PRAVILNIK

O NAČINU I POSTUPKU RADA KOMISIJA ZA UTVRĐIVANJE NESPOSOBNOSTI ZA PROFESIONALNO VRŠENJE POLICIJSKIH POSLOVA

("Sl. glasnik RS", br. 30/2019)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se način i postupak rada komisija nadležnih za utvrđivanje nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova (u daljem tekstu: veštačenje), način utvrđivanja medicinske činjenice koja je dovela do te nesposobnosti, a koja je od značaja za ostvarivanje prava na invalidsku penziju, uzrok i datum njenog nastanka, kao i vrstu i sadržaj medicinske dokumentacije potrebne za veštačenje.

Član 2

Prvostepena komisija je stručni organ Zavoda za zdravstvenu zaštitu radnika Ministarstva unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Zavod), nadležan za utvrđivanje nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova.

Drugostepena komisija je organ veštačenja u drugostepenom postupku Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje (u daljem tekstu: Fond), nadležan da postupa po zahtevu za utvrđivanje pravilnosti nalaza, mišljenja i ocene prvostepene komisije.

Komisija, u skladu sa propisima o policiji i propisima iz oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja, daje nalaz, mišljenje i ocenu o postojanju medicinske činjenice koja je dovela do nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova.

Član 3

Prilikom veštačenja obezbeđuje se poštovanje ličnosti, dostojanstva i zaštita podataka o ličnosti policijskog službenika.

Veštačenju ne može prisustvovati niko osim članova komisije.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, pregledu može prisustvovati pratilac, ako to zahteva zdravstveno stanje policijskog službenika.

Član 4

Komisija je dužna da:

1) primenjuje dostignuća savremene medicinske teorije i prakse i da sarađuje sa odgovarajućim medicinskim institucijama;

2) koristi rezultate dijagnostičko-funkcionalnih, laboratorijskih i drugih ispitivanja koja su, radi unapređenja veštačenja o invalidnosti, organizovana u okviru Zavoda;

3) primenjuje jedinstvenu doktrinu za utvrđivanje nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova;

4) poštuje opšte principe i etička načela medicinske struke;

5) ostvaruje saradnju sa licima i zdravstvenim ustanovama čija se medicinska dokumentacija koristi u veštačenju.

Prilikom veštačenja nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova, primenjuju se pravilnik kojim se uređuju način sprovođenja i mere specifične zdravstvene zaštite u Ministarstvu unutrašnjih poslova i Lista morboznih stanja.

II PRVOSTEPENA KOMISIJA

Član 5

Veštačenje obavlja lekar odgovarajuće ili srodne specijalnosti u odnosu na osnovno oboljenje policijskog službenika.

Član 6

Prvostepena komisija veštači na osnovu svestranog i brižljivog razmatranja medicinske i druge dokumentacije, kao i na osnovu rezultata i zapažanja prilikom pregleda.

Prvostepena komisija svoju ocenu o nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova donosi jednoglasno.

Prvostepena komisija u nalazu, mišljenju i oceni svoja zapažanja i nalaze tačno navodi i objektivno i nepristrasno iznosi.

Nalaz, mišljenje i ocena prvostepene komisije mora biti jasno, potpuno, logično, obrazloženo i naučno i stručno zasnovano.

Član 7

Prvostepena komisija je samostalna u vršenju veštačenja, u okviru ovlašćenja, prava i dužnosti utvrđenih zakonom i ovim pravilnikom.

Član 8

Član prvostepene komisije ne može, u vezi sa istim zahtevom, biti član drugostepene komisije koja postupa po zahtevu za utvrđivanje pravilnosti nalaza, mišljenja i ocene prvostepene komisije.

Član 9

Član prvostepene komisije može biti izuzet od veštačenja u slučajevima i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Član 10

Zahtev za utvrđivanje nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova (Obrazac 1) organizacionoj jedinici Ministarstva u čijoj su nadležnosti poslovi zdravlja i bezbednosti na radu policijski službenik podnosi preko organizacione jedinice Ministarstva u kojoj je raspoređen.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se i predlog za utvrđivanje nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova koji policijskom službeniku daje izabrani lekar (Obrazac 2), sa odgovarajućem medicinskom dokumentacijom, koja se pribavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Izabranim lekarom, u smislu ovog pravilnika, smatra se doktor medicine ili doktor medicine specijalista za oblast opšte medicine, odnosno specijalista medicine rada, kod kojeg policijski službenik ostvaruje primarnu zdravstvenu zaštitu.

Obrasci 1. i 2. odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

Član 11

Predlog za utvrđivanje nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova, čitko popunjen, odnosno otkucan, potpisan od strane izabranog (ordinirajućeg) lekara, sadrži:

1) lične podatke;

2) iscrpnu zdravstvenu anamnezu;

3) iscrpan i precizan objektivni lekarski nalaz, po sistemima i organima sa detaljnim nalazom osnovnog oboljenja ili povrede;

4) detaljne podatke o lečenju, rezultatima lečenja (ambulantnom i bolničkom), sprovedenoj medicinskoj rehabilitaciji, privremenoj sprečenosti za rad i ocenu da zdravstveno stanje ukazuje na nesposobnost za profesionalno vršenje policijskih poslova odnosno na to da se ne očekuje poboljšanje zdravstvenog stanja koje bi bilo od uticaja na sposobnost za profesionalno vršenje policijskih poslova;

5) iscrpnu dijagnozu.

