ODLUKAO JAVNIM RASPRAVAMA("Sl. list grada Zaječara", br. 8/2019) |
Ovom odlukom bliže se uređuju način i postupak organizovanja i sprovođenja javne rasprave u postupku donošenja propisa i drugih opštih akata, odnosno planskih dokumenata iz nadležnosti Grada Zaječara (u daljem tekstu: Grad).
Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana u postupku pripreme određenog akta.
Javna rasprava sprovodi se o nacrtu akta (statuta, odluke, plana i drugog akta u pripremi), ako ovom odlukom nije drugačije predviđeno, a može se sprovesti i ranije na predlog Odeljenja Gradske uprave nadležnog za pripremu nacrta akta koji je predmet javne rasprave.
Javna rasprava podrazumeva pribavljanje predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi, a može se organizovati i otvoreni sastanak predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja (u daljem tekstu: otvoreni sastanak).
Javnu raspravu organizuje Odeljenje Gradske uprave nadležno za pripremu nacrta akta koji je predmet javne rasprave. Određuje način sprovođenja, mesto i vreme trajanja javne rasprave, osim ako je zakonom, ovim statutom ili drugim aktom određeno da javnu raspravu sprovodi drugi organ, odnosno služba.
Otvoreni sastanak se organizuje u sedištu Grada, a izuzetno se može organizovati i van sedišta, na predlog Odeljenja Gradske uprave nadležnog za pripremu nacrta akta koji je predmet javne rasprave.
O pitanjima koja su od značaja za celu zajednicu, javna rasprava se organizuje za celu teritoriju Grada, a u slučaju da se javna rasprava sprovodi o pitanju od interesa za građane sa dela teritorije ili za određenu kategoriju građana, javna rasprava se može organizovati samo za taj deo, odnosno u okviru te kategorije građana.
Javna rasprava traje najmanje 15 dana.
Vreme trajanja javne rasprave utvrđuje Odeljenje nadležno za njeno organizovanje i sprovođenje.
Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi propisa
Gradska uprava Grada Zaječara dužna je da na internet prezentaciji Grada ili na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koji donosi Skupština grada.
Javna rasprava može biti: obavezna javna rasprava i javna rasprava na osnovu predloga, odnosno zahteva (u daljem tekstu: fakultativna javna rasprava).
Obavezna javna rasprava je javna rasprava koja se obavezno sprovodi u postupku pripreme akata utvrđenih ovom Odlukom u skladu sa zakonom, odnosno Statutom.
Fakultativna javna rasprava je javna rasprava koja se može sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, pod uslovima i po postupku predviđenom ovom Odlukom, u skladu sa Statutom.
Kada se sprovodi obavezna javna rasprava
Javna rasprava obavezno se organizuje i sprovodi:
1. u postupku pripreme Statuta;
2. u postupku pripreme budžeta Grada (u delu planiranja investicija);
3. u postupku pripreme strateških planova razvoja;
4. u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;
5. u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;
6. u drugim slučajevima predviđenim zakonom i Statutom.
Odeljenje Gradske uprave nadležno za pripremu propisa i drugog akta iz stava 1. ovog člana dužno je da pored obaveštenja iz člana 4. ove Odluke objavljuje i informacije i podatke, odnosno povezana dokumenta od značaja za pripremu propisa i drugog akta iz stava 1. ovog člana, ako je to predviđeno ovom Odlukom.
Organizovanje i sprovođenje obavezne javne rasprave
Obaveznu javnu raspravu organizuje Odeljenje Gradske uprave nadležno za pripremu nacrta akta koji je predmet javne rasprave, osim ako nije određeno da javnu raspravu sprovodi drugi organ, odnosno služba.
Obavezna javna rasprava sprovodi se na način i po postupku propisanom ovom Odlukom za javnu raspravu o nacrtu opšteg akta, ako ovom Odlukom nije drugačije predviđeno.
1. Javna rasprava u postupku pripreme Statuta
Ako Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta grada, istim aktom određuje Komisiju za izradu nacrta statuta, odnosno odluke o promeni Statuta grada, određuje njene zadatke i rok za izradu nacrta.
Komisija iz prethodnog stava, dužna je da uz obaveštenje iz člana 4. ove Odluke objavi i osnovne informacije o planiranim rešenjima koja će biti predložena.
U postupku donošenja novog ili promene postojećeg Statuta, javna rasprava se sprovodi o nacrtu Statuta, odnosno nacrtu odluke o promeni Statuta koji utvrđuje Gradsko veće Grada Zaječara, na način i u roku koji odredi Gradsko veće Grada Zaječara.
2. Javna rasprava u postupku pripreme budžeta
Kada se sprovodi javna rasprava
U postupku pripreme budžeta, javna rasprava se sprovodi o nacrtu plana javnih investicija.
Javna rasprava o nacrtu plana javnih investicija
Direktni korisnik budžeta, kao ovlašćeni predlagač kapitalnog projekta u smislu zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak pripreme budžeta, može odlučiti da o predlozima ideja za kapitalne projekte iz svoje nadležnosti, konsultuje građane putem javne ankete, odnosno drugog oblika konsultovanja.
Uz poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta plana objavljuju se i informacije o rezultatima konsultacija ukoliko su prethodno sprovedene u skladu sa stavom 1. ovog člana.
Prilikom utvrđivanja predloga kapitalnih projekata za uključivanje u predlog finansijskog plana i revidirani plan javnih investicija, direktni korisnik budžeta, odnosno Odeljenje nadležno za finansije i Gradsko veće, vodiće računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.
