STATUTGRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 7/2018 - prečišćen tekst i 5/2019) |
Predmet uređivanja
Ovim Statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti grada Kraljeva (u daljem tekstu: Grad), način, uslovi i oblici njihovog ostvarivanja, teritorijalna organizacija Grada, broj odbornika Skupštine grada Kraljeva, organizacija i rad organa i službi, određivanje organa ovlašćenog za pokretanje postupaka pred Ustavnim, odnosno Upravnim sudom, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, uslovi za ostvarivanje oblika neposredne samouprave, sprovođenje obaveznog postupka javne rasprave, osnivanje, način izbora organa i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave i druga pitanja od značaja za ostvarivanje prava i dužnosti Grada, u skladu sa zakonom.
Položaj Grada
Grad je teritorijalna jedinica utvrđena zakonom.
Grad je jedinica lokalne samouprave u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu neposredno ili preko slobodno izabranih predstavnika, upravljanjem javnim poslovima od neposrednog, zajedničkog i opšteg interesa za građane.
Nadležnosti Grada
Grad ima nadležnosti koje su Ustavom i zakonom poverene opštini i Gradu (svoje nadležnosti).
Grad vrši i poslove državne uprave koje mu Republika zakonom poveri iz okvira svojih prava i dužnosti (povereni poslovi).
Odgovornost za vršenje nadležnosti
Grad je odgovoran za kvalitetno, ekonomično i efikasno vršenje svojih i poverenih nadležnosti i poslova na teritoriji Grada.
Svojstvo pravnog lica
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Grad predstavlja i zastupa gradonačelnik.
Sedište Grada je u Kraljevu, Trg Jovana Sarića broj 1.
Pečat
Organi Grada imaju pečat, u skladu sa zakonom.
Pečat je okruglog oblika sa tekstom po obodu: Republika Srbija - Grad Kraljevo, naziv organa ispisan na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom i grbom Republike Srbije u sredini.
Jezik i pismo
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćiriličko pismo.
Simboli Grada
Grad ima svoje simbole: grb i zastavu.
Osnova grba Grada sastoji se od crvenog štita sa sedam zlatnih otvorenih kraljevskih kruna.
Skupština grada samostalno, posebnom odlukom, uređuje sadržinu, izgled i upotrebu simbola Grada, u skladu sa zakonom.
Isticanje grba i zastave Grada
Grb i zastava Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se samo državni simboli i grb i zastava Grada.
Praznik Grada i Gradska slava
Praznik Grada utvrđuje se Statutom ili posebnom odlukom Skupštine grada, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za lokalnu samoupravu.
Dan Grada je 7. oktobar - Kraljevdan.
Dan iz stava 2. ovog člana je dan posvećen Nemanjićima i posebno, Stefanu Prvovenčanom, kao prvom od loze Nemanjića koji je dobio kraljevsko zvanje krunisanjem u manastiru Žiča.
Povodom Dana Grada održava se svečana sednica Skupštine grada.
Održavanjem Komemorativne sednice, Grad svake godine obeležava 14. oktobar, kao Dan sećanja na žrtve fašističkog terora 1941. godine.
Gradska slava Kraljeva je prvi dan Svete Trojice - Silazak Svetoga Duha na apostole.
Javna priznanja i nagrade
Grad ustanovljava i dodeljuje javna priznanja i nagrade za značajna ostvarenja u različitim oblastima stvaralaštva i doprinos razvoju i afirmaciji Grada, kao i u znak zahvalnosti.
Vrste javnih priznanja i nagrada, uslovi i postupak njihovog dodeljivanja uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada.
O dodeljivanju zvanja počasni građanin osobi čiji su rad i dostignuća od posebnog značaja za Grad, Skupština grada odlučuje uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta
Skupština grada, u skladu sa zakonom, utvrđuje nazive i odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Javna svojina Grada
Grad je nosilac prava javne svojine na stvarima i drugim imovinskim pravima, kojima samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom.
Javnost rada
Rad organa Grada dostupan je javnosti na način uređen ovim Statutom i Poslovnikom o radu njegovih organa, u skladu sa zakonom.
Javnost rada obezbeđuje se putem izdavanja "Službenog lista grada Kraljeva", biltena, informatora, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti, organizovanjem javnih rasprava, kao i na drugi način, u skladu sa zakonom, ovim Statutom i drugim aktima organa Grada.
U cilju ostvarivanja prava građana na istinito, potpuno i blagovremeno obaveštavanje građana po pitanjima od značaja za Grad, Grad može obrazovati zvanični internet sajt na kome će objavljivati informacije, odluke, izveštaje i druga akta Grada, kao i vesti od značaja za građane sa teritorije Grada.
II TERITORIJALNA ORGANIZACIJA GRADA
Teritorija Grada
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u sastav Grada, i to:
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
Adrani |
Adrani |
Bapsko Polje |
Bapsko Polje |
Bare |
Bare |
Bojanići |
Bojanići |
Bzovik |
Bzovik |
Bogutovac |
Bogutovac |
Brezna |
Brezna |
Brezova |
Brezova |
Bresnik |
Bresnik |
Bukovica |
Bukovica |
Vitanovac |
Vitanovac |
Šumarice |
|
Vitkovac |
Vitkovac |
Vrba |
Vrba |
Vrdila |
Vrdila |
Vrh |
Vrh |
Gledić |
Gledić |
Godačica |
Godačica |
Gokčanica |
Gotovac Gokčanica |
Borovo Međurečje |
|
Grdica |
Grdica |
Dedevci |
Dedevci |
Dolac |
Dolac |
Dragosinjci |
Dragosinjci |
Dražiniće |
Dražiniće |
Drakčići |
Drakčići |
Drlupa |
Drlupa |
Đakovo |
Đakovo |
Žiča |
Kruševica |
Zaklopača |
Zaklopača |
Zakuta |
Zakuta |
Zamčanje |
Zamčanje |
Zasad |
Zasad |
Jarčujak |
Jarčujak |
Kamenica |
Kamenica |
Kovanluk |
Kovanluk |
Kovači |
Kovači |
Konarevo |
Konarevo |
Kraljevo |
Kraljevo |
Lađevci |
Lađevci |
Lazac |
Lazac |
Leševo |
Leševo |
Lopatica |
Lopatnica |
Maglič |
Maglič |
Mataruga |
Mataruge |
Mataruška Banja |
|
Meljanica |
Meljanica |
Metikoš |
Metikoš |
Milavčići |
Milavčići |
Milakovac |
Milakovac |
Miliće |
Miliće |
Miločaj |
Miločaj |
Mlanča |
Mlanča |
Mrsać |
Mrsać |
Musina Reka |
Musina Reka |
Obrva |
Obrva |
Oplanići |
Oplanići |
Orlja Glava |
Orlja Glava |
Pekčanica |
Pekčanica |
Stanča |
Stanča |
Petropolje |
Petropolje |
Pečenog |
Pečenog |
Plana |
Plana |
Polumir |
Polumir |
Popovići |
Popovići |
Predole |
Predole |
Progorelica |
Progorelica |
Ravanica |
Ravanica |
Ratina |
Ratina |
Reka |
Reka |
Ribnica |
Ribnica |
Roćevići |
Roćevići |
Rudno |
Rudno |
Rudnjak |
Rudnjak |
Savovo |
Savovo |
Samaila |
Samaila |
Sibnica |
Sibnica |
Sirča |
Sirča |
Stubal |
Stubal |
Tavnik |
Tavnik |
Tadenje |
Tadenje |
Tepeče |
|
Tolišnica |
Tolišnica |
Trgovište |
Trgovište |
Ušće |
Ušće |
Lozno |
|
Kamenjani |
|
Cvetke |
Cvetke |
Cerje |
Cerje |
Čibukovac |
Čibukovac |
Čukojevac |
Čukojevac |
Osnivanju, ukidanju i promeni teritorije Grada prethodi savetodavni referendum na teritoriji Grada.
Na teritoriji Grada iz stava 1. ovog člana mogu se obrazovati dve ili više gradskih opština.
Nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom
Grad preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja Grada, strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3) stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
4) stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5) obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6) stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7) donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8) stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
9) stara se o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti i o javnom informisanju u Gradu;
11) obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe Grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12) utvrđuje simbole Grada i njihovu upotrebu;
13) upravlja imovinom Grada i utvrđuje stope izvornih prihoda i visinu lokalnih taksi;
14) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
15) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;
16) obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom (u oblastima odbrane, zaštite i spasavanja, zaštite od požara, omladinske politike, zoohigijene i dr.) i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.
Poslovi iz nadležnosti Grada, utvrđeni Ustavom i zakonom, bliže su određeni Jedinstvenim popisom poslova, koji obezbeđuje ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu, u skladu sa zakonom.
Poverene nadležnosti i poslovi
Grad vrši nadležnosti i poslove državne uprave koje su mu zakonom povereni.
Za vršenje poverenih nadležnosti i poslova državne uprave, sredstva obezbeđuje Republika Srbija.
Javne službe Grada
Radi trajnog obavljanja delatnosti od opšteg interesa i zadovoljavanja potreba korisnika proizvoda i usluga, Grad osniva javna preduzeća.
Pored javnog preduzeća, delatnost od opšteg interesa može da obavlja i društvo kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće, društvo kapitala čiji je jedini vlasnik Grad, zavisno društvo čiji je jedini vlasnik to društvo kapitala kao i drugo društvo kapitala i preduzetnik, kome je nadležni organ poverio obavljanje te delatnosti, u skladu sa zakonom.
Grad može sporazumom urediti zajedničko obavljanje delatnosti od opšteg interesa, odnosno komunalnih delatnosti, za dve ili više jedinica lokalne samouprave, u skladu sa zakonom.
Radi obavljanja delatnosti kojima se obezbeđuje ostvarivanje prava građana, odnosno zadovoljavanja potreba građana u oblastima utvrđenim zakonom i ovim Statutom, Grad osniva ustanove i druge organizacije.
Osnivanje javnih službi Grada
Akt o osnivanju javnog preduzeća i društva kapitala čiji je jedini vlasnik Grad donosi Skupština grada, koja imenuje i razrešava organe i vrši i druga prava osnivača, u skladu sa zakonom.
Akt o osnivanju ustanove i druge organizacije koja vrši javnu službu donosi Skupština grada, koja imenuje i razrešava organe i vrši i druga prava osnivača, u skladu sa zakonom.
Saglasnost na planove i programe poslovanja javnih službi
Javna preduzeća, društva kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće, društva kapitala čiji jedini vlasnik Grad i zavisna društva čiji je jedini vlasnik to društvo kapitala, imaju obavezu da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost srednjoročne i dugoročne planove poslovne strategije i razvoja i godišnje, odnosno trogodišnje programe poslovanja, u skladu sa zakonom.
Ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, čiji je osnivač Grad, imaju obavezu da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost godišnje programe rada, u skladu sa zakonom.
Poveravanje obavljanja delatnosti od opšteg interesa
Grad može poveriti obavljanje delatnosti od opšteg interesa, odnosno komunalnih delatnosti, drugom društvu kapitala i preduzetniku, u skladu sa zakonom.
Grad ne može poveriti vršenje delatnosti od opšteg interesa, odnosno komunalnih delatnosti za koje je zakonom utvrđeno da ih mogu obavljati isključivo javna preduzeća koja osniva Grad, društva kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće, odnosno čiji je jedini vlasnik Grad i zavisna društva čiji je jedini vlasnik to društvo kapitala.
Podnošenje izveštaja o radu javnih službi
Javna preduzeća, društva kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće, društva kapitala čiji jedini vlasnik Grad i zavisna društva čiji je jedini vlasnik to društvo kapitala, imaju obavezu da finansijske izveštaje sa izveštajem ovlašćenog revizora podnose Skupštini grada, radi informisanja, do 30. juna tekuće godine za prethodnu godinu.
Javna preduzeća, društva kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće, društva kapitala čiji jedini vlasnik Grad i zavisna društva čiji je jedini vlasnik to društvo kapitala imaju obavezu da tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja dostavljaju Gradskom veću grada Kraljeva, u skladu sa zakonom.
Javna preduzeća, društva kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće, društva kapitala čiji jedini vlasnik Grad i zavisna društva čiji je jedini vlasnik to društvo kapitala imaju obavezu da Gradskom veću grada Kraljeva dostave podatke neophodne za sačinjavanje analize poslovanja javnih preduzeća, u skladu sa zakonom.
Ustanove i druge organizacije čiji je osnivač Grad, koje vrše javnu službu, imaju obavezu da Skupštini grada dostavljaju godišnji izveštaj o radu na usvajanje, u skladu sa zakonom.
Organi Grada
Organi Grada su: Skupština grada, gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Prezumpcija nadležnosti i rezidualna nadležnost
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti koja je utvrđena zakonom i ovim Statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradsko veće.
Ako se prema prirodi posla ne može sa sigurnošću utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.
Položaj Skupštine grada
Skupština grada (u daljem tekstu: Skupština) je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Nadležnost Skupštine
Skupština, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i Poslovnik o radu Skupštine grada;
2) donosi budžet i usvaja izveštaj o realizaciji budžeta i završni račun budžeta Grada;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
5) usvaja Plan razvoja Grada, na način i u postupku propisanom zakonom, usvaja izmene i dopune Plana razvoja Grada, usvaja godišnji izveštaj o sprovođenju plana razvoja Grada i izveštaj o učincima sprovođenja plana razvoja Grada; usvaja dokumente javnih politika Grada-strategije, programe, koncepte politike i akcione planove, na način i u postupku propisanom zakonom; donosi Srednjoročni plan Grada, u skladu sa zakonom;
6) donosi prostorni plan i urbanističke planove;
7) donosi godišnji i srednjoročni program uređivanja građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, donosi program pribavljanja građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, donosi program otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređivanja građevinskog zemljišta, osniva javno preduzeće radi obezbeđenja uslova za uređivanje, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta, utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, donosi odluku o otuđenju i davanju u zakup građevinskog zemljišta po ceni koja je manja od tržišne cene i odluku o otuđenju i davanju u zakup bez naknade, u skladu sa zakonom i uredbom; obrazuje Komisiju za urbanu komasaciju i imenuje i razrešava članove;
8) odlučuje o pitanjima kojima se predviđa način obavljanja komunalnih delatnosti i obezbeđuju uslovi za njihovo obavljanje i razvoj; određuje i druge komunalne delatnosti od lokalnog interesa i propisuje uslove njihovog obavljanja, osim zakonom predviđenih; poverava obavljanje komunalnih delatnosti drugom društvu kapitala ili preduzetniku, u skladu sa zakonom; odlučuje o zajedničkom obavljanju komunalnih delatnosti; uređuje komunalni red na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom;
9) donosi propise i druge opšte i pojedinačne akte;
10) odlučuje o raspisivanju referenduma, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
11) donosi akt o osnivanju javnog preduzeća i društva kapitala koje obavlja delatnost od opšteg interesa i vrši prava osnivača; daje prethodnu saglasnost javnom preduzeću za osnivanje društva kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa i društva kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, imenuje i razrešava predsednika i članove nadzornog odbora, direktora, vršioca dužnosti direktora javnog preduzeća, donosi rešenje o suspenziji direktora, u skladu sa zakonom; daje saglasnost na srednjoročni i dugoročni plan poslovne strategije i razvoja i godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja javnog preduzeća; upoznaje se sa tromesečnim izveštajima o radu javnih preduzeća, upoznaje se sa finansijskim izveštajem javnog preduzeća i izveštajem ovlašćenog revizora; daje saglasnost na statut javnog preduzeća, na tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr), osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ, na davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa, na upis prava svojine javnog preduzeća, odnosno društva kapitala čiji je osnivač Grad donošenjem odluke o davanju saglasnosti i izmeni osnivačkog akta tog javnog preduzeća, odnosno društva kapitala; na raspolaganje sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa utvrđenih osnivačkim aktom, na akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga, na ulaganje kapitala, statusne promene, na akt o proceni vrednosti kapitala, na program i odluku o svojinskoj transformaciji; u slučaju poremećaja u poslovanju javnog preduzeća preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa, i vrši i druga prava osnivača u skladu sa zakonom;
