ODLUKA
O PRAVIMA I USLUGAMA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRADA NOVOG PAZARA

("Sl. list grada Novog Pazara", br. 2/2019)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom utvrđuju se prava i usluge u socijalnoj zaštiti o čijem se obezbeđivanju, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti (u daljem tekstu Zakon), stara Grad Novi Pazar (u daljem tekstu Grad).

Član 2

Socijalna zaštita, iz člana 1. ove Odluke, predstavlja organizovanu društvenu delatnost od javnog interesa čiji je cilj pružanje pomoći i osnaživanje za samostalan i produktivan život u društvu pojedinaca i porodica, kao i sprečavanje nastajanja i otklanjanje posledica socijalne isključivosti.

Prava i usluge socijalne zaštite, pored Centra za socijalni rad i ustanova čiji je osnivač Grad, korisniku može pružati i druga ustanova, udruženje, preduzetnik, privredno društvo i drugi oblik organizovanja utvrđen Zakonom, sa kojom Grad potpisuje ugovor o međusobnim pravima i obavezama.

Član 3

Korisnici socijalne zaštite su lica koja imaju prebivalište na teritoriji Grada, kao i lica koja nemaju prebivalište na teritoriji Grada, a koja se nađu u stanju socijalne potrebe: lica iz drugih opština i gradova, lica bez državljanstva i strani državljani u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima.

Korisnik, u skladu sa zakonom, ima pravo na socijalnu zaštitu koja se zasniva na socijalnoj pravdi, odgovornosti i solidarnosti, koja mu se pruža uz poštovanje njegovog fizičkog i psihičkog integriteta, bezbednosti, kao i uz uvažavanje njegovih moralnih, kulturnih i religijskih ubeđenja, u skladu sa zajemčenim ljudskim pravima i slobodama.

II PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE

Član 4

Pravo na socijalnu zaštitu ima svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranja uslova za zadovoljenje osnovnih životnih potreba.

Prava na socijalnu zaštitu obezbeđuju se materijalnom podrškom i pružanjem usluga socijalne zaštite.

A) PRAVO NA MATERIJALNU PODRŠKU

Član 5

Pravo na različite oblike materijalne podrške u cilju obezbeđivanja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj integraciji pojedinca i porodice.

Prava na materijalnu pomoć utvrđena ovom Odlukom su:

1. Pravo na jednokratnu pomoć;

2. Pravo na opremu korisnika za smještaj u ustanovu ili drugu porodicu;

3. Pravo na naknadu troškova sahrane;

4. Pravo na besplatan obrok.

1. PRAVO NA JEDNOKRATNU POMOĆ

Član 6

Jednokratna pomoć je pomoć koja se može priznati pojedincu ili porodici, licu koje se iznenada ili trenutno nađe u stanju socijalne potrebe, kao i licu koje se upućuje na domski ili porodični smeštaj, a koje nema sredstava da obezbedi odeću, obuću i troškove prevoza neophodne za realizaciju smeštaja.

Pravo na jednokratnu pomoć može se priznati pojedincu ili porodici u obliku osnovnih životnih potreba (nabavka namirnica, ogreva, higijenskih paketa), naknada za troškove zdravstvene zaštite (nabavka lijekova, medicinskih pomagala, pomoć u lečenju), naknada troškova stanarine i smeštaja, troškova za udžbenike i školski pribor, naknada za druge troškove radi prevazilaženja stanja socijalne potrebe.

Član 7

Jednokratna pomoć može biti novčana ili u nature o čijem se obezbjeđivanju stara se Grad.

Postupak za ostvarivanje i isplatu jednokratne novčane pomoći sprovodi Centar za socijalni rad, a postupak za ostvarivanje prava na pomoć u naturi sprovodi Gradska uprava Grada.

Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od prosečne zarade po zaposlenom u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

Član 8

U izuzetnim slučajevima za predviđene jednokratne novčane pomoći iz člana 7. ove Odluke Gradsko veće grada Novog Pazara može doneti zaklјučak o visini odobrenih sredstava, u skladu sa obezbeđenim sredstvima u budžetu Grada.

Član 9

Rešenje o ostvarivanju prava iz člana 8. ove Odluke donosi Centar po prethodno donetom zaklјučku Gradskog veća grada Novog Pazara o visini odobrenih sredstava i kategoriji korisnika, na osnovu dostavlјenih spiskova Centra.

