STATUTGRADA VALJEVA("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 5/2019) |
Ovim Statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se: prava i dužnosti grada Valjeva (u daljem tekstu: Grad) i način njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine grada Valjeva (u daljem tekstu: Skupština grada), organizacija i rad organa i službi, određivanje organa ovlašćenog za pokretanje postupaka pred Ustavnim, odnosno Upravnim sudom, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, uslovi za ostvarivanje oblika neposredne samouprave, sprovođenje obaveznog postupka javne rasprave prilikom pripreme Statuta, budžeta (u delu planiranja investicija), strateških planova razvoja, utvrđivanja stope izvornih prihoda, prostornih i urbanističkih planova, kao i drugih opštih akata na osnovu predloga kvalifikovanog broja građana ili zahteva jedne trećine odbornika, osnivanje, način izbora organa i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave i druga pitanja od značaja za Grad.
Svi pojmovi u ovom Statutu upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Grad je jedinica lokalne samouprave u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko odbornika u Skupštini grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav i to:
Redni broj |
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
1. |
Babina Luka |
Babina Luka |
2. |
Balinović |
Balinović |
3. |
Bačevci |
Bačevci |
4. |
Belić |
Belić |
5. |
Beloševac |
Beloševac |
6. |
Beomužević |
Beomužević |
7. |
Blizonje |
Blizonje |
8. |
Bobova |
Bobova |
9. |
Bogatić |
Bogatić |
10. |
Brangović |
Brangović |
11. |
Brankovina |
Brankovina |
12. |
Brezovica |
Brezovica |
13. |
Bujačić |
Bujačić |
14. |
Valjevo |
Valjevo |
15. |
Veselinovac |
Veselinovac |
16. |
Vlaščić |
Vlaščić |
17. |
Vragočanica |
Vragočanica |
18. |
Vujinovača |
Vujinovača |
19. |
Gola Glava |
Gola Glava |
20. |
Gornja Bukovica |
Gornja Bukovica |
21. |
Gornja Grabovica |
Grabovica |
22. |
Grabovica |
|
23. |
Gornje Leskovice |
Gornje Leskovice |
24. |
Degurić |
Degurić |
25. |
Divci |
Divci |
26. |
Divčibare |
Divčibare |
27. |
Donja Bukovica |
Donja Bukovica |
28. |
Donje Leskovice |
Donje Leskovice |
29. |
Dračić |
Dračić |
30. |
Dupljaj |
Dupljaj |
31. |
Žabari |
Žabari |
32. |
Zabrdica |
Zabrdica |
33. |
Zarube |
Zarube |
34. |
Zlatarić |
Zlatarić |
35. |
Jovanja |
|
36. |
Jasenica |
Jasenica |
37. |
Joševa |
Joševa |
38. |
Kamenica |
Kamenica |
39. |
Klanica |
Klanica |
40. |
Klinci |
Klinci |
41. |
Kovačice |
Kovačice |
42. |
Kozličić |
Kozličić |
43. |
Jazovik |
|
44. |
Kotešica |
Kotešica |
45. |
Kunice |
Kunice |
46. |
Lelić |
Lelić |
47. |
Loznica |
Loznica |
48. |
Lukavac |
Lukavac |
49. |
Majinović |
Majinović |
50. |
Miličinica |
Miličinica |
51. |
Mrčić |
Mrčić |
52. |
Oglađenovac |
Oglađenovac |
53. |
Osladić |
Osladić |
54. |
Paklje |
Paklje |
55. |
Paune |
Paune |
56. |
Petnica |
Petnica |
57. |
Popučke |
Popučke |
58. |
Gorić |
|
59. |
Prijezdić |
Prijezdić |
60. |
Pričević |
Pričević |
61. |
Rabas |
Rabas |
62. |
Ravnje |
Ravnje |
63. |
Rađevo Selo |
Rađevo Selo |
64. |
Rebelj |
Rebelj |
65. |
Mijači |
|
66. |
Rovni |
Rovni |
67. |
Sandalj |
Sandalj |
68. |
Sedlari |
Sedlari |
69. |
Sitarice |
Sitarice |
70. |
Sovač |
Sovač |
71. |
Stanina Reka |
Stanina Reka |
72. |
Stapar |
Stapar |
73. |
Strmna Gora |
Strmna Gora |
74. |
Stubo |
Stubo |
75. |
Suvodanje |
Suvodanje |
76. |
Sušica |
Sušica |
77. |
Taor |
Taor |
78. |
Tubravić |
Tubravić |
79. |
Tupanci |
Tupanci |
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Grada je u naseljenom mestu Valjevo, ulica Karađorđeva broj 64.
Grad ima svoju zvaničnu internet prezentaciju na adresi www.valjevo.org.rs.
Grad predstavlja i zastupa Gradonačelnik.
Organi Grada imaju pečat.
Pečat je okruglog oblika i sadrži grb Republike Srbije oko kojeg je ispisan tekst na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom: "Republika Srbija, Grad Valjevo" i naziv organa.
Službena upotreba jezika i pisma
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Grad ima svoje simbole.
Simboli Grada su grb i zastava.
Grad koristi grb u dva nivoa kao Mali grb i Veliki grb.
Mali grb grada Valjeva je štit okruglog oblika, sa ornamentima koji su deo simbolike ljiljana i lešnika. Na tamno crvenom polju, oivičenom zlatnom bordurom, nalazi se dvoglavi beli orao u uzletu, sa ljiljanima u kandžama, koji na jednom završetku imaju plodonosne lešnike. Tamno crvena boja simboliše boju snage, vođstva i hrabrosti. Tamna patina daje element duge tradicije ovog grada. Ona se pominje u heraldici i kao boja žetve i boja jeseni. Tamno crvene odore bile su odore srpskih velikaša. Zlato simbolizuje čistotu, lepotu i moć. Valjevo je, kroz muku i patnju, vekovima kalilo svoju zlatnu istoriju.
U sredini grba, u elipsoidnom medaljonu, oivičenom zlatnom bojom, su definisani simboli grada Valjeva. Osnovni simbol je Kula Nenadovića na Kličevcu u Valjevu. Predstavljena je u moćnoj perspektivi. Izdiže se na brdu iznad Valjeva, dok su u podnožju stilizovane dve reke: Kolubara kao najveća i Gradac kao najčistija i najlepša. Boja neba je boja patine valjevske istorije: tamno crvena boja. Boja zemlje je plodonosno zelena.