12) donosi akt o osnivanju ustanove i druge organizacije koja vrši javnu službu u oblastima predviđenim zakonom i Statutom i vrši prava osnivača; imenuje i razrešava predsednika i članove upravnog i nadzornog odbora, direktora, osim u slučajevima predviđenim posebnim zakonom, vršioca dužnosti direktora; daje saglasnost na godišnji program rada ustanove; daje saglasnost na predlog kadrovskog plana; usvaja godišnji izveštaj o radu ustanove; daje saglasnost na statut ustanove, osim u slučajevima predviđenim posebnim zakonom, na tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) u slučajevima propisanim zakonom i vrši i druga prava osnivača u skladu sa zakonom;
13) bira i razrešava predsednika Skupštine grada i zamenika predsednika Skupštine grada;
14) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine grada;
15) bira i razrešava gradonačelnika i, na predlog gradonačelnika, bira zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;
16) utvrđuje gradske takse i naknade i druge lokalne prihode koji Gradu po zakonu pripadaju;
17) donosi odluku o pripremi i sadržini kadrovskog plana u organima i službama Grada; usvaja kadrovski plan za organe i službe Grada, odnosno daje saglasnost na predloge drugih kadrovskih planova, u skladu sa zakonom;
18) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
19) odlučuje o pribavljanju, raspolaganju i upravljanju nepokretnim stvarima u javnoj svojini Grada, izuzev davanja u zakup nepokretnosti u javnoj svojini Grada, kao i o pribavljanju drugih nepokretnosti za potrebe Grada, obrazuje Komisiju za pribavljanje nepokretnosti u javnu svojinu Grada, obrazuje Komisiju za otuđenje nepokretnosti iz javne svojine Grada, u skladu sa zakonom; odlučuje o pribavljanju drugih imovinskih prava u korist Grada, odlučuje o raspolaganju drugim imovinskim pravima čiji je titular Grad, obrazuje Komisiju za pribavljanje drugih imovinskih prava u korist Grada, obrazuje Komisiju za ustupanje iskorišćavanja drugih imovinskih prava čiji je titular Grad, u skladu sa zakonom;
20) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
21) daje mišljenja o republičkom i regionalnom prostornom planu;
22) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za Grad;
23) razmatra izveštaj o stanju bezbednosti na području Grada, zauzima stavove o prioritetima za bezbednost ljudi i imovine i podnosi predloge nadležnom ministarstvu, u skladu sa zakonom;
24) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i zastave Grada;
25) odlučuje o dodeljivanju nagrada i javnih priznanja;
26) donosi odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice, imenuje poverenika Grada do konstituisanja saveta mesne zajednice, u skladu sa zakonom;
27) odlučuje o saradnji ili udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima i humanitarnim organizacijama, u skladu sa zakonom;
28) donosi odluku kojom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način izbora i uslovi za razrešenje i prestanak funkcije Lokalnog ombudsmana, bira i razrešava Lokalnog ombudsmana;
29) donosi odluku o obrazovanju pravobranilaštva Grada, kojom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja, postavljenje i uslovi za razrešenje i prestanak funkcije pravobranioca i zamenika pravobranioca; postavlja i razrešava pravobranioca i zamenike pravobranioca;
30) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti;
31) bira i razrešava članove radnih tela Skupštine grada;
32) pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
33) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;
34) utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji, u skladu sa zakonom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave;
35) (brisana);
36) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera;
37) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
38) obavlja i poslove koji nisu dodeljeni nijednom od organa (nedodeljena nadležnost);
39) uređuje način obavljanja auto-taksi prevoza koji se obavlja na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom;
40) obrazuje Komisiju za planove i imenuje i razrešava članove Komisije;
41) imenuje predsednika, sekretara i članove Izborne komisije grada Kraljeva, i njihove zamenike, u skladu sa zakonom;
42) upoznaje se sa izveštajem gradonačelnika i Gradskog veća o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
43) (brisana);
44) donosi odluku o organizovanju i funkcionisanju civilne zaštite opšte namene;
45) donosi akt o obrazovanju Gradskog štaba za vanredne situacije, u skladu sa zakonom;
46) daje saglasnost i usvaja predlog projekta javno-privatnog partnerstva bez elemenata koncesije, ako je javni partner Grad, ili drugo javno telo Grada;
47) usvaja predlog za donošenje koncesionog akta, ako je davalac koncesije Grad, kada su javna tela i predmet koncesije u nadležnosti Grada;
48) daje saglasnost na konačni nacrt javnog ugovora javno-privatnog partnerstva, sa ili bez elemenata koncesije;
49) obrazuje Komisiju za imenovanje direktora javnih preduzeća čiji je osnivač Grad i imenuje i razrešava članove Komisije;
50) donosi godišnji program zaštite, uređenja, i korišćenja poljoprivrednog zemljišta, u skladu sa zakonom;
51) donosi lokalnu stambenu strategiju, akcioni plan za njeno sprovođenje i program stambene podrške; donosi odluku o utvrđivanju urbanističkih zona ili blokova za koje propisuje obavezu izvršenja određenih aktivnosti u održavanju zgrade, odnosno obavezno investiciono održavanje i unapređenje svojstva zgrada, radi obezbeđivanja javnog interesa u skladu sa zakonom; donosi odluku o obavezi održavanja spoljnog izgleda zgrade i zabrani promene spoljnog izgleda zgrade; donosi akt o minimalnoj visini iznosa o tekućem održavanju zgrada, akt o visini iznosa naknade koju plaćaju vlasnici posebnih delova u slučaju prinudno postavljenog profesionalnog upravnika i akt o minimalnoj visini iznosa izdvajanja na ime troškova investicionog održavanja zajedničkih delova zgrade; obrazuje stambenu komisiju koja odlučuje o davanju na korišćenje stana za službene potrebe; donosi odluku o opštim pravilima kućnog reda u stambenim i stambeno-poslovnim zgradama; donosi odluku o neophodnosti iseljenja, u skladu sa zakonom; obrazuje stambenu komisiju koja sprovodi postupak dodele stambene podrške u skladu sa zakonom; donosi odluku o dodeli stambene podrške u skladu sa zakonom; osniva stambenu agenciju u skladu sa zakonom;
52) donosi strategiju i godišnji plan bezbednosti saobraćaja;
53) obavlja i druge poslove utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Sastav Skupštine
Skupštinu čini 70 odbornika, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Izbore za odbornike sprovodi Izborna komisija grada Kraljeva, čijeg predsednika, sekretara, članove i njihove zamenike imenuje Skupština grada Kraljeva, u skladu sa zakonom.
Način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Izborne komisije grada Kraljeva utvrđuju se Poslovnikom o radu Izborne komisije grada Kraljeva, u skladu sa zakonom.
Sazivanje konstitutivne sednice
Konstitutivnu sednicu novog saziva Skupštine saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.
Ako predsednik Skupštine iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik novog saziva u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji odbornik novog saziva, kome u radu pomažu sekretar Skupštine iz prethodnog saziva i dva najmlađa odbornika.
Konstituisanje Skupštine
Skupština se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Mandat odbornika
Odbornici Skupštine biraju se na četiri godine.
Mandat odborniku počinje i prestaje pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Zakletva
Izabrani odbornici polažu i potpisuju zakletvu koja glasi:
"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Kraljeva pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada Kraljeva i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana grada Kraljeva".
Nespojivost funkcija
Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi, kao ni lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština u organima Grada, preduzećima i ustanovama čiji je osnivač.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Licima koje imenuje ili postavlja Skupština, danom potvrđivanja odborničkog mandata, prestaje funkcija na koju su imenovani ili postavljeni.
Imunitet odbornika
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i radnih tela.
Prava i dužnosti odbornika
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tela, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative radi donošenja odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine i daje amandmane na predloge akata, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine.
Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od značaja za obavljanje odborničke dužnosti, kao i da na lični zahtev od organa i službi Grada dobije podatke koji su mu neophodni za rad.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine grada, a načelnik Gradske uprave odgovoran je kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.
Poslovnikom o radu Skupštine bliže se određuju prava i dužnosti odbornika.
Naknada i druga primanja odbornika
Posebnom odlukom Skupštine uređuje se pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela, dnevnice i naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije.
Sazivanje sednice
Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili 1/3 odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Ako predsednik skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice Skupštine, predsednik Skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 4. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine iz stava 4. ovog člana ne odnosi se na sazivanje sednice u uslovima proglašene vanredne situacije.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, u skladu sa odredbama Poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva.