Član 10

Visina jednokratne pomoći u novcu ili u naturi utvrđuje se u svakom konkretnom slučaju u zavisnosti od materijalne situacije i troškova koji su zadesili pojedinca kome se pruža pomoć.

Iznos jednokratne pomoći u novcu ili u naturi ne može biti veći od prosečne neto zarade po zaposlenom u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.

Jednom licu može se u toku godine odobriti više puta jednokratna pomoć u novcu ili naturi, s tim da ukupan iznos ne može biti veći od iznosa utvrđenog u stavu 2. ovog člana, imajući u vidu procenat iskorišćenja u odnosu na poslednji objavlјeni podatak o prosečnoj zaradi ostvarenoj po zaposlenom u Gradu u mesecu koji predhodi mesecu u kom se vrši isplata, osim u slučajevima u o kojima odlučuje Gradsko veće grada Novog Pazara.

Član 11

Pravo na vanrednu novčanu pomoć mogu ostvariti lica, odnosno porodice:

- koja ne ostvaruju pravo na dodatak za negu drugog lica odnosno uvećani dodatak za negu drugog lica, izuzev malignih obolјenja i stava 5. i 6. ovog člana,

- lica odnosno porodice koja ostvaruju pravo na pomoć i negu drugog lica odnosno uvećani dodatak na pomoć i negu drugog lica, ako ukupni konkretni troškovi koji su uzrokovani stanjima odnosno bolestima prevazilaze iznos predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca odnosno porodice,

- a na osnovu zahteva i priložene medicinske i druge odgovarajuće dokumentacije, u sledećim slučajevima:

1. teže bolesti jednog ili više članova porodice (maligna obolјenja, teži oblici dijabetesa, hemofilija, teška psihička obolјenja i poremećaji, progresivna nervno-mišićna obolјenja, cerebralna paraliza, multipleks skleroza, reumatska groznica, koronarne i cerebrovaskularne bolesti, sistemske autoimune bolesti, hronično bubrežna insuficijencija i cistična fibroza i druge bolesti sa teškim posledicama),

2. dužeg lečenja u specijalizovanim ustanovama (ukoliko se iste plaćaju, odnosno čiji konkretni troškovi prelaze iznose predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca odnosno porodice),

3. učešća u nabavci neophodnih medicinskih pomagala i medikamenata, (ukoliko se isti plaćaju ili se troškovi za nabavku istih ne refundiraju iz republičkog fonda za zdravstveno osiguranje odnosno čiji konkretni troškovi prelaze iznose predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca odnosno porodice),

4. učešća u troškovima operacija, ukoliko se iste plaćaju, odnosno čiji konkretni troškovi prelaze iznose predviđenog republičkog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti pojedinca odnosno porodice),

5. smrti jednog ili više članova porodice, nesrećnim slučajem, ili smrti usled duge i teške bolesti,

6. otklanjanja oštećenja na stambenim objektima koji su prouzrokovani nepogodama (požar, poplava, zemlјotres, ekološko zagađenje i drugo).

Član 12

Zahtev za ostvarivanje prava na vanrednu novčanu pomoć lica, odnosno porodice podnosi se gradonačelniku grada Novog Pazara, koji se preko službe Gradske uprave grada Novog Pazara prosleđuje Centru na obradu, radi procene opravdanosti zahteva.

U ime lica ili porodice gradonačelniku grada može se obratiti zahtevom i Centar.

Član 13

U budžetu Republike Srbije obezbjeđuju se sredstva za dodelu jednokratne pomoći u slučajevima izuzetnog ugrožavanja životnog standarda velikog broja građana, o čemu odlučuje Vlada.

2. PRAVO NA OPREMU KORISNIKA ZA SMJEŠTAJ U USTANOVU ILI DRUGU PORODICU

Član 14

Pravo na opremu korisnika za smještaj u ustanovu ili drugu porodicu priznaje se licu koje se smešta u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, pod uslovom da nema opremu, niti je može obezbediti, a ne mogu mu je obezbediti ni srodnici koji su, prema propisima o porodičnim odnosima, dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.

Član 15

Oprema korisnika obuhvata nabavku najnužnije odeće, obuće, naknadu troškova za prevoz korisnika do ustanove, odnosno porodice i druge nužne troškove po proceni Centra za socijalni rad.

Pravo na opremu korisnika može se priznati do iznosa stvarnih troškova opreme.

