službenika na položajima u Upravi carina primenjuju se propisi kojima se reguliše položaj državnih službenika.

Merila za procenu radnog mesta

Član 4

Merila za procenu radnog mesta (u daljem tekstu: merila) jesu: složenost poslova, samostalnost u radu, odgovornost, poslovna komunikacija i kvalifikacije.

Objašnjenje merila

Član 5

Složenost poslova je merilo kojim se izražava nivo opštosti pravila (tehnike, logike, prava i slično) na kojima su utemeljeni poslovi, sloboda stvaralaštva i korišćenje novih metoda u radu.

Samostalnost u radu je merilo kojim se izražava u kojoj meri se posao vrši po opštim ili pojedinačnim usmerenjima i uputstvima rukovodioca i u kojoj meri se vrši pod njegovim nadzorom.

Odgovornost je merilo kojim se izražava koliko poslovi utiču na ostvarivanje ciljeva rada organa, što, najpre, podrazumeva odgovornost za sopstvene poslove i odlučivanje, ali može da uključi i odgovornost za određivanje i raspoređivanje radnih zadataka i nadzor nad njihovim izvršavanjem (u daljem tekstu: odgovornost za rukovođenje).

Poslovna komunikacija je merilo kojim se izražava vrsta kontakata u radu i njihov značaj za ostvarivanje ciljeva rada organa.

Potrebne kvalifikacije su merilo kojim se izražavaju znanja i radno iskustvo koje je potrebno za delotvoran rad na radnom mestu.

Poslovi u zvanju višeg carinskog savetnika i višeg carinskog inspektora

Član 6

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje višeg carinskog savetnika i višeg carinskog inspektora, po pravilu treba na sledeći način da ispunjava merila:

- veoma visoka složenost poslova - najsloženiji poslovi carinske službe i sa njima povezani poslovi u kojima se stvaralački i primenom novih metoda u radu znatno utiče na određivanje politike i postizanje rezultata u nekoj oblasti iz delokruga Uprave carina;

- veoma visok nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu i u odlučivanju o najsloženijim stručnim pitanjima ograničena je jedino opštim usmerenjima rukovodioca koja se tiču politike organa, stvaralačka sposobnost, iskustvo i preduzimljivost;

- veoma visok nivo odgovornosti - odgovornost za poslove i odluke kojima se znatno utiče na određivanje ili sprovođenje politike, što može da uključi odgovornost za rukovođenje;

- stalna poslovna komunikacija na veoma visokom nivou - kontakti unutar i izvan organa, u kojima se delotvorno prenose informacije koje služe ostvarivanju ciljeva rada organa;

- kvalifikacije - stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i najmanje sedam godina radnog iskustva u struci.

Poslovi u zvanju samostalnog carinskog savetnika i samostalnog carinskog inspektora

Član 7

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje samostalnog carinskog savetnika i samostalnog carinskog inspektora, po pravilu, treba na sledeći način da ispunjava merila:

- visok nivo složenosti poslova - složeni poslovi carinske službe i sa njima povezani poslovi u kojima se stvaralački ili primenom novih metoda u radu bitno utiče na ostvarivanje ciljeva rada uže unutrašnje organizacione jedinice;

- visok nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu i donošenju odluka ograničena je jedino opštim usmerenjima i opštim uputstvima pretpostavljenog;

- visok nivo odgovornosti - odgovornost za poslove i odluke kojima se bitno utiče na ostvarivanje ciljeva rada uže unutrašnje organizacione jedinice, što može da uključi odgovornost za rukovođenje, specijalističko znanje i iskustvo, analitička sposobnost;

- redovna poslovna komunikacija na visokom nivou - kontakti unutar i izvan organa, u kojima je ponekad potrebno da se delotvorno prenesu informacije koje služe ostvarivanju ciljeva rada uže unutrašnje organizacione jedinice;

- kvalifikacije - stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Poslovi u zvanju carinskog savetnika i carinskog inspektora

Član 8

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje carinskog savetnika i carinskog inspektora, po pravilu treba na sledeći način da ispunjava merila:

- umereno visok nivo složenosti poslova carinske službe i sa njima povezani poslovi - najčešće precizno određeni koji zahtevaju sposobnost da se problemi rešavaju bez pojedinačnih uputstava, uglavnom su precizno određeni i podrazumevaju primenu utvrđenih metoda rada, postupaka ili stručnih tehnika;

- umereno visok nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu ograničena je povremenim nadzorom pretpostavljenog i pomoći pretpostavljenog kad rešavanje složenih stručnih problema zahteva dodatno znanje i iskustvo;

- umereno visok nivo odgovornosti - odgovornost za pravilnu primenu utvrđenih metoda rada, postupaka i stručnih tehnika, što može da uključi odgovornost za rukovođenje;

- umereno visok nivo učestalosti poslovne komunikacije - kontakti unutar i izvan organa, čija je svrha pružanje saveta i prikupljanje ili razmena bitnih informacija;

- kvalifikacije - stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i najmanje tri godine radnog iskustva u struci.

