STATUTGRADA SREMSKA MITROVICA("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 3/2019 i 5/2019 - ispr.) |
Ovim Statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se naročito: prava i dužnosti Grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu: Grad) i način njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu: Skupština grada), organizacija i rad organa i službi, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, uslovi za ostvarivanje oblika neposredne samouprave, sprovođenje obaveznog postupka javne rasprave prilikom pripreme opštih akata utvrđenih ovim statutom, osnivanje, način izbora organa i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, uslovi i oblici ostvarivanja saradnje i udruživanja Grada, zaštita lokalne samouprave, službena upotreba jezika i pisma nacionalnih manjina u skladu sa zakonom i druga pitanja od značaja za Grad.
Svi pojmovi u ovom Statutu upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, upravljaju poslovima Grada u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko svojih odbornika u Skupštini grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav, i to:
|
naseljeno mesto |
katastarska opština |
Redni |
Naseljeno mesto |
Katastarska opština |
1 |
2 |
3 |
01 |
Bešenovački Prnjavor |
Bešenovo Prnjavor |
02 |
Bešenovo |
Bešenovo selo |
03 |
Bosut |
Bosut |
04 |
Veliki Radinci |
Veliki Radinci |
05 |
Grgurevci |
Grgurevci |
06 |
Divoš |
Divoš |
07 |
Zasavica I |
Zasavica |
08 |
Zasavica II |
Zasavica |
09 |
Jarak |
Jarak |
10 |
Kuzmin |
Kuzmin |
11 |
Laćarak |
Laćarak |
12 |
Ležimir |
Ležimir |
13 |
Manđelos |
Manđelos |
14 |
Martinci |
Martinci |
15 |
Mačvanska Mitrovica |
Mačvanska Mitrovica |
16 |
Noćaj |
Noćaj |
17 |
Ravnje |
Ravnje |
18 |
Radenković |
Radenković |
19 |
Salaš Noćajski |
Salaš Noćajski |
20 |
Sremska Mitrovica |
Sremska Mitrovica |
21 |
Sremska Rača |
Sremska Rača |
22 |
Stara Bingula |
Divoš |
23 |
Čalma |
Čalma |
24 |
Šašinci |
Šašinci |
25 |
Šišatovac |
Ležimir |
26 |
Šuljam |
Šuljam |
Nazivi naseljenih mesta i katastarskih opština mogu se davati u skladu sa zakonom.
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Grada je u naseljenom mestu Sremska Mitrovica, ulica Svetog Dimitrija broj 13.
Grad ima svoju zvaničnu internet prezentaciju na adresi www.sremskamitrovica.rs
Organi Grada i gradske uprave u vršenju poslova iz svoje nadležnosti koriste pečat.
Pečat je okruglog oblika, prečnika 32 mm, u čijoj sredini stoji grb Republike Srbije sa ispisanim tekstom, na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.
Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije. U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv: Republika Srbija, a u sledećem krugu ka unutrašnjosti pečata ispisan je naziv: Autonomna Pokrajina Vojvodina, u sledećem krugu ka unutrašnjosti pečata ispisan je naziv: Grad Sremska Mitrovica i u poslednjem četvrtom unutrašnjem krugu ispisan je naziv organa, odnosno gradske uprave.
Sedište organa ispisuje se u dnu pečata. Gradske uprave mogu imati jedan manji pečat, prečnika 20 mm (mali pečat). Sadržina malog pečata je ista i ispisana je na način bliže opisan stavom 3. ovog člana. Na teritoriji Grada gde je u službenoj upotrebi i jezik nacionalne manjine, na pečatu čiji je tekst propisan stavom 3. i 4. ovog člana i koji se ispisuje na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom, tekst pečata će biti ispisan i na jeziku i pismu nacionalne manjine.
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Na području naseljenog mesta Stara Bingula, istovremeno sa srpskim jezikom i ćiriličnim pismom, u službenoj upotrebi su hrvatski jezik i latinično pismo i slovački i rusinski jezik i pisma ovih nacionalnih manjina, na način utvrđen zakonom.
Grad ima grb i zastavu.
Grb Grada ima za osnovu štit na kome su na gornjem delu ucrtane tri humke od kojih jedna sa plamenom, a predstavlja simbol borbe i palih žrtava, u sredini rimska tvrđava ispod koje stoji rimski vojnik sa štitom i kopljem, što znači da Grad Sremska Mitrovica leži na ostacima rimskog grada Sirmijuma, a zelena podloga sa presečenom talasastom linijom predstavlja polja Srema i reku Savu. U gornjem delu štita je natpis ćirilicom" Sremska Mitrovica", a u dnu natpis latinicom "CIVITAS SANCTI DEMETRI".
Zastava Grada je bele boje, sa grbom Grada na sredini.
Odnos dužine i širine zastave je dva prema jedan.
Grb na zastavi zauzima 1/3 visine zastave.
Zastava i grb Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se državni simboli, simboli Autonomne Pokrajine Vojvodine, grb i zastava Grada, a u naseljenom mestu u kojem su u službenoj upotrebi jezici nacionalnih manjina i potvrđeni simboli nacionalnih manjina čiji su jezici u službenoj upotrebi u tom naseljenom mestu.
Grad ima svoj praznik, Mitrovdan, koji se proslavlja osmog novembra.
Skupština grada dodeljuje Novembarsku nagradu, svake druge godine, organizacijama i građanima, u znak priznanja za značajna ostvarenja u oblasti privrede, nauke, umetnosti, sporta i drugim društvenim oblastima.
Grad dodeljuje zvanje "počasni građanin" osobi čiji su rad i dostignuća od posebnog značaja za Grad.
Skupština grada odlučuje o dodeljivanju zvanja "počasni građanin" uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Nagrade i druga javna priznanja i zvanje "počasni građanin" dodeljuju se povodom praznika Grada.
Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, postupak, uslovi i kriterijumi za dodeljivanje javnih priznanja i zvanja "počasni građanin" uređuju se posebnom odlukom.
Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta
Grad utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost pokrajinskog organa nadležnog za poslove lokalne samouprave.
U postupku promene naziva ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta pribavlja se mišljenje nacionalnog saveta nacionalne manjine i saveta za međunacionalne odnose.
Rad organa Grada je javan.
Javnost rada po pravilu obezbeđuje se:
1. putem izdavanja biltena, informatora, preko sredstava javnog informisanja, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;
2. organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim Statutom i odlukama organa Grada;
3. organizovanjem javnih slušanja u skladu sa ovim statutom i poslovnikom Skupštine grada, i
4. u drugim slučajevima utvrđenim ovim Statutom i drugim aktima organa Grada.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom, ovim Statutom i drugim aktima Grada.
U javnoj svojini Grada saglasno zakonu su:
- dobra u opštoj upotrebi na teritoriji Grada (opštinski putevi, nekategorisani putevi, ulice koje nisu deo autoputa ili državnog puta I i II reda, trgovi i javni parkovi i dr.);
- komunalna mreža kao dobro od opšteg interesa na teritoriji Grada;
- nepokretne i pokretne stvari i druga imovinska prava koje koriste organi i organizacije Grada;
- stvari u javnoj svojini na kojima pravo korišćenja imaju mesne zajednice na teritoriji Grada, ustanove, javne agencije i druge organizacije čiji je osnivač Grad;
- druge nepokretne i pokretne stvari i imovinska prava, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.