3. PRAVO NA TROŠKOVE SAHRANE

Član 16

Pravo na troškove sahrane može se priznati:

- za lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike Srbije;

- za korisnike prava na novčanu socijalnu pomoć u skladu sa Zakonom;

- za lica neutvrđenog identiteta;

- za lica koja nemaju srodnike koji su po zakonu obavezni na izdržavanje;

- za lica koja imaju srodnike za koje je Centar za socijalni rad utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove sahranjivanja;

- za lica nepoznatog prebivališta/boravišta, koja se u trenutku smrti nađu na području Grada;

- izuzetno za lica koja nisu u sistemu socijalne zaštite, a nalazila su se u stanju socijalne potrebe po proceni Centra za socijalni rad.

Član 17

Pravo na troškove sahrane može se priznati, uz priložene dokaze o troškovima, licu koje je izvršilo sahranjivanje.

Naknada troškova sahrane se utvrđuje u visini stvarnih troškova za nabavku najneophodnije pogrebne opreme, prevoza pokojnika, sahranjivanje i druge troškove.

O pravu na troškove sahrane odlučuje Centar za socijalni rad.

4. PRAVO NA BESPLATAN OBROK

Član 18

Pravo na besplatan obrok ima pojedinac ili porodica iz kategorije najugroženijih građana i realizuje se kao obrok u narodnoj kuhinji.

Obrok u narodnoj kuhinji sadrži jedan topli obrok dnevno ili paket namirnica. Količina namirnica zavisi od broja članova porodičnog domaćinstva koji ostvaruju ovo pravo.

Korisnici besplatnog obroka u narodnoj kuhinji mogu biti korisnici novčane socijalne pomoći (nesposobni za rad, samohrani roditelji, višečlane porodice sa maloletnom djecom).

Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji utvrđuje Crveni krst.

B) USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI

Član 19

Usluge u socijalnoj zaštiti su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincima i njihovim porodicama radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika, nepovoljnih životnih okolnosti, kao i razvoja potencijala korisnika za samostalan život.

Usluge koje se utvrđuju ovom odlukom, u skladu sa mogućnostima i stvarnim potrebama su:

1. Dnevne usluge (dnevni boravak, pomoć i njega u kući);

2. Usluge smeštaja;

3. Savetodavno-terapeutske i socijalno-edukativne usluge;

4. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima;

5. Usluge podrške za samostalan život;

6. Usluge za mlade;

7. Druge usluge.

Za svaku od navedenih usluga, Grad vrši izbor pružaoca usluga i utvrđuje konkretne uslove za organizovanje i realizaciju usluga.

1. DNEVNE USLUGE

Član 20

Dnevne usluge u smislu ove Odluke su dnevni boravak, pomoć i nega u kući, koje se pružaju u skladu sa Zakonom i mogućnostima Grada.

1.1 Dnevni boravak

Član 21

Dnevni boravak predstavlja uslugu za: decu i mlade sa smetnjama u razvoju, decu iz porodica u riziku, decu i mlade sa problemima u ponašanju, odrasla lica sa smetnjama u razvoju i stara lica.

Ova usluga se može pružati delimično odnosno samo za neke kategorije lica iz st. 1 ovog člana ukoliko ne postoje uslovi za njeno pružanje u celosti.

Član 22

Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju obezbeđuje strukturirane aktivnosti usmerene na sticanje praktičnih veština, podsticanje razvoja i održavanja socijalnih, kognitivnih i fizičkih funkcija korisnika, u skladu sa njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima.

U okviru dnevnog boravka mogu se pružati socijalne, zdravstvene, edukativne i usluge podrške i pomoći u aktivnostima svakodnevnog života.

Korisnici usluge mogu biti deca i mladi sa smetnjama u razvoju (telesnim, intelektualnim, mentalnim, senzornim, govorno-jezičkim, socio-emocionalnim, višestrukim).

Član 23

Usluga Dnevnog boravka za decu iz porodica u riziku obezbeđuje organizovanje slobodnog vremena u vidu zabavnih, sportskih, rekreativnih aktivnosti, kreativnih radionica, pomoć u učenju, kao i druge sadržaje u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima korisnika.

Usluga se obezbeđuje deci od 7 do 15 godina iz porodica koje nisu u stanju da na adekvatan način zadovolje razvojne potrebe deteta.