3. Javna rasprava u postupku pripreme planskih dokumenata Grada
Kada se sprovodi javna rasprava
Javna rasprava se sprovodi u postupku pripreme:
1. Plana razvoja Grada
2. Drugih strateških planskih dokumenata, odnosno dokumenata javne politike (strategija, program, koncept politike i akcioni plan).
Javna rasprava u pripremi Plana razvoja
Javna rasprava u pripremi Plana razvoja Grada sprovodi se po postupku propisanom posebnom odlukom Skupštine grada kojom se bliže određuje sadržina i postupak donošenja Plana razvoja Grada, u skladu sa propisom Vlade RS kojim se utvrđuju obavezni elementi plana razvoja.
Javna rasprava u pripremi strateških planskih dokumenata, odnosno dokumenata javne politike
Javna rasprava u pripremi strateških planskih dokumenata, odnosno dokumenata javne politike sprovodi se u skladu sa zakonom koji uređuje planski sistem i podzakonskim aktom Vlade RS kojim se, između ostalog, bliže uređuje i sprovođenje javne rasprave o navedenim dokumentima.
4. Javna rasprava u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda
Kada se sprovodi javna rasprava
U postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda, javna rasprava se organizuje o nacrtima:
- odluka kojima se utvrđuju stope izvornih prihoda,
- odluka kojima se uređuju način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada.
Javna rasprava može se, na obrazloženi predlog Odeljenja Gradske uprave nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta, sprovoditi istovremeno o svim odlukama iz stava 1. ovog člana.
5. Javna rasprava u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova
Javna rasprava o nacrtu odluke o izradi plana
U postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova iz nadležnosti Grada, javna rasprava se sprovodi o nacrtu odluke o izradi plana.
Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta odluke o izradi plana koji sadrži sve elemente propisane zakonom i drugim propisom kojim se uređuje postupak izrade i donošenja planskog dokumenta, objavljuje se i mišljenje organa nadležnog za zaštitu životne sredine o potrebi izrade strateške procene uticaja na životnu sredinu.
Učešće javnosti posle donošenja odluke o izradi planskog dokumenta
Učešće javnosti u toku ranog javnog uvida, javnog uvida u nacrt plana i javne prezentacije plana, ostvaruje su po odredbama zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak izrade i donošenja prostornog i urbanističkog plana.
III FAKULTATIVNA JAVNA RASPRAVA
Kada se sprovodi fakultativna javna rasprava
Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine Grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.
Zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pisanom obliku i mora biti obrazložen.
Zahtev, odnosno predlog sadrži: naziv akta za koji se javna rasprava zahteva, odnosno predlaže, a može sadržati i predlog učesnika u javnoj raspravi kojima se poseban poziv dostavlja, naznačenje vremena i načina održavanja javne rasprave i druge podatke značajne za održavanje predmetne javne rasprave.
Predlog građana za sprovođenje javne rasprave je punovažan ako ga svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 4. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Odlučivanje o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje fakultativne javne rasprave
Radno telo skupštine Grada u čijem su delokrugu pitanja koja se uređuju opštim aktom, odlučuje po primljenom zahtevu, odnosno predlogu građana iz člana 19. ove Odluke, u roku od 10 dana od dana dostavljanja predloga.
Sednici radnog tela ima pravo da prisustvuje predstavnik podnosioca zahteva, odnosno predloga, ukoliko je naveden kao predstavnik i ukoliko su navedeni njegovi podaci.
Ukoliko nadležno radno telo prihvati zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana, Odeljenje Gradske uprave nadležno za pripremu akta je dužno da organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je u tim podnescima predloženo.
IV ORGANIZOVANJE I SPROVOĐENJE JAVNE RASPRAVE O NACRTU OPŠTEG AKTA
Pokretanje postupka javne rasprave
Odeljenje Gradske uprave nadležno za izradu nacrta akta organizuje javnu raspravu, određuje način sprovođenja, mesto i vreme trajanja javne rasprave, osim ako je zakonom, ovim statutom ili drugim aktom određeno da javnu raspravu sprovodi drugi organ, odnosno služba.
Odeljenje Gradske uprave nadležno za izradu nacrta akta upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.
Odeljenje iz prethodnog stava, može dostaviti poseban poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacijama i udruženjima za koje smatra da su zainteresovani za akt koji se razmatra.
Javni poziv za učešće na javnoj raspravi, objavljuje se na internet prezentaciji Grada ili na drugi pogodan način.
Uz javni poziv obavezno se objavljuje nacrt akta koji je predmet javne rasprave sa obrazloženjem i prilozima.
Od dana objavljivanja javnog poziva do dana početka održavanja javne rasprave na može proći manje od pet dana.
Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi
O sprovedenoj javnoj raspravi sačinjava se izveštaj koji sadrži podatke o:
- mestu i vremenu održane javne rasprave,
- aktivnostima koje su sprovedene tokom javne rasprave (okrugli stolovi, tribine, prezentacije i slično),
- ovlašćenim predstavnicima organa Grada koji su učestvovali na javnoj raspravi,
- broju i strukturi učesnika u javnoj raspravi,
- broju i strukturi dostavljenih predloga, sugestija, komentara,
- predlozima koji su prihvaćeni i predlozima koji nisu, sa obrazloženjem razloga zbog kojih nisu prihvaćeni.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada ili na drugi pogodan način, u roku od 15 dana od dana okončanja javne rasprave.
Utvrđivanje predloga akta posle sprovedene rasprave
Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da prilikom utvrđivanja predloga akta vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.
Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi priloži uz predlog akta koji se podnosi donosiocu akta na usvajanje.
Primena odluke na započete javne rasprave
Započet postupak javne rasprave nastaviće se po odredbama ove Odluke.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Zaječara".