Grad vrši nadležnosti opštine utvrđene Ustavom i zakonom, poslove iz okvira prava i dužnosti Republike koji su joj zakonom povereni, kao i poslove koje joj poveri Autonomna pokrajina svojom odlukom.
Nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom
Grad, preko svojih organa, u skladu s Ustavom i zakonom:
1. donosi svoj Statut, budžet i završni račun, prostorni i urbanistički plan i program razvoja Grada, kao i strateške planove i programe lokalnog ekonomskog razvoja;
2. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti, lokalni prevoz, korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;
3. stara se o izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
4. stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;
5. obezbeđuje ostvarivanje posebnih potreba osoba sa invaliditetom i zaštitu prava osetljivih grupa;
6. stara se o razvoju i unapređenju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;
7. donosi i realizuje programe za podsticanje lokalnog ekonomskog razvoja, preduzima aktivnosti za održavanje postojećih i privlačenje novih investicija i unapređuje opšte uslove poslovanja;
8. stara se o zaštiti životne sredine, zaštiti od elementarnih i drugih nepogoda, zaštiti kulturnih dobara od značaja za Grad;
9. stara se o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta i sprovodi politiku ruralnog razvoja;
10. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava, rodnoj ravnopravnosti, kao i o javnom informisanju u Gradu;
11. obrazuje i uređuje organizaciju i rad organa, organizacija i službi za potrebe grada, organizuje službu pravne pomoći građanima i uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
12. utvrđuje simbole grada i njihovu upotrebu;
13. upravlja gradskom imovinom i utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i visinu lokalnih taksi;
14. propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
15. obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;
16. obavlja i druge poslove od lokalnog značaja određene zakonom (npr. u oblastima odbrane, zaštite i spasavanja, zaštite od požara, omladinske politike, zoohigijene i dr.) kao i poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.
Poslovi iz nadležnosti Grada utvrđeni Ustavom i zakonom, bliže su određeni Jedinstvenim popisom poslova jedinica lokalne samouprave koji obezbeđuje ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu u skladu sa zakonom.
Radi efikasnijeg i ekonomičnijeg ostvarivanja svojih nadležnosti, na teritoriji Grada mogu se obrazovati dve ili više gradskih opština, u skladu sa zakonom.
Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva, Grad može osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacione oblike koji vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Skupština grada posebnom odlukom osniva preduzeća, ustanove i druge organizacione oblike koji vrše javnu službu i ostvaruje prava osnivača, ako zakonom ili ovim Statutom za vršenje pojedinih prava osnivača nije utvrđena nadležnost drugog organa Grada.
Preduzeća, ustanove i drugi organizacioni oblici čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad dužni su da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost višegodišnje planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja.
Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije, javnosti, ekonomičnosti, efikasnosti i zaštite životne sredine, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.
III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava
Za obavljanje poslova grada utvrđenih Ustavom i zakonom, za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, kao i za obavljanje pojedinih poslova koje joj iz svoje nadležnosti odlukom poveri autonomna pokrajina, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom, odnosno pokrajinskom odlukom.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Svi prihodi Grada su opšti prihod budžeta i mogu se koristiti za bilo koju namenu, osim onih prihoda čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Skupština grada donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.
Po isteku godine za koju je budžet donet, sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.
Odgovornost za izvršenje budžeta i izveštavanje
Za izvršenje budžeta Grada, Gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje informiše Gradonačelnika, a obavezno u roku od 15 dana po isteku šestomesečnog, odnosno devetomesečnog perioda.
Gradonačelnik, u roku od 15 dana od dana dostavljanja, usvaja izveštaje iz stava 2. ovog člana i dostavlja ih Skupštini grada.
Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njenom delu sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani referendumom, u skladu sa zakonom kojim je uređeno neposredno izjašnjavanje građana i ovim Statutom.
Odluka iz stava 2. ovog člana sadrži podatke koji se odnose na:
1) potrebe, odnosno namene za koje se sredstva prikupljaju;
2) područje na kome se sredstva prikupljaju;
3) vreme na koje se sredstva prikupljaju;
4) ukupan iznos sredstava koja se prikupljaju;
5) obveznike, način i rokove izvršavanja samodoprinosa, kao i lica koja se oslobađaju te obaveze;
6) visinu samodoprinosa (osnovica, proporcionalna stopa i dr.);
7) način vođenja evidencije o sredstvima;
8) iznos i jedinicu mere preračunavanja kada se samodoprinos izražava u radu, prevozničkim i drugim uslugama;
9) način ostvarivanja nadzora građana u namenskom korišćenju sredstava;
10) način vraćanja sredstava koja se ostvare iznad iznosa koji je odlukom određen.
Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa utvrđuje Skupština grada.
Inicijativu za donošenje odluke iz stava 1. ovog člana može podneti najmanje jedna trećina odbornika Skupštine grada i građani putem građanske inicijative.
Uz inicijativu se podnosi i program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekta koji je predmet odluke.
Po primljenoj urednoj inicijativi, Skupština grada odlučuje o pokretanju postupka za uvođenje samodoprinosa većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako Skupština grada prihvati inicijativu za uvođenje samodoprinosa, donosi zaključak kojim istovremeno određuje rok za pripremu nacrta odluke o uvođenju samodoprinosa i rok i način organizovanja javne rasprave.
Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa Skupština grada utvrđuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju.
Odluku iz stava 1. ovog člana donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima samodoprinosa se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.
Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz st. 1. i 2. ovog člana.
Objavljivanje odluke o uvođenju samodoprinosa
Odluka o uvođenju samodoprinosa se objavljuje u "Službenom listu Grada Sremska Mitrovica".
Namenski karakter sredstava samodoprinosa
Novčana sredstva koja se prikupljaju na osnovu odluke o samodoprinosu prihod su budžeta i strogo su namenskog karaktera.
Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
U skladu sa zakonom kojim se uređuje pravobranilaštvo, organ Grada je i Gradsko pravobranilaštvo.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.
Položaj Skupštine grada
Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Sastav Skupštine grada
Skupštinu grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Sazivanje konstitutivne sednice
Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora. Skupština se mora održati najkasnije u roku od dva meseca od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.
Ukoliko predsednik Skupštine iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.
Konstituisanje Skupštine grada
Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine grada i postavljenjem sekretara Skupštine grada.
Broj odbornika
Skupština grada ima 61 odbornika.
Mandat
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Zakletva
Izabrani odbornici polažu zakletvu koja glasi: "Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Sremska Mitrovica pridržavati Ustava, zakona i Statuta Grada Sremska Mitrovica i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana."
Nespojivost funkcija
Odbornik ne može biti zaposleni u gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada.
Ako zaposleni u gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.
Imunitet odbornika
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine grada i radnih tela.
Prava i dužnosti odbornika
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima, podnosi predloge odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine grada i daje amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da na lični zahtev dobije od organa i službi Grada podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu grada.
Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine grada, a načelnik uprave za odgovarajuću oblast kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad te uprave.
Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.
Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju poslovnikom Skupštine grada.
Naknada i druga primanja odbornika
Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine grada i njenih radnih tela, dnevnice i naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.
Nadležnost Skupštine grada
Skupština grada, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i poslovnik Skupštine;
2) donosi budžet i završni račun Grada;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
5) donosi prostorni i urbanistički plan Grada i programe uređivanja građevinskog zemljišta;
6) donosi propise i druge opšte akte;
6a) bira i razrešava lokalnog ombudsmana;
7) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
8) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene Statutom Grada i vrši nadzor nad njihovim radom;
9) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;
10) bira i razrešava predsednika skupštine i zamenika predsednika skupštine;
11) postavlja i razrešava sekretara skupštine;
12) bira i razrešava Gradonačelnika i, na predlog Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove gradskog veća;
13) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
14) utvrđuje naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta;
15) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
16) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
17) daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;
18) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
19) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
20) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim važećim propisima.
Kvorum za rad i odlučivanje
Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština grada odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim Statutom nije drukčije određeno.
Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika:
1) donosi Statut;
2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
3) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
4) donosi prostorni plan;
5) donosi urbanističke planove;
6) odlučuje o javnom zaduživanju Grada;
7) odlučuje o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama;
8) odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave;
9) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;
10) odlučuje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Sazivanje
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine grada je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice, predsednik Skupštine grada može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.
Zahtev za sazivanje sednice iz stava 3. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.
Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine grada iz stava 3. ovog člana, ne odnosi se na sazivanje sednice Skupštine grada u uslovima proglašene vanredne situacije.
Ako predsednik Skupštine grada ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština grada.
Javnost rada
Sednice Skupštine grada su javne.
Za javnost rada Skupštine grada odgovoran je predsednik Skupštine grada.
Pozivi i materijal za sednice Skupštine grada dostavljaju se sredstvima informisanja radi upoznavanja javnosti.
Sednicama Skupštine grada mogu prisustvovati predstavnici sredstava javnog informisanja, ovlašćeni predstavnici predlagača, kao i druga zainteresovana lica, u skladu s poslovnikom Skupštine grada.
U slučaju da ne postoji mogućnost da svi zainteresovani prisustvuju sednici Skupštine, predsednik Skupštine će odlučiti kome će omogućiti prisustvo sednici polazeći od redosleda prijavljivanja i interesa prijavljenih za tačke na dnevnom redu.
Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.
Radna tela Skupštine grada
Skupština grada osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.
Radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština grada i obavljaju druge poslove utvrđene ovim Statutom i poslovnikom Skupštine grada.
Poslovnikom Skupštine grada utvrđuju se broj i zadaci stalnih radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova stalnih radnih tela, kao i druga pitanja od značaja za rad stalnih radnih tela.
Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuju se njegov naziv i oblast za koju se osniva, zadaci radnog tela, broj članova radnog tela, rok za izvršenje zadataka, prava i dužnosti predsednika i članova radnog tela i druga pitanja od značaja za rad radnog tela.
Posebna radna tela Skupštine grada
Pored stalnih radnih tela predviđenih Poslovnikom Skupštine grada, Skupština grada osniva kao stalna radna tela i Komisiju za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica (u daljem tekstu: Komisija) i Drugostepenu komisiju za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica.
Uslove za rad stalnih radnih tela iz st. 1. ovog člana, kao i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova, obezbeđuje Gradska uprava.
Gradska izborna komisija
Izbor, prava i dužnosti predsednika i članova Gradske izborne komisije za sprovođenje izbora za odbornike Skupštine grada utvrđuju se Poslovnikom o radu Skupštine grada.
Komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica
Skupština grada imenuje predsednika i članove Komisije za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica čiji broj će biti bliže uređen odlukom Skupštine grada kojom se uređuju mesne zajednice.
Komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica ima sekretara koga imenuje Skupština grada i koji učestvuje u radu Komisije bez prava odlučivanja.
Predsednik, članovi Komisije i sekretar, imenuju se na četiri godine, a po isteku mandata mogu biti ponovo imenovani.
Predsednik, članovi Komisije i njen sekretar imaju zamenike.
Za predsednika, zamenika predsednika, sekretara i zamenika sekretara Komisije imenuju se lica koja imaju stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa najmanje tri godina radnog iskustva u struci.
Komisija sprovodi izbore za članove Saveta mesne zajednice isključivo u stalnom sastavu.
Članovi Komisije i njihovi zamenici mogu biti samo građani koji imaju izborno pravo, kao i prebivalište na teritoriji Grada.
Zadaci i ovlašćenja Komisije za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica
Komisija prilikom sprovođenja izbora za Savet mesne zajednice:
1) stara se o zakonitosti sprovođenja izbora za članove saveta mesne zajednice;
2) određuje biračka mesta;
3) određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;
4) daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja postupka izbora za članove saveta mesne zajednice;
5) propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora;
6) utvrđuje da li su izborne liste sačinjene i podnete u skladu sa Uputstvom za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice;
7) proglašava listu kandidata;
8) utvrđuje oblik i izgled glasačkih listića, broj glasačkih listića za biračka mesta i zapisnički ih predaje biračkim odborima;
9) odlučuje o prigovorima podnetim u postupku izbora za članove saveta mesne zajednice;
10) utvrđuje i objavljuje rezultate izbora za članove saveta mesne zajednice;
11) podnosi izveštaj Skupštini grada o sprovedenim izborima za članove saveta mesne zajednice.
Zadaci i ovlašćenja Komisije, kao i način rada i odlučivanja, bliže se utvrđuju odlukom Skupštine grada kojom se uređuju mesne zajednice.
Drugostepena komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica
Drugostepena komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica je organ za sprovođenje izbora koji u drugom stepenu odlučuje o prigovorima na odluke Komisije.
Skupština grada imenuje predsednika i članove Drugostepene komisije čiji broj će biti bliže uređen odlukom Skupštine grada kojom se uređuju mesne zajednice.
Drugostepena komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada i koji učestvuje u radu Komisije bez prava odlučivanja.
Drugostepena komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Predsednik, najmanje jedan član i sekretar Drugostepene komisije moraju da imaju stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Predsednik, članovi Drugostepene komisije i sekretar, imenuju se na četiri godine i mogu ponovo da budu imenovani.
Zadaci i ovlašćenja Drugostepene komisije, kao i način rada i odlučivanja, bliže se utvrđuju odlukom Skupštine grada kojom se uređuju mesne zajednice.
Predsednik Skupštine
Skupština grada ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa Gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja Skupština grada donosi i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Izbor predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine grada se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje trećine odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Ako u prvom krugu glasanja nijedan od predloženih kandidata ne dobije većinu, u drugom krugu glasaće se za dva kandidata koji su u prvom krugu imali najveći broj glasova.
U drugom krugu izabran je kandidat koji dobije većinu glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako ni u drugom krugu nijedan od predloženih kandidata ne dobije potrebnu većinu glasova, ponavlja se postupak kandidovanja i izbora.
Razrešenje predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine može biti razrešen pre isteka mandata:
1) na lični zahtev,
2) na predlog najmanje trećine odbornika.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.