Ovom uslugom obezbeđuje se prevencija asocijalnog ponašanja, pomoć i podrška porodici i deci koja su izložena riziku od zanemarivanja i smeštaja u ustanovu socijalne zaštite.

Član 24

Usluga Dnevnog boravka za djecu i mlade sa problemima u ponašanju obezbjeđuje strukturirane aktivnosti kroz podršku u obrazovanju i razvoju socijalnih vještina, radno-okupacionim, savetodavno-terapijskim tretmanima, edukativnim, sportsko-rekreativnim sadržajima i drugim aktivnostima, u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima korisnika.

Korisnici usluge mogu biti deca i mladi uzrasta od 7 do 18 godina koji manifestuju probleme u ponašanju, po proceni organa starateljstva, i deca i mladi uzrasta od 14 do 18 godina, odnosno do 21 godine po odluci tužilaštava ili sudova u okviru primjene vaspitnog naloga, vaspitne mere ili posebne obaveze.

Član 25

Usluga Dnevnog boravka za odrasla lica sa smetnjama u razvoju obezbeđuje pomoć i podršku u obavljanju aktivnosti svakodnevnog života, radno-okupacionu terapiju, socijalno-edukativne, sportsko- rekreativne aktivnosti, ishranu, zdravstveni nadzor i druge aktivnosti u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenim interesovanjima korisnika.

Član 26

Uslugom Dnevnog boravka za stara lica obezbeđuje se boravak, prevoz, ishrana, zdravstveni nadzor, okupaciona terapija, fizioterapija, kreativno-rekreativne aktivnosti i druge usluge u zavisnosti od potreba korisnika.

Usluga Dnevnog boravka za stara lica obezbeđuje se licima starijim od 60 godina, mentalno očuvanim ili u početnim fazama demencije koja su obolela od hroničnih bolesti, polupokretna ili poluzavisna od njege i pomoći drugih lica ili su u određenom stepenu invalidnosti.

1.2. Pomoć i nega u kući

Član 27

Usluga Pomoći i njege u kući za odrasla i stara lica obezbeđuje podršku u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u stanu korisnika, kako bi se unapredio kvalitet života starih lica i sprečio odlazak u instituciju. Pomoć u kući pruža se kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama starih lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.

Član 28

Korisnici usluge mogu biti lica koja imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti, žive sama i nisu u stanju da se staraju o sebi, ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć.

Uslove za ostvarivanje ove usluge utvrđuje Centar za socijalni rad.

Član 29

Pomoć i nega u kući predstavlja angažovanje gerontodomaćica radi održavanja lične higijene korisnika i higijene stana, nabavke namirnica, pripremanja obroka, plaćanja računa, pomoći pri kretanju i obavljanju drugih poslova u zavisnosti od potreba korisnika.

Usluga Pomoći i nege u kući se može pružati integrisano sa zdravstvenim uslugama koje se obezbjeđuju u skladu sa propisima u oblasti zdravstvene zaštite.

2. USLUGE SMJEŠTAJA

Član 30

Usluga smještaja obezbeđuje se smeštajem korisnika u: prihvatilište; srodničku, hraniteljsku ili drugu porodicu za odrasle i starije (porodični smeštaj); domski smeštaj i druge vrste smeštaja.

Usluge smeštaja obezbeđuje Republika Srbija i jedinica lokalne samouprave, u skladu sa zakonom.

Član 31

Prihvatilište predstavlja privremeni smeštaj za decu i mlade, za žrtve nasilja u porodici i za odrasla i stara lica.

Smeštaj u prihvatilište realizuje se na osnovu uputa od strane Centra za socijalni rad, drugih socijalnih ustanova i udruženja, dovođenjem od strane službenih lica i samoinicijativnim dolaskom.

Usluga smeštaja u Prihvatilište se pruža do uspostavljanja odgovarajućeg oblika zaštite za bezbedan i samostalan život i uključivanje u zajednicu, najduže do 30 dana, a može se produžiti kada za to postoje opravdani razlozi.

Član 32

Prihvatilište za decu i mlade obezbeđuje privremeni smeštaj deci i mladima čiji je razvoj ometen porodičnim prilikama, ili se nalaze u drugim socijalnim rizicima u kojima je potreban hitan kratkotrajni prihvat ili smještaj do obezbeđivanja adekvatnog oblika zaštite.