Iznad elipsastog medaljona, u kome su simboli Valjeva, nalazi se kruna. Kruna je svedena i krajnje stilizovana. To je kruna Nemanjića, rodonačelnika srpske države, pojednostavljena zbog kompleksnosti celog grba, njegove upotrebe i percepcije. Na njoj je krst koji jasno ukazuje da se istorija Valjeva vezuje za hrišćansku religiju. Ljiljan je hrišćanski simbol i označava vezu vladara sa Hristom i crkvom. Simbolizuje čistotu i svetlost.
Lenta tamno crvene boje sa natpisom grada Valjeva je usklađena sa stilizacijom i konceptom grba. Natpis grada je urađen slovima koja su potpuno originalna stilizacija i izrađena su za ovu priliku.
Veliki grb grada Valjeva je istovetan malom grbu grada Valjeva, dok je oko štita velikog grba prikazana ornamentika burne valjevske istorije. Sa obe strane štita su prikazane po tri zastave, crvena (najbliža štitu), plava i bela, koje formiraju jednu - srpsku zastavu, što je dinamički način da se pokaže mukotrpna borba jednog naroda za svoj identitet. Okolo je srpsko tradicionalno oružje, dva topa i dve sablje, sredstvo te borbe. Ono je "zlatno oružje".
Grad ima svoju zastavu.
Zastava grada je pravougaonog oblika, koji se u dnu završava sa dva špica pod uglom od 45 stepeni. Oblik zastave je preuzet iz srpske tradicije. Ovaj oblik nalazimo kod zastava naših velikaša u prvom srpskom ustanku. Sem njene tradicionalne stilizacije, ovaj oblik je veoma savremen i kao takav sintetiše tradiciju i savremeni dizajn. Njena boja je tamno crvena sa zlatnim ivicama. Mali grb se nalazi na centralnom delu zastave, bez lente.
Oblik i način upotrebe grba i zastave utvrđuju se odlukom Skupštine grada.
Sadržina odluke o grbu i zastavi mora odgovarati istorijskim i stvarnim činjenicama, njenim odredbama ne smeju se vređati opšti i državni interesi, nacionalna i verska osećanja i javni moral.
Grb i zastava Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se samo državni simboli i simboli Grada.
Grad ima svoj praznik i krsnu slavu.
Praznik Grada utvrđuje se Statutom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Praznik Grada je 20. mart, dan oslobođenja Valjeva u Prvom srpskom ustanku.
Grad na svečan način obeležava 15. septembar, dan oslobođenja Valjeva u Drugom svetskom ratu.
Krsna slava Grada je Duhovski ponedeljak.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja.
Grad dodeljuje zvanje "počasni građanin" osobi čiji su rad i dostignuća od posebnog značaja za Grad.
Skupština grada odlučuje o dodeljivanju zvanja "počasni građanin" uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Nagrade i druga javna priznanja i zvanje "počasni građanin" dodeljuju se povodom praznika Grada.
Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, postupak, uslovi i kriterijumi za dodeljivanje javnih priznanja i zvanja "počasni građanin" uređuju se posebnom odlukom.
Rad organa Grada je javan.
Javnost rada može se obezbediti:
1. izdavanjem "Službenog glasnika grada Valjeva", biltena, informatora, preko sredstava javnog informisanja, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;
2. organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim Statutom i odlukama organa Grada;
3. organizovanjem javnih slušanja u skladu sa ovim Statutom i Poslovnikom Skupštine grada i
4. u drugim slučajevima utvrđenim ovim Statutom i drugim aktima organa Grada.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom, ovim Statutom i drugim aktima Grada.
U javnoj svojini Grada saglasno zakonu su:
- dobra u opštoj upotrebi na teritoriji Grada (opštinski putevi, nekategorisani putevi, ulice koje nisu deo autoputa ili državnog puta I i II reda, trgovi i javni parkovi i dr.);
- komunalna mreža na teritoriji Grada;
- nepokretne i pokretne stvari i druga imovinska prava koje koriste organi i organizacije Grada;
- stvari u javnoj svojini na kojima pravo korišćenja imaju mesne zajednice na teritoriji Grada, ustanove, javne agencije i druge organizacije čiji je osnivač Grad;
- druge nepokretne i pokretne stvari i imovinska prava, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.
Grad vrši nadležnosti opštine utvrđene Ustavom i zakonom, kao i druge nadležnosti i poslove državne uprave koji su joj zakonom povereni.
Nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom
Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi Statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja Grada, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3) stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju nekategorisanih i opštinskih puteva, kao i ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
4) stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5) obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6) stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7) donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8) stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
9) stara se o zaštiti, uređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u Gradu;
11) obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe Grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;
13) utvrđuje simbole Grada i njihovu upotrebu;
14) upravlja gradskom imovinom i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;
15) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
16) obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom, kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva, Grad može osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Skupština grada posebnom odlukom osniva preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu i ostvaruje prava osnivača, ako zakonom ili ovim Statutom za vršenje pojedinih prava osnivača nije utvrđena nadležnost drugog organa Grada.
Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije, javnosti, ekonomičnosti, efikasnosti i zaštite životne sredine, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava
Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Grad donosi budžet za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom koji uređuje budžetski sistem.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.
Odgovornost za izvršenje budžeta
Za izvršenje budžeta Grada Gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa zakonom kojim je uređeno neposredno izjašnjavanje građana i ovim Statutom.
Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa utvrđuje Skupština grada.
Inicijativu za donošenje odluke iz stava 1. ovog člana može podneti najmanje jedna trećina odbornika Skupštine grada i građani putem građanske inicijative.
Uz inicijativu se podnosi i program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekta koji je predmet odluke.
Po primljenoj urednoj inicijativi, Skupština grada odlučuje o pokretanju postupka za uvođenje samodoprinosa većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako Skupština grada prihvati inicijativu za uvođenje samodoprinosa, donosi zaključak kojim istovremeno određuje rok za pripremu nacrta odluke o uvođenju samodoprinosa i rok i način organizovanja javne rasprave.
Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa Skupština grada utvrđuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju.
Odluku iz stava 1. ovog člana donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima samodoprinosa se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.
Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz st. 1. i 2. ovog člana.
Objavljivanje odluke o uvođenju samodoprinosa
Odluka o uvođenju samodoprinosa se objavljuje na način na koji se objavljuju akti Grada.
