ODLUKAO KOMUNALNOM UREĐENJU NA TERITORIJI GRADA ZAJEČARA("Sl. list grada Zaječara", br. 15/2014, 22/2014 - dr. odluka, 38/2014, 39/2014, 51/2014, 3/2016, 7/2017 - dr. odluka, 34/2017, 36/2017, 20/2018, 24/2018, 34/2018, 4/2019 i 8/2019) |
Ovom Odlukom propisuju se opšti uslovi za uređenje grada i naseljenih mesta na teritoriji grada Zaječara, komunalni red i mere za njegovo sprovođenje.
Pod uređenjem grada i naseljenih mesta u smislu ove Odluke podrazumeva se održavanje čistoće: održavanje ulica, trgova, objekata za javnu rasvetu, pijaca i drugih javnih površina, održavanje parkova, zelenih i rekreacionih površina, čišćenje javnih površina i odvođenje atmosferskih voda, vršenje dimničarskih usluga i dezinfekcija i uništavanje gamadi u objektima.
Javne površine u smislu ove Odluke su:
1. ulice (kolovoz, trotoari, pešačke i biciklističke staze), pešačke zone, trgovi, slobodni prostori između zgrada sa parking prostorima, javni pasaži, saobraćajnice u naselju, podvožnjaci, nadvožnjaci, javna stepeništa i mostovi;
2. autobuske stanice u međugradskom saobraćaju, stanične čekaonice u gradskom javnom saobraćaju, benzinske stanice i parking prostori;
3. železnički koloseci i železničke stanice;
4. pijace, otvoreni tržni centri i sajmovi;
5. parkovi, ulični travnjaci, rondele, skverovi, drvoredi, zelene površine u stambenim naseljima i blokovima, park šume i groblje;
6. sportski i zabavni tereni (stadioni, hipodromi, igrališta, strelišta i sl.);
7. javna kupališta (plaže, bazeni, veštačka jezera i sl.), kejovi i izgrađene rečne obale;
8. javna parkirališta;
9. neizgrađeno građevinsko zemljište (placevi, stovarišta i sl.);
10. površine u krugu prosvetnih, kulturnih, naučnih, zdravstvenih i socijalnih organizacija.
Pod održavanjem čistoće u smislu ove Odluke podrazumeva se sakupljanje smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata osim industrijskog otpada i opasnih materija, njihovo odvoženje i odlaganje, uklanjanje otpada iz posuda za otpatke na javnim mestima, kao i smeća i drugog otpada sa ulica i javnih površina, čišćenje i pranje ulica, trgova i drugih javnih površina.
Pod održavanjem ulica, puteva i drugih javnih površina u smislu ove Odluke podrazumeva se popravka, rekonstrukcija, modernizacija i izvođenje drugih radova na održavanju ulica i saobraćajnica, javnih površina, horizontalne i vertikalne saobraćajne signalizacije i javne rasvete.
Pod uređenjem i održavanjem parkova, zelenih i rekreacionih površina u smislu ove Odluke, podrazumeva se zasađivanje drveća, zaštitnog zelenila i drugog rastinja i trave, kresanje drveća i košenje trave, održavanje, opremanje i čišćenje parkova, skverova, priobalja i drugih javnih zelenih površina, održavanje i čišćenje površina za rekreaciju, održavanje i uređenje javnih plaža i slično.
Pod čišćenjem javnih površina u smislu ove Odluke podrazumeva se uklanjanje smeća i drugog prirodnog i veštačkog otpada, odnosno padavina (sneg i led) sa javnih površina (ulica, puteva, trgova, parkova).
Pod odvođenjem atmosferskih voda u smislu ove Odluke podrazumeva se sabiranje i odvođenje atmosferskih voda, kao i površinskih voda sa javnih površina.
Pod dimničarskim uslugama u smislu ove Odluke podrazumeva se pregled i čišćenje dimnjaka i ostalih dimovodnih i ložnih objekata i uređaja, kao i kontrola ispravnosti ovih objekata i uređaja.
1. Sakupljanje, odvoženje i odlaganje smeća i otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata
Sakupljanje, odvoženje i odlaganje smeća i otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata vrši javno komunalno preduzeće, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje ove komunalne delatnosti po postupku utvrđenim odlukom Skupštine grada Zaječara (u daljem tekstu: ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik).
Za sakupljanje, odvoženje i odlaganje smeća ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik mora da poseduje specijalna komunalna vozila za pražnjenje tipskih pokretnih kontejnera zapremine 1,1 m3 i podizač za prevoz otvorenih kontejnera zapremine 3,8 m3 i zatvorenih kontejnera zapremine 5,0 m3.
Vozila iz prethodnog stava se moraju održavati u ispravnom stanju.
Ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik je dužno da sakuplja, odvozi i odlaže smeće iz stambenih i poslovnih prostorija najmanje 3 puta mesečno bez mogućnosti uskraćivanja usluge, a u užem delu grada i češće.
Ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik je dužno da, prilikom pražnjenja sudova za smeće (pokretnih kontejnera, zatvorenih kontejnera, tipiziranih kanti, mrežastih korpi za PET ambalažu i sl.), očisti i pokupi svo smeće koje se nalazi oko istih.
Pod smećem u smislu ove Odluke podrazumevaju se otpaci iz stambenih i poslovnih prostorija, otpaci iz dvorišta i oko zgrada.
Smeće iz stava 1. ovog člana izbacuje se u sudove za iznošenje smeća.
Kao opšti tip sudova za smeće određuje se pokretni kontejner zapremine 1,1 m3, otvoreni kontejner zapremine 3,8 m3 i zatvoreni kontejner zapremine 5,0 m3, tipizirane kante za smeće i mrežaste korpe za odlaganje PET ambalaže.
Lokaciju kontejnera za smeće i mrežastih korpi za odlaganje pet ambalaže određuje komunalna inspekcija, ovlašćeno preduzeće odnosno preduzetnik u saradnji sa urbanističkom službom i vlasnicima sudova za smeće.
Vlasnici i korisnici stambenih objekata i poslovnih prostorija su dužni da o svom trošku obezbede potreban broj tipiziranih sudova za smeće i da ih održavaju u ispravnom stanju
Ukoliko održavanje i zamenu tipiziranih sudova vrši ovlašćeno preduzeće ili preduzetnik, naknadu za ove usluge plaćaju korisnici usluga po ispostavljanju posebne fakture od strane ovlašćenog preduzeća, odnosno preduzetnika.
Visinu naknade za nabavku, održavanje i zamenu tipiziranih sudova kao i njihov vek trajanja utvrđuje nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća ili preduzetnik.
Otpaci od industrijske i zanatske delatnosti, zemlja, šljunak, šut iz kotlarnica, kabasta ambalaža, građevinski i otpadni materijal ne spadaju u smeće. Otpatke iz prethodnog stava, iznosi, odvozi i deponuje ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik, na zahtev vlasnika, odnosno korisnika objekta.
Zabranjeno je:
1. Iznošenje, odvoženje i deponovanje smeća i otpadaka iz člana 13. stav 1. ove Odluke, kao i njihovo spaljivanje, uništavanje ili zakopavanje od strane vlasnika, odnosno korisnika objekta.
2. Izbacivanje žara, sipanje vode ili druge tečnosti kao i izbacivanje otpadaka iz člana 13. stav 1. u sudove za smeće.
3. Bacanje smeća pored sudova za smeće.
4. Pomeranje sudova za smeće sa određene lokacije.
5. Postavljanje sudova za smeće na trotoarima.
6. Uzimanje PET ambalažnog otpada iz mrežastih korpi za odlaganje PET ambalaže, osim od strane ovlašćenog komunalnog preduzeća ili odabranog operatera za sakupljanje PET otpada, koga je komunalno preduzeće ovlastilo.
7. Bacanje drugog komunalnog otpada u mrežaste kontejnere predviđeno za odlaganje PET ambalaže.
8. Vađenje ili uzimanje komunalnog otpada iz tipskih kontejnera za smeće.
Dvorišta stambenih zgrada, kao i prostori oko poslovnih zgrada moraju se održavati uredno i čisto, tako da ne ometaju normalno korišćenje susednih dvorišta i saobraćajnica.
O uređenju i održavanju čistoće u dvorištima i prostorima iz prethodnog stava staraju se njihovi vlasnici, odnosno korisnici.
3. Čišćenje septičkih i nužničkih jama
Vlasnici, odnosno korisnici stanova, poslovnih i radnih prostorija koji ne mogu da se priključe na vodovodnu i kanalizacionu mrežu, a koji nemaju izgrađene sanitarne objekte, dužni su da ih izgrade u svojim dvorištima.
Pod sanitarnim objektima, u smislu ove Odluke, podrazumevaju se septičke jame i nužnici.