Ova usluga obezbeđuje smeštaj, ishranu korisnika, procenu aktuelnih potreba, zdravstvenu zaštitu korisnika, obrazovno- vaspitne, kulturno zabavne i druge aktivnosti.

Korisnici usluge mogu biti: deca i mladi napušteni od roditelja ili staratelja, deca i mladi koji se nađu u skitnji, prosjačenju, deca i mladi žrtve nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja, trgovine ljudima, deca i mladi izloženi drugim socijalnim rizicima.

Član 33

Predah smeštaj

Svrha usluge predaha je kratkoročni i povremeni smeštaj deteta sa smetnjama u razvoju, koji se obezbeđuje kao dnevni, vikend ili višednevni smeštaj, čime se pruža podrška kako detetu tako i porodici deteta u održavanju i podizanju kvaliteta njihovog života s ciljem ostanka deteta u porodici.

Predah smeštajem obezbeđuje se kratkoročna i povremena nega deci i mladima sa smetnjama u razvoju, unapređuju se i razvijaju veštine samostalnog života, stvaraju mogućnosti za uključivanje u zajednicu, kao i za razvijanje, očuvanje i unapređenje snaga porodice.

Usluga predah smeštaja dostupna je deci sa smetnjama u razvoju i njihovim porodicama tj. starateljima koji imaju prebivalište na teritoriji grada.

Usluga predah smeštaja za decu sa smetnjama u razvoju dostupna je korisnicima koji nemaju prebivalište na teritoriji grada, pod uslovima i na način definisanim sporazumom o međuopštinskoj saradnji.

Član 34

Prihvatilište za žrtve nasilja u porodici obezbeđuje privremeni smještaj licima u slučajevima akutnog stanja nasilja u porodici, kojima su po sopstvenoj proceni ili po proceni nadlježnih državnih organa ugroženi bezbjednost, zdravlje i život.

Akutno stanje nasilja u porodici obuhvata nanošenje ili pokušaj nanošenja telesnih povreda, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vrijeđanje, kao i svako drugo bezobzirno ponašanje.

Ovom uslugom obezbeđuje se smještaj, ishrana, zdravstvena zaštita, pravna pomoć, savjetovanje i konsultacije, psihosocijalna podrška, upućivanje na osposobljavanje za rad, povezivanje sa drugim nadležnim institucijama.

Član 35

Prihvatilište za odrasla i stara lica obezbeđuje privremeni smještaj, zadovoljavanje osnovnih potreba, pristup drugim uslugama u zajednici i vremenski ograničene usluge intervencije u kriznim situacijama za odrasla i stara lica.

Ovom uslugom obezbeđuju se smještaj, ishrana, zdravstvena zaštita, savetovanje i konsultacije, psihosocijalna podrška, povezivanje sa drugim službama u zajednici.

Korisnici usluge mogu biti: beskućnici, lica zatečena u skitnji i prosjačenju, egzistencijalno ugrožena lica bez ličnih dokumenata, lica bez utvrđenog identiteta, žrtve trgovine ljudima i lica kojima je iz drugih razloga neophodan privremeni smještaj.

3. SAVETODAVNO-TERAPEUTSKE I SOCIJALNO-EDUKATIVNE USLUGE

Član 36

Savetovalište predstavlja uslugu kojom se obezbjeđuje stručna pomoć i podrška pojedincima i porodicama u krizi, kroz savetodavno terapijski rad, socijalno edukativne i informativne usluge u cilju unapređenja porodičnih odnosa, rešavanja životnih teškoća, kako bi se sprečili socijalni problemi i ublažile posledice.

Korisnici usluge Savetovališta mogu biti lica sa prebivalištem/boravištem na području Grada.

Usluge Savetovališta mogu se koristiti po preporuci/uputu Centra za socijalni rad, institucija obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite, pravosudnih organa i samoinicijativnim dolaskom.

Usluge Savetovališta mogu koristiti i lica sa prebivalištem/boravištem van područja Grada, po uputu nadležnog Centra za socijalni rad. Međusobna prava i obaveze Grada, pružaoca usluge i uputnog centra regulišu se posebnim ugovorom.

4. SOCIJALNO STANOVANJE U ZAŠTIĆENIM USLOVIMA

Član 37

Usluga socijalnog stanovanja se obezbeđuje pojedincu i porodici u stanju socijalne potrebe, koji nemaju rešeno pitanje stanovanja i pruža se u namenski izgrađenim objektima i drugim stambenim jedinicama, koje su u vlasništvu Grada, bez mogućnosti otkupa i sticanja stanarskog prava.