Kvorum za rad i odlučivanje
Skupština odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim Statutom nije drukčije određeno.
O donošenju ili promeni Statuta, Poslovnika o radu Skupštine, budžeta, donošenju prostornih i urbanističkih planova, programa razvoja Grada i pojedinih delatnosti, o javnom zaduživanju Grada, o isključenju javnosti sa sednice Skupštine grada, o saradnji i udruživanju sa drugim gradovima ili opštinama u zemlji ili inostranstvu, o izboru predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada, o izboru gradonačelnika i zamenika gradonačelnika, o izboru članova Gradskog veća, o obrazovanju nove, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, o obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja građana radi uvođenja samodoprinosa, o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, o izboru Lokalnog ombudsmana, o primedbama iznetim na postupak glasanja za izbor predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine, gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća i u drugim slučajevima predviđenim zakonom i ovim Statutom, odlučuje se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje javnim glasanjem, osim u slučajevima utvrđenim zakonom, ovim Statutom i Poslovnikom o radu Skupštine grada Kraljeva.
Javnost rada
Sednice Skupštine su javne.
Za javnost rada Skupštine odgovoran je predsednik Skupštine.
Skupština može odlučiti da sednice ne budu javne iz razloga bezbednosti i odbrane zemlje, čuvanja državne ili vojne tajne, koji se utvrđuju pre utvrđivanja dnevnog reda.
Odluka iz stava 3. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Javnost rada Skupštine uređuje se Poslovnikom o radu Skupštine grada Kraljeva.
Radna tela Skupštine
Skupština osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti. Radna tela daju mišljenje o predlozima akata koje donosi Skupština i obavljaju druge poslove utvrđene Poslovnikom o radu Skupštine. Radna tela mogu organizovati javno slušanje o predlozima akata o kojima odlučuje Skupština.
Stalna radna tela obrazuje Skupština za mandatni period za koji je Skupština obrazovana. Stalna radna tela daju mišljenje o predlozima akata koje donosi Skupština i vrše i druge poslove utvrđene Poslovnikom o radu Skupštine grada Kraljeva, u skladu sa zakonom.
Povremena radna tela obrazuje Skupština za izvršenje zadataka koje im Skupština poveri. Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuje se njegov naziv i oblast za koju se osniva, broj članova, zadaci, način rada, rok za izvršenje poverenog zadatka, prava i dužnosti predsednika i članova radnog tela i druga pitanja od značaja za rad. Povremeno radno telo prestaje sa radom po izvršenju zadatka za koje je obrazovano.
Broj radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela, način rada i odlučivanja utvrđuju se Poslovnikom o radu Skupštine grada Kraljeva.
Pravo na naknadu za rad u radnom telu utvrđuje se posebnom odlukom Skupštine grada.
Čl. 40-43
(Brisano)
Komisija za imenovanje direktora javnih preduzeća
Skupština obrazuje Komisiju za imenovanje direktora javnih preduzeća, čiji je osnivač Grad, sa zadatkom da sprovede javni konkurs i izborni postupak za imenovanje direktora javnih preduzeća, u skladu sa zakonom.
Komisija ima predsednika i četiri člana.
Aktom o obrazovanju Komisije uređuje se sastav, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Komisije i druga pitanja od značaja za rad Komisije, u skladu sa zakonom.
Savet za rodnu ravnopravnost
Skupština obrazuje Savet za rodnu ravnopravnost, koji je nadležan da prati ostvarivanje ravnopravnosti polova, daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština grada i predlaže aktivnosti i preduzimanje mera, posebno onih kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou Grada.
Savet ima predsednika i šest članova, od kojih najmanje 30% mora biti pripadnika onog pola koji je manje zastupljen.
Aktom o obrazovanju Saveta uređuje se sastav, nadležnost, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta i druga pitanja od značaja za rad Saveta, u skladu sa zakonom.
Savet za mlade
Skupština obrazuje Savet za mlade, koji je nadležan da podnosi inicijative i donosi zaključke sa predlogom mera i aktivnosti u oblasti politike mladih, inicira projekte i programe za unapređenje položaja mladih, podstiče saradnju Grada i omladinskih organizacija i daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština grada u oblastima od značaja za mlade.
Savet ima predsednika i šest članova, od kojih najmanje jednu polovinu čine mladi starosti od 18 do 30 godina.
Aktom o obrazovanju Saveta uređuje se sastav, nadležnost, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta i druga pitanja od značaja za rad Saveta, u skladu sa zakonom.
Savet za zdravlje
Skupština obrazuje Savet za zdravlje, radi obavljanja zadataka iz oblasti zaštite prava pacijenata i međusektorske saradnje, koordinacije, podsticanja, organizacije i usmeravanja sprovođenja aktivnosti u oblasti delovanja javnog zdravlja na nivou Grada.
Savet ima predsednika i deset članova.
Aktom o obrazovanju Saveta uređuje se sastav, nadležnost, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta i druga pitanja od značaja za rad Saveta, u skladu sa zakonom.
Savet za socijalnu zaštitu
Skupština obrazuje Savet za socijalnu zaštitu, koji predlaže program unapređenja socijalne zaštite koji usvaja Skupština grada, podnosi inicijative i predlaže mere i aktivnosti u oblasti unapređenja socijalne politike, inicira projekte i programe za podsticaj i razvoj postojećih i novih usluga socijalne zaštite.
Savet ima predsednika i šest članova.
Aktom o obrazovanju Saveta uređuje se sastav, nadležnost, način rada, prava i dužnosti predsednika i članova Saveta i druga pitanja od značaja za rad Saveta, u skladu sa zakonom.
Predsednik Skupštine
Skupština ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, rukovodi radom sednica Skupštine, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja donosi Skupština, predstavlja Skupštinu, ostvaruje saradnju sa gradonačelnikom i Gradskim većem i vrši druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom, Poslovnikom o radu Skupštine i odlukama Skupštine.
Izbor predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje 1/3 odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada, na način utvrđen Poslovnikom o radu Skupštine grada Kraljeva.
Zamenik predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Radno-pravni status
Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Ostavka i razrešenje predsednika i zamenika predsednika Skupštine
Predsedniku, odnosno zameniku predsednika Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran, ukoliko podnese ostavku ili bude razrešen, kao i nastupanjem slučaja prestanka mandata odbornika propisanog zakonom, na način i po postupku predviđenim Poslovnikom o radu Skupštine. Predlog za razrešenje predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine, pre isteka mandata, može podneti najmanje 1/3 odbornika, podnosi se u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Sekretar Skupštine
Skupština ima sekretara Skupštine.
Sekretar Skupštine se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela, rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad, a obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i Poslovnikom o radu Skupštine.
Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine.
Postavljenje sekretara Skupštine
Sekretar Skupštine postavlja se na predlog predsednika Skupštine, javnim glasanjem, većinom glasova od prisutnog broja odbornika, na četiri godine i isto lice može biti ponovo postavljeno za sekretara Skupštine.
Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima državne uprave i radnim iskustvom od najmanje 3 godine.
Ostavka i razrešenje sekretara i zamenika sekretara Skupštine
Sekretaru, odnosno zameniku sekretara Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena na koje je postavljen ukoliko podnese ostavku ili bude razrešen na predlog predsednika Skupštine, na način i po postupku predviđenim Poslovnikom o radu Skupštine grada Kraljeva.
Zamenik sekretara Skupštine
Sekretar Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar Skupštine.
Raspuštanje Skupštine
Skupština se može raspustiti ako:
1. skupština ne zaseda duže od tri meseca;
2. ne izabere gradonačelnika i Gradsko veće u roku od mesec dana od dana konstituisanja Skupštine ili od dana njihovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3. ne donese Statut ili budžet u roku utvrđenom zakonom.
Poslovnik o radu Skupštine
Organizacija i rad Skupštine, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika, pitanja vezana za obrazovanje odborničkih grupa i mogućnosti za rad tehničkih sekretara odborničkih grupa, način izbora i rad organa Skupštine, način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine, kao i druga pitanja od značaja za rad Skupštine, uređuju se Poslovnikom o radu Skupštine.
Poslovnik iz stava 1. ovog člana donosi Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.
Izvršni organi
Izvršni organi Grada su gradonačelnik i Gradsko veće.