Poslovi u zvanju mlađeg carinskog savetnika i mlađeg carinskog inspektora

Član 9

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje mlađeg carinskog savetnika i mlađeg carinskog inspektora, po pravilu treba na sledeći način da ispunjava merila:

- srednji nivo složenosti poslova - precizno određeni, ali složeni poslovi u kojima se, primenom utvrđenih metoda rada, postupaka ili stručnih tehnika, pruža stručna podrška carinskim službenicima koji rade poslove u višim zvanjima;

- srednji nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu ograničena je redovnim nadzorom pretpostavljenog i njegovim opštim i pojedinačnim uputstvima za donošenje odluka na osnovu postojeće prakse i rešavanja složenijih metodoloških, proceduralnih ili tehničkih problema;

- srednji nivo odgovornosti - odgovornost za pravilnu primenu utvrđenih metoda rada, postupaka i stručnih tehnika, što ne uključuje odgovornost za rukovođenje;

- srednji nivo povremene poslovne komunikacije - kontakti unutar i izvan organa, čija je svrha prikupljanje ili razmena informacija;

- kvalifikacije - stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i završen pripravnički staž ili najmanje pet godina radnog staža u državnim organima.

Poslovi u zvanju carinskog saradnika i carinskog pregledača

Član 10

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje carinskog saradnika i carinskog pregledača, po pravilu treba na sledeći način da ispunjava merila:

- srednji niži nivo složenosti poslova - manje složeni poslovi carinske službe i sa njima povezani poslovi koji obuhvataju ograničen krug međusobno povezanih različitih zadataka i zahtevaju sposobnost samostalne primene utvrđenih metoda rada, postupaka ili stručnih tehnika unutar precizno određenog okvira delovanja;

- srednji niži nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu ograničena je povremenim nadzorom pretpostavljenog i njegovim opštim usmerenjima i opštim uputstvima za rešavanje složenijih metodoloških, proceduralnih ili tehničkih problema;

- srednji niži nivo odgovornosti - odgovornost za pravilnu primenu utvrđenih metoda rada, postupaka i stručnih tehnika, što može da uključi odgovornost za rukovođenje;

- srednji niži nivo poslovne komunikacije - kontakti uglavnom unutar organa, a povremeno i izvan organa ako je potrebno da se prikupe ili razmene informacije;

- kvalifikacije - stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 180 ESPB bodova, osnovnim strukovnim studijama, odnosno na studijama u trajanju do tri godine i najmanje tri godine radnog iskustva u struci.

Poslovi u zvanju mlađeg carinskog saradnika i mlađeg carinskog pregledača

Član 11

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje mlađeg carinskog saradnika i mlađeg carinskog pregledača, po pravilu treba na sledeći način da ispunjava merila:

- umereno nizak nivo složenosti poslova - manje složeni poslovi carinske službe i sa njima povezani poslovi koji su precizno određeni i podrazumevaju primenu utvrđenih metoda rada, postupaka ili stručnih tehnika;

- umereno nizak nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu ograničena je redovnim nadzorom pretpostavljenog i njegovim opštim i pojedinačnim uputstvima za rešavanje složenijih rutinskih stručnih problema;

- umereno nizak nivo odgovornosti - odgovornost za pravilnu primenu utvrđenih metoda rada, postupaka i stručnih tehnika, što ne uključuje odgovornost za rukovođenje;

- umereno nizak nivo poslovne komunikacije - kontakti uglavnom unutar uže unutrašnje organizacione jedinice u kojoj je radno mesto, a povremeno i izvan organa, ako je potrebno da se prikupe i razmene informacije;

- kvalifikacije - stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 180 ESPB bodova, osnovnim strukovnim studijama, odnosno na studijama u trajanju do tri godine i završen pripravnički staž ili najmanje pet godina radnog staža u državnim organima.

Poslovi u zvanju carinskog referenta i carinskog nadzornika

Član 12

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje carinskog referenta i carinskog nadzornika, po pravilu treba na sledeći način da ispunjava merila:

- nizak nivo složenosti poslova - stručno-operativni, administrativni i tehnički i drugi pretežno rutinski poslovi carinske službe i sa njima povezani poslovi koji obuhvataju širok krug zadataka i zahtevaju poznavanje i primenu jednostavnijih i precizno utvrđenih metoda rada ili postupaka;

- nizak nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu ograničena je povremenim nadzorom pretpostavljenog i njegovim opštim uputstvima;

- nizak nivo odgovornosti - odgovornost za pravilnu primenu utvrđenih metoda rada i postupaka, što može da uključi odgovornost za rukovođenje;

- nizak nivo poslovne komunikacije - kontakti uglavnom unutar uže unutrašnje organizacione jedinice u kojoj je radno mesto, a povremeno i s drugim užim unutrašnjim organizacionim jedinicama u organu, ako je potrebno da se prikupe ili razmene informacije;

- kvalifikacije - završena srednja škola i najmanje dve godine radnog iskustva u struci.