Namenski karakter sredstava samodoprinosa
Novčana sredstva koja se prikupljaju na osnovu odluke o samodoprinosu prihod su budžeta i strogo su namenskog karaktera.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni vrši Gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 3. ovog člana, nadležna je Skupština grada.
Položaj Skupštine grada
Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Sastav Skupštine grada
Skupštinu grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Sazivanje konstitutivne sednice
Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.
Ukoliko predsednik Skupštine grada iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji kandidat za odbornika novog saziva u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji kandidat za odbornika novog saziva do izbora predsednika Skupštine grada.
Konstituisanje Skupštine grada
Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine grada i postavljenjem sekretara Skupštine grada.
Broj odbornika
Skupština grada ima 51 odbornika.
Mandat
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Svečana izjava
Nakon potvrđivanja mandata odbornik potpisuje svečanu izjavu koja glasi: "Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada pridržavati Ustava, zakona i Statuta, i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana."
Odbornik pored svečane izjave potpisuje Etički kodeks ponašanja funkcionera lokalne samouprave u Srbiji.
Nespojivost funkcija
Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.
Imunitet odbornika
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine grada i njenih radnih tela.
Prava i dužnosti odbornika
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima, predlaže radnom telu Skupštine grada da organizuje javno slušanje o predlozima propisa i odluka o kojima odlučuje Skupština grada, podnosi predloge odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine grada i podnosi amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od značaja za obavljanje odborničke dužnosti, kao i da na lični zahtev od organa i službi Grada dobije podatke koji su mu potrebni za rad.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine grada, a načelnik Gradske uprave kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.
Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.
Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju Poslovnikom Skupštine grada.
Naknada i druga primanja odbornika
Odbornik ima pravo na naknadu za učešće u radu Skupštine grada i njenih radnih tela i pravo na naknadu putnih troškova nastalih obavljanjem odborničke dužnosti, u skladu sa odlukom Skupštine grada.
Nadležnost Skupštine grada
Skupština grada u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i Poslovnik Skupštine grada;
2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4) donosi program razvoja Grada, planske dokumente javnih politika, srednjoročne planove i druge planske dokumente, u skladu sa zakonom;
5) donosi prostorni i urbanistički plan Grada;
6) donosi propise i druge opšte akte;
7) bira i razrešava lokalnog ombudsmana;
8) bira pravobranioca i zamenika pravobranioca Grada Valjeva;
9) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
10) obrazuje i uređuje organizaciju i rad organizacija i službi za potrebe Grada;
11) osniva javna preduzeća i društva kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovim statutom, daje saglasnost na zakonom određene opšte i druge pravne akte i radnje javnog preduzeća, odnosno društva kapitala, radi zaštite opšteg interesa;
12) osniva ustanove i organizacije u oblasti predškolskog obrazovanja i vaspitanja, osnovnog obrazovanja, kulture, socijalne zaštite, zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;
13) imenuje i razrešava nadzorni odbor i direktora javnog preduzeća čiji je osnivač, daje saglasnost na statut javnog preduzeća i vrši druga prava osnivača u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom;
14) imenuje i razrešava upravni odbor, nadzorni odbor i direktora ustanove, organizacije i službe čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom;
15) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
16) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
17) bira i razrešava Gradonačelnika i, na predlog Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
18) usvaja Kadrovski plan;
19) uređuje uslove i način obavljanja komunalnih delatnosti, prava i obaveze korisnika komunalnih usluga, obim i kvalitet komunalnih usluga i način vršenja nadzora nad obavljanjem komunalnih delatnosti, osniva javna preduzeća za obavljanje komunalne delatnosti, odnosno poverava obavljanje tih delatnosti društvu kapitala ili preduzetniku, propisuje opšte uslove održavanja komunalnog reda i mere za njihovo sprovođenje;
20) donosi godišnje i srednjoročne programe uređivanja građevinskog zemljišta; odlučuje o otuđenju građevinskog zemljišta u skladu sa zakonom i propisom Grada;
21) donosi lokalnu stambenu strategiju u skladu sa Nacionalnom stambenom strategijom, akcioni plan za njeno sprovođenje i programe stambene podrške, može osnovati javnu stambenu agenciju u skladu sa zakonom, kao i pravno lice za obavljanje poslova od javnog interesa u oblasti stanovanja;
22) uređuje korišćenje poslovnog prostora koji je u javnoj svojini Grada, uređuje visinu zakupnine poslovnog prostora i vrši druge poslove u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora, u skladu sa zakonom i drugim aktima Grada;
23) odlučuje o pribavljanju i raspolaganju stvarima u svojini Grada, ako ovim Statutom i odlukom Skupštine grada nije određena nadležnost drugog organa;
24) uređuje bliže uslove za obavljanje taksi prevoza putnika;
25) donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i interesima i specifičnostima Grada i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
26) donosi godišnji program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta, utvrđuje protiverozione mere i njihovo sprovođenje, odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
27) donosi program razvoja turizma u skladu sa Strategijom; utvrđuje visinu boravišne takse na teritoriji Grada;
28) donosi lokalni akcioni plan za borbu protiv korupcije na nivou Grada i obrazuje stalno radno telo za praćenje sprovođenja lokalnog akcionog plana;
29) donosi program kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka, uređuje držanje i zaštitu domaćih životinja i kućnih ljubimaca, u skladu sa zakonom;
30) donosi operativni plan za vode II reda, određuje mesto i način korišćenja vode za rekreaciju, uključujući i kupanje;
31) donosi akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije za mlade na teritoriji Grada, osniva kancelariju za mlade;
32) donosi program i plan energetske efikasnosti;
33) odlučuje o ulaganju prava i stvari u javnoj svojini Grada u kapital javnog preduzeća i društva kapitala čiji je osnivač, u skladu sa zakonom;
34) odlučuje o davanju koncesije kada su javna tela i predmet koncesije u nadležnosti Grada, daje saglasnost na koncesioni akt;
35) daje saglasnost i usvaja predlog projekta javno-privatnog partnerstva, daje saglasnost na nacrt javnog ugovora u projektu javno-privatnog partnerstva i daje ovlašćenje Gradonačelniku da potpiše javni ugovor u ime Grada;
36) obrazuje Štab za vanredne situacije, donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja;
37) obrazuje robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu;
38) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
39) utvrđuje visinu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta;
40) utvrđuje naknadu za komunalne usluge i daje saglasnost na odluku o promeni cena komunalnih usluga, u skladu sa zakonom;
41) utvrđuje kriterijume i postupak za regresiranje troškova boravka u predškolskoj ustanovi za decu iz materijalno ugroženih porodica;
42) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
43) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
44) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;
45) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti koja su utvrđena Poslovnikom Skupštine grada;
46) imenuje Gradsku izbornu komisiju za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada;
47) imenuje izbornu komisiju za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica i drugostepenu izbornu komisiju;
48) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
49) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
50) razmatra izveštaj o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta čiji je osnivač Grad;
51) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama;
52) informiše javnost o svom radu;
53) pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
54) organizuje službu pravne pomoći građanima;
55) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
56) utvrđuje praznik Grada;
57) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
58) uređuje postupak, uslove i kriterijume za dodeljivanje nagrada, javnih priznanja i zvanja "počasnog građanina" koje dodeljuje Grad i odlučuje o dodeli nagrada, javnih priznanja i zvanja "počasnog građanina";
59) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave;
60) razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu javnih preduzeća, ustanova i drugih javih službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad;
61) razmatra izveštaj o radu lokalnog ombudsmana;
62) usvaja Etički kodeks ponašanja funkcionera (u daljem tekstu: Etički kodeks);
63) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
64) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Kvorum za rad i odlučivanje
Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština grada odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika ukoliko zakonom ili ovim Statutom nije drukčije određeno.
Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika:
1) donosi Statut;
2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
3) donosi plan razvoja Grada i strategije kojima se utvrđuju pravci delovanja Grada u određenoj oblasti;
4) donosi prostorni plan;
5) donosi urbanističke planove;
6) odlučuje o javnom zaduživanju Grada;
7) odlučuje o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama;
8) odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave;
9) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;
10) raspisuje referendum za teritoriju grada;
11) odlučuje o dodeli zvanja "počasni građanin" Grada;
12) usvaja Etički kodeks i
13) odlučuje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Sazivanje
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine grada je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice, predsednik Skupštine grada može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine grada iz stava 3. ovog člana ne odnosi se na sazivanje sednice Skupštine grada u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine grada ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština grada.
Javnost rada
Sednice Skupštine grada su javne.
Za javnost rada Skupštine grada odgovoran je predsednik Skupštine grada.
Pozivi i materijal za sednice Skupštine grada dostavljaju se sredstvima informisanja radi upoznavanja javnosti.
Sednicama Skupštine grada mogu prisustvovati predstavnici sredstava javnog informisanja, ovlašćeni predstavnici predlagača, kao i druga zainteresovana lica, u skladu sa poslovnikom Skupštine grada.
U slučaju da ne postoji mogućnost da svi zainteresovani prisustvuju sednici Skupštine, predsednik Skupštine će odlučiti kome će omogućiti prisustvo sednici polazeći od redosleda prijavljivanja i interesa prijavljenih za tačke na dnevnom redu.
Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.
Javnost rada sednice Skupštine grada bliže se uređuje Poslovnikom Skupštine grada.
Radna tela Skupštine grada
Skupština grada osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.
Radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština grada i obavljaju druge poslove utvrđene Statutom Grada i Poslovnikom Skupštine grada.
Broj radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela utvrđuju se Poslovnikom Skupštine grada.
Javno slušanje
Radno telo može organizovati javno slušanje o predlozima odluka i drugih propisa o kojima odlučuje Skupština grada.
Organizovanje i sprovođenje javnog slušanja, kao i obaveštavanje predsednika Skupštine grada i javnosti o iznetim mišljenjima i stavovima na javnom slušanju, bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine grada.
Posebna radna tela Skupštine grada
Skupština grada osniva kao posebna radna tela:
1. Gradsku izbornu komisiju za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada i
2. organe za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica:
- Izbornu komisiju za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica (u daljem tekstu: Izborna komisija) i
- Drugostepenu izbornu komisiju.
Izbor, prava i dužnosti predsednika i članova Gradske izborne komisije za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada utvrđuju se Poslovnikom Skupštine grada.
Uslove za rad posebnih radnih tela iz stava 1. ovog člana, kao i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova, obezbeđuje Gradska uprava.
Predsednik Skupštine
Skupština grada ima predsednika Skupštine.
Predsednik organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa Gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o održavanju reda na sednicama Skupštine grada, potpisuje akta koje Skupština grada donosi i obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i Poslovnikom Skupštine grada.
Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Izbor predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje trećine odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Ako je predloženo više kandidata, a nijedan od predloženih kandidata ne dobije potrebnu većinu glasova, ponavlja se postupak kandidovanja i izbora.
Razrešenje predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine grada može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, na isti način na koji je biran.
Predsednik Skupštine grada može biti razrešen i u slučaju podnošenja ostavke, što se samo konstatuje bez rasprave.
Zamenik predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
O radnopravnom statusu predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada odlučuje Skupština grada posebnom odlukom.
Sekretar Skupštine
Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja na četiri godine, na predlog predsednika Skupštine, i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Skupština grada može, na obrazložen predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine grada.
O radnopravnom statusu sekretara i zamenika sekretara Skupštine grada odlučuje Skupština grada posebnom odlukom.
Poslovnik Skupštine
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i njenih radnih tela i druga pitanja vezana za njihov rad uređuju se Poslovnikom Skupštine.
Poslovnik donosi Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Izvršni organi
Izvršni organi Grada su Gradonačelnik i Gradsko veće.
Izbor Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika
Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.
Nespojivost funkcija
Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika na stalnom su radu u Gradu.