Izbor gradonačelnika
Gradonačelnika bira Skupština, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine, u skladu sa zakonom.
Gradonačelnik ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine predlaže kandidata za gradonačelnika.
Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština na isti način kao gradonačelnika.
Nespojivost funkcija
Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.
Nadležnost gradonačelnika
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
5) donosi pojedinačne i druge akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine;
6) u ime osnivača zaključuje kolektivne ugovore za preduzeća, ustanove i druge javne službe čiji je osnivač Grad;
7) zaključuje kolektivni ugovor sa reprezentativnim sindikatom za zaposlene u organima, službama i organizacijama Grada, u skladu sa zakonom;
8) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije, ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
9) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
10) postavlja i razrešava pomoćnike gradonačelnika;
11) predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice;
12) donosi akta iz nadležnosti Gradskog veća u slučaju ratnog stanja ili elementarnih nepogoda, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Gradskom veću, čim Gradsko veće bude u mogućnosti da se sastane;
13) odlučuje o organizovanju i sprovođenju javnih radova;
14) zaključuje ugovor o donaciji od fizičkog ili pravnog lica;
15) komandant je Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju, donosi odluku o proglašenju i o ukidanju vanredne situacije, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
16) u ime Grada zaključuje ugovore na osnovu odluka o pribavljanju i raspolaganju stvarima u javnoj svojini Grada, a kada su u pitanju nepokretne stvari, po prethodno pribavljenom mišljenju pravobranilaštva Grada, kao i u drugim slučajevima predviđenim zakonom;
17) daje saglasnost na akte o organizaciji i sistematizaciji poslova ustanova kulture i ustanova socijalne zaštite, čiji je osnivač Grad, u skladu sa zakonom;
18) postavlja i razrešava rukovodioca Službe za budžetsku inspekciju grada Kraljeva, osniva Službu za internu reviziju organa i službi grada Kraljeva, postavlja i razrešava rukovodioca Službe, u skladu sa zakonom;
19) donosi rešenje o preusmeravanju u aproprijacijama, u skladu sa zakonom;
20) donosi akt o pokretanju postupka davanja u zakup nepokretnosti u javnoj svojini Grada, obrazuje Komisiju za davanje u zakup nepokretnosti u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom i uredbom; donosi odluku o raspisivanju javnog oglasa radi davanja u zakup građevinskog zemljišta koje je javna svojina Grada, obrazuje Komisiju za davanje u zakup građevinskog zemljišta koje je javna svojina Grada, u skladu sa zakonom;
21) donosi odluku o proglašenju dana žalosti na teritoriji Grada;
22) određuje poslove iz nadležnosti Gradske uprave za koje se organizuje rad Gradske uprave u mesnim zajednicama i način i mesto njihovog vršenja;
23) potpisuje javni ugovor javno-privatnog partnerstva, sa ili bez elemenata koncesije, kada je javni partner Grad;
24) redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
25) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahtevaju nadležni organi Republike koji vrše nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada i Gradske uprave.
Privredni savet
Gradonačelnik može osnovati Privredni savet.
Članove Privrednog saveta imenuje gradonačelnik najduže na period dok traje dužnost gradonačelnika.
Gradonačelnik je predsednik Privrednog saveta po položaju.
Privredni savet je nadležan da daje inicijative, predloge, sugestije i mišljenja u vezi privrednog razvoja, razmatra strategije, planove i programe ekonomskog i privrednog razvoja i prati njihovo sprovođenje.
Sastav i izbor
Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, kao i 11 članova koje, na predlog gradonačelnika bira Skupština, na period od 4 godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru gradonačelnika, Skupština istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Nespojivost funkcija
Članovi Gradskog veća koje bira Skupština ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Radno-pravni status članova Gradskog veća
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Administrativno-mandatska komisija odlučuje o radno-pravnom statusu članova Gradskog veća.
Nadležnost
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
7) postavlja i utvrđuje prestanak rada na položaju načelnika, zamenika načelnika i vršioca dužnosti načelnika Gradske uprave, u skladu sa zakonom;
8) na predlog gradonačelnika, donosi Poslovnik o radu Gradskog veća;
9) obrazuje Savet za bezbednost, imenuje predsednika i članove, izveštaj o stanju bezbednosti upućuje Skupštini na razmatranje;
10) donosi Procenu rizika od katastrofa, Plan smanjenja rizika od katastrofa, Plan zaštite i spasavanja, Eksterni plan zaštite od velikog udesa za SEVESO kompleks višeg reda i Operativni plan odbrane od poplava za vodotokove drugog reda na teritoriji grada; određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na predlog Gradskog štaba, u skladu sa zakonom;
11) utvrđuje štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
12) odlučuje o davanju u zakup nepokretnih stvari u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom;
13) donosi odluku o raspolaganju pokretnim stvarima u javnoj svojini Grada, obrazuje Komisiju za otuđenje pokretnih stvari iz javne svojine Grada, u skladu sa zakonom;
14) daje saglasnost za rekonstrukciju objekata koji su u javnoj svojini Grada, a koji su dati u zakup, kao i druge saglasnosti za izvođenje građevinskih radova, u skladu sa zakonom;
15) razmatra i prihvata predlog zainteresovanog lica za realizaciju projekta javno-privatnog partnerstva sa ili bez elemenata koncesije, u skladu sa zakonom; predlog projekta javno-privatnog partnerstva bez elemenata koncesije dostavlja Komisiji za javno-privatno partnerstvo radi davanja mišljenja i ocene, utvrđuje i podnosi predlog projekta javno-privatnog partnerstva bez elemenata koncesije Skupštini radi davanja saglasnosti i usvajanja, po odobravanju predloga projekta od strane Skupštine otpočinje postupak za odabir privatnog partnera, dostavlja Skupštini na davanje saglasnosti konačni nacrt javnog ugovora, u skladu sa zakonom; pre sačinjavanja predloga za donošenje koncesionog akta imenuje stručni tim za izvršenje zadataka utvrđenih zakonom, predlog koncesionog akta dostavlja Komisiji za javno-privatno partnerstvo radi davanja mišljenja i ocene, utvrđuje i podnosi predlog za donošenje koncesionog akta Skupštini radi usvajanja, po donošenju koncesionog akta od strane Skupštine objavljuje javni poziv, donosi odluku o izboru najpovoljnije ponude za davanje koncesije, donosi odluku o poništaju postupka davanja koncesije, dostavlja Skupštini na davanje saglasnosti konačni nacrt javnog ugovora, u skladu sa zakonom; kao javno telo dostavlja nadležnom ministarstvu zaključen javni ugovor sa svim prilozima, kao i izmene ugovora i svih priloga, radi upisa u Registar javnih ugovora, u skladu sa zakonom;
16) donosi Plan odbrane Grada, koji je sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije, usklađuje pripreme za odbranu pravnih lica u delatnostima iz svoje nadležnosti sa Planom Republike Srbije;
17) podnosi izveštaj o realizaciji budžeta Skupštini grada, utvrđuje predlog odluke o završnom računu budžeta, u skladu sa zakonom;
18) odgovorno je za sprovođenje fiskalne politike i upravljanje javnom imovinom, prihodima i primanjima i rashodima i izdacima budžeta, na način koji je u skladu sa zakonom;
19) donosi rešenja o upotrebi stalne i tekuće budžetske rezerve, u skladu sa zakonom;
20) donosi program davanja u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, obrazuje Komisiju za otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada, donosi odluku o raspisivanju javnog oglasa radi otuđenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada; donosi odluku o konstituisanju službenosti prolaza na građevinskom zemljištu i druge odluke vezane za raspolaganje i upravljanje građevinskim zemljištem koje je javna svojina Grada, u skladu sa zakonom;
21) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač grad; podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini grada radi upoznavanja, dostavlja nadležnom ministarstvu informaciju o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti sačinjenu na osnovu tromesečnih izveštaja o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja; jednom godišnje dostavlja ministarstvu analizu poslovanja javnih preduzeća, sa preduzetim merama za otklanjanje poremećaja u poslovanju javnog preduzeća, u roku od 60 dana od završetka kalendarske godine, u skladu sa zakonom;
22) usvaja akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave, službi i organizacija, obrazuje Žalbenu komisiju i Konkursnu komisiju za izbor načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave, imenuje i razrešava članove, u skladu sa zakonom;
23) obrazuje Savet za očuvanje kulturnog i istorijskog nasleđa grada Kraljeva, imenuje predsednika i članove;
24) obrazuje Savet za bezbednost saobraćaja, imenuje predsednika i članove i najmanje dva puta godišnje podnosi Skupštini izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na teritoriji Grada, koji je dužno da učini dostupnim javnosti;
25) daje prethodno mišljenje o finansijskim planovima mesnih zajednica, pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, donosi rešenje o obustavi od izvršenja opšteg akta mesne zajednice, vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice, donosi rešenje o poništavanju opšteg akta mesne zajednice, predlaže gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice, predlaže Skupštini donošenje odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice;
26) organizuje sprovođenje javne rasprave, i na osnovu izveštaja o sprovedenoj javnoj raspravi prihvata ili ne prihvata predloge, primedbe i sugestije iznete u toku iste;
27) redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
28) donosi rešenje o postavljenju i razrešenju zamenika komandanta, načelnika i članova Štaba, na predlog komandanta Štaba, u skladu sa zakonom;
29) obavlja i druge poslove utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Položaj gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik, kao predsednik Gradskog veća, dužan je da obustavi od primene akt Gradskog veća za koji smatra da nije saglasan zakonu.