Septičke jame grade se kao vodonepropusne, po odobrenju Gradske uprave grada Zaječara (u daljem tekstu: Gradska uprava).
Nužnici moraju imati jamu i kućicu. Jama i kućica nužnika moraju biti izgrađeni od čvrstog materijala, s tim što pod i zidovi jame moraju biti isključivo vodonepropusni. Jama je dimenzija 1,5 m x 1,5 m i dubine najmanje 2 m.
Objekti iz stava 1. i 2. ovog člana moraju biti udaljeni najmanje 10 m od stambenog objekta, objekta sa životnim namirnicama, bunara, izvora i ulica.
Izuzetno, ova udaljenost može biti i manja, ali samo po odobrenju komunalne inspekcije.
Septičke jame moraju se redovno čistiti i prazniti, a najkasnije kada se napune 5 cm računajući od nivoa gornje površine.
Posle pražnjenja, jama i njena okolina se moraju dezinfikovati.
Nužnici moraju biti uredno pražnjeni, krečeni, dezinfikovani jednom mesečno i redovno održavani u čistom i ispravnom stanju.
Čišćenje septičkih jama vrši na zahtev i o trošku vlasnika, odnosno korisnika, ovlašćeno preduzeće odnosno preduzetnik, specijalnim vozilom najkasnije u roku od 3 dana od dana prijema zahteva.
Istakanje fekalija iz specijalnih vozila vrši se u gradsku kanalizaciju na mestu koje odredi ovlašćeno preduzeće i komunalna inspekcija.
Zabranjeno je čišćenje septičkih i nužničkih jama od strane vlasnika ili korisnika.
Izvoženje ili deponovanje smeća vrši se na mestu koje je za to određeno odlukom Skupštine grada (u daljem tekstu: Deponija). Deponija mora da bude izolovana od javnog saobraćaja i pristupa građana i svakodnevno dezinfikovana.
Održavanje deponije vrši ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik.
Ovlašćenom preduzeću, odnosno preduzetniku pripada naknada za prikupljanje, odvoženje, odlaganje smeća i za čišćenje septičkih jama. Naknadu plaćaju korisnici usluga po jedinici mere za ukupne površine prostora koji koriste, odnosno prema zapremini septičke jame. Visinu naknade utvrđuje preduzeće, odnosno preduzetnik, uz saglasnost Skupštine grada Zaječara.
Naknadu za iznošenje, izvoženje i deponovanje smeća iz poslovnih prostorija koje se koriste za obavljanje privredne delatnosti, plaćaju preduzeća, odnosno druga pravna i fizička lica koja ove prostorije koriste.
Naknadu za iznošenje, izvoženje i deponovanje smeća iz stambenih zgrada i dvorišta plaćaju vlasnici odnosno zakupci stanova.
Korisnici usluga nezadovoljni ukupnom visinom naknade ili kvalitetom pružanja komunalne usluge mogu da podnesu prigovor direktoru ovlašćenog preduzeća, odnosno preduzetniku ili da podnesu prijavu komunalnom inspektoru.
Vlasnici, odnosno korisnici koji ne koriste objekte duže od 3 meseca, ne plaćaju naknadu ukoliko su o tome blagovremeno pismeno obavestili ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnika.
6. Način postupanja ovlašćenog preduzeća, odnosno preduzetnika u slučaju nepredviđenih okolnosti
Ako dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga usled nepredviđenih okolnosti (više sile ili štrajka), a u cilju obezbeđenja sigurnosti i imovine, ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik je dužno da:
- sakuplja, odvozi i odlaže smeće iz objekata prioritetnih korisnika (obdaništa, bolnica, škola, objekata kolektivnog stanovanja),
- obezbedi neophodno održavanje javne deponije i pražnjenje septičkih jama,
- obezbedi minimum održavanja ulica i trgova.
U slučaju saniranja posledica od elementarnih nepogoda većih razmera ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik je dužno da obezbedi svu raspoloživu mehanizaciju kao i radnu snagu.
III ODRŽAVANJE ULICA, TRGOVA, OBJEKATA ZA JAVNU RASVETU, PIJACA I DRUGIH JAVNIH POVRŠINA
Nazivi ulica i trgova obeležavaju se propisnim tablicama, a zgrade brojevima.
Obeležavanje ulica, trgova i zgrada vrši se po postupku i na način propisan posebnom Odlukom.
Na ulicama i trgovima mogu se postavljati elementi urbanog mobilijara kao što su: metalni stubići kao graničnici pešačkih i kolovoznih površina, niske metalne ograde prema travnatim površinama, saobraćajni znaci, postolja za svetiljke i pepeljare, žardinjere, korpe za otpatke, kontejneri i klupe, a u skladu sa uslovima za uređenje prostora i odobrenju nadležnog organa.
Popravku i redovno održavanje ulica, trotoara i trgova vrši ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik, osim kolovoza, delova državnih puteva I B, II A i II B reda, koji prolaze kroz grad i naseljena mesta.
Uređenje, popravka i redovno održavanje i čišćenje trotoara od smeća, korova i sl. koji nisu obuhvaćeni programom iz prethodnog stava i koji nisu regulisani ugovorom o izgradnji kolovoza, obaveza je vlasnika objekta, odnosno korisnika građevinske parcele.
Uslove i odobrenje izdaje ovlašćeni organ uprave, a obuhvata prostor u dužini građevinske parcele i širini od ivičnjaka do granice parcele.
Ukoliko se ugovorom za izgradnju kolovoza, ili aneksom uz ugovor, reguliše asfaltiranje trotoara, naknada se ugovara sa procentualnim učešćem vlasnika objekta, odnosno korisnika parcele, od 50%.
Komunalni inspektor rešenjem će naložiti vlasniku, odnosno korisniku da trotoar uredi, popravi i redovno održava i čisti od smeća, korova i sl. Ukoliko vlasnik, odnosno korisnik ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, uređenje i popravka trotoara izvršiće se preko ovlašćenog lica, a o trošku vlasnika odnosno korisnika.
1. Raskopavanje javne površine
Javne površine mogu se raskopavati radi postavljanja podzemnih instalacija, objekata i uređaja, njihove rekonstrukcije ili održavanja, kao i radi postavljanja nadzemnih objekata kao što su stubovi, reklamne table ili slično. Površinski sloj koji je asfaltiran ili betoniran mora se iseći isključivo mašinom za sečenje asfalta (testerom), a tamo gde su "behaton", "kulije" ploče ili kocka, ručno ih podići i deponovati na stranu bez oštećenja.
Ivičnjaci se moraju izvaditi ručno i deponovati na stranu kako bi se ponovo ugradili.
Ukoliko se ivičnjaci oštete moraju se odneti na deponiju, a na njihovo mesto ugraditi novi.
Raskopavanje i dovođenje javne površine u prvobitno stanje, osim habajućeg zastora, vrši investitor koji se stara o korišćenju i održavanju instalacija, objekata i uređaja iz člana 27. ove Odluke.
Habajući zastor na raskopanim javnim površinama vraća u prvobitno stanje Javno komunalno preduzeće "Zaječar parking" Zaječar o trošku investitora iz stava 1. ovog člana.
Investitor je dužan da plati naknadu za izradu habajućeg zastora i pripremu podloge u dužini prekopa u celoj širini profila javne površine koji se prekopava.
Investitor je dužan da pre početka radova uplati kauciju za te radove.
Prilikom raskopavanja javne površine, izvođač radova je dužan da raskopanu površinu obezbedi na propisan način.
Ukoliko se radovi izvode na ulicama, izvođač radova mora da obezbedi raskopanu površinu odgovarajućim saobraćajnim znacima koji upozoravaju da se izvode radovi i isti moraju biti postavljeni na propisanom odstojanju.
Izvođač radova je dužan da iskop obezbedi odgovarajućom ogradom, a mesto na kome se radovi izvode mora noću biti osvetljeno signalno. Ukoliko se vrši raskopavanje trotoara, osvetljenje mora biti pojačano, kako bi se pešacima omogućio bezbedan prolaz.
Građevinski i drugi materijal koji služi za izvođenje radova, zemlja i drugi materijal koji se izbacuje prilikom raskopavanja javne površine, može se skladirati samo sa jedne strane trotoara ili kolovoza i ne sme biti u rasutom stanju.
Materijal koji može da ošteti vozila ili da nanese povredu prolaznicima, mora biti posebno obezbeđen.
Ukoliko je materijal u kanalu (rovu) rastresit i počne da se obrušava, obavezno izvršiti razupiranje kanala (rova) oplatom.
Sav iskopani materijal iz rova i kanala obavezno se izvozi na gradsku deponiju za tu vrstu materijala.
Iskopane kanale po postavljanju instalacija ili otklanjanju kvara na njima investitor je dužan da zatrpa i dovede u prvobitno stanje prema uslovima određenim od strane Javnog komunalnog preduzeća"Zaječar parking" Zaječar, o sopstvenom trošku.