Zamenik predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.
Sekretar Skupštine
Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja na četiri godine, na predlog predsednika Skupštine, i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Skupština grada može, na obrazložen predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, odnosno Autonomne pokrajine koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine grada."
Poslovnik Skupštine
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i njenih radnih tela i druga pitanja vezana za njihov rad uređuju se poslovnikom Skupštine. Poslovnikom Skupštine grada utvrđuju se broj i zadaci stalnih radnih tela, izbor, prava i dužnosti predsednika i članova stalnih radnih tela, kao i druga pitanja od značaja za rad stalnih radnih tela.
Poslovnik donosi Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Izvršni organi
Izvršni organi Grada su gradonačelnik i Gradsko veće.
Izbor gradonačelnika i zamenika gradonačelnika
Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.
Nespojivost funkcija
Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika na stalnom su radu u Gradu.
Nadležnost
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) uspostavlja internu reviziju Grada i inspekciju korišćenja budžetskih sredstava;
5) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;
6) usmerava i usklađuje rad gradskih uprava obrazovanih za pojedine oblasti;
7) predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice;
8) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine grada;
9) odlučuje o davanju u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti u javnoj svojini Grada, u skladu sa zakonom i propisom Grada;
10) daje prethodnu saglasnost nosiocima prava korišćenja na stvarima u javnoj svojini Grada (mesnim zajednicama, ustanovama i drugim organizacijama) za davanje u zakup tih stvari, u skladu sa zakonom i propisom grada;
11) vrši raspored poslovnih prostorija u javnoj svojini Grada;
12) zaključuje ugovore u ime Grada, na osnovu ovlašćenja iz zakona, Statuta i odluka Skupštine grada;
13) donosi odluku o proglašenju i o ukidanju vanredne situacije na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije, komandant je Gradskog štaba za vanredne situacije po položaju;
14) informiše javnost o svom radu;
15) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
16) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
17) postavlja i razrešava pomoćnike gradonačelnika;
18) donosi akta iz nadležnosti Skupštine grada u slučaju ratnog stanja ili elementarnih nepogoda, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini čim ona bude u mogućnosti da se sastane;
19) odlučuje rešenjem o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve;
20) vrši i druge poslove utvrđene ovim Statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, odnosno Autonomne pokrajine koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada.
Pomoćnici gradonačelnika
Gradonačelnik može da ima 3 pomoćnika koji obavljaju poslove iz pojedinih oblasti koje su od značaja za razvoj i funkcionisanje Grada.
Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove po nalogu Gradonačelnika.
Gradonačelnik postavlja i razrešava pomoćnike, koji obavljaju poslove najduže dok traje dužnost Gradonačelnika.
Pomoćnici gradonačelnika postavljaju se u Kabinetu gradonačelnika.
Sastav i izbor
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, kao i 9 članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članove Gradskog veća bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština grada istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnik i članova Gradskog veća.
Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.
Nespojivost funkcija
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Nadležnost
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština grada;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) osniva budžetski fond i utvrđuje program korišćenja sredstava budžetskog fonda, u skladu sa zakonom;
4) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine, većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća;
5) donosi rešenje o raspolaganju građevinskim zemljištem u javnoj svojini grada u skladu sa zakonom, drugim propisima i programom korišćenja građevinskog zemljišta;
6) vrši nadzor nad radom gradskih uprava obrazovanih za pojedine oblasti, poništava ili ukida akte gradske uprave obrazovane za pojedinu oblast koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;
7) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
8) propisuje posebne elemente procene rizika i učestalost vršenja inspekcijskog nadzora na osnovu procene rizika iz izvorne nadležnosti Grada, kao i posebne elemente plana određenog inspekcijskog nadzora iz izvorne nadležnosti Grada;
9) prati realizaciju programa poslovanja i vrši koordinaciju rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
10) podnosi tromesečni izveštaj o radu javnih preduzeća Skupštini grada, radi daljeg izveštavanja u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća;
11) predlaže akta koje donosi Skupština grada radi zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću i društvu kapitala čiji je osnivač Grad;
12) odlučuje rešenjem o upotrebi sredstava stalne budžetske rezerve;
13) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno autonomne pokrajine;
14) postavlja i razrešava načelnike gradskih uprava;
15) donosi Plan odbrane Grada koji je sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije, usklađuje pripreme za odbranu pravnih lica u delatnostima iz nadležnosti Grada sa odbrambenim pripremama autonomne pokrajine i Planom odbrane Republike Srbije;
16) donosi Procenu ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i Plan zaštite od udesa;
17) obrazuje žalbenu komisiju;
18) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
19) informiše javnost o svom radu;
20) donosi poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika;
21) vrši i druge poslove, u skladu sa zakonom, kao i poslove koje utvrdi Skupština grada.
Odluku iz tačke 4. ovog člana, Gradsko veće donosi većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.
Položaj gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.
Kvorum za rad i odlučivanje
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova ako zakonom ili ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Poslovnik Gradskog veća
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, a najmanje jednom godišnje, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Razrešenje i ostavka gradonačelnika
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice iz člana 43. st. 3. i 5. ovog Statuta.
Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Gradonačelnik može podneti ostavku.
O podnetoj ostavci Gradonačelnika, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine.
Dejstvo razrešenja i ostavke gradonačelnika
Razrešenjem, odnosno ostavkom Gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.
Razrešenje i ostavka zamenika gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća
Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
Gradonačelnik je dužan da istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
U slučaju da Skupština grada razreši zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća na predlog jedne trećine odbornika, Gradonačelnik je dužan da na prvoj narednoj sednici Skupštine grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća.
O podnetoj ostavci zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, predsednik Skupštine grada obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice Skupštine grada.
U slučaju iz stava 4. ovog člana, gradonačelnik je dužan da na narednoj sednici Skupštine grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća.
Vršenje tekućih poslova po prestanku mandata zbog razrešenja ili ostavke
Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Organizacija Gradske uprave
Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća, obrazuju se gradske uprave za pojedine oblasti, odnosno poslove (u daljem tekstu: gradske uprave).
Broj, naziv i delokrug poslova za koje se obrazuju gradske uprave, utvrđuje se odlukom o organizaciji gradskih uprava.
Načela delovanja gradskih uprava
Gradske uprave postupaju prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužne su da svakom omoguće jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradske uprave dužne su da građanima omoguće brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradske uprave dužne su da građanima daju potrebne podatke i obaveštenja i pružaju pravnu pomoć.
Gradske uprave dužne su da sarađuju sa građanima i da poštuju ličnost i dostojanstvo građana.
Kada organi Grada rešavaju o pravima, obavezama ili pravnim interesima fizičkog ili pravnog lica, odnosno druge stranke, gradske uprave po službenoj dužnosti vrše uvid, pribavljaju i obrađuju podatke iz evidencija, odnosno registara koje u skladu sa posebnim propisima vode državni organi, organi teritorijalne autonomije, jedinica lokalne samouprave i imaoci javnih ovlašćenja, u skladu sa zakonom. Uvid, pribavljanje i obrada podataka iz evidencija, odnosno registara koji se vode u elektronskom obliku u postupku iz stava 5. ovog člana, vrši se putem informacionog sistema koji obezbeđuje sigurnost i zaštitu podataka o ličnosti.
