ODLUKAO IZRADI STRATEŠKE PROCENE UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU STRATEGIJE NISKOUGLJENIČNOG RAZVOJA SA AKCIONIM PLANOM("Sl. glasnik RS", br. 62/2018 i 26/2019) |
I
Pristupa se izradi Strateške procene uticaja na životnu sredinu (u daljem tekstu: Strateška procena), Strategije niskougljeničnog razvoja sa akcionim planom.
II
OSNOVNI PODACI O STRATEGIJI
Strategija niskougljeničnog razvoja sa Akcionim planom za celu teritoriju Republike (u daljem tekstu: Strategija) ima veoma veliku ulogu u funkciji očuvanja vrednosti životne sredine, ekonomskog razvoja i celokupnog društva i osiguravanja održivog razvoja Srbije u dugoročnoj perspektivi.
Opšti cilj Strategije jeste da identifikuje i proceni ekonomsku isplativost različitih mogućnosti za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte, uzimajući u obzir razvojne politike i ciljeve Srbije, kao i da obezbedi okvir za prilagođavanje na izmenjene klimatske uslove.
Strategija ima za cilj, kako doprinos postizanju ciljeva u oblasti borbe protiv klimatskih promena, tako i doprinos razvoju ekonomije Srbije. Strategija će dati smernice za buduće investitore (infrastruktura i razvoj), kao i stvoriti uslove za povećanje industrijske i komercijalne konkurentnosti.
Strategija će identifikovati prioritetne mogućnosti za smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte (u daljem tekstu: GHG) i odgovorne institucije za njihovo sprovođenje, zajedno sa vremenskim rokovima za implementaciju istih i ukupnim potrebnim finansijskim sredstvima. Potencijal Srbije za smanjenje emisija GHG na ekonomski isplativ način biće identifikovan i procenjen kroz pripremu transparentnih scenarija smanjenja emisija GHG. Strategija će takođe obezbediti okvir za politiku prilagođavanja na izmenjene klimatske uslove, posebno u prioritetnim oblastima: poljoprivreda, šumarstvo i upravljanje vodama.
III
RAZLOZI ZA IZRADU STRATEŠKE PROCENE
Izradi predmetne Strateške procene pristupa se u cilju obezbeđivanja zaštite životne sredine i unapređivanja održivog razvoja integrisanjem osnovnih načela zaštite životne sredine u postupak pripreme Strategije. Takođe, razlozi za izradu Strateške procene definisani su u članu 5. stav 1. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, koji nalaže da se Strateška procena vrši za za planove, programe, osnove i strategije u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja ili korišćenja zemljišta, poljoprivrede, šumarstva, ribarstva, lovstva, energetike, industrije, saobraćaja, upravljanja otpadom, upravljanja vodama, telekomunikacija, turizma, očuvanja prirodnih staništa i divlje flore i faune, kojima se uspostavlja okvir za odobravanje budućih razvojnih projekata određenih propisima kojima se uređuje procena uticaja na životnu sredinu.
IV
PITANJA I PROBLEMI VEZANI ZA ŽIVOTNU SREDINU U STRATEGIJI KOJI ĆE BITI RAZMATRANI U OKVIRU STRATEŠKE PROCENE
Strateškom procenom biće razmatrana pitanja zaštite vazduha, voda, zemljišta, živog sveta, zaštićenih prirodnih dobara, stanovništva, zdravlja, naselja, gradova, kao i druga pitanja za koja se u toku izrade utvrde da zahtevaju odgovarajuću obradu.
V
ELEMENTI IZVEŠTAJA O STRATEŠKOJ PROCENI
Izveštaj o strateškoj proceni kao dokument kojim se prikazuje postupak izrade Strateške procene i rezultati do kojih se došlo i način integrisanja u postupak pripreme Strategije, sadrži sledeće:
- Polazne osnove Strateške procene: obim, predmet i ciljeve Strategije, pregled karakteristika i ocena stanja životne sredine, probleme zaštite životne sredine koji su razmatrani u Strategiji, razloge za izostavljanje određenih pitanja i problema iz postupka procene, varijantna rešenja, odnos Strategije prema strategijama, planovima i dokumentima višeg reda, prethodne konsultacije sa zainteresovanim stranama i organizacijama;
- Opšte i posebne ciljeve Strateške procene i indikatore;
- Procenu mogućih uticaja na životnu sredinu: prikaz stanja životne sredine na području Strategije; procena efekata varijanti planiranog razvoja na životnu sredinu; razlozi za izbor najpovoljnijeg varijantnog rešenja; određivanje karakteristika mogućih značajnih uticaja; kumulativni i sinergetski efekti; opis mera za sprečavanje i ograničavanje negativnih i uvećanje pozitivnih uticaja na životnu sredinu; način na koji su pri proceni uzeti u obzir elementi životne sredine i karakteristike uticaja;
- Program praćenja stanja životne sredine u toku sprovođenja Strategije;
- Prikaz korišćene metodologije u izradi strateške procene;
- Prikaz načina odlučivanja i učešća zainteresovanih strana u postupku izrade i razmatranja Izveštaja o strateškoj proceni;
- Izvod iz Strateške procene (zaključak - netehnički rezime).