Nadležnost
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) osniva službu budžetske inspekcije Grada i službu interne revizije Grada;
5) osniva budžetski fond i utvrđuje program korišćenja sredstava budžetskog fonda, u skladu sa zakonom;
6) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;
7) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;
8) predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice;
9) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine grada;
10) donosi rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom, drugim propisima i programom korišćenja građevinskog zemljišta;
11) odlučuje o davanju u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom i propisom Grada;
12) odlučuje o pribavljanju i raspolaganju pokretnim stvarima u javnoj svojini Grada u skladu sa zakonom, ovim Statutom i propisima Grada;
13) daje prethodnu saglasnost nosiocima prava korišćenja na stvarima u javnoj svojini Grada (mesnim zajednicama, ustanovama i drugim organizacijama) za davanje u zakup tih stvari;
14) odlučuje o konstituisanju prava službenosti na nepokretnostima u svojini Grada i drugih pravnih i fizičkih lica;
15) odlučuje o zahtevu za otkup stanova u svojini grada;
16) vrši raspored službenih zgrada i poslovnih prostorija u javnoj svojini Grada za potrebe organa Grada;
17) zaključuje ugovore u ime Grada, na osnovu ovlašćenja iz zakona, Statuta i odluka Skupštine grada;
18) u ime Grada zaključuje kolektivne ugovore za preduzeća, ustanove i druge javne službe čiji je osnivač Grad;
19) odlučuje o organizovanju i sprovođenju javnih radova;
20) zaključuje ugovor o poklonu, ugovor o donaciji od fizičkog ili pravnog lica;
21) komandant je Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju, donosi odluku o proglašenju i o ukidanju vanredne situacije na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
22) donosi odluku o proglašenju dana žalosti u Gradu;
23) uređuje način korišćenja prevoznih sredstava u javnoj svojini Grada;
24) odlučuje rešenjem o upotrebi sredstava tekuće i stalne budžetske rezerve;
25) informiše javnost o svom radu;
26) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
27) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
28) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;
29) donosi akta iz nadležnosti Skupštine grada u slučaju ratnog stanja ili elementarnih nepogoda, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini čim ona bude u mogućnosti da se sastane;
30) vrši i druge poslove utvrđene ovim Statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada.
Pomoćnici Gradonačelnika
Gradonačelnik može da ima tri pomoćnika koji obavljaju poslove iz pojedinih oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, turizam, poljoprivreda, komunalne delatnosti, razvoj mesnih zajednica i dr.).
Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove po nalogu Gradonačelnika.
Gradonačelnik postavlja i razrešava pomoćnike, koji obavljaju poslove najduže dok traje dužnost Gradonačelnika.
Pomoćnici Gradonačelnika postavljaju se u Kabinetu Gradonačelnika.
Sastav i izbor
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, kao i devet članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članove Gradskog veća bira Skupština grada na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština grada istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
O radnopravnom statusu članova Gradskog veća odlučuje Skupština grada na predlog Gradonačelnika, posebnom odlukom.
Nespojivost funkcija
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Nadležnost
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština grada;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6) propisuje posebne elemente procene rizika i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika iz izvorne nadležnosti Grada, kao i posebne elemente plana određenog inspekcijskog nadzora iz izvorne nadležnosti Grada;
7) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
8) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini grada, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
9) predlaže akta koje donosi Skupština grada radi zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću i društvu kapitala čiji je osnivač Grad;
10) usvaja izveštaje o izvršenju budžeta Grada i dostavlja ih Skupštini grada;
11) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;
12) postavlja i razrešava načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave;
13) donosi Plan odbrane grada, usklađuje pripreme za odbranu pravnih lica u delatnostima iz nadležnosti grada sa Planom odbrane Republike Srbije, donosi odluku o organizovanju i funkcionisanju civilne zaštite i jedinica opšte namene;
14) obrazuje žalbenu komisiju;
15) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
16) informiše javnost o svom radu;
17) donosi poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika;
18) vrši i druge poslove, u skladu sa zakonom.
Odluku iz tačke 3) ovog člana Gradsko veće donosi većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.
Položaj Gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Gradonačelnik može obrazovati povremena radna tela za razmatranje pitanja iz sopstvene nadležnosti.
Kvorum za rad i odlučivanje
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova ako zakonom ili ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Poslovnik Gradskog veća
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, a najmanje jednom godišnje o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Razrešenje i ostavka Gradonačelnika
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice iz člana 39. st. 3. i 5. ovog statuta.
Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Gradonačelnik može podneti ostavku.
O podnetoj ostavci Gradonačelnika, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.
Dejstvo razrešenja i ostavke Gradonačelnika
Razrešenjem, odnosno ostavkom Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.
Razrešenje i ostavka zamenika Gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća
Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
Gradonačelnik je dužan da istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
U slučaju da Skupština grada razreši zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća na predlog jedne trećine odbornika, Gradonačelnik je dužan da na prvoj narednoj sednici Skupštine grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika odnosno člana Gradskog veća.
O podnetoj ostavci zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine grada.
U slučaju iz stava 4. ovog člana, Gradonačelnik je dužan da na narednoj sednici Skupštine grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća.
Vršenje tekućih poslova po prestanku mandata zbog razrešenja ili ostavke
Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat Gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Gradska uprava
Gradska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ.
U Gradskoj upravi obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova.
Nadležnost
Gradska uprava:
1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) vodi zakonom propisane evidencije i stara se o njihovom održavanju;
7) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
8) pruža pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova;
9) dostavlja izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova Gradskom veću najmanje jednom godišnje.
Načela delovanja Gradske uprave
Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužna je da svakom omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima omogući brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradska uprava dužna je da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.
Gradska uprava dužna je da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.
Kada organi Grada rešavaju o pravima, obavezama ili pravnim interesima fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke, Gradska uprava po službenoj dužnosti vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke iz evidencija, odnosno registara koje u skladu sa posebnim propisima vode državni organi, organi teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i imaoci javnih ovlašćenja, u skladu sa zakonom.
Uvid, pribavljanje i obrada podataka iz evidencija, odnosno registara koji se vode u elektronskom obliku u postupku iz stava 5. ovog člana vrši se putem informacionog sistema koji obezbeđuje sigurnost i zaštitu podataka o ličnosti.
U postupku iz stava 5. ovog člana Gradska uprava može vršiti uvid, pribavljati i obrađivati samo one podatke koji su zakonom ili posebnim propisom utvrđeni kao neophodni za rešavanje o određenom pravu, obavezi ili pravnom interesu stranke.
Rukovođenje
Gradskom upravom rukovodi načelnik.
Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Postavljenje načelnika i zamenika načelnika Gradske uprave
Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Načelnik Gradske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika Gradske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.
Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik Gradske uprave.
Odgovornost načelnika
Načelnik za svoj rad i rad Gradske uprave odgovara Gradskom veću u skladu sa ovim Statutom i aktom o organizaciji Gradske uprave.