U postupku iz stava 5. ovog člana gradska uprava može vršiti uvid, pribavljati i obrađivati samo one podatke koji su zakonom ili posebnim propisom utvrđeni kao neophodni za rešavanje o određenom pravu, obavezi ili pravnom interesu stranke.
Nadležnost
Gradske uprave, u okviru svog delokruga:
1) pripremaju propise i druge akte koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršavaju odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešavaju u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavljaju poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5) izvršavaju zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) vode zakonom propisane evidencije i staraju se o njihovom održavanju;
7) obavljaju stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe rada Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
8) pružaju pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova;
9) dostavljaju izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova, Gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini grada, po potrebi, a najmanje jednom godišnje.
Rukovođenje
Gradskim upravama rukovode načelnici gradskih uprava (u daljem tekstu: načelnik). Za načelnika može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz odgovarajuće oblasti u odnosu na delokrug uprave, na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje pet godina radnog iskustva u struci i položen državni stručni ispit za rad u organima državne uprave.
Načelnika postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Odluka o postavljenju donosi se većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.
Načelnik može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik načelnika se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao i načelnik.
Odgovornost načelnika
Načelnik za svoj rad i rad gradske uprave kojom rukovodi odgovara Gradskom veću u skladu sa ovim Statutom i odlukom o organizaciji gradskih uprava.
Uređenje gradskih uprava
Odluku o organizaciji gradskih uprava donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji gradskih uprava, posebnih organa, službi i organizacija objedinjuje načelnik uprave nadležne za opšte i zajedničke poslove i dostavlja ga Gradskom veću na usvajanje.
Unutrašnje organizacione jedinice
U gradskim upravama, za vršenje srodnih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.
Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u gradskim upravama raspoređuje načelnik.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradske uprave u obavljanju upravnog nadzora mogu:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći novčanu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje su ovlašćene zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Sukob nadležnosti
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između gradskih uprava, kao i između gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica u okviru gradske uprave.
Uslovi za obavljanje upravnih poslova
Poslove gradskih uprava, koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica, mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
Izuzeće
O izuzeću načelnika rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u gradskoj upravi rešava načelnik.
Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada obavlja Gradsko pravobranilaštvo.
Obrazovanje, uređenje i organizacija, kao i druga pitanja od značaja za rad Gradskog pravobranilaštva, utvrđuju se odlukom Skupštine grada u skladu sa osnovama za uređenje i organizaciju pravobranilaštva propisanih zakonom.
V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Oblici neposrednog učešća građana
Građani Grada neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referendumom.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i Statutom
Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.
Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta a koje lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom.
O predlogu iz stava 1. ovoga člana, Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.
Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva i najmanje jedna četvrtina odbornika, najkasnije osam dana pre dana održavanja.
Gradska uprava je dužna da pruži pomoć sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana.
Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ Grada nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.
O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na internet prezentaciji Grada, na oglasnoj tabli Grada, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.
Sazivač je obavezan da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora.
Rad zbora i utvrđivanje stavova zbora
Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.
Zbor građana se može održati i na njemu se mogu donositi punovažni zaključci, davati predlozi o pitanjima iz nadležnosti organa grada, ako zboru prisustvuje 5 odsto birača upisanih u birački spisak za područje za koje je se zbor saziva.
Pravo odlučivanja na zboru građana imaju građani čije je prebivalište na području za koje je zbor sazvan.
Odluke na zboru građana donose se većinom glasova prisutnih građana sa pravom odlučivanja.
Zbor građana javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih građana sa pravom odlučivanja usvaja zahteve i predlog i upućuje ih Skupštini grada ili drugim nadležnim službama i organima Grada.
Gradska uprava dužna je da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana, a pre njihovog upućivanja nadležnim organima Grada.
Način rada i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se odlukom Skupštine grada.
Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru
Organi Grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoje nadležnosti na zahtev građana.
Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Referendum na delu teritorije Grada
Skupština grada dužna je da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10 % birača sa dela teritorije grada, za koji se traži raspisivanje referenduma, a koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana.
Peticija je pisano obraćanje pojedinca ili grupe građana sa prebivalištem na teritoriji Grada, kojim se od određenog organa Grada traži da pokrene postupak ili preduzme meru ili radnju iz svoje nadležnosti.
Peticija obavezno sadrži:
1) Naziv organa kome se upućuje,
2) Pravni osnov za podnošenje peticije sa zahtevom da se na peticiju odgovori,
3) Jasno formulisan zahtev, odnosno predlog podnosioca, sa obrazloženjem,
4) Ime, prezime i prebivalište podnosioca peticije i
5) Potpis podnosioca peticije
Organ Grada kome je upućena peticija je dužan da u roku od 30 dana od dana dostavljanja, obavesti podnosioca peticije o svom stavu povodom zahteva, odnosno predloga sadržanih u peticiji.
Gradska uprava je dužna da građanima pruži stručnu pomoć u formulisanju peticije, kao i da im pruži potrebne podatke i obaveštenja od značaja za formulisanje obrazloženog zahteva, odnosno predloga sadržanih u peticiji.
Organi Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan rad zaposlenih u Gradskoj upravi i njihov odnos prema građanima.
Organi Grada dužni su da ispitaju navode istaknute u pritužbi, koji ukazuju na propuste i nepravilnosti u njihovom radu i da u skladu sa zakonom pokrenu odgovarajući postupak za sankcionisanje i otklanjanje propusta i nepravilnosti.
Organi Grada dužni su da daju podnosiocu pritužbe, odgovore i informacije o tome da li je i kako po pritužbi postupljeno u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe to zahteva.
VI DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA
Organi Grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Konsultacije iz stava 1. ovog člana vrše se putem javne ankete.
Javna rasprava, u smislu ovog Statuta, podrazumeva otvoreni sastanak predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima i predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja.
Organizator javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova Grada omogući učešće u javnoj raspravi.
O vremenu, načinu i mestu organizovanja javne rasprave odlučuje Gradonačelnik.
Organizovanje javne rasprave sprovodi nadležna gradska uprava, koja Gradonačelniku dostavlja izveštaj o podnetim predlozima, primedbama i sugestijama građana iznetim na javnoj raspravi.
Gradonačelnik utvrđuje nacrt akta povodom koga je bila organizovana javna rasprava i dostavlja ga Gradskom veću, radi utvrđivanja predloga akta.
Javna rasprava traje najmanje 15 dana, ukoliko posebnim propisima nije drugačije regulisano.
Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi propisa
Nadležni organ Grada je dužan da na internet prezentaciji Grada, odnosno na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koje donosi Skupština.
Organi Grada dužni su da održe javnu raspravu:
1) u postupku pripreme Statuta;
2) u postupku pripreme budžeta Grada (u delu planiranja investicija);
3) u postupku pripreme strateških planova razvoja;
4) u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;
5) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;
6) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i Statutom Grada.
Javna rasprava na osnovu predloga, odnosno zahteva
Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.