Kvorum za rad i odlučivanje
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Poslovnik o radu Gradskog veća
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, u skladu sa zakonom i ovim Statutom, detaljnije se uređuje Poslovnikom o radu Gradskog veća.
Informisanje javnosti o radu i podnošenje izveštaja Skupštini
Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno informišu javnost o svom radu, kao i da izveštavaju Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev a najmanje jednom godišnje, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine.
Radna tela
U izvršavanju poslova iz svoje nadležnosti, Gradsko veće može osnivati stalna i povremena radna tela.
Ostavka i razrešenje gradonačelnika
Gradonačelnik može podneti ostavku.
O podnetoj ostavci gradonačelnika predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine, ako je ostavku podneo u vremenu između dve sednice.
O podnetoj ostavci ne otvara se pretres, niti se glasa, već se prestanak funkcije samo utvrđuje, a organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine izrađuje akt o prestanku funkcije.
U slučaju podnošenja ostavke gradonačelnika prestaje funkcija zameniku gradonačelnika i članovima Gradskog veća danom održavanja sednice na kojoj je gradonačelnik podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavku podneo u vremenu između dve sednice.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koji je biran, na obrazloženi predlog najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice Skupštine.
Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Dejstvo razrešenja gradonačelnika
Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.
Ostavka i razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća
Zamenik gradonačelnika i član Gradskog veća mogu podneti ostavku.
O podnetoj ostavci zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine, ako su ostavku podneli u vremenu između dve sednice.
O podnetoj ostavci ne otvara se pretres, niti se glasa, već se prestanak funkcije samo utvrđuje, a organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine izrađuje akt o prestanku funkcije.
U slučaju podnošenja ostavke, zameniku gradonačelnika ili članu Gradskog veća prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavku podneo u vremenu između dve sednice.
Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Gradska uprava
Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine, gradonačelnika i Gradskog veća, obrazuje se Gradska uprava.
Gradska uprava obrazuje se kao jedinstven organ.
Nadležnost Gradske uprave
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine, gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;
7) dostavlja izveštaj o svom radu na izvršavanju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova, Gradskom veću, po potrebi, a najmanje jednom godišnje;
8) daje saglasnost na finansijske planove mesnih zajednica, uz prethodno pribavljeno mišljenje Gradskog veća.
Načela delovanja Gradske uprave
Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.
Gradska uprava dužna je da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.
Kada organi Grada rešavaju o pravima, obavezama ili pravnim interesima fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke, Gradska uprava po službenoj dužnosti vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke iz evidencija, odnosno registara koje u skladu sa posebnim propisima vode državni organi, organi teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i imaoci javnih ovlašćenja, u skladu sa zakonom.
Uvid, pribavljanje i obrada podataka iz evidencija, odnosno registara koji se vode u elektronskom obliku u postupku iz stava 1. ovog člana vrše se putem informacionog sistema koji obezbeđuje sigurnost i zaštitu podataka o ličnosti.
U postupku iz stava 1. ovog člana, Gradska uprava može vršiti uvid, pribavljati i obrađivati samo one podatke koji su zakonom ili posebnim propisom utvrđeni kao neophodni za rešavanje o određenom pravu, obavezi ili pravnom interesu stranke.
Rukovođenje Gradskom upravom
Gradskom upravom rukovodi načelnik Gradske uprave.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Načelnika postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća, na pet godina.
Načelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
Unutrašnje organizacione jedinice
U Gradskoj upravi, za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.
Rukovodioce organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik.
Odgovornost načelnika
Načelnik za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Gradskom veću, u skladu sa ovim Statutom i Odlukom o Gradskoj upravi.
Načelniku, odnosno zameniku načelnika Gradske uprave prestaje rad na položaju iz razloga utvrđenih zakonom.
Gradsko veće donosi rešenje kojim se utvrđuje prestanak rada na položaju načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave iz razloga utvrđenih zakonom.
Pomoćnici gradonačelnika
Za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda i dr.) postavljaju se pomoćnici gradonačelnika.
Pomoćnike gradonačelnika postavlja i razrešava gradonačelnik.
Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove po nalogu gradonačelnika.
Pomoćnici gradonačelnika se postavljaju u kabinetu gradonačelnika najduže na period dok traje dužnost gradonačelnika.
Gradonačelnik može da postavi najviše pet pomoćnika gradonačelnika.
Uređenje Gradske uprave
Odluku o Gradskoj upravi donosi Skupština na predlog Gradskog veća.
Načelnik Gradske uprave objedinjuje akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave, službi i organizacija, koji dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izdati prekršajni nalog;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
(Brisano)
Sukob nadležnosti
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
Izuzeće
O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik Gradske uprave.
Finansiranje poslova grada
Za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Izvori sredstava i nenamenski karakter sredstava
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Prihodi iz stava 1. ovog člana su opšti prihod budžeta Grada, osim onih čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Sredstva budžeta Grada koriste se u skladu sa zakonom i odlukom o budžetu Grada.
Raspolaganje prihodima i primanjima i zaduživanje Grada
Grad samostalno raspolaže prihodima i primanjima koji mu pripadaju, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Grad se može zaduživati i zaključivati ugovore o kreditu, u skladu sa zakonom.
Budžet i završni račun budžeta Grada
Grad ima budžet u kojem se iskazuju svi njegovi prihodi i primanja, rashodi i izdaci.
Budžet Grada izrađuje se na način predviđen zakonom i donosi se za jednu kalendarsku godinu.
Po isteku godine za koju je budžet donet, Skupština grada donosi završni račun budžeta Grada, u skladu sa zakonom.
Budžet Grada i završni račun budžeta Grada dostupni su javnosti.
Odgovornost za izvršenje budžeta
Za izvršenje budžeta Grada, gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i redovno obaveštava gradonačelnika.
Nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava korisnika budžeta
Grad vrši nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava korisnika budžeta Grada.
Uvođenje samodoprinosa
Za finansiranje određenih potreba, odnosno za realizaciju određenih projekata na teritoriji Grada ili na delu teritorije Grada, može se raspisati samodoprinos.
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine grada.
Namenski karakter sredstava samodoprinosa
Novčana sredstva koja se prikupljaju na osnovu odluke o samodoprinosu prihod su budžeta i strogo su namenskog karaktera.
VI NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Oblici neposrednog učešća građana
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, neposredno učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem:
1) građanske inicijative,
2) zbora građana i
3) referenduma.
Oblici neposredne samouprave iz stava 1. ovog člana uređuju se zakonom i ovim Statutom.
Građanska inicijativa
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.
Broj potpisa građana potreban za pokretanje građanske inicijative iznosi 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom.
O predlogu iz stava 1. ovog člana, Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.
(Brisano)
Zbor građana
Zbor građana se saziva za deo teritorije Grada.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini grada ili pojedinim organima i službama Grada.
Organi i službe grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
(Brisano)
Referendum po predlogu Skupštine
Skupština grada može na predlog jedne trećine od ukupnog broja odbornika da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Odluka o raspisivanju referenduma je doneta ako se za nju izjasni većina od ukupnog broja odbornika.