Uređenje Gradske uprave
Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave, službi i organizacija objedinjuje načelnik Gradske uprave i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći novčanu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Sukob nadležnosti
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik Gradske uprave rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.
Uslovi za obavljanje upravnih poslova
Poslove Gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
Izuzeće
O izuzeću načelnika Gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik.
V PRAVOBRANILAŠTVO GRADA VALJEVA
Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada obavlja pravobranilaštvo grada Valjeva.
Obrazovanje, uređenje i organizacija, kao i druga pitanja od značaja za rad pravobranilaštva, uređuju se Odlukom Skupštine grada u skladu sa osnovama za uređenje i organizaciju pravobranilaštva propisanih zakonom.
VI NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Oblici neposrednog učešća građana
Oblici neposrednog učešća građana u ostvarivanju lokalne samouprave su: građanska inicijativa, zbor građana i referendum.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Gradska uprava je dužna da građanima pruži stručnu pomoć prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.
Broj potpisa građana potreban za pokretanje građanske inicijative iznosi 5% od ukupnog broja građana sa biračkom pravom.
O predlogu iz stava 1. ovoga člana Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.
Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva i najmanje jedna četvrtina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.
Gradska uprava je dužna da pruži pomoć sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana.
Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ Grada nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.
O sazvanom zboru građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na internet prezentaciji, na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.
Sazivač je obavezan da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora.
Rad zbora i utvrđivanje stavova zbora
Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.
Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako mu prisustvuje 5% građana sa biračkim pravom sa područja za koje je zbor sazvan.
Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja imaju svi punoletni građani Grada.
Pravo odlučivanja na zboru građana imaju i građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.
Odluke na zboru građana se donose većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.
Gradska uprava dužna je da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana, a pre njihovog upućivanja nadležnim organima Grada.
Način rada i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se odlukom Skupštine grada.
Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru
Organi i službe Grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoje nadležnosti na zahtev građana.
Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Peticija je pisano obraćanje pojedinca ili grupe građana sa prebivalištem na teritoriji Grada, kojim se od određenog organa Grada traži da pokrene postupak ili preduzme meru ili radnju iz svoje nadležnosti.
Peticija obavezno sadrži:
1) Naziv organa kome se upućuje;
2) Jasno formulisan zahtev, odnosno predlog podnosioca, sa obrazloženjem;
3) Ime, prezime i prebivalište podnosioca peticije i
4) Potpis podnosioca peticije.
Organ Grada kome je upućena peticija je dužan da u roku od 30 dana od dana dostavljanja obavesti podnosioca peticije o svom stavu povodom zahteva, odnosno predloga sadržanih u peticiji.
Gradska uprava je dužna da građanima pruži stručnu pomoć u formulisanju peticije, kao i da im pruži potrebne podatke i obaveštenja od značaja za formulisanje obrazloženog zahteva, odnosno predloga sadržanih u peticiji.
Organi i službe Grada dužni su da građanima, u ostvarivanju njihovih prava i obaveza, daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.
Organi i službe Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan odnos zaposlenih.
Na podnete pritužbe organi i službe Grada dužni su da odgovore u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe zahteva odgovor.
VII DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA
Organi Grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Konsultacije iz stava 1. ovog člana vrše se putem javne ankete.
Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana o nacrtu nekog akta.
Javna rasprava se, po pravilu, organizuje kao otvoreni sastanak predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi, sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja (okrugli stolovi, tribine, prezentacije i sl.) i prikupljanje predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi.
Organ nadležan za organizovanje javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova grada omogući učešće u javnoj raspravi.
Način i postupak organizovanja i sprovođenja javne rasprave bliže se uređuje Poslovnikom Skupštine grada.
Javna rasprava traje najmanje 15 dana.
Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi propisa
Nadležni organ Grada je dužan da na internet prezentaciji Grada, odnosno na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koje donosi Skupština.
Organi Grada dužni su da održe javnu raspravu:
1) u postupku pripreme Statuta;
2) u postupku pripreme budžeta Grada (u delu planiranja investicija);
3) u postupku pripreme strateških planova razvoja;
4) u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;
5) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;
6) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i ovim Statutom.
Javna rasprava iz stava 1.ovog člana sprovodi se o nacrtu akta (odluke, plana i dr. akta u pripremi), a može se sprovesti i ranije na predlog organa nadležnog za pripremu nacrta.
Javnu raspravu iz stava 1. ovog člana organizuje Gradsko veće na način i u vreme koje predloži organ nadležan za pripremu nacrta, ako ovim Statutom ili posebnom odlukom iz člana 81.stav 4. ovog Statuta nije drugačije određeno.
Javna rasprava na osnovu predloga, odnosno zahteva
Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.
Radi sprovođenja javne rasprave, predlog građana je potrebno da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Nadležno radno telo Skupštine grada odlučuje po primljenom predlogu, odnosno zahtevu iz stava 1. ovog člana.
Ukoliko nadležno radno telo Skupštine grada prihvati predlog, odnosno zahtev iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je u tim podnescima predloženo.
Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje način sprovođenja, mesto i vreme trajanja javne rasprave.
Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, njihovim udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.
Javni poziv za učešće na javnoj raspravi, objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način. Uz javni poziv obavezno se objavljuje program sprovođenja javne rasprave, kao i nacrt akta koji je predmet javne rasprave.
Gradsko veće može uputiti poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacija i udruženja za koje smatra da su zainteresovani za akt koji se razmatra.
O toku javne rasprave sačinjava se izveštaj koji sadrži sve predloge i sugestije iznete u javnoj raspravi, kao i stavove organa nadležnog za pripremu nacrta akta o podnetim predlozima i sugestijama sa obrazloženjem razloga za njihovo prihvatanje, odnosno neprihvatanje.
Izveštaj iz stava 5. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Grada i na drugi pogodan način.
Utvrđivanje predloga akta posle sprovedene rasprave
Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava dužan je da prilikom utvrđivanja predloga akta vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima se osnivaju mesne zajednice.
Mesne zajednice mogu se osnovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.).
Mesna zajednica može se osnovati i za više sela.
Skupština grada odlučuje većinom od ukupnog broja odbornika, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, o obrazovanju, području za koje se obrazuju i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.
Prilikom utvrđivanja područja mesne zajednice moraju se imati u vidu specifičnosti pojedinih područja (gradska, prigradska i seoska područja, veličina područja, razuđenost, povezanost određenim zajedničkim interesima i potrebe).
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom o osnivanju.