Član 12

Prilikom veštačenja koristi se medicinska dokumentacija zdravstvenih ustanova izdata na obrascima i pomoćnim sredstvima za vođenje evidencije, u skladu sa propisima kojima se uređuje evidencija u oblasti zdravstva.

Medicinska dokumentacija koja se podnosi uz predlog za utvrđivanje nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova obuhvata:

1) otpusne liste koje moraju sadržati podatke o svim nalazima i izvršenim pregledima;

2) specijalističke nalaze na propisanim obrascima, u kojima, osim utvrđene dijagnoze, moraju biti opisane i anatomske i funkcionalne promene utvrđene prilikom specijalističkog pregleda;

3) dijagnostičke testove;

4) laboratorijske nalaze.

Medicinska dokumentacija iz stava 2. ovog člana podnosi se u originalu ili overenoj fotokopiji.

Član 13

Kako je vršenje profesionalnih policijskih poslova uslovljeno posebnim psihofizičkim sposobnostima, za veštačenje se prilaže i propisana dokumentacija na osnovu koje se može utvrditi postojanje odgovarajućih psihofizičkih sposobnosti, odnosno nalaz i mišljenje o radnoj sposobnosti izdat od strane Zavoda, ne stariji od šest meseci.

Član 14

Medicinska dokumentacija potrebna za verifikaciju dijagnoze osnovne bolesti mora da sadrži podatke o:

1) početku i uzroku bolesti, odnosno uzroku i okolnostima pod kojima je povreda nastala;

2) toku lečenja (ambulantno ili stacionarno), sa naznakom dana početka lečenja, dijagnoze, rezultata lečenja, kao i perioda privremene sprečenosti za rad;

3) toku medicinske rehabilitacije (ustanova u kojoj je rehabilitacija sprovedena, uspešnost rehabilitacije i period rehabilitacije);

4) sadašnjem zdravstvenom stanju, a posebno podatke o vrsti anatomskog oštećenja, funkcionalnom oštećenju i prognozi bolesti.

Medicinska dokumentacija potrebna za verifikaciju drugih bolesti koje utiču na invalidnost treba da dokaže sadašnje stanje anatomskog i funkcionalnog oštećenja i ne sme biti starija od šest meseci.

Pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, za veštačenje medicinskih činjenica čiji je uzrok profesionalna bolest, prilaže se i ekspertiza Instituta za medicinu rada Srbije "Dr Dragomir Karajović" - Beograd, Zavoda za zdravstvenu zaštitu radnika Novi Sad, Zavoda za zdravstvenu zaštitu radnika Niš, odnosno Instituta za medicinu rada Vojnomedicinske akademije, izrađena u skladu sa aktom o utvrđivanju profesionalnih bolesti.

Član 15

Organizaciona jedinica Ministarstva u čijoj su nadležnosti poslovi zdravlja i bezbednosti na radu, u saradnji sa Fondom, prethodno proverava da li se istovremeno vodi postupak za ocenu radne sposobnosti pred organom veštačenja Fonda, a zatim zahtev i potpunu prateću dokumentaciju prosleđuje prvostepenoj komisiji, radi sprovođenja veštačenja, uz ukazivanje na posebna pitanja i okolnosti o kojima treba da se izjasni prilikom davanja nalaza, mišljenja i ocene, zakazuje termin i upućuje poziv za pregled.

Poziv na pregled sadrži podatke o datumu, vremenu i mestu pregleda i ukazivanje na pravne posledice koje će nastupiti u slučaju neodazivanja na pregled iz neopravdanih razloga.

Ukoliko se utvrdi da medicinska dokumentacija nije dovoljna za veštačenje, u pozivu na pregled se navodi i medicinska dokumentacija koju treba podneti prilikom dolaska na pregled.

Član 16

Spisi predmeta u vezi sa kojim se vrši veštačenje se dostavljaju prvostepenoj komisiji na dan veštačenja.

Član 17

Prvostepena komisija ceni o:

1) tome da li je lečenje završeno ili nije završeno;

2) postojanju, uzroku i datumu nastanka nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova.

Član 18

Prvostepena komisija veštači u prostorijama koje odredi organizaciona jedinica Ministarstva nadležna za poslove zdravlja i bezbednosti na radu, a pregled može, izuzetno, obaviti i u stanu policijskog službenika, zdravstvenoj ili drugoj ustanovi.

Član 19

Pregled obuhvata anamnezu, objektivni nalaz po sistemima i organima, detaljni nalaz osnovnog oboljenja i utvrđivanje psihičkog statusa.