Investitor koji vrši raskopavanje javne površine dužan je da u roku od tri dana od postavljanja instalacija u kanal (rov) izvrši zatrpavanje kanala (rova) do kote habajućeg sloja.
Raskopavanje kolovoza po širini mora se vršiti po etapama, tako da jedna strana kolovoza uvek bude slobodna za saobraćaj. Ako se prosecanje ne može vršiti etapno, izvođač radova je dužan da pribavi odobrenje za zatvaranje saobraćaja od nadležnog organa.
Raskopavanje trotoara može se vršiti po celoj širini, a izvođač radova je dužan da pogodnim sredstvima obezbedi prelaz pešaka.
Izvođač radova je dužan da građanima obezbedi pogodan pristup do pešačkih prelaza, stambenih i poslovnih zgrada i prostorija.
Raskopanu javnu površinu zatrpati isključivo šljunkom ili rizlom u slojevima od 20-30 cm sa sabijanjem vibro pločom ili vibro valjkom do zbijenosti od min. Me=50 Mpa. Ispitivanje zbijenosti izvršiti obavezno uz prisustvo nadzornog organa Javnog komunalnog preduzeća "Zaječar parking" Zaječar.
Ukoliko rezultati ispitivanja ne zadovolje, sav materijal će se izvaditi iz kanala (rova) i odneti na deponiju, a kanal (rov) ponovo zatrpati odgovarajućim materijalom pod istim uslovima o trošku investitora.
Zatrpavanje kanala (rova) na kolovozu vrši se do visine od 21 cm od površine kolovoza.
Zatrpavanje kanala (rova) na delu trotoara vrši se do visine od 6 cm ako je trotoar od asfalta, do visine od 8 cm ako je trotoar od "behaton" ili "kulije" ploča i do visine od 12 cm ako je trotoar od betona.
Na delu kolovoza preko šljunka ili rizle u kanalu (rovu) obavezno izvršiti betoniranje ploče d=15 cm armirane mrežastom armaturom Q = 188 i ostaviti od površine kolovoza 6 cm za habajući sloj.
Habajući sloj na kolovozu se radi u širini prekopa kanala (rova).
Habajući sloj na trotoarima radi se u celokupnoj širini trotoara, ako je trotoar širine 2,00 m i u ukupnoj dužini prekopa.
Ako je trotoar širine veće od 2,00 m habajući sloj se radi u širini prekopa kanala (rova), ali ako je izvođač radova oštetio veću površinu (što konstatuje nadzorni organ Javnog komunalnog preduzeća "Zaječar parking" Zaječar) mora se presvući celokupna oštećena.
Po dovođenju u prvobitno stanje javna površina se mora očistiti i oprati u celoj širini profila ulice i trotoara, a u dužini iskopa do prvog slivnika o trošku investitora.
Raskopavanje javne površine radi izvođenja radova iz člana 27. ove Odluke, može se vršiti samo po prethodno pribavljenom odobrenju za raskopavanje koje izdaje Gradska uprava.
Izuzetno, u slučaju hitnog otklanjanja kvarova na podzemnim instalacijama, objektima i uređajima, raskopavanje javne površine može se izvršiti samo uz saglasnost komunalne inspekcije.
U slučaju iz prethodnog stava investitor je dužan da narednog dana po izvršenom raskopavanju podnese zahtev Gradskoj upravi za izdavanje odobrenja za raskopavanje.
Uz zahtev za raskopavanje javne površine investitor mora da navede mesto izvođenja radova, početak izvođenja radova i vreme potrebno da se radovi izvedu.
Uz zahtev iz prethodnog stava, investitor je dužan da priloži:
1. Kopiju plana sa ucrtanim mestom raskopavanja i ucrtanim instalacijama,
2. Saglasnosti preduzeća koja se staraju o korišćenju i održavanju postojećih instalacija i preduzeća koje se stara o održavanju ulica,
3. Saglasnost Odeljenja gradske uprave grada Zaječara nadležnog za poslove saobraćaja,
4. Potvrdu o uplaćenim sredstvima potrebnim za izvođenje radova na postavljanju kolovoznog zastora koju izdaje Javno komunalno preduzeće "Zaječar parking" Zaječar.
Ukoliko se odobrenje izdaje za raskopavanje javne površine radi gradnje primarne podzemne instalacije, investitor je dužan da priloži odobrenje za izgradnju.
U rešenju kojim se odobrava raskopavanje javne površine određuje se rok za završetak radova kao i rok za dovođenje javne površine u prvobitno stanje koji ne može biti duži od 15 dana od dana završetka radova.
Pri postavljanju nadzemnih objekta, dovođenje javne površine u prvobitno stanje mora se izvršiti odmah po postavljanju objekata.
Rešenje kojim se odobrava raskopavanje javne površine dostavlja se investitoru i Javnom komunalnom preduzeću "Zaječar parking" Zaječar.
Ukoliko se radovi zbog kojih se vrši raskopavanje javne površine ne mogu izvršiti iz opravdanih razloga, u roku predviđenom rešenjem, na zahtev investitora može se produžiti rok pod istim ili novim uslovima.
Investitor je dužan da obavesti nadzornu službu Javnog komunalnog preduzeća"Zaječar parking" Zaječar o danu početka izvođenja radova i da uredno vodi građevinski dnevnik.
Nadzor nad izvođenjem radova na raskopavanju i dovođenju javne površine u prvobitno stanje vrši Javno komunalno preduzeće "Zaječar parking" Zaječar.
Ukoliko se radovi iz prethodnog stava nestručno vrše, javno preduzeće koje vrši nadzor je dužno da o tome bez odlaganja obavesti Odeljenje za inspekcijske poslove i komunalnu policiju.
Kvalitetni prijem izvedenih radova vrši Javno komunalno preduzeće "Zaječar parking" Zaječar i Odeljenje za inspekcijske poslove i komunalnu policiju i o istom sačinjavaju odgovarajući zapisnik.
Raskopavanje javne površine ne može se vršiti u vremenu od 15. oktobra tekuće godine do 15. marta naredne godine.
Izuzetno, raskopavanje se može vršiti i u vremenu iz prethodnog stava, ukoliko je neophodno da se otklone kvarovi na instalacijama, objektima i uređajima i ako vremenske prilike dozvoljavaju izvođenje radova.
Novoizgrađene i rekonstruisane ulice i trgovi ne mogu se raskopavati za vreme od 5 godina po završetku izgradnje ili rekonstrukcije, osim u slučajevima iz člana 34. stav 2. ove Odluke, kao i u slučaju priključenja novoizgrađenih objekata na instalacionu mrežu.
Izuzetno, raskopavanje novoizgrađenih i rekonstruisanih ulica i trgova, u periodu manjem od 5 godina po završetku izgradnje ili rekonstrukcije, odobriće se samo uz saglasnost Gradskog veća.
Pod zauzećem javne površine u smislu ove Odluke smatra se privremeno korišćenje javne površine za skladiranje građevinskog, ogrevnog i drugog materijala, za obezbeđenje gradilišta, za postavljanje i opsluživanje stolova ispred ugostiteljskih objekata (letnje bašte), pokretnih tezgi, rashladnih uređaja za prodaju bezalkoholnih napitaka i industrijskog sladoleda, aparata za proizvodnju sladoleda, kokica, bine za koncerte i mitinge, led ekrana, izložbenih automobila i slično.
Zahtev za zauzeće javne površine sadrži: podatke o nameni, mestu, površini i vremenu trajanja zauzeća javne površine.
Zauzeće javne površine može se odobriti samo ukoliko ne ometa normalno kretanje pešaka, odnosno ako postoji obezbeđen pešački prolaz od najmanje 1,60 m.
Nije dozvoljeno izlaganje robe ispred prodavnica, bez obzira na vrstu i količinu robe.
Ispred prodavnica i ostalih objekata (menjačnica, banaka, apoteka, turističkih agencija, ugostiteljskih objekata, osiguravajućih društava, kioska i sl.) nije dozvoljeno postavljanje stojećih reklamnih panoa, stalaka za izlaganje robe, stojećih panoa za štampu i sl.
Postavljanje rashladnih uređaja na javnoj površini i to jednog vertikalnog frižidera za bezalkoholna pića i jednog horizontalnog rashladnog uređaja za sladoled, dozvoljeno je samo uz postojeći manji montažni objekat-kiosk i obezbeđenje pešačkog prolaza od najmanje 1,6 m, po priloženoj skici.
Odobrenje za zauzeće javne površine izdaje Gradska uprava u formi rešenja o zauzeću javne površine.