Korisniku socijalnog stanovanja obezbeđuje se:

- stanovanje u namenski izgrađenim objektima, stanovanje u stanovima čiji je vlasnik grad Novi Pazar, koji su namjenjeni za smeštaj korisnika socijalne zaštite;

- stručna podrška i odgovarajući oblici pomoći u samostalnom življenju.

Korisnici socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima mogu biti:

- korisnici novčane socijalne pomoći;

- samohrani roditelji;

- stara lica;

- lica koja su kao maloletna bila pod posebnom zaštitom države (starateljstvo, hraniteljstvo, smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu;

- osobe sa invaliditetom;

- izbegla i interno raseljena lica;

- druga lica po stručnoj proceni Centra za socijalni rad.

Član 38

Odluku o dodeli smještaja iz prethodnog člana ove Odluke donosi Centar za socijalni rad.

Ostvarivanje prava i usluga socijalne zaštite bliže se ureĊuju pravilnikom o uslovima, postupku i načinu njihovog ostvarivanja.

Član 39

Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima, kao i drugim stambenim jedinicama iz člana 31. ove Odluke prestaje:

- ako licu ili porodici koje je koristilo stanovanje iz bilo kojih razloga prestanu uslovi za dalje korišćenje stanovanja,

- ako se ne pridržava propisanih odredaba kućnog reda,

- ako ustupi smeštaj za stanovanje drugom licu ili ga izdaje pod zakup,

- ako nastupe i drugi razlozi na osnovu koji Centar za socijalni rad proceni da su prestali uslovi za korišćenje socijalnog stanovanja.

- Rešenje o prestanku boravka u dodjeljenom stanu, odnosno prestanku socijalnog stanovanja donosi

- direktor Centra za socijalni rad.

5. USLUGE PODRŠKE ZA SAMOSTALAN ŽIVOT

Član 40

Usluge podrške za samostalan život pružaju se pojedincu da bi se njegove mogućnosti za zadovoljenje osnovnih potreba izjednačile s mogućnostima ostalih članova društva da bi mu se poboljšao kvalitet života i da bi mogao da vodi aktivan i samostalan život u društvu.

Usluge podrške za samostalan život obezbjeđuje se u skladu sa mogućnostima Grada, na vremenski ograničen rok u namjenski opredjeljenim prostorima i stručnu pomoć.

Korisnici ove usluge su lica, odnosno mladi koji se osamostaljuju po prestanku smještaja u ustanovi socijalne zaštite ili hraniteljskoj porodici, pod uslovom da ne mogu da se vrate u svoju ili srodničku porodicu.

6. USLUGE ZA MLADE

Član 41

Usluge za mlade čini niz aktivnosti, edukativnog, obrazovnog, zabavnog, rekreativnog, radioničarskog i drugog karaktera, koje se odvijaju prema uzrastu, nivou znanja, interesovanjima, sklonostima, ispoljenim talentima.

Usluge za mlade se mogu koristiti po preporuci socijalne ustanove ili po ličnom izboru dece i mladih, i mogu biti realizovane na više lokacija u Gradu i selu u adekvatnim prostorima.

Pružalac usluge može biti ustanova za mlade, socijalna ustanova i drugi oblici, u skladu sa zakonskim propisima.

Član 42

Sociorehabilitacioni klub za decu i mlade (u daljem tekstu: Klub) organizuje se kao savetodavna, socijalno-edukativna usluga socijalne zaštite sa ciljem podrške organizovanoj zaštiti i unapređenju položaja dece i mladih sa problemima u ponašanju.

Korisnici Kluba su deca i mladi kojima je usled porodičnih, socijalnih i drugih životnih okolnosti ugroženo zdravlje, bezbednost i razvoj, odnosno ako je izvesno da bez pomoći društvene zajednice ne mogu da postignu optimalni nivo razvoja, a posebno kada su u sukobu sa roditeljima, starateljem ili zajednicom i kada svojim ponašanjem ugrožavaju sebe i okolinu.

Svrha Kluba je da primenom raznovrsnih aktivnosti omogući korisnicima da preveniraju nastanak ili razvoj određenih problema, da unaprede kompetencije i razviju socijalne i životne veštine za rešavanje problema, kao i da poboljšaju svoje socijalno funkcionisanje.