Mesna zajednica ima svoj pečat i račun.
Mesna zajednica ima svoju imovinu koju mogu činiti: pokretne stvari, novčana sredstva, kao i prava i obaveze.
Mesna zajednica ima pravo korišćenja na nepokretnostima koje su u javnoj svojini Grada.
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.
Skupština grada, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica.
Odluka iz stava 2. člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o mesnim zajednicama uređuje se obrazovanje, odnosno ukidanje ili promena područja mesne zajednice, pravni status mesne zajednice, imovina mesne zajednice, prava i dužnosti mesne zajednice, broj članova Saveta, nadležnost Saveta mesne zajednice, postupak izbora članova Saveta mesne zajednice, raspuštanje Saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova Saveta mesne zajednice, finansiranje mesne zajednice, učešće građana u vršenju poslova mesne zajednice, saradnja mesne zajednice sa drugim mesnim zajednicama, postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti akata mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji Grada.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne samouprave.
Izbori za Savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju.
Mandat članova Saveta mesne zajednice traje 4 godine.
Izbore za Savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.
Predsednika Saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova Saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
1) donosi statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;
3) bira i razrešava predsednika Saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi poslovnik o radu Saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;
7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene ovim Statutom, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim propisima Grada.
Savet mesne zajednice je dužan da imovinom mesne zajednice, kao i nepokretnostima u javnoj svojini Grada na kojima ima pravo korišćenja, upravlja, koristi i raspolaže u skladu sa zakonom, odlukama Skupštine grada i statutom mesne zajednice.
Angažovanje predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice, ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.
Izbor za članove Saveta mesne zajednice sprovodi Izborna komisija.
Izbornu komisiju čine predsednik i šest članova koje imenuje Skupština grada.
Izborna komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada i koji učestvuje u radu Izborne komisije bez prava odlučivanja.
Predsednik, članovi Izborne komisije i sekretar, imenuju se na četiri godine, a po isteku mandata mogu biti ponovo imenovani.
Predsednik, članovi izborne komisije i njen sekretar imaju zamenike.
Za predsednika, zamenika predsednika, sekretara i zamenika sekretara Izborne komisije imenuju se lica koja imaju stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa najmanje tri godina radnog iskustva u struci.
Izborna komisija sprovodi izbore za članove Saveta mesne zajednice isključivo u stalnom sastavu.
Članovi Izborne komisije i njihovi zamenici mogu biti samo građani koji imaju izborno pravo, kao i prebivalište na teritoriji Grada.
Zadaci i ovlašćenja Izborne komisije, kao i način rada i odlučivanja, bliže se utvrđuju odlukom Skupštine grada kojom se uređuju mesne zajednice.
Zadaci i ovlašćenja Izborne komisije
Izborna komisija prilikom sprovođenja izbora za Savet mesne zajednice:
1) stara se o zakonitosti sprovođenja izbora za članove Saveta mesne zajednice;
2) određuje biračka mesta;
3) određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;
4) daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja postupka izbora za članove Saveta mesne zajednice;
5) propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora;
6) utvrđuje da li su izborne liste sačinjene i podnete u skladu sa Uputstvom za sprovođenje izbora za članove Saveta mesne zajednice;
7) proglašava listu kandidata;
8) utvrđuje oblik i izgled glasačkih listića, broj glasačkih listića za biračka mesta i zapisnički ih predaje biračkim odborima;
9) odlučuje o prigovorima podnetim u postupku izbora za članove Saveta mesne zajednice;
10) utvrđuje i objavljuje rezultate izbora za članove Saveta mesne zajednice;
11) podnosi izveštaj Skupštini grada o sprovedenim izborima za članove Saveta mesne zajednice.
Drugostepena izborna komisija je organ za sprovođenje izbora koji u drugom stepenu odlučuje o prigovorima na odluke Izborne komisije
Drugostepenu izbornu komisiju čine predsednik i četiri člana.
Drugostepena izborna komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada i koji učestvuje u radu Izborne komisije bez prava odlučivanja.
Drugostepena izborna komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Predsednik, najmanje jedan član i sekretar Drugostepene izborne komisije moraju da imaju stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Predsednik, članovi Drugostepene izborne komisije i sekretar, imenuju se na četiri godine i mogu ponovo da budu imenovani.
Zadaci i ovlašćenja Drugostepene izborne komisije, kao i način rada i odlučivanja, bliže se utvrđuju odlukom Skupštine grada kojom se uređuju mesne zajednice.
Raspuštanje Saveta mesne zajednice
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) Savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika Saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove Saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada.
Odluku o raspuštanju Saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća, koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice.
Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za Savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju Saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja Saveta mesne zajednice tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština grada istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju Saveta mesne zajednice.
Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos,
2) donacija i
3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Poveravanje poslova mesnoj zajednici
Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Prilikom odlučivanja o poveravanju poslova iz stava 1. ovog člana polazi se od značaja tih poslova za zadovoljavanje svakodnevnih i neposrednih potreba građana sa određenog područja.
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 3. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja, određuje Gradonačelnik, na predlog načelnika Gradske uprave.
Pomoć u obavljanju poslova mesne zajednice
Gradska uprava je dužna da mesnoj zajednici pruža pomoć u obavljanju administrativno - tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.
Postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice
Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom glasniku grada Valjeva".
Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Ukazivanje Savetu mesne zajednice na preduzimanje odgovarajućih mera
Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to Savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako Savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom glasniku grada Valjeva".
Gradsko veće predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji
Grad, organi i službe Grada, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Saradnja iz stava 1. ovog člana podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz okvira izvornih nadležnosti Grada drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi i drugoj organizaciji čiji je on osnivač.
Ako Grad zaključi sporazum o saradnji sa drugim opštinama ili sa gradom radi zajedničkog obavljanja poslova iz oblasti komunalnih delatnosti, ti poslovi zajednički se obavljaju u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave uređuju se: naziv i sedište zajedničkog organa, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih jedinica lokalne samouprave, postupak istupanja odnosno odustajanja od sporazuma jedinice lokalne samouprave, prava i obaveze zaposlenih, kao i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.
Skupština grada odlučuje o zaključivanju sporazuma iz stava 1. ovog člana većinom glasova od ukupnog broja odbornika i dužna je da ga dostavi ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu u roku od 30 dana od dana zaključenja sporazuma.
Zajedničko izvršavanje poverenih poslova
Grad može, zajedno sa jednom ili više opština, odnosno gradova, predložiti ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu zajedničko izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Grad može prihvatiti predlog nadležnog organa državne uprave da sa jednom ili više opština, odnosno gradova, zajednički obezbedi izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Skupština grada odlučuje o predlogu iz stava 2. ovog člana u roku od 30 dana od dana dostavljanja predloga.
Ukoliko prihvati predlog iz stava 2. ovog člana, Skupština grada zaključuje sa jednom, odnosno više opština, odnosno gradova, sporazum o saradnji kojim se uređuje zajedničko izvršavanje poverenih poslova i dostavlja ga ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji iz stava 4. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge Organizacije
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim opštinama, odnosno gradovima, može se predvideti osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, nadležni organ Grada zajedno sa nadležnim organom drugog, odnosno drugih osnivača, odlučuje o postavljenju, odnosno imenovanju rukovodioca zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije, razrešenju i njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti, u skladu sa zakonom.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Sredstva za rad zajedničkog organa obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu poslova koje za Grad obavlja zajednički organ.
Ustupanje poslova drugoj opštini, odnosno gradu
Sporazumom o saradnji Grad može ustupiti određene poslove iz svoje nadležnosti drugoj opštini, odnosno gradu.
Sredstva za rad organa opštine, odnosno grada koji obavlja ustupljene poslove, obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu ustupljenih poslova.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da ustupljeni poslovi obuhvataju odlučivanje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Ustupljeni poslovi obavljaju se u ime i za račun Grada, a za njihovo obavljanje odgovoran je Grad.
Prestanak važenja sporazuma o saradnji
Sporazum o saradnji prestaje da važi na zahtev Grada ili druge jedinice lokalne samouprave učesnice sporazuma.
Skupština grada upućuje pisani zahtev drugoj učesnici sporazuma najkasnije šest meseci pre dana sa kojim sporazum o saradnji prestaje da važi i istovremeno o tome obaveštava ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji koji je zaključilo više jedinica lokalne samouprave, na zahtev Grada prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na Grad.
Saradnja sa jedinicama lokalne samouprave drugih država
Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se i stupa na snagu posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Udruživanje u asocijacije gradova i opština
Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa.
Grad osniva ili pristupa asocijacijama gradova i opština koje zastupaju interese svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova jedinica lokalne samouprave.
Saradnja sa udruženjima i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama, u interesu grada i stanovnika sa svog područja.
Učešće u evropskim integracijama
Grad u okviru svojih nadležnosti, preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenom zakonom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
U Gradu se može ustanoviti lokalni ombudsman.
Lokalni ombudsman je ovlašćen da nezavisno i samostalno kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem Gradske uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada.
Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i izbora i prestanka dužnosti lokalnog ombudsmana uređuju se posebnom odlukom.
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Grad donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.
Odluke donosi samo Skupština grada, osim kada je zakonom predviđeno da odluku donosi drugi organ Grada.
Odluke i opšti akti Skupštine grada moraju biti saglasni sa zakonom i ovim Statutom.
Akti Gradonačelnika, Gradskog veća i Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.
Predlaganje propisa i drugih opštih akata Skupštine grada
Pravo predlaganja propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada imaju: svaki odbornik Skupštine grada, radno telo Skupštine grada, Gradsko veće i građani putem građanske inicijative.
Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata
Opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom glasniku grada Valjeva".
Akti iz stava 1. ovog člana stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja ne utvrdi da postoje naročito opravdani razlozi da isti stupe na snagu i ranije.
Ostali akti Grada objavljuju se u "Službenom glasniku grada Valjeva" kada je to tim aktima propisano.
XII TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta Grada donosi Skupština grada na predlog nadležnog radnog tela Skupštine grada.
Postupak za promenu ili donošenje Statuta
Predlog za donošenje ili promenu Statuta Grada može podneti najmanje 5% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, trećina odbornika, Gradsko veće i nadležno radno telo Skupštine grada.
Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština grada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta Grada, istim aktom određuje Komisiju za izradu nacrta Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta Grada, određuje njene zadatke i rok za izradu nacrta.
O nacrtu Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta sprovodi se javna rasprava na način i u roku koji odredi Gradsko veće.
Gradsko veće, nakon sprovedene javne rasprave, utvrđuje predlog Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta, većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća. Prilikom utvrđivanja predloga Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta, Gradsko veće vodiće računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.
Skupština grada donosi Statut, odnosno odluku o promeni Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Usklađivanje propisa Grada sa ovim Statutom
Propisi Grada uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od devet meseci od dana stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS" broj 47/18).
Propisi Grada ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom.
Donošenje propisa Grada na osnovu ovog Statuta
Odluke na osnovu ovog Statuta Skupština grada doneće u roku od devet meseci od dana stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS" broj 47/18).
Obrazovanje Izborne komisije i Drugostepene izborne komisije
Skupština grada imenovaće predsednika, članove i sekretara Izborne komisije i njihove zamenike, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Statuta.
Istovremeno sa imenovanjem iz stava 1. ovog člana, Skupština grada imenovaće predsednika, članove i sekretara Drugostepene izborne komisije.
Donošenje planskih dokumenata u skladu sa ovim Statutom
Skupština grada doneće Plan razvoja Grada najkasnije do 1.1.2021. godine.
Skupština grada doneće Srednjoročni plan u skladu sa zakonom koji uređuje planski sistem RS, počev od srednjoročnog plana za 2021. godinu.
Važeći dokumenti javnih politika uskladiće se sa zakonom iz stava 2. ovog člana, prilikom prvih izmena i dopuna tih dokumenata.
Odložena primena pojedinih odredaba ovog Statuta
Član 54. u delu koji se odnosi na postavljenje pomoćnika Gradonačelnika, primenjivaće se nakon sprovedenih izbora za odbornike Skupštine grada održanih posle stupanja na snagu ovog Statuta.
Prestanak važenja prethodnog Statuta
Danom stupanja na snagu ovog Statuta, prestaje da važi Statut grada Valjeva ("Službeni glasnik grada Valjeva", broj 1/17-prečišćen tekst), osim odredaba članova 40. i 41. koje prestaju da važe danom početka primene novog Poslovnika Skupštine grada.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".