U odobrenju za zauzeće javne površine određuje se lokacija, namena, vreme trajanja zauzeća i karakteristike sa uslovima obezbeđenja prolaza prema posebnoj Odluci Skupštine grada Zaječara i iznos naknade za zauzeće javne površine u slučajevima u kojima se zauzeće odobrava po prethodno sprovedenom postupku javnog nadmetanja.
Zauzeće javne površine neće biti odobreno ukoliko postoji dugovanje zainteresovanog lica po osnovu rešenja Odeljenja za lokalnu poresku administraciju grada Zaječara o visini lokalne komunalne takse.
Ukoliko je zauzeće javne površine izvršeno bez odobrenja ili suprotno izdatom odobrenju, komunalni inspektor može pismeno naložiti vlasniku, odnosno korisniku predmeta ili materijala njihovo uklanjanje sa javne površine.
Ukoliko se nalog iz prethodnog stava ne izvrši dobrovoljno, komunalni inspektor će uklanjanje izvršiti angažovanjem ovlašćenog preduzeća, na teret lica koje je zauzeće izvršilo.
Odobrenje za skladiranje građevinskog materijala daje se licu kome je izdato odobrenje za izgradnju, ukoliko na građevinskoj parceli na kojoj se izvode radovi nema mesta za njegovo skladiranje, što utvrđuje službeno lice koje vodi postupak za izdavanje odobrenja izlaskom na lice mesta
Rok važenja odobrenja iz prethodnog stava ne može biti duži od 30 dana od dana izdavanja.
Zauzeće javne površine radi skladiranja građevinskog materijala može se vršiti u vremenu od 15. marta do 15. oktobra tekuće godine.
Izuzetno, zauzeće javne površine radi skladiranja građevinskog materijala može se vršiti i van vremena iz prethodnog stava, ukoliko to dozvoljavaju vremenske prilike.
Odobrenje za obezbeđenje gradilišta izdaje se licu kome je izdato odobrenje za izvođenje radova na objektu koji se nalazi na regulacionoj liniji.
Rok važenja odobrenja iz prethodnog stava na može biti duži od vremena potrebnog za završetak radova na objektu.
Skladiranje ogrevnog materijala za tekuće potrebe domaćinstva može se izvršiti i bez odobrenja za skladiranje, ukoliko se ogrevni materijal ukloni u toku istog dana.
Po uklanjanju ogrevnog materijala, prostor se mora očistiti i po potrebi oprati.
Odobrenje za postavljanje stolova, pokretnih tezgi, aparata za proizvodnju i prodaju sladoleda, kokica i slično izdaje se pravnom licu, odnosno preduzetniku koji je registrovan za obavljanje te delatnosti.
Za zauzeće javne površine radi postavljanja pokretnih tezgi za prodaju novogodišnjih čestitki i osmomartovskih poklona, aparata za kokice, pečenja kukuruza i kestenja i slično, kao i za bilo koje zauzeće javne površine, pored lokalne komunalne takse, plaća se i naknada od 50,00 dinara po 1 m2 zauzete površine, kao početni iznos za jedan dan zauzeća.
Zauzeće javne površine radi postavljanja pokretnih tezgi za prodaju novogodišnjih čestitki, osmomartovskih poklona i aparata za kokice, odobrava se po prethodno sprovedenom postupku javnog nadmetanja.
Zauzeće javne površine radi postavljanja aparata za pečenja kukuruza, kestenja i slično, odobrava se po prethodno sprovedenom postupku prikupljanja ponuda.
Zauzeće javne površine radi vršenja promocija, promotivnih prodaja, prodaja proizvoda domaće radinosti i slično, odobrava se po prethodno sprovedenom postupku neposredne pogodbe.
Pravo učešća na javnom nadmetanju i u postupku prikupljanja ponuda imaju sva zainteresovana pravna lica i preduzetnici, a u postupku neposredne pogodbe pravo učešća imaju i fizička lica.
Postupak javnog nadmetanja održaće se ako istom pristupi najmanje dva učesnika, lično ili preko punomoćnika.
Kada je u postupku prikupljanja ponuda učesnik samo jedan ponuđač, a Komisija proceni da je ponuda ekonomski opravdana, ista se može prihvatiti.
Oglas za javno nadmetanje u ova dva slučaja objavljuje se u sredstvima informisanja, na oglasnoj tabli Gradske uprave i na sajtu Grada Zaječara.
Postupak javnog nadmetanja sprovodi Komisija Odeljenja za urbanizam, građevinske i komunalno stambene poslove.
Zauzeće javne površine se odobrava na osnovu Plana lokacije koji donosi Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno stambene poslove.
Obaveze iz stava 1., 2., 3. i 4. ovog člana, ne odnose se na zauzeće javne površine radi postavljanja i opsluživanja stolova ispred ugostiteljskih objekata (letnje bašte) kao i rashladnih uređaja za prodaju bezalkoholnih napitaka i industrijskog sladoleda.
Pod zauzećem javne površine, u smislu ove Odluke, podrazumeva se i postavljanje stubova i samostojećih ormana sa opremom za komunalne instalacije (elektroinstalacije, telekomunikacioni sistemi i uređaji i sl.) koji se nalaze na površinama javne namene (javnim površinama) i koje su u javnoj svojini.
Odeljenje za urbanizam, građevinske i komunalno stambene poslove donosi rešenje o utvrđenom broju stubova i samostojećih ormana sa opremom za komunalne instalacije koji će biti postavljeni na javnim površinama, na osnovu građevinske dozvole ili odobrenja, kao i o broju već postavljenih stubova i samostojećih ormana, prema nalazu ovlašćenog inspektora Gradske uprave grada Zaječara.
Korisnik javne površine iz stava 1. ovog člana, plaća lokalnu komunalnu taksu u visini i na način utvrđen Odlukom o lokalnim komunalnim taksama, prema rešenju koje donosi, po službenoj dužnosti, Odeljenje za lokalnu poresku administraciju.
Više različitih investitora mogu se pismeno sporazumeti o srazmernom učešću u troškovima, na osnovu čega će biti doneto rešenje o zaduženju.
Korišćenje javne površine u smislu stava 1. ovog člana, može se odobriti bez naknade Javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač Grad Zaječar.
Na javnoj površini zabranjeno je ostavljanje havarisanih, dotrajalih, neregistrovanih (bez tablica) motornih vozila, kamp kućica, poljoprivrednih mašina sa priključnim poljoprivrednim oruđem, skladiranje kartonskih kutija, stare hartije i drugog otpadnog materijala i izvođenje drugih radova.
1.3. Uklanjanje dotrajalih predmeta i stvari
Dotrajali predmeti i stvari, havarisani i zapušteni automobili (prljavi, bez pojedinih uočljivih delova, ispumpanih pneumatika), automobili bez registarskih tablica i sa isteklim rokom registarske nalepnice, kao i delovi automobila i drugih vozila koji se nalaze na javnoj površini moraju se ukloniti.
Uklanjanje predmeta i stvari vrši vlasnik, odnosno korisnik po nalogu komunalnog inspektora i komunalnog policajca u roku koji može da se odredi i na minute.
Ukoliko se vlasnik predmeta ili stvari ne nalazi na licu mesta uklanjanje će se izvršiti na način i po postupku propisanim zakonom.
Ukoliko vlasnik predmeta ili stvari ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, uklanjanje će se izvršiti o trošku vlasnika. O smeštaju i čuvanju uklonjenih predmeta ili stvari stara se preduzeće kome je to ugovorom povereno.
Ukoliko vlasnik ne preuzme uklonjene predmete ili stvari u roku od 120 dana od dana uklanjanja, izvršiće se njihova prodaja.
Sredstva od prodatih stvari ili predmeta su prihod budžeta grada.
Dotrajale predmete ili stvari kod kojih se ne može utvrditi vlasnik, uklanja ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik, po nalogu komunalne inspekcije i komunalne policije.
Svi otvori (šahte) na ulicama, trotoarima, trgovima i drugim javnim površinama moraju biti zatvoreni tako da omogućavaju bezbedan saobraćaj.
Poklopci na otvorima vodovoda, kanalizacije, rešetke na otvorima za kanalizaciju, telefonsku i električnu instalaciju, otvorima na ulicama, trgovima i drugim javnim površinama moraju biti izrađeni od livenog, gusanog i drugog propisanog materijala.
O održavanju otvora iz člana 54. ove Odluke i ispravnosti poklopaca na njima staraju se javna preduzeća koja ih koriste, ili vlasnici otvora (šahti) ako su ispred regulacione linije, odnosno na javnoj površini.
1.5. Spoljni delovi zgrada i drugi objekti
Spoljni delovi zgrada (fasade, balkoni, izlozi, vrata, prozori i dr.) moraju se održavati u čistom stanju.
O čistoći spoljnih delova zgrada staraju se vlasnici, odnosno korisnici stambenih zgrada, stanova i poslovnih prostorija.