Prvostepena komisija može odlučiti da se, pored pregleda, obave i dopunska ispitivanja u Zavodu ili referentnoj zdravstvenoj ustanovi.

U cilju utvrđivanja zdravstvenog stanja i stanja funkcionalne sposobnosti pojedinih organa i sistema, prvostepena komisija razmatra medicinsku dokumentaciju, rezultate pregleda i dopunskih ispitivanja.

Pošto utvrdi zdravstveno stanje, prvostepena komisija na osnovu razmatranja dotadašnjeg toka lečenja i medicinske rehabilitacije ocenjuje da li je lečenje završeno.

Završenim lečenjem, u smislu ovog pravilnika, smatra se zdravstveno stanje koje se daljim lečenjem i medicinskom rehabilitacijom ne može bitno poboljšati.

Član 20

Prvostepena komisija daje nalaz, mišljenje i ocenu (Obrazac 3), koji sadrže:

1) lične podatke - JMBG, lični broj, ime, ime jednog od roditelja, prezime, pol, datum rođenja, osnov osiguranja, radno mesto, odnosno posao, dužina penzijskog staža, školska sprema, broj lične karte, mesto prebivališta i adresa;

2) anamnezu (socijalnu, radnu, zdravstvenu, ličnu i porodičnu) i podatke o sadašnjoj bolesti;

3) podatke o fizikalnim, laboratorijskim i drugim nalazima;

4) dijagnozu i šifru osnovne bolesti (prema međunarodnoj klasifikaciji bolesti);

5) ocenu nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova sa datumom nastanka i uzrokom nesposobnosti za profesionalno vršenje policijskih poslova - povreda, profesionalna bolest, bolest (ako postoji više uzroka nesposobnosti, nalaz, mišljenje i ocena treba da sadrži ocenu u kom procentu utiče povreda, bolest ili profesionalna bolest na nesposobnost).

Nalaz, mišljenje i ocenu potpisuju predsednik i članovi prvostepene komisije.

Obrazac 3. odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 21

Prvostepena komisija dostavlja nalaz, mišljenje i ocenu sa spisima predmeta organizacionoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova u čijoj su nadležnosti poslovi ljudskih resursa.

Ukoliko je nalazom, mišljenjem i ocenom prvostepene komisije utvrđena nesposobnost za profesionalno vršenje policijskih poslova, policijskom službeniku se od strane organizacione jedinice Ministarstva iz stava 1. ovog člana dostavlja rešenje o prestanku radnog odnosa.

Nalaz, mišljenje i ocenu prvostepene komisije kojim je utvrđena nesposobnost za profesionalno vršenje policijskih poslova, zajedno sa rešenjem o prestanku radnog odnosa, policijski službenik, uz zahtev za priznavanje prava na invalidsku penziju, podnosi nadležnoj organizacionoj jedinici Fonda, radi ostvarivanja prava na invalidsku penziju.

Nalaz, mišljenje i ocena prvostepene komisije kojim nije utvrđena nesposobnost za profesionalno vršenje policijskih poslova ili kojim je utvrđeno da lečenje nije završeno dostavlja se zaposlenom.

Policijski službenik u roku od osam dana od prijema prvostepenog nalaza, mišljenja i ocene prvostepene komisije može podneti zahtev za utvrđivanje pravilnosti tog nalaza, mišljenja i ocene drugostepenoj komisiji.

III DRUGOSTEPENA KOMISIJA

Član 22

Kada policijski službenik osporava nalaz, mišljenje i ocenu prvostepene komisije, obraća se preko svoje organizacione jedinice organizacionoj jedinici Ministarstva nadležnoj za poslove zdravlja i bezbednosti na radu, koja, nakon ocene ispunjenosti uslova za rešavanje po odredbama upravnog postupka, ustupa predmet drugostepenoj komisiji.

Član 23

Drugostepena komisija veštači na osnovu medicinske dokumentacije korišćene pred prvostepenom komisijom i naknadno dostavljene medicinske dokumentacije.

Drugostepena komisija može izvršiti pregled policijskog službenika, ako na osnovu prethodnog razmatranja medicinske dokumentacije oceni da je to neophodno.

Član 24

Drugostepena komisija veštači u skladu sa odredbama pravilnika kojim se uređuje obrazovanje i način rada organa veštačenja Fonda.

Član 25

Drugostepena komisija dostavlja nalaz, mišljenje i ocenu, sa spisima predmeta, organizacionoj jedinici Ministarstva nadležnoj za poslove zdravlja i bezbednosti na radu, koja na osnovu toga razmatra ima li elemenata za donošenje rešenja o prestanku radnog odnosa.

Ukoliko je nalazom, mišljenjem i ocenom drugostepene komisije utvrđena nesposobnost za profesionalno vršenje policijskih poslova, policijskom službeniku se od strane organizacione jedinice Ministarstva nadležne za poslove ljudskih resursa dostavlja rešenje o prestanku radnog odnosa.

IV ZAVRŠNA ODREDBA

Član 26

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Obrasce 1-3, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 30/2019, možete pogledati OVDE