Korisnici ostvaruju usluge na način i pod uslovima predviđenim Pravilnikom o radu i standardima koji donosi Gradsko Veće Grada Novog Pazara.

7. DRUGE USLUGE

Član 43

Korisnicima usluga socijalne zaštite mogu se obezbediti i druge usluge, kao i druge vrste podrške neophodne za aktivno učešće korisnika u društvu.

Usluge iz stava 1. ovog člana obezbeđuju se na osnovu akta Gradskog veća Grada sa Zakonom i mogućnostima budžeta Grada.

III PROGRAM UNAPREĐENJA SOCIJALNE ZAŠTITE

Član 44

Program unapređenja socijalne zaštite donosi Skupština Grada. Program mora biti usaglašen sa strategijom razvoja, koju donosi Vlada.

Program iz stava 1. ovog člana obuhvata mere i aktivnosti za podsticaj i razvoj postojećih i novih usluga socijalne zaštite.

Član 45

Grad utvrđuje mere i aktivnosti za podsticaj i razvoj postojećih i novih usluga socijalne zaštite.

Sredstva za finansiranje programa unapređenja socijalne zaštite obezbeđuju se u budžetu Grada.

IV POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA I USLUGA

Član 46

Postupak za priznavanje prava i korišćenje usluga sprovodi Centar za socijalni rad po službenoj dužnosti ili na zahtev korisnika ili drugi socijalni akter odabran od strane Grada kao pružalac usluga.

Pružanje usluga vrše pružaoci usluga socijalne zaštite u skladu sa zakonom.

Pružalac usluge dužan je da uslugu pruža u skladu sa najboljim interesom korisnika i propisanim standardima u socijalnoj zaštiti.

Član 47

Postupak za ostvarivanje prava i pružanje usluga iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku i odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 48

O žalbi na rješenje Centra za socijalni rad ili drugog pružaoca usluga, odlučuje Gradsko veće grada u roku od 30 dana.

Žalba ne odlaže izvršenje rešenja.

Član 49

Reviziju rješenja i uputa o priznatim pravima i pruženim uslugama iz ove Odluke, po potrebi, vrši nadležna Gradska uprava.

Član 50

Centar za socijalni rad, odnosno drugi pružalac usluga, dužan je da vodi evidenciju o priznatim pravima i izdatim uputima, dostavlja godišnje izveštaj o radu Gradskom veću i Skupštini grada.

V OBEZBJEĐIVANJE SREDSTAVA

Član 51

Sredstva za ostvarivanje prava i pružanje usluga iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije i budžetu Grada, vršenjem delatnosti ustanove, od donatora, donatorskih organizacija, fondova namjenjenih smanjenju socijalnog siromaštva i razvijanju novih oblika zaštite, učešćem korisnika i lica koja su u skladu sa zakonom dužna da učestvuju u njihovom izdržavanju i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.

Imovina namjenjena socijalnoj zaštiti može se koristiti isključivo za obezbeđenje usluga socijalne zaštite.

Član 52

Finansiranje prava i usluga iz ove Odluke, vrši se u skladu sa ugovorima koje zaključuje Grad sa Centrom za socijalni rad i drugim pružaocima usluga.

Obim i uslovi za ostvarivanje prava iz ove Odluke, zavise od raspoloživih sredstava u budžetu Grada.

Metodologiju formiranja cena usluga socijalne zaštite predviđenih ovom odlukom propisuje Gradsko veće.

Uslove za korišćenje usluga socijalne zaštite predviđenih ovom odlukom, cenu usluga i kriterijume i merila za učešće korisnika u ceni, odnosno troškovima usluga, uređuje Gradsko veće.

Član 53

Na broj i strukturu stručnih radnika potrebnih za izvršenje poslova iz ove Odluke saglasnost daje Gradsko veće.

Vl PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 54

Bliži uslovi, postupak i način za ostvarivanje prava i pružanje usluga utvrđuju se posebnim Pravilnikom, koji donosi Gradsko veće grada Novog Pazara u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 55

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o pravima u socijalnoj zaštiti grada Novog Pazara ("Opštinski službeni glasnik opštine Novi Pazar", br. 3/97, "Službeni list opštine Novi Pazar", br. 2/08 i "Službeni list grada Novog Pazara" br. 5/10).

Član 56

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Novog Pazara".