Ukoliko vlasnici, odnosno korisnici ne održavaju u čistom stanju spoljne delove zgrada, komunalni inspektor će rešenjem naložiti vlasniku, odnosno korisniku da očisti zgradu.
Ukoliko dođe do oštećenja fasada i ograda prema ulicama u ekstra zoni (utvrđenoj Odlukom o davanju u zakup poslovnih prostorija grada Zaječara), obaveza je vlasnika, odnosno korisnika da iste sanira u najkraćem roku.
Fasade i ograde bojiti bojama kojima se ne remeti okolni ambijent, a kod višeporodičnih objekata - jednoobrazno, odnosno maksimalno u dve nijanse.
Na kalkanskim zidovima ili na zidnim površinama koje formiraju jedinstvenu celinu bez prozora i nisu orijentisane prema glavnim ulicama i Trgu, mogu se raditi murali.
Murali se mogu raditi po prethodno pribavljenom odobrenju Gradske uprave, na osnovu skice i saglasnosti Odeljenja za urbanizam, građevinske i komunalno stambene poslove.
Ograde se moraju održavati u ispravnom i projektovanom stanju, kako ne bi ometale kretanje pešaka i vozila.
Žive ograde i rastinje unutar dvorišta i ograde, moraju se redovno orezivati u liniji regulacije prema javnoj površini, odnosno međašnjoj liniji sa susedima.
Ukoliko se vlasnici, odnosno korisnici ne pridržavaju gornjih odredbi, Odeljenje za inspekcijske poslove i komunalnu policiju će rešenjem naložiti izvršenje, a ukoliko se nalog iz rešenja ne izvrši, Odeljenje za inspekcijske poslove Gradske uprave Zaječar će angažovati ovlašćeno preduzeće, na teret vlasnika - korisnika.
Na spoljnim delovima zgrada mogu se postavljati klima-uređaji, pod uslovima i po postupku utvrđenom propisima kojima se uređuje izvođenje radova na ugradnji postrojenja, instalacija i opreme.
Pri postavljanju klima-uređaja obavezno se mora obezbediti oticanje kondenzovane vode na način koji onemogućava njeno izlivanje na druge površine.
Uz spoljne delove stambenih i poslovnih zgrada i u dvorištima prema ulici nije dozvoljeno postavljati (na javnim i ostalim površinama) letnje i zimske bašte, tezge za prodaju robe i slično bez odobrenja nadležnog Odeljenja Gradske uprave.
Komunalni inspektor će rešenjem naložiti uklanjanje svakog objekta iz prethodnog stava ovog člana, u koliko je postavljen bez odobrenja ili suprotno izdatom odobrenju, u roku koji može da se odredi i na sate, o trošku - na teret vlasnika.
Na spoljnim delovima objekata prema ulici (izlozi, vrata, fasade, pasaži, stepeništa, tende, nadstrešnice i sl.) nije dozvoljeno izlaganje robe niti postavljanje bilo kakvih pokretnih stvari (konzolnih, visećih i stojećih nosača i sl.).
Isticanje zastava Republike Srbije vrši se na zgradama sa ulične strane, na način i u skladu sa odredbama Zakona o izgledu i upotrebi grba, zastave i himne Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 36/2009).
Isticanje firme vrši se na spoljnoj strani glavnog ulaza poslovne prostorije.
Postavljanje reklama na zidovima zgrada na ulazima u grad, u parkovima i sličnim mestima vrši se po prethodno pribavljenom odobrenju Gradske uprave grada Zaječara.
Postavljanje reklamnih panoa na zidovima zgrada, vrši se po prethodno pribavljenom odobrenju Gradske uprave, na osnovu skice i tehničkog opisa.
Postavljanje reklama i reklamnih panoa na električnim stubovima, uličnim svetiljkama, trotoarima i drugim sličnim mestima, vrši se po prethodno pribavljenom odobrenju Gradske uprave Zaječar.
Reklamni plakati, oglasi i sl. mogu se postavljati samo na oglasnim tablama i oglasnim stubovima.
Postavljanje znakova turističke signalizacije vrši se po prethodno pribavljenom odobrenju Gradske uprave, na način propisan Pravilnikom o sadržini i načinu isticanja turističke signalizacije.
Postavljanje oglasnih tabli i stubova, reklama, reklamnih panoa i znakova turističke signalizacije vrši se u skladu sa Planom lokacija koji donosi Gradonačelnik grada Zaječara, uz saglasnost Odeljenja za urbanizam, građevinske i komunalno stambene poslove.
Firme i reklame istaknute u užem delu grada moraju biti svetleće. Užim delom grada u smislu ove Odluke smatra se ekstra zona utvrđena Odlukom o davanju u zakup poslovnih prostorija grada Zaječara.
Firme i reklame iz člana 59. i 60. moraju se održavati u urednom i ispravnom stanju.
Isticanje posmrtnih plakata vrši se na tablama koje su za tu svrhu određene. Plakate se moraju ukloniti od strane ovlašćenog preduzeća, odnosno preduzetnika u roku od 15 dana od dana isticanja.
Časovnici na javnim mestima, u izlozima pored lokala, na zidovima, moraju se redovno održavati i pokazivati tačno vreme.
O održavanju časovnika iz stava 1. ovog člana staraju se njihovi vlasnici.
Spomenici, spomen ploče i skulpture na javnim mestima, moraju se održavati uredno i ne smeju se oštećivati.
Ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik se stara o održavanju oglasnih tabli, oglasnih stubova, spomenika, spomen ploča i skulptura na javnim mestima u gradu, a u naseljenim mestima mesne zajednice ili preduzeća kojima one povere obavljanje tih poslova.
Ukoliko lica koja su bez odobrenja Gradske uprave Zaječar, postavila reklame, putokaze, table i slična sredstva za reklamiranje, oglašavanje ili obaveštavanje, ista ne uklone, komunalna inspekcija naložiće ovlašćenom preduzeću, odnosno preduzetniku da izvrši radove na uklanjanju o trošku tih lica.
O održavanju javnih česmi, ispravnosti rešetaka na otvorima i kontroli higijenske ispravnosti vode stara se Javno komunalno preduzeće "Vodovod" Zaječar.
Javni WC-i u gradu moraju se održavati čisto i uredno.
O održavanju WC-a iz prethodnog stava stara se ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik.
Zabranjeno je:
1. Prljanje ili oštećivanje zidova, fasada, izloga, drugih delova zgrada, kao i firmi, reklama i sličnih natpisa i predmeta.
2. Lepljenje ili isticanje objava, plakata, oglasa, obaveštenja i sličnih natpisa van oglasnih tabli i stubova koji su za tu svrhu određeni.
3. Pranje vozila i bacanje smeća oko javnih česmi i na javnim površinama.
4. Izbacivanje kamenja, zemlje, peska, smeća, raznih otpadaka, građevinskog materijala i sličnog u ulične otvore (šahte).
5. Lepljenje reklamnih poruka i sadržaja u vezi ugostiteljske i drugih delatnosti van oglasnih tabli i stubova koji su za to određeni.
Sve ulice i trgovi u gradu moraju biti noću osvetljeni.
Sijalična mesta za javnu rasvetu moraju biti raspoređena tako da omogućavaju potpuno osvetljenje ulica.
O osvetljavanju javnih površina, zameni neispravnih sijalica i održavanju rasvete stara se ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik.
Odredbe stava 2. i 3. člana 69. Odluke odnose se i na naseljena mesta grada gde je izgrađena mreža javne rasvete ukoliko mesne zajednice obezbede sredstva.
Finansiranje troškova javne rasvete pada, delimično, na teret korisnika komunalne usluge javne rasvete i to u mesečnom paušalnom iznosu koji određuje skupština grada, po domaćinstvu.
Pijačni prostor mora da bude izgrađen od materijala pogodnog za čišćenje i pranje i ograđen gvozdenom ili zidanom ogradom.
O uređenju i održavanju pijaca stara se ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik u skladu sa odredbama ove Odluke i pijačnim redom.
Pijačni red iz prethodnog člana donosi Nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća, ili preduzetnik uz saglasnost Skupštine grada.
Pijačnim redom uređuje se raspored mesta, prodaja proizvoda i radno vreme pijace.
Ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik je dužno da obezbedi:
- dovoljan broj pijačnih tezgi,
- čišćenje i pranje pijačnog prostora,
- potreban broj korpi za otpatke i sudova za smeće,
- dovoljne količine vode za piće, polivanje i osvežavanje poljoprivrednih proizvoda,
- upotrebu javnog WC-a i njegovo održavanje.
Tezge na pijačnom prostoru koje služe za promet proizvoda moraju biti od čvrstog i glatkog materijala pogodnog za čišćenje, održavanje u urednom stanju, raspoređene tako da omoguće prilaz kupcima i prolaznicima.