Radi sprovođenja javne rasprave, predlog građana je potrebno da svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.
Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 1. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.
Nadležno radno telo Skupštine grada odlučuje po primljenom predlogu, odnosno zahtevu iz stava 1. ovog člana.
Ukoliko nadležno radno telo Skupštine grada prihvati predlog, odnosno zahtev iz stava 1. ovog člana, nadležni organ organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je u tim podnescima predloženo.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa od neposrednog značaja za građane sa određenog područja, u Gradu se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesna zajednica se osniva za jedno ili više sela.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave (u daljem tekstu: mesna zajednica) osniva se za: naseljeno mesto, dva ili više naseljenih mesta, deo naseljenog mesta, gradsku četvrt, rejon, stambeni blok, ulicu, deo jedne ili više ulica, koji predstavlja prostornu, funkcionalnu i urbanističku celinu i gde postoji međusobna interesna povezanost građana i mogućnost njihovog organizovanja.
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom o osnivanju.
Mesna zajednica ima svoj pečat i račun.
Mesna zajednica ima svoju imovinu koju mogu činiti: pokretne stvari, novčana sredstva, kao i prava i obaveze.
Mesna zajednica ima pravo korišćenja na nepokretnostima koje su u javnoj svojini Grada.
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice
Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog odnosi, najmanje jedna trećina odbornika i Gradsko veće.
Skupština grada dužna je da pre donošenja odluke o osnivanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, pribavi mišljenje građana sa dela teritorije Grada na koji se predlog odnosi. Skupština grada dužna je da pre donošenja odluke o promeni područja, odnosno ukidanju mesne zajednice, pribavi i mišljenje Saveta mesne zajednice, na koji se predlog odnosi.
Nova mesna zajednica se obrazuje spajanjem dve ili više postojećih mesnih zajednica ili izdvajanjem dela područja iz jedne ili više postojećih mesnih zajednica u novu mesnu zajednicu.
Mesna zajednica se može ukinuti i njeno područje pripojiti jednoj ili više postojećih mesnih zajednica.
Promenom područja mesne zajednice smatra se i izmena granica područja ukoliko se izvršenom izmenom deo područja jedne mesne zajednice pripaja području druge mesne zajednice.
Odluka iz stava 2. člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odlukom o osnivanju mesne zajednice, u skladu sa ovim Statutom, utvrđuju se poslovi koje vrši mesna zajednica, organi i organizacija rada organa, način odlučivanja kao i postupak izbora saveta i drugih organa mesne samouprave, zaštita prava u toku izbora i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice.
Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne samouprave.
Izbori za savet mesne zajednice sprovode se po pravilima neposrednog i tajnog glasanja na osnovu opšteg i jednakog izbornog prava, u skladu sa aktom o osnivanju.
Mandat članova saveta mesne zajednice traje 4 godine.
Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada.
Predsednika saveta mesne zajednice bira savet iz reda svojih članova, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
1) donosi statut mesne zajednice;
2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;
3) bira i razrešava predsednika saveta mesne zajednice;
4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;
5) donosi poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;
6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa Grada;
7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene Statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisima.
Savet mesne zajednice je dužan da imovinom mesne zajednice, kao i nepokretnostima u javnoj svojini Grada na kojima ima pravo korišćenja, upravlja, koristi i raspolaže u skladu sa zakonom, odlukama Skupštine grada i statutom mesne zajednice.
Angažovanje predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesnoj zajednici.
Raspuštanje saveta mesne zajednice
Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:
1) savet ne zaseda duže od tri meseca;
2) ne izabere predsednika saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;
3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada.
Odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Predsednik Skupštine grada raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.
Do konstituisanja saveta mesne zajednice, tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik Grada koga imenuje Skupština grada istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.
Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:
1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos,
2) donacija i
3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradska uprava nadležna za poslove budžeta i finansija, u skladu sa odlukom o budžetu Grada.
Poveravanje poslova mesnoj zajednici i organizovanje rada uprave u mesnim zajednicama
Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Prilikom odlučivanja o poveravanju poslova iz stava 1. ovog člana polazi se od značaja tih poslova za zadovoljavanje svakodnevnih i neposrednih potreba građana sa određenog područja.
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 3. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja, određuje Gradonačelnik, na predlog načelnika nadležne gradske uprave.
Stručna pomoć u obavljanju poslova mesne zajednice
Gradska uprava nadležna za poslove budžeta i finansija dužna je da mesnoj zajednici pruža pomoć u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.
Postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice
Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta mesne zajednice pred Ustavnim sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.
Gradonačelnik je dužan da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica".
Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od pet dana od objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.
Ukazivanje savetu mesne zajednice na preduzimanje odgovarajućih mera
Kada Gradsko veće smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom Grada, aktom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to savetu mesne zajednice radi preduzimanja odgovarajućih mera.
Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima organa iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik će poništiti opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica".
Gradsko veće, predlaže Gradonačelniku obustavljanje finansiranja aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.
VIII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji
Grad, organi i službe Grada, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovo ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.
Saradnja iz stava 1. ovog člana podrazumeva i ustupanje obavljanja pojedinih poslova iz nadležnosti Grada drugoj jedinici lokalne samouprave ili preduzeću, ustanovi i drugoj organizaciji čiji je ona osnivač.
Ako Grad zaključi sporazum o saradnji sa drugim opštinama ili sa gradom radi zajedničkog obavljanja poslova iz oblasti komunalnih delatnosti, ti poslovi zajednički se obavljaju u skladu sa zakonom koji uređuje komunalne delatnosti.
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim jedinicama lokalne samouprave uređuju se: naziv i sedište zajedničkog organa, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih jedinica lokalne samouprave, postupak istupanja odnosno odustajanja od sporazuma jedinice lokalne samouprave, prava i obaveze zaposlenih, kao i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.
Skupština grada odlučuje o zaključivanju sporazuma iz stava 1. ovog člana većinom glasova od ukupnog broja odbornika i dužna je da ga dostavi ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu u roku od 30 dana od dana zaključenja sporazuma.
Zajedničko izvršavanje poverenih poslova
Grad može, zajedno sa jednom ili više opština, odnosno gradova, predložiti ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu zajedničko izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Grad može prihvatiti predlog nadležnog organa državne uprave da sa jednom ili više opština, odnosno gradova, zajednički obezbedi izvršavanje određenih poverenih poslova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava i uredbom Vlade Republike Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova.
Skupština grada odlučuje o predlogu iz stava 2. ovog člana u roku od 30 dana od dana dostavljanja predloga.
Ukoliko prihvati predlog iz stava 2. ovog člana, Skupština grada zaključuje sa jednom, odnosno više opština, odnosno gradova, sporazum o saradnji kojim se uređuje zajedničko izvršavanje poverenih poslova i dostavlja ga ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji iz stava 4. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije
Sporazumom o saradnji Grada sa drugim opštinama, odnosno gradovima, može se predvideti osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, nadležni organ Grada zajedno sa nadležnim organom drugog, odnosno drugih osnivača, odlučuje o postavljenju, odnosno imenovanju rukovodioca zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije, razrešenju i njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti, u skladu sa zakonom.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Sredstva za rad zajedničkog organa obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu poslova koje za Grad obavlja zajednički organ.