Referendum po predlogu građana
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoje nadležnosti na predlog koji podnese najmanje 10% birača od ukupnog biračkog tela u Gradu, na način utvrđen zakonom.
(Brisano)
Postupak sprovođenja referenduma
Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 15 ni više od 90 dana.
Odluka putem referenduma je doneta ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Postupak i način izjašnjavanja građana na referendumu, sprovođenje referenduma, organi za sprovođenje, sadržina akta o raspisivanju, objavljivanje akta, glasački listići, utvrđivanje rezultata, i ostala pitanja vezana za sprovođenje postupka referenduma, regulišu se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom i Statutom.
Javna rasprava
Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana o nacrtu akta.
Javna rasprava se može organizovati održavanjem otvorenih sastanaka predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno organizacija i službi sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i predstavnicima štampanih i elektronskih medija (okrugli stolovi, tribine, prezentacije i sl) i prikupljanjem predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi.
Organi Grada dužni su da održe javnu raspravu:
1. u toku postupka donošenja, odnosno promene Statuta grada;
2. u toku postupka donošenja odluke o budžetu Grada u delu planiranja investicija;
3. u toku postupka donošenja strateških planova razvoja;
4. u toku postupka utvrđivanja stope izvornih prihoda Grada;
5. u toku postupka donošenja prostornih i urbanističkih planova;
6. u toku postupka donošenja drugih opštih akata, na osnovu predloga kvalifikovanog broja građana ili zahteva jedne trećine odbornika i
7. u drugim slučajevima predviđenim zakonom, Statutom i odlukama Skupštine grada.
Gradska uprava dužna je da na internet prezentaciji Grada, obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koje donosi Skupština.
Predlog građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. tačka 6. ovog člana potrebno je da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Nadležno radno telo Skupštine odlučuje po primljenom predlogu građana o sprovođenju postupka javne rasprave.
Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti za učešće u javnoj raspravi.
Javni poziv za učešće na javnoj raspravi objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način. Uz javni poziv obavezno se objavljuje nacrt akta koji je predmet javne rasprave. Javna rasprava traje najmanje sedam dana od dana objavljivanja javnog poziva i nacrta akta koji je predmet javne rasprave, zaključno sa danom održavanja javne sednice, kojom se javna rasprava okončava.
Nakon sprovedene javne rasprave obrađivač nacrta akta razmatra prispele predloge, primedbe i sugestije i sačinjava izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi, koji dostavlja Gradskom veću na dalju nadležnost. Navedeni izveštaj sadrži prispele predloge, primedbe i sugestije iznete u toku javne rasprave, kao i obrazloženje razloga obrađivača za njihovo prihvatanje, odnosno neprihvatanje.
Izveštaj iz stava 3. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada.
Organi Grada mogu, pored javne rasprave koja je obavezna po zakonu i Statutu, organizovati javnu raspravu u postupku donošenja opšteg akta, kojim se bitno menja pravni režim u određenoj oblasti iz nadležnosti Grada ili kojim se uređuju pitanja koja posebno zanimaju javnost.
Gradska uprava organizuje i sprovodi postupak javne rasprave na način i u postupku utvrđenim u članu 103b.
Nakon sprovedene javne rasprave obrađivač nacrta akta razmatra prispele predloge, primedbe i sugestije i sačinjava izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi, koji dostavlja ovlašćenom predlagaču na dalju nadležnost. Navedeni izveštaj sadrži prispele predloge, primedbe i sugestije iznete u toku javne rasprave, kao i obrazloženje razloga obrađivača za njihovo prihvatanje, odnosno neprihvatanje.
Oblici mesne samouprave
Radi zadovoljavanja opštih, zajedničkih i svakodnevnih potreba i interesa stanovništva, u selima se osnivaju mesne zajednice.
Mesna zajednica može se osnivati i za dva ili više sela.
Mesne zajednice mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.).
Pravni status mesne samouprave
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom Skupštine grada o mesnoj samoupravi.
Obrazovanje, promena područja i ukidanje mesne zajednice
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Nova mesna zajednica se obrazuje spajanjem dve ili više postojećih mesnih zajednica ili izdvajanjem dela područja iz jedne ili više postojećih mesnih zajednica u novu mesnu zajednicu.
Promenom područja smatra se izmena granica područja, ukoliko se izvršenom izmenom deo područja jedne mesne zajednice pripaja području druge mesne zajednice.
Mesna zajednica može se ukinuti i njeno područje pripojiti jednoj ili više postojećih mesnih zajednica.
Skupština grada, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana na koje se predlog odnosi, odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica.
Odluka se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Javnost rada
Rad organa mesne zajednice je javan.
Javnost rada i obaveštavanje građana uređuju se statutom mesne zajednice.
Akt o osnivanju mesnih zajednica
Aktom o osnivanju mesnih zajednica, u skladu sa Statutom, utvrđuju se poslovi koje vrši mesna zajednica, organi i organizacija rada organa, imovina, broj članova saveta, nadležnost saveta, postupak izbora članova saveta, sastav, izbor, zadaci i ovlašćenja predsednika i članova tela za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice, način rada i odlučivanja, zaštita prava u toku izbora, raspuštanje saveta, prestanak mandata članova saveta, finansiranje, učešće građana u vršenju poslova, saradnja sa drugim mesnim zajednicama, postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti akata mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji Grada.
Savet mesne zajednice
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne zajednice.
Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada. Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju.
Mandat članova saveta mesne zajednice traje četiri godine.
Predsednika saveta mesne zajednice bira savet mesne zajednice iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
1) donosi statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;
3) bira i razrešava predsednika saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;
7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene Statutom grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim propisima Grada.
Angažovanje predsednika i članova saveta mesne zajednice, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.
Raspuštanje saveta mesne zajednice
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada.
Odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća, koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice.
Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za savet mesne zajednice u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada, koga imenuje Skupština grada istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice
Gradsko veće grada Kraljeva pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradsko veće grada Kraljeva dužno je da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Kraljeva".
Rešenje o obustavi od izvršenja opšteg akta mesne zajednice prestaje da važi ako Gradsko veće grada Kraljeva u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice
Kada Gradsko veće grada Kraljeva, koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice, smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim propisom Grada, ukazaće na to savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće grada Kraljeva poništiće opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Kraljeva".
Gradsko veće grada Kraljeva, koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice, predlaže gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
Sredstva za rad mesne zajednice
Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos;
2) donacija;
3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica donosi finansijski plan, na koji saglasnost daje Gradska uprava, uz prethodno pribavljeno mišljenje Gradskog veća, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Mesne zajednice imaju pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom.
Poveravanje poslova mesnim zajednicama
Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama, poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, polazeći od toga da su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život građana tog područja, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Grad pruža pomoć mesnim zajednicama u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova, u skladu sa zakonom.
Odlukom Skupštine grada može se predvideti da mesne zajednice obavljaju određene poslove u vezi obezbeđivanja uslova za obavljanje komunalnih delatnosti.
Organizovanje rada Gradske uprave u mesnoj zajednici
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 1. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje gradonačelnik, na predlog načelnika Gradske uprave.
VIII ODNOSI ORGANA REPUBLIKE I ORGANA GRADA
Odnosi organa Republike i organa Grada
Organi Republike i organi Grada, radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti, međusobno sarađuju, u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima.
Organi Republike, u skladu sa Ustavom i zakonom, vrše nadzor nad zakonitošću rada i akata organa Grada koji su dužni da im u tu svrhu blagovremeno dostavljaju tražene podatke, spise i isprave.
Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je gradonačelnik, odnosno sekretar Skupštine grada, ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine grada.
Organi i službe Grada, u vršenju svojih nadležnosti:
1) daju organima Republike inicijative za uređivanje odnosa od značaja za Grad i za preduzimanje mera od značaja za rešavanje pitanja iz okvira prava i dužnosti Grada;
2) podnose predstavke i daju predloge u pogledu postupanja organa Republike;
3) traže mišljenje od nadležnog organa Republike u vezi sa primenom zakona i drugih propisa koji su od neposrednog uticaja na razvoj i ostvarivanje lokalne samouprave i za rad organa Grada;
4) učestvuju, samostalno ili preko svojih asocijacija, u pripremi zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave.
IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Saradnja i udruživanje Grada sa gradovima i opštinama u zemlji
Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju i udružuju se sa drugim jedinicama lokalne samouprave i njihovim organizacijama i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.
Saradnja Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz okvira izvornih nadležnosti drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi i drugoj organizaciji čiji je ona osnivač.
Poslovi iz oblasti komunalnih delatnosti zajednički se obavljaju na osnovu sporazuma o saradnji jedinica lokalne samouprave, u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.
Sporazum o saradnji, prestanak važenja sporazuma
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave uređuju se naziv i sedište zajedničkog organa, službe, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih jedinica lokalne samouprave, postupak istupanja, odnosno odustajanja od sporazuma jedinice lokalne samouprave, prava i obaveze zaposlenih i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.
Grad dostavlja ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu sporazum o saradnji u roku od 30 dana od dana zaključenja sporazuma.
Grad i druge jedinice lokalne samouprave mogu predložiti ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu zajedničko izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Sporazum o saradnji prestaje da važi na zahtev jedne od jedinica lokalne samouprave koji ona pisanim putem uputi drugoj jedinici lokalne samouprave, najkasnije šest meseci pre dana sa kojim sporazum prestaje da važi.
Jedinica lokalne samouprave koja podnosi zahtev iz stava 4. ovog člana o tome obaveštava ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.
Ako je sporazumu pristupilo više jedinica lokalne samouprave, on prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na jedinicu lokalne samouprave koja je podnela zahtev iz stava 4. ovog člana.
Osnivanje zajedničkih organa
U slučaju osnivanja zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije, koji se osniva na osnovu zaključenog sporazuma o saradnji jedinica lokalne samouprave, njihove rukovodioce postavljaju odnosno imenuju, razrešavaju i o njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti odlučuju nadležni organi jedinice lokalne samouprave, osnivači, u skladu sa zakonom.
Zaposleni svoja prava, obaveze i odgovornosti ostvaruju u jedinici lokalne samouprave u kojoj je sedište zajedničkog organizacionog oblika koji se osniva.
Kada je sporazumom predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana u upravnom postupku, nadležni organi jedinica lokalne samouprave zadržavaju svoju nadležnost u drugostepenom postupku, u skladu sa zakonom.
Sredstva za finansiranje rada zajedničkog organa obezbeđuju se u budžetima jedinica lokalne samouprave koje su pristupile sporazumu o saradnji, srazmerno obimu poslova koje za njih zajednički organ obavlja.
Ustupanje poslova drugoj jedinici lokalne samouprave
U slučaju da je sporazumom o saradnji predviđeno da jedna jedinica lokalne samouprave ustupa određene poslove iz svoje nadležnosti drugoj jedinici lokalne samouprave, te finansira rad organa druge jedinice lokalne samouprave zarad obavljanja određenih ustupljenih poslova za njene potrebe, jedinica lokalne samouprave koja je ustupila poslove obezbeđuje finansiranje rada organa jedinice lokalne samouprave koja te poslove obavlja srazmerno obimu tih poslova, u skladu sa zakonom.
Jedinica lokalne samouprave dostavlja izveštaj o obavljanju ustupljenih poslova na zahtev jedinice lokalne samouprave koja joj je ustupila određene poslove, a najmanje jednom u šest meseci.
Kada je sporazumom predviđeno da ustupljeni poslovi obuhvataju odlučivanje o pravima i obavezama građana u upravnom postupku, nadležni organi jedinica lokalne samouprave zadržavaju svoju nadležnost u drugostepenom postupku, u skladu sa zakonom.
Ustupljeni poslovi obavljaju se u ime i za račun jedinice lokalne samouprave koja ih je ustupila i finansira ih, a pred građanima i drugim subjektima odgovorna je jedinica lokalne samouprave koja je ustupila poslove, u skladu sa zakonom.
Saradnja sa lokalnim samoupravama drugih država
Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru utvrđene politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji iz stava 1. ovog člana donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz stava 3. ovog člana, nakon pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije, objavljuje se u "Službenom listu grada Kraljeva".
Udruživanje u asocijacije opština i gradova
Radi unapređenja razvoja i ostvarivanja zajedničkih interesa, Grad može biti osnivač ili pristupiti asocijacijama gradova i opština, u cilju zastupanja interesa svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova Grada.
Saradnja sa udruženjima i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njegovih građana.
Praćenje procesa evropskih integracija
Grad, u okviru svojih nadležnosti preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Zaštita prava Grada
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Poslove pravne zaštite imovinskopravnih interesa Grada, vrši pravobranilaštvo Grada.
Organizaciju, delokrug i način rada pravobranilaštva Grada utvrđuje Skupština posebnom odlukom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Pravo žalbe Ustavnom sudu
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
Lokalni ombudsman
U Gradu se ustanovljava Lokalni ombudsman.
Lokalni ombudsman ovlašćen je da nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada.
Dve ili više jedinica lokalne samouprave mogu doneti odluku o ustanovljavanju zajedničkog ombudsmana.
Nadležnost, ovlašćenja, način postupanja, izbor i prestanak dužnosti Lokalnog ombudsmana uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
Pravni akti Grada
U vršenju poslova iz svog delokruga, organi Grada donose strategije, programe, planove, odluke, pravilnike, poslovnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge pravne akte.
Odluke, kao opšte pravne akte, donosi Skupština.
Statut je najviši pravni akt Grada.
Hijerarhija pravnih akata Grada
Opšti pravni akti Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i ovim Statutom.
Akti gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom i opštim aktima Skupštine.
Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom i opštim aktima organa Grada.
Objavljivanje i stupanje na snagu
Statut, odluke i drugi opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Kraljeva", a akti gradonačelnika, Gradskog veća i Gradske uprave objavljuju se kada je to tim aktima predviđeno.
Statut i opšti akti Grada stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja i mogu da stupe na snagu ranije, saglasno Ustavu i zakonu, samo ako za to postoje naročito opravdani razlozi, utvrđeni prilikom njihovog donošenja.
Opšti akti ne mogu imati povratno dejstvo.
XII TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta
Autentično tumačenje Statuta daje Skupština, na predlog nadležnog radnog tela Skupštine.
Postupak za donošenje ili promenu Statuta
Gradsko veće predlagač je Statuta grada.
Predlog za promenu Statuta može podneti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika, nadležno radno telo Skupštine, Gradsko veće ili građani putem građanske inicijative.
Predlog se podnosi u pisanom obliku, sa obrazloženjem.
Odluka o prihvatanju predloga za promenu Statuta grada donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o prihvatanju predloga za promenu Statuta grada, Skupština ovlašćuje Gradsko veće da sačini predlog odluke o promeni Statuta grada, određujući mu istovremeno smernice za promenu i utvrđujući mu rok za izradu predloga odluke o promeni Statuta grada.
Skupština donosi, odnosno vrši promenu Statuta grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
(Brisano)
Usklađivanje propisa
Propisi grada Kraljeva uskladiće se sa odredbama ove Odluke u roku od devet meseci od stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi.
Stupanje na snagu
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".
Odredbe člana 26. tačka 12) Statuta koje se odnose na davanje saglasnosti na predlog kadrovskog plana ustanova i drugih organizacija koje vrše javnu službu primenjivaće se od 1. januara 2020. godine.
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta grada Kraljeva
("Sl. list grada Kraljeva", br. 5/2019)
Član 62
Ovlašćuje se Odeljenje za poslove organa Grada Gradske uprave grada Kraljeva da po stupanju na snagu Odluke o izmenama i dopunama Statuta grada Kraljeva pripremi prečišćen tekst Statuta grada Kraljeva i dostavi ga za objavljivanje u "Službenom listu grada Kraljeva".
Prečišćen tekst Statuta grada Kraljeva ne sadrži:
- Odredbe člana 130. Statuta grada Kraljeva ("Službeni list grada Kraljeva",
broj 15/13 - prečišćen tekst) kojima je utvrđeno stupanje na snagu Statuta.
- Odredbe člana 38. stav 1. Odluke o izmenama i dopunama Statuta grada Kraljeva
("Službeni list grada Kraljeva", broj 6/18) kojima je utvrđeno
stupanje na snagu Odluke.