VI
PREDLOG METODOLOGIJE ZA IZRADU STRATEŠKE PROCENE
Svrha strateške procene je da obezbedi blagovremeno i sistematično razmatranje mogućih, pre svega negativnih, uticaja na životnu sredinu na nivou strateškog donošenja odluka, a uvažavajući principe održivog razvoja.
Nepostojanje jedinstvene metodologije za izradu ove vrste procene uticaja zahteva poseban napor, kako bi se izvršila analiza, procena i vrednovanje strateških opredeljenja i kako bi se primenio model koji će biti adekvatan izradi strateškog dokumenta za zaštitu životne sredine.
U tom smislu, predlaže se korišćenje ekspertskih metoda, koje se u praksi najčešće koriste, kao što su: kontrolne liste i upitnici, matrice, multikriterijumska analiza, prostorna analiza, SWOT analiza, ocenjivanje ekološkog kapaciteta, procena ranjivosti, procena rizika, itd.
Sadržaj Strateške procene uticaja na životnu sredinu, a do određenog stepena i glavne metodologije, definisan je odredbama Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu.
VII
IZBOR NOSIOCA I ROK IZRADE IZVEŠTAJA O STRATEŠKOJ PROCENI
Izbor nosioca izrade Strateške procene izvršiće se u skladu sa članom 10. Zakona o strateškoj proceni uticaja. Nosilac izrade strateške procene uticaja mora biti upisan u odgovarajući registar za obavljanje delatnosti prostornog i urbanističkog planiranja i izrade planskih i drugih razvojnih dokumenata.
Nosilac izrade može obrazovati multidisciplinarni tim sastavljen od stručnih lica odgovarajućeg profila, kvalifikovanih za analizu svakog od elemenata strateške procene.
Rok za izradu Izveštaja o Strateškoj proceni je godinu dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Strateška procena će se, u skladu sa opštom preporukom istovremenosti, raditi istovremeno sa izradom Strategije, a kako bi se ova dva postupka međusobno dopunjavala.
Strateška procena će se vršiti u skladu sa evropskim i međunarodnim principima teorije i dobre prakse u izradi strateške procene uticaja na životnu sredinu za ovu vrstu dokumenata.
VIII
NAČIN UČEŠĆA ZAINTERESOVANIH STRANA I ORGANIZACIJA I JAVNOSTI U POSTUPKU IZRADE I RAZMATRANJA IZVEŠTAJA O STRATEŠKOJ PROCENI
Zbog značaja mogućih negativnih i pozitivnih uticaja predložene Strategije na životnu sredinu, zdravlje ljudi, socijalni i ekonomski razvoj, važno je adekvatno i "transparentno" uključivanje zainteresovanih strana (lokalnih uprava, nevladinih organizacija i stanovništva) u proces donošenja odluka po pitanjima zaštite životne sredine. Učešće nadležnih organa i organizacija obezbediće se pismenim putem i putem prezentacija i konsultacija u svim fazama izrade i razmatranja strateške procene.
Organ nadležan za pripremu Strategije, u skladu sa odredbama Zakona o strateškoj proceni uticaja, dužan je da:
- u pripremi odluke o izradi strateške procene uticaja zatraži mišljenje od organa nadležnog za poslove zaštite životne sredine, kao i zainteresovanih strana i organizacija (član 11),
- dostavi na mišljenje Izveštaj o strateškoj proceni zainteresovanim organima i organizacijama (član 18),
- obezbedi učešće javnosti u razmatranju Izveštaja o strateškoj proceni uticaja u okviru izlaganja Strategije na javni uvid, kao i održavanja javne rasprave (član 19).
U skladu sa tim, u toku donošenja Odluke o izradi Strateške procene vršene su konsultacije sa relevantnim ministarstvima i institucijama. Saradnja sa navedenim institucijama rezultirala je konačnim tekstom Odluke o izradi Strateške procene na osnovu koje će se pristupiti izradi predmetne Strateške procene.
IX
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
X
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".