Ustupanje poslova drugoj opštini, odnosno gradu
Sporazumom o saradnji Grad može ustupiti određene poslove iz svoje nadležnosti drugoj opštini, odnosno gradu.
Sredstva za rad organa opštine, odnosno grada koji obavlja ustupljene poslove, obezbeđuju se u budžetu Grada, srazmerno obimu ustupljenih poslova.
Kad je sporazumom o saradnji predviđeno da ustupljeni poslovi obuhvataju odlučivanje o pravima i obavezama građana sa prebivalištem na teritoriji Grada u upravnom postupku, o pravima i obavezama tih građana u drugostepenom postupku odlučuje Gradsko veće, u skladu sa zakonom.
Ustupljeni poslovi obavljaju se u ime i za račun Grada, a za njihovo obavljanje odgovoran je Grad.
Prestanak važenja sporazuma o saradnji
Sporazum o saradnji prestaje da važi na zahtev Grada ili druge jedinice lokalne samouprave učesnice sporazuma.
Skupština grada upućuje pisani zahtev drugoj učesnici sporazuma najkasnije šest meseci pre dana sa kojim sporazum o saradnji prestaje da važi i istovremeno o tome obaveštava ministarstvo nadležno za lokalnu samoupravu.
Sporazum o saradnji koji je zaključilo više jedinica lokalne samouprave, na zahtev Grada prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na Grad.
Saradnja sa jedinicama lokalne samouprave drugih država
Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se i stupa na snagu posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Udruživanje u asocijacije gradova i opština
Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština, radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa.
Grad osniva ili pristupa asocijacijama gradova i opština koje zastupaju interese svog članstva pred državnim organima, a posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za ostvarivanje poslova jedinica lokalne samouprave.
Saradnja sa udruženjima i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa udruženjima, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njenih građana.
Učešće u evropskim integracijama
Grad u okviru svojih nadležnosti, preko svojih organa, prati proces evropskih integracija Republike Srbije i razvija za to potrebne administrativne kapacitete, u skladu sa zakonom i utvrđenom politikom Republike Srbije.
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenom zakonom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije ili Autonomne pokrajine, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
U Gradu se može ustanoviti lokalni ombudsman.
Lokalni ombudsman nezavisno i samostalno štiti prava građana od povreda učinjenih od strane Gradske uprave kao i ustanova, organa i organizacija koji vrše javna ovlašćenja, a čiji osnivač je Grad; kontroliše rad Gradske uprave i štiti pravo građana na lokalnu samoupravu, ako je reč o povredi propisa i opštih akata Grada.
Lokalni ombudsman postupa i deluje na osnovu i u okviru Ustava, zakona, potvrđenih međunarodnih ugovora i opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava kao i Statuta Grada.
U svom delovanju lokalni ombudsman se rukovodi principima zakonitosti, nepristrasnosti, nezavisnosti i pravičnosti.
Odlukom Skupštine grada bliže se uređuju način obraćanja lokalnom ombudsmanu i pravila postupanja i rada lokalnog ombudsmana.
Postupanje lokalnog ombudsmana
O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada Gradske uprave i javnih službi koje vrše javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad, kojima se krše prava ili interesi građana, lokalni ombudsman upozorava ove organe i službe, upućuje im kritike, daje preporuke za rad, inicira pokretanje postupaka za otklanjanje povreda prava i o tome obaveštava javnost.
U domenu zaštite ljudskih i manjinskih prava, lokalni ombudsman:
1) prati ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava i daje preporuke za unapređenje ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava;
2) prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava i prava na lokalnu samoupravu;
3) sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava;
4) obaveštava širu javnost o kršenju ljudskih i manjinskih prava;
5) prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih i manjinskih prava;
6) posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava;
7) inicira pokretanje odgovarajućih postupaka pred nadležnim organima u slučaju kršenja ljudskih prava;
8) organizuje i učestvuje u organizovanju stručnih sastanaka, savetovanja i kampanja informisanja javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava;
9) inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim i manjinskim pravima;
10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i odlukom Skupštine grada.
U obavljanju svojih nadležnosti lokalni ombudsman sarađuje sa lokalnim ombudsmanima u drugim jedinicama lokalne samouprave, kao i sa Zaštitnikom građana u Republici i sa Pokrajinskim ombudsmanom i njegovim kancelarijama.
Lokalnog ombudsmana bira i razrešava Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Predlog za izbor lokalnog ombudsmana podnosi odbornička grupa ili najmanje jedna trećina odbornika.
Lokalni ombudsman se bira na period od pet godina i može ponovo biti biran.
Za lokalnog ombudsmana može biti birano lice koje, pored opštih uslova za sticanje biračkog prava (državljanstvo, punoletstvo, poslovna sposobnost), ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, ima najmanje pet godina radnog iskustva u struci, profesionalno iskustvo na poslovima u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava, uživa moralni integritet i nije krivično osuđivano niti se protiv njega vodi krivični postupak.
Lokalni ombudsman ne može biti član političke stranke i ne može obavljati nijednu javnu funkciju niti bilo koju profesionalnu delatnost.
Razrešenje lokalnog ombudsmana
Lokalni ombudsman se razrešava dužnosti pre isteka mandata ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora, ako ne obavlja poslove iz svoje nadležnosti na stručan, nepristrasan, nezavisan i savestan način ili se nalazi na položajima (funkcijama), odnosno obavlja poslove koji su nespojivi sa položajem lokalnog ombudsmana.
Obrazloženi predlog za razrešenje lokalnog ombudsmana može podneti odbornička grupa ili najmanje jedna trećina odbornika.
O razrešenju lokalnog ombudsmana odlučuje Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Lokalni ombudsman dostavlja godišnji izveštaj Skupštini grada.
Ako proceni da je to potrebno zbog razmatranja određenih pitanja, lokalni ombudsman može Skupštini grada dostavljati i vanredne izveštaje.
Skupština grada razmatra izveštaje lokalnog ombudsmana na prvoj narednoj sednici.
Pravo prisustvovanja sednicama Skupštine grada i njenih radnih tela
Lokalni ombudsman ima pravo da prisustvuje sednicama Skupštine grada i radnih tela Skupštine grada, kao i da učestvuje u raspravi kada se razmatra izveštaj o radu Gradske uprave, odnosno raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.
Sredstva za rad lokalnog ombudsmana
Sredstva za rad lokalnog ombudsmana obezbeđuju se u budžetu Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Savet za međunacionalne odnose
Savet za međunacionalne odnose je samostalno radno telo koje čine predstavnici srpskog naroda i nacionalnih manjina, u skladu sa zakonom.
Savet za međunacionalne odnose (u daljem tekstu: Savet) razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređivanja nacionalne ravnopravnosti u Gradu, a posebno u oblastima kulture, obrazovanja, informisanja i službene upotrebe jezika i pisma; učestvuje u utvrđivanju gradskih planova i programa koji su od značaja za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti i predlaže mere za postizanje nacionalne ravnopravnosti; predlaže izvore, obim i namenu budžetskih sredstava za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti.