Poslovi u zvanju mlađeg carinskog referenta i mlađeg carinskog nadzornika

Član 13

Da bi radno mesto bilo razvrstano u zvanje mlađeg carinskog referenta i mlađeg carinskog nadzornika, po pravilu treba na sledeći način da ispunjava merila:

- veoma nizak nivo složenosti poslova - stručno-operativni, administrativni i tehnički i drugi rutinski poslovi carinske službe i sa njima povezani poslovi sa ograničenim krugom sličnih zadataka koji zahtevaju poznavanje i primenu jednostavnijih metoda rada ili postupaka;

- veoma nizak nivo samostalnosti u radu - samostalnost u radu ograničena je povremenim nadzorom pretpostavljenog;

- veoma nizak nivo odgovornosti - odgovornost za pravilnu primenu utvrđenih metoda rada i postupaka, što ne uključuje odgovornost za rukovođenje;

- veoma nizak nivo poslovne komunikacije - kontakti uglavnom unutar uže unutrašnje organizacione jedinice u kojoj je radno mesto;

- kvalifikacije - završena srednja škola i šest meseci radnog iskustva u struci, odnosno završen pripravnički staž.

2. Razvrstavanje radnih mesta rukovodilaca unutrašnjih organizacionih jedinica i rukovodilaca područnih organizacionih jedinica

Član 14

Radna mesta rukovodilaca užih unutrašnjih organizacionih jedinica su: načelnik odeljenja, načelnik Carinske laboratorije, načelnik Centra za stručno osposobljavanje i usavršavanje, šef Biroa direktora, šef odseka i rukovodilac grupe.

Radna mesta rukovodilaca područnih organizacionih jedinica su: upravnik carinarnice, voditelj referata, šef carinske ispostave, voditelj carinskog referata i rukovodilac carinskog punkta.

Radna mesta iz st. 1. i 2. ovog člana mogu da se razvrstaju u sva zvanja, izuzev u zvanja mlađeg carinskog savetnika, mlađeg carinskog inspektora, mlađeg carinskog saradnika, mlađeg carinskog pregledača, mlađeg carinskog referenta i mlađeg carinskog nadzornika.

Radno mesto rukovodioca uže unutrašnje organizacione jedinice i radno mesto rukovodioca područne organizacione jedinice ne može biti razvrstano u zvanje niže od zvanja u koja su razvrstana ostala radna mesta u njoj.

3. Opis radnih mesta i postupak razvrstavanja

Član 15

Opis radnog mesta sastavlja se tokom pripreme novog ili izmene važećeg pravilnika, kada se uvodi novo radno mesto, spajaju radna mesta ili menja zvanje koje je određeno postojećem radnom mestu.

Predlog opisa poslova radnog mesta i potrebnih kompetencija za to radno mesto priprema rukovodilac organizacione jedinice u kojoj je radno mesto sistematizovano, odnosno u kojoj će biti sistematizovano, ako se uvodi novo radno mesto.

Član 16

Pri pripremi predloga opisa poslova radnog mesta polazi se od osnovnih podataka o poslovima koji će se obavljati na radnom mestu, zbog čega je radno mesto potrebno sistematizovati, potrebnog broja carinskih službenika za obavljanje poslova radnog mesta, potrebne kvalifikacije za njegovo obavljanje i zvanja u koje bi se radno mesto razvrstalo.

Uz pripremu predloga opisa poslova radnog mesta, rukovodilac organizacione jedinice u kojoj je radno mesto sistematizovano, odnosno u kojoj će biti sistematizovano priprema i predlog potrebnih kompetencija za obavljanje poslova radnog mesta.

Predlog potrebnih kompetencija za obavljanje poslova radnog mesta unosi se u obrazac kompetencija za to radno mesto propisan uredbom Vlade kojom se određuju kompetencije za rad u državnim organima.

Rukovodilac predlog opisa poslova radnog mesta i obrazac potrebnih kompetencija za to radno mesto dostavlja unutrašnjoj organizacionoj jedinici za ljudske resurse.

Član 17

Analitičar radnih mesta u unutrašnjoj organizacionoj jedinici za ljudske resurse analizira predloženi opis radnog mesta i potrebnih kompetencija za to radno mesto i ispituje da li su opisi poslova i kompetencije usklađeni.

Analitičar radnih mesta analizira opis svakog posla, sagledava opisane poslove sa stanovišta unutrašnjeg uređenja, delokruga i ciljeva, kako organizacione jedinice u kojoj je radno mesto sistematizovano, tako i Uprave carina i utvrđuje da li su opisani poslovi bitni i međusobno usklađeni.

Član 18

Analitičar radnih mesta uzima u obzir i kadrovski plan Uprave carina, sarađuje sa rukovodiocem organizacione jedinice u kojoj se radno mesto nalazi, carinskim službenicima u čijoj nadležnosti je priprema i izvršenje budžeta, u delu koji se odnosi na Upravu carina, i sa Službom za upravljanje kadrovima.

Član 19

Ukoliko analitičar radnih mesta smatra da navedeni opisi nisu od značaja za radno mesto, nisu međusobno usklađeni, da predložene posebne funkcionalne kompetencije nisu usklađene sa opisom posla za to radno mesto ili da postoje drugi nedostaci, vratiće ih rukovodiocu koji je dostavio predlog, ukazati na neusklađenost i predložiti da se unesu izmene u opis posla radnog mesta odnosno u obrazac kompetencija.

Ukoliko i nakon izmene predloženog opisa poslova radnog mesta i potrebnih posebnih funkcionalnih kompetencija analitičar radnih mesta smatra da nisu pravilno sastavljeni, o tome obaveštava načelnika Odeljenja za ljudske resurse i pomoćnika direktora sektora u čijem delokrugu su poslovi ljudskih resursa, koji može izdati nalog kako da se otklone neusklađenosti u opisu poslova, odnosno potrebnim kompetencijama, ili da se opis poslova ponovo sastavi ili da se počne sa razvrstavanjem opisa posla radnog mesta.

Analitičar radnih mesta postupa po nalogu rukovodioca iz prethodnog stava ovog člana.

Član 20

Analitičar radnih mesta primenjuje sva merila iz ove uredbe na predloženi opis posla radnog mesta, tako što na njih primeni merila za procenu radnog mesta propisana za razvrstavanje u svako carinsko zvanje.

Radno mesto razvrstava se u isto zvanje ako primenom svih merila više od 60% opisanih poslova radnog mesta odgovara opisu poslova za to zvanje.

Opis poslova radnog mesta sačinjen u skladu sa odredbama čl. 15-20. ove uredbe smatra se konačnim opisom posla radnog mesta.

4. Ograničenje broja najviših zvanja

Član 21

Pravilnikom ne može biti određeno da na radnim mestima u zvanju viši carinski inspektor i viši carinski savetnik radi više od 10%, a u zvanju samostalni carinski inspektor i samostalni carinski savetnik radi više od 20% sistematizovanog broja carinskih službenika.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta može biti određeno da na radnim mestima u zvanju višeg carinskog inspektora i višeg carinskog savetnika radi do 15% carinskih službenika, a u zvanju samostalnog carinskog inspektora i samostalnog carinskog savetnika do 30% - ako je potreba za povećanjem broja carinskih službenika u određenom zvanju nastala kao posledica izmenjenog delokruga Uprave carina usled preuzimanja poslova.

Određivanje broja carinskih službenika primenom odredbe stava 2. ovog člana vrši se tako što se, pre donošenje pravilnika, pribavlja saglasnost od ministarstva nadležnog za poslove državne uprave o tome da su ispunjeni uslovi za razvrstavanje radnih mesta u zvanje višeg carinskog inspektora i višeg carinskog savetnika i samostalnog carinskog inspektora i samostalnog carinskog savetnika i o ukupnom broju carinskih službenika u određenom zvanju.

Član 22

Ako Ministarstvo finansija - Uprava carina po osnovu primene propisa kojima se određuje maksimalan broj zaposlenih u javnom sektoru u pravilniku smanjuje sistematizovani broj carinskih službenika i ukoliko bi, po tom osnovu - primenom odredbe člana 21. stav 1. Uredbe o razvrstavanju radnih mesta i merilima za opis radnih mesta carinskih službenika, bilo potrebno da se smanji broj carinskih službenika koji rade na radnim mestima u zvanju višeg carinskog inspektora i višeg carinskog savetnika i u zvanju samostalnog carinskog inspektora i samostalnog carinskog savetnika - može odrediti da na tim radnim mestima radi isti broj carinskih službenika koji je, radio na radnim mestima koja su razvrstana u ta zvanja pre donošenja odluke kojom se smanjuje maksimalan broj zaposlenih u Upravi carina.

III PRELAZNE I ZAVRŠNA ODREDBA

Član 23

Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Upravi carina usklađen sa odredbama ove uredbe doneće se u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe.

Carinski službenici i nameštenici biće raspoređeni na radna mesta utvrđena pravilnikom iz stava 1. ovog člana za koja ispunjavaju uslove i kompetencije utvrđene za to radno mesto.

Član 24

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".