Na pijaci je zabranjeno:
1. bacanje otpadaka, pokvarene robe i drugog smeća van sudova za smeće,
2. unošenje prljave robe i zagađivanje pijačnog prostora na drugi način,
3. unošenje stolova i ležaja na pijačni prostor,
4. loženje vatre na otvorenom pijačnom prostoru,
5. sedenje na tezgama i drugim objektima za izlaganje proizvoda,
6. izlaganje proizvoda van pijačnih tezgi, izuzev bostana, kupusa, jesenje paprike i robe u džakovima i drugoj ambalaži.
IV ODRŽAVANJE ZELENIH I REKREACIONIH POVRŠINA
Zelenim površinama u smislu ove Odluke podrazumevaju se: javne zelene površine i zelene površine posebne namene.
Javne zelene površine su: parkovi, spomen parkovi i obeležja; odnosno ulični travnjaci i drvoredi; zelene površine u stambenim naseljima, duž obala reka i drugih vodenih površina.
Zelene površine posebne namene su: zelene površine preduzeća, zelene površine za sport i rekreaciju (igrališta za decu, školska dvorišta i vežbališta, sportski tereni i sl.), zelenilo dvorišta i okućnica, zelenilo vikend naselja, kamp prostora, turističkih lokaliteta, zelenilo zaštitnih pojaseva i zelenilo na grobljima.
Zelenim površinama posebne namene smatraju se i površine katastarskih parcela u građevinskom području grada Zaječara, koje vlasnici ili korisnici ne održavaju u smislu obaveza propisanih članom 85. tačka 2. ove Odluke.
Zabranjeno je uništavanje i oštećivanje cvetnog zasada, ukrasnog rastinja i stabala drveća na javnim zelenim površinama iz stava 2. ovog člana (sečenje, lomljenje grana, čupanje sadnica i sl.).
Javne zelene površine u gradu održava ovlašćeno preduzeće prema godišnjem programu.
Javne zelene površine u naseljenim mestima održavaju mesne zajednice ili preduzeća kojima one to povere.
Zelene površine posebne namene održavaju vlasnici, odnosno korisnici.
Podizanje javnih zelenih površina vrši se u skladu sa prostornim, odnosno urbanističkim planovima.
Kod izgradnje novih građevinskih objekata investitor je dužan da, po završetku gradnje, a najkasnije u roku od 3 meseca uredi prostor koji je predviđen urbanističkim planom i uslovima za uređenje prostora kao javna zelena površina. Podizanje zelenila na trotoaru iz prethodnog stava mora biti završeno u roku od 6 meseci po završetku izgradnje objekta.
Investitor je dužan da javnu zelenu površinu iz prethodnog člana preda na održavanje ovlašćenom preduzeću, odnosno preduzetniku u roku od 15 dana od dana podizanja zelenila. Ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik je dužno da preuzme na održavanje javnu zelenu površinu bez odlaganja.
Ako se građevinski i drugi radovi izvode u blizini javne zelene površine, izvođač radova je dužan da preduzme mere radi obezbeđenja javne zelene površine od oštećenja.
Izvođač radova je dužan da na gradilištu i oko njega sačuva humusni sloj zemljišta određenog za zelenu površinu.
Prilikom održavanja drveća i drvoreda ovlašćeno preduzeće je dužno da sva bolesna, suva, oštećena i stabla koja ugrožavaju bezbednost ljudi i objekata, ukloni uz saglasnost stručnog lica ovlašćenog preduzeća i komunalne inspekcije.
Ovlašćeno preduzeće, dužno je da ukloni stabla oštećena usled elementarnih nepogoda, ili saobraćajnog udesa i bez saglasnosti komunalne inspekcije.
Uklanjanje, odnosno vađenje zdravih stabala sa javne zelene površine može se vršiti samo u cilju realizacije urbanističkog plana.
Ovlašćeno preduzeće koje se stara o održavanju javne zelene površine, dužno je:
1. da vodi evidenciju o stanju bilja i objekata kao i o promenama koje na njima nastanu,
2. da redovno vrši:
- košenje i iznošenje trave,
- orezivanje žive ograde, ukrasnog šiblja, stabala i rastinja koja ometaju normalan saobraćaj pešaka i vozila i odvoz ostataka. Ako se ometa korišćenje susednih dvorišta nalog za orezivanje daje komunalna inspekcija i komunalna policija,
- zamenu uništenih sadnica novim,
- zalivanje i đubrenje travnatih površina, ukrasnog bilja, sadnica i drvoreda,
3. obezbedi dovoljan broj korpi za smeće,
4. održava u ispravnom stanju klupe za sedenje, korpe za smeće, dečje rekvizite i elemente parkovske opreme,
5. da istakne upozoravajuće natpise u cilju zaštite zelenila.
Vlasnici, odnosno korisnici površina posebne namene dužni su da ih održavaju u skladu sa članom 85. tačka 2. ove Odluke.
Ukoliko vlasnici, odnosno korisnici ne održavaju zelenilo na način utvrđen prethodnim stavom, komunalna inspekcija naložiće ovlašćenom javnom komunalnom preduzeću da izvrši radove na održavanju zelenila o njihovom trošku.
2. Rekreacione površine i obale reka i jezera
Rekreacionim površinama u smislu ove Odluke smatraju se tereni za sport i zabavu, stadion, igrališta, plaže, bazeni i slični objekti i o njihovom uređenju i održavanju staraju se vlasnici, odnosno korisnici tih površina.
Način i vreme korišćenja površina iz prethodnog stava utvrđuju vlasnici, odnosno korisnici svojim aktom koji mora biti istaknut na vidom mestu.
Korisnici usluga dužni su da se pridržavaju utvrđenog načina i vremena korišćenja ovih površina.
Obale reka Crnog i Belog Timoka, potoka i jaruga u gradu i naseljenim mestima moraju se održavati uredno i čisto.
O uređenju i održavanju čistoće obala Crnog i Belog Timoka u gradu i naseljenim mestima, kao i potoka i jaruga u gradu stara se ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik.
O uređenju i održavanju potoka, kanala i jaruga u naseljenim me stima staraju se mesne zajednice, dok su vlasnici, odnosno korisnici nepokretnosti kroz koje isti prolaze, u obavezi da potoke, kanale i jaruge održavaju čistim.
O uređenju prostora u zonama sanitarne zaštite, postavljanju tabli sa obaveštenjima, zabranama i sl. u smislu odredaba Odluke o zaštiti izvorišta vodosnavdevanja Akumulacije "Glište" ("Sl. list grada Zaječara", br. 35/14, 38/14 i 7/17 - dr. Odluka) stara se ovlašćeno preduzeće.
Nije dozvoljeno postavljanje kamp prikolica, šatora i drugih predmeta pored jezera, u neposrednoj zoni zaštite na udaljenosti od 100 m od obale.
Komunalni inspektor će rešenjem naložiti uklanjanje kamp prikolica, šatora, i ostalih predmeta iz prethodnog stava ovog člana, o trošku vlasnika.
U reke, potoke i jaruge, kao i na njihovim obalama zabranjeno je:
1. izlivanje otpadnih voda, fekalija, bacanje smeća i uginulih životinja,
2. napajanje stoke,
3. košenje trave, seča i oštećivanje drveća.
Održavanje čistoće na javnim površinama u gradu vrši ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik.
Ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik je dužno da vrši svakodnevno čišćenje javnih površina u ekstra zoni iz člana 60. Odluke, a javne površine u ostalim delovima grada prema potrebi.
Pored ovlašćenog preduzeća, odnosno preduzetnika vlasnici, odnosno korisnici stambenih zgrada i poslovnih prostorija, dužni su da održavaju čistoću na trotoarima pored i ispred svojih objekata.
Vlasnici odnosno korisnici poslovnih prostorija dužni su da ispred svojih objekata u toku radnog vremena postave postolja sa pepeljarama za pušače osoblje i korisnike usluga.
Dva ili više susedna poslovna objekta mogu koristiti jedno postolje na udaljenosti do 15 metara.
Čišćenje i pranje javnih površina vrši se noću i u toku dana i to:
- od 1. marta - 30. novembra, u vremenu od 23 - 05 sati, a prema potrebi i danju,
- od 1. decembra do 28. februara, u vremenu od 07 - 14 sati.
Prilikom pranja javne površine prethodno se moraju očistiti slivnici, rešetke slivnika i sva površina koja se pere. Nije dozvoljeno da se nečistoća sa ulica i trga mlazom vode odnosi na trotoare i prskaju izlozi i prolaznici.
Radi bezbednosti saobraćaja, vozila i kretanja pešaka, sa javnih površina mora se ukloniti sneg i led, a u slučaju poledice posipati industrijska so.
Uklanjanje leda i snega i posipanje industrijskom solju sa trgova i trotoara oko trgova i parcela gde nema poslovnih i stambenih objekata ili vlasnika u gradu vrši ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik, a sa kolovoza i saobraćajnica u gradu i naseljenim mestima ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik.
Pored preduzeća iz prethodnog stava, vlasnici odnosno korisnici stambenih zgrada i poslovnih prostorija, dužni su da:
- uklanjaju sneg i led na trotoarima ispred svojih objekata u širini od 5m i trotoara u dužini svoje parcele
- sneg i led uklanjati tako da podloga bude stalno vidljiva i bezbedna za kretanje
- da uklanjaju ledenice i sneg sa krovova ili nadstrešnica ispred svojih objekata radi bezbednosti prolaznika
- da prilikom uklanjanja snega i leda na način opisan u prethodnim alinejama sneg i led ne izbacuju na kolovoz.
Sa uklanjanjem snega i leda sa javnih površina, preduzeća iz prethodnog člana moraju otpočeti odmah, a najkasnije 1 sat po početku padavina, odnosno u prvim jutarnjim satima, ako je do padavina došlo u toku noći.
Uklonjen sneg i led sakuplja se u gomile tako da oluci i slivnici ne budu zatrpani i da se omogući slobodan prolaz pešaka i vozila.
Organizovano iznošenje i izvoženje snega i leda sa javnih površina vrše preduzeća iz člana 92. stav 2. ove Odluke.
Hvatanje i zbrinjavanje pasa lutalica sa javnih površina vrši ovlašćeno preduzeće, odnosno preduzetnik po potrebi i po nalogu komunalne inspekcije i komunalne policije.
Međusobna prava i obaveze ovlašćenog javnog komunalnog preduzeća, odnosno preduzetnika i Grada u vršenju ovih poslova regulišu se posebnim ugovorom.
Radi zaštite javnih površina, zabranjeno je:
1. bacanje hartije i drugih otpadaka van korpi i sudova za smeće,
2. oštećivanje korpi i sudova za smeće,
3. izlivanje otpadnih voda, fekalija i sl., držanje smeća i otpada građevinskog i drugog materijala,
4. pranje terasa i bacanje smeća kroz prozor zgrada, istresanje tepiha sa terasa i balkona,
5. popravka i pranje motornih vozila, cepanje drva, razbijanje uglja i drugog materijala,
6. istovar, utovar i parkiranje vozila na mestima na kojima se nalaze ulični otvori (šahte),
7. nanošenje blata i nečistoće vozilima,
8. prevoženje peska, papira i drugog materijala koji se rasipa vozilima koja nisu obezbeđena za tu vrstu prevoza,
9. vršenje prometa robe van pijace i mesta određenih za to bez odobrenja nadležnog organa.
Radi bezbednog kretanja vozila i pešaka u slučaju nepogoda većih razmera kao i izlivanja površinskih voda, mora se izvršiti odvođenje atmosferskih voda sa javnih površina.
Odvođenje voda iz prethodnog stava vrši Javno komunalno preuzeće "Vodovod" Zaječar odmah po prestanku padavina, odnosno izlivanja površinskih voda.
VI VRŠENJE DIMNIČARSKIH USLUGA I DEZINFEKCIJA I UNIŠTAVANJE GAMADI U OBJEKTIMA
Dimničarske usluge vrši pravno lice, odnosno preduzetnik koji je registrovan za obavljanje ove delatnosti, po zahtevu korisnika usluge.
Zabranjeno je neovlašćeno vršenje dimničarskih usluga.
Pravno lice ili preduzetnik obavezno je da korisniku usluga izda potvrdu o pruženim uslugama.
Korisnici dimničarskih usluga su vlasnici, zakupci i drugi korisnici stanova, individualnih stambenih zgrada, poslovnih i proizvodnih prostorija i objekata.
Korisnik dimničarskih usluga dužan je da obezbedi čišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja tako da isti budu uvek u funkciji, radi preventivne zaštite od požara i zaštite vazduha od zagađivanja.
Korisnik dimničarskih usluga obezbeđuje čišćenje i održavanje dimnjaka i ventilacionih kanala na svoj zahtev i o svom trošku.
Dezinfekciju i uništavanje gamadi u objektima obavlja pravno lice, odnosno preduzetnik, koje je registrovano za obavljanje delatnosti po zahtevu korisnika usluge.
Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj ovlašćeno preduzeće ako
1. ne poseduje specijalna vozila saglasno članu 9. Odluke,
2. ne odvozi, odlaže i sakuplja smeće ili odbija pružanje usluga saglasno članu 10. Odluke,
3. Ne poseduje opšti tip sudova za smeće,
4. ne zameni amortizovane sudove saglasno članu 12. stav 2. Odluke,
5. ne čisti septičku jamu u roku propisanom članom 19. stav 1. Odluke ili istače fekalije iz specijalnih vozila van mesta određenog za to (član 19. stav 2. Odluke),
6. ne održava deponiju shodno članu 20. Odluke,
7. u slučaju nepredviđenih okolnosti ne postupi saglasno članu 23. Odluke
8. nestručno vrši raskopavanje javne površine (član 38. Odluke)
9. ne uklanja dotrajale predmete ili stvari shodno članu 53. Odluke,
10. ne održava oglasne table, oglasne stubove, spomenike, spomen ploče i skulpture na javnim mestima, shodno članu 65. Odluke,
11. ne održava javnu rasvetu shodno članu 69. i 70. Odluke,
12. ne održava pijace shodno članu 72. i 74. Odluke,
13. ne održava javne zelene površine shodno članu 78. i 83. Odluke,
14. prilikom održavanja javne zelene površine ne preduzima radnje iz člana 85. Odluke,
15. ne postupa u skladu sa članom 88. Odluke,
16. ne održava čistoću na javnim površinama shodno članu 90. i 91. Odluke,
17. ne hvata i zbrinjava pse lutalice shodno članu 94. Odluke,
18. odvođenje otpadnih voda ne vrši shodno članu 96. stav 2. Odluke.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se i ovlašćeni preduzetnik u iznosu od 20.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 90.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. ne obezbedi potreban broj sudova za smeće (član 12. Odluke),
2. ne vrši uređenje, popravku, redovno održavanje i čišćenje trotoara od smeća, korova i sl. (član 26. stav 2. i 5. Odluke),
3. prilikom raskopavanja javne površine ne postupi saglasno članu 30. Odluke,
4. ne snosi troškove dovođenja javne površine u prvobitno stanje (član 33. Odluke),
5. ne postupi shodno članu 38. stav 1. Odluke,
6. zauzme javnu površinu radi skladiranja građevinskog materijala u vremenu suprotno članu 45. stav 3. Odluke,
7. dotrajale predmete i stvari ne ukloni sa javne površine u propisanom roku (član 51. Odluke),
8. ne održava otvore (šahte) shodno članu 56. Odluke,
9. ne ukloni državnu zastavu prvog narednog dana po isteku praznika (član 58. stav 2. Odluke),
10. ne održava javne površine shodno članu 78. Odluke,
11. ne uredi prostor shodno članu 80. Odluke,
12. ne preduzme mere radi obezbeđenja javne zelene površine (član 82. Odluke),
13. zelene površine posebne namene ne održava shodno članu 86. Odluke, ne uređuje i održava rekreacione površine shodno članu 87. Odluke,
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 20.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik ako:
1. ne obezbedi potreban broj sudova za smeće (član 12. Odluke),
2. gradi sanitarni objekat protivno propisima, odnosno na udaljenosti manjoj od 10 m od objekta sa životnim namirnicama bez odobrenja komunalnog inspektora shodno članu 17. Odluke,
3. ne vrši uređenje, popravku, redovno održavanje i čišćenje trotoara od smeća, korova i sl. (član 26. stav 2. i 5. Odluke),
4. zauzme javnu površinu radi skladiranja građevinskog materijala u vremenu suprotno članu 45. stav 3. Odluke,
5. ne ukloni dotrajale predmete ili stvari sa javne površine shodno članu 51. Odluke,
6. ne održava otvore (šahte) shodno članu 56. Odluke,
7. ne ukloni državnu zastavu shodno članu 58. stav 2. Odluke,
8. zelene površine posebne namene ne održava shodno članu 86. Odluke,
9. nestručno vrši dezinfekciju i uništavanje gamadi u objektima shodno članu 99. Odluke.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1. ne obezbedi potreban broj sudova za smeće (član 12. Odluke),
2. gradi sanitarni objekat na udaljenosti manjoj od 10 m od objekta sa životnim namirnicama bez odobrenja komunalnog inspektora shodno članu 17. Odluke,
3. ne vrši uređenje, popravku, redovno održavanje i čišćenje trotoara od smeća, korova i sl. (član 26. stav 2. i 5. Odluke),
4. zauzme javnu površinu radi skladiranja građevinskog materijala u vremenu suprotno članu 45. stav 3. Odluke,
5. ne ukloni dotrajale predmete ili stvari sa javne površine shodno članu 51. Odluke,
6. ne održava otvore (šahte) shodno članu 56. Odluke,
7. ne ukloni državnu zastavu shodno članu 58. stav 2. Odluke,
8. oštećuje spomenike, spomen ploče i skulpture na javnim mestima (član 64. Odluke),
9. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 68. Odluke,
10. se na pijacama ponaša protivno zabranama iz člana 76.
11. zelenu površinu posebne namene ne održava shodno članu 86.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 80.000 dinara kazniće se za prekršaj ovlašćeno preduzeće, odnosno ovlašćeni preduzetnik u iznosu od 18.000 dinara i odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 8.000 dinara ako:
1. ne popravlja i redovno održava ulice, trotoare i trgove shodno članu 26. Odluke,
2. ne dovede u stanje prethodne prohodnosti raskopanu javnu površinu shodno članu 28. Odluke,
3. ne vrši raskopavanje saglasno članu 31. Odluke,
4. ne dovede u prvobitno stanje raskopanu javnu površinu shodno članu 33. Odluke,
5. raskopavanje javne površine vrši bez odobrenja Gradske uprave (član 34. stav 1. Odluke),
6. raskopava javnu površinu u vremenu suprotno članu 39. stav 1. Odluke,
7. ne održava ulične otvore u ispravnom stanju shodno članu 55. i 56. Odluke,
8. u propisanom roku ne ukloni sneg i led, odnosno javne površine ne pospe industrijskom solju shodno članu 92. stav 2. Odluke.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 80.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice i odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 8.000 dinara ako:
1. učini neku radnju protivno zabranama iz člana 14. Odluke,
2. ne održava prostor oko poslovnih zgrada i time ometa normalno korišćenje susednih dvorišta i saobraćajnica (član 15. stav 1. Odluke),
3. čiste septičke i nužničke jame protivno članu 19. stav 2. i 3. Odluke,
4. postavi elemente urbanog mobilijara bez odobrenja ili suprotno izdatom odobrenju nadležnog organa (član 25. Odluke),
5. raskopava javne površine suprotno članu 27. i 28. Odluke,
6. postupi protivno odredbama člana 42. stav 2-4. Odluke,
7. zauzme javnu površinu bez odobrenja i suprotno izdatom odobrenju Gradske uprave (član 43. i 44. Odluke),
8. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 50. Odluke,
9. ne pridržava se odredaba člana 57. i 57a Odluke,
10. postupi suprotno članu 59. Odluke,
11. ne stara o uređivanju, održavanju i čišćenju potoka, kanala i jaruga (član 88. stav 3. Odluke),
12. u užem delu grada ne postavi i održava u urednom i ispravnom stanju svetleću firmu ili reklamu (član 60. i 61. Odluke),
13. prekrši zabranu iz člana 77. stav 5. Odluke,
14. prekrši zabranu iz člana 89. tačka 1. Odluke,
15. ne održava čistoću i čisti sneg i led na trotoarima i ispred svojih objekata (član 90. stav 3. i 92. stav 3. Odluke),
16. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 95. Odluke,
17. neovlašćeno vrši dimničarsku uslugu ili ne izda potvrdu o pruženoj usluzi (član 97. Odluke),
18. ne obezbedi čišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja (član 98. stav 2. Odluke), 16. nestručno vrši dezinfekciju i uništavanje gamadi u objektima (član 99. Odluke).
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 18.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik ako:
1. učini neku radnju protivno zabranama iz člana 14. Odluke,
2. ne održava prostor oko poslovnih zgrada i time ometa normalno korišćenje susednih dvorišta i saobraćajnica (član 15. stav 1. Odluke),
3. ne izgradi sanitarni objekat shodno članu 16. stav 1. Odluke,
4. sanitarne objekte ne održava i prazni redovno shodno propisima iz člana 18. Odluke
5. čisti septičku i nužničku jamu protivno članu 19. stav 2. i 3. Odluke,
6. postavi elemente urbanog mobilijara bez odobrenja ili suprotno izdatom odobrenju nadležnog organa (član 25. Odluke)
7. raskopava javnu površinu suprotno članu 27. i 28. Odluke,
8. postupi protivno odredbama člana 42. stav 2-4. Odluke,
9. zauzme javnu površinu bez odobrenja i suprotno izdatom odobrenju Gradske uprave (član 43. i 44. Odluke),
10. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 50. Odluke,
11. ne pridržava se odredaba člana 57. i 57a Odluke,
12. postupi suprotno članu 59. Odluke,
13. u užem delu grada ne postavi i održava u urednom i ispravnom stanju svetleću reklamu ili reklamu shodno članu 60. i 61. Odluke,
14. prekrši zabranu iz člana 77. stav 5. Odluke,
15. ne stara o uređivanju, održavanju i čišćenju potoka, kanala i jaruga (član 88. stav 3. Odluke),
16. prekrši zabranu iz člana 89. tačka 1. Odluke,
17. ne održava čistoću i čisti sneg i led na trotoarima pored i ispred svog objekta (član 90. stav 3. i 92. stav 3.),
18. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 95. Odluke,
19. neovlašćeno vrši dimničarsku uslugu ili ne izda potvrdu o pruženoj usluzi (član 98. Odluke),
20. ne obezbedi čišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja (član 98. stav 2. Odluke).
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 8.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1. učini neku radnju protivno zabranama iz člana 14. Odluke,
2. zbog neodržavanja čistoće u dvorištima ometa normalno korišćenje susednih dvorišta i saobraćajnica (član 15. stav 1. Odluke),
3. ne izgradi sanitarni objekat shodno članu 16. stav 1. Odluke,
4. sanitarne objekte ne održava i prazni redovno shodno propisima iz člana 18. Odluke,
5. čisti septičku i nužničku jamu protivno članu 19. stav 2. i 3. Odluke,
6. postavi elemente urbanog mobilijara bez odobrenja ili suprotno izdatom odobrenju nadležnog organa (član 25. Odluke),
7. raskopava javnu površinu suprotno članu 27. i 28. Odluke,
8. zauzme javnu površinu bez odobrenja i suprotno izdatom odobrenju Gradske uprave (član 43. i 44. Odluke),
9. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 50. Odluke,
10. ne pridržava se odredaba člana 57. i 57a Odluke,
11. prekrši zabranu iz člana 77. stav 5. Odluke,
12. ne stara o uređivanju, održavanju i čišćenju potoka, kanala i jaruga (član 88. stav 3. Odluke),
13. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 89. Odluke,
14. ne održava čistoću na trotoarima pored i ispred objekata shodno članu 90. stav 3. Odluke),
15. ne ukloni sneg i led sa trotoara i ispred svog objekta shodno članu 92. stav 3. Odluke,
16. učini neku od zabranjenih radnji iz člana 95. Odluke,
17. neovlašćeno vrši dimničarsku uslugu (član 97. Odluke),
18. ne obezbedi čišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja (član 98. stav 2. Odluke).
Za prekršaje iz stava 1., 2., 3. i 4. ovog člana nadležni inspektor Gradske uprave i komunalni policajac izdaju prekršajni nalog na licu mesta za svaki prekršaj posebno.
Za prekršaje iz stava 1., 2., 3. i 4. ovog člana ne može se podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Nadzor nad sprovođenjem ove Odluke vrši Odeljenje za inspekcijske poslove i komunalnu policiju Gradske uprave.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o komunalnom uređenju na teritoriji grada Zaječara ("Sl. list opština", br. 26/06, 6/07, 9/07, "Sl. list Opštine Zaječar" 3/07, 4/08, 6/08, i "Sl. list grada Zaječara", br. 3/08, 6/08, 10/09, 22/09, 3/10 - dr. odluka, 9/10, 25/10, 25/11, 6/12 i 2/14).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. listu grada Zaječara".
Redakcija je zadržala numeraciju delova teksta kako je ona objavljena u "Sl. listu grada Zaječara", br. 15/2014.
* Odlukom o dopuni odluka iz komunalnih delatnosti Skupštine Grada Zaječara ("Sl. list grada Zaječara", br. 22/2014) je utvrđeno da se u odgovarajućem članu kaznenih odredaba ove odluke, gde je propisano da za novčane kazne u fiksnom iznosu, prekršajni nalog na licu mesta za svaki prekršaj posebno izdaje nadležni inspektor Gradske uprave Grada Zaječara, posle reči: "nadležni inspektor", dodaju reči: "i komunalni policajac".
** Visina novčanih kazni za prekršaje iz čl. 100. do 103. ove odluke, izmenjena je članom 4. Odluke o izmenama novčanih kazni za prekršaje u odlukama Skupštine grada Zaječara iz komunalnih oblasti ("Sl. list grada Zaječara", br. 7/2017).