Savet promoviše međusobno razumevanje i dobre odnose među svim zajednicama koje žive u Gradu.
Skupština grada bira članove Saveta među istaknutim pripadnicima srpskog naroda i nacionalnih manjina.
Član Saveta ne može biti odbornik Skupštine grada.
Predstavnike u Savetu mogu imati pripadnici srpskog naroda i nacionalnih manjina sa više od 1% učešća u ukupnom broju stanovnika u Gradu.
Članove Saveta koji su pripadnici nacionalnih manjina predlažu nacionalni saveti nacionalne manjine, a članove Saveta koji su pripadnici nacionalnih manjina koji nemaju nacionalni savet nacionalne manjine i članove srpske nacionalnosti, predlaže radno telo Skupštine grada koje obavlja poslove u vezi s kadrovskim pitanjima.
Način predlaganja i izbora članova Saveta treba da obezbedi ravnomernu zastupljenost pripadnika srpskog naroda i nacionalnih manjina, s tim da ni srpski narod, niti jedna nacionalna manjina ne može imati većinu članova Saveta.
Lista kandidata sadrži najmanje dvostruko više kandidata od broja koji se bira.
Mandat članova Saveta traje tri godine i teče od trenutka izbora u Skupštini grada.
Delokrug, sastav, izbor članova i način rada Saveta uređuju se odlukom Skupštine grada, koja se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Odluke Saveta donose se konsenzusom članova Saveta.
Savet o svojim stavovima i predlozima obaveštava Skupštinu grada, koja je dužna da se o njima izjasni na prvoj narednoj sednici, a najkasnije u roku od 30 dana.
Skupština grada i izvršni organi Grada dužni su da predloge svih odluka koji se tiču nacionalne ravnopravnosti prethodno dostave na mišljenje Savetu.
Nadležni organ Grada dužan je da obezbedi da stavovi i mišljenja Saveta budu dostupni javnosti, najkasnije 30 dana od dana zauzimanja stava ili davanja mišljenja od strane Saveta.
Poslovnikom Skupštine grada bliže se uređuje položaj Saveta u postupku donošenja opštinskih odluka i drugih pravnih akata.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Savet podnosi Skupštini grada šestomesečni izveštaj o svom radu i o stanju u oblasti nacionalne ravnopravnosti, međunacionalnih odnosa i ostvarivanju manjinskih prava na teritoriji Grada. Sastavni deo izveštaja su i predlozi mera i odluka za ostvarivanje i unapređenje nacionalne ravnopravnosti.
Savet može da podnese i poseban izveštaj Skupštini grada ako oceni da to zahtevaju naročito važni razlozi ili ako Skupština grada traži takav izveštaj od njega.
Zaštita prava pripadnika srpskog naroda i nacionalnih manjina
Savet ima pravo da pred Ustavnim sudom pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke ili drugog opšteg akta Skupštine grada ako smatra da su njime neposredno povređena prava pripadnika srpskog naroda i nacionalnih manjina predstavljenih u Savetu i pravo da pod istim uslovima pred Upravnim sudom pokrene postupak za ocenu saglasnosti odluke ili drugog opšteg akta Skupštine grada sa statutom Grada.
Savet donosi poslovnik o radu.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta vrši Gradska uprava u čijoj su nadležnosti poslovi vezani za nacionalne manjine.
Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se u budžetu Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Grad donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.
Odluke donosi samo Skupština grada, osim kada je zakonom predviđeno da odluku donosi drugi organ Grada.
Odluke i opšti akti Skupštine grada moraju biti saglasni sa zakonom i ovim Statutom.
Akti Gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.
Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim Statutom, odlukama i opštim aktima organa Grada.
Predlaganje propisa i drugih opštih akata Skupštine grada
Pravo predlaganja propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada imaju: svaki odbornik Skupštine grada, radno telo Skupštine grada, Gradsko veće i građani putem građanske inicijative.
Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata
Opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica".
Akti iz stava 1. ovog člana stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja ne utvrdi da postoje naročito opravdani razlozi da isti stupi na snagu i ranije.
Ostali akti Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica" kada je to tim aktima predviđeno.
XI TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta Grada donosi Skupština grada na predlog nadležnog radnog tela Skupštine grada.
Postupak za promenu ili donošenje statuta
Predlog za donošenje ili promenu Statuta Grada može podneti najmanje 5% građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada, trećina odbornika, gradonačelnik i nadležno radno telo Skupštine grada.
Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština grada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta Grada, istim aktom određuje Komisiju za izradu nacrta Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta Grada, određuje njene zadatke i rok za izradu nacrta.
Nacrt Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta utvrđuje Gradsko veće većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća.
O nacrtu Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta sprovodi se javna rasprava na način i u roku koji odredi Gradonačelnik.
Gradsko veće, nakon sprovedene javne rasprave, utvrđuje predlog Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta, većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća. Prilikom utvrđivanja predloga Statuta, odnosno odluke o promeni Statuta, Gradsko veće vodiće računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.
Skupština grada usvaja Statut, odnosno odluku o promeni Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Izuzetno, kada se donošenje i promena statuta vrši radi usaglašavanja sa zakonom, predlog statuta utvrđuje Gradsko veće, bez primene postupka iz prethodnog člana.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Usklađivanje propisa Grada sa ovim Statutom
Propisi Grada uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od devet meseci od dana stupanja na snagu Zakona o lokalnoj samoupravi.
Propisi Grada ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom.
Obrazovanje Komisije za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica i Drugostepene komisije za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica
Skupština grada imenovaće predsednika, članove i sekretara Komisije za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica i njihove zamenike, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog Statuta.
Istovremeno sa imenovanjem iz stava 1. ovog člana, Skupština grada imenovaće predsednika, članove i sekretara Drugostepene komisije za sprovođenje izbora za članove saveta mesnih zajednica.
Donošenje planskih dokumenata u skladu sa ovim Statutom
Skupština grada doneće Plan razvoja Grada u skladu sa posebnim zakonom.
Skupština grada doneće Srednjoročni plan u skladu sa zakonom koji uređuje planski sistem Republike Srbije, počev od srednjoročnog plana za 2021. godinu.
Važeći dokumenti javnih politika uskladiće se sa zakonom iz stava 2. ovog člana, prilikom prvih izmena i dopuna tih dokumenata.
Odložena primena pojedinih odredaba ovog Statuta
Član 60. u delu koji se odnosi na postavljenje pomoćnika gradonačelnika, primenjivaće se nakon sprovedenih izbora za odbornike Skupštine grada održanih posle stupanja na snagu ovog Statuta.
Član 61. stav 1. u delu koji se odnosi na broj članova Gradskog veća, primenjivaće se nakon sprovedenih izbora za odbornike Skupštine grada održanih posle stupanja na snagu ovog Statuta.
Danom stupanja na snagu ovog Statuta, prestaje da važi Statut grada Sremska Mitrovica ("Službeni list grada Sremska Mitrovica", broj 13/2012 i 6/2018) osim člana 56. stav 1. i člana 81. stav 1. koji ostaju na snazi do sprovedenih izbora za odbornike Skupštine grada održanih posle stupanja na snagu ovog Statuta.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica".